abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 12 september 2022 @ 22:35:38 #76
408813 crew  trein2000
pi_205954046
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 22:33 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Deze discussie hoort hier eigenlijk niet thuis, maar ik vraag me wel eens af, waar begint de eigen verantwoordelijkheid?
Oh heel simpel, de eigen verantwoordelijkheid eindigt bij datgene wat niet meer voorzienbaar is. (Uiteraard in beginsel, een uitzondering is altijd denkbaar.)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205954065
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Oh heel simpel, de eigen verantwoordelijkheid eindigt bij datgene wat niet meer voorzienbaar is. (Uiteraard in beginsel, een uitzondering is altijd denkbaar.)
Eens hoor als kader. Maar ergens wordt het wel wrang dat alles dat fiscaal als arm bestempeld wordt behoorlijke hulp krijgt, en alles dat daar buiten valt moet het maar uitzoeken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 12 september 2022 @ 22:37:00 #78
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205954066
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:34 schreef trein2000 het volgende:
En laat ik er nog eens een casus in gooien, wat doe je met Hanna die wel alle eindjes aan mekaar geknoopt heeft en haar spaarrekening geplunderd heeft voor de energierekening. En nu krijgt haar voor het werk noodzakelijke auto een klapband en gaat ze met een ambulance naar het ziekenhuis. Eigen risico van 800 (want ja ik heb toch niets en het scheelt tientjes!) en een nieuwe auto.

Wat doen we dan? Grijpt die dan ook overal naast? Terwijl ze als ze de energierekening niet betaald had wel ergens recht op zou hebben? Dat kan toch niet. Recept voor ellende.
De fout die jij maakt, is dat je denkt dat deze regeling er is om een probleem op te lossen. Deze regeling is er omdat de samenleving schreeuwt om compensatie. Zuiver populisme vanuit de regering, sympathie kopen en vooral niet nadenken over de gevolgen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205954069
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Je mag toch aannemen dat de meeste huizenbezitters aan de bovenkant van de mediaan zitten. Of liever: dat mag ik hopen.
Dan kom je weinig in wijken met koophuizen die nu nog steeds rond of onder de 200.000 euro zitten, denk ik. Als je ziet wat daar voor oude auto's staan van een paar duizend euro, die mensen rijden daar echt niet in omdat ze meer dan 10.000 op de bank hebben. Ik denk dat een fors deel van de huizenbezitters daar onder zit. Ik zelf trouwens ook.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 12 september 2022 @ 22:37:13 #80
408813 crew  trein2000
pi_205954073
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
De meeste mensen hebben nauwelijks spaargeld. De mediaan zit op 14.900, de helft van de Nederlanders zit daar dus onder. En de meesten daarvan zeer ruim. Daar vallen enorm veel huiseigenaren onder.
Nu snap ik dat het bezitten van een huis de enige manier is om nog een beetje vermogen op te bouwen als Jan Modaal. Maar of je dit soort praktijken moet willen faciliteren als overheid kun je ook nog wel een boom over opzetten. Is in feite ook onverantwoord gedrag, en voorzover dat is vanuit de gedachte ‘ach de overheid springt toch wel bij’ nog asociaal ook.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205954076
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Klopt, dat kan ook. Dat we terug zullen gaan in welvaart is trouwens niet echt te ontkomen volgens mij, maar als je het op deze manier gaat doen treft het wel heel veel mensen heel hard. De armste groepen, de groepen daarboven omdat ze meer belasting moeten betalen om de onderste uit de brand te helpen en daarnaast alle werknemers in energie-intensieve sectoren. Dan komt het wel echt neer op werken om te kunnen wonen, stoken en eten en verder niks meer.
Ja eens. Vergt echt een bijzondere aanpak en gaat sowieso pijn doen. Dan is de staatsschuld aanspreken wel echt een optie. Zeker als je wel echt hervormingen en aanpassingen aan de economie doorvoert. Voor dit jaar een noodpakket en voor volgend jaar eentje met meer voorwaarden aan oa verhuurders en bedrijven
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_205954078
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De fout die jij maakt, is dat je denkt dat deze regeling er is om een probleem op te lossen. Deze regeling is er omdat de samenleving schreeuwt om compensatie. Zuiver populisme vanuit de regering, sympathie kopen en vooral niet nadenken over de gevolgen.
De samenleving en de oppositie. Je wil niet weten hoeveel 'draadjes' Omtzigt alweer op twitter geplempt heeft.

[ Bericht 5% gewijzigd door MoreDakka op 12-09-2022 22:44:19 ]
pi_205954110
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Nu snap ik dat het bezitten van een huis de enige manier is om nog een beetje vermogen op te bouwen als Jan Modaal. Maar of je dit soort praktijken moet willen faciliteren als overheid kun je ook nog wel een boom over opzetten. Is in feite ook onverantwoord gedrag, en voorzover dat is vanuit de gedachte ‘ach de overheid springt toch wel bij’ nog asociaal ook.
Je hebt toch geen duizenden euro's spaargeld die je over hebt nodig voor een huis? Als je in de afgelopen jaren je keuken, badkamer en/of kozijnen gedaan hebt, kan dat geld best op zijn. Lijkt me weinig asociaal, want dan heb je normaal gesproken jaren om er weer wat bij te sparen. Als dat al kan, lang niet iedere koper houdt veel over per maand.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205954134
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De fout die jij maakt, is dat je denkt dat deze regeling er is om een probleem op te lossen. Deze regeling is er omdat de samenleving schreeuwt om compensatie. Zuiver populisme vanuit de regering, sympathie kopen en vooral niet nadenken over de gevolgen.
Tis ook strooien met geld om sociale onrusten in de kiem te smoren. En sociale onrust begint doorgaans bij mensen die weinig meer te verliezen hebben. Probleem is nu een beetje verplaatst naar de modale klasse.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 12 september 2022 @ 22:44:14 #85
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205954168
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan kom je weinig in wijken met koophuizen die nu nog steeds rond of onder de 200.000 euro zitten, denk ik. Als je ziet wat daar voor oude auto's staan van een paar duizend euro, die mensen rijden daar echt niet in omdat ze meer dan 10.000 op de bank hebben. Ik denk dat een fors deel van de huizenbezitters daar onder zit. Ik zelf trouwens ook.
Ik woon er.

Of liever, woonde. Niet dat ik verhuisd ben, maar je vindt in Nijmegen nauwelijks nog huizen van rond of onder de 200k.
Hoe dan ook, als je als huizenbezitter niet eens eens 10k aan spaargeld hebt liggen dan doe je gewoon iets verkeerd. Een enkele medische uitzondering daargelaten.

En dan nog, ik denk ook niet dat je de huishoudens die boven die spaargeldmediaan zitten in de sociale huurwoningen moet zoeken, of in de groep twintigers die voor 1200 euro per maand een appartement in de vrije sector moet huren bij gebrek aan alternatief.

Nee, ik denk dat veel huishoudens met een eigen woning dat geld wel hebben, maar het liever aan een auto uitgeven dan aan de verduurzaming van een huis. Maar de energieprijzen van nu zouden dat wel eens kunnen veranderen. Met allerlei wachtlijsten tot gevolg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 12 september 2022 @ 22:45:15 #86
408813 crew  trein2000
pi_205954189
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt toch geen duizenden euro's spaargeld die je over hebt nodig voor een huis? Als je in de afgelopen jaren je keuken, badkamer en/of kozijnen gedaan hebt, kan dat geld best op zijn. Lijkt me weinig asociaal, want dan heb je normaal gesproken jaren om er weer wat bij te sparen. Als dat al kan, lang niet iedere koper houdt veel over per maand.
Dat lijkt me wel ja, er kan altijd schade optreden of iets onverwachts gebeuren (noodzaak tot isolatie of van het gas af door dat Putin invalt bijvoorbeeld). Je mag van een huiseigenaar daarin wel wat meer verwachten dan van een huurder. De reden dat half Nederland een koophuis heeft is omdat het geld oplevert, aan een dergelijke investering hoeft het collectief natuurlijk slechts in zeer uitzonderlijke gevallen mee te betalen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 12 september 2022 @ 22:47:14 #87
408813 crew  trein2000
pi_205954230
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 22:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tis ook strooien met geld om sociale onrusten in de kiem te smoren. En sociale onrust begint doorgaans bij mensen die weinig meer te verliezen hebben. Probleem is nu een beetje verplaatst naar de modale klasse.
Ik betwijfel of dat een expliciete rol speelt. Maar dit is natuurlijk wel een patroon, bij Corona zag je het ook al. Dat kun je ook niet helemaal negeren. Maar het kan ook de reactie van het systeem zijn zonder dat een individu meteen kwade intenties heeft.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205954327
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:45 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel ja, er kan altijd schade optreden of iets onverwachts gebeuren (noodzaak tot isolatie of van het gas af door dat Putin invalt bijvoorbeeld). Je mag van een huiseigenaar daarin wel wat meer verwachten dan van een huurder. De reden dat half Nederland een koophuis heeft is omdat het geld oplevert, aan een dergelijke investering hoeft het collectief natuurlijk slechts in zeer uitzonderlijke gevallen mee te betalen.
Tja, ik ben financieel buddy geweest van inmiddels wel een tiental mensen, ik kan je vertellen dat toch best veel mensen nauwelijks kunnen sparen naast hun koophuis.

Ik ben het met je eens dat het collectief niet per sé mee hoeft te betalen aan die investering. Maar in dit geval is het zo dat het collectief mee zou betalen aan klimaatmaatregelen. Al zou het inderdaad misschien beter zijn om wat grootschaliger misschien wel rentevrije leningen beschikbaar te stellen. Als je met zonnepanelen (onder normale tarieven) bijvoorbeeld 500 euro per jaar kunt besparen, kun je die 500 euro ook aflossen natuurlijk. Zelfde met een warmtepomp. Dan komt het geld uiteindelijk weer terug.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205954344
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, ik ben financieel buddy geweest
Wat betekent dat?
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 12 september 2022 @ 22:54:40 #90
408813 crew  trein2000
pi_205954356
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, ik ben financieel buddy geweest van inmiddels wel een tiental mensen, ik kan je vertellen dat toch best veel mensen nauwelijks kunnen sparen naast hun koophuis.

Ik ben het met je eens dat het collectief niet per sé mee hoeft te betalen aan die investering. Maar in dit geval is het zo dat het collectief mee zou betalen aan klimaatmaatregelen. Al zou het inderdaad misschien beter zijn om wat grootschaliger misschien wel rentevrije leningen beschikbaar te stellen. Als je met zonnepanelen (onder normale tarieven) bijvoorbeeld 500 euro per jaar kunt besparen, kun je die 500 euro ook aflossen natuurlijk. Zelfde met een warmtepomp. Dan komt het geld uiteindelijk weer terug.
Daar ben ik ook voor hoor. En dan mag je zelfs ook nog wel 50/50 doen met een dubbel zo lange looptijd.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 12 september 2022 @ 22:55:02 #91
408813 crew  trein2000
pi_205954364
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat betekent dat?
Vrijwilligers die mensen helpen met het op orde brengen en houden van de administratie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 12 september 2022 @ 22:56:44 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205954399
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat betekent dat?
Dat zijn vrijwilligers die nodig zijn omdat we de financiële administratie van een doorsnee gezin zo ingewikkeld hebben gemaakt dat pakweg een kwart van de samenleving dat niet meer zelfstandig kan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205954430
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat betekent dat?
Dat je bij mensen die slecht rond kunnen komen per maand langs gaat om eens diep in hun administratie en inkomsten en uitgaven te duiken. Welke uitgaven zijn overbodig, bijvoorbeeld. Maar ook een overzicht waar nou echt hun geld per maand heen gaat is al zeer handig (o, is die hobby zo duur?). En ook kijken of ze wel alle toeslagen waar ze recht op hebben, hebben aangevraagd. Dat gaat nog verrassend vaak mis.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205954456
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat je bij mensen die slecht rond kunnen komen per maand langs gaat om eens diep in hun administratie en inkomsten en uitgaven te duiken. Welke uitgaven zijn overbodig, bijvoorbeeld. Maar ook een overzicht waar nou echt hun geld per maand heen gaat is al zeer handig (o, is die hobby zo duur?). En ook kijken of ze wel alle toeslagen waar ze recht op hebben, hebben aangevraagd. Dat gaat nog verrassend vaak mis.
Wat voor mensen zijn dat die jij helpt door de bank genomen? Oprecht benieuwd naar.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205954554
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 22:59 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat voor mensen zijn dat die jij helpt door de bank genomen? Oprecht benieuwd naar.
Hielp, was in mijn vorige woonplaats. Maar dat waren over het algemeen gewoon mensen met een dubbel MBO inkomen, in mijn geval vaak een koophuis. Mensen die totaal geen inzicht hebben in hun uitgaven, omdat ze 'geld ingewikkeld vinden'. Een enkele had gewoon domme beslissingen genomen, maar de meesten liepen gewoon tegen het feit aan dat er meer uit ging dan er in kwam omdat het leven toch best duur is. Vaak zijn zulke personen bijvoorbeeld wel oververzekerd (ik had een geval die echt 5 verzekeringen had om een begrafenis te betalen) of hebben ze andere echt nutteloze uitgaven, waarvan ze zelf het bestaan niet eens meer weten.

Ik kwam daar via de diaconie van de kerk. Die zag gelukkig meer in echte hulp om het financieel weer zelf te redden, dan in een maandelijkse geldstroom.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205954805
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 23:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hielp, was in mijn vorige woonplaats. Maar dat waren over het algemeen gewoon mensen met een dubbel MBO inkomen, in mijn geval vaak een koophuis. Mensen die totaal geen inzicht hebben in hun uitgaven, omdat ze 'geld ingewikkeld vinden'. Een enkele had gewoon domme beslissingen genomen, maar de meesten liepen gewoon tegen het feit aan dat er meer uit ging dan er in kwam omdat het leven toch best duur is. Vaak zijn zulke personen bijvoorbeeld wel oververzekerd (ik had een geval die echt 5 verzekeringen had om een begrafenis te betalen) of hebben ze andere echt nutteloze uitgaven, waarvan ze zelf het bestaan niet eens meer weten.

Ik kwam daar via de diaconie van de kerk. Die zag gelukkig meer in echte hulp om het financieel weer zelf te redden, dan in een maandelijkse geldstroom.
Aah op die manier. Dus gewoon gezinnen met twee verdieners en normale verstandelijke vermogens dus.
Klinkt een beetje als naïviteit met geld, ken ik ook wel wat mensen van.

Zijn dat mensen die lid zijn van de kerk of die naar de kerk zijn toegekomen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 12 september 2022 @ 23:23:14 #97
408813 crew  trein2000
pi_205954832
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 23:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Aah op die manier. Dus gewoon gezinnen met twee verdieners en normale verstandelijke vermogens dus.
Klinkt een beetje als naïviteit met geld, ken ik ook wel wat mensen van.

Zijn dat mensen die lid zijn van de kerk of die naar de kerk zijn toegekomen?
Naïef is niet eens het goede woord, desinteresse. Hoe veel mensen komen er ook wel niet in de problemen als hun partner overlijdt, puur omdat die altijd alles deed.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205954846
quote:
7s.gif Op maandag 12 september 2022 23:21 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Aah op die manier. Dus gewoon gezinnen met twee verdieners en normale verstandelijke vermogens dus.
Klinkt een beetje als naïviteit met geld, ken ik ook wel wat mensen van.

Zijn dat mensen die lid zijn van de kerk of die naar de kerk zijn toegekomen?
Leden van de kerk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205954876
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2022 22:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat je bij mensen die slecht rond kunnen komen per maand langs gaat om eens diep in hun administratie en inkomsten en uitgaven te duiken. Welke uitgaven zijn overbodig, bijvoorbeeld. Maar ook een overzicht waar nou echt hun geld per maand heen gaat is al zeer handig (o, is die hobby zo duur?). En ook kijken of ze wel alle toeslagen waar ze recht op hebben, hebben aangevraagd. Dat gaat nog verrassend vaak mis.
En dat gaat via de kerk?
pi_205956016
Wat een uitstekend artikel. Een stem op VVD of D66 is niet alleen moreel verwerpelijk maar ook zeer gevaarlijk, het brengt namelijk de democratie zelf in gevaar.
twitter
quote:
Na een opsomming van overheidsdiensten waarmee Nederland eerder in de middenmoot of zelfs in de onderste regionen van de EU verkeert dan in de top, vervolgde hij: “Toen ik zelf dit lijstje zo zag, schoot de gedachte door mij heen: de Nederlandse overheid heeft deze eeuw nog niets substantieels tot stand gebracht.
quote:
De harde conclusie van zijn verhaal is dat de overheid zélf met haar functioneren de democratische rechtsorde eerder uitholt dan waarborgt. Dat komt, zegt hij, doordat zij de de zorgplichten verwaarloost die de grondwet haar oplegt om burgers bestaanszekerheid te bieden. 'Daarvan worden burgers die van de overheid afhankelijk zijn, zij die het niet zo goed getroffen hebben, als eerste het slachtoffer. Maar voor hen was de democratische rechtsorde toch in de eerste plaats bedoeld? Andere machtsmiddelen dan hun democratische rechten en bescherming door de overheid hebben zij niet.'
quote:
Een terugtrekkende overheid daarentegen zal mensen eerder ertoe aanzetten om voor zichzelf op te komen, zonder zich al te veel om anderen te bekommeren. Dat kan een spijtend effect op de samenleving hebben.
quote:
De vier partijen besloten in de personen van Rob Jetten (D66), Christianne van der wal (VVD), Hugo de Jonge (CDA) en Carola Schouten (ChristenUnie) coördinerende ministers aan te stellen voor een aantal grote kwesties van deze tijd: de klimaatcrisis, de stikstofvervuiling, de woningnood, de armoede. Dat getuigt van politieke wil om in deze vraagstukken het patroon van onvermogen te doorbreken. Maar politieke wil is nog geen politieke macht. Het beleid van bezuinigen, taken afstoten, privatiseren, decentraliseren in de afgelopen dertig jaar heeft de overheid krakkemikkig gemaakt en dat is met de aanstelling van coördinerende ministers nog niet direct gecorrigeerd. Daarmee dreigt de belofte van voortvarendheid die hun benoeming inhield eerder als beeldvorming dan als realiteit uit te pakken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')