abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205661931
Gemeenten willen regels om bouw 'nep-sociale huurwoningen' te stoppen.
quote:
Sociale huurwoningen moeten langer beschikbaar blijven voor mensen voor wie ze gebouwd zijn en daarom moet minister De Jonge met landelijke regels komen, die oproep doet de de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in Nieuwsuur. Woningen die door beleggers worden gebouwd, zijn in veel gevallen uiteindelijk niet beschikbaar voor mensen met een kleine beurs en dat zou wel moeten.

Martijn Balster, wethouder van Den Haag en woordvoerder namens de VNG, denkt dat gemeenten strenger kunnen zijn voor beleggers die sociale woningen bouwen, "maar daarnaast moet de minister met een uniforme definitie komen zodat we niet alleen betaalbaar bouwen, maar die huizen ook betaalbaar houden."

Peter Boelhouwer, hoogleraar woningmarkt aan de TU Delft begrijpt die oproep. Volgens hem bouwen beleggers nu in veel gevallen "nep-sociale huur", dat komt omdat er geen goede afspraken worden gemaakt door gemeenten met de beleggers. Hij vindt dat woningcorporaties zelf moeten bouwen. "Als je het aan de beleggers overlaat, hebben we in de toekomst minder sociale huurwoningen."

'Bijna 1000 per maand'
Voor beleggers gelden andere regels dan voor woningbouwcorporaties voor het bouwen van sociale huurwoningen. Een sociale huurwoning mag maximaal 763,47 euro aan huur kosten, dat is de zogeheten liberalisatiegrens. Maar beleggers mogen bovenop dat bedrag bijvoorbeeld nog servicekosten rekenen, die kunnen oplopen tot honderden euro's. Ook bouwen ze vaak huizen die net onder deze huurprijs zitten, maar die dan wel heel klein zijn.

Colin Hendriks woont in een studio in Rotterdam die door zou moeten gaan voor sociale huurwoning. "Ik betaal nu bijna 1000 euro per maand", zegt hij. Hij heeft een studio zonder aparte slaapkamer van 35 m2 en betaalt dus veel meer dan de liberalisatiegrens. "Door de servicekosten wordt het 1000 euro. En dan betaal je voor voorzieningen in het gebouw die je niet eens gebruikt: zoals een pingpongtafel of bioscoop."
twitter

twitter

1000 euro voor een klein HOK... :wtf: :wtf:
En de bouwer (belegger) :lijstje: :lijstje: ^p^
Only in Rotjeknor... :')

[ Bericht 16% gewijzigd door Bocaj op 17-08-2022 07:16:11 ]
pi_205661944
Door marktwerking wordt alles beter _O_
pi_205661951
Gaaf land!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_205661957
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:16 schreef Piles het volgende:
Door marktwerking wordt alles beter _O_
Maar ze wonen wel mooi in de 'Lee Towers'... :')
pi_205661960
Dit soort praktijken zijn ook weleen bij Boos langskomen. De rechter maakt hier korte metten mee, maar er is altijd een verschil tussen recht hebben en recht halen.
pi_205661961
quote:
99s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:19 schreef bijdehand het volgende:
Gaaf land!
FTFY
pi_205661970
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:21 schreef Jaeger85 het volgende:
Dit soort praktijken zijn ook weleen bij Boos langskomen. De rechter maakt hier korte metten mee, maar er is altijd een verschil tussen recht hebben en recht halen.
Wat ik begrepen heb is dat Rotterdam zelf niets doet en deze huizen gewoon op de 'sociale huur-lijst' laat staan terwijl ze dat niet meer zijn. (Alles)
Als ik Hugooo de Jonge was dan zou ik ze allemaal op het matje roepen... en dan de deur op slot net zolang totdat deze huizen weer op een aanvaardbaar niveau zitten (350/450 euro max.)
pi_205661972
Bedankt VVD stemmerts.
pi_205661986
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:27 schreef christmastsunami het volgende:
Bedankt VVD
Hoe is dit de schuld van de VVD?

Dit kun je enkel oplossen door nog meer regels en wetten te maken waar de investeerders weer loopholes in vinden en je nog meer regels en wetten moet maken en zo verder en zo verder

Een gebed zonder eind, dit was ook gebeurd als groen links de grootste partij was
pi_205661989
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:32 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Hoe is dit de schuld van de VVD?

Dit kun je enkel oplossen door nog meer regels en wetten te maken waar de investeerders weer loopholes in vinden en je nog meer regels en wetten moet maken en zo verder en zo verder
En jij dacht wat?
pi_205661998
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:32 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
En jij dacht wat?
Geen idee wat je bedoelt met die vraag

Maar eerst: Ik stelde een vraag aan jou
Hoe is deze situatie de schuld van de vvd?
pi_205661999
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:32 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Hoe is dit de schuld van de VVD?

Dit kun je enkel oplossen door nog meer regels en wetten te maken waar de investeerders weer loopholes in vinden en je nog meer regels en wetten moet maken en zo verder en zo verder

Een gebed zonder eind, dit was ook gebeurd als groen links de grootste partij was
Het komt door de VVD en met name Stef Blok :r dat onze woningmarkt nu naar de klote is. Zij vonden namelijk dat de woningmarkt af was en volledig kon worden overgelaten aan de markt. Dan krijg je dit soort dingen. De markt streeft namelijk winst na en zal elke maas volledig benutten om dat doel te behalen. Het wordt tijd dat de overheid weer actief een rol gaat spelen in volkshuisvesting.
pi_205662004
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Geen idee wat je bedoelt met die vraag

Maar eerst: Ik stelde een vraag aan jou
Hoe is deze situatie de schuld van de vvd?
Ik negeer jou liever, als je het niet erg vind.
pi_205662010
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het komt door de VVD en met name Stef Blok :r dat onze woningmarkt nu naar de klote is. Zij vonden namelijk dat de woningmarkt af was en volledig kon worden overgelaten aan de markt. Dan krijg je dit soort dingen. De markt streeft namelijk winst na en zal elke maas volledig benutten om dat doel te behalen. Het wordt tijd dat de overheid weer actief een rol gaat spelen in volkshuisvesting.
Als je de markt overspoelt met sociale huurwoningen kun je de prijs van koopwoningen drukken, dat heeft tot gevolg dat een hele hoop mensen onder water komen te staan en de woning tegen verlies moeten verkopen met alle gevolgen van dien
pi_205662013
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:37 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ik negeer jou liever, als je het niet erg vind.
Jou zwakte iets stellen zonder het te kunnen onderbouwen is een zwaktebod, stel dan niets want nu komt het over als populistisch gelul zonder fundering
pi_205662034
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Als je de markt overspoelt met sociale huurwoningen kun je de prijs van koopwoningen drukken, dat heeft tot gevolg dat een hele hoop mensen onder water komen te staan en de woning tegen verlies moeten verkopen met alle gevolgen van dien
Ten eerste is het tegenovergestelde gebeurd. De voorraad is gekrompen dankzij VVD beleid, want door strafbelastingen aan woningbouwverenigingen en stimuleren van het verkopen van de voorraad is deze afgenomen, terwijl de vraag is gestegen. Ten tweede hebben sociale huurwoningen en koopwoningen veelal niet dezelfde doelgroep. Ten derde is verlies van waarde het risico dat je neemt als huizenbezitter. Die hebben de afgelopen 10 jaar kunnen profiteren van ongekende stijgingen.
pi_205662044
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:36 schreef Jaeger85 het volgende:
Het komt door de VVD en met name Stef Blok dat onze woningmarkt nu naar de klote is.
Hij was volgens mij ook de invoerder van de verhuurdersheffing...
Daardoor konden woningbouw niet meer investeren in nieuw met alle gevolgen van dien...
Maar de verhuurdersheffing gaat weg hoor ik...
pi_205662053
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:49 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Hij was volgens mij ook de invoerder van de verhuurdersheffing...
Daardoor konden woningbouw niet meer investeren in nieuw met alle gevolgen van dien...
Maar de verhuurdersheffing gaat weg hoor ik...
Klopt. Door de heffing kon woningbouw geen nieuwe woningen bouwen en moesten ze bestaande sociale huurwoningen verkopen om geen verlies te draaien. Gevolg is dat de voorraad is afgenomen en mede daardoor de wachtlijsten tot grote hoogten zijn gestegen.
pi_205662068
Het probleem is niet alleen de verhuurdersheffing, maar zoals altijd wanneer een nutsvoorziening wordt overgelaten aan de markt..gaat dat volkomen fout. Ministerie van Volkshuisvesting was niet meer nodig volgens de VVD.. de markt regelt alles wel. Dat klopt, hun rijke achterban zal er wel beter van zijn geworden.

Maar vooral blijven stemmen op die kutpartij mensen.
pi_205662118
Vraag mij altijd nog af waar dat gave land van Rutte is voor het deel wat in de sociale of particuliere huur zit. Uitzichtloos optimisme.
pi_205662122
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:09 schreef Brembo het volgende:
Vraag mij altijd nog af waar dat gave land van Rutte is voor het deel wat in de sociale of particuliere huur zit. Uitzichtloos optimisme.
Zijn optimisme interpreteer ik zelf meer als onverschilligheid, maargoed, mijn verwachtingen zijn altijd te hoog.
En zijn woordenkeus, vind ik zelf vaak echt, heel bijzonder.

edit: Die boer Jeroen heeft hierover, wat mij betreft gelijk, ik vind het ook een komediant. Zo ik ga iets leuks doen.

[ Bericht 5% gewijzigd door christmastsunami op 17-08-2022 08:19:24 ]
pi_205662667
Dit had al jaren geleden moeten gebeuren.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205662852
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:32 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Hoe is dit de schuld van de VVD?

Dit kun je enkel oplossen door nog meer regels en wetten te maken waar de investeerders weer loopholes in vinden en je nog meer regels en wetten moet maken en zo verder en zo verder

Een gebed zonder eind, dit was ook gebeurd als groen links de grootste partij was
hoort stef blok niet bij de vvd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205662864
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:49 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Hij was volgens mij ook de invoerder van de verhuurdersheffing...
Daardoor konden woningbouw niet meer investeren in nieuw met alle gevolgen van dien...
Maar de verhuurdersheffing gaat weg hoor ik...
je moet eigenlijk teruggaan naar de bron en dan is het wanbeleid vanwege financiele kankergezwellen, verstopt met mooi inpakpapier, ontwikkeld door de financiele wereld.
Die verhuurdersheffing was een ordinaire terechte straf op wanbeleid.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205663795
quote:
4s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:10 schreef Bocaj het volgende:
Martijn Balster, wethouder van Den Haag en woordvoerder namens de VNG, denkt dat gemeenten strenger kunnen zijn voor beleggers die sociale woningen bouwen
Zou het een idee zijn om dat dan ook gewoon te zijn?
pi_205663831
De gemeente Rotterdam spreekt dus met een marktpartij af dat een deel sociale huurwoningen moet zijn, maar legt geen enkele verplichting op voor de servicekosten en de duur van de sociale huurprijs.

Je maakt mij niet wijs dat juristen hier niet op hebben gewezen.

Dit is corruptie van wat gemeenteraadleden.
pi_205663977
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 11:22 schreef Confetti het volgende:
De gemeente Rotterdam spreekt dus met een marktpartij af dat een deel sociale huurwoningen moet zijn, maar legt geen enkele verplichting op voor de servicekosten en de duur van de sociale huurprijs.

Je maakt mij niet wijs dat juristen hier niet op hebben gewezen.

Dit is corruptie van wat gemeenteraadleden.
Dan wordt het wel tijd dat dit uitgezocht gaat worden!
pi_205664126
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 07:36 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Het komt door de VVD en met name Stef Blok :r dat onze woningmarkt nu naar de klote is. Zij vonden namelijk dat de woningmarkt af was en volledig kon worden overgelaten aan de markt. Dan krijg je dit soort dingen. De markt streeft namelijk winst na en zal elke maas volledig benutten om dat doel te behalen. Het wordt tijd dat de overheid weer actief een rol gaat spelen in volkshuisvesting.
Dit dus. Doordat handelen zijn de woningcorporaties gestopt met bouwen en hebben ze de crisis ook nog eens weten te verlengen. Top beleid.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205664300
In de randstad speelt dit meer in vergelijking met elders.

Ga je richting Overijssel of Drenthe word de boel gebouwd door woningcorporaties zelf door kavels te kopen met subsidies vanuit gemeente.

Maar dan nog zie je smerige praktijken van veel te veel vragen, voor 65m2 hokjes met een zoldertje en eigenlijk geen tuin.
Maarmvooruit je hebt dan veelal wel vloerverwarming en dergelijke, dat is al heel wat blijkbaar.
pi_205664628
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 12:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
In de randstad speelt dit meer in vergelijking met elders.

Neem Brabant en Gelderland ook maar mee daar speelt dit ook in alle grote steden. :D

Wat ik me alleen afvraag is hoe de huurcommissie zou reageren als je 35 vierkante meter voor die 735 excl servicekosten huurt, het lijkt me met het puntensysteem toch onmogelijk om tot dat bedrag te komen.
pi_205670796
Dit soort fratsen:



Maar dat mag gewoon...
  donderdag 18 augustus 2022 @ 02:25:30 #32
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_205671986
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 09:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je moet eigenlijk teruggaan naar de bron en dan is het wanbeleid vanwege financiele kankergezwellen, verstopt met mooi inpakpapier, ontwikkeld door de financiele wereld.
Die verhuurdersheffing was een ordinaire terechte straf op wanbeleid.
Wanbeleid van enkele coöperaties. Alsof ik te hard rij en iedereen met een auto krijgt een boete.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')