abonnement Unibet Coolblue
pi_205675174
Een 15-jarige jongen is begin deze maand op verzoek van het Openbaar Ministerie aangehouden vanwege een zogenoemde 'choking game' of wurgspel. De jongen hield vier scholieren korte tijd in een wurggreep, waardoor ze korte tijd hun bewustzijn verloren. Dat is vastgelegd op bewakingsbeelden van de school. De jongen moet de komende tijd aan zijn gedrag gaan werken.

Het wurgspel, dat op internet veel te zien is, leidt tot een korte roes doordat de halsslagader wordt dichtgeknepen. Zonder risico's is dit spel bepaald niet. De afgelopen jaren zijn meerdere jongeren erdoor overleden.

"Bovendien kan er zwaar lichamelijk letsel ontstaan doordat er bijvoorbeeld een zuurstoftekort in de hersenen ontstaat met alle gevolgen van dien", zo waarschuwt de jeugdofficier.

Ongelukkig vallen

Het OM wijst erop dat het gebrek aan zuurstof bovendien spasmen veroorzaken of ervoor zorgen dat iemand flauwvalt en vervolgens ongelukkig valt. "De gevolgen van dit 'stikspel' kunnen je dan ook de rest van je leven achtervolgen."

Justitie zegt dat het verwurgen van iemand strafrechtelijk gezien niet als spelletje wordt gezien, maar als misdrijf. Het OM waarschuwt dat jongeren vervolgd kunnen worden en dat het ertoe kan leiden dat iemand bijvoorbeeld geen verklaring omtrent het gedrag (vog) meer krijgt.

(https://nos.nl/artikel/24(...)rschuwt-voor-gevaren)

----------

Ik deed vroeger als jongetje nog aan knikkeren in de fietsenstalling bij de basisschool O+
of skippyballen, skelter rijden was ook wel heel stoer 8-) _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205675205
quote:
bijvoorbeeld een zuurstoftekort in de hersenen ontstaat
Dat zal bij de deelnemers aan dit spelletje wel meevallen.
pi_205675305
15-jarigen speelden in de '90's ook geen tikkertje of verstoppertje. Goed, we deden toen geen pogingen om elkaar te vermoorden maar er werd wel heel wat afgezopen en geblowed op die leeftijd.
pi_205675381
quote:
8s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:02 schreef TLC het volgende:
Een 15-jarige jongen is begin deze maand op verzoek van het Openbaar Ministerie aangehouden vanwege een zogenoemde 'choking game' of wurgspel. De jongen hield vier scholieren korte tijd in een wurggreep, waardoor ze korte tijd hun bewustzijn verloren. Dat is vastgelegd op bewakingsbeelden van de school. De jongen moet de komende tijd aan zijn gedrag gaan werken.

Het wurgspel, dat op internet veel te zien is, leidt tot een korte roes doordat de halsslagader wordt dichtgeknepen. Zonder risico's is dit spel bepaald niet. De afgelopen jaren zijn meerdere jongeren erdoor overleden.

"Bovendien kan er zwaar lichamelijk letsel ontstaan doordat er bijvoorbeeld een zuurstoftekort in de hersenen ontstaat met alle gevolgen van dien", zo waarschuwt de jeugdofficier.

Ongelukkig vallen

Het OM wijst erop dat het gebrek aan zuurstof bovendien spasmen veroorzaken of ervoor zorgen dat iemand flauwvalt en vervolgens ongelukkig valt. "De gevolgen van dit 'stikspel' kunnen je dan ook de rest van je leven achtervolgen."

Justitie zegt dat het verwurgen van iemand strafrechtelijk gezien niet als spelletje wordt gezien, maar als misdrijf. Het OM waarschuwt dat jongeren vervolgd kunnen worden en dat het ertoe kan leiden dat iemand bijvoorbeeld geen verklaring omtrent het gedrag (vog) meer krijgt.

(https://nos.nl/artikel/24(...)rschuwt-voor-gevaren)

----------

Ik deed vroeger als jongetje nog aan knikkeren in de fietsenstalling bij de basisschool O+
of skippyballen, skelter rijden was ook wel heel stoer 8-) _O_
Lekker jong, vier keer poging tot doodslag lijkt me. Jeugdtbs lijkt me wel op zijn plaats.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 18 augustus 2022 @ 13:30:56 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_205675437
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
15-jarigen speelden in de '90's ook geen tikkertje of verstoppertje. Goed, we deden toen geen pogingen om elkaar te vermoorden maar er werd wel heel wat afgezopen en geblowed op die leeftijd.
Niks van gemerkt destijds :D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 18 augustus 2022 @ 13:31:20 #6
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_205675440
quote:
8s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:02 schreef TLC het volgende:

"Bovendien kan er zwaar lichamelijk letsel ontstaan doordat er bijvoorbeeld een zuurstoftekort in de hersenen ontstaat met alle gevolgen van dien", zo waarschuwt de jeugdofficier.

Dan moet je ze natuurlijk wel hebben.
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 18 augustus 2022 @ 13:31:32 #7
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_205675443
quote:
8s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:02 schreef TLC het volgende:
Ik deed vroeger als jongetje nog aan knikkeren in de fietsenstalling bij de basisschool
of skippyballen, skelter rijden was ook wel heel stoer
Ja, maar op je 15e was je toch niet meer aan het knikkeren of skippyballen als standaard tijdverdrijf, lijkt me? :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_205675448
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
15-jarigen speelden in de '90's ook geen tikkertje of verstoppertje. Goed, we deden toen geen pogingen om elkaar te vermoorden maar er werd wel heel wat afgezopen en geblowed op die leeftijd.
een enkeling deed dat wel hoor in de jaren 90, net zoals nu een enkeling dat ook doet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205675451
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, maar op je 15e was je toch niet meer aan het knikkeren of skippyballen als standaard tijdverdrijf, lijkt me? :+
sommigen wel, maar die doen dat nu nog steeds
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205675453
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, maar op je 15e was je toch niet meer aan het knikkeren of skippyballen als standaard tijdverdrijf, lijkt me? :+
Het hele topic is in die zin een valse tegenstelling. Als je op je 15e nog op een skippybal zit dan heb je misschien nog wel minder verstand in je hoofd dan deze 15-jarige jeugd-delinquent.
pi_205675464
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:33 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Het hele topic is in die zin een valse tegenstelling. Als je op je 15e nog op een skippybal zit dan heb je misschien nog wel minder verstand in je hoofd dan deze 15-jarige jeugd-delinquent.
dat betwijfel ik, maar wellicht heeft deze 15-jarige voor dat hij dit deed wel op een skippybal gezeten. Het past wel bij het profiel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 13:36:07 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205675482
quote:
8s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:02 schreef TLC het volgende:
Ik deed vroeger als jongetje nog aan knikkeren in de fietsenstalling bij de basisschool
of skippyballen, skelter rijden was ook wel heel stoer
Het gaat hier om 15 jarigen niet om 5 jarigen.
Als je met 15 jaar op het schoolplein gaat knikkeren wordt je nu en ook vroeger door de hele school uitgelachen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205675495
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:36 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het gaat hier om 15 jarigen niet om 5 jarigen.
Als je met 15 jaar op het schoolplein gaat knikkeren wordt je nu en ook vroeger door de hele school uitgelachen.
Om nog maar te zwijgen over het gebruiken van een skippybal of skelter op 15-jarige leeftijd. :X
  donderdag 18 augustus 2022 @ 13:41:00 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205675524
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:38 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Om nog maar te zwijgen over het gebruiken van een skippybal of skelter op 15-jarige leeftijd. :X
Een skippybal. _O-
Ik zie het al voor me ja.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205675591
Oorlogje spelen, hutten bouwen en wortels uit de tuin trekken bij de burgemeester waren wel favoriet hier :7
pi_205675731
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Ja, maar op je 15e was je toch niet meer aan het knikkeren of skippyballen als standaard tijdverdrijf, lijkt me? :+
Nee joh, daar deden ze op de middelbare school niet aan ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 18 augustus 2022 @ 14:03:12 #17
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_205675779
Toen ik 14 was (in de 90's) waren er jongens op CM (christelijke mutualitiet) kamp die dit deden. Deden ze door tegen een muur te staan (en ik dacht stevig uit te ademen) en dan werd er door een ander hard op de longen gedrukt waarbij er sommigen hun bewustzijn verloren. Ze gingen zoals vermeld voor die roes door zuurstoftekort. Heb er zelf wel niet aan meegedaan.
pi_205675823
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:38 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Om nog maar te zwijgen over het gebruiken van een skippybal of skelter op 15-jarige leeftijd. :X
Het was eigenlijk zo dat de gemiddelde skippybal te klein was voor m'n lange puberbenen om een beetje fatsoenlijk meters mee te maken, maar voor de buitenwereld vond ik het natuurlijk gewoon vet kinderachtig. :{w
pi_205675935
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:36 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het gaat hier om 15 jarigen niet om 5 jarigen.
Als je met 15 jaar op het schoolplein gaat knikkeren wordt je nu en ook vroeger door de hele school uitgelachen.
En dat ook nog eens in de fietsenstalling bij de basisschool.... als 15-jarige... Of wellicht zat TS als 15-jarige nog steeds op de basisschool, dat kan natuurlijk ook.

Dat zou wel verklaren waarom hij als 15-jarige nog steeds op de skippybal rond stuiterde en op de skelter reed en dit ook nog eens heel stoer vond.
Krekker is de bom!
  donderdag 18 augustus 2022 @ 14:22:52 #20
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205675945
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 14:22 schreef KreKkeR het volgende:
Of wellicht zat TS als 15-jarige nog steeds op de basisschool, dat kan natuurlijk ook.
:D
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205676020
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 14:03 schreef kl1172 het volgende:
Toen ik 14 was (in de 90's) waren er jongens op CM (christelijke mutualitiet) kamp die dit deden. Deden ze door tegen een muur te staan (en ik dacht stevig uit te ademen) en dan werd er door een ander hard op de longen gedrukt waarbij er sommigen hun bewustzijn verloren. Ze gingen zoals vermeld voor die roes door zuurstoftekort. Heb er zelf wel niet aan meegedaan.
Wij deden een circlejerk boven een boterham en de verliezer (de laatste die kwam) moest hem opeten.

Maar ieder zijn ding.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_205676119
Ik heb het allemaal gedaan vroeger. Deze spelletjes, maar ook knikkeren, tikkertje en verstoppetje. Allemaal erg leuk, zolang je je kop er maar bij houdt.
pi_205676181
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 14:46 schreef GoldRushFrog het volgende:
Ik heb het allemaal gedaan vroeger. Deze spelletjes, maar ook knikkeren, tikkertje en verstoppetje. Allemaal erg leuk, zolang je je kop er maar bij houdt.
Op je 15e nog knikkeren en tikkertje? Dat deden we op de lagere school, dus leeftijd 6-12, daarna was dat afgelopen , andere school, andere interesses, zoals meisjes, stappen, voetballen op veldjes of basketballen op pleintjes.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_205676252
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 14:22 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
En dat ook nog eens in de fietsenstalling bij de basisschool.... als 15-jarige... Of wellicht zat TS als 15-jarige nog steeds op de basisschool, dat kan natuurlijk ook.

Dat zou wel verklaren waarom hij als 15-jarige nog steeds op de skippybal rond stuiterde en op de skelter reed en dit ook nog eens heel stoer vond.
Begrijpend cq. goed lezen is voor veel gebruikers op fok heel moeilijk, maar goed lees wat je wil lezen :)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 18 augustus 2022 @ 15:12:23 #25
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205676282
Ah die goeie ouwe middelbareschooltijd, blikje energydrink, stiekem sigaretjes roken, elkaar beetje choken, frikandelbroodjes, Axe deodorant..
  donderdag 18 augustus 2022 @ 15:21:18 #26
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_205676335
Rage: Flauwvallende scholiertje

Dit was in 2009.

Uit mijn eigen schooltijd (jaren '90) kan ik mij ook nog iets vaags herinneren dat je heel snel moest ademen en dan ook flauwviel, was dan ook een rage/hype.

Tikkertje en verstoppertje speel je een leeftijdscategorie eerder volgens mij, niet dat wij alleen maar gingen zuipen of blowen, maar we waren wel vaker op een skatepark te vinden, zaten met elkaar te gamen of muziek te luisteren.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
pi_205676354
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:07 schreef TLC het volgende:

[..]
Begrijpend cq. goed lezen is voor veel gebruikers op fok heel moeilijk, maar goed lees wat je wil lezen :)
Je haalt een voorbeeld aan van een 15-jarige die is overleden door een raar spelletje en vergelijkt dit met jouw jeugd als veel jonger jochie in een heel andere leeftijdsfase. Dat is een onzinnige vergelijking. Vandaar de sarcastische opmerkingen over jouw leeftijd toen je knikkerde, skelter reed, etc. Zo ingewikkeld is dat toch niet? :)
Krekker is de bom!
pi_205676372
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:24 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Je haalt een voorbeeld aan van een 15-jarige die is overleden door een raar spelletje en vergelijkt dit met jouw jeugd als veel jonger jochie in een heel andere leeftijdsfase. Dat is een onzinnige vergelijking. Vandaar de sarcastische opmerkingen over jouw leeftijd toen je knikkerde, skelter reed, etc. Zo ingewikkeld is dat toch niet? :)
overleden ? zie je wel dat je niet kunt lezen
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205676450
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:26 schreef TLC het volgende:

[..]
overleden ? zie je wel dat je niet kunt lezen
Ja, maar dat heeft inhoudelijk weinig te maken met mijn reactie op jouw tekst :) Maar leid vooral de aandacht af van hetgeen waar we het initieel over hadden :Y
Krekker is de bom!
pi_205676461
quote:
14s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:36 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ja, maar dat heeft inhoudelijk weinig te maken met mijn reactie op jouw tekst :) Maar leid vooral de aandacht af van hetgeen waar we het initieel over hadden :Y
idd, het gebrek aan intelligentie onder sommige gebruikers hier, maar goed ter compensatie :

ik had het over mijn jeugd als jongetje van tussen de 5 en 8 jaar.

Eigenlijk belachelijk dat ik het gebrek aan IQ hier moet compenseren :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205676474
quote:
14s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:36 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Ja, maar dat heeft inhoudelijk weinig te maken met mijn reactie op jouw tekst :) Maar leid vooral de aandacht af van hetgeen waar we het initieel over hadden :Y
maar wie is er nu in mijn OP overleden meneer het mannetje die achter KreKkeR schuil gaat ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205676542
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:38 schreef TLC het volgende:

[..]
idd, het gebrek aan intelligentie onder sommige gebruikers hier, maar goed ter compensatie :

ik had het over mijn jeugd als jongetje van tussen de 5 en 8 jaar.

Eigenlijk belachelijk dat ik het gebrek aan IQ hier moet compenseren :')
quote:
Je haalt een voorbeeld aan van een 15-jarige die is overleden door een raar spelletje en vergelijkt dit met jouw jeugd als veel jonger jochie in een heel andere leeftijdsfase. Dat is een onzinnige vergelijking. Vandaar de sarcastische opmerkingen over jouw leeftijd toen je knikkerde, skelter reed, etc. Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Krekker is de bom!
pi_205676551
Is Michael Hutchence (zanger INXS) ook niet met zo’n “ spelletje” om het leven gekomen..?
pi_205676552
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:39 schreef TLC het volgende:

[..]
maar wie is er nu in mijn OP overleden meneer het mannetje die achter KreKkeR schuil gaat ?
Niemand is overleden slimpie. Dat was een fout van mijn kant, wat volgens mij niet zo heel moeilijk te begrijpen is.
Krekker is de bom!
pi_205676630
quote:
11s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:12 schreef Twiitch het volgende:
Ah die goeie ouwe middelbareschooltijd, blikje energydrink, stiekem sigaretjes roken, elkaar beetje choken, frikandelbroodjes, Axe deodorant..
je vergeet cracker trekken
  donderdag 18 augustus 2022 @ 15:58:20 #36
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_205676665
Moet hij weten.
pi_205676707
ja vroeger was het beter, toen speelden we tikkerte en daarna speelden we trap het sukkeltje in mekaar tot ie huilt. lachen was dat. kreeg ie zelf nog de schuld ervan ook, had ie maar wat terug moeten doen.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 17:34:28 #38
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205677514
Tikkertje moet je nu niet meer doen in deze tijd ...dan zit je dadelijk als 8 jarige al bij de rechter voor grensoverschrijdend gedrag, mag je daarna bij de Pieterbaancentrum gaan melden voor een jaartje psychiatrische te onder gaan
dan zit je op je 10 jaar aan de Xanax
En dag mag je op 16de uitgaan leggen waarom je zo gefilpt ben geworden aan de rechter ...
Ja meneer de rechter het is allemaal gekomen door dat ik tegen me buurmeisje zei: Tikkie jij bent hem -O-

En dan lopen ze weer op Fok te schijven waarom die kinderen van tegenwoordig zo ontspoort zijn dat ze met 13 jaar al met grote messen opzak lopen
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
  donderdag 18 augustus 2022 @ 17:37:38 #39
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205677568
Sowieso heel weinig kinderen op straat.

Wij hadden vroeger die rare buurman die af en toe z'n handoek voor het raam liet vallen maar verder nooit problemen met rare mensen. Afgelopen week in 't westen geweest en 3/4 spreekt niet eens meer Nederlands.

De steden zijn aan het verpauperen.
pi_205677607
Wij deden dit massaal op het schoolplein. Moet toen iets van 15 zijn geweest, bijna 30 jaar geleden dus. Overigens zou ik opgepakt zijn, want ik deed het wel bij anderen maar heb het zelf nooit bij mij laten doen.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 17:42:08 #41
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205677612
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 17:37 schreef xzaz het volgende:
Sowieso heel weinig kinderen op straat.

Wij hadden vroeger die rare buurman die af en toe z'n handoek voor het raam liet vallen maar verder nooit problemen met rare mensen. Afgelopen week in 't westen geweest en 3/4 spreekt niet eens meer Nederlands.

De steden zijn aan het verpauperen.
Dat niet alleen , kijk eens naar het verkeer

Ik hoor mijn moeder nog zeggen , zo het is druk inde straat staan 5 autos geparkeerd inde straat
Nu staan er bijna 3 a 4 per gezin ...
het is nu gewoon veel te druk en mensen hebben altijd maar haast haast en druk druk ..
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_205677826
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:16 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
15-jarigen speelden in de '90's ook geen tikkertje of verstoppertje. Goed, we deden toen geen pogingen om elkaar te vermoorden maar er werd wel heel wat afgezopen en geblowed op die leeftijd.
Klopt, toen was er bijvoorbeeld de hype om voor auto's op straat te gaan liggen.
pi_205677842
Dat ventje deed dat echt niet zonder toestemming.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 18:11:47 #44
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205677850
quote:
8s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 13:02 schreef TLC het volgende:
Een 15-jarige jongen is begin deze maand op verzoek van het Openbaar Ministerie aangehouden vanwege een zogenoemde 'choking game' of wurgspel. De jongen hield vier scholieren korte tijd in een wurggreep, waardoor ze korte tijd hun bewustzijn verloren. Dat is vastgelegd op bewakingsbeelden van de school. De jongen moet de komende tijd aan zijn gedrag gaan werken.

Het wurgspel, dat op internet veel te zien is, leidt tot een korte roes doordat de halsslagader wordt dichtgeknepen. Zonder risico's is dit spel bepaald niet. De afgelopen jaren zijn meerdere jongeren erdoor overleden.

"Bovendien kan er zwaar lichamelijk letsel ontstaan doordat er bijvoorbeeld een zuurstoftekort in de hersenen ontstaat met alle gevolgen van dien", zo waarschuwt de jeugdofficier.

Ongelukkig vallen

Het OM wijst erop dat het gebrek aan zuurstof bovendien spasmen veroorzaken of ervoor zorgen dat iemand flauwvalt en vervolgens ongelukkig valt. "De gevolgen van dit 'stikspel' kunnen je dan ook de rest van je leven achtervolgen."

Justitie zegt dat het verwurgen van iemand strafrechtelijk gezien niet als spelletje wordt gezien, maar als misdrijf. Het OM waarschuwt dat jongeren vervolgd kunnen worden en dat het ertoe kan leiden dat iemand bijvoorbeeld geen verklaring omtrent het gedrag (vog) meer krijgt.

(https://nos.nl/artikel/24(...)rschuwt-voor-gevaren)

----------

Ik deed vroeger als jongetje nog aan knikkeren in de fietsenstalling bij de basisschool O+
of skippyballen, skelter rijden was ook wel heel stoer 8-) _O_
Knikkeren was erg leuk, totdat ik vingeren ontdekte, de locatie bleef hetzelfde.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_205677856
Dacht trouwens dat dit een hype van 10 jaar geleden was.
pi_205677875
Hebben ze de andere kinderen ook even laten praten bij een kinderpsycholoog of whatever? Het is net zo ongezond als je dit toelaat toch? Ik neem tenminste aan dat het met toestemming was. Anders was het geen spelletje maar mishandeling
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  donderdag 18 augustus 2022 @ 18:16:24 #47
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_205677877
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 15:21 schreef Scrummie het volgende:
Rage: Flauwvallende scholiertje

Dit was in 2009.

Uit mijn eigen schooltijd (jaren '90) kan ik mij ook nog iets vaags herinneren dat je heel snel moest ademen en dan ook flauwviel, was dan ook een rage/hype.

Tikkertje en verstoppertje speel je een leeftijdscategorie eerder volgens mij, niet dat wij alleen maar gingen zuipen of blowen, maar we waren wel vaker op een skatepark te vinden, zaten met elkaar te gamen of muziek te luisteren.
Wij speelden poortje, waarbij je mocht schoppen als je iemand de bal door de benen speelde. Dat was leuk, totdat de meest trieste gast van school het niet kon hebben, terwijl hij altijd erg enthousiast was met het uitdelen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  donderdag 18 augustus 2022 @ 18:21:08 #48
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_205677909
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 18:07 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Klopt, toen was er bijvoorbeeld de hype om voor auto's op straat te gaan liggen.
oei dat zijn dingen die ik ook gedaan heb...
Grote sneeuw popen bouwen en middel op de weg neer zetten :+
Of als er een auto aan komt van een afstand je heel hard aankomen rennen en dan vlak voor het einde van de stoep stoppen
......... piepende banden ...

Nog zo rare tik die we toen hadden lantarenpalen uitschoppen , was bij ons altijd een leuke buurman....
die kon je pist off krijgen als je maar inde buurt van zijn paal kwam of auto
dat was heilschennis als je daar maar in de buurt kwam....
Zegt dit nou niet tegen een groepje kinderen .........
ploff Bal onder zijn auto

PA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kan jij even die bal er onder uit halen want die buurman word boos als ik maar inde buurt komt }) ( achteraf was het een pedo die vent maar die was gewoon zijn dekmantel dus hij echt een schurft hekel aan alles wat kind was... (woorden)
Pa doet het wel ..... voor je het weet stonden die twee te bekvechten . :+ :@
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_205677914
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 16:05 schreef pokkerdepok het volgende:
ja vroeger was het beter, toen speelden we tikkerte en daarna speelden we trap het sukkeltje in mekaar tot ie huilt. lachen was dat. kreeg ie zelf nog de schuld ervan ook, had ie maar wat terug moeten doen.
Dat was hier LTS als ik me niet vergis (geen idee overigens waar het voor staat). Dat was een bal of blikje door je benen spelen (panna) en dan mocht iedereen je schoppen tot je bij de buut was. Vaak stond daar dan een gast die een kop groter was om je weg te houden. En niet meedoen was natuurlijk geen optie, dan was je een loser.

Maar dodelijk was het niet in ieder geval. Dat choken gaat wel te ver.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_205677939
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 18:21 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Dat was hier LTS als ik me niet vergis (geen idee overigens waar het voor staat). Dat was een bal of blikje door je benen spelen (panna) en dan mocht iedereen je schoppen tot je bij de buut was. Vaak stond daar dan een gast die een kop groter was om je weg te houden. En niet meedoen was natuurlijk geen optie, dan was je een loser.

Maar dodelijk was het niet in ieder geval. Dat choken gaat wel te ver.
Lagere Technische School, nitwit. LTS-en.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')