abonnement Unibet Coolblue
pi_205814891
Ik vroeg mij af of iemand weet hoe de gewichtsverhouding is tussen koelverse pasta uit de supermarkt en gedroogde pasta. Gedroogde pasta neemt namelijk meer water op, dus eenmaal gekookt zal het gewicht meer zijn dan eenzelfde hoeveelheid ongekookte koelverse pasta nadat die gekookt is.
Stel ik heb dus een feest met een aantal eters en ik verwacht dat ik daarvoor 2000 gram ongekookte gedroogde pasta nodig heb. Maar ik wil koelverse pasta gebruiken, hoeveel heb ik dan daarvan nodig om eenmaal gekookt op hetzelfde gewicht uit te komen?
(en dan heb ik het gewoon over 'normale' pasta zoals tagliatelle en penne, niet gevulde pasta zoals ravioli.)

Ik heb hier natuurlijk al op gegoogled maar de resultaten zijn vooral over verschillen tussen verse en gedroogde pasta, of hoeveel gedroogde pasta in gewicht toeneemt tijdens het koken, een antwoord op deze vraag is lastiger te vinden, dus ik was benieuwd of iemand hier ervaring heeft.
pi_205815465
Waarom koelverse pasta zoals tagliatelle en penne voor heul veel personen? Bereid je dit in je gewone keuken? Wat voor saus gebruik je? Ik snap dat de smaak anders is maar probeer te achterhalen wat in dit geval meerwaarde is van verse pasta gebuiken.
pi_205815625
250gr verse pasta is genoeg voor 2 toch. Maar kwaliteits gedroogde is minstens zo lekker
.
pi_205815681
Alex heeft op YouTube een gedroogde pasta serie.
Daarin probeert hij zelf gedroogde pasta te maken, omdat dat voor bepaalde gerechten, in dit geval carbonara (later Aglio e Olio), het beste is.
Als deeg gebruikt hij 65% semolina en 35% water.
Na drogen zit er nog iets van 5% water in de pasta.

Dan zou je zo'n 2600gr verse pasta nodig hebben, tegen 2000gr gedroogde.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_205819021
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 21:38 schreef foodlover het volgende:
Waarom koelverse pasta zoals tagliatelle en penne voor heul veel personen? Bereid je dit in je gewone keuken? Wat voor saus gebruik je? Ik snap dat de smaak anders is maar probeer te achterhalen wat in dit geval meerwaarde is van verse pasta gebuiken.
Ja in een normale keuken. Ik maak waarschijnlijk ragu bolognese, daar vind ik verse eiertagliatelle bijvoorbeeld erg lekker bij. De gedroogde daarvan vind ik minder boeiend. En op het moment heeft Jumbo een 3 halen, 2 betalen actie. Dan is die zelfs best wat goedkoper dan bijv. de gedroogde van Grand Italia.

quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2022 21:52 schreef Fer het volgende:
250gr verse pasta is genoeg voor 2 toch. Maar kwaliteits gedroogde is minstens zo lekker
Als ik 1 van die 2 ben niet, en ik ben niet eens zo'n hele grote eter. En wat voor 2 personen net iets te weinig of iets te veel kan zijn, is voor een stuk meer personen veel te weinig of veel te veel. Vandaar dus mijn vraag.
Over het algemeen ben ik het er mee eens dat kwaliteits gedroogde minstens zo lekker is, maar met gedroogde eierpasta vind ik dat vaak niet zo. Plus dat koelvers nu toch goedkoper is.
Overigens vind ik de gedroogde eierpasta van Rummo dan weer wel heel erg lekker, maar die is ook heel wat duurder. Dus dat is meer wat voor een kleiner aantal personen en bij speciale gerechten.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 21:57 schreef marc0871 het volgende:
Alex heeft op YouTube een gedroogde pasta serie.
Daarin probeert hij zelf gedroogde pasta te maken, omdat dat voor bepaalde gerechten, in dit geval carbonara (later Aglio e Olio), het beste is.
Als deeg gebruikt hij 65% semolina en 35% water.
Na drogen zit er nog iets van 5% water in de pasta.

Dan zou je zo'n 2600gr verse pasta nodig hebben, tegen 2000gr gedroogde.
Ah kijk naar zo'n antwoord zocht ik, dankjewel!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')