abonnement Unibet Coolblue
pi_205677880
Ik hou wel van het volgen van ultra sporten. Kan er zelf niks van, verste wat ik gekomen ben is een hele ironman, maar ik vind het mooi om de prestaties te volgen.
Volg al een tijdje Adrian Kostera, een Pool die in Nederland woont, en die geweldige prestatie neerzet. 100 marathons in 100 dagen, terwijl hij in een boomkwekerij werkt en gewoon elke dag werkte.
Op dit moment is hij bezig met de Swiss Ultra. Ze doen er 3 vormen:
De 5-dubbele triathlon waarbij elke dag 1 hele triathlon wordt gedaan (3.8 km zwemmen, 180 km fietsen, 42 km lopen).
Een 10-dubbele triathlon waarbij elke dag 1 hele triathlon wordt gedaan.
Een 10-dubbele continue triahtlon. Dat is dus 38 km zwemmen, dan 1800 kilometer fietsen en dan 420 kilometer lopen. _O_ 8)7

Zwemmen is in een zwembad van 50m, en 3.8 kilometer zwemmen is dus 76 laps (dus 760 voor de continue deca).
Fietsen voor de deca is 200 rondjes van 9 km, lopen is 350 rondjes van 1.2 km. Het parkoers zullen ze aan het einde dus wel heel goed kennen :P

Ze zijn een aantal dagen geleden gestart en Adrian ligt op dit moment 3e, meer dan 24 uur achter op een andere pool, Robert Karas. Die is een ontzettend bizarre prestatie aan het neerzetten. Die zwom 38km in 9:44. Om dat even in perspectief te zetten, in een normale ironman is minder dan 5% volgens mij in staat om de 3.8 km binnen een uur te zwemmen, om dan 38 km met pauzes binnen 10 uur te doen, terwijl je daarna nog verder moet, is wel heel bizar.
Het fietsen raffelde hij af binnen 69 uur, dus met ruim 26 kmu gemiddeld, inclusief 2 uurtjes slaap. Na het fietsen pakte hij zijn eerste echte 4 uurjes slaap.
Op dit moment is Robert al ruim over de helft van zijn 2e marathon, zit rond km 70, terwijl nr 2 (de Belg Kenneth Vanthuyne) nog zo'n 180 km moet fietsen, en Adrian nog zo'n 200.

Swiss Ultra website
Live Tracking
Adrian Kostera
Robert Karas
Iets over Kenneth Vanthuyne

Bizar waar sommige mensen toe in staat zijn.
pi_205679783
LOL hoe dodelijk saai moet dat zijn om 70 uur lang een rondje van 9km te moeten fietsen :')
Ik denk dat bij die afstanden het vooral een mentaal dingetje is, nog veel meer dan fysiek.
Je verstand op 0 kunnen zetten en gewoon doormalen.

En er is natuurlijk ook geen zak meer aan na een paar uurtjes, waarom doet iemand zich dit aan?
pindazakje
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 18 augustus 2022 @ 22:34:04 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_205681083
Nooit van gehoord, maar die tienvoudige continue volledige triatlon is wel echt een van de meest bizarre sportevenementen waar ik ooit van gehoord heb nu :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_205681551
De leider is uit de wedstrijd. Moest schijnbaar stoppen van artsen vanwege een blessure, mogelijk zelfs een operatie (facebook vertaling vanuit Pools is niet perfect) 3 weken geleden. Maar Adrian ligt 2e, ongeveer 50 km achter de nr 1 Kenneth, en ongeveer 35 km voor op nr 3, Richard Jung. Dat is toch wel bizar, na 100(!!!) uur racen. Er zijn er een paar die ruim 900km achter liggen op de leider. En die dus ruim 1000 kilometer achter lagen op Robert Karas.
pi_205682054
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 21:01 schreef Hyaenidae het volgende:
LOL hoe dodelijk saai moet dat zijn om 70 uur lang een rondje van 9km te moeten fietsen :')
Ik denk dat bij die afstanden het vooral een mentaal dingetje is, nog veel meer dan fysiek.
Je verstand op 0 kunnen zetten en gewoon doormalen.

En er is natuurlijk ook geen zak meer aan na een paar uurtjes, waarom doet iemand zich dit aan?
Grenzen opzoeken en verleggen?
En inderdaad dodelijk saai, en dat is inderdaad ook nog een mentale uitdaging. Sowieso is het mentale een groot deel van de uitdaging. Je gaat pijn krijgen, hoe ver kun je daar doorheen bijten, als je fysiek kapot bent, en ook nog eens bijna omvalt van de slaap? Dan wordt het heel moeilijk om niet de handdoek in de ring te gooien, maar als je nog een stap kunt zetten, dan kun je toch ook nog wel een rondje lopen van 1.2 km, en als je nog 1 rondje kunt lopen, dan kun je toch nog wel een rondje lopen?
Er zijn ook mooie races. Een maat van me deed afgelopen week mee met de Bigfoot200, een race van 200 mijl in de Cascade Mountain (erg steil!) in Washington, 15km+ klimmen. Na 110 mijl gestopt met een verrekte hamstring, maar verder nog geen blaartje, nog niet gevallen, nog alert. Schitterende omgeving, maar toch ook gestopt.

Het type race interesseerd me wel, Marathon des Sables, Barkley Marathons, Backyard Ultra, UTMB, Triple Crown, etc, maar ik denk niet dat ik er ooit aan mee zal doen.
pi_205683695
Change of leadership afgelopen nacht! Kenneth heeft 4 uurtjes geslapen in ronde 197 van het fietsen, en daardoor nam Adrian de kop over. Richard liep echter ook in, en na 38 km zwemmen, 1800 km fietsen, en 107 uur racen (dat is dus ruim 4 dagen!) was het verschil tussen nummer 1 en 3 slechts 17 min en 58 seconden. Adrian, Kenneth, Richard.

Adrian begon als eerste aan het lopen, Richard als tweede en Kenneth als derde. Er moet natuurlijk ook gegeten en geslapen worden, en ze zullen inmiddels allemaal wel op andere schemas zitten. Adrian nam 1,5 uur rust na de eerste loopronde. Na 12 km lag Richard 1, Kenneth 2, en Adrian 3. Na 24 km lag Kenneth 1, Richard 2 en Adrian 3. Richard nam in de 23ste loopronde 45 min pauze, waardoor Adrian weer naar plek 2 opschoof. Op dit moment zit Kenneth in ronde 31, Adrian in 25 en Richard in 23.
pi_205683830
Bij de quintuple one per day doet Rait Ratasepp mee, die heeft als doel elke dag onder de 10 uur te finishen. Die gozer heeft ook ooit 60 ironmans in 60 dagen gedaan. Relatief erg slechte zwemmer, doet rond de 1u20 over de 3.8km. Robert Karas deed 38km in 9:44. Maar Rait's lopen is bizar. Toen hij de 60 ironmans deed, liep hij de marathons bijna elke dag tussen de 3:15 en 3:30 uur, zelfs de dagen na een bike crash. Toen hij een 20 marathons in 20 dagen liep, liep hij die tussen de 2:47 en 2:55. Die gozer loopt dus met 2 vingers in zijn neus een marathon onder de 3 uur, en morgen weer, en overmorgen weer, en de dag erna weer.
pi_205683866
Zoals m'n nick al aangeeft houd ik me wel eens bezig met ultrasporten.
het continu rondjes rijden/zwemmen/lopen is niet alleen een mentaal issue. Vanwege het continu bochten maken is het ook een erg eenzijdige fysieke belasting. Ik merkte dat vooral bij 24 uurs schaatswedstrijden op een 400 meter baan. Je heup gaat dan helemaal vastzitten. Qua rondjesrijden en regelmatig wisselen van parcours vond ik de Mersey 24 (Brits kampioenschap 24 uurs tijdrijden) een goede tussenweg kiezen.
Maar uiteindelijk ben ik met het rondjesrijden gestopt en houd me vooral bezig met ritten van 1 grote ronde zoals PBP of LEL.
5 en 10 voudige triathlon betaat overigens al lang. Toen ik mijn 1e randonneursbrevet reed in 1993 reed er ook een ultra triathleet mee.
Qua achtergronden is het boek van Ton Knippenberg, de mens als duurloper, heel interesant.
pi_205699165
Thanks voor de tip! Lijkt me ook lastig bij zo'n schaatswedstrijd, zeker ook omdat erg veel druk op je benen komt in de bochten.

Ze zijn nog steeds bezig. Kenneth aan de leiding, en die moet nog ongeveer 180km lopen, Adrian en Richard lagen een uurtje geleden gelijk, maar Adrian lijkt het moeilijk te hebben, en is niet verder gekomen sindsdien. Ik weet niet of het rusten is, of dat hij het moeilijk heeft op het moment. Hij postte een filmpje in het Pools, maar de beschrijving is 'comebacks are tough', ik hoop dat hij door het dal heenkomt. Hij moet nog ongeveer 220 km lopen, dus nog ruim een dag.
pi_205708103
Ze zijn er bijna. Kenneth heeft nog zo'n 60km te gaan (50 rondjes). Adrian (2e) en Richard (3e) respectievelijk nog 77 en 79 rondjes. Na 170 uur racen, liggen ze nog geen 3km van elkaar.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 21 augustus 2022 @ 21:56:32 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_205708147
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 21:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ze zijn er bijna. Kenneth heeft nog zo'n 60km te gaan (50 rondjes). Adrian (2e) en Richard (3e) respectievelijk nog 77 en 79 rondjes. Na 170 uur racen, liggen ze nog geen 3km van elkaar.
"Ze zijn er bijna" _O-
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_205708433
quote:
10s.gif Op zondag 21 augustus 2022 21:56 schreef heywoodu het volgende:

[..]
"Ze zijn er bijna" _O-
Nog maar 1,5-2 marathons ja :D Alles is relatief.
Adrian had vanochtend last van gezwollen voeten, en ze zochten loopschoenen voor hem. Lastig op zondag, en met maat 47! En dan nog met die gezwollen voeten (met blaren), en nieuwe schoenen, nog een paar(!) marathons lopen...
pi_205711327
Kenneth is gefinished! Na 182 uur, 43 minuten en 43 seconden. Dat is dus ruim 7,5 dagen racen!
Richard heeft Adrian gepasseerd na ongeveer 340 km lopen. Adrian nam toen ongeveer 1,5 uur rust, en Richard deed dat na 345 km, waardoor Adrian weer 2e lag. Echter Adrian nam na 348 km nog een pauze van 1,5 uur.
Inmiddels loopt hij ongeveer 14 km voor op Adrian. Richard heeft nog 10 km te gaan, Adrian nog 24.
pi_205711340
Dat is dus een nieuw wereldrecord van Kenneth, die het vorige record, van Richard, brak met ongeveer 7 uur.
pi_205714104
1,2 en 3 binnen nu:
Kenneth Vanthuyne: 182:43:43
Richard Jung: 187:29:24
Adrian Kostera: 189:55:20

Er zijn er nog 2 die nog niet eens aan de 420 km lopen begonnen zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')