ja en? kunnen alleen dingen veranderen waar de NS over gaat? Dat wordt wat in NL als dat zo is.quote:
Meer geld kan natuurlijk, moet zelfs. Maar 20% is het andere uiterste. De inflatie is 8-11%.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks.
Waar moet de NS dat geld opeens vandaan halen dan?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bal van. De economie groeit, de beurs zit in de lift, recordwinsten passeren dagelijks de revue. Waarom kan er dan niet wat meer geld naar het personeel? De lonen stijgen al jaren niet tot nauwelijks.
die 20% zal waarschijnlijk gaan over meer dan 1 jaar, dus het kan echt prima.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Meer geld kan natuurlijk, moet zelfs. Maar 20% is het andere uiterste. De inflatie is 8-11%.
Je snapt hem niet? Daar gaan prikkels van uit die je helemaal niet wil. Qua milieu, klimaat, bereikbaarheid etc.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat maakt toch niet uit, je kan niet iedereen tevreden houden.
De oplossing die je aandraagt is er niet een waar de NS iets mee kan dus.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja en? kunnen alleen dingen veranderen waar de NS over gaat? Dat wordt wat in NL als dat zo is.
klopt dat moet denk ik de aandeelhouder dan doen. Daar is niks mis meequote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:39 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De oplossing die je aandraagt is er niet een waar de NS iets mee kan dus.
die verbanden zie ik nietquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:38 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je snapt hem niet? Daar gaan prikkels van uit die je helemaal niet wil. Qua milieu, klimaat, bereikbaarheid etc.
Ja leuk bedacht van NS. Maar die 20% gaat niet om de loonsverhoging. Dat is het totaal pakket dat het NS zou gaan kosten incluis andere regelingen die men wil versoberen. En uiteraard kosten om de sociale veiligheid te garanderen.quote:
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken?quote:
misschien wel, dat mogen ze zelf wetenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken?
NS maakte in 2021 500 miljoen winst volgens hun jaarverslag. Als ze 20% meer loonkosten zou hebben, kost dat ze 444 miljoen extra. Kortom, dan maken ze nog steeds winst.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:38 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Waar moet de NS dat geld opeens vandaan halen dan?
Dat geeft milieubelasting en nog veel meer negatieve gevolgen. Dat is niet in het algemeen belang, dat de overheid moet behartigen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
misschien wel, dat mogen ze zelf weten
dan doen ze dat toch... dat scheelt weer dan kan de NS dat niet als argument gebruikenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat geeft milieubelasting en nog veel meer negatieve gevolgen. Dat is niet in het algemeen belang, dat de overheid moet behartigen.
precies, dus ze moeten de eisen wel inwilligenquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:43 schreef Sebbeszweet het volgende:
De brandweer gaat toch ook niet stoppen met blussen? De NS kan dit niet maken, is een essentiële levensader
Nee kan ook op een andere manier door bijvoorbeeld het hoofdkantoor te bezetten ofzoquote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
precies, dus ze moeten de eisen wel inwilligen
Met het oog op de toekomst kun je je winst wel beter uitgeven dan alleen aan vermeerderde loonkosten. En NS biedt ook wel een behoorlijke loonsprong.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
NS maakte in 2021 500 miljoen winst volgens hun jaarverslag. Als ze 20% meer loonkosten zou hebben, kost dat ze 444 miljoen extra. Kortom, dan maken ze nog steeds winst.
Daar is het personeel het blijkbaar niet mee eens, hequote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:54 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Met het oog op de toekomst kun je je winst wel beter uitgeven dan alleen aan vermeerderde loonkosten. En NS biedt ook wel een behoorlijke loonsprong.
Niet controleren is geen actie meer, dat doen ze toch al amper.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:48 schreef Aratanax het volgende:
Het is buitengewoon onsympathiek om direct over te gaan tot zulke ingrijpende stakingen zonder eerst publieksvriendelijke acties (bijv. niet controleren) te proberen.
En voordat iemand zegt dat dat juridisch niet mogelijk is: ik heb even een onderzoekje gedaan en dat is door de FNV bedacht nepnieuws. Het is uitdrukkelijk wel mogelijk, maar het kan leiden tot (gedeeltelijke) inhouding van loon. Maar dat geldt voor een volledige staking natuurlijk ook.
Een treinkaartje hoeft natuurlijk niet 20% duurder te worden om het personeel een loonsverhoging van 20% te gunnen. De personeelskosten maken in het geval van NS slechts 35% uit van de totale bedrijfskosten.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als de trein 20% duurder wordt, zou het dan misschien zo kunnen zijn dat meer mensen de auto pakken?
Nee, daar heb je een punt. Maar het is wel een grote schande dat de FNV bewust nepnieuws verspreidt ter beïnvloeding van de publieke opinie.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:57 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Niet controleren is geen actie meer, dat doen ze toch al amper.
Ik vind wel bizar dat ze gaan staken, wat mij betreft komen ze nu op de lijst met de terreurboeren.
Staakten er maar meer mensen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 14:24 schreef trein2000 het volgende:
De NS zou een staakverbod moeten krijgen. Kritieke publieke dienstverlening kun je niet op deze manier saboteren met je onredelijke eisen.
Die 20% is gewoon het totale plaatje. Het is niet die loonsverhoging alleen per medewerker. In die eis is het schrappen van jeugdlonen(een terechte eis) ook verwerkt incluis de 14euro minimumloon, arbeidstijden, ouderen regeling etc. om wat voorbeelden te benoemen.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een treinkaartje hoeft natuurlijk niet 20% duurder te worden om het personeel een loonsverhoging van 20% te gunnen. De personeelskosten maken in het geval van NS slechts 35% uit van de totale bedrijfskosten.
Waarom zou een betrekkelijk klein clubje het recht hebben personeel uit te knijpen?quote:Op woensdag 17 augustus 2022 15:25 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In de basis wel mee eens hoor. Maar wanneer je praat over belangrijke publieke dienstverlening dan denk ik er wel wat genuanceerder over. Waarom zou een betrekkelijk klein clubje mensen het recht hebben om het halve land plat te leggen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |