https://www.telegraaf.nl/(...)n-hotel-van-der-valkquote:AMSTERDAM - Opnieuw worden gemeenten verrast met de opvang van vreemdelingen. Achteraf moeten ze vernemen dat hotelketen Van der Valk afspraken heeft gemaakt met opvangorganisatie COA voor de opvang van statushouders.
Zo vernam het gemeentebestuur van Purmerend deze week ’via een omweg’ dat in het Van der Valk-hotel in Zuidoostbeemster vanaf 1 september honderd erkende vluchtelingen worden opgevangen voor wie nog geen gewone huisvesting is gevonden. De opvang gaat een half jaar duren. „Dit nieuws heeft ons als gemeente verrast”, laat de gemeente weten in een brief aan de bewoners. „De gemeenteraad en de directe buren van het hotel zijn geïnformeerd.”
Het gemeentebestuur zegt tegelijkertijd ’begrip’ te hebben voor de noodgreep: de asielopvang is immers overvol, ook door de bijna 16.000 statushouders (erkende vluchtelingen) voor wie door de woningnood nog geen huisvesting is bij de gemeenten. De regio’s hebben met staatssecretaris Van der Burg (Vreemdelingenzaken) afgesproken in elk geval 7500 statushouders versneld te huisvesten in bijvoorbeeld flexwoningen of omgebouwde kantoren. De deal tussen COA en Van der Valk maakt daar deel van uit. In meerdere Van der Valk-hotels zullen statushouders terechtkomen.
De gemeente benadrukt dat het niet gaat om asielzoekers gaat. In het hotel zijn 38 kamers gehuurd en daarmee is plek voor honderd mensen. Het gaat voor een deel om gezinnen. Zij blijven niet permanent in Purmerend, maar zullen later doorstromen naar een andere opvanglocatie of een woning elders in het land.
Verrassing nog groter
In Nieuwerkerk aan den IJssel was de verrassing nog groter. Daar stonden afgelopen woensdag opeens een handvol vluchtelingen aan de publieksbalie van het gemeentehuis van Zuidplas. Tot verbazing van de gemeente bleken zij al sinds 18 juli door het COA geplaatst in het lokale Van der Valk-hotel. De gemeente wist van niets.
In totaal verblijven er 42 vluchtelingen in het hotel. Ook hier gaat het om een tijdelijke ’oplossing’. Het COA zou inmiddels excuses hebben gemaakt aan de gemeente. Locoburgemeester Jan Willem Schuurman heeft inmiddels een bezoek gebracht aan het hotel. „Bij de opvang van vluchtelingen vinden wij het als gemeente in ieder geval belangrijk dat er adequate zorg is voor hen en dat er open en transparant wordt gecommuniceerd naar inwoners”, zegt de wethouder. „Helaas constateer ik dat het op die punten is misgegaan. Hierover hebben we vandaag ook zeer duidelijke gesprekken gevoerd met het COA. Het moge duidelijk zijn dat zij verder verantwoordelijk zijn voor de zorg voor deze mensen en het bieden van een passend vervolg van hun procedure.”
Deal
Een woordvoerder van het Van der Valk-concern laat weten de statushouders als normale gasten te zien. „Er worden plekken gezocht voor statushouders. Daarbij worden hotels benaderd, ook Van der Valk.” Volgens hem zitten in meerdere vestigingen statushouders, al kan hij niet zeggen hoeveel. Waarom de gemeente niet is geïnformeerd? „Dat doen we ook niet als er tien Belgen komen slapen. Nogmaals: voor ons zijn het gewone gasten.”
Eerder deze week deelde staatssecretaris Van der Burg de gemeente Tubbergen mee dat het COA een hotel in het dorpje Albergen heeft gekocht om er per september 300 asielzoekers op te vangen. De gemeente had al aangeven het hotel ongeschikt te vinden en niet te willen meewerken aan asielopvang. Toch zette de bewindsman het plan door. Dat deed hij door eigenhandig het bestemmingsplan te wijzigen. Van paardenmiddel is in het geval van de deal met Van der Valk geen sprake. De verrassing bij de betrokken gemeenten is er niet minder om.
VIDEO: Afgelopen dinsdag werd bekend dat het kabinet 300 asielzoekers wil opvangen in de gemeente Tubbergen, tegen de wil in van de gemeente. Deze opvang zou moeten plaatsvinden in een hotel in Albergen, zonder dat de gemeente hiervoor een akkoord heeft gegeven. inwoners willen als reactie het hotel zelf kopen, ondanks dat het koopcontract met de COA al definitief getekend is.
Ja, als je vluchtelingen alleen maar in de armere wijken dropt, dan dringt het gewoon niet door bij mensen die stemmen op de partijen van het kapitaal en de idealen.quote:
Wat is de leugen precies van den haag dan hierin? Heb nergens gelezen dat ze claimen dat de meeste asielzoekers nu uit oekraine komen? Of ik heb wat gemist natuurlijkquote:Op maandag 22 augustus 2022 19:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
Intussen sijpelen ook hier in de gemeente de eerste berichten door dat er helemaal geen Oekraïners in die noodopvanglocaties zitten, maar vooral weer Afrikanen en Arabieren.
Goh, je verwacht het niet van die leugenaars in Den Haag.
Die noodopvanglocaties zijn - ook schriftelijk bij omwonenden - aangekondigd als exclusief bedoeld voor mensen uit Oekraïne. Niet voor algemene asielopvang, dat is heel wat anders. Overigens zijn Oekraïners helemaal geen asielzoekers, die hebben een status aparte gekregen. Dus misschien ben jij degene die iets heeft gemist.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:12 schreef Malavita het volgende:
[..]
Wat is de leugen precies van den haag dan hierin? Heb nergens gelezen dat ze claimen dat de meeste asielzoekers nu uit oekraine komen? Of ik heb wat gemist natuurlijk
maar is dat dan de gemeente of den haag die de brief opmaakt? En als de oekrainers niet meer komen, is het dan beter om het leeg te laten 'want het stond in een brief'?quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die noodopvanglocaties zijn - ook schriftelijk bij omwonenden - aangekondigd als exclusief bedoeld voor mensen uit Oekraïne. Niet voor algemene asielopvang, dat is heel wat anders.
Die gemeenten krijgen vanuit Den Haag opgelegd dat ze noodopvang moeten regelen voor Oekraïners. Het gaat helemaal nergens over andere asielzoekers aangaande deze noodopvang.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:16 schreef Malavita het volgende:
[..]
maar is dat dan de gemeente of den haag die de brief opmaakt? En als de oekrainers niet meer komen, is het dan beter om het leeg te laten 'want het stond in een brief'?
Je weet zelf ook wel dat witte mensen beter zijn dan bruine of zwarte mensen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:16 schreef Malavita het volgende:
[..]
maar is dat dan de gemeente of den haag die de brief opmaakt? En als de oekrainers niet meer komen, is het dan beter om het leeg te laten 'want het stond in een brief'?
ja kennelijk is daar nu geen ruimte voor nodig, en wel voor anderen. Het is wat.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die gemeenten krijgen vanuit Den Haag opgelegd dat ze noodopvang moeten regelen voor Oekraïners. Het gaat helemaal nergens over andere asielzoekers aangaande deze noodopvang.
En het zijn geen leegstaande panden, het zijn (met name) sporthallen die nu dus niet kunnen worden gebruikt door de lokale verenigingen.
Geen idee wat je duidelijk probeert te makenquote:Op maandag 22 augustus 2022 19:19 schreef Astro_boy het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat witte mensen beter zijn dan bruine of zwarte mensen.
Ben je blind of zo? De AFSPRAAK is dat er enkel Oekraïners in zouden worden geplaatst. En die AFSPRAAK wordt nu alweer geschonden.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:20 schreef Malavita het volgende:
[..]
ja kennelijk is daar nu geen ruimte voor nodig, en wel voor anderen. Het is wat.
je hoeft niet zo boos te worden hoor. Veranderingen gebeuren nou eenmaal door een samenloop van onstandigheden. Maak je niet zo druk joh.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:22 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ben je blind of zo? De AFSPRAAK is dat er Oekraïners in zouden worden geplaatst. En die AFSPRAAK wordt nu alweer geschonden.
Ik word hier een beetje onpasselijk van. Hij wil geen Arabieren in de achtertuin want hij vindt ze eng.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:25 schreef Malavita het volgende:
[..]
je hoeft niet zo boos te worden hoor. Veranderingen gebeuren nou eenmaal door een samenloop van onstandigheden. Maak je niet zo druk joh.
Gezien jouw edit, edit ik ook maar. Het feit dat men iets op papier zet geeft niet aan dat als er iest veranderd ze niet de plannen hoeven aan te passen.
Er is nou eenmaal behoefte aan veel.opvang, kennelijk niet meer nodig voor mensen uit Oekraine, wel voor niet westerse landen. Kan je niet leuk vinden, ik zit er ook niet om te springen, maar dat is nou eenmaal de werkelijkheid. Maar je huilt gewoon omdat je geen arabieren in je achtertuin wilt omdat je ze eng vindt. Zeg dat dat gewoon en huil niet om een briefje van de gemeente gek
Kerel je mist echt alle punten die gemaakt worden. Ga eerst eens een cursus begrijpend lezen volgen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:25 schreef Malavita het volgende:
[..]
je hoeft niet zo boos te worden hoor. Veranderingen gebeuren nou eenmaal door een samenloop van onstandigheden. Maak je niet zo druk joh.
Gezien jouw edit, edit ik ook maar. Het feit dat men iets op papier zet geeft niet aan dat als er iest veranderd ze niet de plannen hoeven aan te passen.
Er is nou eenmaal behoefte aan veel.opvang, kennelijk niet meer nodig voor mensen uit Oekraine, wel voor niet westerse landen. Kan je niet leuk vinden, ik zit er ook niet om te springen, maar dat is nou eenmaal de werkelijkheid. Maar je huilt gewoon omdat je geen arabieren in je achtertuin wilt omdat je ze eng vindt. Zeg dat dat gewoon en huil niet om een briefje van de gemeente gek
In dit geval gaat het zelfs gewoon om afspraken die geschonden worden door de overheid. Als die de bewoners wijsmaakt dat er een sporthal moet worden ingeleverd om specifiek Oekraïners tijdelijk onderdak te bieden, dan zitten ze gewoon fout als ze in plaats daarvan weer 'gewone' asielzoekers gaan plaatsen. Dat is gewoon mensen voorliegen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik word hier een beetje onpasselijk van. Hij wil geen Arabieren in de achtertuin want hij vindt ze eng.
Mag ik gewoon even aangeven dat het m.i. gewoon een vorm van menselijk ongemak betreft wanneer je je straat en je wijk ziet vervreemden, als er nog nauwelijks een woord Nederlands te horen valt, dat er hele winkelstraten bestaan uit niet-autochtone kappers, afhaaltenten en wisselkantoren, hoofddoeken en gewaden het straatbeeld steeds meer bepalen, en er ook totaal geen indicatie is dat deze mensen ook maar een millimeter bereid zijn zich aan te passen aan hun omgeving? Wat heet: vooral zaken eisen?
Kun je het wel weer op racisme en discriminatie en fobie gooien, ik ben altijd wel benieuwd waar al die 'xeno-roepers' zelf wonen. Mij maak je niet wijs dat je je als normale Nederlander prettig voelt in een buurt waar je zo ongeveer nog de enige Nederlands sprekende persoon bent.
Marokkanen, Arabieren, Polen, Oekraïners, Turken: het GAAT niet om het etnische aspect, het gaat erom dat het gros weigert te integreren, laat staan assimileren.
@:J.A.R.V.I.S. die ik in mijn naïevere tijd ook weleens verweet een racist te zijn, kan je er in geuren en kleuren meer over vertellen. Bij deze aan hem ook excuses: hij heeft en had namelijk 110% gelijk.
Ebru Umar, noemde het ooit, de 'Multi Culturele APART leving", en zo zit het, het is helemaal geen gezellige smeltkroes van verschillende culturen, het zijn allemaal culturele eilandjes die ook niks met elkaar te maken willen hebben.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik word hier een beetje onpasselijk van. Hij wil geen Arabieren in de achtertuin want hij vindt ze eng.
Mag ik gewoon even aangeven dat het m.i. gewoon een vorm van menselijk ongemak betreft wanneer je je straat en je wijk ziet vervreemden, als er nog nauwelijks een woord Nederlands te horen valt, dat er hele winkelstraten bestaan uit niet-autochtone kappers, afhaaltenten en wisselkantoren, hoofddoeken en gewaden het straatbeeld steeds meer bepalen, en er ook totaal geen indicatie is dat deze mensen ook maar een millimeter bereid zijn zich aan te passen aan hun omgeving? Wat heet: vooral zaken eisen?
Kun je het wel weer op racisme en discriminatie en fobie gooien, ik ben altijd wel benieuwd waar al die 'xeno-roepers' zelf wonen. Mij maak je niet wijs dat je je als normale Nederlander prettig voelt in een buurt waar je zo ongeveer nog de enige Nederlands sprekende persoon bent.
Marokkanen, Arabieren, Polen, Oekraïners, Turken: het GAAT niet om het etnische aspect, het gaat erom dat het gros weigert te integreren, laat staan assimileren.
@:J.A.R.V.I.S. die ik in mijn naïevere tijd ook weleens verweet een racist te zijn, kan je er in geuren en kleuren meer over vertellen.
Jij bent voorstander van genocide van de blanke Noord Europeaan?quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:25 schreef Malavita het volgende:
[..]
Vergeet Chinezen niet en dat de integratie niet lukt vindt denk ik niemand prettig inderdaad.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Optimist die schade post gaan jij en ik betalen van de belastingcentjes.quote:Op maandag 22 augustus 2022 19:32 schreef Interloper het volgende:
Ik hoop echt dat die "asielzoekers" het hotel totaal onleefbaar maken. Ik gun Van Der Valk die schadepost.
In welk land wonen een overschot aan Nederlanders bij elkaar dan?quote:Op maandag 22 augustus 2022 20:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Vergeet Chinezen niet en dat de integratie niet lukt vindt denk ik niemand prettig inderdaad.
Weet jij hoe Nederlanders het doen in het buitenland? Het is niet vergelijkbaar hoor maar een eerste generatie assimileert niet (ik kan 't mis hebben)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |