abonnement Unibet Coolblue
pi_205728402
Hier in huis al enige tijd last van slechte wifi. Wel her en der wat gestoeid met wifi versterkers, maar dat is natuurlijk ook een lapmiddel. Tijd voor wat fatsoenlijkers, een AP aansluiten bedraad aansluiten op de experiabox en zo beter signaal. Ik twijfel echter welke setup.

- Een traditioneel accespoint. Ook wel wat via marktplaats te scoren, dat zou de goedkoopste opstelling zijn.
- KPN superwifi. Zijn geen dure setjes. Maar sprak er met een ICT'er over, en die vond het overprijsde aliepress troep. Geen idee wat ik daar mee moet.
- Ubiquiti setje: dat was het advies van de ICT'er. Maar ik denk dat het advies vooral was t.a.v. de instelmogelijkheden. En ik zit daar heb ik nog echt geen verstand van. (heb hem nog gevraagd het aan te leggen, maar dat heeft hij zoveel gedaan dat die klusjes haast een avondvullende bijbaan werd)
- DECO M4/M5: Mesh vind ik wel makkelijk voor één verdieping. Daar kan ik alleen een powerlan UTP kabel kwijt. Die DECO setjes zijn redelijk plug and play.

Wat zou jullie advies zijn?
Bij tijd en wijle aanwezig...
  woensdag 24 augustus 2022 @ 08:39:54 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_205728439
Wij hadden hier tijdelijk een Ubiquiti UniFi als 'leen' AP van een IT bedrijf. Die was heel goed maar was niet te krijgen met korte levertijd, dus uiteindelijk voor een Netgear gegaan. Maar die van Ubiquiti had veel beter bereik; hing op de begane grond en had bereik in zowel hele onderkelderde verdieping als 1e verdieping.
pi_205729045
Al een goede (!) router geprobeerd?

Router/modems van de providers zijn shit. Bij mij heeft het altijd geholpen om er een goede router erachter te plaatsen. Én de signaalsterkte wordt beter en het blijft allemaal stabieler werken wanneer er tig apparaten verbonden zijn.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 10:01:27 #4
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205729090
Unifi hoef je niet zoveel op in te stellen. Eigenlijk best plug and play
pi_205729178
Als je voor een router gaat kies dan voor een triband. Dat betekent dat er een extra wifi6 radio (naast de gebruikelijke 2 radios, 1 voor wifi6 en 1 voor oudere apparaten) inzit die je dedicated kan gebruiken om te communiceren met een andere triband router en je dus een wifi extender hebt zonder enig snelheidsverlies. Met een gewone wifi versterker en een router/ap met maar 1 radio heb je wel meer bereik maar wordt je snelheid effectief gehalveerd.

Een voorbeeld van een goede tri band router is de linksys mr8300. Hier kun je evt ook een alternatieve firmware zoals openwrt opzetten, mocht je daarin geïnteresseerd zijn.
pi_205729420
het moet vooral plug and play zijn, zonder allemaal firmware en protocol aanpassingen.
En een goed signaal
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_205729657
Ik heb deco m4/m5 gemixt. Werkt altijd goed, nooit storingen en kan zelfs online streamen met gaming. Uiteraard met goede router, een fritzbox.
pi_205729792
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:35 schreef greatgonzo het volgende:
het moet vooral plug and play zijn, zonder allemaal firmware en protocol aanpassingen.
En een goed signaal
ok
pi_205732119
denk dat ik wel redelijk wat kan samenstellen met wat MP spullen in de buurt.
Beginnen met een TP-Link Archer C5400. Deze lijkt me iig beter dan de standaard experiabox.

Dan voor de accesspoints de Deco M4.

Het enige wat ik me nog afvraag: MESH is niet noodzakelijk, ik kan op elke verdieping een koppeling maken met UTP. Maar moet je het noodzakelijk in een keten zetten, dus bij het hoofdstation een switch, en vandaaruit de andere koppelen.

Of kan ik elk station ook individueel aan de router hangen?
Bij tijd en wijle aanwezig...
  woensdag 24 augustus 2022 @ 15:41:37 #10
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205732178
Mesh betekent niet dat je ook alles fysiek aan elkaar moet knopen. Kan gewoon op elke gewenste Ethernet-poort
  woensdag 24 augustus 2022 @ 16:02:31 #11
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_205732353
Dus als ik elk station aan de router individueel aan de router koppel, zijn het gewoon individuele accesspoints?
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_205732955
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 16:02 schreef greatgonzo het volgende:
Dus als ik elk station aan de router individueel aan de router koppel, zijn het gewoon individuele accesspoints?
Nee. Mesh.
pi_205733748
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:01 schreef Gunner het volgende:
Unifi hoef je niet zoveel op in te stellen. Eigenlijk best plug and play
Je moet wel een controller hebben ergens, en die onderhouden/updaten. Hun 1e generatie cloud key is poep (database overleeft stoomuitval vaak niet), de 2e is m.i. te duur.
  woensdag 24 augustus 2022 @ 19:44:15 #14
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205734368
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 18:41 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Je moet wel een controller hebben ergens, en die onderhouden/updaten. Hun 1e generatie cloud key is poep (database overleeft stoomuitval vaak niet), de 2e is m.i. te duur.
Die controller hoeft alleen continu te draai als je een gastportaal hebt.
Cloud Key was in het begin niet fantastisch idd. Heb het zelf op debian draaien in een vm

Een access point kan ook zonder controller in standalone mode

https://lazyadmin.nl/home(...)-without-controller/
pi_205737109
quote:
2s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 19:44 schreef Gunner het volgende:

Een access point kan ook zonder controller in standalone mode

https://lazyadmin.nl/home(...)-without-controller/
Ok die methode was ik niet van op de hoogte, dat is prima idd als je gewoon een simpel wireless netwerk in je enige netwerk wil zonder VLAN's e.d., wat voor best veel mensen genoeg is :P

Zelf heb ik 'm vooral voor al die toeters en bellen gehaald (en voor je het weet heb je ook hun switch en gateway gekocht :')), omdat dat op het werk ook zo goed ging en ik wil nerden met een homelab :D Heb de controller zelf op een FreeBSD machine draaien in een eigen jail (hun implementatie van een container).
  woensdag 24 augustus 2022 @ 22:50:42 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_205737316
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 22:41 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Ok die methode was ik niet van op de hoogte, dat is prima idd als je gewoon een simpel wireless netwerk in je enige netwerk wil zonder VLAN's e.d., wat voor best veel mensen genoeg is :P

Zelf heb ik 'm vooral voor al die toeters en bellen gehaald (en voor je het weet heb je ook hun switch en gateway gekocht :')), omdat dat op het werk ook zo goed ging en ik wil nerden met een homelab :D Heb de controller zelf op een FreeBSD machine draaien in een eigen jail (hun implementatie van een container).
Ik ken het. Ondanks de soms matige support is het wel verslavend spul om te kopen :P
pi_205737399
Ik zweer bij unifi en TS dat kan ik ook wel remote uitleggen aan je hoe je dat moet instellen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 28 augustus 2022 @ 20:48:57 #18
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_205779458
Eerst maar eens simpel begonnen. Een maat had nog een
- TP link Archer
- Deco M4 setje.

Dat maar eens aangesloten. Maar is die TP link archer (in AP mode), uberhaubt nodig met een deco MESH setje, of kan ik de deco net zo goed op de experiabox aansluiten?

Ik zie al op de tp link site dat je sowieso alleen de m4 als router of AP kunt instellen, en niet een bedrade extender van de bestaande ssid
Bij tijd en wijle aanwezig...
  maandag 29 augustus 2022 @ 21:47:01 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_205788092
Deco mesh zou genoeg moeten zijn voor een gemiddeld huisje met meerdere verdiepingen. Heb je er twee of drie?

Zet ze sowieso centraal neer zonder al te veel metaal in de weg. In de gang en overloop oid en kijk hoe het werkt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_205958300
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2022 10:35 schreef greatgonzo het volgende:
het moet vooral plug and play zijn, zonder allemaal firmware en protocol aanpassingen.
En een goed signaal
https://www.arubainstanton.com/

Als je geen (poe) bekabeling wil aanleggen dan is TPLink Deco een prima oplossing. minstens 1 per verdieping. Gewoon aansluiten op de Experiabox en Wifi op de experiabox uitschakelen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')