abonnement bol.com Coolblue
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:07:06 #1
459912 FlippingCoin
pronouns: papoea/zakazulu
pi_205686912
Bij mijn theorie(motor) had ik een vraag fout:

Je rijdt op een motor in een tunnel met twee rijstroken, er staat voor jou op jouw rijstrook een auto in de brand.

Ik dacht, je rijdt er omheen, dan ben je z.s.m. veilig, dit was ook een van de opties. Maar het probleem is dan ws dat je op de rijstrook van je tegenliggers komt? Dit antwoord was iig niet goedgekeurd.

Ik vraag mij nu dus wel af hoe wel te handelen, wel je motor met sleutel erin laten staan en de nooduitgangborden volgen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_205686957
Ik zou terugrijden over de streep.
Ik heb geen rijbewijs, dus ik weet niks van deze vragen, maar het lijkt mij logisch dat ook hier de nood de wet breekt.
pi_205686966
Ik zou altijd voor jouw keuze gaan! Ook als ik met de auto was.

Ik denk dat ze liever zien dat je van je motor af stapt en weg rent :')
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:16:39 #4
459912 FlippingCoin
pi_205686987
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 17:13 schreef Nismo1991 het volgende:
Ik zou altijd voor jouw keuze gaan! Ook als ik met de auto was.

Ik denk dat ze liever zien dat je van je motor af stapt en weg rent :')
Ja ik verbaasde mij ook echt bij de uitslag dat deze tussen de twee fouten stond. :D Maar misschien door de rook dat je heel slecht zicht hebt of zo, maar dat hadden ze dan wel mogen tekenen...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_205687049
quote:
16s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 17:16 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja ik verbaasde mij ook echt bij de uitslag dat deze tussen de twee fouten stond. :D Maar misschien door de rook dat je heel slecht zicht hebt of zo, maar dat hadden ze dan wel mogen tekenen...
Ja maar joh… vooral met een motor kun je makkelijk voorkomen dat die in vlammen op gaat :X
pi_205687063
Waarom staat die auto in brand?
Waarschijnlijk niet zomaar, er zal wel zwaar afweergeschut aan de andere kant van de tunnel staan.
Dus zeker niet doorrijden maar rechtsomkeer maken en zo snel mogelijk de tunnel verlaten aan de kant waar je hem bent ingegaan.
pindazakje
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:29:08 #7
408813 crew  trein2000
pi_205687086
CBR theorie, tja. Niet te veel van aantrekken.

In de praktijk hangt het helemaal van de situatie af. Hoe lang is die tunnel, waar sta je? Hoe is het verkeer? Wat brandt er? Waar staat die brand? Hoe is het zicht? Wat doet de rest? Hoe zeker van je zaak ben je?

[ Bericht 7% gewijzigd door trein2000 op 19-08-2022 17:36:16 ]
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205687116
Wat te doen bij brandende auto in tunnel?
Doe uw motor uit en laat de sleutel in het contact. De hulpdiensten moeten uw auto later misschien verzetten. Verlaat, samen met eventuele medepassagiers, uw voertuig het liefst met een veiligheidsvest aan. Loop van de brand vandaan naar de dichtstbijzijnde nooduitgang en verlaat de tunnel via de nooddeur.
pi_205687131
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:41:17 #10
459912 FlippingCoin
pi_205687165
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 17:33 schreef Sodemieters het volgende:
Wat te doen bij brandende auto in tunnel?
Doe uw motor uit en laat de sleutel in het contact. De hulpdiensten moeten uw auto later misschien verzetten. Verlaat, samen met eventuele medepassagiers, uw voertuig het liefst met een veiligheidsvest aan. Loop van de brand vandaan naar de dichtstbijzijnde nooduitgang en verlaat de tunnel via de nooddeur.
Ja dat is volgens het cbr denk ik ook de juiste optie, dit was een van de andere twee mogelijke antwoorden.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:42:01 #11
459912 FlippingCoin
pi_205687172
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 17:29 schreef trein2000 het volgende:

In de praktijk hangt het helemaal van de situatie af. Hoe lang is die tunnel, waar sta je? Hoe is het verkeer? Wat brandt er? Waar staat die brand? Hoe is het zicht? Wat doet de rest? Hoe zeker van je zaak ben je?
Ja leek mij ook, beetje zuur als je er zo omheen kan rijden en je dan maar afstapt omdat het zo volgens het cbr moet. :{
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:44:25 #12
408813 crew  trein2000
pi_205687188
quote:
16s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 17:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja leek mij ook, beetje zuur als je er zo omheen kan rijden en je dan maar afstapt omdat het zo volgens het cbr moet. :{
Kan zelfs nog gevaarlijk zijn, als de rest vel vol gas doorrijdt zou ik niet aanbevelen om te gaan stoppen en op of langs de rijbaan te lopen.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:17:38 #13
405314 Dries4Ever
De enige echte Dries
pi_205688732
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 17:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Kan zelfs nog gevaarlijk zijn, als de rest vel vol gas doorrijdt zou ik niet aanbevelen om te gaan stoppen en op of langs de rijbaan te lopen.
daarom zijn er vluchttunnels
Fallus Gianticus .. .. ..
Op vrijdag 24 januari 2020 18:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wolfheze Warriors! _O_
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:18:14 #14
408813 crew  trein2000
pi_205688744
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:17 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
daarom zijn er vluchttunnels
Daar zul je toch eerst moeten komen vriend.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:22:38 #15
405314 Dries4Ever
De enige echte Dries
pi_205688851
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Daar zul je toch eerst moeten komen vriend.
vriend? serieus :') _____!

Instructies bij brand
Rook of brand in een tunnel betekent direct gevaar. Als u rook of brand ziet aan uw eigen voertuig of verderop in de tunnel, dan moet u evacueren:

-Staat uw eigen auto in brand? Zet dan uw alarmlichten aan en parkeer uw auto zo dicht mogelijk tegen de tunnelwand.
-Staat een ander voertuig in brand? Houd afstand en zet uw alarmlichten aan.
-Keer nooit om en rijd niet achteruit!
-Zet uw motor uit en laat uw sleutel in het contact zitten.
-Verlaat uw voertuig samen met uw passagiers, het liefst met een veiligheidsvest aan.
-Volg de instructies uit de luidsprekers in de tunnel op.
-Loop langs de tunnelwand van de brand vandaan en verlaat de tunnel via de dichtstbijzijnde nooduitgang.
-In de hulppostkast hangt een brandblusser waarmee een kleine, beginnende brand kan worden geblust.

het is niet dat je een kilometer moet lopen om bij een vluchtdeur te komen, dat is maximaal 125 meter gemeten vanaf de meest ongunstige locatie (hart op hart in NL is 250meter, EU=500meter) Het is ook niet zo dat het verkeer je met 130km/uur tegemoet komt rijden als jij de eerste bent die bij de brand is, iedereen die achter je rijd (die jij tegemoet komt lopen) is al aan het remmen of is al gestopt)
Fallus Gianticus .. .. ..
Op vrijdag 24 januari 2020 18:35 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wolfheze Warriors! _O_
pi_205689010
En toch, op de motor zou ik netjes in één keer keren als dat kan. Dus als er geen tegemoet komend verkeer meer is. Dan rustig terug rijden.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:37:13 #17
408813 crew  trein2000
pi_205689127
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:30 schreef qajariaq het volgende:
En toch, op de motor zou ik netjes in één keer keren als dat kan. Dus als er geen tegemoet komend verkeer meer is. Dan rustig terug rijden.
Ik zou nooit en te nimmer gaan spookrijden. Dat is gewoon superlink, maar er omheen als dat veilig kan? Ja dat zou ik wel doen geloof ik.
pi_205689762
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik zou nooit en te nimmer gaan spookrijden. Dat is gewoon superlink, maar er omheen als dat veilig kan? Ja dat zou ik wel doen geloof ik.
Moeilijk hè lezen
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:18:11 #19
408813 crew  trein2000
pi_205689841
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 21:13 schreef PS. het volgende:

[..]
Moeilijk hè lezen
“Als er geen tegemoetkomend verkeer meer is”
Dat is toch nog steeds spookrijden? Of interpreteer jij hem als tegemoetkomend verkeer voor het keren, dus zeg maar de andere richting op?
pi_205689872
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 21:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]
“Als er geen tegemoetkomend verkeer meer is”
Dat is toch nog steeds spookrijden? Of interpreteer jij hem als tegemoetkomend verkeer voor het keren, dus zeg maar de andere richting op?
Ja, dat zegt hij precies
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:26:30 #21
408813 crew  trein2000
pi_205689970
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 21:20 schreef PS. het volgende:

[..]
Ja, dat zegt hij precies
Ik lees hem anders, in gedachten houdende dat je in serieuze tunnels meestal geen verkeer de andere richting op in dezelfde tunnelbuis hebt.
  vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:27:19 #22
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_205689981
Sylvester Stallone bellen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_205691367
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 21:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik lees hem anders, in gedachten houdende dat je in serieuze tunnels meestal geen verkeer de andere richting op in dezelfde tunnelbuis hebt.
Je hebt gelijk spookrijden is wel het laatste wat je moet doen. Maar veel tunnels in vakantie (motor) gebieden zijn gewoon twee richtingen. Als ik dan denk zonder te steken te kunnen omdraaien -wat met een motor vaak wel lukt op een tweebaansweg- dan zal ik dat zeker doen.

De engste tunnel die ik ooit gereden heb is die bij Villa Miglia ergens nabij de Frans Italiaanse grens. Ruwe muren, geen verlichting en zo vervuilt dat je het verschil tussen de weg en de muur niet meer ziet. Dan ook nog zo smal dat vrachtwagens om en om een kant uit mogen.
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:22:54 #24
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_205697010
In Nederland zijn er geen wegtunnels met tegenverkeer. Bij brand zal het ventilatiesysteem de giftige rook met de rijrichting mee ventileren. Dit vanuit de gedachte dat het verkeer voorbij het ongeval nog ongehinderd de tunnel uit kan rijden. Dit in tegenstelling tot het verkeer vóór het incident. Dit is dus het verkeer dat zich mogelijk vast rijdt vanwege een geblokkeerde rijbaan. Ondanks dat de ventilatie hier dus in de goede richting staat is het nog zaak om zo snel mogelijk naar een vluchtdeur te gaan. In de NL—situatie is er dan meestal een vluchtgang gelegen in het middentunnelkanaal met lichte overdruk.

In het buitenland zijn er ook tunnels met tegenverkeer. Dan is het maar de vraag waar de ventilatie naar afzuigt. En of er wel een vluchtgang is. 8)7
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:49:02 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205758531
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 17:29 schreef trein2000 het volgende:

lastig, als het in je examen zit..

Wat een ongelofelijk achterlijke vraag overigens, echt, welke mentaal verkreukelde idioot verzint die shit?

'Kut man, gezakt voor mijn theorie examen voor de motor'

'Oh, wadan?'

'Ik wist niet hoeveel ruitensproeiervloeistof er in een Goldwing gaat :'( '

:X

Zo wordt dat hele examen toch één groot belachelijk kansspel? :') Geen idee wat de foutmarge tegenwoordig is, maar dit soort vragen gaan gewoon 1 op 1 van je marge af, want de helft vd mensen heeft dit domweg fout. :?

Brand in een tunnel... welke automongolist zou wél weten wat je dan moet doen? :?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:50:04 #26
408813 crew  trein2000
pi_205758545
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 21:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wat een ongelofelijk achterlijke vraag overigens, echt, welke mentaal verkreukelde idioot verzint die shit?

'Oh, wadan?'

Zo wordt dat hele examen toch één groot belachelijk kansspel? :') Geen idee wat de foutmarge tegenwoordig is, maar dit soort vragen gaan gewoon 1 op 1 van je marge af, want de helft vd mensen heeft dit domweg fout. :?

Brand in een tunnel... welke automongolist zou wél weten wat je dan moet doen? :?
Vaak zit er nog wel een soort van logica in die vragen. Maar inderdaad, ik vind autotheorie ook een kansspel.
pi_205758640
Ik zou 112 bellen en het is triest dat we al op de tweede pagina zitten en niemand daar aan gedacht heeft.
Op donderdag 15 april 2021 11:47 schreef ChevyCaprice het volgende:
Pedofilie en homoseksualiteit, daar bestaat natuurlijk ook een link tussen, maar dat hoor je nooit om homoseksuelen te beschermen.
  vrijdag 26 augustus 2022 @ 22:00:02 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205758665
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 21:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vaak zit er nog wel een soort van logica in die vragen. Maar inderdaad, ik vind autotheorie ook een kansspel.
Hoe groot is de kans dat je op de motor een brandende auto in een tunnel tegen gaat komen?

Bij brand in een tunnel geldt maar één gulden regel: get the fucking fuck uit die tunnel.. en als ik op een motor zou zitten, ging ik never nooit mijn brommie laten staan en in mijn motorpakkie door tunnels heen rennen temidden van een kudde panikerende menswezens.. gas erop en weg.. weg weg weg weg... mwoaaapp. :W

Sowieso; ehmm.. andere rijstrook in een tunnel is de andere richting op? In welk derdewereld land komt dat nog voor? Nepal?
Heeeeel misschien in Oostenrijk ofzo, maar voor een NL motorrijder is dat imho compleet onzinnige kennis.

Stel dat.... die tunnel helemaal volgeparkeerd staat en overal rennen mensen rond en je kunt niet rijden, dan... wellicht.. maar in principe is een auto met een klapband al een reden om een tunnel op rood te gooien.. en je gaat een tunnel niet in rijden als de stoplichten op rood staan lijkt me. Tunnel gaat per direct op rood bij een calamiteit, en loopt leeg in de rijrichting.. indien geblokkeerd, stagneert het verkeer, en kom je er dus LOPEND tegen het verkeer weer uit. E.e.a gaat je via het omroepsysteem vrij rap duidelijk worden.

Tip van Flip in deze trouwens, waar je wél iets aan hebt.. in case of fire in een tunnel.. kijk even naar welke kant de rook geventileerd wordt.. die kant moet je dus niet hebben.. tegen de luchtstroom in het pand verlaten.. en liefst door de vluchttunnels, want als er een explosie plaats mocht vinden in de tunnel, ren je door de loop van het kanon, de escapetunnels hebben ventilatieschachten.

Geen dank :*

[ Bericht 3% gewijzigd door Sounddragon op 26-08-2022 22:14:26 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_205762237
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 22:00 schreef Sounddragon het volgende:
Sowieso; ehmm.. andere rijstrook in een tunnel is de andere richting op? In welk derdewereld land komt dat nog voor? Nepal?
Heeeeel misschien in Oostenrijk ofzo, maar voor een NL motorrijder is dat imho compleet onzinnige kennis.

Frankrijk, Italië. Niet erg extreme vakantie landen hoor.
pi_205766122
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 11:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
En Oostenrijk, Slovenië, Kroatië. Best gewoon in veel landen idd.
  Moderator zondag 28 augustus 2022 @ 10:27:19 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205771383
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 21:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

'Oh, wadan?'

Sowieso is dat een dusdanige onwaarschijnlijke situatie (gelukkig) en de meeste mensen zullen in blinde paniek maar iets doen.

Aan het begin van een tunnel zou ik indien mogelijk, met een motor is dat vrij snel denk ik, omkeren. Aan het eind er proberen omheen te gaan.

In de auto sowieso de luchtcirculatie inschakelen :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 28 augustus 2022 @ 10:29:45 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205771398
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 22:00 schreef Sounddragon het volgende:

Karawankentunnel tussen Oostenrijk in Slovenië.
  zondag 28 augustus 2022 @ 13:17:55 #33
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205772814
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 11:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2022 18:50 schreef appreciate het volgende:

[..]
En Oostenrijk, Slovenië, Kroatië. Best gewoon in veel landen idd.
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2022 10:29 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Karawankentunnel tussen Oostenrijk in Slovenië.
Maar ook niet zodanig om de hoek dat het een examenvraag op een NL motorrij examen rechtvaardigt imho.
  Moderator zondag 28 augustus 2022 @ 14:29:42 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205773927
quote:
7s.gif Op zondag 28 augustus 2022 13:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
[..]
[..]
Maar ook niet zodanig om de hoek dat het een examenvraag op een NL motorrij examen rechtvaardigt imho.
Klopt en dan is het nog te bezien of de regels in Slovenië of Oostenrijk net zo zijn.
pi_205774549
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2022 20:30 schreef qajariaq het volgende:
Ik hoop dat dit een grapje is. Spookrijden is nooit een optie.
pi_205775353
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2022 15:05 schreef Taills het volgende:

[..]
Ik hoop dat dit een grapje is. Spookrijden is nooit een optie.
Lees eerst even het topic voor je in herhalingen valt. Ik had het niet over spookrijken maar keren in een tunnel met meerdere rijrichtingen.
  Vis een optie? maandag 29 augustus 2022 @ 23:03:32 #37
70532 loveli
N
pi_205788841
Hoe staat de wind?

On topic: Niet door de toltunnel, maar de bergpas nemen. Leer je meer van.
crap in = crap out
  donderdag 1 september 2022 @ 20:42:28 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205814886
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2022 23:03 schreef loveli het volgende:
Hoe staat de wind?

On topic: Niet door de toltunnel, maar de bergpas nemen. Leer je meer van.
En het is vet veel leuker rijden.. kost alleen veel brandstof. :P
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')