abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205599826
Ik maak behoorlijk veel kilometers woon/werk. Zo’n 120km per dag.

Mijn huidige auto is al oud, krijgt kosten, en is aan vervanging toe.
Ik werk bij start up, slechts 2 mensen in dienst, die zien lease-auto niet zitten.

Ik overweeg private lease. Ik wil een beetje comfortabele auto, gezien de lange afstanden.
Mocht ik deze baan kwijtraken, dan wil ik niet vastzitten aan de private lease auto.
Nu had ik een lease maatschappij gevonden welke aangaf dat je leasecontract bij gedwongen ontslag kosteloos opgezegd kon worden.

In de kleine lettertjes staat echter dat je wel moet kunnen aantonen dat je door ontslag de auto niet meer kan betalen. Daar heb ik natuurlijk niets aan. Ook met 70% van mijn huidige salaris kan ik het nog makkelijk betalen.

Weet iemand goede lease opties waarbij je bij gedwongen ontslag altijd kosteloos op kunt zeggen?
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205599944
Het is natuurlijk niet het antwoord dat je wil horen (wat niet ongewoon is in WGR :+) maar waarom niet een gebruikte Toyota Auris of Yaris kopen?

Of heb je überhaupt geen spaarbuffer?

Private lease is misschien wel "You'll own nothing and you'll be happy" maar zou toch liever zelf een auto bezitten.
pi_205599960
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is natuurlijk niet het antwoord dat je wil horen (wat niet ongewoon is in WGR :+) maar waarom niet een gebruikte Toyota Auris of Yaris kopen?

Of heb je überhaupt geen spaarbuffer?
Jawel, maar ik ben bang dat ik miskoop doe. Daarom liever private lease.

En ik zoek ook wel een iets ruimere auto eigenlijk.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  Official ESF Kreviewer woensdag 10 augustus 2022 @ 14:55:38 #4
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_205599994
Het is natuurlijk niet het antwoord dat je wilde horen, maar het is 'ontbonden'.
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
pi_205600006
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:51 schreef Galvez het volgende:

[..]
Jawel, maar ik ben bang dat ik miskoop doe. Daarom liever private lease.

En ik zoek ook wel een iets ruimere auto eigenlijk.
Je hebt 12 maand garantie tegenwoordig én Toyota. Je moet wel erg veel pech hebben ;)

Aan hoeveel ruimer denk je? En stel dat je wel zou kopen, wat is dan je budget?
pi_205600049
Ik betwijfel of dit bestaat
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205600438
Ik meende dat je bij Toyota wel zoiets had, maar of dat met dezelfde regeling is dat je het ook daadwerkelijk niet meer kan betalen weet ik niet. Er zijn in ieder geval wel meer dan genoeg leasemaatschappijen waar je maandelijks kunt opzeggen zonder reden, maar dat zie je dan ook wel in het leasebedrag weer terug, dus ik weet niet of je dat zoekt.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is natuurlijk niet het antwoord dat je wil horen (wat niet ongewoon is in WGR :+) maar waarom niet een gebruikte Toyota Auris of Yaris kopen?

Of heb je überhaupt geen spaarbuffer?

Private lease is misschien wel "You'll own nothing and you'll be happy" maar zou toch liever zelf een auto bezitten.
Ik private lease ook, vind het best wel prima eigenlijk hoor. Enige nadeel is dat ik aan het rondkijken ben naar een koophuis en dat de leaseauto een flinke aanslag op de maximale hypotheek is, maar verder zou ik niet echt een groot nadeel kunnen noemen.
pi_205600683
Dum de dum
pi_205600689
Autobedrijven hier in de buurt leasen hun (tweedehands) auto's wat je na 12 maanden met twee maanden opzegtermijn kan opzeggen. Leasebedragen lopen van ~ 200 euro tot zo gek als je het kan bedenken. Ik zou eens rondkijken bij je lokale dealers!
pi_205601429
quote:
6s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 16:28 schreef kirsten. het volgende:
Autobedrijven hier in de buurt leasen hun (tweedehands) auto's wat je na 12 maanden met twee maanden opzegtermijn kan opzeggen. Leasebedragen lopen van ~ 200 euro tot zo gek als je het kan bedenken. Ik zou eens rondkijken bij je lokale dealers!
Maar dat is vaak financial lease, ik ben enkel geïnteresseerd in operational lease.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205601458
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 18:30 schreef Galvez het volgende:

[..]
Maar dat is vaak financial lease, ik ben enkel geïnteresseerd in operational lease.
In het geval van mijn schoonzusje niet, die had all-in voor het maandbedrag incl verzekering en onderhoud :)
pi_205601483
Directlease (optie maandelijks opzegbaar)
Private lease via De Consumentenbond (optie maandelijks opzegbaar)
Toyota.nl (optie flex lease)
Helaas berusten deze posts niet op de werkelijkheid
pi_205601491
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:33 schreef Galvez het volgende:
Ik maak behoorlijk veel kilometers woon/werk. Zo’n 120km per dag.

Mijn huidige auto is al oud, krijgt kosten, en is aan vervanging toe.
Ik werk bij start up, slechts 2 mensen in dienst, die zien lease-auto niet zitten.

Ik overweeg private lease. Ik wil een beetje comfortabele auto, gezien de lange afstanden.
Mocht ik deze baan kwijtraken, dan wil ik niet vastzitten aan de private lease auto.
Nu had ik een lease maatschappij gevonden welke aangaf dat je leasecontract bij gedwongen ontslag kosteloos opgezegd kon worden.

In de kleine lettertjes staat echter dat je wel moet kunnen aantonen dat je door ontslag de auto niet meer kan betalen. Daar heb ik natuurlijk niets aan. Ook met 70% van mijn huidige salaris kan ik het nog makkelijk betalen.

Weet iemand goede lease opties waarbij je bij gedwongen ontslag altijd kosteloos op kunt zeggen?
Ook met 70% van mijn huidige salaris kan ik het nog makkelijk betalen.
Wat is nou eigenlijk het probleem dan?
pi_205601528
Kijk eens naar de lync en co. Maandelijks opzegbaar.
pi_205601610
Optie tot flexlease by Toyota _O_

20 euro's per maand, en ze kunnen de boom in als de economie instort.
ook als ik eventueel ziek wordt, maar ook als ik er geen zin meer in he
Hell To The Liars
pi_205601920
Mijn aanbieder heeft ook een protectieplan wat je kunt afsluiten tegen een bescheiden meerprijs. Direct Lease Private...
pi_205602088
Hoezo private lease? Laat je baas maar een auto regelen en de verantwoordelijk daarvoor gaan dragen.Als jij ontslagen wordt moet een auto niet jouw probleem zijn.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 10 augustus 2022 @ 20:06:07 #18
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205602197
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 18:39 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ook met 70% van mijn huidige salaris kan ik het nog makkelijk betalen.
Wat is nou eigenlijk het probleem dan?
...

Dat TS als hij zonder werk zit niet 120km per dag meer rijdt, en met een dure leasebak voor de deur werkeloos zit te zijn.
Dum de dum
pi_205602201
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 20:06 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
...

Dat TS als hij zonder werk zit niet 120km per dag meer rijdt, en met een dure leasebak voor de deur werkeloos zit te zijn.
Ik heb een paar collega's die net voor corona private lease hebben afgesloten en nu al 2,5 jaar thuiswerken zonder reiskostenvergoeding. Das best zuur...
pi_205602505
Nix tegen private lease, maar veel km + luxe auto is vaak niet goedkoop. Kijk eens naar shortlease of occasionlease.
.
pi_205602597
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:51 schreef Galvez het volgende:

[..]
Jawel, maar ik ben bang dat ik miskoop doe. Daarom liever private lease.

En ik zoek ook wel een iets ruimere auto eigenlijk.
ruimer dan een Auris?
pi_205605015
Lynk&Co, maar dan moet je bij een full-time functie niet elke dag naar kantoor willen rijden. Extra km's zijn niet goedkoop.
pi_205605018
Neem gewoon financial lease onbeperkt Kms en dan een jonge tweedehands bijv met 25k op de teller. Ben je de auto zat dan verkoop je hem
pi_205605490
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 20:52 schreef Adames het volgende:

[..]
ruimer dan een Auris?
Ja, ik weet ook niet wat je wensen dan nog zijn... Lijkt me voor 2 ritjes van 60km ruim en comfortabel genoeg.
En gezien de ervaring met Toyota loop je er niet op leeg aan reparaties.

pi_205606020
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 18:39 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ook met 70% van mijn huidige salaris kan ik het nog makkelijk betalen.
Wat is nou eigenlijk het probleem dan?
Ik kan me voorstellen dat er een verschil is tussen kunnen en willen betalen. Als TS gewipt wordt en een baan op fietsafstand krijgt, wil hij wellicht graag van de auto af (kunnen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205606050
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 20:07 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik heb een paar collega's die net voor corona private lease hebben afgesloten en nu al 2,5 jaar thuiswerken zonder reiskostenvergoeding. Das best zuur...
Ja, vervelend, maar private lease is een privaat probleem. Het gebrek aan flexibiliteit is een nadeel t.o.v. een auto in eigendom.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205607200
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:33 schreef Galvez het volgende:
Ik maak behoorlijk veel kilometers woon/werk. Zo’n 120km per dag.

Mijn huidige auto is al oud, krijgt kosten, en is aan vervanging toe.
Ik werk bij start up, slechts 2 mensen in dienst, die zien lease-auto niet zitten.

Ik overweeg private lease. Ik wil een beetje comfortabele auto, gezien de lange afstanden.
Mocht ik deze baan kwijtraken, dan wil ik niet vastzitten aan de private lease auto.
Nu had ik een lease maatschappij gevonden welke aangaf dat je leasecontract bij gedwongen ontslag kosteloos opgezegd kon worden.

In de kleine lettertjes staat echter dat je wel moet kunnen aantonen dat je door ontslag de auto niet meer kan betalen. Daar heb ik natuurlijk niets aan. Ook met 70% van mijn huidige salaris kan ik het nog makkelijk betalen.

Weet iemand goede lease opties waarbij je bij gedwongen ontslag altijd kosteloos op kunt zeggen?
Hoe groot acht je de kans dat je lange termijn werkloos bent en dat je bij je volgende baan een auto nodig hebt?

De flexibiliteit die je graag wil gaat ook extra geld kosten.
pi_205607251
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 07:50 schreef Poepz0r het volgende:
Neem gewoon financial lease onbeperkt Kms en dan een jonge tweedehands bijv met 25k op de teller. Ben je de auto zat dan verkoop je hem
Ik heb genoeg spaargeld om nieuwe auto te kopen,
Ik word echter nerveus van grote aankopen, dat doe ik liever niet.

Ik zou bang zijn dat als ik hem wel verkopen, dat ik er geen normaal bedrag voor zou kunnen krijgen.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205607277
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:24 schreef baskick het volgende:

[..]
Ik kan me voorstellen dat er een verschil is tussen kunnen en willen betalen. Als TS gewipt wordt en een baan op fietsafstand krijgt, wil hij wellicht graag van de auto af (kunnen).
Je slaat de spijker op de kop.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205607303
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:24 schreef descon het volgende:

[..]
Hoe groot acht je de kans dat je lange termijn werkloos bent en dat je bij je volgende baan een auto nodig hebt?

De flexibiliteit die je graag wil gaat ook extra geld kosten.
Met de huidig economie en bijbehorende onzekerheden vind ik dat lastig in te schatten.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205607451
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:29 schreef Galvez het volgende:

[..]
Ik heb genoeg spaargeld om nieuwe auto te kopen,
Ik word echter nerveus van grote aankopen, dat doe ik liever niet.

Ik zou bang zijn dat als ik hem wel verkopen, dat ik er geen normaal bedrag voor zou kunnen krijgen.
Je kunt er altijd een normaal bedrag voor krijgen en het is goedkoper dan private lease als je veel rijd
pi_205607527
Misschien beter kijken om een contract over te nemen met een korte looptijd van bijvoorbeeld een jaar, ontbinden is dan ook niet meer zo duur. Wij betalen nu ¤ 850 om ons contract te ontbinden die loopt nog 2 jaar.
pi_205608555
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:45 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je kunt er altijd een normaal bedrag voor krijgen
Niemand heeft een glazen bol.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205608686
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 15:08 schreef Galvez het volgende:

[..]
Niemand heeft een glazen bol.
Je kan eigenwijs doen inderdaad. Als jij een merk als BMW, Mercedes, Audi etc in de lease aanschaft en dan een vrij nieuwe,dan verlies je er bij verkoop vrijwel niets op. Ik doe dit al 20 jaar zo. Rij nu E-Tron en van het jaar weer wat anders waarschijnlijk. Die flexibiliteit heb ik en daarbij is het stukken goedkoper dan private lease
  donderdag 11 augustus 2022 @ 15:29:34 #35
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205608704
Ik heb vaak gesolliciteerd in periodes dat er te weinig werknemers waren voelt wel goed, kon een baan krijgen maar de reiskosten waren wel erg hoog dus daarom had ik er geen zin in, prompt was ik een van de weinige die de reiskosten volledig vergoed kregen, en daarop ook nog aangepaste werktijden om de trein te halen :) :) :) :) en dat voor een snot jochie van toen ter tijd 17
  donderdag 11 augustus 2022 @ 15:58:17 #36
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205608883
Volgens mij kan ik die van mij ook gewoon kosteloos ontbinden (lease via Volkswagen).

P.S. Waarom steeds het woord ‘welke’ gebruiken? Wat is er mis met ‘dat’ of ‘die’? :{
pi_205609375
quote:
7s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 15:58 schreef Zwansen het volgende:
Volgens mij kan ik die van mij ook gewoon kosteloos ontbinden (lease via Volkswagen).

P.S. Waarom steeds het woord ‘welke’ gebruiken? Wat is er mis met ‘dat’ of ‘die’? :{
Private is veel duurder, want je zit met een km beperking. Als je 30k of meer kilometers per jaar wilt rijden is het niet interessant
pi_205609471
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 15:26 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je kan eigenwijs doen inderdaad. Als jij een merk als BMW, Mercedes, Audi etc in de lease aanschaft en dan een vrij nieuwe,dan verlies je er bij verkoop vrijwel niets op. Ik doe dit al 20 jaar zo. Rij nu E-Tron en van het jaar weer wat anders waarschijnlijk. Die flexibiliteit heb ik en daarbij is het stukken goedkoper dan private lease
Economische onzekerheid is nu veel groter dan dan afgelopen 20 jaar.
Ik had een jaar geleden niet gedacht dat ik vandaag meer dan 10 euro kwijt zou zijn aan een pakje boter, melk en kaas. Of dat mijn energie rekening zou verveelvoudigen.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205609477
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 16:54 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Private is veel duurder, want je zit met een km beperking. Als je 30k of meer kilometers per jaar wilt rijden is het niet interessant
Ik blijf net onder de 30k
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_205609480
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 17:05 schreef Galvez het volgende:

[..]
Economische onzekerheid is nu veel groter dan dan afgelopen 20 jaar.
Ik had een jaar geleden niet gedacht dat ik vandaag meer dan 10 euro kwijt zou zijn aan een pakje boter, melk en kaas. Of dat mijn energie rekening zou verveelvoudigen.
Dat soort merken zijn waardevast. Wel moet je een jonge auto nemen van bijv 2 jaar oud max
pi_205610035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:45 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je kunt er altijd een normaal bedrag voor krijgen en het is goedkoper dan private lease als je veel rijd
Valt nog tegen, ik heb het 3 jaar gedaan en er een uitgebreide berekening op losgelaten maar het kost mij maar ¤50 meer in de maand tov een auto van 6 jaar oud.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 18:19:00 #42
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205610040
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:33 schreef Galvez het volgende:
Ik maak behoorlijk veel kilometers woon/werk. Zo’n 120km per dag.

Mijn huidige auto is al oud, krijgt kosten, en is aan vervanging toe.
Ik werk bij start up, slechts 2 mensen in dienst, die zien lease-auto niet zitten.

Ik overweeg private lease. Ik wil een beetje comfortabele auto, gezien de lange afstanden.
Mocht ik deze baan kwijtraken, dan wil ik niet vastzitten aan de private lease auto.
Nu had ik een lease maatschappij gevonden welke aangaf dat je leasecontract bij gedwongen ontslag kosteloos opgezegd kon worden.

In de kleine lettertjes staat echter dat je wel moet kunnen aantonen dat je door ontslag de auto niet meer kan betalen. Daar heb ik natuurlijk niets aan. Ook met 70% van mijn huidige salaris kan ik het nog makkelijk betalen.

Weet iemand goede lease opties waarbij je bij gedwongen ontslag altijd kosteloos op kunt zeggen?
Ik zou elders gaan werken waar je meer gewaardeerd wordt, of kijken naar lange termijn huurauto
pi_205610223
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 15:26 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je kan eigenwijs doen inderdaad. Als jij een merk als BMW, Mercedes, Audi etc in de lease aanschaft en dan een vrij nieuwe,dan verlies je er bij verkoop vrijwel niets op. Ik doe dit al 20 jaar zo. Rij nu E-Tron en van het jaar weer wat anders waarschijnlijk. Die flexibiliteit heb ik en daarbij is het stukken goedkoper dan private lease
Leaseauto verkopen wut?
Helaas berusten deze posts niet op de werkelijkheid
pi_205610308
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:46 schreef Dar.Adal het volgende:

[..]
Leaseauto verkopen wut?
Jup financial lease kun je altijd verkopen
pi_205610315
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:46 schreef Dar.Adal het volgende:

[..]
Leaseauto verkopen wut?
met andere woorden, auto op afbetaling
pi_205610353
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 18:59 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Jup financial lease kun je altijd verkopen
Gek, bij de financial lease die ik heb gehad, had de leasemij het overschrijvingsbewijs(nu deel 2 van de code?)
Of koop je het contract af en vervolgens de auto verkopen?
Helaas berusten deze posts niet op de werkelijkheid
pi_205610587
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 19:03 schreef Dar.Adal het volgende:
Gek, bij de financial lease die ik heb gehad, had de leasemij het overschrijvingsbewijs(nu deel 2 van de code?)
Of koop je het contract af en vervolgens de auto verkopen?
Hij laat een klein stukje (redelijk essentiële) info weg. Je kan bij financial lease de auto inderdaad verkopen als je dat wil, nadat je de tenaamstellingscodes van de leasemaatschappij hebt ontvangen (en de auto dus eerst zelf gekocht hebt). Kortom: je moet dus wel het geld hebben liggen om de auto eerst te kunnen kopen.
pi_205610843
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 19:03 schreef Dar.Adal het volgende:

[..]
Gek, bij de financial lease die ik heb gehad, had de leasemij het overschrijvingsbewijs(nu deel 2 van de code?)
Of koop je het contract af en vervolgens de auto verkopen?
Je verkoopt hem aan een garage. Belt de maatschappij, bewijs wordt dag later vrijgegeven.jn de tussentijd laat je je auto als onderpand bij de garage staan en voile geregeld
pi_205610862
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 19:46 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Je verkoopt hem aan een garage. Belt de maatschappij, bewijs wordt dag later vrijgegeven.jn de tussentijd laat je je auto als onderpand bij de garage staan en voile geregeld
Aanvulling;

Ik verkocht mijn auto voor 15k. Eerst bewijs vanuit de leasemaatschappij geregeld, dat duurt 24 uur. Auto liet ik daar staan ( bij de garage dus) en dag later had ik dat geld wat ik dan weer stortte naar de leasemaatschappij
pi_205611160
Volgens mij had de anwb dit. Staat me iets van bij dus wellicht wel waard om het eens op te zoeken.

Maar goed, persoonlijk vraag ik me af waarom je uberhaupt zou leasen. Uiteindelijk ben je altijd duurder uit. Ik heb mijn auto altijd van spaargeld betaald, dan zit je niet vast aan kleine lettertjes in contracten.
pi_205611309
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 19:21 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Hij laat een klein stukje (redelijk essentiële) info weg. Je kan bij financial lease de auto inderdaad verkopen als je dat wil, nadat je de tenaamstellingscodes van de leasemaatschappij hebt ontvangen (en de auto dus eerst zelf gekocht hebt). Kortom: je moet dus wel het geld hebben liggen om de auto eerst te kunnen kopen.
Waarmee het de facto dus geen leaseauto meer is, maar een ex-leaseauto en de koper minimaal de 3e eigenaar wordt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205613729
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 20:21 schreef Daboman het volgende:
Volgens mij had de anwb dit. Staat me iets van bij dus wellicht wel waard om het eens op te zoeken.

Maar goed, persoonlijk vraag ik me af waarom je uberhaupt zou leasen. Uiteindelijk ben je altijd duurder uit. Ik heb mijn auto altijd van spaargeld betaald, dan zit je niet vast aan kleine lettertjes in contracten.
In het A-segment met weinig kilometers per jaar kan leasen interessanter zijn dan zelf de auto (nieuw) kopen. Zeker van die situaties met bepaalde actiemodellen. Dan wordt er een enorme bulk ingekocht tegen zulke hoge kortingen dat het leasetarief gewoon heel interessant is. Sporadisch kan dat in het B-segment ook nog wel eens, maar in de basis is leasen inderdaad financieel minder interessant. Komt er meestal op neer hoeveel je ervoor over hebt om je risico's af te kopen.
  Moderator vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:43:15 #53
155227 crew  Guppy
dus
pi_205614459
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 00:27 schreef Accordtje het volgende:

[..]
In het A-segment met weinig kilometers per jaar kan leasen interessanter zijn dan zelf de auto (nieuw) kopen. Zeker van die situaties met bepaalde actiemodellen. Dan wordt er een enorme bulk ingekocht tegen zulke hoge kortingen dat het leasetarief gewoon heel interessant is. Sporadisch kan dat in het B-segment ook nog wel eens, maar in de basis is leasen inderdaad financieel minder interessant. Komt er meestal op neer hoeveel je ervoor over hebt om je risico's af te kopen.
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:15:36 #54
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205615269
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 08:43 schreef Guppy het volgende:

[..]
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto :P maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).
Als je alle kosten voor een heel contract op een rij zet zal private lease inderdaad niet voordeliger zijn, maar wat het voor mij zeer interessant maakt is dat ik mijn complete vermogen behield toen ik de auto ging rijden. Hoe je het ook went of keert, in 1 keer 15k uitgeven is gewoon fors.
pi_205615855
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 08:43 schreef Guppy het volgende:
Maar met de kilometers die TS rijdt, en de voorwaarden die hij wil, is private lease toch eigenlijk nooit een voordelige optie?
Nee, klopt :)
Je bent dan doorgaans (financieel) beter af met een eigen auto.
pi_205615979
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:15 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto :P maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).
Als je alle kosten voor een heel contract op een rij zet zal private lease inderdaad niet voordeliger zijn, maar wat het voor mij zeer interessant maakt is dat ik mijn complete vermogen behield toen ik de auto ging rijden. Hoe je het ook went of keert, in 1 keer 15k uitgeven is gewoon fors.
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:46:56 #57
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205616192
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Ik heb een capture privé lease en je verhaal klopt helemaal, bij onderhoud zet je vraagtekens en terecht. Heb in het verleden een vreselijke pech gehad en veel kosten met onderhoud, en dat koop je eigenlijk gewoon af. Andeer voordeel had een keer stormschade met privé leas en kreeg meteen een vervangende auto werd allemaal automatisch geregeld en dat is dan wel weer heel fijn. Schade gemeld en alles ging vanzelf. Heerlijk gevoel is dat. Bij iedere winterbeurt nieuwe uitwissen bladen etc gewoon klasse
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:51:29 #58
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205616230
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Ik ben het met je eens dat het onder de streep niet heel veel zal uitmaken hoor. Feit is wel dat als je je kilometerbundel verhoogt de leaseprijs echt extreem stijgt, veel meer dan met het toevoegen van wat luxe opties.
Overigens zal een Kia Picanto in de wegenbelasting en verzekering een stuk minder kosten dan wat je nu omschrijft. Ook is afschrijving - ondanks dat het kosten zijn - geen aanslag op je (maandelijkse) cashflow. Toen ik zelf nog een auto had hield ik er in ieder geval niet speciaal rekening mee in het bedrag dat naar m'n spaarrekening ging en was mijn maandelijkse budget alleen voor benzine, verzekering, belasting en onderhoud.

Ik denk trouwens ook dat in de vergelijking tussen private lease en eigen auto veel mensen de verkeerde vergelijking maken. Je kan natuurlijk niet een gloednieuwe wagen vergelijken met een 5 jaar oude tweedehands. Het is niet voor niets dat bij occassion lease de leaseprijs een stuk lager is.

En dat behoud van vermogen blijft voor mij HET doorslaggevende argument om leasen te prefereren. Al loopt mijn huidige contract bijna af en wordt mijn volgende auto waarschijnlijk weer een eigen auto :+
  Moderator vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:11:09 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_205617046
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:15 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Kilometers zijn inderdaad behoorlijk duur, ik betaal 375 euro voor een Kia Picanto met 24k per jaar (ook wel een hele luxe uitvoering overigens, wat zeker mogelijk is bij een Picanto :P maar met de standaard 10k per jaar zit deze auto onder de 300 denk ik).
Als je alle kosten voor een heel contract op een rij zet zal private lease inderdaad niet voordeliger zijn, maar wat het voor mij zeer interessant maakt is dat ik mijn complete vermogen behield toen ik de auto ging rijden. Hoe je het ook went of keert, in 1 keer 15k uitgeven is gewoon fors.
Maar dan snap ik het wel :) en 24k is ook wel een aardig aantal kilometers, en ¤ 375 is te overzien. Alleen wil TS vast niet in een Kia Picanto rijden (terwijl die echt prima zijn).

Ik was oprecht benieuwd, omdat ik het me ook wel eens afgevraagd heb, of het iets voor mij zou zijn.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205617110
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:46 schreef Pensioengenieter het volgende:
Ik heb een Captur privé lease en je verhaal klopt helemaal, bij onderhoud zet je vraagtekens en terecht. Heb in het verleden een vreselijke pech gehad en veel kosten met onderhoud, en dat koop je eigenlijk gewoon af. Ander voordeel had een keer stormschade met privé lease en kreeg meteen een vervangende auto werd allemaal automatisch geregeld en dat is dan wel weer heel fijn. Schade gemeld en alles ging vanzelf. Heerlijk gevoel is dat. Bij iedere winterbeurt nieuwe uitwissen bladen etc gewoon klasse
Wat jij hier aan voordelen benoemd heeft in de basis niks met leasen te maken. Als jij een nieuwe Captur koopt dan heb je een x aantal jaren fabrieksgarantie, zodat je die risico's ook niet hebt. Dat een vervangende auto en schadeherstel door de leasemaatschappij wordt geregeld is wel lekker, maar in basis niet heel veel anders dan een schade laten herstellen op je eigen allrisk verzekerde auto. Auto brengen, vervangende auto mee en als hij klaar is weer omwisselen. De afhandeling regelt je verzekeraar verder ook gewoon.
pi_205617615
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
Het valt of staat in dat segment met hoe goed de private lease deal is. Als je het voorbeeld van die 375,- pakt en vergelijkt met zelf aanschaffen dan vind ik de private lease relatief duur.

Het is de op één na meest luxe uitvoering. Die zal t.o.v. vijf jaar geleden inmiddels ook 19k á 20k aantikken verwacht ik. Laten we uitgaan van 19,5k en na 60 maanden en 120.000 km rekenen met ¤ 6.000,- restwaarde. Dan krijg je ongeveer het volgende:

Afschrijving: 225,-
Wegenbelast: 20,-
Verzekeringen: 60,-
Rep/Onderhoud: 35,- (je hebt tenslotte 7 jaar garantie, dus vooral regulier onderhoud/slijtage)
Banden: 20,-
Vervangende auto: 5,- (1x per jaar dagje vervangend vervoer á ¤ 50,-)

Kom je op ¤ 365,- per maand uit.
Die ¤ 375,- private lease van vijf jaar terug is inmiddels ook minimaal ¤ 400,- en dus heb je het over ¤ 35,- per maand verschil. Dat is ruim ¤ 2.000,- over vijf jaar.

Ik vind persoonlijk de private lease optie dan niet echt goedkoop.

Bij een wat gangbaardere uitvoering wordt er vaak veel groter ingekocht (en dus veel hogere kortingen). Dan kan je ineens private lease tarieven hebben die wel interessanter zijn dan het kopen van de auto. Het is in dat segment dus echt opletten of er ergens net een interessante actie loopt. Daarmee kan je echt voordeel pakken.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:39:31 #62
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_205619183
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 13:16 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Wat jij hier aan voordelen benoemd heeft in de basis niks met leasen te maken. Als jij een nieuwe Captur koopt dan heb je een x aantal jaren fabrieksgarantie, zodat je die risico's ook niet hebt. Dat een vervangende auto en schadeherstel door de leasemaatschappij wordt geregeld is wel lekker, maar in basis niet heel veel anders dan een schade laten herstellen op je eigen allrisk verzekerde auto. Auto brengen, vervangende auto mee en als hij klaar is weer omwisselen. De afhandeling regelt je verzekeraar verder ook gewoon.
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.
pi_205619200
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:51 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens dat het onder de streep niet heel veel zal uitmaken hoor. Feit is wel dat als je je kilometerbundel verhoogt de leaseprijs echt extreem stijgt, veel meer dan met het toevoegen van wat luxe opties.
Overigens zal een Kia Picanto in de wegenbelasting en verzekering een stuk minder kosten dan wat je nu omschrijft. Ook is afschrijving - ondanks dat het kosten zijn - geen aanslag op je (maandelijkse) cashflow. Toen ik zelf nog een auto had hield ik er in ieder geval niet speciaal rekening mee in het bedrag dat naar m'n spaarrekening ging en was mijn maandelijkse budget alleen voor benzine, verzekering, belasting en onderhoud.

Ik denk trouwens ook dat in de vergelijking tussen private lease en eigen auto veel mensen de verkeerde vergelijking maken. Je kan natuurlijk niet een gloednieuwe wagen vergelijken met een 5 jaar oude tweedehands. Het is niet voor niets dat bij occassion lease de leaseprijs een stuk lager is.

En dat behoud van vermogen blijft voor mij HET doorslaggevende argument om leasen te prefereren. Al loopt mijn huidige contract bijna af en wordt mijn volgende auto waarschijnlijk weer een eigen auto :+
Dat je niet gelijk al je vermogen hoeft uit te geven zou ik inderdaad wel een goed argument vinden en dan voornamelijk als je het niet hebt terwijl je wel een goede cashflow hebt. Dat lijkt me dan de doelgroep.

Ik rijd zelf best veel kilometers en hoewel er altijd geadverteerd werd met de kleinste km bundel was ik altijd duurder uit als ik mijn eigen kilometers invulde. Overigens zit er ook veel winst als je je auto hebt afgeschreven maar wel door blijft rijden, ik houd nu een afschrijftermijn van 5 jaar aan, maar houd de auto met restwaarde dan over (te vergelijken met afbetalen van een hypotheek bij je huis, beetje hetzelfde idee).
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:13:16 #64
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205619501
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 14:08 schreef Accordtje het volgende:

Bij een wat gangbaardere uitvoering wordt er vaak veel groter ingekocht (en dus veel hogere kortingen). Dan kan je ineens private lease tarieven hebben die wel interessanter zijn dan het kopen van de auto. Het is in dat segment dus echt opletten of er ergens net een interessante actie loopt. Daarmee kan je echt voordeel pakken.
Wat voor gangbare uitvoering, model bedoel je daar dan mee?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:24:34 #65
155227 crew  Guppy
dus
pi_205619654
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 17:39 schreef Pensioengenieter het volgende:

[..]
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.
Ik heb 11 jaar geleden een Polo gekocht, nieuw. Ik heb 'm nog steeds en er staat nu 200k op de teller. In die tijd heb ik, naast regulier onderhoud, één keer een stevige reparatie gehad (EGR-klep, janken). Maar dat was het dan ook...

Maar goed, je kunt ook een stuk meer pech hebben. Wat dat betreft is een auto wel altijd een soort prijsschieten.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_205620428
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 17:39 schreef Pensioengenieter het volgende:
Ik spreek uit ervaring nieuwe auto en problemen na de garantie periode Volkswagen en Opel en veel kosten gehad. Bij lease koop je kilometers en dat is dan toch anders.
Over welke leeftijd/km stand heb je het dan? Want een private lease sluit je doorgaans af voor 4/5 jaar. Als je een nieuwe auto ook na 4/5 jaar weer inruilt dan is de periode waarin je een risico loopt ook niet zo groot en bij veel merken heb je dan ook nog wel enige coulance. Nou is Volkswagen dan wel een slecht voorbeeld wat coulance beleid betreft overigens, dat wel...
pi_205633058
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 11:25 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]
Zet de boel maar eens echt volledig onder elkaar. Private lease klinkt duur en kan het in sommige gevallen ook zeker zijn, maar een eigen auto kopen,hebben en rijden is ook hartstikke duur. Ik vind die 375 best wel heel goedkoop voor 2000 km per maand.

Verzekering 60,-
Wegenbelasting 50,-
Onderhoud 50,-
Afschrijving 150,-
Rente 10,-
Banden 20,-
Reparaties???

Totaal al 340,- en heb ik voorzichtig gerekend.
Al met al zal het elkaar vaak niet veel ontlopen (let wel op bij welke aanbieder je het dan haalt).
150 euro afschrijving op een Pikanto?
50 Euro wegenbelasting?

Ja, als je zo rekent wordt een auto bezitten op papier wel heel duur inderdaad. Een Pikanto schrijft in 4 jaar en 100.000km echt geen 7200 euro af. Een Picanto kostte nieuw in 2018 afhankelijk van model/uitrusting grofweg tussen de 11k en 15k (topmodellen met vrijwel alle opties niet meegeteld). Die auto's wisselen nu voor tussen de 8k en 12k van eigenaar. Dan kom je op de helft van de afschrijving die jij noemt

En kost ook geen 50 euro aan MRB per maand. Afhankelijk van welke provincie je woont, is de MRB 57-64 euro per kwartaal, ofwel 19-21 euro per maand.

En met 5 schadevrije jaren, mijn leeftijd en mijn woonplaats kan je een hagelnieuwe Picanto al voor 38 euro per maand all-risk verzekeren.

Het grote financiële voordeel van bezit zit hem er echter in wanneer je na die eerste 4 jaar er nog een paar jaar mee doorrijdt. Bij de meeste merken gaat een auto zonder rare onderhoudskosten tegenwoordig makkelijk 10 jaar/200.000 kilometer mee, terwijl na de eerste jaren de afschrijving per jaar steeds minder wordt. Op zo'n Picanto zit 7 jaar/150.000km fabrieksgarantie.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ivo1985 op 14-08-2022 08:55:26 ]
pi_205634233
Voorzichtig geschat scheelt het je in dit voorbeeld dus al zo 5k in 4 jaar tijd. Als je dat verschil maandelijks oppot dan heb je binnen no time een gezonde buffer voor als je wel een keer een tegenvaller hebt, en als je het nog iets langer vol houdt dan heb je ook al een flinke aanbetaling voor je volgende auto.

Zo lang 'gebruik' niet gedeeld wordt met anderen zal het op de lange termijn niet goedkoper zijn dan 'bezit', hoe graag de aanbieders van de vele abonnementsdiensten je dat ook doen geloven. Die leasemij moet tenslotte ook draaien en kan dat echt niet alleen doen uit de voordelen van schaalgrootte.

Daar tegenover staat natuurlijk gemak, ontzorging, risico-afdekking, flexibiliteit en liquiditeit en de waarde daarvan moet ieder voor zich bepalen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Wiedanwel op 14-08-2022 11:54:46 ]
pi_205635286
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 18:13 schreef sanger het volgende:
Wat voor gangbare uitvoering, model bedoel je daar dan mee?
De meeste modellen van een auto kennen verschillende uitvoeringen, van een kale versie (zonder radio bijvoorbeeld) tot de meest luxe versie (met bijvoorbeeld lederen bekleding).

Veel mensen zullen de kaalste versie van een model al snel links laten liggen, maar de meesten zijn ook niet bereid om extra te betalen voor luxe als lederen bekleding. Die uitvoeringen ga je als leasemaatschappij dus niet op grote schaal vooraf inkopen, maar dat doe je dus vooral met een uitvoering die daar tussenin zit.
pi_205635356
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 08:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Ja, als je zo rekent wordt een auto bezitten op papier wel heel duur inderdaad. Een Pikanto schrijft in 4 jaar en 100.000km echt geen 7200 euro af. Een Picanto kostte nieuw in 2018 afhankelijk van model/uitrusting grofweg tussen de 11k en 15k (topmodellen met vrijwel alle opties niet meegeteld). Die auto's wisselen nu voor tussen de 8k en 12k van eigenaar. Dan kom je op de helft van de afschrijving die jij noemt
Daarbij moet wel gezegd worden dat de huidige autoprijzen door diverse omstandigheden iets anders zijn dan dat ze normaal gesproken zouden zijn. Die omstandigheden waren in 2018 natuurlijk niet voorzien. De leasemaatschappijen hebben destijds ook niet naar de huidige restwaardes toegerekend.

quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2022 08:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Het grote financiële voordeel van bezit zit hem er echter in wanneer je na die eerste 4 jaar er nog een paar jaar mee doorrijdt. Bij de meeste merken gaat een auto zonder rare onderhoudskosten tegenwoordig makkelijk 10 jaar/200.000 kilometer mee, terwijl na de eerste jaren de afschrijving per jaar steeds minder wordt. Op zo'n Picanto zit 7 jaar/150.000km fabrieksgarantie.
De beste periode waarin je een auto financieel gezien kan bezitten is tussen de 3/4 jaar (kopen) en 7/8 jaar (verkopen). Uitgaande van een goed onderhouden auto zit je dan op de beste verhouding tussen afschrijving en onderhoud.
  maandag 15 augustus 2022 @ 10:08:28 #71
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_205642491
Los van de afweging over kosten (die voor iedereen toch weer net wat anders uitpakt), dit kan via Private Lease. Alleen niet altijd kostenloos. Zoek idd eens bij de ANWB of anderen die werekn in het keurmerk private lease. Mijn vrouw least via de ANWB (uitgevoerd door Leaseplan) en ik heb de voorwaarden er even bijgezocht.

Opzeggen kan na 12 maanden altijd tussentijds. Er wordt dan afgerekend als dat je een leasecontract had opgesteld in het begin met die looptijd. Dus stel, je betaald 200pm voor 5 jaar en 250pm voor 3 jaar, en je zegt na 3 jaar op, dan moet je 36x50 euro bijbetalen. Zelfde geld(t) voor de kilometers. En ja, als jij dus om persoonlijke omstandigheden wil opzeggen dan geldt dat er bepaalde scenarios zijn waarbij je dit niet hoeft te betalen als je dus je auto niet meer zou kunnen betalen. Dus niet standaard "ow, U bent ontslagen, dan geen extra kosten". Dat zou gewoon te duur zijn en de lease per maand voor iedereen omhoog gooien.

Zie ook https://www.anwb.nl/binar(...)ersie-maart-2021.pdf (pag 18 en verder)

Keuze is aan jou. En niet vergeten, private lease drukt je mogelijkheid tot hypotheek. Voor mij en mijn vrouw werkt het prima, maar er is hierboven al genoeg gemekkerd over waarom je het niet moet doen. Succes met de zoektocht en idd, altijd die rottige kleine lettertjes lezen voordat je tekent.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  maandag 15 augustus 2022 @ 11:18:28 #72
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205643198
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 13:49 schreef Accordtje het volgende:

[..]
De meeste modellen van een auto kennen verschillende uitvoeringen, van een kale versie (zonder radio bijvoorbeeld) tot de meest luxe versie (met bijvoorbeeld lederen bekleding).

Veel mensen zullen de kaalste versie van een model al snel links laten liggen, maar de meesten zijn ook niet bereid om extra te betalen voor luxe als lederen bekleding. Die uitvoeringen ga je als leasemaatschappij dus niet op grote schaal vooraf inkopen, maar dat doe je dus vooral met een uitvoering die daar tussenin zit.
Ja ik snap wat je bedoelde, maar vroeg me af of je specifieke modellen wist te benoemen ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 15 augustus 2022 @ 11:20:39 #73
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205643210
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 13:59 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Daarbij moet wel gezegd worden dat de huidige autoprijzen door diverse omstandigheden iets anders zijn dan dat ze normaal gesproken zouden zijn. Die omstandigheden waren in 2018 natuurlijk niet voorzien. De leasemaatschappijen hebben destijds ook niet naar de huidige restwaardes toegerekend.
Dat zou het alleen maar goedkoper moeten maken. Door de schaarste op de automarkt zijn de restwaardes hoger dan voorheen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205643378
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:18 schreef sanger het volgende:
Ja ik snap wat je bedoelde, maar vroeg me af of je specifieke modellen wist te benoemen ;)
Oh...nou ja, bijvoorbeeld een Toyota Aygo. Daar had je een x / x-fun / x-play uitvoering.
Die x had geen airco, dus die koop je niet in grote aantallen in. Die x-play had een parkeercamera, lederen stuur en nog wat kleine dingetjes t.o.v. een x-fun, maar veel mensen vinden dat de extra kosten niet waard.

Volkswagen Up had ook een Take Up, Move up en High Up. Daarvoor geldt in de basis hetzelfde als bij de Aygo.

Dus koop je dan een grote bulk op voorraad in, dan ga je voor een uitvoering die de meeste mensen kiezen.
pi_205643406
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:20 schreef sanger het volgende:
Dat zou het alleen maar goedkoper moeten maken. Door de schaarste op de automarkt zijn de restwaardes hoger dan voorheen.
Het bezit bedoel je t.o.v. private lease? Als je in 2018 een auto nieuw had gekocht in plaats van leasen dan zou dat gezien de huidige restwaardes inderdaad sterk in je voordeel zijn. Nu verdwijnt de winst in de zakken van de leasemaatschappij inderdaad.
  maandag 15 augustus 2022 @ 11:46:32 #76
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_205643425
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:44 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Het bezit bedoel je t.o.v. private lease? Als je in 2018 een auto nieuw had gekocht in plaats van leasen dan zou dat gezien de huidige restwaardes inderdaad sterk in je voordeel zijn. Nu verdwijnt de winst in de zakken van de leasemaatschappij inderdaad.
Allebei, maar dus ook de leaseprijzen (uitgaande van het doorrekenen van het effect).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_205644530
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2022 11:46 schreef sanger het volgende:
Allebei, maar dus ook de leaseprijzen (uitgaande van het doorrekenen van het effect).
Deze effecten (chiptekort en de oorlog in Oekraïne) zullen niet doorgerekend worden in de nieuwe leasecontracten. De restwaardes worden voornamelijk bepaald vanuit historische data. Daar komen de huidige verkoopprijzen uiteraard wel in terecht, maar die piek is te herleiden naar de huidige omstandigheden. Als je nu een private lease contract afsluit dan zal men voor bepaling van de restwaarde in 2026/2027 niet de huidige situatie op de occasionmarkt gebruiken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')