abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205792202
Net in het nieuws gelezen dat iemand is veroordeeld voor moord 'Veganistische moeder krijgt levenslang na dood zwaar ondervoed zoontje'

https://www.ad.nl/buitenl(...)ed-zoontje~a1ece1d3/

Ik dacht ik open een topic over het eten van vlees en producten gemaakt van dieren voor consumptie. Ikzelf ben van mening dat het ethisch verantwoord is om vlees te eten, omdat wij dit nodig hebben om te overleven. Vitamine B12 (Cobalamine) schiet dan meteen in mijn gedachten. Ik ben tegen onnodig dierenleed tijdens de productie van het vlees dat wij consumeren, maar principieel niet tegen het eten van vlees op zich.

Wat is jullie kijk hierop?
pi_205792304
Bij een goed en gevarieerd dieet, aangevuld met enkele supplementen* heb je geen vlees meer nodig.

Dus ik zie geen reden voor mijzelf om vlees te eten.

*Betreffende vitamine B12: Koeien en andere dieren krijgen dit tegenwoordig ook toegediend als supplement omdat ze onvoldoende aanmaken vanwege de grond waarop ze leven of het feit dat ze vaak op stal staan. Dus voor specifiek B12 kan de stap van dier dan net zo goed overgeslagen worden.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:26:29 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_205792354
B12 kun je uit supplementen halen, net zoals vee dat krijgt toegediend. Omega3/calcium etc zijn ook voldoende plantaardige bronnen voor te vinden. Zelf heb ik dus ook geen reden om vlees/zuivel te consumeren.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:29:09 #4
319979 Fok-it
All is well
pi_205792380
Vlees heb je helemaal niet nodig om te overleven, hoe kom je daarbij? B12 tekort kan je gewoon compenseren door meer zuivel, eieren te eten, of supplementen. Je eet het omdat je het lekker vindt.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205792509
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:29 schreef Fok-it het volgende:
Vlees heb je helemaal niet nodig om te overleven, hoe kom je daarbij? B12 tekort kan je gewoon compenseren door meer zuivel, eieren te eten, of supplementen. Je eet het omdat je het lekker vindt.
Fair enough. Ga ik mij verduidelijken. Ik ben van mening dat er niets mis is met vegetarisch eten, maar dat veganisme onhoudbaar is.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:44:58 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_205792549
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:41 schreef laforest het volgende:

[..]
Fair enough. Ga ik mij verduidelijken. Ik ben van mening dat er niets mis is met vegetarisch eten, maar dat veganisme onhoudbaar is.
Onhoudbaar? Bedoel je dan dat het onhoudbaar is om mensen veganistisch te willen laten eten of dat het onhoudbaar is om überhaupt dierlijk te eten? Want in dat laatste geval is vegetarisch natuurlijk ook onhoudbaar
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205792599
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:44 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Onhoudbaar? Bedoel je dan dat het onhoudbaar is om mensen veganistisch te willen laten eten of dat het onhoudbaar is om überhaupt dierlijk te eten? Want in dat laatste geval is vegetarisch natuurlijk ook onhoudbaar
Veganisme is ongezond zo blijkt uit het artikel?
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:51:14 #8
319979 Fok-it
All is well
pi_205792610
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:50 schreef laforest het volgende:

[..]
Veganisme is ongezond zo blijkt uit het artikel?
Nee hoor. Zij wordt een veganist genoemd maar het gaat voornamelijk om iemand die uitsluitend raw food eet. En dat lijkt me niet heel gezond voor een klein kind. En heel anders dan veganisme
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_205792653
Hoe kan je zo je kindje achteruit zien gaan totdat het doodgaat?!

Ik eet gewoon dierlijke producten, heb daar geen bezwaar tegen. Heb ook altijd begrepen dat dierlijke eiwitten beter zijn dan plantaardige eiwitten.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_205792854
Ik vind dat je een kind het recht niet mag ontnemen om zelf de keuze te maken van het wel of niet zijn van een veganist tot wanneer deze oud genoeg is om die keuze te maken.
En tot die keuze zich aanbiedt het kind zich in meer of mindere mate laten houden aan de schijf van vijf.
Google is your friend, abuse your friends
pi_205792962
Diervriendelijk vlees bestaat niet.
You need to be cold to be queen.
pi_205793075
Vlees eten moet kunnen, als je bereid bent er zelf voor te jagen en slachten. Het dier dient met respect gedood te worden.
pi_205793157
Als ik er goed en hard over nadenk vind ik vlees eten niet te verantwoorden, al helemaal niet als je kijkt hoe wij onze vleesverwerkingsindustrie hebben ingericht. Ik vind vlees alleen wel erg lekker en kan zodoende die gedachte goed verdringen als er een lekkere hamburger op mijn bord ligt.
pi_205793258
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:24 schreef Metalfrost het volgende:
Ik vind dat je een kind het recht niet mag ontnemen om zelf de keuze te maken van het wel of niet zijn van een veganist tot wanneer deze oud genoeg is om die keuze te maken.
En tot die keuze zich aanbiedt het kind zich in meer of mindere mate laten houden aan de schijf van vijf.
^O^
pi_205793347
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:48 schreef Libertarisch het volgende:
Vlees eten moet kunnen, als je bereid bent er zelf voor te jagen en slachten. Het dier dient met respect gedood te worden.
Eensch.
pi_205793652
Hoe kijken vegetariërs/veganisten naar kweekvlees?
pi_205793657
Volgens het gebit zijn we alleseters, net als varkens, ik weet niet of er varkens zijn die heel kieskeurig alleen maar appeltjes willen. Dacht het niet.
pi_205793709
Meen me te herinneren dat er onderzoeken waren waaruit bleek dat planten een bewustzijn hebben en pijn ervaren.
pi_205793761
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 15:00 schreef Heph844 het volgende:
Als ik er goed en hard over nadenk vind ik vlees eten niet te verantwoorden, al helemaal niet als je kijkt hoe wij onze vleesverwerkingsindustrie hebben ingericht. Ik vind vlees alleen wel erg lekker en kan zodoende die gedachte goed verdringen als er een lekkere hamburger op mijn bord ligt.
Er is een verschil tussen onnodig dierenleed veroorzaakt door de bio-industrie en een boer die voor zijn dieren zorgt, ze voedt, en dan slacht voor consumptie.
pi_205793796
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 15:58 schreef Tobias19xx het volgende:
Hoe kijken vegetariërs/veganisten naar kweekvlees?
Prima voor mij.
You need to be cold to be queen.
pi_205793973
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:17 schreef Waldorf22 het volgende:

[..]
Prima voor mij.
Je bent zelf vegetariër/veganist? Zo ja, zou je zelf kweekvlees eten?
pi_205794008
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:34 schreef Tobias19xx het volgende:

[..]
Je bent zelf vegetariër/veganist? Zo ja, zou je zelf kweekvlees eten?
Ja, prima zeg ik toch.
You need to be cold to be queen.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:46:50 #23
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205794059
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:07 schreef laforest het volgende:
vlees te eten, omdat wij dit nodig hebben om te overleven.
Welnee.

Omdat dit argument de grondslag van je standpunt vormde ben ik wel benieuwd hoe je, nu je weet dat je slecht geïnformeerd was, tegen de zaken aankijkt.
Huilen dan.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:52:34 #24
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_205794100
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:34 schreef Waldorf22 het volgende:
Diervriendelijk vlees bestaat niet.
Gaan we nu alle vleeseters uit het dierenrijk uitroeien omdat zij wel vlees eten ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_205794145
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Gaan we nu alle vleeseters uit het dierenrijk uitroeien omdat zij wel vlees eten ?
Want? Zelf weten wat iemand anders eet.
You need to be cold to be queen.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:00:05 #26
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205794188
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Gaan we nu alle vleeseters uit het dierenrijk uitroeien omdat zij wel vlees eten ?
En waarom zouden we dat moeten doen?
Huilen dan.
pi_205794837
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Malthus

"Het vermogen van de mens tot bevolkingsgroei is onbegrensd veel groter dan het vermogen om voor de mens een bestaan te produceren"

Wat het proces nog eens versneld is een elitaire macht die minder winst gelijk ziet als verlies.

Maakt niet uit wat we eten het bevat inmiddels allemaal plastiek...
pi_205795168
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 18:04 schreef Watuntrik het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Malthus

"Het vermogen van de mens tot bevolkingsgroei is onbegrensd veel groter dan het vermogen om voor de mens een bestaan te produceren"

Wat het proces nog eens versneld is een elitaire macht die minder winst gelijk ziet als verlies.

Maakt niet uit wat we eten het bevat inmiddels allemaal plastiek...


Jawel, een pinpasje per jaar om precies te zijn. Lekker pinpasjes vreten :P
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:52:07 #29
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_205795196
Alle organismen (breed gedefinieerd) breken andere organismen af om zichzelf in stand te houden. Of het nu gaat om de plant die haar voedsel aan de aarde onttrekt of de computer die energie uit het stroomnet onttrekt, afbraak gaat er noodzakelijkerwijs mee gepaard. We zijn echter nu aanbeland in een tijdsgewricht waarin het menselijke organisme dusdanig veel van haar omgeving afbreekt, dat ze haar eigen bestaan in gevaar brengt. Minder vlees eten wordt daarmee een vorm van levensbehoud, maar dat betekent niet dat het verkeerd is om vlees te eten.

Om te stellen dat het verkeerd is om vlees te eten, moeten dieren opgenomen worden in een systeem van morele actoren. Echter, moreel actorschap suggereert dat de actor (in potentie) verantwoordelijk gehouden kan worden voor de activiteiten van de actor. Dat lijkt mij in het geval van dieren uitgesloten.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_205795211
Het lijkt me niet onmogelijk om als vegetariër de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen, maar het bemoeilijkt het wel. Een obstakel te meer in ons toch al weinig bedachtzame eetgedrag.

Want, laten we wel wezen; zo heel goed zijn we al niet bezig qua voeding. Kunnen we het ons veroorloven om het onszelf nog moeilijker te maken dan het al is ?

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:48 schreef Libertarisch het volgende:
Vlees eten moet kunnen, als je bereid bent er zelf voor te jagen en slachten. Het dier dient met respect gedood te worden.
Mooi principe op zich, maar te idealistisch. We zijn toch geen oermensen meer?

Zo geef je er wel blijk van iets te hebben begrepen van waar zo velen zich door in de war laten brengen; namelijk, dat de bio-industrie het ware kwaad van vlees eten vertegenwoordigt, niet het doden.
pi_205795219
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 18:52 schreef naatje_1 het volgende:
Om te stellen dat het verkeerd is om vlees te eten, moeten dieren opgenomen worden in een systeem van morele actoren.
Waarom?

quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 18:52 schreef naatje_1 het volgende:
(in potentie) verantwoordelijk gehouden
In potentie? Alright, hiermee dek je kinderen in. Maar what about verstandelijk gehandicapten?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:02:43 #32
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_205795267
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 18:55 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom?
Ik vertrek hier vanuit de aanname dat om te beslissen wat een goede handeling is, dit ook beredeneerd moet kunnen worden vanuit degene op wie een goede handeling wordt toegepast. Lichtelijk Kantiaans geïnspireerd.
quote:
[..]
In potentie? Alright, hiermee dek je kinderen in. Maar what about verstandelijk gehandicapten?
Geldt hetzelfde voor, potentie is breder dan enkel een tijdsaspect.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_205795283
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 19:02 schreef naatje_1 het volgende:
Geldt hetzelfde voor, potentie is breder dan enkel een tijdsaspect.
Hmm, wel potentie in de zin van 'had kunnen zijn' maar niet de potentie van (evolutionaire) ontwikkeling?

quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 19:02 schreef naatje_1 het volgende:
Ik vertrek hier vanuit de aanname dat om te beslissen wat een goede handeling is, dit ook beredeneerd moet kunnen worden vanuit degene op wie een goede handeling wordt toegepast. Lichtelijk Kantiaans geïnspireerd.
Oke, en wat als een andere morele actor (of jijzelf als morele actor) waarde hecht aan dieren? Dan heb je wel een solide uitgangspunt om dieren moreel mee te bejegenen?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205795443
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 18:54 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Mooi principe op zich, maar te idealistisch. We zijn toch geen oermensen meer?

We zouden wel net als oermensen kunnen zijn, we hebben dezelfde potentie. We zijn anatomisch hetzelfde en ook het bewustzijn is hetzelfde. Er is een mentaliteitsverandering nodig.

Feitelijk is de oplossing voor alle milieu-gerelateerde problemen om meer terug te gaan naar de oerstijl van leven. Het probleem is dat onze materialistische levensbeschouwing alleen maar leidt tot meer groei. De moderne mens gedraagd zich als een kanker op aarde.
  dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:10:55 #35
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_205795794
Je zou je kunnen afvragen waarom een mensenleven zoveel meer waard is dan dat van een dier en waarom een dier het minder verdient om in leven te blijven. En of dat objectief gezien wel te verdedigen valt. Maar ik heb daar persoonlijk niet zo veel zin in.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_205795798
Boycot al het supermarktvlees en koop bij grutto, ofzo

Zou iedereen moeten doen
pi_205796788
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 19:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
We zouden wel net als oermensen kunnen zijn, we hebben dezelfde potentie. We zijn anatomisch hetzelfde en ook het bewustzijn is hetzelfde. Er is een mentaliteitsverandering nodig.

Feitelijk is de oplossing voor alle milieu-gerelateerde problemen om meer terug te gaan naar de oerstijl van leven. Het probleem is dat onze materialistische levensbeschouwing alleen maar leidt tot meer groei. De moderne mens gedraagd zich als een kanker op aarde.
  vrijdag 16 september 2022 @ 12:08:58 #38
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205995477
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:34 schreef Waldorf22 het volgende:
Diervriendelijk vlees bestaat niet.
Want?
  vrijdag 16 september 2022 @ 12:11:04 #39
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205995500
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:34 schreef Waldorf22 het volgende:
Diervriendelijk vlees bestaat niet.
En hoe zit het eigenlijk met vleesetende planten?
  vrijdag 16 september 2022 @ 12:13:48 #40
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205995527
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 12:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Want?
Ik weet dat het moeilijk voor je is, maar probeer daar nou eens even zelf over na te denken.
Huilen dan.
  vrijdag 16 september 2022 @ 12:19:13 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205995582
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2022 12:13 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik weet dat het moeilijk voor je is, maar probeer daar nou eens even zelf over na te denken.
antropomorfisme
pi_205995642
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 12:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]
En hoe zit het eigenlijk met vleesetende planten?
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 12:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]
En hoe zit het eigenlijk met vleesetende planten?
Ja en met gestampte muisjes
You need to be cold to be queen.
  vrijdag 16 september 2022 @ 13:21:11 #43
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_205996207
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2022 12:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]
antropomorfisme
Precies: vlees doet gewoon zoals het doet. Daar is niks vriendelijks of onvriendelijks aan.
Huilen dan.
  maandag 19 september 2022 @ 14:29:50 #44
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206030002
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 18:52 schreef naatje_1 het volgende:
Om te stellen dat het verkeerd is om vlees te eten, moeten dieren opgenomen worden in een systeem van morele actoren. Echter, moreel actorschap suggereert dat de actor (in potentie) verantwoordelijk gehouden kan worden voor de activiteiten van de actor. Dat lijkt mij in het geval van dieren uitgesloten.
Je zit in de buurt van iets waar de meeste mensen niet echt een besef van hebben. Maar dat laatste hoeft denk ik niet.

We verstrekken denk ik niet alleen morele beschermingen evenredig aan de mogelijkheid van de actor om zelf morele afwegingen te maken.

Het lijkt er op dat er een aantal factoren zijn:
1. Morele capaciteit (zoals je al stelde)
2. Capaciteit tot lijden
3. Capaciteit tot het vormen van een emotionele band.

We strekken onze morele afwegingen alleen uit aan mensen (of dieren) die wij binnen onze circle of kinship achten en het is (stiekem) aan ieder persoon voor zichzelf tot hoever die cirkel strekt. En op maatschappelijk niveau wordt natuurlijk een acceptabele cirkel opgelegd aan de deelnemers van die samenleving. En als je een andere cirkel hebt dan andere mensen kan dat dus voor onenigheid zorgen.

- 10.000 jaar geleden was iedereen buiten je eigen stam nog vogelvrij zonder ook maar een oog te knipperen legde mensen elkaar om.
- 400 jaar geleden was het dus prima om bepaalde mensen nog als "slavig" te bestempelen en daar lagen maar weinig mensen echt wakker van. Dat zijn natuurlijk niet echt mensen of.. iig zijn die mensen geen onderdeel van mijn cirkel
- Nu is het nog OK om dieren te gebruiken voor arbeid, grondstoffen en eten maar we lijken in een soort transitie te zitten waarin die circle of kinship wordt verbreed, nu eerst door een kleine groep mensen maar wellicht over de tijd heen steeds meer mensen.

Maar. wat dus moreel is lijkt dus volledig afhankelijk te zijn van wat een maatschappij situationeel normaal lijkt te vinden. Het zou zomaar kunnen dat als het de mensheid slecht vergaat de komende 300 jaar dat die cirkel weer kleiner wordt endat het betrekken van dieren in die cirkel een luxe was wat dreef op de welvaart om alternatieven realistisch te maken en te houden.

Ik kan deze aanraden



[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 19-09-2022 14:36:31 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206030078
Ik ben zelf inmiddels al zo'n 25 jaar vegetariër en vader van twee kinderen. Voor mij is het nooit een issue geweest dat mijn kinderen vlees zouden gaan eten. Voor mij heeft het geen enkele meerwaarde gehad om vegetariër te zijn. Als kind geloofde ik dat er minder dieren geslacht zouden worden en kon ik het niet vereenzelvigen met mijn gevoel van rechtvaardigheid. Nu probeer ik wat meer nuchter naar de casus te kijken. Vlees is belangrijk (ik heb zelf altijd tekorten gehad aan vitamines door mijn gebrek aan vlees) en wij hebben ook een gebit om vlees te eten. Biologisch zijn wij omnivoren en in de gehele dierenwereld eten dieren vlees of worden gegeten.

Mijn grote persoonlijke bezwaar om vlees te eten is de verschrikking die de bio industrie is. Ik probeer zoveel mogelijk vlees te kopen met zo min mogelijk dierenleed. Los daarvan lukt het mij simpelweg niet meer om het te eten, een soort van barrière.
pi_206030459
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 14:37 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik ben zelf inmiddels al zo'n 25 jaar vegetariër en vader van twee kinderen. Voor mij is het nooit een issue geweest dat mijn kinderen vlees zouden gaan eten. Voor mij heeft het geen enkele meerwaarde gehad om vegetariër te zijn. Als kind geloofde ik dat er minder dieren geslacht zouden worden en kon ik het niet vereenzelvigen met mijn gevoel van rechtvaardigheid. Nu probeer ik wat meer nuchter naar de casus te kijken. Vlees is belangrijk (ik heb zelf altijd tekorten gehad aan vitamines door mijn gebrek aan vlees) en wij hebben ook een gebit om vlees te eten. Biologisch zijn wij omnivoren en in de gehele dierenwereld eten dieren vlees of worden gegeten.

Mijn grote persoonlijke bezwaar om vlees te eten is de verschrikking die de bio industrie is. Ik probeer zoveel mogelijk vlees te kopen met zo min mogelijk dierenleed. Los daarvan lukt het mij simpelweg niet meer om het te eten, een soort van barrière.
De bio-industrie is inderdaad het grootste probleem, niet het eten van vlees op zich.
pi_206030485
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 15:59 schreef christmastsunami het volgende:
Volgens het gebit zijn we alleseters, net als varkens, ik weet niet of er varkens zijn die heel kieskeurig alleen maar appeltjes willen. Dacht het niet.
Noem me eens een veganist op die dan alleen maar appeltjes eet?
Chimpansees zijn ook alleseters. Toch bestaat 97-99% van hun dieet uit planten. Je punt is?
pi_206030507
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Gaan we nu alle vleeseters uit het dierenrijk uitroeien omdat zij wel vlees eten ?
Want jij bent van mening dat er voor dieren dezelfde morele normen moeten gelden als voor mensen?
pi_206030614
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:07 schreef laforest het volgende:
Net in het nieuws gelezen dat iemand is veroordeeld voor moord 'Veganistische moeder krijgt levenslang na dood zwaar ondervoed zoontje'

https://www.ad.nl/buitenl(...)ed-zoontje~a1ece1d3/

Ik dacht ik open een topic over het eten van vlees en producten gemaakt van dieren voor consumptie. Ikzelf ben van mening dat het ethisch verantwoord is om vlees te eten, omdat wij dit nodig hebben om te overleven. Vitamine B12 (Cobalamine) schiet dan meteen in mijn gedachten. Ik ben tegen onnodig dierenleed tijdens de productie van het vlees dat wij consumeren, maar principieel niet tegen het eten van vlees op zich.

Wat is jullie kijk hierop?
Het voorbeeld dat je aanhaalt is niet echt exemplarisch voor veganistisch eten. Veganistisch eten betekent juist goed uitzoeken welke voedingsstoffen je nodig hebt en deze halen uit plantaardige voeding en indien nodig supplementen. De ouders van dit kind gaven hem alleen rauwe groente en fruit, wat voor niemand een voldoende dieet is. Op zichzelf hebben we geen vlees nodig om te overleven en niet iedereen heeft supplementen nodig om voldoende B12 binnen te krijgen.

Wat mij betreft is het eten van vlees niet per se verkeerd, maar is het wel zaak om vlees uit de bio-industrie te vermijden en is het onnodig om iedere dag veel vlees te eten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206030666
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 15:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het voorbeeld dat je aanhaalt is niet echt exemplarisch voor veganistisch eten. Veganistisch eten betekent juist goed uitzoeken welke voedingsstoffen je nodig hebt en deze halen uit plantaardige voeding en indien nodig supplementen. De ouders van dit kind gaven hem alleen rauwe groente en fruit, wat voor niemand een voldoende dieet is. Op zichzelf hebben we geen vlees nodig om te overleven en niet iedereen heeft supplementen nodig om voldoende B12 binnen te krijgen.

Wat mij betreft is het eten van vlees niet per se verkeerd, maar is het wel zaak om vlees uit de bio-industrie te vermijden en is het onnodig om iedere dag veel vlees te eten.
Hierbij sluit ik me aan. ^O^
pi_206031211
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:50 schreef laforest het volgende:

[..]
Veganisme is ongezond zo blijkt uit het artikel?
En dit is waarom mensen zich zo makkelijk laten beïnvloeden door spannende koppen.
pi_206031234
quote:
99s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 13:58 schreef bijdehand het volgende:
Hoe kan je

Heb ook altijd begrepen dat dierlijke eiwitten beter zijn dan plantaardige eiwitten.
Dit is al vrij lang ontkracht.
pi_206031330
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:19 schreef Intint het volgende:

[..]
En dit is waarom mensen zich zo makkelijk laten beïnvloeden door spannende koppen.
Wetenschap ook.

https://www.health.harvar(...)e-they-2019103118122

https://www.eatthis.com/surprising-side-effects-going-vegan/

https://bmcmedicine.biome(...)6/s12916-020-01815-3
pi_206031964
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 16:21 schreef Intint het volgende:

[..]
Dit is al vrij lang ontkracht.
Linkje?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 19 september 2022 @ 17:30:33 #55
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_206032044
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 16:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Gaan we nu alle vleeseters uit het dierenrijk uitroeien omdat zij wel vlees eten ?
:?

Wat is dit voor een bizar statement?
pi_206032240
quote:
99s.gif Op maandag 19 september 2022 17:22 schreef bijdehand het volgende:

[..]
Linkje?
Jij komt met de ongefundeerde bewering dat dierlijk eiwit beter zou zijn dan plantaardig, kom jij maar met een linkje.
pi_206032470
Het idee dat dierlijke proteïne beter geabsorbeerd wordt is helemaal niet ongefundeerd maar ik weet niet of bijdehand daar op doelde met 'beter'.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206032554
Eiwitten uit eiwitpoeder (weipoeder) wordt het beste opgenomen, gevolgd door eiwitten uit vlees. Plantaardige eiwitten worden het minst goed opgenomen.
pi_206032800
quote:
1s.gif Op maandag 19 september 2022 17:49 schreef Farenji het volgende:

[..]
Jij komt met de ongefundeerde bewering dat dierlijk eiwit beter zou zijn dan plantaardig, kom jij maar met een linkje.
San lees je niet goed. Ik zeg dat ik het zo begrepen heb. Ik ben geenszins zeker, het is van horen zeggen. Als het ontkracht is ben ik wel benieuwd.

Dat aanvallende mag je ook wel achterwege laten. ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206032808
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2022 18:11 schreef Akathisia het volgende:
Het idee dat dierlijke proteïne beter geabsorbeerd wordt is helemaal niet ongefundeerd maar ik weet niet of bijdehand daar op doelde met 'beter'.
Yes, dat je daarvan minder nodig zou hebben.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206033255
quote:
99s.gif Op maandag 19 september 2022 18:48 schreef bijdehand het volgende:

[..]
San lees je niet goed. Ik zeg dat ik het zo begrepen heb. Ik ben geenszins zeker, het is van horen zeggen. Als het ontkracht is ben ik wel benieuwd.

Dat aanvallende mag je ook wel achterwege laten. ;)
Mijn excuses, je hebt gelijk, ik reageerde wat bot en ik las inderdaad iets anders dan je bedoelde.
pi_206034294
quote:
89s.gif Op maandag 19 september 2022 19:33 schreef Farenji het volgende:

[..]
Mijn excuses, je hebt gelijk, ik reageerde wat bot en ik las inderdaad iets anders dan je bedoelde.
Ik doe dat ook soms *;
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206181311
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 15:59 schreef christmastsunami het volgende:
Volgens het gebit zijn we alleseters, net als varkens, ik weet niet of er varkens zijn die heel kieskeurig alleen maar appeltjes willen. Dacht het niet.
Het lijkt me niet houdbaar om je hele morele orde te baseren op wat andere dieren allemaal uitvreten (ha). Zijn zat voorbeelden te bedenken van diersoorten die bijvoorbeeld hun kinderen opeten. "Maar andere dieren doen dat ook" is geen moreel argument. Mensen kunnen, in tegenstelling tot varkens, beslissingen maken met ethische implicaties.

Het is heel simpel: als het niet nodig is om vlees te eten (of dieren dood te martelen voor hun product), is het ethisch om dat ook niet te doen.
pi_206184656
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 18:51 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

Het is heel simpel: als het niet nodig is om vlees te eten (of dieren dood te martelen voor hun product), is het ethisch om dat ook niet te doen.
Klopt, maar als je vlees heel lekker vindt (en dat vind de meerderheid) dan kies je er toch voor om die steak te bestellen.
pi_206184774
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Klopt, maar als je vlees heel lekker vindt (en dat vind de meerderheid) dan kies je er toch voor om die steak te bestellen.
Wat nou als vlees van menselijke embryo's nog veel lekkerder blijkt te smaken dan steak? Krijgen we dan een industrie van vrouwen die gedwongen bezwangerd worden om aan de lopende band embryo's te produceren?
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:31:51 #66
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206196843
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wat nou als vlees van menselijke embryo's nog veel lekkerder blijkt te smaken dan steak? Krijgen we dan een industrie van vrouwen die gedwongen bezwangerd worden om aan de lopende band embryo's te produceren?
Nee.

Omdat (andere) mensen binnen de circle of kinship vallen. Dieren vaak niet. Maar voor sommige mensen tegenwoordig wel.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206198307
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 23:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Wat nou als vlees van menselijke embryo's nog veel lekkerder blijkt te smaken dan steak? Krijgen we dan een industrie van vrouwen die gedwongen bezwangerd worden om aan de lopende band embryo's te produceren?
Vlees van mensen eten heeft negatieve consequenties voor je gezondheid.

Kuru bijvoorbeeld, vergelijkbaar met Bovine spongiform encephalopathy
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:29:53 #68
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206198482
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:11 schreef laforest het volgende:

[..]
Vlees van mensen eten heeft negatieve consequenties voor je gezondheid.

Kuru bijvoorbeeld, vergelijkbaar met Bovine spongiform encephalopathy
Vlees van dieren eten heeft negatieve consequenties voor je gezondheid. Bovine spongiform encephalopathy bijvoorbeeld.
Huilen dan.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 11:17:34 #69
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_206210334
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Vlees van dieren eten heeft negatieve consequenties voor je gezondheid. Bovine spongiform encephalopathy bijvoorbeeld.
Te vaak ademhalen ook. :O
pi_206218522
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Vlees van dieren eten heeft negatieve consequenties voor je gezondheid. Bovine spongiform encephalopathy bijvoorbeeld.
Alleen als je vlees eet van dieren die hun eigen soort gevoed krijgen, zoals bij koeien is gebeurd. :z
pi_206409469
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:48 schreef Libertarisch het volgende:
Vlees eten moet kunnen, als je bereid bent er zelf voor te jagen en slachten. Het dier dient met respect gedood te worden.
Ja joh daar heeft het dier wat aan dat je zogenaamd respect hebt.. Als je doodgaat wil je toch dat het pijnloos is. Wat heb je eraan als iemand anders je met respect een kogel door je buik schiet

'Ja met alle respect, pang'
pi_206409475
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:08 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Ja joh daar heeft het dier wat aan dat je zogenaamd respect hebt.. Als je doodgaat wil je toch dat het pijnloos is. Wat heb je eraan als iemand anders je met respect een kogel door je buik schiet
Als iedereen voor zijn/haar eigen vlees zelf moet doden zijn er opeens veel meer vegetariers.
pi_206409742
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:08 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Ja joh daar heeft het dier wat aan dat je zogenaamd respect hebt.. Als je doodgaat wil je toch dat het pijnloos is. Wat heb je eraan als iemand anders je met respect een kogel door je buik schiet

'Ja met alle respect, pang'
Pijnloos zal het niet zijn, maar een dier lijdt er niet onder. Dieren denken namelijk niet, ze leven in het nu en in het nu is er geen leed.
pi_206409769
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Pijnloos zal het niet zijn, maar een dier lijdt er niet onder. Dieren denken namelijk niet, ze leven in het nu en in het nu is er geen leed.
Wat?
pi_206409958
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:50 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Wat?
Leed is een keuze die wordt veroorzaakt door het denken. Het denken is een zelfmarteling. Dieren denken gelukkig niet dus met dierenleed valt het wel mee.
pi_206410036
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Leed is een keuze die wordt veroorzaakt door het denken. Het denken is een zelfmarteling. Dieren denken gelukkig niet dus met dierenleed valt het wel mee.
Hoe ben je tot deze redenering gekomen? Ergens gelezen? Zelf bedacht? Wat is de wetenschappelijke basis om het zo maar te vragen..
pi_206410061
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:19 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Hoe ben je tot deze redenering gekomen? Ergens gelezen? Zelf bedacht? Wat is de wetenschappelijke basis om het zo maar te vragen..
Ik weet het uit ervaring en de ervaringen van anderen. Mensen die mediteren weten dat het klopt. Wetenschappelijke basis voor het positieve effect van meditatie is er ook. Verder is iedereen het erover eens dat dieren niet lijden zoals mensen.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:23:55 #78
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_206410067
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Pijnloos zal het niet zijn, maar een dier lijdt er niet onder. Dieren denken namelijk niet, ze leven in het nu en in het nu is er geen leed.
Het dier heeft dus pijn maar het lijdt geen pijn want lijdt niet? :?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_206410085
Wow..
pi_206410145
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:11 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Leed is een keuze die wordt veroorzaakt door het denken. Het denken is een zelfmarteling. Dieren denken gelukkig niet dus met dierenleed valt het wel mee.
Hele aparte aanname dit. Ik weet aan welke filosofische theorieën je denkt maar dat slaat in dit geval als kut op dirk. Of dieren nu wel of niet kunnen "plannen" voor de toekomst of kunnen denken aan het verleden maakt niks uit voor de vraag of ze in het nu lijden. Baby's kun je ook enorm laten lijden ook al hebben ze geen enkel benul van wat hen overkomt, laat staan wat er in het verleden of de toekomst gebeurt.

Bij dieren is dat laatste echter wel het geval. Een koe weet heus wel wat er gebeurt als haar kalf van haar wordt weggetrokken van haar uiers. Dat is gewoon moederinstinct. Een varken bij de slacht heeft ook wel een vaag idee wat hem te wachten staat. Een kip in een legbatterij die zich niet eens om kan draaien weet ook wel dat ie een kutleven heeft, ook al heeft die nooit vrij geleefd.

Het is vrij makkelijk om weg te kijken van dierenleed omdat ze minder slim zouden zijn. Dat is geen morele rechtvaardiging.
pi_206410189
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Het dier heeft dus pijn maar het lijdt geen pijn want lijdt niet? :?
Het dier voelt pijn en weet instinctief dat het van de prikkel af moet komen. Pijn is een indicatie dat iets niet goed is, zonder pijn gaat een organisme snel dood.

Leed en pijn zijn niet hetzelfde. Een persoon kan lijden door de pijn of genieten van de pijn. Een wezen dat niet denkt maar in het nu leeft voelt de pijn wel maar lijdt er niet onder.

Het leed ontstaat zodra je dingen gaat denken zoals "ik moet van de pijn af". In het nu absorbeer je de pijn en heb je vrede met het moment.
pi_206410225
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:32 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Hele aparte aanname dit. Ik weet aan welke filosofische theorieën je denkt maar dat slaat in dit geval als kut op dirk. Of dieren nu wel of niet kunnen "plannen" voor de toekomst of kunnen denken aan het verleden maakt niks uit voor de vraag of ze in het nu lijden. Baby's kun je ook enorm laten lijden ook al hebben ze geen enkel benul van wat hen overkomt, laat staan wat er in het verleden of de toekomst gebeurt.

Bij dieren is dat laatste echter wel het geval. Een koe weet heus wel wat er gebeurt als haar kalf van haar wordt weggetrokken van haar uiers. Dat is gewoon moederinstinct. Een varken bij de slacht heeft ook wel een vaag idee wat hem te wachten staat. Een kip in een legbatterij die zich niet eens om kan draaien weet ook wel dat ie een kutleven heeft, ook al heeft die nooit vrij geleefd.

Het is vrij makkelijk om weg te kijken van dierenleed omdat ze minder slim zouden zijn. Dat is geen morele rechtvaardiging.
We kunnen niet bewijzen of dieren en baby's lijden. Ze voelen pijn en ze willen van die prikkel af en dat maken ze duidelijk met hun gedrag. Maar of ze er ook echt door lijden is onduidelijk.
pi_206410265
Tegen beter weten in toch maar vragen want ik ben gefascineerd:
Alles en iedereen leeft toch in het nu.. waarom haal je dan telkens het 'nu' aan?
En wat is volgens jou het verschil tussen pijn en lijden? Lijden is voor zover ik weet gewoon langdurige pijn..
En ik vraag me eigenlijk ook af of je dit soort ideeën met je familie bespreekt bijvoorbeeld..
pi_206410350
Door het denken heb je geen vrede met het moment. Je denkt aan het verleden of de toekomst, je wil dingen doen. Je kunt niet gewoon de hele dag in je stoel zitten en niks doen. Dat is al lijden. In het nu leven betekent gewoon zijn, zonder iets te hoeven doen.

Leed en pijn zijn niet hetzelfde. Pijn kan ook lekker zijn. Leed ontstaat zodra je niet meer in het moment zit. Je kunt de pijn niet dragen en je probeert van het gevoel te vluchten. Maar dat hoeft niet, je kunt in het moment blijven door niet te denken. Dan sta je boven de pijn, je voelt het wel maar je hebt er geen last van.
pi_206410444
Oke... en mijn laatste vraag die ik stelde.. deel je dit soort gedachtes ook met mensen in de praktijk? Sparringspartners zeg maar om te kijken hoe hen naar iets kijken, of iets klopt of niet etc..
pi_206410473
De dingen die ik zeg zijn algemeen geaccepteerd in de meditatie community. Maar goed, nu gaan we een beetje offtopic :)
pi_206410492
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 18:05 schreef Libertarisch het volgende:
De dingen die ik zeg zijn algemeen geaccepteerd in de meditatie community. Maar goed, nu gaan we een beetje offtopic :)
Niet echt.. jij stelt dat dieren geen leed hebben en ik vraag naar de redenen waarom je dat denkt en onderbouwing. Lijkt me nogal relevant voor een topic zoals deze. Maar oke ik weet verder niet zo goed wat ik kan antwoorden, we staan nogal ver van elkaar af om het zo maar te zeggen
pi_206410557
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 18:06 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Niet echt.. jij stelt dat dieren geen leed hebben en ik vraag naar de redenen waarom je dat denkt en onderbouwing. Lijkt me nogal relevant voor een topic zoals deze. Maar oke ik weet verder niet zo goed wat ik kan antwoorden, we staan nogal ver van elkaar af om het zo maar te zeggen
Je kunt het uittesten door niet te denken, dan kom je tot dezelfde conclusie als ik.
pi_206410570
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 18:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt het uittesten door niet te denken, dan kom je tot dezelfde conclusie als ik.
Van wat ik begrijp, als jij pijn hebt kan je dat uitschakelen met meditatie? Dat je er geen last van hebt..?
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:01:17 #90
224960 highender
Travellin' Light
pi_206411193
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 18:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt het uittesten door niet te denken, dan kom je tot dezelfde conclusie als ik.
Je zou ook een hond kunnen nemen om te testen of jouw aanname dat dieren 'in het nu' leven wel correct is.
pi_206412574
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 17:41 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
We kunnen niet bewijzen of dieren en baby's lijden. Ze voelen pijn en ze willen van die prikkel af en dat maken ze duidelijk met hun gedrag. Maar of ze er ook echt door lijden is onduidelijk.
Welke ethische conclusie wil je hieruit trekken? Dieren en baby's martelen is oké want ze kunnen niet denken aan het verleden of de toekomst?
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 20:41:22 #92
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_206412658
quote:
89s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 20:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Je zou je kunnen afvragen waarom een mensenleven zoveel meer waard is dan dat van een dier en waarom een dier het minder verdient om in leven te blijven. En of dat objectief gezien wel te verdedigen valt. Maar ik heb daar persoonlijk niet zo veel zin in.
Je kunt je ook afvragen of dat dierenleven er wel geweest was als er geen behoefte aan vlees voor consumptie was geweest.....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_206413020
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 20:35 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Welke ethische conclusie wil je hieruit trekken? Dieren en baby's martelen is oké want ze kunnen niet denken aan het verleden of de toekomst?
Vlees eten, op dieren jagen en dieren doden voor consumptie, is oké.
pi_206413075
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Vlees eten, op dieren jagen en dieren doden voor consumptie, is oké.
En baby's doden?
pi_206413185
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:11 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
En baby's doden?
Nee, want die heeft recht op het leven.
pi_206413196
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, want die heeft recht op het leven.
Waarom? Die kan op basis van jouw definitie toch ook niet lijden?
pi_206413282
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:19 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Waarom? Die kan op basis van jouw definitie toch ook niet lijden?
Dan moet die ziel weer een nieuwe baarmoeder vinden om opnieuw geboren te worden. Dat kun je zo'n ziel niet aandoen.
pi_206413689
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dan moet die ziel weer een nieuwe baarmoeder vinden om opnieuw geboren te worden. Dat kun je zo'n ziel niet aandoen.
En dat kun je, i.t.t. of dieren kunnen lijden, wèl bewijzen? :D
-
pi_206414070
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dan moet die ziel weer een nieuwe baarmoeder vinden om opnieuw geboren te worden. Dat kun je zo'n ziel niet aandoen.
Dat is met dieren toch precies hetzelfde. :') :?
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 23 oktober 2022 @ 01:19:36 #100
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_206416578
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 20:41 schreef sanger het volgende:

[..]
Je kunt je ook afvragen of dat dierenleven er wel geweest was als er geen behoefte aan vlees voor consumptie was geweest.....
Dat hoef ik me niet af te vragen. Dat leven was er dan niet geweest. Het lijden dus ook niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 23 oktober 2022 @ 08:49:11 #101
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206417132
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Pijnloos zal het niet zijn, maar een dier lijdt er niet onder. Dieren denken namelijk niet, ze leven in het nu en in het nu is er geen leed.
Ik zie hier drie stellingen die aantoonbaar onjuist zijn.

1 - Dieren lijden niet.
2 - Dieren denken niet.
3 - Wanneer je in het nu leeft is er geen leed.

En als dat allemaal zo zou zijn, hoe verklaar je dan dat er bij veel dieren een rouwproces wordt waargenomen?
Huilen dan.
  zondag 23 oktober 2022 @ 08:58:05 #102
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206417167
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Vlees eten, op dieren jagen en dieren doden voor consumptie, is oké.
Waarom niet mensen? Als er snel, en 'met respect', gedood wordt is er geen lijden. Daarnaast heb ik net begrepen dat leed een keuze is, dus de nabestaanden kunnen er gewoon voor kiezen om niet te lijden.
Huilen dan.
pi_206417468
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Pijnloos zal het niet zijn, maar een dier lijdt er niet onder. Dieren denken namelijk niet, ze leven in het nu en in het nu is er geen leed.
Verder gaat het wel goed met je?
pi_206417802
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 08:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik zie hier drie stellingen die aantoonbaar onjuist zijn.

1 - Dieren lijden niet.
2 - Dieren denken niet.
3 - Wanneer je in het nu leeft is er geen leed.

En als dat allemaal zo zou zijn, hoe verklaar je dan dat er bij veel dieren een rouwproces wordt waargenomen?
Dieren denken - aantoonbaar - na? Hoe zie je dat voor je?
  zondag 23 oktober 2022 @ 10:57:42 #105
40566 Ericr
Livewrong
pi_206417958
Voor andere levende wezens bepalen wat ze wel of niet beleven of kunnen kenmerkt de arrogantie van de mens.

Het is verder totaal niet relevant. Het recht op leven zou niet alleen voorbehouden moeten zijn aan de mens. Maakt verder niet uit welk bewustzijn een levensvorm heeft of niet.

We weten verder niet eens of we alleen zijn in het heelal. De mogelijk uniekheid van het leven is reden te meer om iedere levensvorm te respecteren en te koesteren. Het behandelen van levende wezens als dingen laat ons stuitende primitiviteit als soort goed zien.
  zondag 23 oktober 2022 @ 12:01:27 #106
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206418398
quote:
16s.gif Op zondag 23 oktober 2022 10:32 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Dieren denken - aantoonbaar - na? Hoe zie je dat voor je?
Genoeg voorbeelden van experimenten waarbij dieren voor hun onbekende meertraps puzzels oplossen die een aanzienlijk cognitief vermogen en planning vereisen.
Huilen dan.
pi_206418663
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:08 schreef Libertarisch het volgende:

Vlees eten, op dieren jagen en dieren doden voor consumptie, is oké.
Jagen is oké inderdaad. Maar de bio-industrie?

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:11 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

En baby's doden?
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:25 schreef Libertarisch het volgende:

Dan moet die ziel weer een nieuwe baarmoeder vinden om opnieuw geboren te worden. Dat kun je zo'n ziel niet aandoen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 21:51 schreef Haushofer het volgende:
En dat kun je, i.t.t. of dieren kunnen lijden, wèl bewijzen? :D
lol

@Libertarisch stipt met zijn onderscheid tussen pijn en lijden een interessant punt aan. Pijn overkomt je. Lijden is met name iets mentaals, dat mentaal ingestelde wezens zichzelf aandoen. Minder mentaal ingestelde wezens als dieren en baby's hebben daar dus ook minder last van. Hoe minder gedachten, hoe minder last je kunt hebben van die gedachten. Dat lijkt enigszins te kloppen.

(Het vormt echter geen enkele reden om jaloers te zijn op deze minder mentale wezens en dan maar al mediterend het bewustzijn van een zeekoe proberen te imiteren – maar dat is weer een heel ander verhaal.)

Aangekomen bij de vraag naar de het verschil tussen baby's en dieren echter lijkt hij in het nauw gewerkt.

Daar zal ik dan maar even bij helpen. De reden dat het doden van dieren minder erg is dan het doden van baby's is speciësisme:

quote:
Speciësisme is de term voor het verschijnsel van discriminatie tussen wezens op basis van hun soort, doorgaans discriminatie van (gewervelde) diersoorten door de mens. De term werd bedacht door Richard Ryder en is bekender geworden door filosofen als Peter Singer. Het woord - een isme, met als eerste component het Latijnse woord species dat 'soort' betekent - is gevormd naar analogie met woorden als seksisme (discriminatie naar geslacht) en racisme (discriminatie naar ras).
Wij mensen hebben nu eenmaal de neiging om meer om onze eigen soort te geven dan andere. En tussen de verschillende soorten hebben we weer voorkeur voor de soorten die meer op ons lijken, zoals apen, en zoogdieren in het algemeen, etc.

Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer een wezen op onszelf lijkt, hoe meer we in staat zijn er empathie voor op te brengen. Familieleden: vrij gemakkelijk. Een vliegje: vrij lastig. Een hond? Ergens daar tussenin.
pi_206418834
quote:
16s.gif Op zondag 23 oktober 2022 10:32 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Dieren denken - aantoonbaar - na? Hoe zie je dat voor je?
Ik zie een relatie tussen taal en denken. Voor mij is het zo dat hoe complexer de taal, hoe complexer ook de gedachten. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen een kind en een volwassene, tussen domme en verstandige mensen, en dat tussen de hogere en de lagere diersoorten. Alles lijkt op deze relatie te wijzen. Hoe meer taal, hoe meer gedachten, en de mens, met de meest complexe taal dus ook de meest complexe gedachten.

Ik weet niet of ik deze relatie te 'bewijzen' is. Misschien blijft het bij een aanname. Ik vind het in ieder geval een praktisch model en kom geen gevallen tegen die deze gedachte tegenspreken.

Als we dit aannemen, dan kunnen we dus ook de verschillende denkvermogens tussen dieren enigszins in kaart brengen, aan de hand van hun talige vermogens. Het blijft uiterst moeilijk om te onderscheiden wanneer iets nu echt taal is of niet, maar het is in ieder geval al ietsje gemakkelijker dan gedachten lezen. Dolfijnen bijvoorbeeld, schijnen over geavanceerde communicatietechnieken te beschikken.
pi_206419296
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 12:23 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Jagen is oké inderdaad. Maar de bio-industrie?
[..]
[..]
[..]
lol

@:Libertarisch stipt met zijn onderscheid tussen pijn en lijden een interessant punt aan. Pijn overkomt je. Lijden is met name iets mentaals, dat mentaal ingestelde wezens zichzelf aandoen. Minder mentaal ingestelde wezens als dieren en baby's hebben daar dus ook minder last van. Hoe minder gedachten, hoe minder last je kunt hebben van die gedachten. Dat lijkt enigszins te kloppen.

(Het vormt echter geen enkele reden om jaloers te zijn op deze minder mentale wezens en dan maar al mediterend het bewustzijn van een zeekoe proberen te imiteren – maar dat is weer een heel ander verhaal.)

Aangekomen bij de vraag naar de het verschil tussen baby's en dieren echter lijkt hij in het nauw gewerkt.

Daar zal ik dan maar even bij helpen. De reden dat het doden van dieren minder erg is dan het doden van baby's is speciësisme:
[..]
Wij mensen hebben nu eenmaal de neiging om meer om onze eigen soort te geven dan andere. En tussen de verschillende soorten hebben we weer voorkeur voor de soorten die meer op ons lijken, zoals apen, en zoogdieren in het algemeen, etc.

Het is eigenlijk heel simpel: hoe meer een wezen op onszelf lijkt, hoe meer we in staat zijn er empathie voor op te brengen. Familieleden: vrij gemakkelijk. Een vliegje: vrij lastig. Een hond? Ergens daar tussenin.
Empathie is sowieso een interessant iets. Waarom heeft de ene persoon meer empathie voor dieren dan de ander.
ROBODEMONS..................|:(
pi_206421272
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 01:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dat hoef ik me niet af te vragen. Dat leven was er dan niet geweest. Het lijden dus ook niet.
Jij weet niet of die dieren lijden, je denkt dat ze lijden. Dat is een antropomorfisme.
pi_206421340
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 08:49 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik zie hier drie stellingen die aantoonbaar onjuist zijn.

1 - Dieren lijden niet.
2 - Dieren denken niet.
3 - Wanneer je in het nu leeft is er geen leed.

En als dat allemaal zo zou zijn, hoe verklaar je dan dat er bij veel dieren een rouwproces wordt waargenomen?
Hetzelfde principe als met pijn. Het dier voelt liefde en het dier voelt verdriet en het dier kan rouwen, maar lijdt het dier daar ook onder? Volgens mij niet. Bepaalde emoties ervaren is wat anders dan eronder lijden.

Het lijden ontstaat echt door de mind, de denkende geest. Zodra de denkende geest stopt (daar hoeven dieren niks voor te doen) stopt ook het lijden.

quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 08:58 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Waarom niet mensen? Als er snel, en 'met respect', gedood wordt is er geen lijden. Daarnaast heb ik net begrepen dat leed een keuze is, dus de nabestaanden kunnen er gewoon voor kiezen om niet te lijden.
Nagenoeg niemand wil gedood worden voor consumptie, dus er komt geen bio-industrie voor mensen.
pi_206421429
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 12:23 schreef Amerauder het volgende:

[..]
Jagen is oké inderdaad. Maar de bio-industrie?

In de bio-industrie worden dieren veelal zo efficient en pijnloos mogelijk gedood.
  zondag 23 oktober 2022 @ 19:31:58 #113
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206422851
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 17:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Hetzelfde principe als met pijn. Het dier voelt liefde en het dier voelt verdriet en het dier kan rouwen, maar lijdt het dier daar ook onder? Volgens mij niet. Bepaalde emoties ervaren is wat anders dan eronder lijden.

Het lijden ontstaat echt door de mind, de denkende geest. Zodra de denkende geest stopt (daar hoeven dieren niks voor te doen) stopt ook het lijden.
Er zijn voorbeelden van dieren die stoppen met voor zichzelf te zorgen (soms zelfs tot overlijden aan toe) tijdens het rouwproces. Dus ja, dieren kunnen daaronder lijden.

Verder is bijvoorbeeld van olifanten bekend dat ze jaren later nog terugkeren naar de plek waar een kuddegenoot is overleden. Hoe kom je erbij dat dieren per definitie in het nu leven?

quote:
[..]
Nagenoeg niemand wil gedood worden voor consumptie, dus er komt geen bio-industrie voor mensen.

Dieren willen wel gedood worden voor consumptie? Daarnaast was het lijden-argument toch zo belangrijk :? , dus waarom kom je nu met willen aanzetten?
Huilen dan.
  zondag 23 oktober 2022 @ 19:37:18 #114
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206422890
Leesvoer voor libertariërs: https://www.livescience.com/do-animals-grieve

Vooral de referenties zijn interessant.
Huilen dan.
pi_206422904
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 19:37 schreef Isdatzo het volgende:
Leesvoer voor libertariërs: https://www.livescience.com/do-animals-grieve
Veel tekst, heb je misschien een samenvatting
Sicker than your average.
  zondag 23 oktober 2022 @ 19:41:26 #116
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206422926
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 19:38 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Veel tekst, heb je misschien een samenvatting
Libertariërs leven alleen in het nu en kennen daarom geen leed dus kunnen we er met een schoon geweten op jagen, ze doden, en opeten. Of in hokjes stoppen en vetmesten. Scheelt weer een hoop gejaag.
Huilen dan.
pi_206422934
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 19:41 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Libertariërs leven alleen in het nu en kennen daarom geen leed dus kunnen we er met een schoon geweten op jagen, ze doden, en opeten. Of in hokjes stoppen en vetmesten. Scheelt weer een hoop gejaag.
Klinkt als veel effort
Sicker than your average.
  zondag 23 oktober 2022 @ 19:43:15 #118
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206422941
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 19:42 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Klinkt als veel effort
Gewoon automatiseren.
Huilen dan.
  zondag 23 oktober 2022 @ 19:44:17 #119
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206422947
Oh en als ik het fout heb en libertariërs niet alleen in het nu leven, dan is leed nog steeds een keuze en verandert dat de facto dus niks aan de situatie.
Huilen dan.
  zondag 23 oktober 2022 @ 20:00:32 #120
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_206423094
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 17:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij weet niet of die dieren lijden, je denkt dat ze lijden. Dat is een antropomorfisme.
Ik weet ook niet of jij lijdt als je je been breekt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_206424906
Libertarisch is verlicht. Verlichte mensen hoeven geen sluitende logica te gebruiken. Die kunnen gewoon trollen en menen dat ze je toch nog iets bijbrengen.

Spiri-fakers O+
-
pi_206427758
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 17:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
In de bio-industrie worden dieren veelal zo efficient en pijnloos mogelijk gedood.
Buiten het feit dat dit gewoon niet waar is (ga maar eens kijken in een slachthuis) ga je voorbij aan de hele lijdensweg vooraf.

Je hele leven vastzitten in een hokje waar je je niet eens in kan omdraaien, gedwongen geïnsemineerd worden waarna je jonkies van je weg worden getrokken, vetgemest worden zodat je amper nog kan bewegen, en dan in een overvolle vrachtwagen naar de slacht. Niks mis mee, die beesten voelen dat toch niet omdat ze alleen in het nu leven of zo.

Dat het doden volgens jou efficiënt en "humaan" gebeurt, doet ook helemaal niks af aan het feit dat het doden immoreel is. Wij vinden het ook immoreel als iemand door z'n hoofd wordt geschoten ook al is het meteen over. Het doden zelf is al immoreel.
pi_206427906
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 23:21 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Buiten het feit dat dit gewoon niet waar is (ga maar eens kijken in een slachthuis) ga je voorbij aan de hele lijdensweg vooraf.

Je hele leven vastzitten in een hokje waar je je niet eens in kan omdraaien, gedwongen geïnsemineerd worden waarna je jonkies van je weg worden getrokken, vetgemest worden zodat je amper nog kan bewegen, en dan in een overvolle vrachtwagen naar de slacht. Niks mis mee, die beesten voelen dat toch niet omdat ze alleen in het nu leven of zo.
Dit is dus een antropomorfisme. Je stelt de ervaring van dieren gelijk aan dat van moderne mensen, en het doden van dieren gelijk aan het doden van mensen. Dat is onterecht.

Het is helemaal de vraag in hoeverre de dieren de we slachten er onder lijden. Ja, er vinden misstanden plaats in de bio industrie en die filmpjes heb ik ook gezien. In de regel proberen we het zo netjes mogelijk te doen.
  zondag 23 oktober 2022 @ 23:35:33 #124
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206427933
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 23:21 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Buiten het feit dat dit gewoon niet waar is (ga maar eens kijken in een slachthuis) ga je voorbij aan de hele lijdensweg vooraf.

Je hele leven vastzitten in een hokje waar je je niet eens in kan omdraaien, gedwongen geïnsemineerd worden waarna je jonkies van je weg worden getrokken, vetgemest worden zodat je amper nog kan bewegen, en dan in een overvolle vrachtwagen naar de slacht. Niks mis mee, die beesten voelen dat toch niet omdat ze alleen in het nu leven of zo.

Dat het doden volgens jou efficiënt en "humaan" gebeurt, doet ook helemaal niks af aan het feit dat het doden immoreel is. Wij vinden het ook immoreel als iemand door z'n hoofd wordt geschoten ook al is het meteen over. Het doden zelf is al immoreel.
Inderdaad. Alsof een dier niet ongelukkig kan zijn omdat het niet precies beseft wat er aan de hand is en wat het mist. Dat voelen dieren prima.

Als je een baby na de geboorte geïsoleerd in een hokje stopt en af en toe te eten geeft weet 'ie ook niet beter, maar dat wil niet zeggen dat er geen sprake is van lijden.
Huilen dan.
  zondag 23 oktober 2022 @ 23:39:46 #125
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206427995
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 23:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dit is dus een antropomorfisme.
Heb je een nieuw woordje geleerd? Dan zou ik nog even goed naar de betekenis daarvan kijken.
quote:
Je stelt de ervaring van dieren gelijk aan dat van moderne mensen,
Waarom is dat zo gek? We delen veel eigenschappen met allerlei dieren en hebben een vergelijkbare evolutie doorgemaakt als een aantal dieren die we nu regelmatig op ons bord aantreffen. Waarom zouden onze hersenen fundamenteel anders werken als die van, bijvoorbeeld, een varken?

quote:
en het doden van dieren gelijk aan het doden van mensen. Dat is onterecht.

Maar dat heb jij nog niet weten te beargumenteren.
Huilen dan.
pi_206428066
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 23:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Inderdaad. Alsof een dier niet ongelukkig kan zijn omdat het niet precies beseft wat er aan de hand is en wat het mist. Dat voelen dieren prima.

Als je een baby na de geboorte geïsoleerd in een hokje stopt en af en toe te eten geeft weet 'ie ook niet beter, maar dat wil niet zeggen dat er geen sprake is van lijden.
Dus jij weet wat een dier voelt, apart
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206428411
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 23:45 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Dus jij weet wat een dier voelt, apart
Moet een varken eerst gelukkig zijn geweest om te weten dat het kut is om je letterlijk niet te kunnen bewegen in een krappe cel? Volgens mij niet. Bovendien treedt bij een koe die bevalt het moederinstinct in om voor het kalf te zorgen en het te willen beschermen; vindt die het niet kut als het kalf van haar wordt weggetrokken?

Of dieren in een slachthuis zich precies bewust zijn van het feit dat ze massaal worden geëxploiteerd kunnen we natuurlijk niet meten, maar dat ze heel basaal voelen dat ze worden mishandeld en dat hun leven kut is kunnen we wel beredeneren met wat gezond verstand. Die dieren zijn niet bepaald gelukkig.
pi_206428446
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:07 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Moet een varken eerst gelukkig zijn geweest om te weten dat het kut is om je letterlijk niet te kunnen bewegen in een krappe cel? Volgens mij niet. Bovendien treedt bij een koe die bevalt het moederinstinct in om voor het kalf te zorgen en het te willen beschermen; vindt die het niet kut als het kalf van haar wordt weggetrokken?

Of dieren in een slachthuis zich precies bewust zijn van het feit dat ze massaal worden geëxploiteerd kunnen we natuurlijk niet meten, maar dat ze heel basaal voelen dat ze worden mishandeld en dat hun leven kut is kunnen we wel beredeneren met wat gezond verstand. Die dieren zijn niet bepaald gelukkig.
De meeste boeren gaan zeer goed om met hun dieren, houden van hun. Laat je niet opjagen joh, niemand wil dat dieren slecht behandelt worden, Echt niemand.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206428540
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:10 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
De meeste boeren gaan zeer goed om met hun dieren, houden van hun. Laat je niet opjagen joh, niemand wil dat dieren slecht behandelt worden, Echt niemand.
Kan best dat er dierenliefhebbers tussen zitten. Doet niks af aan het feit dat zo'n dier gewoon een kort kutleven heeft (want: efficiënt) totdat het naar de slacht moet.
pi_206428575
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:20 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Kan best dat er dierenliefhebbers tussen zitten. Doet niks af aan het feit dat zo'n dier gewoon een kort kutleven heeft (want: efficiënt) totdat het naar de slacht moet.
De meeste zijn liefhebbers, er is altijd een klein groepje en die moet je zeker aanpakken. Maar dat is met alles, het is altijd een klein groepje die het verpest voor de rest.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206428986
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:23 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
De meeste zijn liefhebbers, er is altijd een klein groepje en die moet je zeker aanpakken. Maar dat is met alles, het is altijd een klein groepje die het verpest voor de rest.
Maar het punt is juist dat het slachten van dieren (en ze massaal kweken voor de slacht) onethisch is. Dan maakt het niet uit of die boer zo'n varken eigenlijk lief vindt. Wat er met het varken gebeurt is niet lief.
  maandag 24 oktober 2022 @ 11:00:25 #132
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206430714
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:10 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
De meeste boeren gaan zeer goed om met hun dieren, houden van hun. Laat je niet opjagen joh, niemand wil dat dieren slecht behandelt worden, Echt niemand.
Een slechte behandeling van die dieren is inherent aan het systeem van de bio-industrie. Dat ligt (gelukkig meestal) niet zozeer aan de intenties van de boer, maar wel aan het systeem waarin productie gemaximaliseerd moet worden en alle andere aspecten daaraan ondergeschikt zijn. Maar hey blijf jezelf vooral wijsmaken dat deze dieren gelukkig zijn en er van ze gehouden wordt:







Die dieren zijn dusdanig ver doorgefokt dat ze amper meer op hun poten kunnen staan op het moment dat ze geslacht worden, kampen vaak met ziektes en zijn niet in staat om hun natuurlijk gedrag te vertonen. Varkens, toch heel sociale dieren, zijn bijvoorbeeld zó gelukkig dat ze elkaar in de staart en oren bijten. Koeien, kuddedieren bij uitstek, zijn zó gelukkig wanneer hun pasgeboren kalfje direct wordt weggenomen.
Huilen dan.
  Moderator maandag 24 oktober 2022 @ 11:05:24 #133
5428 crew  miss_sly
pi_206430749
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:10 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
De meeste boeren gaan zeer goed om met hun dieren, houden van hun. Laat je niet opjagen joh, niemand wil dat dieren slecht behandelt worden, Echt niemand.
Niet de meeste boeren, wel de duurzame, biologische boeren.

De boeren in de bio-industrie behandelen de dieren uit de aard van de industrie gewoon slecht.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206430769
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 23:45 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Dus jij weet wat een dier voelt, apart
Genoeg onderzoek naar gedaan of dieren stress voelen maar als je geen boodschap hebt aan de wetenschap houdt het al gauw op he.
Sicker than your average.
  maandag 24 oktober 2022 @ 11:18:18 #135
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206430936
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 11:07 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Genoeg onderzoek naar gedaan of dieren stress voelen maar als je geen boodschap hebt aan de wetenschap houdt het al gauw op he.
Ongemakkelijke waarheid is ongemakkelijk. Het is veel comfortabeler om jezelf wijs te maken dat dieren niet lijden omdat je niet zou kunnen weten wat een dier voelt. En omdat de boer van ze houdt, of zo.
Huilen dan.
pi_206431044
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 00:10 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
De meeste boeren gaan zeer goed om met hun dieren, houden van hun. Laat je niet opjagen joh, niemand wil dat dieren slecht behandelt worden, Echt niemand.
Niemand wil het. De meeste mensen zijn welwillend. Maar het systeem dwingt mensen er vaak toe om dieren slecht te behandelen.

Vergelijk het met de voedselindustrie. De meeste mensen bij grote voedselfabrikanten zijn welwillend. Die zouden het liefst een goed en gezond product voor hun klanten willen. Maar het systeem (kapitalisme, winstmaximalisatie, druk er maar een stempel op) zorgt ervoordat dat met (1) marketing de randjes worden opgezocht, via (2) lobbyen bepaalde regels er niet doorheen komen, en (3) via onderzoek wordt onderzocht hoe je mensen onbewust verslaafd kunt maken door naar de optimale vet/suiker verhouding te zoeken en eventueel stoffen en structuren toe te voegen zodat mensen niet "willen" stoppen.
-
pi_206431059
quote:
7s.gif Op zondag 23 oktober 2022 23:45 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Dus jij weet wat een dier voelt, apart
Ja, dat kun je onderzoeken. Met de wetenschappelijke methode. Je weet wel, die manier van denken waardoor jij je posts hier op Fok! kunt neerkwakken.
-
pi_206432210
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 11:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, dat kun je onderzoeken. Met de wetenschappelijke methode. Je weet wel, die manier van denken waardoor jij je posts hier op Fok! kunt neerkwakken.
Ik denk niet dat wetenschap iets kan zeggen over de gevoelens van dieren. Het kan alleen fysieke reacties meten.
pi_206432304
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik denk niet dat wetenschap iets kan zeggen over de gevoelens van dieren. Het kan alleen fysieke reacties meten.
Jij weet het natuurlijk beter dan elke andere wetenschapper die dit al lang onderzocht heeft.
Sicker than your average.
pi_206432329
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:11 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Jij weet het natuurlijk beter dan elke andere wetenschapper die dit al lang onderzocht heeft.
Inderdaad, want wetenschap is puur objectief. Dat noemen we een achilleshiel, het is een hiaat in het begrip van de realiteit. Als je de realiteit wilt begrijpen moet je er subjectiviteit bij betrekken.
pi_206432336
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Inderdaad, want wetenschap is puur objectief. Dat noemen we een achilleshiel, het is een hiaat in het begrip van de realiteit. Als je de realiteit wilt begrijpen moet je er subjectiviteit bij betrekken.
Haha
Sicker than your average.
pi_206432354
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:14 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Haha
Ja, dat is de reden dat mensen breinen zijn geworden en dieren op een onwaardige manier machinaal geslacht worden en dat de wereld nu aan het sterven is :6
pi_206432378
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, dat is de reden dat mensen breinen zijn geworden en dieren op een onwaardige manier machinaal geslacht worden en dat de wereld nu aan het sterven is :6
Sicker than your average.
pi_206432433
Ooh, nu gaan we een gekkie maken van libertarisch. Het moderne leven gaat neer, biatch....
pi_206432852
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:03 schreef Libertarisch het volgende:
Ik denk niet dat wetenschap iets kan zeggen over de gevoelens van dieren. Het kan alleen fysieke reacties meten.
Ik denk niet dat Libertarisch iets zinnigs kan zeggen over wetenschap. Hij kan alleen taalspelletjes spelen.
-
pi_206433130
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik denk niet dat Libertarisch iets zinnigs kan zeggen over wetenschap. Hij kan alleen taalspelletjes spelen.
Ik ben een Master of Science.
  maandag 24 oktober 2022 @ 14:35:40 #147
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206433338
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik denk niet dat wetenschap iets kan zeggen over de gevoelens van dieren. Het kan alleen fysieke reacties meten.
Waarmee je natuurlijk prima iets over het welzijn van die dieren kan zeggen. Uw punt was...?
Huilen dan.
  maandag 24 oktober 2022 @ 14:38:03 #148
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206433366
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:21 schreef Libertarisch het volgende:
Ooh, nu gaan we een gekkie maken van libertarisch.
Daar blijk je heel goed, zonder hulp van anderen, zelf toe in staat.
Huilen dan.
pi_206433404
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 13:21 schreef Libertarisch het volgende:
Ooh, nu gaan we een gekkie maken van libertarisch. Het moderne leven gaat neer, biatch....
Crazy biatch voor jou.
Sicker than your average.
pi_206433454
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:16 schreef Libertarisch het volgende:
Ik ben een Master of Science.
Die indruk wek je anders niet.
-
  maandag 24 oktober 2022 @ 14:49:17 #151
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206433493
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Die indruk wek je anders niet.
Als je dat als autoriteitsargument meent te moeten inzetten laat je zien inhoudelijk geen punt te hebben en ben je sowieso af.
Huilen dan.
pi_206433756
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:49 schreef Isdatzo het volgende:
Als je dat als autoriteitsargument meent te moeten inzetten laat je zien inhoudelijk geen punt te hebben en ben je sowieso af.
Dat is geen autoriteitsargument. Dat is mijn persoonlijke mening. Met jouw redenatie zou elke mening automatisch een "autoriteitsargument" zijn.
-
  maandag 24 oktober 2022 @ 16:19:38 #153
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206434375
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 15:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat is geen autoriteitsargument. Dat is mijn persoonlijke mening. Met jouw redenatie zou elke mening automatisch een "autoriteitsargument" zijn.
Ik doelde op het autoriteitsargument van onze libertarische vriend: ik ben MSc, dus jullie sukkeltjes mogen geen commentaar hebben op mijn (on)begrip van wetenschap en haar bevindingen.

Voor iemand die, gezien zijn verondersteld genoten scholing, toch bekend zou zijn met de concepten van logisch beredeneren is daar in zijn reacties bijzonder weinig van terug te zien.
Huilen dan.
pi_206434403
Op deze manier kunnen we niet bewijzen dat een hond het leuk vindt om geaaid te worden en kut om geschopt te worden. Wat een kutdiscussie is dit zo, sorry hoor. Er is een goede reden waarom we dierenmishandeling aanpakken als het op huisdieren aankomt, en wegkijken als het op andere dieren aankomt.

Ik vind de "we kunnen het gewoon niet weten! zelfs niet met wetenschap!" aanpak nergens op slaan maar zelfs dan kun je best een ethische overweging maken puur op basis van empathie. Dat opzettelijk niet doen is gewoon je hoofd in het zand steken.
  maandag 24 oktober 2022 @ 16:26:15 #155
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206434438
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 16:22 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Op deze manier kunnen we niet bewijzen dat een hond het leuk vindt om geaaid te worden en kut om geschopt te worden. Wat een kutdiscussie is dit zo, sorry hoor. Er is een goede reden waarom we dierenmishandeling aanpakken als het op huisdieren aankomt, en wegkijken als het op andere dieren aankomt.

Ik vind de "we kunnen het gewoon niet weten! zelfs niet met wetenschap!" aanpak nergens op slaan maar zelfs dan kun je best een ethische overweging maken puur op basis van empathie. Dat opzettelijk niet doen is gewoon je hoofd in het zand steken.
We kunnen evengoed niet bewijzen dat Libertarisch lijdt wanneer we hem in een kooitje stoppen en op gezette tijden een rotschop verkopen. We kunnen immers slechts fysieke reacties waarnemen.
Huilen dan.
  maandag 24 oktober 2022 @ 16:36:42 #156
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206434538
Wegkijken en blijven geloven in een comfortabele 'waarheid' is natuurlijk veel makkelijker dan beseffen dat er leed schuilgaat achter jouw stukje vlees, en dat de dieren die op bord liggen meer op jou lijken dan je eigenlijk wil toegeven.

En wanneer je daarop gewezen wordt kan je natuurlijk allemaal gelegenheidsargumenten verzinnen waar niemand, behalve jijzelf, intrapt. Tot nu toe heb ik in dit topic niemand gezien die met behulp van steekhoudende logica weet te beargumenteren waarom het consumeren van dieren wel ethisch verantwoord zou zijn en het consumeren van mensen niet, en waar het fundamentele verschil hem dan in zit.
Huilen dan.
pi_206434781
Moet je eens proberen te vragen of iemand zijn hond zou opeten.
Ja MaAr DaT is aNdeRs!!1

Sicker than your average.
pi_206435016
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2022 16:36 schreef Isdatzo het volgende:
Tot nu toe heb ik in dit topic niemand gezien die met behulp van steekhoudende logica weet te beargumenteren waarom het consumeren van dieren wel ethisch verantwoord zou zijn en het consumeren van mensen niet, en waar het fundamentele verschil hem dan in zit.
Logica? Ethiek heeft niks met logica te maken. Logica is een abstract tekensysteem, ethiek is gebaseerd op sentiment, gevoelens, voorkeuren. Je kunt op basis van die gevoelens argumenten bedenken, maar logisch steekhoudend zal het nooit worden.

Dat gezegd hebbende zien de meesten - waaronder ik - onoverbrugbare verschillen tussen mens en dier. Een dier kan niet praten, geen steden bouwen, geen filosofische verhandeling schrijven of een potje Scrabble spelen bijvoorbeeld. Dat zorgt er voor dat het gevoel van identificatie en empathie afneemt en het makkelijker is om je schouders op te halen als een dier lijdt.

Libertarisch' wereldbeeld grenst haast aan solipsisme, trouwens. Zijn posts doen me (niet alleen hier) denken aan bepaalde stukken uit Descartes, die dieren zag als een soort machines die geen binnenleven hadden en reageerden op pijn zoals een computer reageert op toetsaanslagen.
pi_206435114
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2022 16:19 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik doelde op het autoriteitsargument van onze libertarische vriend: ik ben MSc, dus jullie sukkeltjes mogen geen commentaar hebben op mijn (on)begrip van wetenschap en haar bevindingen.

Voor iemand die, gezien zijn verondersteld genoten scholing, toch bekend zou zijn met de concepten van logisch beredeneren is daar in zijn reacties bijzonder weinig van terug te zien.
Ah, zo. Ik dacht dat je met "dat" op mijn post doelde. Dan had ik het verkeerd begrepen, sowwie :@

Ik had laatst nog een collega die gymdocent is en ook nog moest benadrukken dat ze een msc was. Schattig O+
-
  maandag 24 oktober 2022 @ 21:59:51 #160
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206438399
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 17:39 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]
Logica? Ethiek heeft niks met logica te maken. Logica is een abstract tekensysteem, ethiek is gebaseerd op sentiment, gevoelens, voorkeuren. Je kunt op basis van die gevoelens argumenten bedenken, maar logisch steekhoudend zal het nooit worden.
Ja, goed punt waar ik het grotendeels wel mee eens ben. Maar dat weerhoudt men er kennelijk niet van om te doen alsof die niet-rationele overtuiging berust op één of andere natuurwet waaruit volgt dat mensen en dieren fundamenteel van elkaar verschillen waarbij allerlei gelegenheidsargumenten worden verzonnen om dat te kunnen verkopen. Natuurlijk lukt het dan niet om dat met sluitende logica te komen, maar het is wel een stuk makkelijker dan bij jezelf te rade gaan en je af te vragen waar het fundament onder je overtuigingen nou eigenlijk uit bestaat.
quote:
Dat gezegd hebbende zien de meesten - waaronder ik - onoverbrugbare verschillen tussen mens en dier. Een dier kan niet praten, geen steden bouwen, geen filosofische verhandeling schrijven of een potje Scrabble spelen bijvoorbeeld. Dat zorgt er voor dat het gevoel van identificatie en empathie afneemt en het makkelijker is om je schouders op te halen als een dier lijdt.
Met andere woorden: jezelf voor de gek blijven houden.
Huilen dan.
pi_206439136
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2022 21:59 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ja, goed punt waar ik het grotendeels wel mee eens ben. Maar dat weerhoudt men er kennelijk niet van om te doen alsof die niet-rationele overtuiging berust op één of andere natuurwet waaruit volgt dat mensen en dieren fundamenteel van elkaar verschillen waarbij allerlei gelegenheidsargumenten worden verzonnen om dat te kunnen verkopen. Natuurlijk lukt het dan niet om dat met sluitende logica te komen, maar het is wel een stuk makkelijker dan bij jezelf te rade gaan en je af te vragen waar het fundament onder je overtuigingen nou eigenlijk uit bestaat.
[..]
Met andere woorden: jezelf voor de gek blijven houden.
Leg eens uit?
pi_206439185
quote:
7s.gif Op maandag 24 oktober 2022 11:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Een slechte behandeling van die dieren is inherent aan het systeem van de bio-industrie. Dat ligt (gelukkig meestal) niet zozeer aan de intenties van de boer, maar wel aan het systeem waarin productie gemaximaliseerd moet worden en alle andere aspecten daaraan ondergeschikt zijn. Maar hey blijf jezelf vooral wijsmaken dat deze dieren gelukkig zijn en er van ze gehouden wordt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Die dieren zijn dusdanig ver doorgefokt dat ze amper meer op hun poten kunnen staan op het moment dat ze geslacht worden, kampen vaak met ziektes en zijn niet in staat om hun natuurlijk gedrag te vertonen. Varkens, toch heel sociale dieren, zijn bijvoorbeeld zó gelukkig dat ze elkaar in de staart en oren bijten. Koeien, kuddedieren bij uitstek, zijn zó gelukkig wanneer hun pasgeboren kalfje direct wordt weggenomen.
Jij maakt het persoonlijk, jij denkt dat ik dit goed vind. Denk eens na en val de juiste personen aan, niet mij of iedereen die niks kunnen veranderen aan het systeem. Ga protesteren ofzo, doe iets.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206439297
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 23:18 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Jij maakt het persoonlijk, jij denkt dat ik dit goed vind. Denk eens na en val de juiste personen aan, niet mij of iedereen die niks kunnen veranderen aan het systeem. Ga protesteren ofzo, doe iets.
Jij gaat hier een discussie aan over de consumptie van dieren en of dit ethisch is. Isdatzo reageert gewoon op jouw inbreng, die trouwens vooral gebaseerd is op emotie en verder filosofisch noch wetenschappelijk onderbouwd is.

Overigens neemt iedereen deel aan dit systeem, of je het leuk vindt of niet. Als jij een lap vlees koopt, zorg je ervoor dat er een nieuw lap vlees voor in de plaats verschijnt. De meest effectieve manier om te "protesteren" is door consumptie te stoppen. Ten minste, als je het eens bent dat het onethisch is en consequent wilt zijn. Normale protesten vinden al plaats, maar dan loop je de kans om weggezet te worden als gekkie wat natuurlijk het doel niet ten goede komt. En we zijn hier in dit topic natuurlijk niet om te protesteren, maar om een inhoudelijke discussie te voeren. :)
  maandag 24 oktober 2022 @ 23:42:10 #164
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_206439348
Ik kan niet wachten op kweekvlees
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_206439349
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 14:24 schreef Metalfrost het volgende:
Ik vind dat je een kind het recht niet mag ontnemen om zelf de keuze te maken van het wel of niet zijn van een veganist tot wanneer deze oud genoeg is om die keuze te maken.
En tot die keuze zich aanbiedt het kind zich in meer of mindere mate laten houden aan de schijf van vijf.
dan is het niet een keuze, toch.. dan krijgt een kind dus vlees.
pi_206439368
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 23:36 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Jij gaat hier een discussie aan over de consumptie van dieren en of dit ethisch is. Isdatzo reageert gewoon op jouw inbreng, die trouwens vooral gebaseerd is op emotie en verder filosofisch noch wetenschappelijk onderbouwd is.

Overigens neemt iedereen deel aan dit systeem, of je het leuk vindt of niet. Als jij een lap vlees koopt, zorg je ervoor dat er een nieuw lap vlees voor in de plaats verschijnt. De meest effectieve manier om te "protesteren" is door consumptie te stoppen. Ten minste, als je het eens bent dat het onethisch is en consequent wilt zijn. Normale protesten vinden al plaats, maar dan loop je de kans om weggezet te worden als gekkie wat natuurlijk het doel niet ten goede komt. En we zijn hier in dit topic natuurlijk niet om te protesteren, maar om een inhoudelijke discussie te voeren. :)
Ik denk dat isdatzo zelf wel kan reageren.
Nowadays you have to boil people before you can sleep with them. *General's Daughter
pi_206440072
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 23:42 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
dan is het niet een keuze, toch.. dan krijgt een kind dus vlees.
'meer of minder laten houden aan de schijf van vijf'
Als 'vlees' hier niet in voorkomt, dan is het toch 'minder dan de schijf van vijf'.
Google is your friend, abuse your friends
pi_206440236
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 07:48 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
'meer of minder laten houden aan de schijf van vijf'
Als 'vlees' hier niet in voorkomt, dan is het toch 'minder dan de schijf van vijf'.
ik bedoel, geen vlees eten leent zich niet echt voor een mengvorm. dat is een principe kwestie.
ze zouden wel een kind vleesloos op kunnen voeden, en dan zeggen; als je later groot bent mag je zelf kiezen of je wil of niet.
pi_206440292
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 08:31 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik bedoel, geen vlees eten leent zich niet echt voor een mengvorm. dat is een principe kwestie.
ze zouden wel een kind vleesloos op kunnen voeden, en dan zeggen; als je later groot bent mag je zelf kiezen of je wil of niet.
Ik hield de reactie aan als een precursor voor een open einde.
Als in dat de ouders zelf een keuze maken tussen het wel of niet eten van vlees.
En dat het kind dan in de overige zaken van de schijf van vijf wél een gebalanceerd dieet zouden kunnen volgen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_206440308
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 08:41 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik hield de reactie aan als een precursor voor een open einde.
Als in dat de ouders zelf een keuze maken tussen het wel of niet eten van vlees.
En dat het kind dan in de overige zaken van de schijf van vijf wél een gebalanceerd dieet zouden kunnen volgen.
okee ik snap hem
pi_206449291
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 17:39 schreef CharlesKinbote het volgende:
Dat gezegd hebbende zien de meesten - waaronder ik - onoverbrugbare verschillen tussen mens en dier. Een dier kan niet praten, geen steden bouwen, geen filosofische verhandeling schrijven of een potje Scrabble spelen bijvoorbeeld. Dat zorgt er voor dat het gevoel van identificatie en empathie afneemt en het makkelijker is om je schouders op te halen als een dier lijdt.
En dat terwijl de mensheid verantwoordelijk is voor gruwelijke zaken zoals oorlog en genocide. Dat zie ik dieren nog niet zo snel doen. :o

Verder geloof ik niet dat mensen makkelijker hun schouders ophalen als een dier lijdt. Kijk maar eens naar de reacties bij berichten over mishandelde honden. De meeste mensen zijn daar fel op tegen. En volgens mij ook begrijpelijk, omdat we toch de zwakken willen beschermen.
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 26 oktober 2022 @ 10:29:52 #172
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206451626
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 23:11 schreef Morrigan het volgende:

[..]
En dat terwijl de mensheid verantwoordelijk is voor gruwelijke zaken zoals oorlog en genocide. Dat zie ik dieren nog niet zo snel doen. :o

Verder geloof ik niet dat mensen makkelijker hun schouders ophalen als een dier lijdt. Kijk maar eens naar de reacties bij berichten over mishandelde honden. De meeste mensen zijn daar fel op tegen. En volgens mij ook begrijpelijk, omdat we toch de zwakken willen beschermen.
Als je je eigen gedrag niet hoeft te veranderen dan is het lekker makkelijk om je ergens tegen uit te spreken. Maar als je gewoon goedkoop vlees wil dan wil je natuurlijk niet geconfronteerd worden met het feit dat daar een hoop leed achter schuilgaat en dat jij daaraan bijdraagt. Dus dan haal je je schouders op en zeg je "ja ik kan er toch niks aan doen", "boeren houden van hun dieren", of "dieren leven in het nu en lijden niet".
Huilen dan.
  woensdag 26 oktober 2022 @ 10:31:22 #173
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206451645
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2022 23:18 schreef Pokkehandtas het volgende:

[..]
Jij maakt het persoonlijk, jij denkt dat ik dit goed vind.
Ik maak het helemaal niet persoonlijk, ik reageer gewoon op de dingen die je zegt in je post. Het gaat over dierenleed, en jij zegt dat het allemaal wel meevalt omdat niemand wil dat dieren slecht behandeld worden en omdat boeren van hun dieren houden. Vervolgens leg ik uit dat de meeste boeren ook gewoon mensen zijn en het niet slecht bedoelen, maar dat het probleem is dat een slecht systeem (= de bio-industrie) met goed(willend)e boeren nog steeds slechte resultaten produceert en dat slechte boeren min of meer ongestoord hun gang kunnen gaan.

Vervolgens kom jij met: je maakt het persoonlijk. Ja dag.
quote:
Denk eens na en val de juiste personen aan, niet mij of iedereen die niks kunnen veranderen aan het systeem. Ga protesteren ofzo, doe iets.
Ik val jou niet aan, ik wijs je erop dat je jezelf voor de gek houdt. Daarnaast is het natuurlijk wel heel makkelijk om te zeggen dat jij niks kan veranderen om daarna doodleuk plofkoppen te blijven kopen. Dat is een keuze die je maakt, en met die keuze houd je dat systeem in stand.

Het is niet alsof er geen alternatieven zijn.
Huilen dan.
pi_206453814
https://decorrespondent.n(...)65951989449-d83eb42f

quote:
Nederland telt 11,4 miljoen varkens. Maar waar zijn ze?
Fotograaf Sabine Grootendorst wilde zien waar de ruim 11 miljoen varkens in Nederland leven. Vanaf de openbare weg zette ze al meer dan achthonderd boerderijen op de foto. Maar varkens kwam ze amper tegen, alleen hermetisch afgesloten stallen.
Lekker man zo'n karbonaadje van een varken zonder besef van tijd en plaats :9
pi_206454631
quote:
13s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 13:58 schreef SjonShitcoin het volgende:
https://decorrespondent.n(...)65951989449-d83eb42f
[..]
Lekker man zo'n karbonaadje van een varken zonder besef van tijd en plaats :9
Het staat me behoorlijk tegen dat we gewoon weten hoe intelligent varkens zijn en alsnog kan het ons niks schelen dat we ze doodmartelen want ze smaken zo lekker. Vervolgens wel de kat een aai geven want we houden zo van dieren.
pi_206455435
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 15:15 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Het staat me behoorlijk tegen dat we gewoon weten hoe intelligent varkens zijn en alsnog kan het ons niks schelen dat we ze doodmartelen want ze smaken zo lekker. Vervolgens wel de kat een aai geven want we houden zo van dieren.
Het is heel onlogisch en irrationeel allemaal. Varkensvlees eten want lekker, de poes liefkozen want lief.
pi_206457675
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 16:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Het is heel onlogisch en irrationeel allemaal. Varkensvlees eten want lekker, de poes liefkozen want lief.
Vooral goeie marketing meer niet. Met hun beter leven keurmerk :')

Die beesten heb alsnog een kutleven met 3 sterren.
pi_206458676
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 19:33 schreef SjonShitcoin het volgende:

[..]
Vooral goeie marketing meer niet. Met hun beter leven keurmerk :')

Die beesten heb alsnog een kutleven met 3 sterren.
Ja, zelfde verhaal als de klimaatlogo's. Planet proof en blabla, allemaal onzin. Gewoon doen alsof en een droomwereldje maken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')