Waarmee het de facto dus geen leaseauto meer is, maar een ex-leaseauto en de koper minimaal de 3e eigenaar wordt.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 19:21 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Hij laat een klein stukje (redelijk essentiële) info weg. Je kan bij financial lease de auto inderdaad verkopen als je dat wil, nadat je de tenaamstellingscodes van de leasemaatschappij hebt ontvangen (en de auto dus eerst zelf gekocht hebt). Kortom: je moet dus wel het geld hebben liggen om de auto eerst te kunnen kopen.
In het A-segment met weinig kilometers per jaar kan leasen interessanter zijn dan zelf de auto (nieuw) kopen. Zeker van die situaties met bepaalde actiemodellen. Dan wordt er een enorme bulk ingekocht tegen zulke hoge kortingen dat het leasetarief gewoon heel interessant is. Sporadisch kan dat in het B-segment ook nog wel eens, maar in de basis is leasen inderdaad financieel minder interessant. Komt er meestal op neer hoeveel je ervoor over hebt om je risico's af te kopen.quote:Op donderdag 11 augustus 2022 20:21 schreef Daboman het volgende:
Volgens mij had de anwb dit. Staat me iets van bij dus wellicht wel waard om het eens op te zoeken.
Maar goed, persoonlijk vraag ik me af waarom je uberhaupt zou leasen. Uiteindelijk ben je altijd duurder uit. Ik heb mijn auto altijd van spaargeld betaald, dan zit je niet vast aan kleine lettertjes in contracten.
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 00:27 schreef Accordtje het volgende:
[..]
In het A-segment met weinig kilometers per jaar kan leasen interessanter zijn dan zelf de auto (nieuw) kopen. Zeker van die situaties met bepaalde actiemodellen. Dan wordt er een enorme bulk ingekocht tegen zulke hoge kortingen dat het leasetarief gewoon heel interessant is. Sporadisch kan dat in het B-segment ook nog wel eens, maar in de basis is leasen inderdaad financieel minder interessant. Komt er meestal op neer hoeveel je ervoor over hebt om je risico's af te kopen.
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 08:43 schreef Guppy het volgende:
[..]
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?
Nee, kloptquote:Op vrijdag 12 augustus 2022 08:43 schreef Guppy het volgende:
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 10:15 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).
Als je alle kosten voor een heel contract op een rij zet zal private lease inderdaad niet voordeliger zijn, maar wat het voor mij zeer interessant maakt is dat ik mijn complete vermogen behield toen ik de auto ging rijden. Hoe je het ook went of keert, in 1 keer 15k uitgeven is gewoon fors.
Ik heb een capture privé lease en je verhaal klopt helemaal, bij onderhoud zet je vraagtekens en terecht. Heb in het verleden een vreselijke pech gehad en veel kosten met onderhoud, en dat koop je eigenlijk gewoon af. Andeer voordeel had een keer stormschade met privé leas en kreeg meteen een vervangende auto werd allemaal automatisch geregeld en dat is dan wel weer heel fijn. Schade gemeld en alles ging vanzelf. Heerlijk gevoel is dat. Bij iedere winterbeurt nieuwe uitwissen bladen etc gewoon klassequote:Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.
Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???
Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Ik ben het met je eens dat het onder de streep niet heel veel zal uitmaken hoor. Feit is wel dat als je je kilometerbundel verhoogt de leaseprijs echt extreem stijgt, veel meer dan met het toevoegen van wat luxe opties.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.
Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???
Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Maar dan snap ik het wel en 24k is ook wel een aardig aantal kilometers, en ¤ 375 is te overzien. Alleen wil TS vast niet in een Kia Picanto rijden (terwijl die echt prima zijn).quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 10:15 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).
Als je alle kosten voor een heel contract op een rij zet zal private lease inderdaad niet voordeliger zijn, maar wat het voor mij zeer interessant maakt is dat ik mijn complete vermogen behield toen ik de auto ging rijden. Hoe je het ook went of keert, in 1 keer 15k uitgeven is gewoon fors.
Wat jij hier aan voordelen benoemd heeft in de basis niks met leasen te maken. Als jij een nieuwe Captur koopt dan heb je een x aantal jaren fabrieksgarantie, zodat je die risico's ook niet hebt. Dat een vervangende auto en schadeherstel door de leasemaatschappij wordt geregeld is wel lekker, maar in basis niet heel veel anders dan een schade laten herstellen op je eigen allrisk verzekerde auto. Auto brengen, vervangende auto mee en als hij klaar is weer omwisselen. De afhandeling regelt je verzekeraar verder ook gewoon.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 11:46 schreef Pensioengenieter het volgende:
Ik heb een Captur privé lease en je verhaal klopt helemaal, bij onderhoud zet je vraagtekens en terecht. Heb in het verleden een vreselijke pech gehad en veel kosten met onderhoud, en dat koop je eigenlijk gewoon af. Ander voordeel had een keer stormschade met privé lease en kreeg meteen een vervangende auto werd allemaal automatisch geregeld en dat is dan wel weer heel fijn. Schade gemeld en alles ging vanzelf. Heerlijk gevoel is dat. Bij iedere winterbeurt nieuwe uitwissen bladen etc gewoon klasse
Het valt of staat in dat segment met hoe goed de private lease deal is. Als je het voorbeeld van die 375,- pakt en vergelijkt met zelf aanschaffen dan vind ik de private lease relatief duur.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.
Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???
Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 13:16 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Wat jij hier aan voordelen benoemd heeft in de basis niks met leasen te maken. Als jij een nieuwe Captur koopt dan heb je een x aantal jaren fabrieksgarantie, zodat je die risico's ook niet hebt. Dat een vervangende auto en schadeherstel door de leasemaatschappij wordt geregeld is wel lekker, maar in basis niet heel veel anders dan een schade laten herstellen op je eigen allrisk verzekerde auto. Auto brengen, vervangende auto mee en als hij klaar is weer omwisselen. De afhandeling regelt je verzekeraar verder ook gewoon.
Dat je niet gelijk al je vermogen hoeft uit te geven zou ik inderdaad wel een goed argument vinden en dan voornamelijk als je het niet hebt terwijl je wel een goede cashflow hebt. Dat lijkt me dan de doelgroep.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 11:51 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het onder de streep niet heel veel zal uitmaken hoor. Feit is wel dat als je je kilometerbundel verhoogt de leaseprijs echt extreem stijgt, veel meer dan met het toevoegen van wat luxe opties.
Overigens zal een Kia Picanto in de wegenbelasting en verzekering een stuk minder kosten dan wat je nu omschrijft. Ook is afschrijving - ondanks dat het kosten zijn - geen aanslag op je (maandelijkse) cashflow. Toen ik zelf nog een auto had hield ik er in ieder geval niet speciaal rekening mee in het bedrag dat naar m'n spaarrekening ging en was mijn maandelijkse budget alleen voor benzine, verzekering, belasting en onderhoud.
Ik denk trouwens ook dat in de vergelijking tussen private lease en eigen auto veel mensen de verkeerde vergelijking maken. Je kan natuurlijk niet een gloednieuwe wagen vergelijken met een 5 jaar oude tweedehands. Het is niet voor niets dat bij occassion lease de leaseprijs een stuk lager is.
En dat behoud van vermogen blijft voor mij HET doorslaggevende argument om leasen te prefereren. Al loopt mijn huidige contract bijna af en wordt mijn volgende auto waarschijnlijk weer een eigen auto
Wat voor gangbare uitvoering, model bedoel je daar dan mee?quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 14:08 schreef Accordtje het volgende:
Bij een wat gangbaardere uitvoering wordt er vaak veel groter ingekocht (en dus veel hogere kortingen). Dan kan je ineens private lease tarieven hebben die wel interessanter zijn dan het kopen van de auto. Het is in dat segment dus echt opletten of er ergens net een interessante actie loopt. Daarmee kan je echt voordeel pakken.
Ik heb 11 jaar geleden een Polo gekocht, nieuw. Ik heb 'm nog steeds en er staat nu 200k op de teller. In die tijd heb ik, naast regulier onderhoud, één keer een stevige reparatie gehad (EGR-klep, janken). Maar dat was het dan ook...quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 17:39 schreef Pensioengenieter het volgende:
[..]
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.
Over welke leeftijd/km stand heb je het dan? Want een private lease sluit je doorgaans af voor 4/5 jaar. Als je een nieuwe auto ook na 4/5 jaar weer inruilt dan is de periode waarin je een risico loopt ook niet zo groot en bij veel merken heb je dan ook nog wel enige coulance. Nou is Volkswagen dan wel een slecht voorbeeld wat coulance beleid betreft overigens, dat wel...quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 17:39 schreef Pensioengenieter het volgende:
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.
150 euro afschrijving op een Pikanto?quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.
Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???
Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
De meeste modellen van een auto kennen verschillende uitvoeringen, van een kale versie (zonder radio bijvoorbeeld) tot de meest luxe versie (met bijvoorbeeld lederen bekleding).quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 18:13 schreef sanger het volgende:
Wat voor gangbare uitvoering, model bedoel je daar dan mee?
Daarbij moet wel gezegd worden dat de huidige autoprijzen door diverse omstandigheden iets anders zijn dan dat ze normaal gesproken zouden zijn. Die omstandigheden waren in 2018 natuurlijk niet voorzien. De leasemaatschappijen hebben destijds ook niet naar de huidige restwaardes toegerekend.quote:Op zondag 14 augustus 2022 08:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Ja, als je zo rekent wordt een auto bezitten op papier wel heel duur inderdaad. Een Pikanto schrijft in 4 jaar en 100.000km echt geen 7200 euro af. Een Picanto kostte nieuw in 2018 afhankelijk van model/uitrusting grofweg tussen de 11k en 15k (topmodellen met vrijwel alle opties niet meegeteld). Die auto's wisselen nu voor tussen de 8k en 12k van eigenaar. Dan kom je op de helft van de afschrijving die jij noemt
De beste periode waarin je een auto financieel gezien kan bezitten is tussen de 3/4 jaar (kopen) en 7/8 jaar (verkopen). Uitgaande van een goed onderhouden auto zit je dan op de beste verhouding tussen afschrijving en onderhoud.quote:Op zondag 14 augustus 2022 08:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Het grote financiële voordeel van bezit zit hem er echter in wanneer je na die eerste 4 jaar er nog een paar jaar mee doorrijdt. Bij de meeste merken gaat een auto zonder rare onderhoudskosten tegenwoordig makkelijk 10 jaar/200.000 kilometer mee, terwijl na de eerste jaren de afschrijving per jaar steeds minder wordt. Op zo'n Picanto zit 7 jaar/150.000km fabrieksgarantie.
Ja ik snap wat je bedoelde, maar vroeg me af of je specifieke modellen wist te benoemenquote:Op zondag 14 augustus 2022 13:49 schreef Accordtje het volgende:
[..]
De meeste modellen van een auto kennen verschillende uitvoeringen, van een kale versie (zonder radio bijvoorbeeld) tot de meest luxe versie (met bijvoorbeeld lederen bekleding).
Veel mensen zullen de kaalste versie van een model al snel links laten liggen, maar de meesten zijn ook niet bereid om extra te betalen voor luxe als lederen bekleding. Die uitvoeringen ga je als leasemaatschappij dus niet op grote schaal vooraf inkopen, maar dat doe je dus vooral met een uitvoering die daar tussenin zit.
Dat zou het alleen maar goedkoper moeten maken. Door de schaarste op de automarkt zijn de restwaardes hoger dan voorheen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 13:59 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Daarbij moet wel gezegd worden dat de huidige autoprijzen door diverse omstandigheden iets anders zijn dan dat ze normaal gesproken zouden zijn. Die omstandigheden waren in 2018 natuurlijk niet voorzien. De leasemaatschappijen hebben destijds ook niet naar de huidige restwaardes toegerekend.
Oh...nou ja, bijvoorbeeld een Toyota Aygo. Daar had je een x / x-fun / x-play uitvoering.quote:Op maandag 15 augustus 2022 11:18 schreef sanger het volgende:
Ja ik snap wat je bedoelde, maar vroeg me af of je specifieke modellen wist te benoemen
Het bezit bedoel je t.o.v. private lease? Als je in 2018 een auto nieuw had gekocht in plaats van leasen dan zou dat gezien de huidige restwaardes inderdaad sterk in je voordeel zijn. Nu verdwijnt de winst in de zakken van de leasemaatschappij inderdaad.quote:Op maandag 15 augustus 2022 11:20 schreef sanger het volgende:
Dat zou het alleen maar goedkoper moeten maken. Door de schaarste op de automarkt zijn de restwaardes hoger dan voorheen.
Allebei, maar dus ook de leaseprijzen (uitgaande van het doorrekenen van het effect).quote:Op maandag 15 augustus 2022 11:44 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Het bezit bedoel je t.o.v. private lease? Als je in 2018 een auto nieuw had gekocht in plaats van leasen dan zou dat gezien de huidige restwaardes inderdaad sterk in je voordeel zijn. Nu verdwijnt de winst in de zakken van de leasemaatschappij inderdaad.
Deze effecten (chiptekort en de oorlog in Oekraïne) zullen niet doorgerekend worden in de nieuwe leasecontracten. De restwaardes worden voornamelijk bepaald vanuit historische data. Daar komen de huidige verkoopprijzen uiteraard wel in terecht, maar die piek is te herleiden naar de huidige omstandigheden. Als je nu een private lease contract afsluit dan zal men voor bepaling van de restwaarde in 2026/2027 niet de huidige situatie op de occasionmarkt gebruiken.quote:Op maandag 15 augustus 2022 11:46 schreef sanger het volgende:
Allebei, maar dus ook de leaseprijzen (uitgaande van het doorrekenen van het effect).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |