abonnement Unibet Coolblue
pi_205603843
Heel de winter 22 a 23 graden stoken hier. :9
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_205604600
quote:
2s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:19 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ben van plan om m'n jas gewoon aan te houden en onder een dikke deken tv te gaan kijken.
Heb geen zin om 100 euro per dag aan gas kwijt te zijn.

En als het echt koud wordt dan ga ik wel in de auto zitten met m'n laptop die heeft lekker stoelverwarming.
Ik ben benieuwd wat jullie plannen zijn om dikke besparingen te boeken.
Vorige winter niet. Deze winter niet.
pi_205604903
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 20:53 schreef DrDarwin het volgende:

[..]
Nou ja, ik ben de hele dag thuis en kou deert mij niet dus dan mag die verwarming wel uit.
Ik zou ook wel een vrouw willen die heel de dag werkt en pas om 21u terug kwam en ik zelf lekker thuis kon blijven. Droomleven _O_
pindazakje
pi_205604970
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 07:10 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik zou ook wel een vrouw willen die heel de dag werkt en pas om 21u terug kwam en ik zelf lekker thuis kon blijven. Droomleven _O_
Het huishouden en de keuken is mijn domein, daar ben je dan toch wel redelijk druk mee.
pi_205605023
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 07:34 schreef DrDarwin het volgende:

[..]
Het huishouden en de keuken is mijn domein, daar ben je dan toch wel redelijk druk mee.
Ja heus :')
Ben je hooguit een uurtje mee bezig per dag en vaak nog minder.
Ik doe het allebei zelf (40u werken + huishouden) dus ik kan het weten.
pindazakje
  Spellchecker donderdag 11 augustus 2022 @ 08:31:26 #56
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205605173
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:42 schreef DrDarwin het volgende:
Mijn vrouw is nogal een koukleum, dus in de winter 's morgens als het echt koud is zet ik vlak voor ze wakker wordt de verwarming open zodat het op de douche en toilet warm is.

Na een half uurtje gaat de verwarming weer uit, en breng ik haar naar d'r werk

Als ze om 21.00 uur weer terug van het werk is zet ik de verwarming nog even aan tot we gaan slapen, al met al draait de verwarming dan 2,5 uur, en dan hebben we alleen de radiatoren op de badkamer en in de woonkamer open.
Die maakt lange dagen :o
pi_205605190
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 08:31 schreef maily het volgende:

[..]
Die maakt lange dagen :o
4 Dagen in de week, daarom zorg ik er ook voor dat ze verder niets hoeft te doen.
  Spellchecker donderdag 11 augustus 2022 @ 08:36:15 #58
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205605209
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 08:34 schreef DrDarwin het volgende:

[..]
4 Dagen in de week, daarom zorg ik er ook voor dat ze verder niets hoeft te doen.
^O^ O+
pi_205605222
heb een warmtepomp en zonnepalen. mij krijgen ze niet daar in den haag.

gewoon de kachel aan op 24 graden, heerlijk
pi_205605795
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 21:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]
ik dacht altijd dat het juist duurder was.. ga ik toch maar eens sparen voor een elektrische
Inductie wekt warmte op in de pan. Dat is natuurlijk veel efficiënter dan een open vlam onder de pan waarvan de meeste warmte ook nog eens langs de pan weg waait. Helaas moeten je pannen wel geschikt zijn voor inductie. Als een magneetje blijft kleven dan zijn ze geschikt.

Wat vrijwel iedereen vergeet is dus die 'vervuiling' door de open vlam wat je moet weg ventileren.

Het is wel iets in de marge van besparen. Alleen doen als je toch al van plan bent te vervangen lijkt mij tenzij je regelmatig pannen halve dagen op het gas hebt.
pi_205606237
Ik schaf voor de winter een lekker elektrisch fleecedekentje aan voor op de bank.
pi_205606276
quote:
15s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 12:30 schreef junkiesietze het volgende:
ik haat dingen berekenen, maar moet toch maar even gaan uitzoeken of de normale verwarming gebruiken goedkoper is dan wat electrische kacheltjes te gebruiken in huis.
Ja, je normale verwarming is goedkoper bij normaal gebruik.
Met gemak.
pi_205606295
Ja, absoluut.
Volgens huidige planning van mijn energieleverancier zit ik nog steeds onder de 100 euro per maand met een variabel contract _O- _O-
Terwijl mijn woning helemaal niet zo goed geïsoleerd is.
pi_205606623
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 09:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Inductie wekt warmte op in de pan. Dat is natuurlijk veel efficiënter dan een open vlam onder de pan waarvan de meeste warmte ook nog eens langs de pan weg waait. Helaas moeten je pannen wel geschikt zijn voor inductie. Als een magneetje blijft kleven dan zijn ze geschikt.

Wat vrijwel iedereen vergeet is dus die 'vervuiling' door de open vlam wat je moet weg ventileren.

Het is wel iets in de marge van besparen. Alleen doen als je toch al van plan bent te vervangen lijkt mij tenzij je regelmatig pannen halve dagen op het gas hebt.
je bespaart sowieso gas, toch? want voortaan elektrisch.
ja wel nieuwe pannen kopen dan, ook.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 11:46:45 #65
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205606771
Ik heb deze winter een kapotte verwarming gehad zodat mijn huis niet werd verwarmd en daar kwam ik pas na drie weken achter. _O-

Dus dan zet ik hem net zo lief uit.
pi_205606949
https://www.plusonline.nl(...)-of-op-elektriciteit
quote:
Met de gemiddelde gasprijs is is de afgelopen maanden sterk gestegen naar 2,65 euro per kuub en dat brengt de jaarlijkse kosten op zo'n 96 euro

Een wat ouderwetse elektrische kookplaat gebruikt veel meer stroom dan inductie en is gemiddeld genomen goed voor een verbruik van 260kWh per jaar. De gemiddelde prijs voor een kilowattuur is nu zo'n 67 cent en dat maakt deze manier van elektrisch koken nog steeds duurder dan gas: 174 euro per jaar

Voor inductie ziet het sommetje er anders uit omdat deze manier van koken veel efficienter is gebruikt een gemiddeld gezin 175 kWh per jaar: 117 euro per jaar.
verbruik voor koken kost dus sowieso geen ene drol.
pi_205607093
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 11:46 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb deze winter een kapotte verwarming gehad zodat mijn huis niet werd verwarmd en daar kwam ik pas na drie weken achter. _O-

Dus dan zet ik hem net zo lief uit.
Zal er aan liggen wat voor woning je hebt.
M'n eigen woning is vrijstaand, daar heb je na 2 dagen echt wel het idee van "nou, het is koud".
Heb het eens getest toen de CV-ketel vervangen werd door de warmtepomp in 2018.

Maar als je in een rijtje of appartement woont en de buren nog wel stoken dan kan je het lang volhouden.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 12:18:01 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205607111
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zal er aan liggen wat voor woning je hebt.
M'n eigen woning is vrijstaand, daar heb je na 2 dagen echt wel het idee van "nou, het is koud".
Heb het eens getest toen de CV-ketel vervangen werd door de warmtepomp in 2018.

Maar als je in een rijtje of appartement woont en de buren nog wel stoken dan kan je het lang volhouden.
In een rijtje en ik ben niet heel gevoelig voor temperatuur.
pi_205740520
Deze winter nog wel, heb nog een contract wat loopt tot eind 2023, daarna waarschijnlijk een paar graden lager. Of verwarmen met de airco units.

Alleen weiger ik te douchen met een stopwatch ernaast
pi_205740729
Wij gaan voor airco’s die kunnen verwarmen :P
Trek de cv van de muur en gooi hem bij Rutte in de voortuin.
pi_205740869
Ik zet hem (vast) op 18 graden. ook om vocht/condens te voorkomen.
Daarnaast wel altijd blijven ventileren en vooral bij koken en douchen etc.

Dan maar kijken en evt met een deken op de bank....
Ben ook niet echt een koukleum want de temp kwam vrijwel nooit boven de 20/21 graden...
Er zijn mensen die 23 graden lekker vinden...
pi_205741365
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 12:03 schreef pokkerdepok het volgende:
https://www.plusonline.nl(...)-of-op-elektriciteit
[..]
verbruik voor koken kost dus sowieso geen ene drol.
Ze vergeten voor het gemak even dat op gas koken een super laag rendement heeft. Iets in de orde van 25 tot 30 % kwam ik op uit na meten. Meten gedaan door een liter water te koken op gas en in de waterkoker.

Daarnaast heb je -zoals ik al vertelde- puur door het verbranden van gas water en co2 in je huis wat je moet weg ventileren.
pi_205741383
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 13:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ze vergeten voor het gemak even dat op gas koken een super laag rendement heeft. Iets in de orde van 25 tot 30 % kwam ik op uit na meten. Meten gedaan door een liter water te koken op gas en in de waterkoker.

Daarnaast heb je -zoals ik al vertelde- puur door het verbranden van gas water en co2 in je huis wat je moet weg ventileren.
ja dat is waar.
pi_205741649
Ik heb nog geen idee wat ik ga doen.

Ik kan de temperatuur wat lager zetten en de verwarmingstijden wat korter op de klokthermostaat ('s ochtends tussen opstaan en vertrek 19,5 -> 19°C, 's middags tussen thuiskomst en bed 20 ->19,5°C) en de douchekraan half open zetten, maar het kan ook zo zijn dat ik die maatregelen na een paar dagen kou al terugdraai omdat ik wel comfortabel wil leven, en die paar Euro maakt dan ook niet zo veel uit.

CV is al extreem zuinig afgesteld, 40°C aanvoer (had liever gezien dat ik de retourtemperatuur in kan stellen) met ventilatoren onder alle radiatoren + folie er achter bij de buitenmuren, en warm water is al terug naar de 55°C, en het vermogen is teruggeschroefd naar iets meer dan minimaal nodig voor 58m² appartement.

Ik kook nog op gas, maar om nou meer dan ¤1000,- uit te gaan geven voor een goede inductieplaat (+ aanpassing groepenkast) gaat mij nog wat te ver.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_205741971
Ik zie het weer langskomen.
Koken op gas, 6 maal per week kost maximaal 1m3 per maand.
Zelfs bij deze gasprijzen nog geen 30,- per jaar.

Normaal stook ik van 7:00 - 20:00 tot 18.5 graden, in de avond al uit.
Nu denk ik aan 15 graden overdag bij gasprijzen van 3 tot 4 euro.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')