abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 september 2022 @ 15:37:17 #151
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205907857
quote:
Hmmm.. was dit geen prijsplafond voor Russisch gas .... ?
Ik lees nergens iets over gas uit andere streken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205907860
Zwitserland, gevangenisstraffen voor verwarming overtreders.

In gebouwen die met gas worden verwarmd, dienen de binnenruimten op maximaal 19 graden te worden gebracht. Warm water mag slechts tot 60 graden worden verwarmd. Stralingskachels of warmeluchttenten zouden verboden zijn. Sauna's en zwembaden zouden koud moeten blijven.

Maar het wordt nog erger: iedereen die de richtlijnen overtreedt, riskeert gevangenisstraf of een boete. Bij opzettelijk handelen is een gevangenisstraf tot drie jaar of een geldboete mogelijk. Ook bij nalatige overtredingen van de maatregelen is een boete tot 180 dagtarieven denkbaar.

Dit is geregeld in de federale wet op de nationale economische bevoorrading, waarnaar de Directie Economische Zaken (EAER) expliciet verwijst in een officieel document.

https://switzerlandtimes.ch/politics/heat-sinners-face-jail/

https://www.blick.ch/poli(...)nast-id17851055.html

Dit kan toch niet waar zijn?
pi_205907984
quote:
Had niet verwacht dat ze dat zo snel rond zouden krijgen.
pi_205908004
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 13:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Nou, voor mij is het wel duidelijk. Bloemenkwekerijen (bijv die van chrysanten) verstoken in een halve dag evenveel gas als een klein gezin in een jaar.

Ik zou wel weten waar de prio moet liggen.
Dat valt best mee ze maken er heel efficiënt ook nog eens electriciteit mee. Mijn vorige werkgever deed daar minder dan een uur over wel 4 wkk,s op 13 hectare die 200 kuub per uur verstookte op een koude winterdag. Gelukkig gaan de aardwarmte projecten steeds harder en dat was nog voor deze gasprijzen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  vrijdag 9 september 2022 @ 15:53:11 #155
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205908018
Gelet op berichtgeving gister rond de klok van 18:08, is het volgens verschillende organisaties bijna ongelooflijke flauwekul en paniekzaaierij dat komende winter zovelen in de problemen kunnen geraken. ~:)

Kijk, uitsluitend wanneer een bijzonder strenge winter zich straks aandient, zou men zich best eens achter de oren mogen krabben. :|W Maar wie voldoende in de hand heeft hoe met zijn/haar geld om te gaan in een rijk land als NL heeft, ondanks het inderdaad fors duurder worden van de boodschappen en met name de energieprijzen, volgens nadere berekeningen van financieel deskundigen verder maar weinig te vrezen. :z

Maar wees komende tijd toch enigszins inventief en wijs met energieverbruik, zowel voor alle zekerheid als ten gunste van uw eigen portemonnee: dat is wat men u alsnog wil aanraden en meegeven, waarvan ik u vandaag op FOK! met de allerbeste bedoelingen mag adviseren! :Y)

Groet,

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205908052
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 13:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je gaat toch geen beperkte dure grondstof gebruiken voor een bloem in de winter in je vaas voor een week?
Dat zeg ik al jaren sierteelt is gewoon achterlijk verspilling van landbouwgrond e.d. Maar die grondstof was niet duur een jaar geleden kon je gas kopen voor onder de 18 ct en dan voor 5 jaar. Dagprijzen waren zelf een stuiver daar kom je in de sinter echt wel mee uit.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_205908068
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 15:37 schreef Za het volgende:
Zwitserland, gevangenisstraffen voor verwarming overtreders.

In gebouwen die met gas worden verwarmd, dienen de binnenruimten op maximaal 19 graden te worden gebracht. Warm water mag slechts tot 60 graden worden verwarmd. Stralingskachels of warmeluchttenten zouden verboden zijn. Sauna's en zwembaden zouden koud moeten blijven.

Maar het wordt nog erger: iedereen die de richtlijnen overtreedt, riskeert gevangenisstraf of een boete. Bij opzettelijk handelen is een gevangenisstraf tot drie jaar of een geldboete mogelijk. Ook bij nalatige overtredingen van de maatregelen is een boete tot 180 dagtarieven denkbaar.

Dit is geregeld in de federale wet op de nationale economische bevoorrading, waarnaar de Directie Economische Zaken (EAER) expliciet verwijst in een officieel document.

https://switzerlandtimes.ch/politics/heat-sinners-face-jail/

https://www.blick.ch/poli(...)nast-id17851055.html

Dit kan toch niet waar zijn?
Ik hoop het wel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205908097
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 15:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik hoop het wel
:D :')
Plaats hier uw advertentie
  vrijdag 9 september 2022 @ 16:03:13 #159
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205908151
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 15:37 schreef Za het volgende:
Zwitserland, gevangenisstraffen voor verwarming overtreders.

In gebouwen die met gas worden verwarmd, dienen de binnenruimten op maximaal 19 graden te worden gebracht. Warm water mag slechts tot 60 graden worden verwarmd. Stralingskachels of warmeluchttenten zouden verboden zijn. Sauna's en zwembaden zouden koud moeten blijven.

Maar het wordt nog erger: iedereen die de richtlijnen overtreedt, riskeert gevangenisstraf of een boete. Bij opzettelijk handelen is een gevangenisstraf tot drie jaar of een geldboete mogelijk. Ook bij nalatige overtredingen van de maatregelen is een boete tot 180 dagtarieven denkbaar.

Dit is geregeld in de federale wet op de nationale economische bevoorrading, waarnaar de Directie Economische Zaken (EAER) expliciet verwijst in een officieel document.

https://switzerlandtimes.ch/politics/heat-sinners-face-jail/

https://www.blick.ch/poli(...)nast-id17851055.html

Dit kan toch niet waar zijn?
Net als in het corona-dossier ben ik sterk tegen dergelijke overheidsdwang en inperking van de individuele vrijheid.

Het enige lichtpuntje zou zijn dat een gevangenisstraf in principe even zo leuk is voor een grootverdiener als de gewone man. Nu nog de eerste veroordeling van een Zwitserse politicus die de zwembadverwarming van zijn tweede huis is vergeten af te schakelen.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_205908157
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2022 15:37 schreef Za het volgende:
Zwitserland, gevangenisstraffen voor verwarming overtreders.

In gebouwen die met gas worden verwarmd, dienen de binnenruimten op maximaal 19 graden te worden gebracht. Warm water mag slechts tot 60 graden worden verwarmd. Stralingskachels of warmeluchttenten zouden verboden zijn. Sauna's en zwembaden zouden koud moeten blijven.

Maar het wordt nog erger: iedereen die de richtlijnen overtreedt, riskeert gevangenisstraf of een boete. Bij opzettelijk handelen is een gevangenisstraf tot drie jaar of een geldboete mogelijk. Ook bij nalatige overtredingen van de maatregelen is een boete tot 180 dagtarieven denkbaar.

Dit is geregeld in de federale wet op de nationale economische bevoorrading, waarnaar de Directie Economische Zaken (EAER) expliciet verwijst in een officieel document.

https://switzerlandtimes.ch/politics/heat-sinners-face-jail/

https://www.blick.ch/poli(...)nast-id17851055.html

Dit kan toch niet waar zijn?
https://www.20min.ch/stor(...)-landen-791434600324
Blijkbaar wel

Ze komen er aan, de energielockdowns enzo. Verplicht het licht uit, verplicht de verwarming omlaag, misschien zelfs gasloze perioden.

Overigens vind ik 19 vreselijk koud in de winter. Maar er is vermoedelijk wel aan te wennen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 9 september 2022 @ 16:06:03 #161
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205908195
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:03 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
https://www.20min.ch/stor(...)-landen-791434600324
Blijkbaar wel

Ze komen er aan, de energielockdowns enzo. Verplicht het licht uit, verplicht de verwarming omlaag, misschien zelfs gasloze perioden.

Overigens vind ik 19 vreselijk koud in de winter. Maar er is vermoedelijk wel aan te wennen.
Weer een reden om te isoleren, als je goed geisoleerd hebt, zien ze van buiten niets opvallends aan jouw 22'C warme huis.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_205908224
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:06 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Weer een reden om te isoleren, als je goed geisoleerd hebt, zien ze van buiten niets opvallends aan jouw 22'C warme huis.
Nog steeds licht je huis op als een fakkel hoor op infrarood
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205908226
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:06 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Weer een reden om te isoleren, als je goed geisoleerd hebt, zien ze van buiten niets opvallends aan jouw 22'C warme huis.
Geen idee hoe ze het sowieso gaan meten hoor.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 9 september 2022 @ 16:08:41 #164
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205908233
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:03 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
https://www.20min.ch/stor(...)-landen-791434600324
Blijkbaar wel

Ze komen er aan, de energielockdowns enzo. Verplicht het licht uit, verplicht de verwarming omlaag, misschien zelfs gasloze perioden.

Overigens vind ik 19 vreselijk koud in de winter. Maar er is vermoedelijk wel aan te wennen.
Veel hangt samen met luchtvochtigheid en natuurlijk je eigen bioritme met wat je op dat moment doet.
Links- of rechtsom zullen "we" wel moeten wennen en triest dat burgers speelbal zijn van geopolitieke strijd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 9 september 2022 @ 16:08:50 #165
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205908235
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:06 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Weer een reden om te isoleren, als je goed geisoleerd hebt, zien ze van buiten niets opvallends aan jouw 22'C warme huis.
In geval van slechtere kwaliteit huizen, altijd doen! Het kon al nooit kwaad, en vooral nu is het beter laat dan nooit.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205908249
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:07 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Geen idee hoe ze het sowieso gaan meten hoor.
Kunnen ze niet op afstand je temperatuur instellen?
Plaats hier uw advertentie
  vrijdag 9 september 2022 @ 16:10:58 #167
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205908254
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nog steeds licht je huis op als een fakkel hoor op infrarood
Je bent niet onzichtbaar nee, maar de intensiteit is stukken lager. Dus tenzij de veroordening is: kachel uit, kun je je daar wel mee redden.
Sui cuique mores fingunt fortunam
  vrijdag 9 september 2022 @ 16:12:22 #168
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_205908264
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:09 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Kunnen ze niet op afstand je temperatuur instellen?
Dát zou handig zijn, automatisch beboeten obv je 'slimme' thermostaat of die dingen gewoon op afstand cappen op 19'C. Maar dan hang ik de aan/uit honeywell uit 1980 wel terug :)
Sui cuique mores fingunt fortunam
  vrijdag 9 september 2022 @ 16:16:49 #169
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205908302
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:07 schreef JohnDDD het volgende:

[..]
Geen idee hoe ze het sowieso gaan meten hoor.
Niet heel moeilijk ik met wat hobby kan bedenken voor het hoe..... rondrijdende infraroodauto's en ook satelliet kan goed vertellen waar er uitstoot is.
Niet lang geleden kreeg ik op grond van een dergelijke foto precies voorgerekend hoeveel ik zou kunnen besparen. Ik mij weer voorstellen dat overheden dat meenemen met plichten dat ook te moeten doen. Vrijheid is dan dat je er voor kunt kiezen om meer te betalen.

In mijn gemeente gebruiken ze satellietfoto's om te kijken of/wat je bijbouwt en sturen vervolgens een ambtenaar langs om het zelf in ogenschouw te nemen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 9 september 2022 @ 16:24:32 #170
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_205908389
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:12 schreef GemMagic het volgende:

[..]
Dát zou handig zijn, automatisch beboeten obv je 'slimme' thermostaat of die dingen gewoon op afstand cappen op 19'C. Maar dan hang ik de aan/uit honeywell uit 1980 wel terug :)
Slimmerd... die gaat niet meer werken op hypermoderne ketel of warmtewisselaar die - gaan we nog wel meemaken - zomaar vanuit overheden verplicht kunnen gaan worden voor "veilige" firmware die de temperatuur begrenst.

Dat er dan een paar handige Harry's of particulieren zijn die dat weten te onlopen en dan bv onwettige zou zijn, wordt voor lief genomen. Onze clubbeheerder heeft inmiddels al de kleedkamerthermostaat voorzien van een sleutelkastje zodat snoodaards er vanaf blijven.
Ook niet heel moeilijk om straks een slimme thermostaat verplicht te koppelen aan je slimme meter die je dan slim inperkt op verbruik. Zit je boven de ingestelde tax, krijg je minder toegevoerd.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_205909196
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:16 schreef Vallon het volgende:

[..]
Niet heel moeilijk ik met wat hobby kan bedenken voor het hoe..... rondrijdende infraroodauto's en ook satelliet kan goed vertellen waar er uitstoot is.
Niet lang geleden kreeg ik op grond van een dergelijke foto precies voorgerekend hoeveel ik zou kunnen besparen. Ik mij weer voorstellen dat overheden dat meenemen met plichten dat ook te moeten doen. Vrijheid is dan dat je er voor kunt kiezen om meer te betalen.

In mijn gemeente gebruiken ze satellietfoto's om te kijken of/wat je bijbouwt en sturen vervolgens een ambtenaar langs om het zelf in ogenschouw te nemen.
Nou ik sport ook wel eens in de kamer en dan gaat de temperatuur ook omhoog
en als ik kook ook
dus grote kans dat ik ooit in de winter 20 graden hier in huis heb terwijl de thermostaat op 19 staat
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_205910282
Rutte hint toch op extra maatregelen voor de koopkracht dit jaar.
quote:
DEN HAAG - Het kabinet zegt al maanden dat het onmogelijk is om dit jaar nog wat te doen aan de koopkracht van mensen. Maar toen premier Mark Rutte vrijdag op zijn wekelijkse persconferentie werd gevraagd of hij hierin kan volharden, zei hij dat het niet vol te houden is ,,om dit jaar niets te doen", gezien de almaar stijgende prijzen voor energie en boodschappen. ,,Maar we zeggen nog niet wat we wel of niet doen. Dat komt met Prinsjesdag."
*O* *O*
pi_205912400
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2022 13:58 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik zal niet vervallen in moeilijk uitleg maar met warmtebuffers kan je net als met accu's hooguit een uren tot een dag (of twee) overbruggen. Daarna zal je toch echt de benodigde capaciteit naar rato moeten bijschakelen. Per afgenomen vermogenseenheid, is dan snelle gasturbine duurder dan een traag schakelende kerncentrale. Dat daarin andere factoren gaan meespelen, is weer een andere discussie.

Issue is dat je altijd te maken hebt met verliezen en het een utopie is te denken dat je die kunt tegengaan door bv isolatie. Zelfs het allerbeste geïsoleerde huis zal op enig moment last krijgen van de koude.
Het nadeel van best "geïsoleerde" is weer dat dit op momenten dat je die warmte kwijt moet, denk aan bijbehorend vocht, ook weer veel moeilijker is.

Wat ook meespeelt zijn investeringen. We kunnen prima iets doen maar dat voor iedereen is dat in de huidige situatie, laat staan tegelijk; volstrekt onmogelijk. Ik wil ook wel verregaand isoleren met al die mooie aangeprezen gadgets die bijdragen maar het ontbreekt mij aan de middelen die zelf nauwelijks toereikend zijn om de lopende rekeningen te kunnen betalen.

Hoe dan wel kan wmb alleen maar wanneer de overheid weer baas wordt over/van de energie(kosten).
Vervolgens budgetten stelt met waar dat te rechtvaardigen is en waar die ook te behalen zijn, daarin te ondersteunen.
Wanneer ik ¤250 betaal voor energie, heb ik er geen probleem mee als mijn energie-afname halveert en ik met die besparing vervolgens de bespaarlening afbetaal. Netto-grosso blijf ik dan iid die ¤250 betalen en weet ik ook precies waar ik aan toe ben.

Helaas willen partijen van twee walletjes eten. Consumenten die dan meer meer betalen voor minder energie en meer isolatie om zg te beparen.. Gevalletje: Win-Win and who's fucked......
Klopt, die buffers moeten er dan ook enkel zijn om een korte periode te overbruggen. De periode tussen afkoelen en opwarmen in een productiecyclus bijvoorbeeld.

Via een eerdere werkgever heb ik producten verkocht aan een zonnecentrale in een woestijn waarbij er tanks met een soort van pekel overdag werd opgewarmd. 's Nachts werd de pekel dan door een warmtewisselaar gevoerd om zo 24/7 aanvoer van stoom te hebben voor de turbines. Leuk project vanwege alle bijzondere omstandigheden, onder andere vanwege het pekel wat boven de (ik meen) 350 graden gehouden moest worden om het vloeibaar te houden. Op die manier heb ik er een klein beetje kennis van opgedaan.
  Redactie Frontpage vrijdag 9 september 2022 @ 23:28:30 #174
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_205914086
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 september 2022 16:24 schreef Vallon het volgende:

[..]
Slimmerd... die gaat niet meer werken op hypermoderne ketel of warmtewisselaar die - gaan we nog wel meemaken - zomaar vanuit overheden verplicht kunnen gaan worden voor "veilige" firmware die de temperatuur begrenst.

Dat er dan een paar handige Harry's of particulieren zijn die dat weten te onlopen en dan bv onwettige zou zijn, wordt voor lief genomen. Onze clubbeheerder heeft inmiddels al de kleedkamerthermostaat voorzien van een sleutelkastje zodat snoodaards er vanaf blijven.
Ook niet heel moeilijk om straks een slimme thermostaat verplicht te koppelen aan je slimme meter die je dan slim inperkt op verbruik. Zit je boven de ingestelde tax, krijg je minder toegevoerd.
Vroeger, op mijn oude havo, was de schrijver Evert Hartman leraar. Hij heeft ooit het boek 'Vechten voor overmorgen' geschreven, waar een dystopisch Nederland werd geschetst waarin de linkse milieupartij de absolute meerderheid had. Hier werden ook thermostaten beschreven die werden vastgesteld op 19 graden. Sabotage werd streng bestraft
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poëtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
pi_205915199
I will do what i must !!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')