abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205838782
Ha Fokkers

Voorafgaand aan dit verhaal, ik zal sowieso een psycholoog bezoeken vanaf komende week dus dan hoef je dat niet als tip mee te geven:)

Alle andere tips zijn welkom. Ik ben een 37-jarige man, universitair opgeleid (2 Masters- enige reden dat ik dit aangeef is om aan te geven dat het dus cognitief op orde is), sportief, en werkzaam op een universiteit als docent en onderzoeker. Het probleem waar ik mee zit is dat ik er even heel erg doorheen zit. Ik slaap erg onregelmatig en wordt om de haverklap wakker, mijn libido is weg en heb geen enkele ochtend erectie meer. Ik heb geen zin in seks , ik zie alles erg somber in, en ben vooral bang. Hiervoor had ik kort gedate met een dame waar ik een hele goede click mee had maar die relatie is nu even in limbo omdat zij zelf met wat dingen (verwerken van dood naasten en een trauma) zit en ik dus ook. Wat mij erg stoort is dat mijn libido nagenoeg verdwenen is en zoals ik al zei de eventuele consequenties voor mijn penis op lange termijn. Het is toch een deel van je mannelijkheid aan het eind van de rit.

Het engste aan dit geheel is het zeer onregelmatig slapen: ik kan niet aan een stuk door slapen en wordt continu wakker. Ik voel ook soms een borrelend gevoel in mijn buik; alsof er iets engs gaat gebeuren. Ik heb lavendel geprobeerd en het helpt me enigszins te kalmeren. Ook heb ik tapping therapie geprobeerd, waarbij je je zelf op voorhoofd, hand, arm etc tapt (werkt overigens wonderen).

Ik heb steun van vrienden: gisteren zijn we naar Scheveningen geweest en het was fijn om even bij te komen van alles.

Ik zit er even helemaal doorheen. Mijn vraag is of jullie tips hebben en daarnaast: ik heb verhalen gehoord/gezien van mensen die dit soort dingen meemaken en er bovenop komen en een normaal leven leiden. Ik wil echter alles op alles zetten om nooit meer in dit soort misère te komen te zitten. 100% zeker weet je het natuurlijk nooit maar dit is zo een enge periode uit mijn leven geweest en ik zie nu gewoon even niet veel uitweg hieruit (even voor de duidelijkheid: ik ben absoluut niet suïcidaal maar alles is gewoon erg kut op dit moment..)

Wat doe je als je in zo een diepe put zit? Wel eens ingezeten en er uit gekomen? Wat heb je gedaan?

Alle tips zijn welkom

Groet
pi_205838896
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 10:57:02 #3
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_205838923
Ik denk dat je een goede stap hebt genomen door met een professionele hulpverlener te gaan praten.

Verder zou ik adviseren er rustig de tijd voor te nemen. Soms moet je eerst tot de bodem voordat het weer naar boven kan komen. Ik heb zelf ook depressies gehad (al sinds m’n puberteit hiermee aan het dealen) waarbij ik dezelfde gevoelens en gevolgen had als jij. Maar met de juiste hulp kan je er prima bovenop komen.

Sterkte!
pi_205838950
Zijn je bloedwaardes op orde?
pi_205838973
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 10:59 schreef etuiedelapiel het volgende:
Zijn je bloedwaardes op orde?
Ik had een tekort aan B12 maar dat ben ik nu aan het innemen
pi_205839065
Toen ik er helemaal doorheen zat, was professionele hulp het beste. Dat heeft mij echt geholpen. Maar ik zal ook eerlijk met je zijn en na de psycholoog ben je niet gelijk helemaal "genezen". Ik ken nog steeds donkere tijden, maar met de handvaten die ik heb mee gekregen van de psycholoog kom ik er altijd wel boven op.

Wat mij ook erg helpt is mediteren. Dat doe ik niet veel, maar soms wanneer ik teveel pieker of mezelf helemaal gek maak in mijn hoofd helpt het echt. Dat doe ik dan gewoon met een video van YouTube. Het brengt echt even rust en kalmte in je lichaam en hoofd. Ik ben er ook beter van gaan slapen.

En wat ik ook nog steeds doe en veel heb gedaan. Is anoniem praten. Je hebt sites als bijvoorbeeld de luisterlijn. Daar kan je bellen, maar heb je ook een live chat. Zo op ze tijd, wanneer het echt nodig is (als ik het gewoon niet meer weet) dan doe ik dat. Helemaal anoniem en gratis.

Maar de psycholoog gaat jou het beste helpen. Een hele goede en sterke stap. Ook fijn dat je steun heb aan je vrienden.

Sterkte
pi_205839117
Tip voor vandaag: wandelen. Lekker frisse lucht, zonnnetje erbij, goed water drinken en kilometers maken.

Groetjes, een ervaringsdeskundige.
pi_205839213
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:02 schreef Averagejoe85 het volgende:

[..]
Ik had een tekort aan B12 maar dat ben ik nu aan het innemen
Orale inname?
Ik vraag dit want vaak helpt dit niet meer en heb je injecties nodig wegens beperkte opname via het maag-darmstelsel.
En dan niet 1 injectie per maand maar flink starten en dan stilletjes afbouwen. Het kan goed zijn dat daar de oorzaak ligt, de symptomen zijn herkenbaar namelijk.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_205839289
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 11:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Orale inname?
Ik vraag dit want vaak helpt dit niet meer en heb je injecties nodig wegens beperkte opname via het maag-darmstelsel.
En dan niet 1 injectie per maand maar flink starten en dan stilletjes afbouwen. Het kan goed zijn dat daar de oorzaak ligt, de symptomen zijn herkenbaar namelijk.
Ja Oraal inderdaad. Oh .. Dit is nogal een statement. Mag ik vragen of je een medische achtergrond hebt?
pi_205839518
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 11:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Orale inname?
Ik vraag dit want vaak helpt dit niet meer en heb je injecties nodig wegens beperkte opname via het maag-darmstelsel.
En dan niet 1 injectie per maand maar flink starten en dan stilletjes afbouwen. Het kan goed zijn dat daar de oorzaak ligt, de symptomen zijn herkenbaar namelijk.
Daar moet je ook starten en niet meteen naar zieleknijpers oid rennen.
Voeding, bloeddruk, bloedwaardes, urine, ontlasting.
Zo hebben ze het tenminste bij mij gedaan.
pi_205839748
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 12:12 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Daar moet je ook starten en niet meteen naar zieleknijpers oid rennen.
Voeding, bloeddruk, bloedwaardes, urine, ontlasting.
Zo hebben ze het tenminste bij mij gedaan.
Zieleknijpers... :')

Mijn ervaring is dat het hem zit in de combinatie van dingen. Een psych kan je heel goed in de goede richting duwen, maar je moet het uiteindelijk wel zelf doen. Proberen goed te eten en te bewegen is al een goede start, vaak komt het slapen dan vervolgens vanzelf wel. En ja, klinkt heel ouderwets, maar rust, regelmaat en reinheid zijn wel echt heel belangrijk. Meditatie kan helpen, maar alleen als dat jouw ding een beetje is. En idd...praten met vrienden is heel goed, maar vergeet niet ook gewoon leuke dingen te doen. Sterkte kerel.
pi_205839991
Het enige zinnige wat ik over een normale depressie kan zeggen. Dat ik een 1 op 1 link zag tussen slecht slapen en de depressie. Het ging pas beter toen ik beter ging slapen.
En met slapen bedoel ik, uitgerust wakker worden.
Dus slaappillen ofzo, heb je niets aan. Pas bij een anti-depresiva met als bijwerking dat je meer ging slapen, werd de depressie wat minder.

Ik ervaarde de depressie als een gevolg van een slaapstoornis. En echt niet andersom.

En al dat gepraat over depressie en waardoor het zou komen, dat kan je ook pas aanpakken als je weer uitgerust en fris wakker kan worden.
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 18:11:46 #13
441859 crew  Lenny77
pi_205845821
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2022 12:12 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Daar moet je ook starten en niet meteen naar zieleknijpers oid rennen.
Voeding, bloeddruk, bloedwaardes, urine, ontlasting.
Zo hebben ze het tenminste bij mij gedaan.
Klopt inderdaad.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  Moderator zondag 4 september 2022 @ 18:15:20 #14
441859 crew  Lenny77
pi_205845862
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:40 schreef Averagejoe85 het volgende:

[..]
Ja Oraal inderdaad. Oh .. Dit is nogal een statement. Mag ik vragen of je een medische achtergrond hebt?
Ja ik heb een medische achtergrond plus ben 'ervaringsdeskundige'.
Onderschat de gevolgen niet van een B12 tekort!

Kijk, voor hetzelfde geld heb je enkel dit en ga je grote stappen vooruit zetten als je je tekorten adequaat bij gaat vullen. Maar het kan inderdaad ook zijn dat je los daar van een depressie/ anders hebt: ik ken je niet, ik ken je bloedwaarden niet enz. Ik wou alleen maar weten of je orale suppletie kreeg, waarvan ik weet dat dit vaak niet voldoende is.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_205847147
Depressie ga je altijd wel soort van houden. Het gaat niet meer weg. Soms is het erger en soms minder erg. Zo is het bij mij dan. Je moet er toch op een bepaalde manier mee leven.

Voeding, beweging, etc. helpt natuurlijk wel, maar het is geen magic bullet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_205848769
heb je covid gehad?
pi_205850519
Jammer dat je even in de put zit en somber bent :{

Ik denk niet dat je in een depressie zit, maar een beetje somber bent.
Ik zou eerst fysiek en lichamelijk je probleem oplossen en dan pas mentaal.

Lichamelijk zou ik vooral letten op voeding. En je hele voeding onder de loep nemen. Een goede voedingschema maken en je daaraan houden. Je let waarschijnlijk niet op je voeding. Aangezien je Vitamine B12 tekort hebt, neem je waarschijnlijk niet de juiste voeding in op de juiste tijdstippen. En heb je geen gezond levensstijl. Als je dat wel deed had je geen tekort. Je kan niet alleen maar lavendel nemen of alleen maar Vitamine B12 slikken. Dat is geen structurele oplossing. Je moet het in het geheel aanpakken. Als je goede voeding hebt en sport, dan heb je geen pillen nodig om je vitamine tekorten aan te vullen. Aangezien je je vitamine uit de juiste voeding haalt en eventueel buiten in de zon.

Ik zou kijken naar voedingscentrum en een goede voedingsschema maken. Daar kun je zien welke vitamine en mineralen tekort je hebt als je wat eet en wat niet.
https://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx

Je kan de app downloaden en invoeren.


Hoe vaak sport je per week en welke sport. In principe moet je minimaal 3 keer per week of elke dag minimaal 30 minuten sporten. Dan wordt je ook overdag moe en kun je beter s’nachts slapen.

Om beter te kunnen slapen kun je ervoor zorgen dat de temperatuur in je kamer goed is. En wat je ook kunt doen op je slaapkwaliteit te verbeteren is om je slaapdruk overdag te verhogen, zodat je s’nacht een kwalitatief een diepe slaap hebt.


Het kan een maand tot half jaar duren voordat je een gezond levensstijl hebt.( Sporten, Slapen en Voeding)

Pas als je fysiek in orde bent en een tijd lang je voeding, sport en slaappatroon aanhoudt. Dan moet je beoordelen of je nog klachten hebt en of je nog somber bent. En kijken naar je geestelijke gezondheid.

Als je dan nog geestelijke problemen hebt. Dan ligt het aan je aan je relatie en je liefdesleven. Toevallig heb je geen zin in seks, net wanneer je relatie on hold is. Dus zou ik werken aan je relatie.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Sterkte ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Twintig op 05-09-2022 00:57:19 ]
  Vis een optie? maandag 5 september 2022 @ 12:29:28 #18
70532 loveli
N
pi_205853576
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 11:40 schreef Averagejoe85 het volgende:

[..]
Ja Oraal inderdaad. Oh .. Dit is nogal een statement. Mag ik vragen of je een medische achtergrond hebt?
Ze heeft gelijk. Een B12 tekort moet een oorzaak hebben. B12 wordt uit voedsel opgenomen in de dunne darm. Als dat niet goed werkt, neem je B12 uit pillen ook niet goed op. Je lichaam kan B12 opslaan, dus als je een tekort hebt, is je aangelegde voorraad laag en bestaat het probleem al wat langer.
Ben je vegetariër? Dan kan dat de oorzaak zijn en kun je het wel compenseren met pillen.

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 05-09-2022 13:44:45 ]
crap in = crap out
  maandag 5 september 2022 @ 13:40:53 #19
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_205854347
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 10:35 schreef Averagejoe85 het volgende:
de eventuele consequenties voor mijn penis op lange termijn.
Die zijn er niet, je bent niet stuk en er gaat niets stuk - laat staan permanent - omdat jij je nu kut voelt. Dat je je hier zorgen om maakt is niet gek, maar wel erg, dit gaat je echt niet helpen om je beter te voelen namelijk. Als je daadwerkelijk een depressie hebt (zou ik niet durven diagnosticeren op basis van dit korte verhaal), kan het ook deel van de ziekte zijn natuurlijk dat je je zorgen maakt om dingen waar je je normaal helemaal geen zorgen om zou maken. Maar overtuig jezelf, of laat je overtuigen, dat er niets stuk aan je is, er is niets permanent beschadigd, het komt goed.

quote:
Ook heb ik tapping therapie geprobeerd, waarbij je je zelf op voorhoofd, hand, arm etc tapt (werkt overigens wonderen).
Blijkbaar geen wonderen als je dit topic nog maakt :+ Maar op een serieuzere noot: Goed dat je dingen probeert om te herstellen, maar een deel van het herstel kan ook zijn dat je gewoon accepteert dat je je nu kut voelt en dat er geen acute oplossing voor is.

quote:
Wat doe je als je in zo een diepe put zit? Wel eens ingezeten en er uit gekomen? Wat heb je gedaan?
Er mist natuurlijk een hele boel context in je verhaal. Heb jij enig idee waarom je nu in een diepe put zit? Is het getriggerd door een (specifieke) gebeurtenis?
Als dat er (volgens jou) niet is, is de kans heel groot dat het inderdaad ligt aan je levensstijl en dergelijke. Genoeg slapen is heel belangrijk, het kan zijn dat je teveel van jezelf vraagt in het dagelijks leven en/of dat je niet genoeg tot ontspanning komt, zelfzorg qua beweging, voeding, drinken.
Zeker als je rationeel geen redenen hebt om somber te zijn, kan en mag je heel optimistisch zijn over je herstel: die komt dan echt wel. Je bent niet verplicht je altijd vrolijk en gelukkig te voelen, dat kan niet en is niet realistisch om te verwachten, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat jij de rest van je leven somber blijft.

Gebruik de psycholoog om te onderzoeken waar jij stress van ervaart en hoe je daarin kan aanpassen. Gebruik de tips hier en vul zelf aan om te zorgen dat je gezond blijft leven. Wees er van overtuigd dat het goed komt, maar accepteer dat het nu gewoon even wat minder gaat.
WFPB!
pi_205889914
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 13:10 schreef christmastsunami het volgende:
Het enige zinnige wat ik over een normale depressie kan zeggen. Dat ik een 1 op 1 link zag tussen slecht slapen en de depressie. Het ging pas beter toen ik beter ging slapen.
En met slapen bedoel ik, uitgerust wakker worden.
Dus slaappillen ofzo, heb je niets aan. Pas bij een anti-depresiva met als bijwerking dat je meer ging slapen, werd de depressie wat minder.

Ik ervaarde de depressie als een gevolg van een slaapstoornis. En echt niet andersom.

En al dat gepraat over depressie en waardoor het zou komen, dat kan je ook pas aanpakken als je weer uitgerust en fris wakker kan worden.
Dit lijkt me de beste tip die je kunt geven. Zorg eerst dat je slaap op orde komt en met de meeste mensen gaat het dan al weer veel beter.

Verder zou ik je niet teveel aantrekken van mensen die zeggen dat 'een depressie nooit meer helemaal weg gaat' en dat soort teksten. Dat is veel te algemeen. Er zijn mensen met milde somberheid, met heftige somberheid en mensen bij wie het ronduit extreem is en zich ook nog vermengt met angst en andere psychische klachten. Maar hecht je nooit vast aan een vastomlijnd psychisch label want je gedachten gaan zich dan vasthechten aan zo'n label. Met andere woorden: Als mensen zeggen dat je een depressie hebt en dat bij een depressie hoort dat het niet meer weggaat dan ga je er zelf ook in geloven.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205890263
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 12:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dit lijkt me de beste tip die je kunt geven. Zorg eerst dat je slaap op orde komt en met de meeste mensen gaat het dan al weer veel beter.

Verder zou ik je niet teveel aantrekken van mensen die zeggen dat 'een depressie nooit meer helemaal weg gaat' en dat soort teksten. Dat is veel te algemeen. Er zijn mensen met milde somberheid, met heftige somberheid en mensen bij wie het ronduit extreem is en zich ook nog vermengt met angst en andere psychische klachten. Maar hecht je nooit vast aan een vastomlijnd psychisch label want je gedachten gaan zich dan vasthechten aan zo'n label. Met andere woorden: Als mensen zeggen dat je een depressie hebt en dat bij een depressie hoort dat het niet meer weggaat dan ga je er zelf ook in geloven.
Er zit wel een kern van waarheid in als mensen dat zeggen. Maar jouw punt is ook eerlijk en hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Mensen (sommige) kunnen er ook meer aanleg voor hebben dat ze sneller in een depressie terug kunnen vallen. Kan erfelijk zijn.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  donderdag 8 september 2022 @ 15:05:38 #22
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_205891585
Laat meteen je testosteron gehalte meten, of die in orde is. Niet vanwege geen erectie, maar testosteron doet zo veel. Ook hoe je je voelt, zelfs je sociale vaardigheden kunnen beïnvloed worden door voldoende of te weinig testosteron.
Gewoon een vinkje meer op de bloedafname lijst en mocht het (te) laag zijn een zalfje één maal per dag.

Het is algemeen bekend dat als je depressief bent het je juist goed doet als je weinig slaapt. Ook dat je deze, best lange, openingspost maakt, doet mij vermoeden dat je niet depressief (in de zin van de ziekte depressie) bent.
Succes, count your blessings. Periodes als deze heeft iedereen wel (vroeg of laat / vroeg en laat). Er staan nog 30 jaren voor je voordat je je een (jonge) senior kunt noemen.
Je penis is slimmer dan jij, die zegt, nou effe niet, effe pauze. Dát moet jij ook doen, zeggen; ... nou effe niet, effe pauze :O
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
pi_206205871
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2022 10:35 schreef Averagejoe85 het volgende:

Wat doe je als je in zo een diepe put zit? Wel eens ingezeten en er uit gekomen? Wat heb je gedaan?

Alle tips zijn welkom

Groet
Ik ben destijds in actie gekomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206207401
Ik ken iemand die diep in de put heeft gezeten, er door cognitieve gedragstherapie uit is gekomen en nooit meer zo depressief is geweest. Ik snap dat je situatie wanhopig voelt, maar probeer hoop te houden. De kans is groot dat je huidige situatie niet voor altijd is en er verbetering in komt. Over een jaar of 10 ben je misschien wel een UHD met een lieve vrouw, twee kinderen en een gemoedelijk, bevredigend leven.

Ik heb zelf ernstige slaapproblemen gehad en wil je op het hart drukken om daar werk van te maken. Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat nu het onderliggende probleem is en wat effecten ervan zijn. Slaapproblemen kunnen bijvoorbeeld een symptoom zijn, maar ze kunnen ook ten grondslag liggen aan je andere problemen. Ben je al naar de huisarts geweest voor je slaapproblemen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_206207709
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 23:17 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ken iemand die diep in de put heeft gezeten, er door cognitieve gedragstherapie uit is gekomen en nooit meer zo depressief is geweest. Ik snap dat je situatie wanhopig voelt, maar probeer hoop te houden. De kans is groot dat je huidige situatie niet voor altijd is en er verbetering in komt. Over een jaar of 10 ben je misschien wel een UHD met een lieve vrouw, twee kinderen en een gemoedelijk, bevredigend leven.

Ik heb zelf ernstige slaapproblemen gehad en wil je op het hart drukken om daar werk van te maken. Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat nu het onderliggende probleem is en wat effecten ervan zijn. Slaapproblemen kunnen bijvoorbeeld een symptoom zijn, maar ze kunnen ook ten grondslag liggen aan je andere problemen. Ben je al naar de huisarts geweest voor je slaapproblemen?
Je vraagt je ook af: 'huh, wat overkomt mij nou?'. Is dit echt, en wat gebeurt er??'
En dan heb je ook alle informatie nodig. En cgt, is ook altijd, de confrontatie aangaan en in actie komen. En dat gaat gewoon ook niet altijd.

Ik kan me herrineren dat ik ging hardlopen en ik haast niet vooruit kwam en me nog depressiever voelde. Volgens cgt had dat iets moeten opleveren. ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')