abonnement Unibet Coolblue
pi_205655785
quote:
Zwakbegaafde man jarenlang uitgebuit op kwekerij: eigenaar de cel in
De 52-jarige eigenaar van een champignonkwekerij uit Reusel moet een jaar de cel in, omdat hij een zwakbegaafde medewerker langdurig heeft uitgebuit. Het slachtoffer is tien jaar lang ernstig vernederd, zo oordeelde de rechter vandaag in Den Bosch.

Het slachtoffer werkte zes dagen per week, begon meestal rond 04.30 uur en eindigde pas als de andere werknemers al naar huis waren. Hij werd structureel voor minder dan twintig uur per week uitbetaald en kreeg geen reiskostenvergoeding. Verder mocht hij niet of nauwelijks vrije dagen opnemen en op dagen dat hij ziek was, werd hij gedwongen om toch te gaan werken.

Toen in 2019 de maat vol was voor het slachtoffer en hij wilde vluchten, probeerde de vader van de eigenaar van de champignonkwekerij te voorkomen dat de man het bedrijf verliet. Hij zette een heftruck achter de auto van het slachtoffer en gooide daarna een schop naar hem.

'Veel angst en stress'
De rechter stelt dat "de persoonlijke vrijheid van het slachtoffer langdurig op ernstige wijze is ingeperkt". Dit leidde tot veel angst en stress. De eigenaar van het bedrijf en zijn vader wordt verweten dat ze misbruik hebben gemaakt van de kwetsbare situatie waarin hun werknemer verkeerde.

Dat de 52-jarige verdachte op geen enkele wijze spijt heeft betuigd voor zijn handelen vindt de rechter bovendien zeer kwalijk. Op zitting ontkende de verdachte zelfs alle beschuldigingen, meldt Omroep Brabant. De eigenaar van de champignonkwekerij krijgt een jaar gevangenisstraf en nog eens drie maanden cel als hij opnieuw in de fout gaat.

Ook de 84-jarige vader van de eigenaar stond terecht. Hij krijgt een voorwaardelijke gevangenisstraf van een half jaar en een boete van 15.000 euro. De vader had volgens de rechter een kleinere rol bij de uitbuiting. Bij de voorwaardelijke straf wordt ook rekening gehouden met zijn broze gezondheid.

Beide mannen moeten ook een schadevergoeding van in totaal 50.000 euro betalen voor de materiële schade die het slachtoffer heeft geleden. Samen met de 51-jarige vrouw van de eigenaar moeten ze daarbovenop nog eens 10.000 euro betalen voor de immateriële schade. De vrouw is verder vrijgesproken in de zaak, omdat haar aandeel volgens de rechter nauwelijks noemenswaardig was.

150.000 euro boete
Tot slot kreeg de champignonkwekerij waar het slachtoffer werkte een boete van 150.000 euro, waarvan 50.000 euro voorwaardelijk. Dit is hoger dan was geëist door de officier van justitie, omdat een lager geldbedrag naar het oordeel van de rechtbank te weinig effect heeft op het bedrijf.

De verdachten gaven eerder al aan dat zij het slachtoffer in hun ogen nooit hebben uitgebuit. Ze wilden daarom vrijgesproken worden. Ze zeiden dat ze de zwakbegaafde man uit liefdadigheid bij de kwekerij lieten werken. "Hij moest niet werken, maar hij mocht werken", aldus de advocaat van de eigenaar.
https://nos.nl/artikel/24(...)j-eigenaar-de-cel-in
pi_205655812
De altijd gezellige Brabantse kwekerijen.
pi_205655813
En dan maar 1 jaar de cel in. :')
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Spellchecker dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:20:00 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205655845
quote:
de vrouw is verder vrijgesproken in de zaak omdat haar aandeel nauwelijks noemenswaardig was
:{

Zij heeft het ook gefaciliteerd ....
pi_205655862
Dat zijn echt mongelen, die kwekerij-houders. Meer dan een decennia lang geleden eens mee-gewerkt in een sierplanten-kwekerij. (reintegratie, alles beter dan FOK!en...). Het barst van de personeelsleden die geen weerwoord kunne geven, en ondertussen lekker vrachtwagens vol karretjes naar FloraHolland vervoeren. Ik ben toen maar wat nuttigs gaan doen.

En 5 jaar geleden allemaal gas verstoken om electriciteit mee te produceren :') {heel veel kaskwekers hebben gas-electro generatoren laten plaatsen 5+ jaar geleden, omdat gas zo goedkoop was, en het teruglevertarief van stroom blijkbaar toen zo hoop was}
En nu janken dat gas zo duur is :')

Echt.... Plantenkwekers.. Eetbaar...ok..discutabel, maar sierplanten op gasgestookte warmte kweken? 8)7

[ Bericht 25% gewijzigd door Het_Bokje op 16-08-2022 17:34:42 ]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205655867
quote:
Samen met de 51-jarige vrouw van de eigenaar moeten ze daarbovenop nog eens 10.000 euro betalen voor de immateriële schade. De vrouw is verder vrijgesproken in de zaak, omdat haar aandeel volgens de rechter nauwelijks noemenswaardig was.
Goh, wat een verrassing.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:29:34 #7
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_205655911
Ik heb in m'n jeugd bij veel van dit soort bedrijven bijbaantjes gehad. Nog nooit ben ik een eigenaar tegengekomen die gewoon normaal kon doen. Het waren allemaal van die mini-Hitlers. Bij een rozenkweker was het zo erg dat ik nog voor de lunch van m'n eerste werkdag ben vertrokken anders had ik die oude gek een muilpeer verkocht.
  Overall beste user 2022 dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:32:43 #8
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_205655931
Is het Kweker Defense Force al in opstand gekomen?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_205655943
Daar in dat dorp is dan helemaal geen sociale controle. Te triest voor woorden.
pi_205655955
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:34 schreef torentje het volgende:
Daar in dat dorp is dan helemaal geen sociale controle. Te triest voor woorden.
Wie of wat wil daar ook wonen en heeft er sociale cohesie mee? juist... Niemand :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205655983
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:29 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb in m'n jeugd bij veel van dit soort bedrijven bijbaantjes gehad. Nog nooit ben ik een eigenaar tegengekomen die gewoon normaal kon doen. Het waren allemaal van die mini-Hitlers. Bij een rozenkweker was het zo erg dat ik nog voor de lunch van m'n eerste werkdag ben vertrokken anders had ik die oude gek een muilpeer verkocht.
En maar huilen dat de jeugd en werklozen te lui zouden zijn om in de kweek te werken, daarom hebben we allemaal Oost-Europeanen nodig die we op hun eigen minimumloon moeten kunnen uitbetalen. Echt 0 medelijden met die kwekers.
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:22 schreef Het_Bokje het volgende:
Dat zijn echt mongelen, die kwekerij-houders. Meer dan een decennia lang geleden eens mee-gewerkt in een sierplanten-kwekerij. (reintegratie, alles beter dan FOK!en...). Het barst van de personeelsleden die geen weerwoord kunne geven, en ondertussen lekker vrachtwagens vol karretjes naar FloraHolland vervoeren. Ik ben toen maar wat nuttigs gaan doen.

En 5 jaar geleden allemaal gas verstoken om electriciteit mee te produceren :') {heel veel kaskwekers hebben gas-electro generatoren laten plaatsen 5+ jaar geleden, omdat gas zo goedkoop was, en het teruglevertarief van stroom blijkbaar toen zo hoop was}
En nu janken dat gas zo duur is :')

Echt.... Plantenkwekers.. Eetbaar...ok..discutabel, maar sierplanten op gasgestookte warmte kweken? 8)7
Ze hebben ook allerlei grondwarmte systemen aan laten leggen op de meest goedkope manier. Goede kans dat we de komende jaren nog een bericht gaan krijgen dat op een plaats het grondwater is vervuild, omdat ze zo nodig een enkelvoudig buisje wilden gebruiken.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:42:22 #12
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_205656002
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:11 schreef FL_Freak het volgende:
Beide mannen moeten ook een schadevergoeding van in totaal 50.000 euro betalen voor de materiële schade die het slachtoffer heeft geleden.
Belachelijk lage vergoeding als je uitgaat van minimaal 10 uur werken per dag. Dat is 40 uur per week onbetaald. Minstens 10 jaar lang. :{

3 ton komt denk ik meer in de buurt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_205656058
jE mOeT rEsPeCt hEbBeN vOoR bOeReN!!1! :(
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205656109
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:42 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Belachelijk lage vergoeding als je uitgaat van minimaal 10 uur werken per dag. Dat is 40 uur per week onbetaald. Minstens 10 jaar lang. :{

3 ton komt denk ik meer in de buurt.
Een strafrechter mag alleen eenvoudige schades vaststellen, omdat het eigenlijk zijn taak niet is. Dus dan wordt er een minimum van 50.000 euro geschat en de rest moet het slachtoffer dan in een civiele zaak eisen, waar het precieze bedrag tot in detail uitgespit kan worden.
pi_205656323
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:42 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Belachelijk lage vergoeding als je uitgaat van minimaal 10 uur werken per dag. Dat is 40 uur per week onbetaald. Minstens 10 jaar lang. :{

3 ton komt denk ik meer in de buurt.
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 18:00 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Een strafrechter mag alleen eenvoudige schades vaststellen, omdat het eigenlijk zijn taak niet is. Dus dan wordt er een minimum van 50.000 euro geschat en de rest moet het slachtoffer dan in een civiele zaak eisen, waar het precieze bedrag tot in detail uitgespit kan worden.
Mijn eerste reactie was ook dat een naheffing op regulier salaris en overuren een veelvoud van dat bedrag moet zijn. Als de belastingdienst dan ook mee doet kan die kwekerij gelijk opdoeken. Ik denk sowieso dat dergelijke bedrijven dusdanig kaalgeplukt moeten worden dat ze geen bestaansrecht meer hebben. Ze hebben hun beurt verspeelt en gaan zelf maar asperges steken bij een collega honderd km verder op.
pi_205656603
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:22 schreef Het_Bokje het volgende:
Dat zijn echt mongelen, die kwekerij-houders. Meer dan een decennia lang geleden eens mee-gewerkt in een sierplanten-kwekerij. (reintegratie, alles beter dan FOK!en...). Het barst van de personeelsleden die geen weerwoord kunne geven, en ondertussen lekker vrachtwagens vol karretjes naar FloraHolland vervoeren. Ik ben toen maar wat nuttigs gaan doen.

En 5 jaar geleden allemaal gas verstoken om electriciteit mee te produceren :') {heel veel kaskwekers hebben gas-electro generatoren laten plaatsen 5+ jaar geleden, omdat gas zo goedkoop was, en het teruglevertarief van stroom blijkbaar toen zo hoop was}
En nu janken dat gas zo duur is :')

Echt.... Plantenkwekers.. Eetbaar...ok..discutabel, maar sierplanten op gasgestookte warmte kweken? 8)7
Een kas is heel iets anders dan een champignonschuur waar geen daglicht komt, waar je nou de vergelijking vandaan haalt snap ik dus niet.
pi_205656799
Die ğast dient al het misgelopen salaris terug te krijgen (+inflatie en z'n overuren meegenomen, die niet aangetoond hoeven te worden) × 1.5. Daarnaast schadevergoeding voor het behandelen van een werknemer op die manier. Maar goed, was er niemand met wie die werknemer contact had?
pi_205656873
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 17:29 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb in m'n jeugd bij veel van dit soort bedrijven bijbaantjes gehad. Nog nooit ben ik een eigenaar tegengekomen die gewoon normaal kon doen. Het waren allemaal van die mini-Hitlers. Bij een rozenkweker was het zo erg dat ik nog voor de lunch van m'n eerste werkdag ben vertrokken anders had ik die oude gek een muilpeer verkocht.
Heb ik ook wat herinneringen van. Was er snel klaar mee. Achterlijk k*volk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:28:01 #19
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205656929
Wat een schitterende mensen zijn die boeren toch. Daar moeten we ons hard voor maken. w/

:r
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205656978
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 19:28 schreef Harvest89 het volgende:
Wat een schitterende mensen zijn die boeren toch. Daar moeten we ons hard voor maken. w/

:r
Ik maak me alleen hard voor knappe boerinnen
pindazakje
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:37:21 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205657022
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 19:32 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik maak me alleen hard voor knappe boerinnen
Knappe boerinnen bestaan niet.
Je had net zo goed kunnen claimen dat je een trio hebt gehad met Yolanthe Cabau en Victoria Koblenko.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:38:38 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205657037
Al hard geworden?

Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205657133
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 19:38 schreef Harvest89 het volgende:
Al hard geworden?

[ afbeelding ]
Nee alleen knappe boerinnen zeg ik toch.

pindazakje
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:49:27 #24
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205657157
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 19:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nee alleen knappe boerinnen zeg ik toch.

[ afbeelding ]
Stad in Frankrijk, 4 letters.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205657169
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2022 19:49 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Stad in Frankrijk, 4 letters.
Lyon
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')