abonnement Unibet Coolblue
pi_205606577
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 11:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat wel.

Uiteindelijk zal de overheid toch met iets moeten komen maar het is nog geen winter.
De vraag is of men af kan wachten tot het winter wordt, steeds meer mensen komen in de komende 2-3 maanden al in de problemen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205606608
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 11:30 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
De vraag is of men af kan wachten tot het winter wordt, steeds meer mensen komen in de komende 2-3 maanden al in de problemen.
Die kans is er natuurlijk ook wel.

Los van de financiële kant is de kans op stroomuitval komende winter ook wat onderbelicht. De OP rept er wel over maar er wordt weinig over gepost.

Als mensen overschakelen op elektrische kacheltjes om 1 ruimte te verwarmen dan kan het hard gaan met de wijktrafo's.
pi_205606934
twitter
pi_205606999
quote:
Thialf heeft 5.000 zonnepanelen op het dak liggen (die inmiddels ook ingeschakeld zijn), op dat vlak voorzien ze rond deze periode wel aardig in hun eigen energie.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 12:07:46 #105
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205607008
quote:
Ik heb jaaaaaren geleden wel eens geskied in Zoetermeer terwijl de mussen buiten dood van het dak vielen :')

Overigens ook dan graag per direct terrasverwarming verbieden. Als je het buiten koud krijgt ga je maar naar binnen ^O^
  donderdag 11 augustus 2022 @ 12:09:08 #106
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205607017
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Thialf heeft 5.000 zonnepanelen op het dak liggen, op dat vlak voorzien ze rond deze periode wel aardig in hun eigen energie.
Dat boeit TOTAAL niet! Die 5000 panelen kunnen ook energie genereren voor de omwonenden. Hoeven die niet te investeren in panelen.
Totaal verbruik daalt, minder energie nodig, minder vraag = lagere prijzen
pi_205607030
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:09 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Dat boeit TOTAAL niet! Die 5000 panelen kunnen ook energie genereren voor de omwonenden. Hoeven die niet te investeren in panelen.
Totaal verbruik daalt, minder energie nodig, minder vraag = lagere prijzen
Ik wil net zeggen, compleet doelloos om nu te gaan schaatsen.
pi_205607031
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:09 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Dat boeit TOTAAL niet! Die 5000 panelen kunnen ook energie genereren voor de omwonenden. Hoeven die niet te investeren in panelen.
Totaal verbruik daalt, minder energie nodig, minder vraag = lagere prijzen
Er is op dit moment juist een overschot aan zonnestroom.
Dat is stroom waar je in de winter niets meer aan hebt (je kan het niet opslaan), dus prima dat Thialf dat nu zelf op verbruikt.
pi_205607067
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:11 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Ik wil net zeggen, compleet doelloos om nu te gaan schaatsen.
Je denkt dat sporters een week voor de wedstrijd pas weer beginnen met trainen?
pi_205607106
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat sporters een week voor de wedstrijd pas weer beginnen met trainen?
Zo belangrijk is dat sporten niet, zeker niet in crisistijd.
pi_205607107
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:11 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Ik wil net zeggen, compleet doelloos om nu te gaan schaatsen.
Dat moeten zij zelf weten
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205607149
Wel knap, Thialf is sinds de renovatie 6x zuiniger met energie, het is een soort "themoskan" geworden.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 12:24:50 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205607198
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is op dit moment juist een overschot aan zonnestroom.
Dat is stroom waar je in de winter niets meer aan hebt (je kan het niet opslaan), dus prima dat Thialf dat nu zelf op verbruikt.
Zelfs al zou Thialf aan het Net leveren ipv het zelf te gebruiken, dan is het maar de vraag of het lokale net het aan kan.
met 5.000 panelen wek je een slordige anderhalve Megawatt op als de zon er op schijnt
  donderdag 11 augustus 2022 @ 12:44:46 #114
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_205607436
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er is op dit moment juist een overschot aan zonnestroom.
Dat is stroom waar je in de winter niets meer aan hebt (je kan het niet opslaan), dus prima dat Thialf dat nu zelf op verbruikt.
Dus wat je eigenlijk zegt is: mensen die de mogelijkheid hebben tot plaatsen zonnepanelen leef je uit met energie ten koste van mensen die geen opties hebben. Lekker sociale gedachten :')
pi_205607448
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:44 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Dus wat je eigenlijk zegt is: mensen die de mogelijkheid hebben tot plaatsen zonnepanelen leef je uit met energie ten koste van mensen die geen opties hebben. Lekker sociale gedachten :')
Ja zo werkt het en dat is terecht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 12:46:30 #116
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205607454
Je moet mensen verbieden op vakantie te gaan totdat ze hun huis geïsoleerd hebben, zonnepanelen hebben en een warmtepomp hebben. Steek dat geld maar in het verlagen van je energierekening ipv feestvakanties. Zo belangrijk zijn vakanties niet, zeker niet in crisistijd.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205607529
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 08:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
400 euro de maand is al belachelijk veel, maar 600-700 euro de maand is echt volstrekt onbetaalbaar voor een modaal gezin.

Als de politiek hier niet hard ingrijpt leidt dit tot een immense financiele crisis.
Dat denk ik ook.
Het is niet eens alleen de energierekening, maar de hypotheektente die omhoog is gegaan, boodschappen 18% duurder etc.

Hoe moet het gros van de bevolking dit gaan betalen, en vooral hoe gaan ze hierop reageren. Ik verwacht echt rellen die ongekend zijn, maar misschien ondergaat men dit gedwee vanwege murw na al die coronamaatregelen.

Het lijkt me ook vreselijk weer in zo'n crisistijd te moeten leven, waar het de hele dag over de crisis gaat, elk programma, elke krant, en mensen met hele grote problemen, een soort collectieve depressie.

En dan te bedenken dat je elders voor 125 euro per maand in een mooi appartement zit, met 8 maanden per jaar zomer.
pi_205607541
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:55 schreef Za het volgende:

[..]
Dat denk ik ook.
Het is niet eens alleen de energierekening, maar de hypotheektente die omhoog is gegaan, boodschappen 18% duurder etc.

Hoe moet het gros van de bevolking dit gaan betalen, en vooral hoe gaan ze hierop reageren. Ik verwacht echt rellen die ongekend zijn, maar misschien ondergaat men dit gedwee vanwege murw na al die coronamaatregelen.

Het lijkt me ook vreselijk weer in zo'n crisistijd te moeten leven, waar het de hele dag over de crisis gaat, elk programma, elke krant, en mensen met hele grote problemen.

En dan te bedenken dat je elders voor 125 euro per maand in een mooi appartement zit, met 8 maanden per jaar zomer.
Waarom ga je daar niet heen dan??
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205607550
quote:
6s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:46 schreef monkyyy het volgende:
Je moet mensen verbieden op vakantie te gaan totdat ze hun huis geïsoleerd hebben, zonnepanelen hebben en een warmtepomp hebben. Steek dat geld maar in het verlagen van je energierekening ipv feestvakanties. Zo belangrijk zijn vakanties niet, zeker niet in crisistijd.
Volgens mij is dit 1 van de weinige ideeen waarbij nlers wel massaal zullen gaan rellen.
Dus ik ben voor! #teamvoor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205607552
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:44 schreef RedFever007 het volgende:

[..]
Dus wat je eigenlijk zegt is: mensen die de mogelijkheid hebben tot plaatsen zonnepanelen leef je uit met energie ten koste van mensen die geen opties hebben. Lekker sociale gedachten :')
Nee, dat is niet wat ik eigenlijk zeg.

Ik zeg alleen dat je de stroom die je nu opwekt niet in de winter kan gebruiken.
Het is nu overvloedig dus gebruik het.

Mijn panelen leveren op dit moment 7kW terug aan het net, ondanks dat de airco, vaatwasser en wasmachine draait.

pi_205607570
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ongeveer, maar het is niet de hoofdoorzaak van de hoge prijzen.

[ afbeelding ]
Bij gas wel. Vorig jaar betaalde in méér aan heffingen, btw, etc over het gasgebruik dan aan gas zelf.
pi_205607588
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:59 schreef nomina het volgende:

[..]
Bij gas wel. Vorig jaar betaalde in méér aan heffingen, btw, etc over het gasgebruik dan aan gas zelf.
Ik betaal ook meer aan heffingen etc dan aan gasverbruik zelf, circa 150 m3 per jaar. Nu zit ik op circa 100 m3 verbruik per jaar.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205607602
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:59 schreef nomina het volgende:

[..]
Bij gas wel. Vorig jaar betaalde in méér aan heffingen, btw, etc over het gasgebruik dan aan gas zelf.
Vorig jaar ja...

Het is nu ongeveer ¤1,95 voor het gas, ¤0,4395 energiebelasting + ¤0,10467 ODE + 9% BTW over het totaal.
pi_205607623
quote:
2s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:56 schreef xpompompomx het volgende:

Waarom ga je daar niet heen dan??
In alle eerlijkheid, en vergeef me mijn woordgebruik, ik denk dat hier de pleuris uitbreekt onder de bevolking deze herfst/winter in de zin van rellen, grootscheepse ellende etc, en ik zou graag voor die tijd weg zijn, maar het ook echt doen is een tweede.
pi_205607628
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:55 schreef Za het volgende:

[..]
Ik verwacht echt rellen die ongekend zijn, maar misschien ondergaat men dit gedwee vanwege murw na al die coronamaatregelen.

Niet zo overdrijven aub.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205607640
als er een Blackout komt in Nederland is de kans dan ook groter op criminaliteit
pi_205607668
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:07 schreef Jor_Dii het volgende:

Niet zo overdrijven aub.
Ik hoop dat het niet zo is Jor_Dii.
Ik heb eerder in deze reeks een lijst geplaatst met wat er allemaal nog bijkomt, en ik kan geen positieve wending bedenken.

Maar het kan ook ontzettend meevallen, en ik hoop dat ook echt.
pi_205607670
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:06 schreef Za het volgende:

[..]
In alle eerlijkheid, en vergeef me mijn woordgebruik, ik denk dat hier de pleuris uitbreekt onder de bevolking deze herfst/winter in de zin van rellen, grootscheepse ellende etc, en ik zou graag voor die tijd weg zijn, maar het ook echt doen is een tweede.
Nederland heeft LNG terminals en havens waar het hele jaar door steenkool, LNG en aardolie aangevoerd wordt en bij nood op Gronings aardgas kan terugvallen. Zie van de winter de rellen eerder ontstaan vanwege Corona wappies die de straat op gaan. Duitsland staat er veel slechter voor maar zelfs daar lijkt het nu met een sisser te gaan aflopen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205607689
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:11 schreef Digi2 het volgende:

Nederland heeft LNG terminals en havens waar het hele jaar door steenkool, LNG en aardolie aangevoerd wordt en bij nood op Gronings aardgas kan terugvallen. Zie van de winter de rellen eerder ontstaan vanwege Corona wappies die de straat op gaan. Duitsland staat er veel slechter voor maar zelfs daar lijkt het nu met een sisser te gaan aflopen.
Ik hoop het.

Kun je me laten weten waarom het in Duitsland met een sisser lijkt af te lopen?
pi_205607694
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:15 schreef Za het volgende:

[..]
Ik hoop het.

Kun je me laten weten waarom het in Duitsland met een sisser lijkt af te lopen?
Omdat Duitsland wel geld pompt in tegemoetkomingen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205607699
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Omdat Duitsland wel geld pompt in tegemoetkomingen.
Die komen hier heus ook wel. Kabinet is nu op reces maar Prinsjesdag zal er echt wel maatregelen bekend gemaakt worden.
blablablabla
  donderdag 11 augustus 2022 @ 13:19:11 #132
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_205607709
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat is stroom waar je in de winter niets meer aan hebt (je kan het niet opslaan), dus prima dat Thialf dat nu zelf op verbruikt.
En wat is er mis met dat plaatje? _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 11 augustus 2022 @ 13:20:20 #133
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205607716
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:08 schreef KingRadler het volgende:
als er een Blackout komt in Nederland is de kans dan ook groter op criminaliteit
mag je dat wel zo noemen nog?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205607717
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:17 schreef Elan het volgende:

[..]
Die komen hier heus ook wel. Kabinet is nu op reces maar Prinsjesdag zal er echt wel maatregelen bekend gemaakt worden.
Ik moet het nog zien; vraag me af of de politiek doorheeft hoe nijpend de situatie is.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205607720
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:15 schreef Za het volgende:

[..]
Ik hoop het.

Kun je me laten weten waarom het in Duitsland met een sisser lijkt af te lopen?
Vandochtend een perco van de Bundeskanzler. De vulling van de reserves ligt op schema en de 3 LNG terminals zullen eind dit jaar begin volgend jaar al operatief zijn. Binnenkort is ook het onderzoek naar het doordraaien van de 3 kerncentrales afgerond. Daarna zal daarop het besluit genomen worden of de kerncentrales in bedrijf blijven of niet.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205607728
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:

Omdat Duitsland wel geld pompt in tegemoetkomingen.
Maar ze hebben brandstof nodig in de vorm van kolen nu, en vanwege de lage waterstanden kunnen de schepen niet volgeladen worden met kolen. Tevens is het treinnetwerk overbezet, en zal men moeten kiezen tussen kolen transporten of passagiersvervoer las ik.

Plus het energienetwerk is niet berekend op een bevolking die overstapt op deels naar electriciteit, met als mogelijk gevolg blackouts.

Maandag zouden nieuwe maatregelen van kracht worden aldaar, maar behalve de sluiting van sauna's heb ik niets gelezen.

Misschien ben ik te negatief, if so excuses.
Ik wil niemand opfokken oid.
pi_205607747
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:20 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik moet het nog zien; vraag me af of de politiek doorheeft hoe nijpend de situatie is.
Dat hebben ze echt wel en er zijn voldoende manieren om snel in te grijpen.

-BTW tijdelijk helemaal afschaffen op energie voor consumenten
-Compensatie verdubbelen voor lage inkomens
-Plafond instellen voor de gas en elektraprijs.

Of een combinatie van deze zaken.
blablablabla
pi_205607769
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:20 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik moet het nog zien; vraag me af of de politiek doorheeft hoe nijpend de situatie is.
Elders in europa vooral, nauwelijks voor Nederland. Nederland kan vooral de naslepende gevolgen krijgen van economische afzwakking door problemen elders in europa, met name Duitsland. Daar zit echter een vertragend effect in dus dat merkt het bedrijfsleven hier pas echt maanden nadien.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205607802
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:20 schreef Digi2 het volgende:

Vandochtend een perco van de Bundeskanzler. De vulling van de reserves ligt op schema
Hoe dan?

quote:
en de 3 LNG terminals zullen eind dit jaar begin volgend jaar al operatief zijn.
Maar dat is toch onbetaalbaar geworden?

quote:
Binnenkort is ook het onderzoek naar het doordraaien van de 3 kerncentrales afgerond. Daarna zal daarop het besluit genomen worden of de kerncentrales in bedrijf blijven of niet.
Die zijn al zo lang buiten gebruik.

Thanks voor je optimisme, en hulde voor de Bundeskanzler dat hij continu druk is hiermee, ipv ergens bij een zwembad te liggen, al gun ik dat de beste man.
pi_205607803
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:22 schreef Za het volgende:

[..]
Maar ze hebben brandstof nodig in de vorm van kolen nu, en vanwege de lage waterstanden kunnen de schepen niet volgeladen worden met kolen. Tevens is het treinnetwerk overbezet, en zal men moeten kiezen tussen kolen transporten of passagiersvervoer las ik.

Plus het energienetwerk is niet berekend op een bevolking die overstapt op deels naar electriciteit, met als mogelijk gevolg blackouts.

Maandag zouden nieuwe maatregelen van kracht worden aldaar, maar behalve de sluiting van sauna's heb ik niets gelezen.

Misschien ben ik te negatief, if so excuses.
Ik wil niemand opfokken oid.
Het zijn duitsers dus ik verwacht niet dat ze en masse overstappen op electrische verwarming. Mocht het een probleem worden dan verbieden ze het bezit van die dingen en komen daar ook flinke boetes op.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205607827
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Elders in europa vooral, nauwelijks voor Nederland. Nederland kan vooral de naslepende gevolgen krijgen van economische afzwakking door problemen elders in europa, met name Duitsland. Daar zit echter een vertragend effect in dus dat merkt het bedrijfsleven hier pas echt maanden nadien.
Alsof Nederland niets doet. We hebben onze gasreserves beter op orde dan welk Europees land ook en er is een compensatie geweest voor lage inkomens. Tegelijkertijd miljarden uitgeven aan subsidie om huizen energieneutraal te maken en elektrisch rijden te stimuleren. En dan moet Prinsjesdag, de dag waarop men van oudsher de begroting presenteert en concrete plannen naar buiten worden gebracht nog komen. Echt enorm passief zijn we hier.

Mensen hebben zelf ook gewoon een verantwoording
blablablabla
pi_205607836
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:31 schreef Za het volgende:

[..]
Hoe dan?

Via Nederland wordt al langere tijd veel LNG ingekocht en doorgepijpt naar Duitsland. Vandaar dat het vulniveau van de duitse reserves hoger is als in Nederland.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205607845
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
En wat is er mis met dat plaatje? _O-
Dat kan ik je wel vertellen.

Je hebt van maart t/m oktober (en met name in de 4 topmaanden) overdag een overschot aan zonnestroom en dat kunnen we momenteel nog niet benutten als het donker is.

Je ziet een trend richting energie opslag waarin je dat soort overschotten kan opslaan en na zonsondergang (of tijdens piekuren) weer gebruiken.

Die opslagcapaciteit groeit exponentieel maar evengoed slaat dat nu nog geen deuk in een pak boter.

Voor de toekomst een mooie ontwikkeling, voor nu blijft het fors achter op de groei van solar.

Bij mij thuis moet dit rond 2028 geïnstalleerd worden, hierbij denk ik aan zo'n 15kWh opslag waar ik deels ook de EV uit kan opladen (13.000km per jaar = 7kWh per dag gemiddeld).



pi_205607846
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:31 schreef Digi2 het volgende:

Het zijn duitsers dus ik verwacht niet dat ze en masse overstappen op electrische verwarming.
Ik kan je artikelen tonen dat ze die massaal hebben gekocht, niets meer verkrijgbaar.

quote:
Mocht het een probleem worden dan verbieden ze het bezit van die dingen en komen daar ook flinke boetes op.
Dan moeten ze alle huizen afgaan.
Je kunt daarmee pijlsnel even daar waar je zit gericht verwarmen, ze staan niet 24/7 in elke kamer energie te slurpen.
pi_205607864
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:31 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het zijn duitsers dus ik verwacht niet dat ze en masse overstappen op electrische verwarming. Mocht het een probleem worden dan verbieden ze het bezit van die dingen en komen daar ook flinke boetes op.
Bezit of gebruik? ;)
pi_205607880
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Via Nederland wordt al langere tijd veel LNG ingekocht en doorgepijpt naar Duitsland. Vandaar dat het vulniveau van de duitse reserves hoger is als in Nederland.
Dan vraag ik me af of deze grafiek incorrect is (al staat daar ook een opmerking bij):

twitter
pi_205607886
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:34 schreef Elan het volgende:

[..]

Mensen hebben zelf ook gewoon een verantwoording
Niet echt, dat past niet bij een primaat die vooral patriarchaal hierarchisch van aard is zoals de "moderne" mens.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205607918
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bezit of gebruik? ;)
Bezit, die dingen moeten dan ingeleverd worden. Gebruik verbieden gaat niet goed werken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205607928
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Bezit, die dingen moeten dan ingeleverd worden. Gebruik verbieden gaat niet goed werken.
Verstop ze wel op zolder.
Heb hier van die kacheltjes staan, puur om bij eventuele storing in m'n warmtepomp nog warmte te hebben in huis. Eventueel kan ik er ook buren mee uit de brand helpen als daar een storing is.

Eerder dit jaar ook kort ingezet bij m'n moeder toen er verbouwd werd en de CV tijdelijk uitgeschakeld was.

Veel draaiuren zullen ze niet maken maar ze op voorraad hebben is wel handig.
pi_205607957
Vandaag twee kleine kacheltjes bij besteld, had er al 2. Voor badkamer prima ok even echt goed warm te stoken, de rest van het huis met airco verwarmen. Afgelopen winter de verwarming maar een keer of 4 of 5 aangehad op de echt koude dagen, zodat die leidingen niet konden bevriezen.
pi_205607971
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verstop ze wel op zolder.
Heb hier van die kacheltjes staan, puur om bij eventuele storing in m'n warmtepomp nog warmte te hebben in huis. Eventueel kan ik er ook buren mee uit de brand helpen als daar een storing is.

Eerder dit jaar ook kort ingezet bij m'n moeder toen er verbouwd werd en de CV tijdelijk uitgeschakeld was.

Veel draaiuren zullen ze niet maken maar ze op voorraad hebben is wel handig.
In Nederland gaat het niet gebeuren, in Duitsland alleen als het blackouts gaat veroorzaken er blijft ze dan geen andere keus.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205608015
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:37 schreef Za het volgende:

[..]
Ik kan je artikelen tonen dat ze die massaal hebben gekocht, niets meer verkrijgbaar.
[..]
Dan moeten ze alle huizen afgaan.
Je kunt daarmee pijlsnel even daar waar je zit gericht verwarmen, ze staan niet 24/7 in elke kamer energie te slurpen.
Zonder elektra heb je ook geen verwarming dus die dingen gaan gewoon ingeleverd worden bij blackouts. De boetes bij overtreding zullen dan ook niet mals zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205608073
quote:
6s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:46 schreef monkyyy het volgende:
Je moet mensen verbieden op vakantie te gaan totdat ze hun huis geïsoleerd hebben, zonnepanelen hebben en een warmtepomp hebben. Steek dat geld maar in het verlagen van je energierekening ipv feestvakanties. Zo belangrijk zijn vakanties niet, zeker niet in crisistijd.
Ze moeten mensen in heropvoedingskampen stoppen en opnieuw zuinig leren omgaan met energie mbv CO2-budget app....
pi_205608111
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nederland heeft LNG terminals en havens waar het hele jaar door steenkool, LNG en aardolie aangevoerd wordt en bij nood op Gronings aardgas kan terugvallen. Zie van de winter de rellen eerder ontstaan vanwege Corona wappies die de straat op gaan. Duitsland staat er veel slechter voor maar zelfs daar lijkt het nu met een sisser te gaan aflopen.
twitter

ik moet het nog zien met die sisser.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 14:04:53 #155
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205608114
quote:
6s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:46 schreef monkyyy het volgende:
Je moet mensen verbieden op vakantie te gaan totdat ze hun huis geïsoleerd hebben, zonnepanelen hebben en een warmtepomp hebben. Steek dat geld maar in het verlagen van je energierekening ipv feestvakanties. Zo belangrijk zijn vakanties niet, zeker niet in crisistijd.
Volgens mij zijn het vooral de huurwoningen van de woningbouw verenigingen die slecht geïsoleerd zijn.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 14:06:56 #156
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205608137
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat is niet wat ik eigenlijk zeg.

Ik zeg alleen dat je de stroom die je nu opwekt niet in de winter kan gebruiken.
Het is nu overvloedig dus gebruik het.

Mijn panelen leveren op dit moment 7kW terug aan het net, ondanks dat de airco, vaatwasser en wasmachine draait.

[ afbeelding ]
Hier 5,27 aan het terugleveren, ook met Airco, Vaatwasser, meerdere computers en een 60 graden was aan.
pi_205608144
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:49 schreef Sfancta het volgende:
Vandaag twee kleine kacheltjes bij besteld, had er al 2. Voor badkamer prima ok even echt goed warm te stoken, de rest van het huis met airco verwarmen. Afgelopen winter de verwarming maar een keer of 4 of 5 aangehad op de echt koude dagen, zodat die leidingen niet konden bevriezen.
Ook in Nederland is er een run op, meet 33C buiten :) :

  donderdag 11 augustus 2022 @ 14:09:07 #158
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205608167
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verstop ze wel op zolder.

Gaat niet werken met Duitsers.
~O>
pi_205608183
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:49 schreef Sfancta het volgende:
Vandaag twee kleine kacheltjes bij besteld, had er al 2. Voor badkamer prima ok even echt goed warm te stoken, de rest van het huis met airco verwarmen. Afgelopen winter de verwarming maar een keer of 4 of 5 aangehad op de echt koude dagen, zodat die leidingen niet konden bevriezen.
Leidingen die bevriezen bij temperaturen zoals vorige winter waar het amper een paar graden vroor op zijn max dan gaat het ergens niet goed met je isolatie. Hier komt het niet eens onder de 15 als ik niet stook en een heel weekend weg ben geweest.
blablablabla
pi_205608216
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:04 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
[ twitter ]
ik moet het nog zien met die sisser.
Politici roepen nu trots dat de voorraden vol zitten en blackouts onwaarschijnlijk.

Ze vertellen er alleen niet bij dat niemand het kan betalen.
pi_205608218
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:04 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
[ twitter ]
ik moet het nog zien met die sisser.
Ik ook.

Mondiale prijs LNG:



https://economie.rabobank(...)-flinke-uitdagingen/
pi_205608267
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Leidingen die bevriezen bij temperaturen zoals vorige winter waar het amper een paar graden vroor op zijn max dan gaat het ergens niet goed met je isolatie. Hier komt het niet eens onder de 15 als ik niet stook en een heel weekend weg ben geweest.
Heb geen tot weinig isolatie, ben nu vochtvrij, wil dat graag zo houden. Huis in straat is geïsoleerd (denk door beunhazen) en onderste 10/15 rijen stenen hebben heftige kalkaanslag :') Ook weinig verschil te merken daar in winter zowel zomer. Heb zelfs lagere kosten dan hun.
pi_205608271
quote:
Er kan in Duitsland sowieso geen LNG opgeslagen worden toch?
pi_205608274
quote:
Wat zegt dit over komende winter? Landen zijn nu bezig hun voorraden aan te vullen, Rusland knijpt Nordstream af tot 20%. Situatie is nu nijpender dan ooit.
blablablabla
pi_205608279
twitter
pi_205608285
quote:
Langjarige contracten voor LNG bij Quatar zitten op circa $25 Mbtu. En de verwachting is dat dit hogere prijsniveau langere tijd blijft aanhouden.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205608290
quote:
Er zit overigens wel een limiet aan.
Naarmate de prijs hoger wordt, zullen meer bedrijven afschakelen en dan bereik je een punt waarbij de vraag lager is en de prijs stabiel blijft of daalt.

We weten alleen nog niet precies wat dat punt is ;(
pi_205608316
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:55 schreef Digi2 het volgende:

Zonder elektra heb je ook geen verwarming dus die dingen gaan gewoon ingeleverd worden bij blackouts. De boetes bij overtreding zullen dan ook niet mals zijn.
Maar dan ook de magnetron, electrisch oven, televisie, föhn etc?
pi_205608327
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:28 schreef Za het volgende:

[..]
Maar dan ook de magnetron, electrisch oven, televisie, föhn etc?
Dat zijn geen apparaten die >8 uren per dag aan staan (behalve de TV dan).

Het gaat er vooral om dat een paar elektrische kacheltjes zo 2 tot 6kW extra stroom verbruiken per huishouden en dat dan ook nog eens vele uren per dag.

Een TV is vaak "maar" 0,1 tot 0,2 kW.
pi_205608340
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zit overigens wel een limiet aan.
Naarmate de prijs hoger wordt, zullen meer bedrijven afschakelen en dan bereik je een punt waarbij de vraag lager is en de prijs stabiel blijft of daalt.

We weten alleen nog niet precies wat dat punt is ;(
Dit is 60 cent per kwh als ik het goed heb, best een pittige prijs maar niet zo erg als gas. En dan komen er nog extra kosten bij voor consumenten waarschijnlijk.
pi_205608354
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:22 schreef NeeOfTochJA het volgende:

Er kan in Duitsland sowieso geen LNG opgeslagen worden toch?
Nee, en de industrien daar zijn er meen ik ook niet klaar voor dat te gebruiken.
pi_205608378
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:26 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zit overigens wel een limiet aan.
Naarmate de prijs hoger wordt, zullen meer bedrijven afschakelen en dan bereik je een punt waarbij de vraag lager is en de prijs stabiel blijft of daalt.

We weten alleen nog niet precies wat dat punt is ;(
Er bestaat niet zo'n punt omdat het per bedrijfstak verschilt. Naarmate de prijs steigt worden steeds meer bedrijfsactiviteiten onrendabel. Industrien gaan dan aan de wandel en ik verwacht vooral naar de VS. China heeft te maken met de demografische clif en het risico op een economische meltdown (Taiwan), daar wil je dus niet naartoe met je kapitaal intensieve investering. De VS heeft goedkope energie, reserves voor zeer lange tijd en een zeer liquide kapitaalmarkt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205608393
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:32 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Dit is 60 cent per kwh als ik het goed heb, best een pittige prijs maar niet zo erg als gas.
Gas is goedkoper dan stroom.
pi_205608411
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gas is goedkoper dan stroom.
oh er wordt alleen meer gas verbruikt dan.
pi_205608467
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:28 schreef Za het volgende:

[..]
Maar dan ook de magnetron, electrisch oven, televisie, föhn etc?
Nee, als er blackouts dreigen zal 1st een oproep worden gedaan aan de bevolking het gebruik van electrische kachels te stoppen. Zet dat niet genoeg zoden aan de dijk dan zal pas worden overgegaan op een verbod op bezit en een inlever systeem worden opgezet. In Duitsland kunnen alle bijstandsgerechtigden sowieso dergelijke dingen niet doen vanwege HartzIV. Die kunnen niet ongemerkt een electrisch kacheltje aanzetten zonder dat de sociale dienst van de gemeente dat snel opmerkt. Die grote groep inkomenszwakken valt dus al af in Duitsland.



[ Bericht 12% gewijzigd door Digi2 op 11-08-2022 15:00:09 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205608591
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:35 schreef Za het volgende:

[..]
Nee, en de industrien daar zijn er meen ik ook niet klaar voor dat te gebruiken.
Hangt er vanaf van welke industrie. De chemische industrie wil graag (LNG) hoog calorisch gas want het verwijderen van de stikstof uit laagcalorisch is kostbaar. De chemische industrie gebruikt het liefst zo zuiver mogelijk grondstoffen als input.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205608660
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 14:07 schreef Za het volgende:

[..]
Ook in Nederland is er een run op, meet 33C buiten :) :

[ afbeelding ]
Hoeveel zouden ze er daarvan normaliter verkopen rond deze tijd van het jaar? Denk niet dat ze daar na elke winter met een hele grote voorraad van willen zitten, en nieuwe voorraad zullen ze ook niet willen ontvangen in juli/augustus. Dus die 'run' waardoor ze nu uitverkocht zijn, is misschien helemaal niet zo groot.
pi_205609324
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 15:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hoeveel zouden ze er daarvan normaliter verkopen rond deze tijd van het jaar? Denk niet dat ze daar na elke winter met een hele grote voorraad van willen zitten, en nieuwe voorraad zullen ze ook niet willen ontvangen in juli/augustus. Dus die 'run' waardoor ze nu uitverkocht zijn, is misschien helemaal niet zo groot.
Geloof me, ik heb dit in de gaten gehouden sinds begin april omdat ik dit soort trends interessant vind.

Er was plenty, met name gewone convectorkachels, overal, bij Hornbach, Bol.com, Coolblue etc. Goedgekeurde, met beveiliging, thermostaat, ingebouwde ventilator etc (rond de 30 euro) 5 sterren recensies.

De voorraad werd steeds kleiner, en nu kun je nog slechts infraroodpanelen kopen of hier en daar een dubieuze merkloze convectorkachel met levering eind oktober.
pi_205609548
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:49 schreef Za het volgende:

[..]
Geloof me, ik heb dit in de gaten gehouden sinds begin april omdat ik dit soort trends interessant vind.

Er was plenty, met name gewone convectorkachels, overal, bij Hornbach, Bol.com, Coolblue etc. Goedgekeurde, met beveiliging, thermostaat, ingebouwde ventilator etc (rond de 30 euro) 5 sterren recensies.

De voorraad werd steeds kleiner, en nu kun je nog slechts infraroodpanelen kopen of hier en daar een dubieuze merkloze convectorkachel met levering eind oktober.
Wat in ieder geval razendsnel gaat zijn de bekende Zibro kacheltjes.
Die zijn echt niet aan te slepen.
  Moderator donderdag 11 augustus 2022 @ 17:20:33 #180
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205609577
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat in ieder geval razendsnel gaat zijn de bekende Zibro kacheltjes.
Die zijn echt niet aan te slepen.
Petroleum kachels? Seriously? Dan ben je niet goed bij je hoofd als je die in huis haalt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205609690
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Petroleum kachels? Seriously? Dan ben je niet goed bij je hoofd als je die in huis haalt.
En toch zijn ze vrijwel uitverkocht, zeker de populaire modellen zoals de Zibro Laser LC serie.
pi_205609720
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Petroleum kachels? Seriously? Dan ben je niet goed bij je hoofd als je die in huis haalt.
En als je ze toch in huis haalt en veelvuldig gebruikt, dan wordt je vanzelf niet goed bij je hoofd voor zover je dat nog niet was. Die luchtvervuilers zorgen letterlijk voor de nodige hoofdpijn als je onvoldoende ventileert tijdens het gebruik.
En ventileren = koud = duur om weer bij te warmen. Dus gebeurt het ventileren nu al in veel huizen te weinig. Laat staan als je ook nog zo'n grote extra vervuiler en zuurstofslurper in de (woon)kamer zet.
  Moderator donderdag 11 augustus 2022 @ 17:41:39 #183
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205609730
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En toch zijn ze vrijwel uitverkocht, zeker de populaire modellen zoals de Zibro Laser LC serie.
Gekkennwerk....
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205609740
Typisch Nederlands, remember het toiletpapier? :')
Het is koud, het is guur....
  Moderator donderdag 11 augustus 2022 @ 17:44:45 #185
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205609757
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:43 schreef TweedeKlum het volgende:
Typisch Nederlands, remember het toiletpapier? :')
Ja maar er is nog nooit iemand doodgegaan aan teveel wc papier in huis.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205609839
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:49 schreef Za het volgende:

[..]
Geloof me, ik heb dit in de gaten gehouden sinds begin april omdat ik dit soort trends interessant vind.

Er was plenty, met name gewone convectorkachels, overal, bij Hornbach, Bol.com, Coolblue etc. Goedgekeurde, met beveiliging, thermostaat, ingebouwde ventilator etc (rond de 30 euro) 5 sterren recensies.

De voorraad werd steeds kleiner, en nu kun je nog slechts infraroodpanelen kopen of hier en daar een dubieuze merkloze convectorkachel met levering eind oktober.
Je kunt de voorraden zien van die bedrijven? Nogal wiedes dat de voorraad slinkt vanaf april, niet? Voorraad is duur, en je wilt slechtst heel weinig voorraad hebben als je van iets verwacht heel weinig te verkopen. Zoals bijvoorbeeld kachels in de zomer.
Ik geloof wel dat er meer dan normaal zijn verkocht, door mensen die wat verder vooruit kijken, maar ik geloof niet dat dat massaal is gedaan. Ik denk ook zeker dat het meespeelt dat die bedrijven gewoon weinig voorraad aanhouden van dat spul in deze tijd van het jaar. Koppel dat met gebroken aanvoerlijnen en je hebt al snel dat ze inderdaad tijdelijk uitverkocht raken.
pi_205609842
quote:
Iedereen thuis douchen dus, mooi idee van de debielenclub.
pi_205609857
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:53 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Iedereen thuis koud douchen dus, mooi idee.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205609873
twitter
pi_205609955
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

Je kunt de voorraden zien van die bedrijven? Nogal wiedes dat de voorraad slinkt vanaf april, niet?
Niet slinkt, gewoon niet meer verkrijgbaar.

Niet sinds april, maar sinds de zomer is alles opgekocht. In april en mei gebeurde er niet zo veel rondom de convectors.

quote:
Voorraad is duur, en je wilt slechtst heel weinig voorraad hebben als je van iets verwacht heel weinig te verkopen.
Uiteraard.

quote:
Zoals bijvoorbeeld kachels in de zomer.
... (omstandigheden, dreigende gastekorten)

Wist je dat sommige bedrijven in januari al de kerst voorraad cq in de zomer de wintercollectie in huis hebben?

quote:
Ik denk ook zeker dat het meespeelt dat die bedrijven gewoon weinig voorraad aanhouden van dat spul in deze tijd van het jaar. Koppel dat met gebroken aanvoerlijnen en je hebt al snel dat ze inderdaad tijdelijk uitverkocht raken.
Niet meer leverbaar.
pi_205609967
quote:
Passende foto wel van deze 2 haantjes
pi_205610009
quote:
Is toch ook wel typisch iets voor de kabinetten van Rutte hè, waarom nu al al kijken wat er mogelijk is als je ook gewoon over 3-6 maanden kunt aankondigen dat het allemaal wel heel erg is maar dat ze nu eenmaal niet binnen een paar weken iets in elkaar kunnen knutselen.
pi_205610020
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:09 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Passende foto wel van deze 2 haantjes
Kaag kan zo meespelen in een maffia-film.
pi_205610091
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja maar er is nog nooit iemand doodgegaan aan teveel wc papier in huis.
De run erop, de totale paniek, net als met de zonnebloemolie laatst, lachwekkend, dit is hetzelfde, mensen maken elkaar hartstikke gek.
Het is koud, het is guur....
pi_205610246
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:08 schreef Za het volgende:

[..]
Niet slinkt, gewoon niet meer verkrijgbaar.

Niet sinds april, maar sinds de zomer is alles opgekocht. In april en mei gebeurde er niet zo veel rondom de convectors.
[..]
Uiteraard.
[..]
... (omstandigheden, dreigende gastekorten)

Wist je dat sommige bedrijven in januari al de kerst voorraad cq in de zomer de wintercollectie in huis hebben?
[..]
Niet meer leverbaar.
Je hebt duidelijk geen idee hoe dit soort seizoens-handel werkt.

De kerstvoorraad of wintercollectie (zo ook de elektrische kacheltjes) moeten de bedrijven/groothandels weliswaar in januari of februari alvast inkopen, maar dat is heel wat anders dan dat de spullen dan ook al op voorraad te komen liggen. Dit soort specifieke winter-artikelen komt pas rond september aan in NL. Maar moet als het om productie uit Azië gaat dus inderdaad al bijna een jaar van tevoren besteld worden. De kachel-fabriekjes maken in de herfst en de winter waarschijnlijk producten (tafel) ventilatoren.

Bij de producten van, Europese makelij ligt dat net iets anders. Productie ligt dan net wat dichter bij het seizoen. Die maken in voorjaar en vroege zomer ventilatoren, mobiele airco's etc en juist in het tweede deel van de zomer en in de herfst kacheltjes.

De mobiele elektrische kacheltjes die afgelopen maand zijn verkocht, zijn echt de restanten van afgelopen winter.

Voor kachels en infraroodpanelen bedoeld voor vaste montage ligt dat anders. Die worden normaliter vooral tijdens bouw of verbouw geplaatst, waarmee de verkoop en ook de productie veel gelijkmatiger over het jaar verdeeld is.
pi_205613932
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:49 schreef Ivo1985 het volgende:

Je hebt duidelijk geen idee hoe dit soort seizoens-handel werkt.
Ja, na deze woorden ga ik vast je hele betoog lezen :D

Ik sta op goede voet met twee bedrijven die seizoensgebonden inkopen doen.

quote:
De kerstvoorraad of wintercollectie (zo ook de elektrische kacheltjes) moeten de bedrijven/groothandels weliswaar in januari of februari alvast inkopen, maar dat is heel wat anders dan dat de spullen dan ook al op voorraad te komen liggen.
Je kunt de zomerkleding vaak zelfs al in februari in de winkels zien hangen, en de winterjassen nu al her en der.
pi_205624292
4 euro voor een kuub betalen: ‘Deze gasprijs wordt het nieuwe normaal’
Als we de stijging van de energieprijs, en met name de gasprijs, doortrekken, betalen we volgend jaar 4 euro voor een kuub gas. Percentages zeggen je misschien wel veel meer: dit jaar steeg het tarief van gas tot nu toe met 46 procent en werd stroom 26 procent duurder.


https://www.metronieuws.n(...)uwe-normaal-energie/
pi_205624474
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 03:11 schreef NeeOfTochJA het volgende:
4 euro voor een kuub betalen: ‘Deze gasprijs wordt het nieuwe normaal’
Als we de stijging van de energieprijs, en met name de gasprijs, doortrekken, betalen we volgend jaar 4 euro voor een kuub gas. Percentages zeggen je misschien wel veel meer: dit jaar steeg het tarief van gas tot nu toe met 46 procent en werd stroom 26 procent duurder.


https://www.metronieuws.n(...)uwe-normaal-energie/
Dat zijn wel goede prijzen 4 euro per kuub gas, 1 euro voor een Kwh. Alleen is de benzine nog te goedkoop, dat moet nog naar 4 tot 5 euro per liter. Ik wordt hier wel blij van. Als dat gebeurt krijg je een omslag in het gedrag van de bevolking ten gunste van het milieu en het forceert af te komen van de verslaving aan goedkope energie vaak afkomstig uit landen met zeer bedenkelijke regimes. Het vliegen moet ook nog 3 tot 4x duurder worden gemaakt, bizar eigenlijk dat kero nog vrijwel onbelast gebruikt kan worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205624568
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 03:11 schreef NeeOfTochJA het volgende:
4 euro voor een kuub betalen: ‘Deze gasprijs wordt het nieuwe normaal’
Als we de stijging van de energieprijs, en met name de gasprijs, doortrekken, betalen we volgend jaar 4 euro voor een kuub gas. Percentages zeggen je misschien wel veel meer: dit jaar steeg het tarief van gas tot nu toe met 46 procent en werd stroom 26 procent duurder.


https://www.metronieuws.n(...)uwe-normaal-energie/
Die stijgingen van dit jaar zijn peanuts bij de daadwerkelijke stijging waar veel mensen mee te maken krijgen omdat ze nog van hun oude contract komen waarbij gas 60-80 cent kostte.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_205624574
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 07:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat zijn wel goede prijzen 4 euro per kuub gas, 1 euro voor een Kwh. Alleen is de benzine nog te goedkoop, dat moet nog naar 4 tot 5 euro per liter. Ik wordt hier wel blij van. Als dat gebeurt krijg je een omslag in het gedrag van de bevolking ten gunste van het milieu en het forceert af te komen van de verslaving aan goedkope energie vaak afkomstig uit landen met zeer bedenkelijke regimes. Het vliegen moet ook nog 3 tot 4x duurder worden gemaakt, bizar eigenlijk dat kero nog vrijwel onbelast gebruikt kan worden.
Kleine bijkomstigheid is dat mensen geen geld meer over hebben om gezond te eten en in een tochtig huis moeten gaan leven, totaal niet gezond. Maar dat is bijzaak als ik jou zo hoor? De weg naar de hel is geplaveid met goede intenties.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')