abonnement Unibet Coolblue
pi_205796503
Hoi allemaal. Ik probeer een eenvoudige site te bouwen en wilde Wordpress gebruiken. Ik ben bepaald niet digibeet, maar blijkbaar wel als het gaat om een website bouwen want ik loop enorm vast. Filmpjes en stap voor stap uitleg helpt me niet echt. Wie kan mij een zet in de juiste richting geven? Al is het een verwijzing naar een tutorial die mij verder helpt, dat zou al top zijn.

Wat ik gedaan heb:

1) een domein + Webhosting Start bij MijnDomein gekocht (die blijkbaar hun Wordpress autoinstall optie hebben verwijderd...)
2) een database aangemaakt + een hoofduser aangemaakt
3) file zilla gedownload en geconnect met mijn domein-url. Dus ik zie de directory van de site in FileZilla
4) wordpress gedownload en geunzipped.

Maar wat nu? Als ik op Wordpress.org kijk in de "super makkelijke 5 minuten install" loop ik helemaal vast.

quote:
Download and unzip the WordPress package if you haven’t already.
done

quote:
Create a database for WordPress on your web server, as well as a MySQL (or MariaDB) user who has all privileges for accessing and modifying it.
Hier wordt het al ingewikkeld, want hoe maak ik een MySQL? Ik zie het nergens in de beheersectie van MijnDomein.

quote:
(Optional) Find and rename wp-config-sample.php to wp-config.php, then edit the file (see Editing wp-config.php) and add your database information.
Note: If you are not comfortable with renaming files, step 3 is optional and you can skip it as the install program will create the wp-config.php file for you.
Ok, deze skip ik dan maar - ik kan natuurlijk prima de naam van een bestand wijzigen, maar als alle info van de database automatisch bij het installeren wordt aangemaakt doe ik dat liever.

quote:
Upload the WordPress files to the desired location on your web server:
If you want to integrate WordPress into the root of your domain (e.g. http://example.com/), move or upload all contents of the unzipped WordPress directory (excluding the WordPress directory itself) into the root directory of your web server.
Wat is van mijn site de root directory? Als ik het google krijg ik uitleg over wat het is, maar ik bedoel welke is mijn root? M.a.w.: waar moet ik alle geunzipte files heen verplaatsen?

Na nog wat gegoogle denk ik het te begrijpen wat mn root directory is. Hoop ik, hehe.
Ik heb de wordpress bestanden hierheen gesleept en alles geüpload.


https://imgur.com/a/jRcJSFY

quote:
Run the WordPress installation script by accessing the URL in a web browser. This should be the URL where you uploaded the WordPress files.
If you installed WordPress in the root directory, you should visit: http://example.com/
helaas als ik nu naar mijn site ga start er geen install script.

Nou ik hoop dat iemand me verder kan helpen, alvast megabedankt!!
pi_205796581
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:23 schreef Poolbal het volgende:
want hoe maak ik een MySQL?
Ah, een MySQL user.
Ok die heb ik volgende mij aangemaakt, want die heb je nodig om FileZilla te connecten met de site. Geloof ik. :)
pi_205796653
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:23 schreef Poolbal het volgende:
helaas als ik nu naar mijn site ga start er geen install script.
Verplaats alle wordpres-bestanden naar de httpdocs submap, en probeer nogmaals. De root-map zelf moet eigenlijk geen bestanden/weinig bestanden hebben.
pi_205796682
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:35 schreef Shodan het volgende:

[..]
Verplaats alle wordpres-bestanden naar de httpdocs submap, en probeer nogmaals. De root-map zelf moet eigenlijk geen bestanden/weinig bestanden hebben.
HELD

nu start de setup config. Ok nou, een belangrijke stap verder. Het kan zo simpel zijn...
pi_205796811
Bij mijn domein kan je trouwens in loggen in je MySQL hoor.

Weet het even niet uit mijn hoofd maar is vast wel op hun site te vinden.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_205796815
Iets zoals pikapods.com is veel makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper.
pi_205807238
Had je al een https certificaat toen je je database gegevens invulde?
pi_205809374
In de Engelstalige computer terminologie over de indeling van mappen noemt men dat een Tree structure (Boom structuur) deze begint altijd bij de Root (Wortel) Folder or Directory. Dat is dus waar de Boom begint bij de Wortel... De allereerste map waar alles begint is de Wortel-Map - Root Folder.

Afhankelijk van welke weergave je system/programma gebruikt in de shell interface zoals in jou afbeelding zie je de Root folder met daarnaast een + klik je op de plus de map klapt (Fold) open en daaronder zie je dan de bestanden en of Subfolders al dan niet ook met een + ernaast. Ga je door met +jes klikken van de submappen dan zie je uiteindelijk de gehele uitgeklapte opbouw van de Folder Tree de Mappen-Boom.

Dezelfde termen gebruikt men voor Hard Drive Disks / harde Schijven. De eerste primaire schijf van waarvan het systeem opstart is de ROOTDRIVE in onze meeste gevallen C:\

Het is allemaal beetje snel gegaan en verwarrend geworden door de tijd heen en zijn oude termen blijven bestaan. Men is systeem shell interfaces gaan vertalen naar bv. Nederlands in ons geval en Engelse termen die lastig te vertalen zijn er doorheen gehusseld. In de tijd van MS dos was er nog geen Folder icoon en noemde men het (Root) Directory, later rond te tijd van W95 kwam de eerste shell interface een scherm met icoontjes en toen kwam voor de Directory de Folder icoon in de vorm van een Archiefmapje op je scherm. Folder staat voor klapper die je dus kunt uitklappen en weer andere klappers in kunt stoppen die op hun beurt weer bestanden enz. enz. :)

Bij Duitstalige Windows is het nog wat lastiger. Wij hebben bv een Nederlandstalige shell en een bijna volledig Engelstalig register. De Duitse Windows heeft ook een Duitstalig register gekregen. Daar kun je helemaal spaak op lopen wanneer je die termen niet kent. Voor zover ik weet zijn de MCP boeken dan ook de enige boeken die ook naar Duits zijn vertaald. Wij en de rest van de wereld krijgen ze in het Engels.

En wil je wat leren dan maak je de grootste en beste kans om dit internationaal en Engelstalig op te zoeken. Dan krijg je Engelse uitleg en zit naar Nederlandse shell te kijken. In veel gevallen is het dan ook veel handiger om je shell ook Engels te hebben. Vanaf W10 is dat niet meer zo lastig en in te stellen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 01-09-2022 09:54:45 ]
pi_205817465
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 22:14 schreef investeerdertje het volgende:
Had je al een https certificaat toen je je database gegevens invulde?
Goeie, even opgezocht en meer geluk dan wijsheid, maar ik zie een Lets Encrypt certificaat dat 3 maanden geldig is en automatisch verlengt.
pi_205817478
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2022 09:24 schreef Watuntrik het volgende:
In de Engelstalige computer terminologie over de indeling van mappen noemt men dat een Tree structure (Boom structuur) deze begint altijd bij de Root (Wortel) Folder or Directory. Dat is dus waar de Boom begint bij de Wortel... De allereerste map waar alles begint is de Wortel-Map - Root Folder.
Heel erg bedankt voor de uitgebreide toelichting! Ja, ik heb gelukkig de gewoonte om alles in het Engels te doen zodat ik het in het Engels kan opzoeken. Het zweet breekt me uit als er opeens Nederlands staat hehe

Mijn frustratie zit er een beetje in dat ik Wordpress in de meest basale root dacht gegooid te hebben: de map "/"
Maar het bleek dus in httpsdoc te moeten.
pi_205817499
Nieuwe vraag: de site die ik maak biedt alle content gratis aan. Het is voor een echt Nederlands thema en alle content is in het Nederlands. In de "Over de site" pagina leg ik uit dat alles gratis is, maar als men wilt bijdragen voor de hosting of omdat de content hen heeft geholpen, is een donatie welkom.

Is er iets op tegen om bankrek + naam (mn naam staat er sowieso al) daar te zetten?
Is dat vragen om problemen?

Of zouden jullie een ander donatieplatform, zoals Patreon of OneCupofCoffee aanraden?
pi_205818260
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 08:37 schreef Poolbal het volgende:
Nieuwe vraag: de site die ik maak biedt alle content gratis aan. Het is voor een echt Nederlands thema en alle content is in het Nederlands. In de "Over de site" pagina leg ik uit dat alles gratis is, maar als men wilt bijdragen voor de hosting of omdat de content hen heeft geholpen, is een donatie welkom.

Is er iets op tegen om bankrek + naam (mn naam staat er sowieso al) daar te zetten?
Is dat vragen om problemen?

Of zouden jullie een ander donatieplatform, zoals Patreon of OneCupofCoffee aanraden?
Ik zou eerst maar eens focussen op voldoende bezoekers voor je hier over na moet gaan denken.
pi_205818296
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 08:37 schreef Poolbal het volgende:
Nieuwe vraag: de site die ik maak biedt alle content gratis aan. Het is voor een echt Nederlands thema en alle content is in het Nederlands. In de "Over de site" pagina leg ik uit dat alles gratis is, maar als men wilt bijdragen voor de hosting of omdat de content hen heeft geholpen, is een donatie welkom.

Is er iets op tegen om bankrek + naam (mn naam staat er sowieso al) daar te zetten?
Is dat vragen om problemen?

Of zouden jullie een ander donatieplatform, zoals Patreon of OneCupofCoffee aanraden?
Als de content je heeft geholpen, neem dan een FOK! abo ;)
pi_205818429
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 08:37 schreef Poolbal het volgende:
Is er iets op tegen om bankrek + naam (mn naam staat er sowieso al) daar te zetten?
Is dat vragen om problemen?
Neem een paypal rekening gekoppeld aan een (alias) email adres... Dan is je e-mail adres je rekening nummer. Meer hoeft de donateur niet te weten. De meeste mensen die actief bezig zijn op internet hebben inmiddels wel een Paypal rekening. Potentiele donaties van mensen zonder Paypal rekening loop je dan mis, maar zullen sowieso zwaar in de minderheid je site bezoeken.

En gebruik dan bv je Gmail, MSN of Live mail adres en niet die je dagelijks en persoonlijk gebruikt zoals bv. van je ISP. Maar afhankelijke van de ISP kun je daar ook de mogelijkheid hebben een alias e-mail adres aan te maken die los staat van je persoonlijke adres. DIt zou je dan even in de webmail server van je ISP moeten bekijken. Bv. bij ziggo kan/kon het wel 2 adressen gescheiden gebruiken en bij Telfort (inmiddels kpn) niet. Bij de laatse kun je wel alias adres aanmaken maar dan komt het nog binnen op je persoonlijke adres waaraan het gekoppeld is. En wanneer je toch een domeinnaam registreerd zou je daar ook voor paar centen extra een eigen domein e-mail adres bij kunnen krijgen.

Een e-mail adres openbaar publiceren op je site is ook vragen om massa's spam berichten. Gebruik dus een eigen e-mail adres enkel voor de site is het nog te filteren. Heb je 1 adres voor alles dan wordt het misschien lastig om er doorheen te spitten met alle spam die je om de oren vliegt.

Verder nooit met persoonlijke gegevens de billen bloot geven op internet. Zelfs je werkelijke naam is overbodig. Voorkomen is beter dan genezen!... ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 02-09-2022 10:43:45 ]
pi_205818814
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 08:37 schreef Poolbal het volgende:
Nieuwe vraag: de site die ik maak biedt alle content gratis aan. Het is voor een echt Nederlands thema en alle content is in het Nederlands. In de "Over de site" pagina leg ik uit dat alles gratis is, maar als men wilt bijdragen voor de hosting of omdat de content hen heeft geholpen, is een donatie welkom.

Is er iets op tegen om bankrek + naam (mn naam staat er sowieso al) daar te zetten?
Is dat vragen om problemen?

Of zouden jullie een ander donatieplatform, zoals Patreon of OneCupofCoffee aanraden?
Sommige banken hebben de mogelijkheid om een open betaallink aan te maken, waar mensen dus makkelijk geld kunnen overmaken via iDeal. Dan hoeven ze je rekening nr niet te weten. Met tikkie kan het ook maar die link verloopt snel dus en heeft een maximum dus die moet je dan elke keer vernieuwen.

Paypal donatieknop is ook makkelijk op te zetten maar ik vind zelf paypal een kutplatform en het is idd wel een drempel dat je donateurs ook een paypal account moeten hebben.
pi_205820503
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2022 11:23 schreef Farenji het volgende:
Sommige banken hebben de mogelijkheid om een open betaallink aan te maken, waar mensen dus makkelijk geld kunnen overmaken via iDeal. Dan hoeven ze je rekening nr niet te weten. Met tikkie kan het ook maar die link verloopt snel dus en heeft een maximum dus die moet je dan elke keer vernieuwen.
Ja, dacht ik ook nog aan, relatief lastig te scrubben lijkt me voor bots. Niet anoniem, maar in the about sectie staat mijn naam ook gewoon omdat het werkgerelateerd is. Dus hoeft niet helemaal anoniem.

Aan de anderen: ik denk hier ook zeker niet rijk mee te worden. Maar het is een niche service die voor sommigen erg van pas kan komen. Wie weet is er een enkeling die eens wat geeft.
pi_205820621
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 13:39 schreef Poolbal het volgende:

[..]
Ja, dacht ik ook nog aan, relatief lastig te scrubben lijkt me voor bots. Niet anoniem, maar in the about sectie staat mijn naam ook gewoon omdat het werkgerelateerd is. Dus hoeft niet helemaal anoniem.

Aan de anderen: ik denk hier ook zeker niet rijk mee te worden. Maar het is een niche service die voor sommigen erg van pas kan komen. Wie weet is er een enkeling die eens wat geeft.
Afhankelijk van je doelgroep is bitcoin of een andere crypto misschien een optie, hoef je alleen je wallet id te posten.
pi_206133669
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 10:36 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Verder nooit met persoonlijke gegevens de billen bloot geven op internet. Zelfs je werkelijke naam is overbodig. Voorkomen is beter dan genezen!... ^O^
True true! Wilde je vooral nog even bedanken voor de uitgebreide toelichting
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')