abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 22 augustus 2022 @ 08:54:17 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_205709852
Tegen ons huis aan staan 2 olijfbomen die ondertussen echt flínk de kluiten uit zijn gewassen en (o.a.) het klimrek al uit de muur hebben getrokken. :P

Nu wil ik deze gaan snoeien en heb er even wat op gegoogled, dat moet dus na de winter (februari/maart) en dat gaat me lukken. Maar mijn vraag is eigenlijk: zijn er mensen die ervaring hebben met het heel veel terugsnoeien van een olijf? Ik zie namelijk filmpjes van mensen die hem gewoon netjes "ongeveer elk jaar terugsnoeien" maar onze olijven zijn zo hoog/lomp dat ik ook echt met een zaag bezig wil om de hoogte in te perken. De stam is echt ruim dikker dan 5cm op 2 meter hoogte. En dat is me al te hoog.

Dus: kun je een olijf met een zaag terugsnoeien of is dat einde verhaal van de olijf? 8-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_205709888
je hebt van die takkensnijders op stok , daar zit ook een zaagblad bij, bij de aldi soms voor 20 euro




[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2022 09:01:21 ]
  maandag 22 augustus 2022 @ 09:12:54 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_205709972
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 09:00 schreef Dries4Ever het volgende:
je hebt van die takkensnijders op stok , daar zit ook een zaagblad bij, bij de aldi soms voor 20 euro

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, ik ken ze. Maar op zich is de hoogte zelf het probleem niet hier. Ik kan er prima bij met een ladder/trapje. Ik ben vooral bang dat ik de olijf dermate veel "pijn doe" dat hij er helemaal geen zin meer in heeft. :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 22 augustus 2022 @ 09:42:55 #4
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205710178
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 08:54 schreef JeOma het volgende:
Tegen ons huis aan staan 2 olijfbomen die ondertussen echt flínk de kluiten uit zijn gewassen en (o.a.) het klimrek al uit de muur hebben getrokken. :P

Nu wil ik deze gaan snoeien en heb er even wat op gegoogled, dat moet dus na de winter (februari/maart) en dat gaat me lukken. Maar mijn vraag is eigenlijk: zijn er mensen die ervaring hebben met het heel veel terugsnoeien van een olijf? Ik zie namelijk filmpjes van mensen die hem gewoon netjes "ongeveer elk jaar terugsnoeien" maar onze olijven zijn zo hoog/lomp dat ik ook echt met een zaag bezig wil om de hoogte in te perken. De stam is echt ruim dikker dan 5cm op 2 meter hoogte. En dat is me al te hoog.

Dus: kun je een olijf met een zaag terugsnoeien of is dat einde verhaal van de olijf? 8-)
Moet kunnen. Als je gaat snoeien in maart, let dan wel even op eventuele vorstperiodes. Je kunt de snoeiwonden daarna ook insmeren met vaseline. Dan drogen ze ook niet uit.
soooo, da's mooi!
pi_205796290
Zou het gewoon afzagen op de hoogte die je wil hebben.

Doe je het eerst met een om te zien wat het effect is.

Doe ik hier ook vaak met mijn planten. Knip ik in april om te zien of het nog aan slaat of oud hout wordt en als het een positief effect is gaat alles erachter aan.

Of vind je het wel jammer als de olijfboom het misschien niet overleeft?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  donderdag 1 september 2022 @ 09:00:42 #6
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_205809208
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2022 21:03 schreef spierbal het volgende:
Zou het gewoon afzagen op de hoogte die je wil hebben.

Doe je het eerst met een om te zien wat het effect is.

Doe ik hier ook vaak met mijn planten. Knip ik in april om te zien of het nog aan slaat of oud hout wordt en als het een positief effect is gaat alles erachter aan.

Of vind je het wel jammer als de olijfboom het misschien niet overleeft?
Niet persé. Ik ben niet enorm aan ze gehecht (het is een setje, maar zelfs als er 1 dood gaat is het geen drama), maar vind ze wel leuk.

Het probleem is nu vooral dat ze zo groot zijn dat ze (misschien deze herfst al) voor problemen zorgen als ze omwaaien (het bevestigingsmateriaal hebben ze al uit de muur getrokken). Dus EIGENLIJK zou ik ze nú willen snoeien, maar dat is vast een bereslecht plan he?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')