abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator maandag 15 augustus 2022 @ 07:49:50 #226
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_205641766
quote:
7s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:46 schreef HSG het volgende:

[..]
Geloof mij maar want ook mensen met een wo achtergrond kunnen zo stom zijn want "ach ik heb geen verstand van computers/techniek" of "ik ben a-technisch".
[..]
Ook als je niet technisch bent kun je alsnog wel een idee hebben van topografie ;)

Ik vind het juist wel leuk om overal zonder navigatie proberen te komen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 15 augustus 2022 @ 07:56:18 #227
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205641782
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:20 schreef HSG het volgende:

[..]
De docent staakt omdat zij willen dat er wat aan de werkdruk wordt gedaan. Zij willen niet meer geld want dat doet de vakbond. De vakbond kan ook wel zeggen "ga weg met je geld en doe wat aan de werkdruk".
Daar gaan we weer. Het is de schuld van...de vakbond dit keer. Oke wel wat meer geinternaliseerd maar nog altijd niet het onderwijs zelf. Bovendien, als je denkt dat staken mijn belangrijkste argument was dan heb je niet veel begrepen van mijn post.


quote:
Trouwens... de gemiddelde leeftijd van het personeel stijgt met de jaren want de enige die het nog volhouden zijn de oude garde die nog geleerd hebben om niet op te geven. De jongere docenten geven het al na een paar jaar op.
Dit bedoel ik dan weer wel. Het onderwijs trekt tegenwoordig heel gevoelige types aan. Vanwege oa de feminisering van het onderwijs. Niets mis met gevoelige types maar als de kritische massa zo gevoelig wordt dat ze met een beetje vorst niet meer de straat op durven is het omslagpunt wel bereikt. Om het maar eufemistisch uit te drukken.

quote:
Dat kinderen zich als prinsjes en prinsesjes gedragen komt door de ouders. Die moeten gewoon fatsoenlijk hun kroos opvoeden.
Zeker, ouders hebben daar een rol in. Maar laten we eens niet externaliseren: het onderwijs is zelf doordrenkt van mechanismen dat 'iedereen een winnaar is' en het ene kind nog specialer dan het ander. Als de ouders dan al zo doen hoef je dat niet nog eens te versterken als onderwijs. Dat hele extreme safe space idee staat zo ver van de menselijke natuur af dat een klas veel meer energie en tijd kost om maar dat special one idee vol te blijven houden. Gewoon mee stoppen zeg ik. Scheelt tijd en je kweekt weerbaarder kinderen


quote:
En dan ook nog dit
[..]
Veel docenten willen dit heel graag en hebben ook goede ideeën. Het probleem is dat er een bovenliggende laag ligt die bepaald wat zij wel en niet moeten doen en zelfs hoe. Dat wordt ook elk jaar getoetst en gecontroleerd. Bovendien wordt er toch niet geluisterd naar ideeën van de mensen uit het veld want anders was er echt wel iets veranderd.
Je bedoelt de overheid met bovenliggende laag? Het is dus alweer de schuld van iets of iemand anders?

Waarmee ik zeer zeker niet wil zeggen dat docenten niet met goede ideeën lopen. Zeker niet. Maak daar ruimte voor.

quote:
Scholen zijn inderdaad tegenwoordig een kinderopvang omdat de ouders het anders zo zwaar hebben. Je had het al tijdens de lockdown gezien hoeveel ouders zaten te kankeren dat hun kinderen thuis zaten. Veel ouders verwachten ook dat de docent van tegenwoordig de opvoeding gedeeltelijk overnemen.
Dit was geen reactie op mij, maar ook nu weer ligt het probleem kennelijk buiten het onderwijs. Ja maar de ouders. Moet men dan bijvoorbeeld maar discussieloos die verwachting van ouders overnemen?

Alsof scholen willoos slachtoffer zijn van alles wat er van bovenaf (overheid) of onderaf (ouders) over hen uitgestrooid wordt. En nee dan gaat het niet over arbeidsvoorwaarden, hoewel dat punt wel steevast als probleem naar voren wordt gebracht. Maar over de keuzes en houding waar het onderwijs zelf voor kiest.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rode_Wijn op 15-08-2022 08:04:04 ]
pi_205641793
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 00:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als ik nu aan het leer-/werktraject begin, ziet dat er zo uit:
- een maand verdien ik niets
- 3,5 maand verdien ik wat een onderwijsassistent verdient
- daarna krijg ik het salaris van een leerkracht, maar onduidelijk is nog hoe ik word ingeschaald

Het is niet niks om een goedbetaalde baan daarvoor op te zeggen, met veel onzekerheid over wat je uiteindelijk gaat verdienen.

Ik kan niet zeggen wat ik een redelijk startsalaris vind, want dat zal uiteenlopen. Ik weet wel dat ik het ridicuul zou vinden om in fase 2 het salaris te krijgen dat ik als student al had toen ik een bijbaan als onderwijsassistent had.
Als je zij-instromer wordt krijg je vanaf dag 1 als leerkracht (en hoger dan startende leerkracht) betaald, óók voor de uren die je op de PABO aanwezig bent :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_205642068
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 07:12 schreef Haushofer het volgende:

LD staat gelijk aan schaal 12. Toen ik op het hbo werkte, werden docenten in schaal 11 gezet en leidinggevenden in schaal 12. Het is natuurlijk een ander verhaal als je lector wordt (~ schaal 15), maar doorsnee docenten verdienen volgens mij op het middelbaar onderwijs het meest.
De meeste mensen van mijn leeftijd zitten in schaal 14 (!) zonder lector te zijn. Voor degenen die de schalen niet kennen: schaal 14 in het hbo is van 5452,02-6949,82 euro en schaal LD is van 3031-6059 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door Claudia_x op 15-08-2022 09:16:08 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205642115
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 07:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ook als je niet technisch bent kun je alsnog wel een idee hebben van topografie ;)

Ik vind het juist wel leuk om overal zonder navigatie proberen te komen.
Volledig mee eens. Als je in Duitsland van A naar B wilt is het een kwestie langs de grote steden rijden. ;)

quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 07:56 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Daar gaan we weer. Het is de schuld van...de vakbond dit keer. Oke wel wat meer geinternaliseerd maar nog altijd niet het onderwijs zelf. Bovendien, als je denkt dat staken mijn belangrijkste argument was dan heb je niet veel begrepen van mijn post.
[..]
Dit bedoel ik dan weer wel. Het onderwijs trekt tegenwoordig heel gevoelige types aan. Vanwege oa de feminisering van het onderwijs. Niets mis met gevoelige types maar als de kritische massa zo gevoelig wordt dat ze met een beetje vorst niet meer de straat op durven is het omslagpunt wel bereikt. Om het maar eufemistisch uit te drukken.
[..]
Zeker, ouders hebben daar een rol in. Maar laten we eens niet externaliseren: het onderwijs is zelf doordrenkt van mechanismen dat 'iedereen een winnaar is' en het ene kind nog specialer dan het ander. Als de ouders dan al zo doen hoef je dat niet nog eens te versterken als onderwijs. Dat hele extreme safe space idee staat zo ver van de menselijke natuur af dat een klas veel meer energie en tijd kost om maar dat special one idee vol te blijven houden. Gewoon mee stoppen zeg ik. Scheelt tijd en je kweekt weerbaarder kinderen
[..]
Je bedoelt de overheid met bovenliggende laag? Het is dus alweer de schuld van iets of iemand anders?

Waarmee ik zeer zeker niet wil zeggen dat docenten niet met goede ideeën lopen. Zeker niet. Maak daar ruimte voor.
[..]
Dit was geen reactie op mij, maar ook nu weer ligt het probleem kennelijk buiten het onderwijs. Ja maar de ouders. Moet men dan bijvoorbeeld maar discussieloos die verwachting van ouders overnemen?

Alsof scholen willoos slachtoffer zijn van alles wat er van bovenaf (overheid) of onderaf (ouders) over hen uitgestrooid wordt. En nee dan gaat het niet over arbeidsvoorwaarden, hoewel dat punt wel steevast als probleem naar voren wordt gebracht. Maar over de keuzes en houding waar het onderwijs zelf voor kiest.
Er zijn meer dan genoeg docenten die elk jaar roepen dat er dingen veranderd moet worden alleen daar wordt gewoon niet naar geluisterd. Je hebt een directie die allemaal weelderige plannen heeft en wat daar boven nog meer hangt die verwachten hoe een docent les geeft. Meestal door mensen die zelf nog nooit voor de klas hebben gestaan.

Dus je kan wel steeds roepen "het is weer de schuld van een ander..." maar de docenten zelf staan onderaan de ladder en kunnen vrij weinig tot geen invloed uitoefenen. Zij krijgen de bekende verhalen "ik hoor wat je zegt" of "wij nemen het mee" te horen en dat was het. Zoals ik al zei...veel docenten hebben geen behoefte aan meer salaris omdat men daarmee denkt dat de werkdruk omlaag gaan. Dat is meer een pleister op een zere wond. Docenten willen dat de werkdruk omlaag gaat en dat ouders hun taak als opvoeder gaan opnemen en ervoor zorgen dat hun kind zich hoort te gedragen.

En ja in het onderwijs zitten ook hele gevoelige types alleen dat valt nog best mee met wat jij beweerd. Het vergt gewoon een soort mens die het aan kan om les te kunnen geven op primaire en voortgezet onderwijs en dat zijn niet de gevoelige types. Mijn vrouw had vorig jaar een mannelijke collega. Heel jong maar de leerlingen hingen aan zijn benen. Zo goed was hij en dat was absoluut geen gevoelige type mens. Maar hij moest weg want twee vrouwelijke collega's mochten hem niet zo en die zijn een stuk ouder dan hem.

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 07:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Hoe kom je daar bij? Ik heb bij mijn vorige sollicitatie als eis een LD-schaal gevraagd en gekregen, en vrienden van mij hebben ook een LD-schaal toegewezen gekregen.

Het hangt alleen nogal af van de school waar je werkt. Sommige scholen kiezen er b.v. voor om bovenbouwdocenten zoveel mogelijk in LC te stoppen, bij andere scholen begin je als nieuwe werknemer altijd in LB (ook al had je LD daarvoor, en ja, er zijn mensen die dat doen).

Wat ik nogal opmerkelijk vind is dat universitaire vacatures nogal eens schaal 10 aanbieden en dan wel willen dat je gepromoveerd bent, terwijl je als bovenbouw docent bij tekortvakken al gauw LC kan krijgen. Ze hebben bij lerarenopleidingen zelfs moeite om goede docenten met ervaring te vinden, omdat deze middelbare schooldocenten meestal LD hebben en dus meer verdienen dan hbo-docenten (schaal 11).
[..]
LD staat gelijk aan schaal 12. Toen ik op het hbo werkte, werden docenten in schaal 11 gezet en leidinggevenden in schaal 12. Het is natuurlijk een ander verhaal als je lector wordt (~ schaal 15), maar doorsnee docenten verdienen volgens mij op het middelbaar onderwijs het meest.
Hoe de slarissen precies zitten op hbo en vo weet ik allemaal niet. Ik weet wel dat LD nauwelijks meer wordt gegeven omdat het allemaal te duur begint te worden. Of er moet een LD-functie vrijkomen.

Dat er scholen zijn die hun personeel eerst LB geven is mij wel bekend. Een collega zijn vrouw werkt als scheikundedocent op een school en daar zochten ze een natuurkundedocent en die zijn amper te vinden. Uiteindelijk hadden ze een kandidaat en ze wilde die persoon absoluut geen LC of LD geven. Daar was geen discussie over mogelijk dus de beste persoon had de school vriendelijke bedankt en is elders gaan werken.
Taalpurist.
pi_205642127
quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2022 22:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik wil leraar worden om de volgende generaties te leren dat de derde persoon enkelvoud van willen zonder -t is.

Wat is juist: ‘Hij wilt een huis kopen’ of ‘Hij wil een huis kopen’?
Dan zal ik je nu een tip geven

In plaats op deze manier te reageren .

Mensen met dyslexie ook wel dyslectische genoemd.

Schrijven zo als ze praten .
Dus met of zonder t hebben wij de mensen die dyslexie hebben geen erg in .

Als leraar zal je dus op deze punten moeten letten .

Dyslexie bestaat ook uit schalen van hoe erg iemand het bezit .
En nee auto correctie werk dus niet op complete zinnen .
Dus deze onzin is ook beperk .

Hier een mooie link voor je .
Kan je dat vast instuderen voor je leraar gaat worden.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dyslexie

En voor de mensen die niet willen lezen
Een leuke uitleg op YouTube


En hier een link hoe kinderen reageren op dyslexie die het hebben.
Vaak schamen ze er ook voor .

pi_205642162
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:18 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Dan zal ik je nu een tip geven

In plaats op deze manier te reageren .

Mensen met dyslexie ook wel dyslectische genoemd.
Ook mensen met dyslexie kunnen hun taalvaardigheid verbeteren. Het is geen handicap waar niks aan te doen valt. Sterker nog, er zijn in het vakgebied stevige discussies over de vraag of dyslexie wel één stoornis is. Meestal heb je te maken met mensen met uiteenlopende moeilijkheden op het gebied van taal. Er is nog altijd niet één duidelijke oorzaak gevonden met één verschijningsvorm en één behandelmethode.

Overigens schrijven en zeggen ook veel mensen zonder dyslexie 'hij/zij wilt', onder wie de leerkrachten van mijn eigen kinderen. De taaltest op de pabo stelt niet zoveel voor, de lat ligt laag. Ik vind het niet zo gek dat het beroep een lage status heeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205642259
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ook mensen met dyslexie kunnen hun taalvaardigheid verbeteren. Het is geen handicap waar niks aan te doen valt. Sterker nog, er zijn in het vakgebied stevige discussies over de vraag of dyslexie wel één stoornis is. Meestal heb je te maken met mensen met uiteenlopende moeilijkheden op het gebied van taal. Er is nog altijd niet één duidelijke oorzaak gevonden met één verschijningsvorm en één behandelmethode.

Overigens schrijven en zeggen ook veel mensen zonder dyslexie 'hij/zij wilt', onder wie de leerkrachten van mijn eigen kinderen. Ik verbaas me daar nog altijd over. De taaltest op de pabo stelt niet zoveel voor, de lat ligt laag. Ik vind het niet zo gek dat het beroep een lage status heeft.
Zo lang een kind jong is en aandacht word geven voor hun dyslexie .
Ja dan kan het verbeteren .

Probleem is dat.
A) Mijn tijd er geen zak mee werd gedaan.
B) Een tijd was dat kinderen werden geholpen.
C) Nu een tijd is gekomen dat ze dyslexie kinderen geen stempel willen geven en weer terug bij af zijn.
D) Speciale scholen voor hulp behoeven kinderen al worden afgebroken wegens de kosten
E) De maatschappij geeft er geen zak om.
F) Overheid wilt minder geld in onderwijs stoppen. .
G) Leraar geen tijd meer hebben om kinderen meer individuele te begeleiden.
H) Klas lokaal zo vol gepropt zijn dat de leraar de overzicht kwijt aan het raken is .
I) Kleine scholen niet meer kunnen bestaan , wegens de lage school opbrengst .
J) School onderwijs word aangepast voor kinderen uit bepaalde landen niet mee kunnen komen .(beter een losse school voor deze mensen)
K) Rekenmachine en computers maken mensen dommer (lees uit het hoofd reken kunnen ze niet )
L) Maatschappij druk op diploma (hoe hoger hoe beter )
M) Vak diploma zoals de mbo gezien word als een diploma voor achterlijke.
N) lbo op leiding word gezien als lage boeren opleiding .(bestaat dat nog)
O) Ik kan nog wel even door gaan maar dan breek ik hele school systeem van Nederland af.
Dan weet je zeker dat er geen nieuwe leraars meer gaan komen.
pi_205642302
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:36 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Zo lang een kind jong is en aandacht word geven voor hun dyslexie .
Ja dan kan het verbeteren .
Ik heb studenten met dyslexie gehad die in het jaar dat ze hun scriptie bij mij schreven hun taalvaardigheden sterk verbeterden. Het ergste wat je een lerende in mijn optiek aan kunt doen, is lage verwachtingen hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_205642443
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
De meeste mensen van mijn leeftijd zitten in schaal 14 (!) zonder lector te zijn. Voor degenen die de schalen niet kennen: schaal 14 in het hbo is van 5452,02-6949,82 euro en schaal LD is van 3031-6059 euro.
Oh, dat is inderdaad wel fors. Misschien dat dat ook afhangt van de hogeschool. Alleen de oudere garde was op 'mijn' hbo in schaal 12 ingeschaald, en daar kwam je alleen voorbij als je het management inging. Althans, zo had ik dat begrepen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 15-08-2022 10:12:24 ]
Geïnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_205642487
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:17 schreef HSG het volgende:

Hoe de slarissen precies zitten op hbo en vo weet ik allemaal niet. Ik weet wel dat LD nauwelijks meer wordt gegeven omdat het allemaal te duur begint te worden. Of er moet een LD-functie vrijkomen.

Dat er scholen zijn die hun personeel eerst LB geven is mij wel bekend. Een collega zijn vrouw werkt als scheikundedocent op een school en daar zochten ze een natuurkundedocent en die zijn amper te vinden. Uiteindelijk hadden ze een kandidaat en ze wilde die persoon absoluut geen LC of LD geven. Daar was geen discussie over mogelijk dus de beste persoon had de school vriendelijke bedankt en is elders gaan werken.
Ja, zo'n natuurkundedocent zou ik ook zijn :P Ik ben vanwege mijn promotie wat hoger ingetreden in schaal 11 op het hbo, en kwam daarna zonder lesbevoegdheid in het middelbaar onderwijs, waardoor ik in LB werd ingeschaald. Ik zat dus al gauw aan de top daarvan. Bij mijn eerste sollicitatie elders boden ze me een LD-traject aan.

Ergens vind ik het ook wel opmerkelijk dat qua schaal in het onderwijs je achtergrond nauwelijks een rol speelt. Ik heb zowel een research master en educatieve master als een PhD, en toch was het op mijn vorige school niet mogelijk om me na het halen van mijn lesbevoegdheid meteen in LC/LD te plaatsen. Nou ja, dan ga ik op zoek waar dat wel kan :P

Wat ik ook wel jammer vind in mijn eigen vak, is dat steeds meer docenten vanuit een 2e graads gebied doorgroeien naar een 1e graads gebied. Hoewel ze net zo goed zullen lesgeven, hebben ze toch veel minder kennis over het vak. Ik vind het sowieso jammer dat veel van mijn collega's meer in de leerlingen zijn geïnteresseerd (en dan bedoel ik: Henkie heeft zijn huiswerk niet gemaakt, Jopie heeft problemen thuis, etc.) dan in hun vak. Begrijp me niet verkeerd: leerlingen kunnen altijd met hun sores bij me terecht. Maar dat oeverloze geouwehoer erover kan ik missen als kiespijn. Ik had bij mijn vorige baan eindelijk een collega die ook een researchmaster had gedaan, en dat was toch wel een verademing.

Die functiemix hangt dus wel sterk af van de school. Op mijn vorige school werden er nog gewoon LD-functies vergeven. Na de fusie was dat feest wel even afgelopen, want ze zaten met al die LD'ers inderdaad wel retehoog in hun salariskosten, zeker na het entreerecht van een aantal jaren geleden :') Op het vmbo hadden ze daar geen last van, maar daar is een LC-functie al uitzonderlijk.
Geïnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_205642495
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:41 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb studenten met dyslexie gehad die in het jaar dat ze hun scriptie bij mij schreven hun taalvaardigheden sterk verbeterden. Het ergste wat je een lerende in mijn optiek aan kunt doen, is lage verwachtingen hebben.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pygmalion_effect

:7
Geïnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
pi_205642503
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ook mensen met dyslexie kunnen hun taalvaardigheid verbeteren. Het is geen handicap waar niks aan te doen valt. Sterker nog, er zijn in het vakgebied stevige discussies over de vraag of dyslexie wel één stoornis is. Meestal heb je te maken met mensen met uiteenlopende moeilijkheden op het gebied van taal. Er is nog altijd niet één duidelijke oorzaak gevonden met één verschijningsvorm en één behandelmethode.

Overigens schrijven en zeggen ook veel mensen zonder dyslexie 'hij/zij wilt', onder wie de leerkrachten van mijn eigen kinderen. De taaltest op de pabo stelt niet zoveel voor, de lat ligt laag. Ik vind het niet zo gek dat het beroep een lage status heeft.
Ja, ik heb dat bij de stukjes van mijn dochter van de dagopvang. Fantastische opvang, heerlijke meiden, kan me niets beter wensen qua opvang en hou van ze, maar ik wil altijd dolgraag de taalfouten uit hun stukjes halen :')

Ik kijk mijn verslagen ook na op taalfouten en spelling. Formeel mag dat niet bij dyslecten, maar dan halen ze er maar een advocaat bij. Ik vind dat principieel zo slecht om dyslecten daarin te voorzien. Ze zullen straks bij een baan ook enigszins op hun formulering en spelling moeten letten, lijkt me. Tenzij ze in de kinderopvang werken :P
Geïnteresseerd in kwantummechanica, kosmologie, relativiteit, wormgaten, nieuwe deeltjes in de LHC of de aard van de oerknal? Dan is mijn boek "Ruimte, tijd, materie" wellicht wat voor je: https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
  maandag 15 augustus 2022 @ 12:29:05 #239
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205643811
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 09:17 schreef HSG het volgende:

[..]

Er zijn meer dan genoeg docenten die elk jaar roepen dat er dingen veranderd moet worden alleen daar wordt gewoon niet naar geluisterd. Je hebt een directie die allemaal weelderige plannen heeft en wat daar boven nog meer hangt die verwachten hoe een docent les geeft. Meestal door mensen die zelf nog nooit voor de klas hebben gestaan.

Dus je kan wel steeds roepen "het is weer de schuld van een ander..." maar de docenten zelf staan onderaan de ladder en kunnen vrij weinig tot geen invloed uitoefenen. Zij krijgen de bekende verhalen "ik hoor wat je zegt" of "wij nemen het mee" te horen en dat was het. Zoals ik al zei...veel docenten hebben geen behoefte aan meer salaris omdat men daarmee denkt dat de werkdruk omlaag gaan. Dat is meer een pleister op een zere wond. Docenten willen dat de werkdruk omlaag gaat en dat ouders hun taak als opvoeder gaan opnemen en ervoor zorgen dat hun kind zich hoort te gedragen.

En ja in het onderwijs zitten ook hele gevoelige types alleen dat valt nog best mee met wat jij beweerd. Het vergt gewoon een soort mens die het aan kan om les te kunnen geven op primaire en voortgezet onderwijs en dat zijn niet de gevoelige types. Mijn vrouw had vorig jaar een mannelijke collega. Heel jong maar de leerlingen hingen aan zijn benen. Zo goed was hij en dat was absoluut geen gevoelige type mens. Maar hij moest weg want twee vrouwelijke collega's mochten hem niet zo en die zijn een stuk ouder dan hem.
[..]

Volgens mij zeg ik niet dat het aan docenten ligt. Het punt is dat voortdurend niet intern wordt gekeken naar oorzaken en oplossingen, maar vooral extern. Door onderwijs als collectief. Dus medewerkers, docenten, directeuren, bestuurders, samenwerkingsverbanden enzovoorts.

Ik denk dat het onderwijs hier veel meer regie kan pakken dan ze nu doet. Zowel richting ouders als overheid maar ook intern, de eigen cultuur. En dan benoem ik feminisering en individualisme. Redelijk algemeen erkende punten, zo ver bij mij bekend.

Ontkennen dat het onderwijs met name bestaat uit gevoelige mensen, door bovengenoemde zaken, heeft denk ik niet veel zin. Ik bedoel het ook niet als verwijt overigens, hoewel mijn woordkeuze dat wel kan impliceren. Het is eerder een vaststelling. En laten we dan kijken hoe het onderwijs daar van binnenuit een draai aan kan geven zodat er wat meer balans komt in geslacht en opvatting / houding en wat al niet meer. Zo'n n=1 verhaal doet daar weinig aan af overigens.
pi_205643864
quote:
Dit is waarom racisme van lage verwachtingen (straf me maar voor deze lelijkheid) zo zonde is. Vooral op het gebied van gedrag en moraal.

[ Bericht 2% gewijzigd door Akathisia op 15-08-2022 12:44:40 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  maandag 15 augustus 2022 @ 12:44:13 #241
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205643947
Uiteindelijk is het probleem met al die tekorten in de zorg, onderwijs, etc. dat het tegenwoordig populairder dan ooit is om een kantoorbaan te hebben. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen, want je krijgt meer betaald en hoeft minder te doen. Maar de maatschappij heeft meer aan een leraar of een verpleger dan aan iemand die een beetje achter een scherm zit weg te kwijnen. Dus eigenlijk zou er een prikkel moeten zijn voor bedrijven dat het minder aantrekkelijk is om zoveel mensen aan te nemen.
pi_205643977
quote:
6s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:44 schreef Tijn het volgende:
Uiteindelijk is het probleem met al die tekorten in de zorg, onderwijs, etc. dat het tegenwoordig populairder dan ooit is om een kantoorbaan te hebben. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen, want je krijgt meer betaald en hoeft minder te doen. Maar de maatschappij heeft meer aan een leraar of een verpleger dan aan iemand die een beetje achter een scherm zit weg te kwijnen. Dus eigenlijk zou er een prikkel moeten zijn voor bedrijven dat het minder aantrekkelijk is om zoveel mensen aan te nemen.
Het is wdb jammer dat ze in het onderwijs niet opeens meer kunnen vragen door de schaarste (zoals een loodgieter) waardoor de populariteit van het werk toeneemt. Althans, ik heb nog geen cijfers gezien die aanwijzen of dat klopt, maar ik kan me voorstellen dat er een pos. effect van uitgaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Akathisia op 15-08-2022 18:31:59 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205644022
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:29 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Volgens mij zeg ik niet dat het aan docenten ligt. Het punt is dat voortdurend niet intern wordt gekeken naar oorzaken en oplossingen, maar vooral extern. Door onderwijs als collectief. Dus medewerkers, docenten, directeuren, bestuurders, samenwerkingsverbanden enzovoorts.
Jij geeft aan "het ligt weer aan een ander" dus suggereer je dat het bij de docent ligt.
quote:
Ik denk dat het onderwijs hier veel meer regie kan pakken dan ze nu doet. Zowel richting ouders als overheid maar ook intern, de eigen cultuur. En dan benoem ik feminisering en individualisme. Redelijk algemeen erkende punten, zo ver bij mij bekend.
Vertel dat maar aan de docenten en niet aan mij. Geven ze ook gelijk 10.000 redenen waarom ze dat niet gaan doen.
quote:
Ontkennen dat het onderwijs met name bestaat uit gevoelige mensen, door bovengenoemde zaken, heeft denk ik niet veel zin. Ik bedoel het ook niet als verwijt overigens, hoewel mijn woordkeuze dat wel kan impliceren. Het is eerder een vaststelling. En laten we dan kijken hoe het onderwijs daar van binnenuit een draai aan kan geven zodat er wat meer balans komt in geslacht en opvatting / houding en wat al niet meer. Zo'n n=1 verhaal doet daar weinig aan af overigens.
Nogmaals...een docent heeft vrij weinig te zeggen als je ziet hoe de maatschappij is en dat hebben wij allen zelf veroorzaakt.

quote:
6s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:44 schreef Tijn het volgende:
Uiteindelijk is het probleem met al die tekorten in de zorg, onderwijs, etc. dat het tegenwoordig populairder dan ooit is om een kantoorbaan te hebben. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen, want je krijgt meer betaald en hoeft minder te doen. Maar de maatschappij heeft meer aan een leraar of een verpleger dan aan iemand die een beetje achter een scherm zit weg te kwijnen. Dus eigenlijk zou er een prikkel moeten zijn voor bedrijven dat het minder aantrekkelijk is om zoveel mensen aan te nemen.
Meer vlogger of influencer.
Taalpurist.
pi_205644037
quote:
6s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:44 schreef Tijn het volgende:
Uiteindelijk is het probleem met al die tekorten in de zorg, onderwijs, etc. dat het tegenwoordig populairder dan ooit is om een kantoorbaan te hebben. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen, want je krijgt meer betaald en hoeft minder te doen. Maar de maatschappij heeft meer aan een leraar of een verpleger dan aan iemand die een beetje achter een scherm zit weg te kwijnen. Dus eigenlijk zou er een prikkel moeten zijn voor bedrijven dat het minder aantrekkelijk is om zoveel mensen aan te nemen.
Waarom een negatieve prikkel?
Je zou tekortsectoren ook aantrekkelijker kunnen maken.
  maandag 15 augustus 2022 @ 12:53:36 #245
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205644050
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:52 schreef nomina het volgende:

[..]

Waarom een negatieve prikkel?
Je zou tekortsectoren ook aantrekkelijker kunnen maken.
Jawel, maar ik heb weinig hoop dat je dat kat-en-muisspelletje gaat winnen van multinationals die miljarden te besteden hebben.
pi_205644114
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:53 schreef Tijn het volgende:

[..]
Jawel, maar ik heb weinig hoop dat je dat kat-en-muisspelletje gaat winnen van multinationals die miljarden te besteden hebben.
Ik bedoel zorg en onderwijs aantrekkelijker maken en problemen aanpakken.
Maar gaat helaas niet gebeuren.
  maandag 15 augustus 2022 @ 13:01:10 #247
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205644153
quote:
7s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:51 schreef HSG het volgende:

[..]

Meer vlogger of influencer.
Er zijn helemaal niet zoveel mensen die daar daadwerkelijk hun brood mee kunnen verdienen. Ontelbaar meer mensen zitten ergens op een kantoor iets te doen waar de maatschappij nauwelijks baat bij heeft.

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:59 schreef nomina het volgende:

[..]
Ik bedoel zorg en onderwijs aantrekkelijker maken en problemen aanpakken.
Maar gaat helaas niet gebeuren.
Ja dat snap ik, maar wat betekent "aantrekkelijker maken" in de praktijk? Meer salaris. Denk je echt dat er een situatie kan ontstaan waarin de overheid structureel beter betaalt dan het bedrijfsleven? Ik denk het niet.
pi_205644159
quote:
6s.gif Op maandag 15 augustus 2022 12:44 schreef Tijn het volgende:
Uiteindelijk is het probleem met al die tekorten in de zorg, onderwijs, etc. dat het tegenwoordig populairder dan ooit is om een kantoorbaan te hebben. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen, want je krijgt meer betaald en hoeft minder te doen. Maar de maatschappij heeft meer aan een leraar of een verpleger dan aan iemand die een beetje achter een scherm zit weg te kwijnen. Dus eigenlijk zou er een prikkel moeten zijn voor bedrijven dat het minder aantrekkelijk is om zoveel mensen aan te nemen.
Je krijgt niet (per se) meer betaald. Je krijgt best royaal betaald in het onderwijs of zorg tegenwoordig. En anders begin je als zzp'er, met de huidige vraag kun je dan ook prima aan de slag.

Misschien ligt het meer aan het feit dat werken in het onderwijs gewoon kut is omdat je te veel kutkinderen hebt, vooral op het primair/secundair onderwijs. Kun je wel 5k/6k bruto per maand geven, het blijft een kut baan. En kutwerk doen is soms prima, als je geen andere keuze hebt, maar er is tegenwoordig genoeg andere keuze. Men moet zaken niet complexer maken dan het is.

Zelfde voor de zorg. Waarom fysiek hard werk doen als ook de keuze hebt lekker op je kont te blijven zitten de hele dag voor een oke/prima salaris.
  maandag 15 augustus 2022 @ 13:04:17 #249
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205644196
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 13:01 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Zelfde voor de zorg. Waarom fysiek hard werk doen als ook de keuze hebt lekker op je kont te blijven zitten de hele dag voor een oke/prima salaris.
Ja, dat is precies wat ik zeg. Teveel mensen kiezen voor een baan met weinig maatschappelijk nut. Dat kun je die mensen niet kwalijk nemen, maar uiteindelijk zitten we als land wel met de gebakken peren.
pi_205644245
quote:
2s.gif Op maandag 15 augustus 2022 13:04 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ja, dat is precies wat ik zeg. Teveel mensen kiezen voor een baan met weinig maatschappelijk nut. Dat kun je die mensen niet kwalijk nemen, maar uiteindelijk zitten we als land wel met de gebakken peren.
Marktwerking gaat nu zijn werk doen. Een hele generatie mannen en vrouwen in de zorg, in de bouw enz gaat (binnenkort) met pensioen. Door de enorme vraag naar diensten in deze sectoren gaat men sowieso eerder dood tenzij ze flink kunnen dokken voor de benodigde medische zorg. Wil je kwaliteit onderwijs? Dat wordt dan een prive school en mag je flink, heel flink dokken. Wil je iets aan het huis veranderen? Dat wordt dan al snel x(x)000 euro :) En die kantoorbaantjes blijven lekker op 3k bruto per maand steken, gemiddeld.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')