abonnement Unibet Coolblue
pi_205638169
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Bekende van me ging op vakantie naar het Gardameer, vlak voor de Oostenrijkse grens hielden ze plas- en tankpauze.
Google Maps werd afgesloten en na de pauze weer opgestart. Google Maps weer aangeslingerd. Enkele uren gereden "Kassel, dat moet wel een grote plaats zijn, dat stond vanochtend ook al op de borden"...

Die hebben dus ruim 400km niet doorgehad dat Google Maps op "thuis" stond ingesteld :')
Is dit écht gebeurd?
Mag ik vragen watvoor opleiding deze lui gedaan hebben? Dit geloof je toch haast niet?
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
  zondag 14 augustus 2022 @ 18:36:38 #202
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_205638177
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:34 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Wat heeft Flutte in zijn hand?
Een klysma uit de tijd van zijn eerste kabinet.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  zondag 14 augustus 2022 @ 18:38:48 #203
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205638193
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Bekende van me ging op vakantie naar het Gardameer, vlak voor de Oostenrijkse grens hielden ze plas- en tankpauze.
Google Maps werd afgesloten en na de pauze weer opgestart. Google Maps weer aangeslingerd. Enkele uren gereden "Kassel, dat moet wel een grote plaats zijn, dat stond vanochtend ook al op de borden"...

Die hebben dus ruim 400km niet doorgehad dat Google Maps op "thuis" stond ingesteld :')
_O- _O-

Jaren geleden vrienden van mij onderweg naar voetbalspel tegen Mönchengladbach. 1 reed, de ander navigeerde met een kaart. Waren Frankfurt al voorbij toen de bijrijder terloops opmerkte, ja, München heb gevonden, maar dat deel Gladbach kon ie niet vinden.
  zondag 14 augustus 2022 @ 18:42:12 #204
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_205638215
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:36 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Is dit écht gebeurd?
Mag ik vragen watvoor opleiding deze lui gedaan hebben? Dit geloof je toch haast niet?
Of ze zijn technisch gewoon wat onhandig:

pi_205638853
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:34 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Wat heeft Flutte in zijn hand?
Hij zag de maatschappij als een kwetsbaar vaasje dat we met zijn allen goed vast moet houden. Het was tijdens verkiezingstijd en ik ben er min of meer van overtuigd dat ze samen de grootste lol hebben met het verzinnen van dingen waarmee ze weg proberen te komen.
pi_205638957
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:11 schreef torentje het volgende:

[..]
Eindelijk eens een leraar die bekent dat hij door auto in elkaar te zetten mee heeft gewerkt aan de verarming van fietsend Nederland. Ga maar snel de infrastructuur voor fietsers repareren.
Wat is dit voor een onzin reactie .
Als er geen wagens bestonden had je nu geen vreten op je bord liggen of je dure LCD tv aan de muur.

Trouwens bezit diploma fietsmaker/ brommer in mijn zak.
pi_205638972
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:36 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Is dit écht gebeurd?
Mag ik vragen watvoor opleiding deze lui gedaan hebben? Dit geloof je toch haast niet?
Automonteur?
pi_205639044
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 01:57 schreef Repentless het volgende:
Een groot deel van het tekort ligt ook aan het hoge aantal deeltijdwerkers. 55% van het totaal werkt deeltijd: 40% 0,5 tot 0,8 fte, 15% minder dan 0,5 fte.

https://www.poraad.nl/wer(...)ep-van-deeltijd-naar

Een dag meer werken loont volgens het artikel niet, dus dan snap ik dat men dat niet wil. Je krijgt daardoor echter wel dit soort situaties.

Daarnaast wordt er gezegd: "gastleraren zijn meestal niet bevoegd om voor de klas te staan." Who gives a fuck? Misschien zijn er wel mensen (gepensioneerd, herintreders, etc.) die het prima kunnen voor 1 of 2 dagen in de week, maar geen zin meer hebben om een heel opleidingstraject te doorlopen om hun bevoegdheid te halen. Wanneer je iemand een tijdje laat meelopen en als ervaren leerkracht een aantal lessen observeert, kun je toch redelijk inschatten of iemand aanleg heeft voor bepaalde vakken (zoals rekenen of taal).

Ik snap dat het normaliter een vierjarige hbo-opleiding is die veel meer behelst en wil het dus niet doen voorkomen alsof het iets eenvoudigs is dat iedereen zomaar kan. Wanneer het tekort echter zo nijpend is en er mensen beschikbaar zijn die in een bepaald vakgebied prima kunnen bijspringen, dan wordt accreditatie mijns inziens van ondergeschikt belang. Ik zou liever zien dat mijn kinderen twee dagen les krijgen in taal en rekenen van een onbevoegd maar bekwaam persoon, dan dat ze die noodgedwongen invullen met chocola ontwikkelen en kunst maken van afval.
Vroeger werd de ouwe monteur een leraar voor praktijk les
Aangezien zo exmonteur ervaring heeft wat iemand die alleen gestudeerd heeft niet kon over brengen .

Diploma had je niet nodig omdat je jaren die vak heb uit geoefend .
Dat waren de beste leraars omdat ze ook vaak technische tips hadden .

Als leerling monteur kreeg je op die manier veel vak kennis wat je ook goed in je praktijk kon uitvoeren tijden je stage .

Nu word alles maar aan de stage periode toe gewezen

En zo gaat alles kapot langzaam omdat de vak kennis aan het verdwijnen is .

Theorie boekjes gaan maar tot zo ver.


Vind het niet vreemd dat er leraar te kort komt.
Wie wilt nu nog leraar worden ?
Alleen al de reactie van de ouders tot een kind die rustige chantage tot bedreiging uiten.
pi_205639069
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 20:13 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Wat is dit voor een onzin reactie .
Als er geen wagens bestonden had je nu geen vreten op je bord liggen of je dure LCD tv aan de muur.

Trouwens bezit diploma fietsmaker/ brommer in mijn zak.
Dat zeggen waarschijnlijk alle leraren, dat mensen niet meer zonder auto kunnen, en waarschijnlijk zeggen zij ook dat het geen verarming is voor fietsers, maar als het geen verarming is waarom is er dan een rijbewijs nodig om te mogen rijden?
pi_205639420
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 11:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Kan jij onderbouwen of 1 / wortel(3) gelijk is aan wortel(3) / 3 zonder rekenmachine
dat is een sommetje van mij van vroeger. Bijna niemand kon dit toen uitleggen.
Zo heb ik op verjaardagen (etc) al een jaar of 20 best wel succes met handmatig worteltrekken ("handmatig"
= alleen pen & papier, géén rekentuigjes)... het kunstje op zich snappen ze wel, maar iedereen is iedere keer weer kompleet verbijsterd dat ik dezelfde uitkomst krijg als hun smartphone - en ik kan na 8 (of 10) decimalen gewoon doorgaan :D (al kost iedere volgende decimaal steeds meer rekentijd, dus niet echt leuk).

Mensen kunnen gewoon niet meer rekenen. :P (Ik heb bv mijn huisnummer veranderd in "3 x 3 =" en sindsdien krijg ik jaarlijks bezorgers aan de deur met vragen als "Is dit nummer 8?") :D
pi_205640490
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 20:21 schreef suijkerbuijk het volgende:

Wie wilt nu nog leraar worden ?
Ik wil leraar worden om de volgende generaties te leren dat de derde persoon enkelvoud van willen zonder -t is.

Wat is juist: ‘Hij wilt een huis kopen’ of ‘Hij wil een huis kopen’?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205640503
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 18:36 schreef GwanGwaa het volgende:

[..]
Is dit écht gebeurd?
Mag ik vragen watvoor opleiding deze lui gedaan hebben? Dit geloof je toch haast niet?
Geloof mij maar want ook mensen met een wo achtergrond kunnen zo stom zijn want "ach ik heb geen verstand van computers/techniek" of "ik ben a-technisch".

quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wil leraar worden om de volgende generaties te leren dat de derde persoon enkelvoud van willen zonder -t is.

Wat is juist: ‘Hij wilt een huis kopen’ of ‘Hij wil een huis kopen’?
Gewoon doen. Na een week ga je begrijpen waarom steeds minder mensen dit vak willen doen of ermee willen stoppen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205640597
quote:
7s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:46 schreef HSG het volgende:

Gewoon doen. Na een week ga je begrijpen waarom steeds minder mensen dit vak willen doen of ermee willen stoppen.
Ik ben bezig met een oriëntatietraject en kijk nogal op tegen het veel minder verdienen dan ik in het hoger onderwijs doe.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205640623
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik ben bezig met een oriëntatietraject en kijk nogal op tegen het veel minder verdienen dan ik in het hoger onderwijs doe.
Het is geen vetpot inderdaad tenzij je LD krijgt. Dat verdient nog wel lekker maar die schaal wordt niet meer gegeven. Bovendien moet je in de bovenbouw les geven waar je een universitaire diploma voor een specifieke vak voor nodig hebt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205640682
quote:
7s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:58 schreef HSG het volgende:

[..]
Het is geen vetpot inderdaad tenzij je LD krijgt. Dat verdient nog wel lekker maar die schaal wordt niet meer gegeven. Bovendien moet je in de bovenbouw les geven waar je een universitaire diploma voor een specifieke vak voor nodig hebt.
LD is nog een steeds veel minder dan je bijvoorbeeld in het hbo als docent kunt verdienen, terwijl het in mijn optiek moeilijker is om les te geven in het primair onderwijs. En in het hbo heb je evenveel vakantiedagen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205640741
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 08:44 schreef corehype het volgende:

Hoeveel mensen dpreken vloeiend Frans en Duits na 3 jaar les?
Televisie en gamen is nog een betere methode voor het leren van talen.
pi_205640821
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
LD is nog een steeds veel minder dan je bijvoorbeeld in het hbo als docent kunt verdienen, terwijl het in mijn optiek moeilijker is om les te geven in het primair onderwijs. En in het hbo heb je evenveel vakantiedagen.
Qua theorie denk ik dat het vo minder moeilijker is. Het gaat bij het vo vooral om orde houden en dat gaat op een hbo veel makkelijekr.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205640890
quote:
7s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:17 schreef HSG het volgende:

[..]
Qua theorie denk ik dat het vo minder moeilijker is. Het gaat bij het vo vooral om orde houden en dat gaat op een hbo veel makkelijekr.
Wat inhoud betreft lijkt het me moeilijker om voor een klas gymnasiasten te staan dan een hbo-groep.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 14 augustus 2022 @ 23:47:56 #219
408813 crew  trein2000
pi_205641149
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:23 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat inhoud betreft lijkt het me moeilijker om voor een klas gymnasiasten te staan dan een hbo-groep.
Anders vooral lijkt me. Op het hbo heb je te maken met studenten die daar (in ieder geval min of meer) vrijwillig zitten maar tenminste zelf een vrij specifieke richting hebben gekozen.
Op het vo/po niet…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205641166
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 08:47 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik doe zelf huiswerkbegeleiding een paar uurtjes per week. Heb wel eens overwogen om zij-instromer te worden maar het past niet bij mij, voor een groep staan. Verder zou wat TS schrijft in de OP mij tegenhouden. Dus ik denk wel dat het klopt..in veel opzichten is deze maatschappij niet leuk, daardoor willen minder mensen voor de klas staan.
Ik zag een paar maanden geleden een post op social media van een ouder "[naam kind] zit nu al een jaar naar [insert het zoveelste kanaal met monotone youtube filmpjes] te kijken omdat ze dat leuk vind". Met van die "scream" smilies erbij.

Dan denk ik.. je bent een ouder en je staat erbij, je vindt het vreemd en je onderneemt niets. En dat type ouder gaat straks op de leerkracht inbashen omdat ze precies weten hoe alles hoort.

Met ouders en hun tekortkomingen en kritiek dealen en tactvol met deze tekortkomingen om moeten gaan, lijkt me alle lol van het les geven tegen te gaan. In veel landen is de scheiding tussen prive en onderwijs er nog en kun je als leraar je werk redelijk goed doen, maar in NL moet je een soort 200% levenscoach en onderwijzer in 1 zijn.
pi_205641191
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Anders vooral lijkt me. Op het hbo heb je te maken met studenten die daar (in ieder geval min of meer) vrijwillig zitten maar tenminste zelf een vrij specifieke richting hebben gekozen.
Op het vo/po niet…
Van die vrijwilligheid merk je anders niet zoveel. :+ Ik heb op alle niveaus lesgegeven (po, vo, hbo, wo) en ik vond het po verreweg het uitdagendst vanwege de pedagogisch-didactische kant. Je hebt er immers kinderen van alle niveaus bij elkaar zitten. Het vmbo vond ik ook lastig omdat kinderen om diverse redenen in het vmbo terechtkomen: sommigen willen niet leren, anderen hebben moeite met leren en dan zijn er nog de kinderen met zeer problematische thuissituaties.

Het is mooi dat de salarissen van leerkrachten in het po zijn rechtgetrokken met die in het vo, maar ik kan niet ontkennen dat het salaris een drempel voor me vormt om de overstap te maken. Er zijn meer redenen, maar het salaris is een belangrijke factor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205641220
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Van die vrijwilligheid merk je anders niet zoveel. :+ Ik heb op alle niveaus lesgegeven (po, vo, hbo, wo) en ik vond het po verreweg het uitdagendst vanwege de pedagogisch-didactische kant. Je hebt er immers kinderen van alle niveaus bij elkaar zitten. Het vmbo vond ik ook lastig omdat kinderen om diverse redenen in het vmbo terechtkomen: sommigen willen niet leren, anderen hebben moeite met leren en dan zijn er nog de kinderen met zeer problematische thuissituaties.

Het is mooi dat de salarissen van leerkrachten in het po zijn rechtgetrokken met die in het vo, maar ik kan niet ontkennen dat het salaris een drempel voor me vormt om de overstap te maken. Er zijn meer redenen, maar het salaris is een belangrijke factor.
Welk startsalaris zou redelijk zijn als je werkdruk en alle verantwoordelijkheid meeweegt?
pi_205641265
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:58 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Welk startsalaris zou redelijk zijn als je werkdruk en alle verantwoordelijkheid meeweegt?
Als ik nu aan het leer-/werktraject begin, ziet dat er zo uit:
- een maand verdien ik niets
- 3,5 maand verdien ik wat een onderwijsassistent verdient
- daarna krijg ik het salaris van een leerkracht, maar onduidelijk is nog hoe ik word ingeschaald

Het is niet niks om een goedbetaalde baan daarvoor op te zeggen, met veel onzekerheid over wat je uiteindelijk gaat verdienen.

Ik kan niet zeggen wat ik een redelijk startsalaris vind, want dat zal uiteenlopen. Ik weet wel dat ik het ridicuul zou vinden om in fase 2 het salaris te krijgen dat ik als student al had toen ik een bijbaan als onderwijsassistent had.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205641672
quote:
7s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:58 schreef HSG het volgende:
Het is geen vetpot inderdaad tenzij je LD krijgt. Dat verdient nog wel lekker maar die schaal wordt niet meer gegeven.
Hoe kom je daar bij? Ik heb bij mijn vorige sollicitatie als eis een LD-schaal gevraagd en gekregen, en vrienden van mij hebben ook een LD-schaal toegewezen gekregen.

Het hangt alleen nogal af van de school waar je werkt. Sommige scholen kiezen er b.v. voor om bovenbouwdocenten zoveel mogelijk in LC te stoppen, bij andere scholen begin je als nieuwe werknemer altijd in LB (ook al had je LD daarvoor, en ja, er zijn mensen die dat doen).

Wat ik nogal opmerkelijk vind is dat universitaire vacatures nogal eens schaal 10 aanbieden en dan wel willen dat je gepromoveerd bent, terwijl je als bovenbouw docent bij tekortvakken al gauw LC kan krijgen. Ze hebben bij lerarenopleidingen zelfs moeite om goede docenten met ervaring te vinden, omdat deze middelbare schooldocenten meestal LD hebben en dus meer verdienen dan hbo-docenten (schaal 11).

quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:03 schreef Claudia_x het volgende:
LD is nog een steeds veel minder dan je bijvoorbeeld in het hbo als docent kunt verdienen.
LD staat gelijk aan schaal 12. Toen ik op het hbo werkte, werden docenten in schaal 11 gezet en leidinggevenden in schaal 12. Het is natuurlijk een ander verhaal als je lector wordt (~ schaal 15), maar doorsnee docenten verdienen volgens mij op het middelbaar onderwijs het meest.
-
pi_205641680
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:47 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Anders vooral lijkt me. Op het hbo heb je te maken met studenten die daar (in ieder geval min of meer) vrijwillig zitten maar tenminste zelf een vrij specifieke richting hebben gekozen.
Op het vo/po niet…
Mwoah, dat valt ook wel tegen. Ik heb op de middelbare school nu zo ongeveer net zoveel gemotiveerde leerlingen als toen ik docent Toegepaste Wiskunde was. Een opleiding waarvan veel mensen toch zeggen "dat je daar zelf voor kiest" :P
-
  Moderator maandag 15 augustus 2022 @ 07:49:50 #226
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205641766
quote:
7s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:46 schreef HSG het volgende:

[..]
Geloof mij maar want ook mensen met een wo achtergrond kunnen zo stom zijn want "ach ik heb geen verstand van computers/techniek" of "ik ben a-technisch".
[..]
Ook als je niet technisch bent kun je alsnog wel een idee hebben van topografie ;)

Ik vind het juist wel leuk om overal zonder navigatie proberen te komen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 15 augustus 2022 @ 07:56:18 #227
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205641782
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:20 schreef HSG het volgende:

[..]
De docent staakt omdat zij willen dat er wat aan de werkdruk wordt gedaan. Zij willen niet meer geld want dat doet de vakbond. De vakbond kan ook wel zeggen "ga weg met je geld en doe wat aan de werkdruk".
Daar gaan we weer. Het is de schuld van...de vakbond dit keer. Oke wel wat meer geinternaliseerd maar nog altijd niet het onderwijs zelf. Bovendien, als je denkt dat staken mijn belangrijkste argument was dan heb je niet veel begrepen van mijn post.


quote:
Trouwens... de gemiddelde leeftijd van het personeel stijgt met de jaren want de enige die het nog volhouden zijn de oude garde die nog geleerd hebben om niet op te geven. De jongere docenten geven het al na een paar jaar op.
Dit bedoel ik dan weer wel. Het onderwijs trekt tegenwoordig heel gevoelige types aan. Vanwege oa de feminisering van het onderwijs. Niets mis met gevoelige types maar als de kritische massa zo gevoelig wordt dat ze met een beetje vorst niet meer de straat op durven is het omslagpunt wel bereikt. Om het maar eufemistisch uit te drukken.

quote:
Dat kinderen zich als prinsjes en prinsesjes gedragen komt door de ouders. Die moeten gewoon fatsoenlijk hun kroos opvoeden.
Zeker, ouders hebben daar een rol in. Maar laten we eens niet externaliseren: het onderwijs is zelf doordrenkt van mechanismen dat 'iedereen een winnaar is' en het ene kind nog specialer dan het ander. Als de ouders dan al zo doen hoef je dat niet nog eens te versterken als onderwijs. Dat hele extreme safe space idee staat zo ver van de menselijke natuur af dat een klas veel meer energie en tijd kost om maar dat special one idee vol te blijven houden. Gewoon mee stoppen zeg ik. Scheelt tijd en je kweekt weerbaarder kinderen


quote:
En dan ook nog dit
[..]
Veel docenten willen dit heel graag en hebben ook goede ideeën. Het probleem is dat er een bovenliggende laag ligt die bepaald wat zij wel en niet moeten doen en zelfs hoe. Dat wordt ook elk jaar getoetst en gecontroleerd. Bovendien wordt er toch niet geluisterd naar ideeën van de mensen uit het veld want anders was er echt wel iets veranderd.
Je bedoelt de overheid met bovenliggende laag? Het is dus alweer de schuld van iets of iemand anders?

Waarmee ik zeer zeker niet wil zeggen dat docenten niet met goede ideeën lopen. Zeker niet. Maak daar ruimte voor.

quote:
Scholen zijn inderdaad tegenwoordig een kinderopvang omdat de ouders het anders zo zwaar hebben. Je had het al tijdens de lockdown gezien hoeveel ouders zaten te kankeren dat hun kinderen thuis zaten. Veel ouders verwachten ook dat de docent van tegenwoordig de opvoeding gedeeltelijk overnemen.
Dit was geen reactie op mij, maar ook nu weer ligt het probleem kennelijk buiten het onderwijs. Ja maar de ouders. Moet men dan bijvoorbeeld maar discussieloos die verwachting van ouders overnemen?

Alsof scholen willoos slachtoffer zijn van alles wat er van bovenaf (overheid) of onderaf (ouders) over hen uitgestrooid wordt. En nee dan gaat het niet over arbeidsvoorwaarden, hoewel dat punt wel steevast als probleem naar voren wordt gebracht. Maar over de keuzes en houding waar het onderwijs zelf voor kiest.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rode_Wijn op 15-08-2022 08:04:04 ]
pi_205641793
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 00:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als ik nu aan het leer-/werktraject begin, ziet dat er zo uit:
- een maand verdien ik niets
- 3,5 maand verdien ik wat een onderwijsassistent verdient
- daarna krijg ik het salaris van een leerkracht, maar onduidelijk is nog hoe ik word ingeschaald

Het is niet niks om een goedbetaalde baan daarvoor op te zeggen, met veel onzekerheid over wat je uiteindelijk gaat verdienen.

Ik kan niet zeggen wat ik een redelijk startsalaris vind, want dat zal uiteenlopen. Ik weet wel dat ik het ridicuul zou vinden om in fase 2 het salaris te krijgen dat ik als student al had toen ik een bijbaan als onderwijsassistent had.
Als je zij-instromer wordt krijg je vanaf dag 1 als leerkracht (en hoger dan startende leerkracht) betaald, óók voor de uren die je op de PABO aanwezig bent :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_205642068
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 07:12 schreef Haushofer het volgende:

LD staat gelijk aan schaal 12. Toen ik op het hbo werkte, werden docenten in schaal 11 gezet en leidinggevenden in schaal 12. Het is natuurlijk een ander verhaal als je lector wordt (~ schaal 15), maar doorsnee docenten verdienen volgens mij op het middelbaar onderwijs het meest.
De meeste mensen van mijn leeftijd zitten in schaal 14 (!) zonder lector te zijn. Voor degenen die de schalen niet kennen: schaal 14 in het hbo is van 5452,02-6949,82 euro en schaal LD is van 3031-6059 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 15-08-2022 09:16:08 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205642115
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 07:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ook als je niet technisch bent kun je alsnog wel een idee hebben van topografie ;)

Ik vind het juist wel leuk om overal zonder navigatie proberen te komen.
Volledig mee eens. Als je in Duitsland van A naar B wilt is het een kwestie langs de grote steden rijden. ;)

quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 07:56 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Daar gaan we weer. Het is de schuld van...de vakbond dit keer. Oke wel wat meer geinternaliseerd maar nog altijd niet het onderwijs zelf. Bovendien, als je denkt dat staken mijn belangrijkste argument was dan heb je niet veel begrepen van mijn post.
[..]
Dit bedoel ik dan weer wel. Het onderwijs trekt tegenwoordig heel gevoelige types aan. Vanwege oa de feminisering van het onderwijs. Niets mis met gevoelige types maar als de kritische massa zo gevoelig wordt dat ze met een beetje vorst niet meer de straat op durven is het omslagpunt wel bereikt. Om het maar eufemistisch uit te drukken.
[..]
Zeker, ouders hebben daar een rol in. Maar laten we eens niet externaliseren: het onderwijs is zelf doordrenkt van mechanismen dat 'iedereen een winnaar is' en het ene kind nog specialer dan het ander. Als de ouders dan al zo doen hoef je dat niet nog eens te versterken als onderwijs. Dat hele extreme safe space idee staat zo ver van de menselijke natuur af dat een klas veel meer energie en tijd kost om maar dat special one idee vol te blijven houden. Gewoon mee stoppen zeg ik. Scheelt tijd en je kweekt weerbaarder kinderen
[..]
Je bedoelt de overheid met bovenliggende laag? Het is dus alweer de schuld van iets of iemand anders?

Waarmee ik zeer zeker niet wil zeggen dat docenten niet met goede ideeën lopen. Zeker niet. Maak daar ruimte voor.
[..]
Dit was geen reactie op mij, maar ook nu weer ligt het probleem kennelijk buiten het onderwijs. Ja maar de ouders. Moet men dan bijvoorbeeld maar discussieloos die verwachting van ouders overnemen?

Alsof scholen willoos slachtoffer zijn van alles wat er van bovenaf (overheid) of onderaf (ouders) over hen uitgestrooid wordt. En nee dan gaat het niet over arbeidsvoorwaarden, hoewel dat punt wel steevast als probleem naar voren wordt gebracht. Maar over de keuzes en houding waar het onderwijs zelf voor kiest.
Er zijn meer dan genoeg docenten die elk jaar roepen dat er dingen veranderd moet worden alleen daar wordt gewoon niet naar geluisterd. Je hebt een directie die allemaal weelderige plannen heeft en wat daar boven nog meer hangt die verwachten hoe een docent les geeft. Meestal door mensen die zelf nog nooit voor de klas hebben gestaan.

Dus je kan wel steeds roepen "het is weer de schuld van een ander..." maar de docenten zelf staan onderaan de ladder en kunnen vrij weinig tot geen invloed uitoefenen. Zij krijgen de bekende verhalen "ik hoor wat je zegt" of "wij nemen het mee" te horen en dat was het. Zoals ik al zei...veel docenten hebben geen behoefte aan meer salaris omdat men daarmee denkt dat de werkdruk omlaag gaan. Dat is meer een pleister op een zere wond. Docenten willen dat de werkdruk omlaag gaat en dat ouders hun taak als opvoeder gaan opnemen en ervoor zorgen dat hun kind zich hoort te gedragen.

En ja in het onderwijs zitten ook hele gevoelige types alleen dat valt nog best mee met wat jij beweerd. Het vergt gewoon een soort mens die het aan kan om les te kunnen geven op primaire en voortgezet onderwijs en dat zijn niet de gevoelige types. Mijn vrouw had vorig jaar een mannelijke collega. Heel jong maar de leerlingen hingen aan zijn benen. Zo goed was hij en dat was absoluut geen gevoelige type mens. Maar hij moest weg want twee vrouwelijke collega's mochten hem niet zo en die zijn een stuk ouder dan hem.

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 07:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Hoe kom je daar bij? Ik heb bij mijn vorige sollicitatie als eis een LD-schaal gevraagd en gekregen, en vrienden van mij hebben ook een LD-schaal toegewezen gekregen.

Het hangt alleen nogal af van de school waar je werkt. Sommige scholen kiezen er b.v. voor om bovenbouwdocenten zoveel mogelijk in LC te stoppen, bij andere scholen begin je als nieuwe werknemer altijd in LB (ook al had je LD daarvoor, en ja, er zijn mensen die dat doen).

Wat ik nogal opmerkelijk vind is dat universitaire vacatures nogal eens schaal 10 aanbieden en dan wel willen dat je gepromoveerd bent, terwijl je als bovenbouw docent bij tekortvakken al gauw LC kan krijgen. Ze hebben bij lerarenopleidingen zelfs moeite om goede docenten met ervaring te vinden, omdat deze middelbare schooldocenten meestal LD hebben en dus meer verdienen dan hbo-docenten (schaal 11).
[..]
LD staat gelijk aan schaal 12. Toen ik op het hbo werkte, werden docenten in schaal 11 gezet en leidinggevenden in schaal 12. Het is natuurlijk een ander verhaal als je lector wordt (~ schaal 15), maar doorsnee docenten verdienen volgens mij op het middelbaar onderwijs het meest.
Hoe de slarissen precies zitten op hbo en vo weet ik allemaal niet. Ik weet wel dat LD nauwelijks meer wordt gegeven omdat het allemaal te duur begint te worden. Of er moet een LD-functie vrijkomen.

Dat er scholen zijn die hun personeel eerst LB geven is mij wel bekend. Een collega zijn vrouw werkt als scheikundedocent op een school en daar zochten ze een natuurkundedocent en die zijn amper te vinden. Uiteindelijk hadden ze een kandidaat en ze wilde die persoon absoluut geen LC of LD geven. Daar was geen discussie over mogelijk dus de beste persoon had de school vriendelijke bedankt en is elders gaan werken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_205642127
quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wil leraar worden om de volgende generaties te leren dat de derde persoon enkelvoud van willen zonder -t is.

Wat is juist: ‘Hij wilt een huis kopen’ of ‘Hij wil een huis kopen’?
Dan zal ik je nu een tip geven

In plaats op deze manier te reageren .

Mensen met dyslexie ook wel dyslectische genoemd.

Schrijven zo als ze praten .
Dus met of zonder t hebben wij de mensen die dyslexie hebben geen erg in .

Als leraar zal je dus op deze punten moeten letten .

Dyslexie bestaat ook uit schalen van hoe erg iemand het bezit .
En nee auto correctie werk dus niet op complete zinnen .
Dus deze onzin is ook beperk .

Hier een mooie link voor je .
Kan je dat vast instuderen voor je leraar gaat worden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dyslexie

En voor de mensen die niet willen lezen
Een leuke uitleg op YouTube


En hier een link hoe kinderen reageren op dyslexie die het hebben.
Vaak schamen ze er ook voor .

pi_205642162
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:18 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Dan zal ik je nu een tip geven

In plaats op deze manier te reageren .

Mensen met dyslexie ook wel dyslectische genoemd.
Ook mensen met dyslexie kunnen hun taalvaardigheid verbeteren. Het is geen handicap waar niks aan te doen valt. Sterker nog, er zijn in het vakgebied stevige discussies over de vraag of dyslexie wel één stoornis is. Meestal heb je te maken met mensen met uiteenlopende moeilijkheden op het gebied van taal. Er is nog altijd niet één duidelijke oorzaak gevonden met één verschijningsvorm en één behandelmethode.

Overigens schrijven en zeggen ook veel mensen zonder dyslexie 'hij/zij wilt', onder wie de leerkrachten van mijn eigen kinderen. De taaltest op de pabo stelt niet zoveel voor, de lat ligt laag. Ik vind het niet zo gek dat het beroep een lage status heeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205642259
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ook mensen met dyslexie kunnen hun taalvaardigheid verbeteren. Het is geen handicap waar niks aan te doen valt. Sterker nog, er zijn in het vakgebied stevige discussies over de vraag of dyslexie wel één stoornis is. Meestal heb je te maken met mensen met uiteenlopende moeilijkheden op het gebied van taal. Er is nog altijd niet één duidelijke oorzaak gevonden met één verschijningsvorm en één behandelmethode.

Overigens schrijven en zeggen ook veel mensen zonder dyslexie 'hij/zij wilt', onder wie de leerkrachten van mijn eigen kinderen. Ik verbaas me daar nog altijd over. De taaltest op de pabo stelt niet zoveel voor, de lat ligt laag. Ik vind het niet zo gek dat het beroep een lage status heeft.
Zo lang een kind jong is en aandacht word geven voor hun dyslexie .
Ja dan kan het verbeteren .

Probleem is dat.
A) Mijn tijd er geen zak mee werd gedaan.
B) Een tijd was dat kinderen werden geholpen.
C) Nu een tijd is gekomen dat ze dyslexie kinderen geen stempel willen geven en weer terug bij af zijn.
D) Speciale scholen voor hulp behoeven kinderen al worden afgebroken wegens de kosten
E) De maatschappij geeft er geen zak om.
F) Overheid wilt minder geld in onderwijs stoppen. .
G) Leraar geen tijd meer hebben om kinderen meer individuele te begeleiden.
H) Klas lokaal zo vol gepropt zijn dat de leraar de overzicht kwijt aan het raken is .
I) Kleine scholen niet meer kunnen bestaan , wegens de lage school opbrengst .
J) School onderwijs word aangepast voor kinderen uit bepaalde landen niet mee kunnen komen .(beter een losse school voor deze mensen)
K) Rekenmachine en computers maken mensen dommer (lees uit het hoofd reken kunnen ze niet )
L) Maatschappij druk op diploma (hoe hoger hoe beter )
M) Vak diploma zoals de mbo gezien word als een diploma voor achterlijke.
N) lbo op leiding word gezien als lage boeren opleiding .(bestaat dat nog)
O) Ik kan nog wel even door gaan maar dan breek ik hele school systeem van Nederland af.
Dan weet je zeker dat er geen nieuwe leraars meer gaan komen.
pi_205642302
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:36 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Zo lang een kind jong is en aandacht word geven voor hun dyslexie .
Ja dan kan het verbeteren .
Ik heb studenten met dyslexie gehad die in het jaar dat ze hun scriptie bij mij schreven hun taalvaardigheden sterk verbeterden. Het ergste wat je een lerende in mijn optiek aan kunt doen, is lage verwachtingen hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205642443
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De meeste mensen van mijn leeftijd zitten in schaal 14 (!) zonder lector te zijn. Voor degenen die de schalen niet kennen: schaal 14 in het hbo is van 5452,02-6949,82 euro en schaal LD is van 3031-6059 euro.
Oh, dat is inderdaad wel fors. Misschien dat dat ook afhangt van de hogeschool. Alleen de oudere garde was op 'mijn' hbo in schaal 12 ingeschaald, en daar kwam je alleen voorbij als je het management inging. Althans, zo had ik dat begrepen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 15-08-2022 10:12:24 ]
-
pi_205642487
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:17 schreef HSG het volgende:

Hoe de slarissen precies zitten op hbo en vo weet ik allemaal niet. Ik weet wel dat LD nauwelijks meer wordt gegeven omdat het allemaal te duur begint te worden. Of er moet een LD-functie vrijkomen.

Dat er scholen zijn die hun personeel eerst LB geven is mij wel bekend. Een collega zijn vrouw werkt als scheikundedocent op een school en daar zochten ze een natuurkundedocent en die zijn amper te vinden. Uiteindelijk hadden ze een kandidaat en ze wilde die persoon absoluut geen LC of LD geven. Daar was geen discussie over mogelijk dus de beste persoon had de school vriendelijke bedankt en is elders gaan werken.
Ja, zo'n natuurkundedocent zou ik ook zijn :P Ik ben vanwege mijn promotie wat hoger ingetreden in schaal 11 op het hbo, en kwam daarna zonder lesbevoegdheid in het middelbaar onderwijs, waardoor ik in LB werd ingeschaald. Ik zat dus al gauw aan de top daarvan. Bij mijn eerste sollicitatie elders boden ze me een LD-traject aan.

Ergens vind ik het ook wel opmerkelijk dat qua schaal in het onderwijs je achtergrond nauwelijks een rol speelt. Ik heb zowel een research master en educatieve master als een PhD, en toch was het op mijn vorige school niet mogelijk om me na het halen van mijn lesbevoegdheid meteen in LC/LD te plaatsen. Nou ja, dan ga ik op zoek waar dat wel kan :P

Wat ik ook wel jammer vind in mijn eigen vak, is dat steeds meer docenten vanuit een 2e graads gebied doorgroeien naar een 1e graads gebied. Hoewel ze net zo goed zullen lesgeven, hebben ze toch veel minder kennis over het vak. Ik vind het sowieso jammer dat veel van mijn collega's meer in de leerlingen zijn geïnteresseerd (en dan bedoel ik: Henkie heeft zijn huiswerk niet gemaakt, Jopie heeft problemen thuis, etc.) dan in hun vak. Begrijp me niet verkeerd: leerlingen kunnen altijd met hun sores bij me terecht. Maar dat oeverloze geouwehoer erover kan ik missen als kiespijn. Ik had bij mijn vorige baan eindelijk een collega die ook een researchmaster had gedaan, en dat was toch wel een verademing.

Die functiemix hangt dus wel sterk af van de school. Op mijn vorige school werden er nog gewoon LD-functies vergeven. Na de fusie was dat feest wel even afgelopen, want ze zaten met al die LD'ers inderdaad wel retehoog in hun salariskosten, zeker na het entreerecht van een aantal jaren geleden :') Op het vmbo hadden ze daar geen last van, maar daar is een LC-functie al uitzonderlijk.
-
pi_205642495
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb studenten met dyslexie gehad die in het jaar dat ze hun scriptie bij mij schreven hun taalvaardigheden sterk verbeterden. Het ergste wat je een lerende in mijn optiek aan kunt doen, is lage verwachtingen hebben.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pygmalion_effect

:7
-
pi_205642503
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ook mensen met dyslexie kunnen hun taalvaardigheid verbeteren. Het is geen handicap waar niks aan te doen valt. Sterker nog, er zijn in het vakgebied stevige discussies over de vraag of dyslexie wel één stoornis is. Meestal heb je te maken met mensen met uiteenlopende moeilijkheden op het gebied van taal. Er is nog altijd niet één duidelijke oorzaak gevonden met één verschijningsvorm en één behandelmethode.

Overigens schrijven en zeggen ook veel mensen zonder dyslexie 'hij/zij wilt', onder wie de leerkrachten van mijn eigen kinderen. De taaltest op de pabo stelt niet zoveel voor, de lat ligt laag. Ik vind het niet zo gek dat het beroep een lage status heeft.
Ja, ik heb dat bij de stukjes van mijn dochter van de dagopvang. Fantastische opvang, heerlijke meiden, kan me niets beter wensen qua opvang en hou van ze, maar ik wil altijd dolgraag de taalfouten uit hun stukjes halen :')

Ik kijk mijn verslagen ook na op taalfouten en spelling. Formeel mag dat niet bij dyslecten, maar dan halen ze er maar een advocaat bij. Ik vind dat principieel zo slecht om dyslecten daarin te voorzien. Ze zullen straks bij een baan ook enigszins op hun formulering en spelling moeten letten, lijkt me. Tenzij ze in de kinderopvang werken :P
-
  maandag 15 augustus 2022 @ 12:29:05 #239
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205643811
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:17 schreef HSG het volgende:

[..]

Er zijn meer dan genoeg docenten die elk jaar roepen dat er dingen veranderd moet worden alleen daar wordt gewoon niet naar geluisterd. Je hebt een directie die allemaal weelderige plannen heeft en wat daar boven nog meer hangt die verwachten hoe een docent les geeft. Meestal door mensen die zelf nog nooit voor de klas hebben gestaan.

Dus je kan wel steeds roepen "het is weer de schuld van een ander..." maar de docenten zelf staan onderaan de ladder en kunnen vrij weinig tot geen invloed uitoefenen. Zij krijgen de bekende verhalen "ik hoor wat je zegt" of "wij nemen het mee" te horen en dat was het. Zoals ik al zei...veel docenten hebben geen behoefte aan meer salaris omdat men daarmee denkt dat de werkdruk omlaag gaan. Dat is meer een pleister op een zere wond. Docenten willen dat de werkdruk omlaag gaat en dat ouders hun taak als opvoeder gaan opnemen en ervoor zorgen dat hun kind zich hoort te gedragen.

En ja in het onderwijs zitten ook hele gevoelige types alleen dat valt nog best mee met wat jij beweerd. Het vergt gewoon een soort mens die het aan kan om les te kunnen geven op primaire en voortgezet onderwijs en dat zijn niet de gevoelige types. Mijn vrouw had vorig jaar een mannelijke collega. Heel jong maar de leerlingen hingen aan zijn benen. Zo goed was hij en dat was absoluut geen gevoelige type mens. Maar hij moest weg want twee vrouwelijke collega's mochten hem niet zo en die zijn een stuk ouder dan hem.
[..]

Volgens mij zeg ik niet dat het aan docenten ligt. Het punt is dat voortdurend niet intern wordt gekeken naar oorzaken en oplossingen, maar vooral extern. Door onderwijs als collectief. Dus medewerkers, docenten, directeuren, bestuurders, samenwerkingsverbanden enzovoorts.

Ik denk dat het onderwijs hier veel meer regie kan pakken dan ze nu doet. Zowel richting ouders als overheid maar ook intern, de eigen cultuur. En dan benoem ik feminisering en individualisme. Redelijk algemeen erkende punten, zo ver bij mij bekend.

Ontkennen dat het onderwijs met name bestaat uit gevoelige mensen, door bovengenoemde zaken, heeft denk ik niet veel zin. Ik bedoel het ook niet als verwijt overigens, hoewel mijn woordkeuze dat wel kan impliceren. Het is eerder een vaststelling. En laten we dan kijken hoe het onderwijs daar van binnenuit een draai aan kan geven zodat er wat meer balans komt in geslacht en opvatting / houding en wat al niet meer. Zo'n n=1 verhaal doet daar weinig aan af overigens.
pi_205643864
quote:
Dit is waarom racisme van lage verwachtingen (straf me maar voor deze lelijkheid) zo zonde is. Vooral op het gebied van gedrag en moraal.

[ Bericht 2% gewijzigd door Akathisia op 15-08-2022 12:44:40 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')