Dan nog verbruikt zo'n bus een fractie van een fractie van een schip. Het is een druppel op een gloeiende plaat.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 16:39 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers?
AH bezorgt hier in de straat altijd met een standaard dieselbus. En dat is in heel veel gebieden Nederland nog zo. Idem voor de andere bezorgers hier.
Nee. Dergelijke schepen verbruiken stookolie; een restproduct na het raffineren van de lichtere fracties zoals benzine en diesel.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen flauw idee dus.
Boodschappen worden doorgaans bezorgd door fietskoeriers, elektrische wagentjes en brommers.
Geen van die zaken gebruiken diesel. En al zou dat wel zo zijn dan hadden al die bezorgertjes bij elkaar per jaar minder diesel verbruikt dan één groot vrachtschip er per dag doorheen jaagt.
Enig idee hoe groot een dieselmotor van een schip is? Hier, dit is niet eens de grootste:
[ afbeelding ]
Dáár zit verbruik, niet bij boodschappenbezorgers.
Nee hoor. Veel schepen varen op mgo (marine gas oil) of op een mix. En dat is grotendeels gewoon diesel. Dat heeft de voorkeur over stookolie omdat het schoner is.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 22:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nee. Dergelijke schepen verbruiken stookolie; een restproduct na het raffineren van de lichtere fracties zoals benzine en diesel.
Stookolie heeft de voorkeur vanwege de lagere accijns. Het verschil tussen diesel en stookolie is glashelder vastgesteld door de douane door middel van GN-codes. Vooral de viscositeit is relevant.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 09:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee hoor. Veel schepen varen op mgo (marine gas oil) of op een mix. En dat is grotendeels gewoon diesel. Dat heeft de voorkeur over stookolie omdat het schoner is.
Het zit overigens een stuk ingewikkelder in elkaar want de grens tussen stookolie en diesel is niet zo duidelijk als hoe jij het hier stelt.
En dan?quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Deze hele Energie crisis maakt 1 ding heel duidelijk, Europa moet onafhankelijk worden op het gebied van Energie, en niet langer afhankelijk zijn van zulke landen als Rusland, Saudi, etc.
En dat busje komt dan vanaf een distributiecentrum aan de andere kant van de stad. Waar het eerst nog een uur stationair heeft lopen draaien met dit weer, om de laadruimte te voorkoelen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 12:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zag van de week een Appie bezorger letterlijk 20 meter van de Appie boodschappen bezorgen
5 jaar geleden gepresenteerd maar vooralsnog rijdt er geen één commercieel rondquote:Op donderdag 11 augustus 2022 16:16 schreef Digi2 het volgende:
Deze vrachtwagens gebruiken geen diesel.
Wordt dan wel tijd dan nu. Commercieel was het weinig interessant voor Tesla zolang de productie van hun EV's battery constraint was. Mogelijk hebben ze nu veel meer Li accu's kunnen sourcen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 18:41 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
5 jaar geleden gepresenteerd maar vooralsnog rijdt er geen één commercieel rond
quote:https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Semi
The Tesla Semi is an all-electric battery-powered Class 8 semi-truck in development by Tesla, Inc. Two concept vehicles were unveiled in November 2017. Production had been planned for 2023[2] but Tesla announced in August 2022 that the 500-mile range model would begin shipping in 2022.
Ah eindelijk. Al is het bij Tesla wel eerst zien dan geloven...quote:Op zondag 14 augustus 2022 18:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wordt dan wel tijd dan nu. Commercieel was het weinig interessant voor Tesla zolang de productie van hun EV's battery constraint was. Mogelijk hebben ze nu veel meer Li accu's kunnen sourcen.
[..]
Er gaan nogal wat li accu's in zo'n vrachtwagen dus het zal lang duren voordat je grotere aantallen op de weg zal zien. Giga Berlin draait nog lang niet eens op volle toeren en ik vraag me af of ze daar de semi gaan produceren. Vermoedelijk kan daarvoor beter een fabriek in een voormalig oostblokland worden gebouwd.quote:Op zondag 14 augustus 2022 18:51 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ah eindelijk. Al is het bij Tesla wel eerst zien dan geloven...
Maar dan nog is dit een lange termijn oplossing, de fabricagecapaciteit is er momenteel niet om simpelweg snel over te kunnen stappen. Misschien dat ze een paar duizend kunnen leveren dit jaar, en dan waarschijnlijk ook nog eens alleen in de VS
Dat we al veel te lang afhankelijk zijn en dagelijks miljoenen euro's exporteren naar discutabele landen neemt niet weg dat we dat zo snel mogelijk moeten veranderen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 11:03 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
We zijn al decennia lang afhankelijk, dat gaat echt niet in een jaartje veranderen.
Verder wel eens hoor, maar vrees dat volledig onafhankelijk worden een utopie is.
En anders komen we wel via via aan Russisch gas of olie uit SA
Waarom geef je niet gewoon een link naar Daf, Volvo of Scania. Die bouwen al daadwerkelijk enige trucks zonder dieselmotor. Met genoeg actieradius voor een flink deel van het distributievervoer.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 16:16 schreef Digi2 het volgende:
Deze vrachtwagens gebruiken geen diesel.
Dat "enige" is nu net het verschil. Tesla lijkt me beter in staat die trucks in groter aantallen te kunnen produceren.quote:Op zondag 14 augustus 2022 20:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom geef je niet gewoon een link naar Daf, Volvo of Scania. Die bouwen al daadwerkelijk enige trucks zonder dieselmotor. Met genoeg actieradius voor een flink deel van het distributievervoer.
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.quote:Op zondag 14 augustus 2022 20:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat "enige" is nu net het verschil. Tesla lijkt me beter in staat die trucks in groter aantallen te kunnen produceren.
Ze waren 3 jaar geleden al verder dan datquote:Op zondag 14 augustus 2022 21:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.
In dit geval kan ik je vertellen dat Tesla toch wel iets verder is dan schetsenquote:Op zondag 14 augustus 2022 21:36 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tot nu toe blijkt daar niets van en hebben ze alleen ergens wat schetsen van een concept wat nog lang niet productierijp is.
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.quote:Op zondag 14 augustus 2022 19:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er gaan nogal wat li accu's in zo'n vrachtwagen dus het zal lang duren voordat je grotere aantallen op de weg zal zien. Giga Berlin draait nog lang niet eens op volle toeren en ik vraag me af of ze daar de semi gaan produceren. Vermoedelijk kan daarvoor beter een fabriek in een voormalig oostblokland worden gebouwd.
Ik weet wel dat de EU het plan had / heeft om langere modellen toe te staan, ook omdat het veiligheid (kreukelzone) en stroomlijn ten goede komt.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:25 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.
Al met al (mooie) toekomstmuziek, maar aankomende winter hebben we er nog niks aan)
Zou een goede keuze zijn, nu is de bruikbare laadruimte leidend. Evt ook een max trailerlengte gebruiken zodat niet snel die extra ruimte voor de cabine geclaimd wordt voor laadruimte De marges in transport zijn dusdanig laag dat iedere mogelijkheid om extra omzet te pakken gebruikte, dan wel misbruikt worden.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet wel dat de EU het plan had / heeft om langere modellen toe te staan, ook omdat het veiligheid (kreukelzone) en stroomlijn ten goede komt.
https://www.transportenvironment.org/discover/breakthrough-safer-more-aerodynamic-truck-cabs/
Het is net Formule 1... kom met nieuwe regels en iedere fabrikant kijkt hoe je daar zo creatief mogelijk mee om kan gaanquote:Op zondag 14 augustus 2022 22:35 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Zou een goede keuze zijn, nu is de bruikbare laadruimte leidend. Evt ook een max trailerlengte gebruiken zodat niet snel die extra ruimte voor de cabine geclaimd wordt voor laadruimte De marges in transport zijn dusdanig laag dat iedere mogelijkheid om extra omzet te pakken gebruikte, dan wel misbruikt worden.
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen. Hetgeen veel tijd kost is de productiecapaciteit in europa te realiseren. Als er steeds meer EV's en electrische trucks op de weg komen zal het verbruik aan aardolie in Europa gaan dalen. De stroom in noord-europa wordt nog steeds behoorlijk vuil geproduceerd en vanwege het sterke seizoens effect op de renewables verder van de evenaar is dat lastig te voorkomen. Voorlopig zal een flink deel van de stroom dmv LNG en kerncentrales geproduceerd moeten worden om de seizoenseffecten te kunnen beheersen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:25 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Is de semi ook niet te lang voor Europa? Dus dan moet er nog een aparte Europese versie komen waar natuurlijk ook weer een paar jaar overheen gaat.
Al met al (mooie) toekomstmuziek, maar aankomende winter hebben we er nog niks aan)
Er is niks bij Tesla wat "niet veel tijd zal kosten" Full Self Drive is ook al jaren ieder moment klaar. Roadster en semi zijn 5 jaar geleden gelanceerd en beide nog niet in productie. De pick-up is ook nog steeds niet in productie.quote:Op zondag 14 augustus 2022 22:44 schreef Digi2 het volgende:
Een europese versie zal Tesla niet veel tijd kosten om te ontwikkelen.
Mijn diesel is minder vervuilend dan een hoop benzine motoren. Zomaar vervangen door een EV voor het einde van de levensduur heeft waarschijnlijk zelfs een negatief effect op het milieu.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 07:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Anyway, erg vervuilend, diesel, dus eigenlijk moeten we er blij mee zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |