abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:16:27 #1
414785 sirdanilot
pi_205793784
Het lijkt zo simpel he jus gewoon een bruine dikke saus voor bij vlees of aardappel of stamppot.

Maar ik vind dat nog niet zo makkelijk hoor een perfecte, smakelijke jus op tafel zetten.

Je kan het op verschillende manieren maken. De klassieke manier is met een roux van vet (b.v het vet van je vlees of boter of zo) met vleesaanbaksels uit de pan en bloem dit even bakken en dan koude bouillon erbij. Maar ja wie heeft er in godsnaam koude bouillon in huis het is geen restaurant zeker? Ik doe het dan vaak met zo een OXO beef stock cube. Het is lastig inschatten en vaak wordt het te dik of wordt het juist dun en klonterig :r

Veel mensen doen gewoon een zakje jus van Knorr en klaar. Hier in Ierland gebruik ik ook wel bisto maar ik vond dat bisto toch een gekke smaak geeft.

Ik heb ook wel eens gehoord van maizena maar dan kan je het alleen direct eten daarna wordt het een glibberige zooi.

Hoe maak jij jus? Bijvoorbeeld bij de stamppot.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_205794105
Wij maken een paar keer per jaar een grote pan draadjesvlees voor de hele familie, de jus die daar van overblijft vriezen we in. Als dat niet voorhanden is een pot runderfondant en roomboter wil ook wel.
blablablabla
pi_205794125
Ik maak jus met bouillon (heb ik gewoon altijd in huis in de vorm van verschillende soorten blokjes) of met fond.
Aanbaksels vermengen met bouillon of fond en eventueel wat drank en kleine blokjes koude boter er doorheen roeren tot een gladde, glanzende jus.
Voor wat meer body roer ik er wat room doorheen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Vis een optie? dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:34:18 #4
70532 loveli
N
pi_205794553
Als ik tijd heb maak ik het zelf met botten enzo, maar tijd heb ik momenteel niet. Dus horeca fond, zonder smaakversterkers. Als zoiets in kleine verpakkingen in de supermarkt zou liggen, zie ik een gat in de markt. Nu koop ik een liter en vries ik kleine porties in.
crap in = crap out
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:49:54 #5
414785 sirdanilot
pi_205797959
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:55 schreef golfer het volgende:
Ik maak jus met bouillon (heb ik gewoon altijd in huis in de vorm van verschillende soorten blokjes) of met fond.
Aanbaksels vermengen met bouillon of fond en eventueel wat drank en kleine blokjes koude boter er doorheen roeren tot een gladde, glanzende jus.
Voor wat meer body roer ik er wat room doorheen.
Oh op die manier. Geen bloem dus?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_205798130
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 23:49 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Oh op die manier. Geen bloem dus?
Maïzena.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 31 augustus 2022 @ 00:44:02 #7
414785 sirdanilot
pi_205798165
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 00:24 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Maïzena.
Gewoon een maizenapapje dus
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_205798183
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 00:44 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Gewoon een maizenapapje dus
Probeer t eens. Je krijgt geen 'saus' zonder iets dat t dikker maakt. Waarom kijk je niet eens rond op t www voor de makkelijkste manieren.
pi_205798410
Jus was bij ons eigenlijk niet veel meer dan een bijprodukt van vlees braden. Het braadvocht.

Een stuk margarine smelten in een braadpan,
Vlees dichtschroeien,
Afblussen met een scheut water,
Een poosje laten pruttelen.
Meer was het niet.

Ik moest het niet.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_205798411
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:00 schreef marc0871 het volgende:
Jus was bij ons eigenlijk niet veel meer dan een bijprodukt van vlees braden. Het braadvocht.

Een stuk margarine smelten in een braadpan,
Vlees dichtschroeien,
Afblussen met een scheut water,
Een poosje laten pruttelen.
Meer was het niet.

Ik moest het niet.
Bij ons ook. Maakte de gekookte aardappelen iets beter.
pi_205798731
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:01 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Bij ons ook. Maakte de gekookte aardappelen iets beter.
:{ Meh :{w
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  woensdag 31 augustus 2022 @ 09:11:23 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205798990
Ik zet een sauspannetje op het vuur als ik kook en daar gaat dan 1 diepvriesblokje fond in, of 2, wat wijn, water en dat reduceer ik, als het vlees klaargebraden is, pan blussen en de vloeistof met de aanbaksels mee de sauspan in, dan kan je het binden met een bindmiddel naar keuze of afmonteren met een kluit boter, of beide.

Maak af en toe een grote pan bouillon, die reduceer ik en vries die dan in in ijsblokjeszakjes. Nooit een Knorrig blokje nodig.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 31 augustus 2022 @ 13:42:51 #13
414785 sirdanilot
pi_205801810
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 07:00 schreef marc0871 het volgende:
Jus was bij ons eigenlijk niet veel meer dan een bijprodukt van vlees braden. Het braadvocht.

Een stuk margarine smelten in een braadpan,
Vlees dichtschroeien,
Afblussen met een scheut water,
Een poosje laten pruttelen.
Meer was het niet.

Ik moest het niet.
Tsja vroeger werd boter gezien als luxe en ongezond, dus boter was meestal margarine. Het was niet anders. Nu weten we wel beter gelukkig.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 31 augustus 2022 @ 13:43:18 #14
414785 sirdanilot
pi_205801818
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 09:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik zet een sauspannetje op het vuur als ik kook en daar gaat dan 1 diepvriesblokje fond in, of 2, wat wijn, water en dat reduceer ik, als het vlees klaargebraden is, pan blussen en de vloeistof met de aanbaksels mee de sauspan in, dan kan je het binden met een bindmiddel naar keuze of afmonteren met een kluit boter, of beide.

Maak af en toe een grote pan bouillon, die reduceer ik en vries die dan in in ijsblokjeszakjes. Nooit een Knorrig blokje nodig.
Geen idee waar ik hier die fond kan krijgen dan zal ik naar de duurdere supermarkt moeten vermoed ik.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 31 augustus 2022 @ 14:03:31 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_205801988
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:43 schreef sirdanilot het volgende:

Geen idee waar ik hier die fond kan krijgen dan zal ik naar de duurdere supermarkt moeten vermoed ik.
1 keer zoeken op Google en meteen raak:
https://carolsstockmarket.com/collections/frontpage
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_205802001
Gewoon zakjes jus van Maggie
  woensdag 31 augustus 2022 @ 14:50:32 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205802586
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 13:43 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Geen idee waar ik hier die fond kan krijgen dan zal ik naar de duurdere supermarkt moeten vermoed ik.
Zelf maken?
  Vis een optie? woensdag 31 augustus 2022 @ 16:31:07 #18
70532 loveli
N
pi_205803706
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2022 14:04 schreef Rogue2.0 het volgende:
Gewoon zakjes jus van Maggie
Dat is geen jus *ril*.
crap in = crap out
pi_205803990
Ik eet geen vlees maar maak heel af en toe wel eens een vegetarische jus. Dat doe ik met uien die ik heel lang langzaam laat karamelliseren in boter, dan rode wijn en goede groentebouillon (zelfgemaakt of van de kleine soepfabriek) en kruiden en specerijen erbij, laten inkoken en evt binden met klein beetje maizena. Duurt fucking lang maar is wel erg lekker hoewel natuurlijk anders dan vleesjus.
pi_205806767
Vlees van Jumbo/AH heb je gelijk een pan jus tijdens het bakken.
.
pi_205824170
Bagger verwijderd. Misschien volgende keer je tijd nuttig gebruiken met 't maken van jus ipv op elkaar fitten.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_205824184
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:52 schreef Elan het volgende:
Wij maken een paar keer per jaar een grote pan draadjesvlees voor de hele familie, de jus die daar van overblijft vriezen we in. Als dat niet voorhanden is een pot runderfondant en roomboter wil ook wel.
Mijn schoonmoeder maakt overheerlijk draadjesvlees & de jus er subliem. Hoe ze 't doet? Geen idee, maar ik zou het best willen leren!
Helaas ben ik de enige jusliefhebben in huis. Man & dochter moeten er niets van hebben, dus meestal doe ik de moeite niet om 't voor mezelf te maken.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 2 september 2022 @ 21:12:28 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205824510
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2022 20:43 schreef Celestien het volgende:

[..]
Mijn schoonmoeder maakt overheerlijk draadjesvlees & de jus er subliem. Hoe ze 't doet? Geen idee, maar ik zou het best willen leren!
Helaas ben ik de enige jusliefhebben in huis. Man & dochter moeten er niets van hebben, dus meestal doe ik de moeite niet om 't voor mezelf te maken.
Ik denk niet dat het vocht van draadjesvlees jus is, maar dat is een definitie kwestie
pi_205831636
Voor het indikken heb je zetmeel nodig, dit kan met bloem, of maizena, of gekookt maismeel of zelfs kookvocht van de aardappelen wanneer je die erbij maakt. Of het kookvocht van de pasta als dat daar bij komt.

Dan als het vlees klaar is en uit de pan dan kun je alvast wat kruiden etc. fruiten in het bakvet van het vlees en dan gooi je wat kookvocht van de aardappelen erbij. In dit kookvocht zit al zetmeel wat je uit de aardappel gekookt hebt. Van kruimige iets meer dan van vastkokers maar meestal in beide gevallen voldoende. En dan laat je dit beetje door pruttelen en uitdampen om in te dikken. Klontje boter kan er achteraf altijd nog bij.

Enzo kan dit ook met het kookvocht van de pasta, daar zit een flinke dosis bloem in die reeds gaar is gekookt. Dat bind als een tierelier wanneer je het het bij de saus gooit en laat inkoken.

Veel Chefs adviseren bij wit vlees en daarmee bedoeld men Kipfilet of varkensfilet lapje, schnitzel, karbonade etc. om dit te kruiden, dan even door de bloem te halen en dan te bakken. Dit geeft een extra korstje/buitenlaagje aan het vlees doordat de bloem karamelliseert. Ook blijft hiervan altijd iets achter op de bodem van de pan wat weer helpt de saus in te dikken.

Dit wordt ook wel gedaan bij rundvlees wanneer er stoofschotels mee gemaakt worden. Om de stukken vlees eerst even door de bloem te rollen alvorens te bakken. Zelfde verhaal het vlees krijgt zo een iets ander korstje en de saus dikt er achteraf goed bij in.

Dus wanneer je bloem gebruikt moet je deze wel even laten garen om dat melige smaakje eruit te krijgen. Immers ragout is ook een al om bekend sausje op basis van goed gegaarde bloem.

En wanneer de boel gaat klonteren dan ben je waarschijnlijk veel te gortig hard aan het koken en dan gaat het schiften. Dan gaan dus bepaalde producten niet meer mengen en klonteren vormen. Hoe dit te voorkomen is dus rustiger aan met de temperatuur iets wat moeilijk of niet is uit te leggen das een feeling die je moet ontwikkelen met doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 03-09-2022 16:42:19 ]
  zaterdag 3 september 2022 @ 17:00:37 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205831911
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2022 16:29 schreef Watuntrik het volgende:
Voor het indikken heb je zetmeel nodig
Niet noodzakelijk, je kan ook binden met boter,
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')