Dit had ik ook gevonden, maar dat gaf mij, dacht ik, geen antwoord op de vraag hoe het hoort als ik het volgende doe:quote:Op zondag 21 augustus 2022 20:51 schreef Bleie het volgende:
Hoofdletter: https://onzetaal.nl/taall(...)aanhef-brief-of-mail
quote:Op zondag 21 augustus 2022 21:00 schreef Nober het volgende:
In BE is het weer anders. Soms zelfs aan elkaar.
Is heel iets anders.quote:Op zondag 21 augustus 2022 21:00 schreef Nober het volgende:
Nee, want familie is geen deel van de naam. Zonder voornaam of voorletters krijgt zo’n van - in Nederland - altijd een hoofdletter.quote:Op zondag 21 augustus 2022 20:59 schreef BE het volgende:
[..]
Dit had ik ook gevonden, maar dat gaf mij, dacht ik, geen antwoord op de vraag hoe het hoort als ik het volgende doe:
Familie van Puffelen
Stationsweg 8
1234 AZ Lutjebroek
Ik denk met een kleine 'v', maar ik twijfel dus.
Want hier hoort Familie toch ook echt wel met een hoofdletter. Ipv met een kleine letter zoals op die site.
Toch?
Klopt, daar beginnen achternamen met een hoofdletter, dus "Van", maar is het bijvoorbeeld wel "Van der".quote:Op zondag 21 augustus 2022 21:00 schreef Nober het volgende:
Zoals in de bron van Bleie staat, gaat het erom of de naam al begonnen is. Zo ja, dan is het voorvoegsel met een kleine letter, zo niet met een hoofdletter (het eerste voorvoegsel, als er meerdere zijn). Met de voornaam of (een) voorletter(s) is de naam al begonnen, dus kleine letter. Met ‘meneer’, ‘mevrouw’ of ‘familie’ is de naam nog niet begonnen, dus hoofdletter.quote:Op zondag 21 augustus 2022 20:59 schreef BE het volgende:
[..]
Dit had ik ook gevonden, maar dat gaf mij, dacht ik, geen antwoord op de vraag hoe het hoort als ik het volgende doe:
Familie van Puffelen
Stationsweg 8
1234 AZ Lutjebroek
Ik denk met een kleine 'v', maar ik twijfel dus.
Want hier hoort Familie toch ook echt wel met een hoofdletter. Ipv met een kleine letter zoals op die site.
Toch?
Had eigenlijk in Jip en Janneke moeten staan.quote:
Hoe ziet zo'n achternaam dan uit zou je denken? Een achternaam waar het voorvoegsel gekoppeld is zoals de merknaam Deboer?quote:Daarnaast begint het deel van de achternaam dat geen tussenvoegsel is altijd met een hoofdletter.
Wtf man.quote:Op zondag 21 augustus 2022 23:38 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Had eigenlijk in Jip en Janneke moeten staan.
Namen beginnen altijd met een hoofdletter.
Van Hövell tot Westerflier.
De zin begint altijd met een hoofdletter.
Mr. E.O.J.M. baron van Hövell tot Westerflier
Schrijf je voornaam of voorletter en achternaam dan worden tussenvoegsels als deel van de zin met kleine letter geschreven.
E.O.J.M. baron van Hövell tot Westerflier.
Wanneer je op tussenvoegsel zoekt wordt het wat uitgebreider uitgelegd, ook omdat een naam er meer kan bevatten.
https://www.taal-oefenen.(...)n-met-tussenvoegsels
En overal vind je wel weer twijfelzaaiers zonder nadere verklaring. Doe ze waarschijnlijk omdat het leuk is.
[..]
Hoe ziet zo'n achternaam dan uit zou je denken? Een achternaam waar het voorvoegsel gekoppeld is zoals de merknaam Deboer?Of bedoeld men hier juist het weglaten van voornaam of initialen maakt van het tussenvoegsel een voorvoegsel en krijgt dan ook een Hoofdletter? Ik denk het laatste... Want Van Hövell tot Westerflier heeft zo nu een voorvoegsel en tussenvoegsel.
Nee.quote:Op zondag 21 augustus 2022 22:30 schreef thabit het volgende:
[..]
Klopt, daar beginnen achternamen met een hoofdletter, dus "Van", maar is het bijvoorbeeld wel "Van der".
Dan had ik het toch goed, zoals het nu op de kaart staat. Familie Van Puffelen. Maar ik ging ineens twijfelen.quote:Op zondag 21 augustus 2022 22:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zoals in de bron van Bleie staat, gaat het erom of de naam al begonnen is. Zo ja, dan is het voorvoegsel met een kleine letter, zo niet met een hoofdletter (het eerste voorvoegsel, als er meerdere zijn). Met de voornaam of (een) voorletter(s) is de naam al begonnen, dus kleine letter. Met ‘meneer’, ‘mevrouw’ of ‘familie’ is de naam nog niet begonnen, dus hoofdletter.
Ook hier bestaan uitzonderingen op. Zo ken ik iemand wiens achternaam volledig met kleine letters wordt geschreven: in 't panhuis.quote:Op zondag 21 augustus 2022 23:38 schreef Watuntrik het volgende:
Daarnaast begint het deel van de achternaam dat geen tussenvoegsel is altijd met een hoofdletter.
Je kunt je afvragen wie bepaald dat nu?... Zoals ingeschreven / opgenomen in het bevolkingsregister?quote:Op maandag 22 augustus 2022 09:56 schreef thabit het volgende:
[..]
Ook hier bestaan uitzonderingen op. Zo ken ik iemand wiens achternaam volledig met kleine letters wordt geschreven: in 't panhuis.
Ik zou het gevoelsmatig ook met kleine v schrijven. Jan van Puffelen, Familie van Puffelen, etc. Alleen in "Kijk, daar loopt Van Puffelen." zou ik een hoofdletter V schrijven. Maar als ik het zo bekijk, is dat fout dus.quote:Op maandag 22 augustus 2022 08:22 schreef BE het volgende:
[..]
Dan had ik het toch goed, zoals het nu op de kaart staat. Familie Van Puffelen. Maar ik ging ineens twijfelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |