abonnement Unibet Coolblue
pi_205611309
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 19:21 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Hij laat een klein stukje (redelijk essentiële) info weg. Je kan bij financial lease de auto inderdaad verkopen als je dat wil, nadat je de tenaamstellingscodes van de leasemaatschappij hebt ontvangen (en de auto dus eerst zelf gekocht hebt). Kortom: je moet dus wel het geld hebben liggen om de auto eerst te kunnen kopen.
Waarmee het de facto dus geen leaseauto meer is, maar een ex-leaseauto en de koper minimaal de 3e eigenaar wordt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205613729
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 20:21 schreef Daboman het volgende:
Volgens mij had de anwb dit. Staat me iets van bij dus wellicht wel waard om het eens op te zoeken.

Maar goed, persoonlijk vraag ik me af waarom je uberhaupt zou leasen. Uiteindelijk ben je altijd duurder uit. Ik heb mijn auto altijd van spaargeld betaald, dan zit je niet vast aan kleine lettertjes in contracten.
In het A-segment met weinig kilometers per jaar kan leasen interessanter zijn dan zelf de auto (nieuw) kopen. Zeker van die situaties met bepaalde actiemodellen. Dan wordt er een enorme bulk ingekocht tegen zulke hoge kortingen dat het leasetarief gewoon heel interessant is. Sporadisch kan dat in het B-segment ook nog wel eens, maar in de basis is leasen inderdaad financieel minder interessant. Komt er meestal op neer hoeveel je ervoor over hebt om je risico's af te kopen.
  Moderator vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:43:15 #53
155227 crew  Guppy
dus
pi_205614459
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 00:27 schreef Accordtje het volgende:

[..]
In het A-segment met weinig kilometers per jaar kan leasen interessanter zijn dan zelf de auto (nieuw) kopen. Zeker van die situaties met bepaalde actiemodellen. Dan wordt er een enorme bulk ingekocht tegen zulke hoge kortingen dat het leasetarief gewoon heel interessant is. Sporadisch kan dat in het B-segment ook nog wel eens, maar in de basis is leasen inderdaad financieel minder interessant. Komt er meestal op neer hoeveel je ervoor over hebt om je risico's af te kopen.
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:15:36 #54
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205615269
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 08:43 schreef Guppy het volgende:

[..]
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto :P maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).
Als je alle kosten voor een heel contract op een rij zet zal private lease inderdaad niet voordeliger zijn, maar wat het voor mij zeer interessant maakt is dat ik mijn complete vermogen behield toen ik de auto ging rijden. Hoe je het ook went of keert, in 1 keer 15k uitgeven is gewoon fors.
pi_205615855
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 08:43 schreef Guppy het volgende:
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?
Nee, klopt :)
Je bent dan doorgaans (financieel) beter af met een eigen auto.
pi_205615979
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:15 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto :P maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).
Als je alle kosten voor een heel contract op een rij zet zal private lease inderdaad niet voordeliger zijn, maar wat het voor mij zeer interessant maakt is dat ik mijn complete vermogen behield toen ik de auto ging rijden. Hoe je het ook went of keert, in 1 keer 15k uitgeven is gewoon fors.
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:46:56 #57
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205616192
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Ik heb een capture privé lease en je verhaal klopt helemaal, bij onderhoud zet je vraagtekens en terecht. Heb in het verleden een vreselijke pech gehad en veel kosten met onderhoud, en dat koop je eigenlijk gewoon af. Andeer voordeel had een keer stormschade met privé leas en kreeg meteen een vervangende auto werd allemaal automatisch geregeld en dat is dan wel weer heel fijn. Schade gemeld en alles ging vanzelf. Heerlijk gevoel is dat. Bij iedere winterbeurt nieuwe uitwissen bladen etc gewoon klasse
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:51:29 #58
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205616230
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Ik ben het met je eens dat het onder de streep niet heel veel zal uitmaken hoor. Feit is wel dat als je je kilometerbundel verhoogt de leaseprijs echt extreem stijgt, veel meer dan met het toevoegen van wat luxe opties.
Overigens zal een Kia Picanto in de wegenbelasting en verzekering een stuk minder kosten dan wat je nu omschrijft. Ook is afschrijving - ondanks dat het kosten zijn - geen aanslag op je (maandelijkse) cashflow. Toen ik zelf nog een auto had hield ik er in ieder geval niet speciaal rekening mee in het bedrag dat naar m'n spaarrekening ging en was mijn maandelijkse budget alleen voor benzine, verzekering, belasting en onderhoud.

Ik denk trouwens ook dat in de vergelijking tussen private lease en eigen auto veel mensen de verkeerde vergelijking maken. Je kan natuurlijk niet een gloednieuwe wagen vergelijken met een 5 jaar oude tweedehands. Het is niet voor niets dat bij occassion lease de leaseprijs een stuk lager is.

En dat behoud van vermogen blijft voor mij HET doorslaggevende argument om leasen te prefereren. Al loopt mijn huidige contract bijna af en wordt mijn volgende auto waarschijnlijk weer een eigen auto :+
  Moderator vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:11:09 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_205617046
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:15 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto :P maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).
Als je alle kosten voor een heel contract op een rij zet zal private lease inderdaad niet voordeliger zijn, maar wat het voor mij zeer interessant maakt is dat ik mijn complete vermogen behield toen ik de auto ging rijden. Hoe je het ook went of keert, in 1 keer 15k uitgeven is gewoon fors.
Maar dan snap ik het wel :) en 24k is ook wel een aardig aantal kilometers, en ¤ 375 is te overzien. Alleen wil TS vast niet in een Kia Picanto rijden (terwijl die echt prima zijn).

Ik was oprecht benieuwd, omdat ik het me ook wel eens afgevraagd heb, of het iets voor mij zou zijn.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205617110
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:46 schreef Pensioengenieter het volgende:
Ik heb een Captur privé lease en je verhaal klopt helemaal, bij onderhoud zet je vraagtekens en terecht. Heb in het verleden een vreselijke pech gehad en veel kosten met onderhoud, en dat koop je eigenlijk gewoon af. Ander voordeel had een keer stormschade met privé lease en kreeg meteen een vervangende auto werd allemaal automatisch geregeld en dat is dan wel weer heel fijn. Schade gemeld en alles ging vanzelf. Heerlijk gevoel is dat. Bij iedere winterbeurt nieuwe uitwissen bladen etc gewoon klasse
Wat jij hier aan voordelen benoemd heeft in de basis niks met leasen te maken. Als jij een nieuwe Captur koopt dan heb je een x aantal jaren fabrieksgarantie, zodat je die risico's ook niet hebt. Dat een vervangende auto en schadeherstel door de leasemaatschappij wordt geregeld is wel lekker, maar in basis niet heel veel anders dan een schade laten herstellen op je eigen allrisk verzekerde auto. Auto brengen, vervangende auto mee en als hij klaar is weer omwisselen. De afhandeling regelt je verzekeraar verder ook gewoon.
pi_205617615
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Het valt of staat in dat segment met hoe goed de private lease deal is. Als je het voorbeeld van die 375,- pakt en vergelijkt met zelf aanschaffen dan vind ik de private lease relatief duur.

Het is de op één na meest luxe uitvoering. Die zal t.o.v. vijf jaar geleden inmiddels ook 19k á 20k aantikken verwacht ik. Laten we uitgaan van 19,5k en na 60 maanden en 120.000 km rekenen met ¤ 6.000,- restwaarde. Dan krijg je ongeveer het volgende:

Afschrijving: 225,-
Wegenbelast: 20,-
Verzekeringen: 60,-
Rep/Onderhoud: 35,- (je hebt tenslotte 7 jaar garantie, dus vooral regulier onderhoud/slijtage)
Banden: 20,-
Vervangende auto: 5,- (1x per jaar dagje vervangend vervoer á ¤ 50,-)

Kom je op ¤ 365,- per maand uit.
Die ¤ 375,- private lease van vijf jaar terug is inmiddels ook minimaal ¤ 400,- en dus heb je het over ¤ 35,- per maand verschil. Dat is ruim ¤ 2.000,- over vijf jaar.

Ik vind persoonlijk de private lease optie dan niet echt goedkoop.

Bij een wat gangbaardere uitvoering wordt er vaak veel groter ingekocht (en dus veel hogere kortingen). Dan kan je ineens private lease tarieven hebben die wel interessanter zijn dan het kopen van de auto. Het is in dat segment dus echt opletten of er ergens net een interessante actie loopt. Daarmee kan je echt voordeel pakken.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:39:31 #62
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205619183
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 13:16 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wat jij hier aan voordelen benoemd heeft in de basis niks met leasen te maken. Als jij een nieuwe Captur koopt dan heb je een x aantal jaren fabrieksgarantie, zodat je die risico's ook niet hebt. Dat een vervangende auto en schadeherstel door de leasemaatschappij wordt geregeld is wel lekker, maar in basis niet heel veel anders dan een schade laten herstellen op je eigen allrisk verzekerde auto. Auto brengen, vervangende auto mee en als hij klaar is weer omwisselen. De afhandeling regelt je verzekeraar verder ook gewoon.
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.
pi_205619200
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:51 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens dat het onder de streep niet heel veel zal uitmaken hoor. Feit is wel dat als je je kilometerbundel verhoogt de leaseprijs echt extreem stijgt, veel meer dan met het toevoegen van wat luxe opties.
Overigens zal een Kia Picanto in de wegenbelasting en verzekering een stuk minder kosten dan wat je nu omschrijft. Ook is afschrijving - ondanks dat het kosten zijn - geen aanslag op je (maandelijkse) cashflow. Toen ik zelf nog een auto had hield ik er in ieder geval niet speciaal rekening mee in het bedrag dat naar m'n spaarrekening ging en was mijn maandelijkse budget alleen voor benzine, verzekering, belasting en onderhoud.

Ik denk trouwens ook dat in de vergelijking tussen private lease en eigen auto veel mensen de verkeerde vergelijking maken. Je kan natuurlijk niet een gloednieuwe wagen vergelijken met een 5 jaar oude tweedehands. Het is niet voor niets dat bij occassion lease de leaseprijs een stuk lager is.

En dat behoud van vermogen blijft voor mij HET doorslaggevende argument om leasen te prefereren. Al loopt mijn huidige contract bijna af en wordt mijn volgende auto waarschijnlijk weer een eigen auto :+
Dat je niet gelijk al je vermogen hoeft uit te geven zou ik inderdaad wel een goed argument vinden en dan voornamelijk als je het niet hebt terwijl je wel een goede cashflow hebt. Dat lijkt me dan de doelgroep.

Ik rijd zelf best veel kilometers en hoewel er altijd geadverteerd werd met de kleinste km bundel was ik altijd duurder uit als ik mijn eigen kilometers invulde. Overigens zit er ook veel winst als je je auto hebt afgeschreven maar wel door blijft rijden, ik houd nu een afschrijftermijn van 5 jaar aan, maar houd de auto met restwaarde dan over (te vergelijken met afbetalen van een hypotheek bij je huis, beetje hetzelfde idee).
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:13:16 #64
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205619501
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 14:08 schreef Accordtje het volgende:

Bij een wat gangbaardere uitvoering wordt er vaak veel groter ingekocht (en dus veel hogere kortingen). Dan kan je ineens private lease tarieven hebben die wel interessanter zijn dan het kopen van de auto. Het is in dat segment dus echt opletten of er ergens net een interessante actie loopt. Daarmee kan je echt voordeel pakken.
Wat voor gangbare uitvoering, model bedoel je daar dan mee?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:24:34 #65
155227 crew  Guppy
dus
pi_205619654
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 17:39 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.
Ik heb 11 jaar geleden een Polo gekocht, nieuw. Ik heb 'm nog steeds en er staat nu 200k op de teller. In die tijd heb ik, naast regulier onderhoud, één keer een stevige reparatie gehad (EGR-klep, janken). Maar dat was het dan ook...

Maar goed, je kunt ook een stuk meer pech hebben. Wat dat betreft is een auto wel altijd een soort prijsschieten.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205620428
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 17:39 schreef Pensioengenieter het volgende:
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.
Over welke leeftijd/km stand heb je het dan? Want een private lease sluit je doorgaans af voor 4/5 jaar. Als je een nieuwe auto ook na 4/5 jaar weer inruilt dan is de periode waarin je een risico loopt ook niet zo groot en bij veel merken heb je dan ook nog wel enige coulance. Nou is Volkswagen dan wel een slecht voorbeeld wat coulance beleid betreft overigens, dat wel...
pi_205633058
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
150 euro afschrijving op een Pikanto?
50 Euro wegenbelasting?

Ja, als je zo rekent wordt een auto bezitten op papier wel heel duur inderdaad. Een Pikanto schrijft in 4 jaar en 100.000km echt geen 7200 euro af. Een Picanto kostte nieuw in 2018 afhankelijk van model/uitrusting grofweg tussen de 11k en 15k (topmodellen met vrijwel alle opties niet meegeteld). Die auto's wisselen nu voor tussen de 8k en 12k van eigenaar. Dan kom je op de helft van de afschrijving die jij noemt

En kost ook geen 50 euro aan MRB per maand. Afhankelijk van welke provincie je woont, is de MRB 57-64 euro per kwartaal, ofwel 19-21 euro per maand.

En met 5 schadevrije jaren, mijn leeftijd en mijn woonplaats kan je een hagelnieuwe Picanto al voor 38 euro per maand all-risk verzekeren.

Het grote financiële voordeel van bezit zit hem er echter in wanneer je na die eerste 4 jaar er nog een paar jaar mee doorrijdt. Bij de meeste merken gaat een auto zonder rare onderhoudskosten tegenwoordig makkelijk 10 jaar/200.000 kilometer mee, terwijl na de eerste jaren de afschrijving per jaar steeds minder wordt. Op zo'n Picanto zit 7 jaar/150.000km fabrieksgarantie.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ivo1985 op 14-08-2022 08:55:26 ]
pi_205634233
Voorzichtig geschat scheelt het je in dit voorbeeld dus al zo 5k in 4 jaar tijd. Als je dat verschil maandelijks oppot dan heb je binnen no time een gezonde buffer voor als je wel een keer een tegenvaller hebt, en als je het nog iets langer vol houdt dan heb je ook al een flinke aanbetaling voor je volgende auto.

Zo lang 'gebruik' niet gedeeld wordt met anderen zal het op de lange termijn niet goedkoper zijn dan 'bezit', hoe graag de aanbieders van de vele abonnementsdiensten je dat ook doen geloven. Die leasemij moet tenslotte ook draaien en kan dat echt niet alleen doen uit de voordelen van schaalgrootte.

Daar tegenover staat natuurlijk gemak, ontzorging, risico-afdekking, flexibiliteit en liquiditeit en de waarde daarvan moet ieder voor zich bepalen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Wiedanwel op 14-08-2022 11:54:46 ]
pi_205635286
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 18:13 schreef sanger het volgende:
Wat voor gangbare uitvoering, model bedoel je daar dan mee?
De meeste modellen van een auto kennen verschillende uitvoeringen, van een kale versie (zonder radio bijvoorbeeld) tot de meest luxe versie (met bijvoorbeeld lederen bekleding).

Veel mensen zullen de kaalste versie van een model al snel links laten liggen, maar de meesten zijn ook niet bereid om extra te betalen voor luxe als lederen bekleding. Die uitvoeringen ga je als leasemaatschappij dus niet op grote schaal vooraf inkopen, maar dat doe je dus vooral met een uitvoering die daar tussenin zit.
pi_205635356
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 08:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Ja, als je zo rekent wordt een auto bezitten op papier wel heel duur inderdaad. Een Pikanto schrijft in 4 jaar en 100.000km echt geen 7200 euro af. Een Picanto kostte nieuw in 2018 afhankelijk van model/uitrusting grofweg tussen de 11k en 15k (topmodellen met vrijwel alle opties niet meegeteld). Die auto's wisselen nu voor tussen de 8k en 12k van eigenaar. Dan kom je op de helft van de afschrijving die jij noemt
Daarbij moet wel gezegd worden dat de huidige autoprijzen door diverse omstandigheden iets anders zijn dan dat ze normaal gesproken zouden zijn. Die omstandigheden waren in 2018 natuurlijk niet voorzien. De leasemaatschappijen hebben destijds ook niet naar de huidige restwaardes toegerekend.

quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 08:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Het grote financiële voordeel van bezit zit hem er echter in wanneer je na die eerste 4 jaar er nog een paar jaar mee doorrijdt. Bij de meeste merken gaat een auto zonder rare onderhoudskosten tegenwoordig makkelijk 10 jaar/200.000 kilometer mee, terwijl na de eerste jaren de afschrijving per jaar steeds minder wordt. Op zo'n Picanto zit 7 jaar/150.000km fabrieksgarantie.
De beste periode waarin je een auto financieel gezien kan bezitten is tussen de 3/4 jaar (kopen) en 7/8 jaar (verkopen). Uitgaande van een goed onderhouden auto zit je dan op de beste verhouding tussen afschrijving en onderhoud.
  maandag 15 augustus 2022 @ 10:08:28 #71
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_205642491
Los van de afweging over kosten (die voor iedereen toch weer net wat anders uitpakt), dit kan via Private Lease. Alleen niet altijd kostenloos. Zoek idd eens bij de ANWB of anderen die werekn in het keurmerk private lease. Mijn vrouw least via de ANWB (uitgevoerd door Leaseplan) en ik heb de voorwaarden er even bijgezocht.

Opzeggen kan na 12 maanden altijd tussentijds. Er wordt dan afgerekend als dat je een leasecontract had opgesteld in het begin met die looptijd. Dus stel, je betaald 200pm voor 5 jaar en 250pm voor 3 jaar, en je zegt na 3 jaar op, dan moet je 36x50 euro bijbetalen. Zelfde geld(t) voor de kilometers. En ja, als jij dus om persoonlijke omstandigheden wil opzeggen dan geldt dat er bepaalde scenarios zijn waarbij je dit niet hoeft te betalen als je dus je auto niet meer zou kunnen betalen. Dus niet standaard "ow, U bent ontslagen, dan geen extra kosten". Dat zou gewoon te duur zijn en de lease per maand voor iedereen omhoog gooien.

Zie ook https://www.anwb.nl/binar(...)ersie-maart-2021.pdf (pag 18 en verder)

Keuze is aan jou. En niet vergeten, private lease drukt je mogelijkheid tot hypotheek. Voor mij en mijn vrouw werkt het prima, maar er is hierboven al genoeg gemekkerd over waarom je het niet moet doen. Succes met de zoektocht en idd, altijd die rottige kleine lettertjes lezen voordat je tekent.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 15 augustus 2022 @ 11:18:28 #72
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205643198
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 13:49 schreef Accordtje het volgende:

[..]
De meeste modellen van een auto kennen verschillende uitvoeringen, van een kale versie (zonder radio bijvoorbeeld) tot de meest luxe versie (met bijvoorbeeld lederen bekleding).

Veel mensen zullen de kaalste versie van een model al snel links laten liggen, maar de meesten zijn ook niet bereid om extra te betalen voor luxe als lederen bekleding. Die uitvoeringen ga je als leasemaatschappij dus niet op grote schaal vooraf inkopen, maar dat doe je dus vooral met een uitvoering die daar tussenin zit.
Ja ik snap wat je bedoelde, maar vroeg me af of je specifieke modellen wist te benoemen ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 15 augustus 2022 @ 11:20:39 #73
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205643210
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 13:59 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Daarbij moet wel gezegd worden dat de huidige autoprijzen door diverse omstandigheden iets anders zijn dan dat ze normaal gesproken zouden zijn. Die omstandigheden waren in 2018 natuurlijk niet voorzien. De leasemaatschappijen hebben destijds ook niet naar de huidige restwaardes toegerekend.
Dat zou het alleen maar goedkoper moeten maken. Door de schaarste op de automarkt zijn de restwaardes hoger dan voorheen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205643378
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:18 schreef sanger het volgende:
Ja ik snap wat je bedoelde, maar vroeg me af of je specifieke modellen wist te benoemen ;)
Oh...nou ja, bijvoorbeeld een Toyota Aygo. Daar had je een x / x-fun / x-play uitvoering.
Die x had geen airco, dus die koop je niet in grote aantallen in. Die x-play had een parkeercamera, lederen stuur en nog wat kleine dingetjes t.o.v. een x-fun, maar veel mensen vinden dat de extra kosten niet waard.

Volkswagen Up had ook een Take Up, Move up en High Up. Daarvoor geldt in de basis hetzelfde als bij de Aygo.

Dus koop je dan een grote bulk op voorraad in, dan ga je voor een uitvoering die de meeste mensen kiezen.
pi_205643406
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:20 schreef sanger het volgende:
Dat zou het alleen maar goedkoper moeten maken. Door de schaarste op de automarkt zijn de restwaardes hoger dan voorheen.
Het bezit bedoel je t.o.v. private lease? Als je in 2018 een auto nieuw had gekocht in plaats van leasen dan zou dat gezien de huidige restwaardes inderdaad sterk in je voordeel zijn. Nu verdwijnt de winst in de zakken van de leasemaatschappij inderdaad.
  maandag 15 augustus 2022 @ 11:46:32 #76
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205643425
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:44 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het bezit bedoel je t.o.v. private lease? Als je in 2018 een auto nieuw had gekocht in plaats van leasen dan zou dat gezien de huidige restwaardes inderdaad sterk in je voordeel zijn. Nu verdwijnt de winst in de zakken van de leasemaatschappij inderdaad.
Allebei, maar dus ook de leaseprijzen (uitgaande van het doorrekenen van het effect).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205644530
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:46 schreef sanger het volgende:
Allebei, maar dus ook de leaseprijzen (uitgaande van het doorrekenen van het effect).
Deze effecten (chiptekort en de oorlog in Oekraïne) zullen niet doorgerekend worden in de nieuwe leasecontracten. De restwaardes worden voornamelijk bepaald vanuit historische data. Daar komen de huidige verkoopprijzen uiteraard wel in terecht, maar die piek is te herleiden naar de huidige omstandigheden. Als je nu een private lease contract afsluit dan zal men voor bepaling van de restwaarde in 2026/2027 niet de huidige situatie op de occasionmarkt gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')