Heeft idd geen enkele juridische status. Dus je mag er met de auto op, en je hoeft er als fiets niet binnen te blijven.quote:
Snap ik Maar als ze er met zijn 2en fietsen en ook nog ruim naast het fietspad wordt het een ander verhaal.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 10:19 schreef Salatrel het volgende:
[..]
ja daar mag je dus gewoon overheen rijden met de auto
Dit idd. Alsof ze oogkleppen op hebben sommige.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 10:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Heeft idd geen enkele juridische status. Dus je mag er met de auto op, en je hoeft er als fiets niet binnen te blijven.
Uiteraard mag je als fietsers anderen niet hinderen, dus mag/moet je wel ff aan de kant als er een auto langs wil
En dan ook nog bomen er naastquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 10:25 schreef dick_laurent het volgende:
Vind dat overigens altijd de meest stressvolle type wegen in Nederland om overheen te rijden. Zeker omdat ik al té vaak heb meegemaakt dat tegenliggers en bijv busjes en ander lokaal verkeer daar gerust met 80 km/u overheen razen zonder ook maar een beetje af te remmen en dan met een tyfusvaart rakelings langs je knallen.
Leuk dat je de weg kent en precies weet hoe breed je auto is, maar het voelt gewoon niet relaxt als een tegenligger op 4cm van je spiegel met 80km/u langs je raast.
En voor 2022 geldt: Onder de huidige RVV staat het je vrij om de kant te kiezen die jij het veiligst vindt.quote:
Datzelfde argument kun je natuurlijk net zo goed tegen die boomers zeggen danquote:Op maandag 17 oktober 2022 07:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En voor 2022 geldt: Onder de huidige RVV staat het je vrij om de kant te kiezen die jij het veiligst vindt.
Vind jij dat vervelend? Lekker belangrijk.
Met uitzondering van het gegeven dat jij zelf aangeeft dat jij dan kiest voor 'gevaarlijk rijgedrag' en de voetgangers dat niet doen.quote:Op maandag 17 oktober 2022 08:30 schreef DesertGlory het volgende:
[..]
Datzelfde argument kun je natuurlijk net zo goed tegen die boomers zeggen dan
Want als ze rechts zouden lopen zou je er wel omheen kunnen?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:24 schreef DesertGlory het volgende:
Van die boomers die met zijn tween naast elkaar lekker rustig aan het wandelen zijn aan de verkeerde kant van de weg (''want dat is veiliger dan zie je het verkeer aankomen'') en die jou tegemoet wandelen en er niet over peinzen aan de kant te gaan. Jij die gewoon keurig netjes rechts van de weg fietst. En ook een andere weggebruiker die nog achter de wandelende boomers is en zélf ook netjes rechts rijdt, ook jou tegemoet komt, maar wel sneller gaat dan de boomers waardoor jij niet meer rechts kunt blijven fietsen (want daar lopen de boomers), maar je kunt ook niet meer links om hen heen (want daar rijdt een tegemoetkomende auto/brommer/fietser).
Meestal pers ik m'n fiets net ertussendoor op 1 cm afstand van de boomers, die dan boos worden omdat je gevaarlijk rijgedrag tentoonspreidt. Wat moet je dan doen, stoppen en afstappen ofzo?
Klopt, je dient wel rekening te houden met het overige verkeer, wat ook makkelijk kan als je links loopt, want dan zie je het aankomen.quote:Op maandag 17 oktober 2022 09:19 schreef qajariaq het volgende:
Het hele links lopen van voetgangers had wel als uitgangspunt dat je dan in de berm zou wachten als er ander verkeer kwam. Dat gebeurt dus niet.
Persoonlijk vind ik rechts van de weg prettiger. Als je links loopt en je komt een fietser tegen plus ander verkeer dan moet de fietser afstappen en de wandelaar stoppen. Loop de wandelaar rechts hoeft de fietser alleen in houden en kan de wandelaar gewoon doorlopen.
Wandelen op wegen is goed zichtbare kleding en evt verlichting altijd aan te raden natuurlijk.
Het probleem zat dan ook zeer zeker niet in de wet en regelgeving maar in het (wan)gedrag van mensen. Links lopen is en blijft de veilige optie omdat je dan kunt reageren op rijdend verkeer.quote:Op maandag 17 oktober 2022 09:19 schreef qajariaq het volgende:
Het hele links lopen van voetgangers had wel als uitgangspunt dat je dan in de berm zou wachten als er ander verkeer kwam. Dat gebeurt dus niet.
Sowieso zorgen dat je goed zichtbaar bent in schemering of donker als wandelaar is geen verstandig. En het vrijlaten van links of rechts lopen resulteert er meer en meer in dat men zowel links als rechts loopt en daarmee het overzicht van het verkeer lastiger maakt.quote:Persoonlijk vind ik rechts van de weg prettiger. Als je links loopt en je komt een fietser tegen plus ander verkeer dan moet de fietser afstappen en de wandelaar stoppen. Loop de wandelaar rechts hoeft de fietser alleen in houden en kan de wandelaar gewoon doorlopen.
Wandelen op wegen is goed zichtbare kleding en evt verlichting altijd aan te raden natuurlijk.
Dit vind ik wel meevallen eerlijk gezegd. Althans, toen ik net in Duitsland woonde viel het me ook op, inmiddels niet meer. Zie vaker dat bestuurders de auto laten uitrollen ipv vol in de ankers, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 15:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En wat me ook mateloos irriteert aan die Germanen, is dat ze bij elk snelheidsbord vol in de ankers gaan, om daarná pas op te tieven naar rechts als je al bijna achterin ligt met alles piepend en knipperend omdat de adaptive cruise dan even een noodstoppie maakt.. Het is vaak maar goed dat ik geen stenen in de auto heb, want soms kom je echt in de verleiding.. stom volk.
Maar wat is dan de optie volgens jou? Naar links ''er tussendoor'' mag niet. Je kunt ook moeilijk rechts blijven rijden en tegen de boomers aanrijden. Dan stoppen + afstappen, maar die boomers lopen toch op je af dus dan sta je alsnog in de weg. En ze maken vaak ook niet de indruk alsof ze bereid zijn hun pas te matigen. Moet je dan met fiets en al de berm / het water in of wat?quote:Op maandag 17 oktober 2022 08:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Met uitzondering van het gegeven dat jij zelf aangeeft dat jij dan kiest voor 'gevaarlijk rijgedrag' en de voetgangers dat niet doen.
Maar ja, waarschijnlijk wel te verwachten van millennials.
Boom is ho is toch het gezegde?quote:Op maandag 17 oktober 2022 16:57 schreef DesertGlory het volgende:
[..]
Maar wat is dan de optie volgens jou? Naar links ''er tussendoor'' mag niet. Je kunt ook moeilijk rechts blijven rijden en tegen de boomers aanrijden. Dan stoppen + afstappen, maar die boomers lopen toch op je af dus dan sta je alsnog in de weg. En ze maken vaak ook niet de indruk alsof ze bereid zijn hun pas te matigen. Moet je dan met fiets en al de berm / het water in of wat?
Heb jij ooit een wandelaar de berm in zien stappen om ruimte voor een ander te maken?quote:Op maandag 17 oktober 2022 09:31 schreef JaapB het volgende:
Wat mij betreft gaan ze gewoon terug naar de oude regelgeving, simpel en doeltreffend. En als wandelaar is een stap de berm in gemakkelijk te maken.
Oh zeker, de meeste mensen doen dat wel hier in het noorden. En ook als je als fietsers elkaar op een smal paadje door de weilanden tegenkomt is het altijd netjes om allebei ruimte te maken.quote:Op maandag 17 oktober 2022 18:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Heb jij ooit een wandelaar de berm in zien stappen om ruimte voor een ander te maken?
Als je rechts loopt dan merk je het achteropkomend verkeer niet eerder dan dat die naast je zijn, En soms is dat niet erg als je daar in je eentje loopt maar als je met zijn tweeën naast elkaar loopt hinder je het andere verkeer. En heel eerlijk ik ben nog geen wandelaar tegengekomen die een achteruitkijkspiegel heeft en gebruikt. Sterker nog er zijn veel die doppen op de oren hebben om zich nog verder van de wereld af te sluiten.quote:Als je rechts loopt kan achteropkomend verkeer net zo ruim om je heen als tegemoetkomend verkeer. Komt er een tegenligger aan dan kijk je even achterom, dan weet je of je rekening moet houden met ruimte gebrek of dat je gewoon door kunt lopen.
Als je links loopt zie je de auto op jouw weghelft aankomen en kun je een stap opzij doen en is er meer ruimte.quote:Bij links lopen is een auto die met tachtig langs je rijd net zo eng als dat je rechts loopt. Dat je meer ruimte hebt is gewoon niet waar.
Probleem is dat je niet ziet aankomen als je voor je flikker wordt gereden. Als je links loopt wel. Dan stapt die fietser maar af. Wat overigens niet nodig is.quote:Op maandag 17 oktober 2022 09:19 schreef qajariaq het volgende:
Het hele links lopen van voetgangers had wel als uitgangspunt dat je dan in de berm zou wachten als er ander verkeer kwam. Dat gebeurt dus niet.
Persoonlijk vind ik rechts van de weg prettiger. Als je links loopt en je komt een fietser tegen plus ander verkeer dan moet de fietser afstappen en de wandelaar stoppen. Loop de wandelaar rechts hoeft de fietser alleen in houden en kan de wandelaar gewoon doorlopen.
Wandelen op wegen is goed zichtbare kleding en evt verlichting altijd aan te raden natuurlijk.
Ik kan het heel goed begrijpen hoor.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 10:25 schreef dick_laurent het volgende:
Leuk dat je de weg kent en precies weet hoe breed je auto is, maar het voelt gewoon niet relaxt als een tegenligger op 4cm van je spiegel met 80km/u langs je raast.
Lolquote:Op maandag 24 oktober 2022 16:41 schreef Charged het volgende:
Mijn eigen irritatie/fuck up.
Ruitensproeiers van m'n stokbroodje stopten met werken. Pompje hoorde ik amper lopen maar ook nooit op gelet.
Tankje en pompje uitgebouwd om na te meten en het werkt gewoon. Sproeiers uit de motorkap lopen friemelen om door te blazen en die zijn vrij van obstructie.
Guess what....reservoir leeg
Ik voel me serieus als het achterend van een varken.
Teveel afhankelijk geworden van dashboard meldingen en dat is mijn eigen stomme schuld.
Ah heerlijk,wat is jou reactie..groot licht,middelvinger,claxon,niks doen of achter het stuur ze de vinkentering schelden? Ik het laatste als me dat gebeurd. Meerdere opties zijn mogelijk maar niet echt oke,denk ik.quote:Op maandag 24 oktober 2022 17:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Lol
Gisteren weer diverse mensen die het normaal vinden om een voorrangsweg op te draaien waar verkeer aan komt.
Gewoon cruise erop houden en meteen inhalen. Als ik moet ankeren gaat ook het groot licht aan, alleen zie ik het over het algemeen wel aankomen dus zorg ik dat er sowieso niks kan gebeuren.quote:Op maandag 24 oktober 2022 18:02 schreef Charged het volgende:
[..]
Ah heerlijk,wat is jou reactie..groot licht,middelvinger,claxon,niks doen of achter het stuur ze de vinkentering schelden? Ik het laatste als me dat gebeurd. Meerdere opties zijn mogelijk maar niet echt oke,denk ik.
Van die bejaarden die nog even 20 auto's en 5 vrachtwagens voor laten omdat ze toch geen haast hebben zijn wel storend hoor.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 14:24 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ritsstroken... omdat er altijd wel één simpele ziel tussen zit; die bind dat de persoon op de ritsstrook eerder had moeten invoegen en daarom die persoon, maar gaat "blokkeren". Of helemaal uit hun stekker gaan omdat andere chauffeurs het niks boeit en dus netjes een ruimte creëren.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rachtig-om-te-ritsenquote:Op woensdag 26 oktober 2022 14:24 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ritsstroken... omdat er altijd wel één simpele ziel tussen zit; die bind dat de persoon op de ritsstrook eerder had moeten invoegen en daarom die persoon, maar gaat "blokkeren". Of helemaal uit hun stekker gaan omdat andere chauffeurs het niks boeit en dus netjes een ruimte creëren.
Tja is een kip en ei verhaal. Als iedereen normaal rijdt en er moet geritst worden dan laat ik altijd een plekje open. Maar ook MAXIMAAL 1, dus niet een flapdrol die ook nog voor mij er tussen wil... zo werkt een rits niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 14:24 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ritsstroken... omdat er altijd wel één simpele ziel tussen zit; die bind dat de persoon op de ritsstrook eerder had moeten invoegen en daarom die persoon, maar gaat "blokkeren". Of helemaal uit hun stekker gaan omdat andere chauffeurs het niks boeit en dus netjes een ruimte creëren.
I raise you met krijsende dronken fietsers zonder licht op de autorijbaan tegen het verkeer in.quote:
Waarom in vredesnaam de rem aantikken? Gewoon gas los of van de cruisecontrol er af is voldoende.quote:Op woensdag 9 november 2022 22:59 schreef Jordy-B het volgende:
Na zeven kilometer op een rustige weg (dus zat ruimte om in te halen) een klever achter me gehad te hebben, toch maar een keer de rem geaaid en langzaam gaan rijden. Het hielp hem over te halen om toch maar een inhaalactie uit te voeren, maar ik betwijfel of de boodschap over kwam.
Vermoeiend zulke lui. Hebben die dan echt niet door hoe gevaarlijk het isquote:Op woensdag 9 november 2022 22:59 schreef Jordy-B het volgende:
Na zeven kilometer op een rustige weg (dus zat ruimte om in te halen) een klever achter me gehad te hebben, toch maar een keer de rem geaaid en langzaam gaan rijden. Het hielp hem over te halen om toch maar een inhaalactie uit te voeren, maar ik betwijfel of de boodschap over kwam.
Was niet voldoende. Hij bleef gewoon achter me hangen.quote:Op donderdag 10 november 2022 14:50 schreef JaapB het volgende:
[..]
Waarom in vredesnaam de rem aantikken? Gewoon gas los of van de cruisecontrol er af is voldoende.
In die categorie had ik laatst iemand die achteruitreed van de oprit naar de snelweg.quote:Op donderdag 10 november 2022 15:11 schreef loveli het volgende:
Niet echt een irritatie op de weg, maar een WTF.
Meter of 30 voorbij zijstraat van doorgaande weg komt iemand erachter dat hij de zijstraat had gemist. 200 m verderop is een rotonde, dus eitje om te keren. Hij zet de auto in z'n achteruit. Een paar auto's reden erlangs, tot er 1 ruimte gaf aan de malloot. Hij is (slingerend) achteruitgereden (ook nog eens over zebrapad) en is de gemiste zijstraat ingereden.
Die man mag wat mij betreft z'n rijbewijs per direct inleveren.
Best raar, tegen de tijd dat ik me af heb laten zakken naar 20 km/u gaan ze er echt wel voorbij.quote:Op donderdag 10 november 2022 18:36 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Was niet voldoende. Hij bleef gewoon achter me hangen.
Ik heb een keer meegemaakt dat afzakken naar veertig de afstand nog korter liet worden. Plus dat er file achter ontstaat en dat geeft weer gevaar voor anderen. Ben toen maar de berm ingereden om hem te laten passeren. Bij het stoplicht sta je er weer achter natuurlijk.quote:Op donderdag 10 november 2022 21:52 schreef JaapB het volgende:
[..]
Best raar, tegen de tijd dat ik me af heb laten zakken naar 20 km/u gaan ze er echt wel voorbij.
Dat aantikken van de rem is overbodig
Dat er een file achter ontstaat betekent dat het toch wel druk is op de weg. Ik heb het gehad met echt lege weg voor en achter, goed overzichtelijk en geen tegenliggers. En mijn achterligger ging er pas voorbij toen ik 20 reed en vond het nodig om mij nog te snijden ook.quote:Op vrijdag 11 november 2022 11:10 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb een keer meegemaakt dat afzakken naar veertig de afstand nog korter liet worden. Plus dat er file achter ontstaat en dat geeft weer gevaar voor anderen. Ben toen maar de berm ingereden om hem te laten passeren. Bij het stoplicht sta je er weer achter natuurlijk.
Je hebt ook van die mensen, die niet durven inhalenquote:Op vrijdag 11 november 2022 12:10 schreef JaapB het volgende:
[..]
Dat er een file achter ontstaat betekent dat het toch wel druk is op de weg. Ik heb het gehad met echt lege weg voor en achter, goed overzichtelijk en geen tegenliggers. En mijn achterligger ging er pas voorbij toen ik 20 reed en vond het nodig om mij nog te snijden ook.
Veel mensen kunnen dan ook niet inhalen. Want dan moet je afstand houden en vooruit kijken, zodat jequote:Op vrijdag 11 november 2022 12:17 schreef aloa het volgende:
[..]
Je hebt ook van die mensen, die niet durven inhalen
Of ze halen in een te hoge versnelling in...ook niet handig.quote:Op vrijdag 11 november 2022 12:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen dan ook niet inhalen. Want dan moet je afstand houden en vooruit kijken, zodat je
1. een gat (tussen tegenliggers) tijdig ziet
2. hierop kan anticiperen en op het juiste moment versnellen
3. in het gat naar de linkerbaan, met een hogere snelheid als je voorligger
waardoor je 4. in korte tijd ingehaald hebt en niet lang links hebt gezeten.
Als je dan gaat bumperkleven ontneem je jezelf alle mogelijkheden om in te halen, stap 2 snappen ze niet en stap 3 is 'eng'.
Van die klevers die uiterst links op de rijstrook gaan hangen om voorbij hun voorganger te kunnen kijken.quote:Op vrijdag 11 november 2022 12:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen dan ook niet inhalen. Want dan moet je afstand houden en vooruit kijken, zodat je
1. een gat (tussen tegenliggers) tijdig ziet
2. hierop kan anticiperen en op het juiste moment versnellen
3. in het gat naar de linkerbaan, met een hogere snelheid als je voorligger
waardoor je 4. in korte tijd ingehaald hebt en niet lang links hebt gezeten.
Als je dan gaat bumperkleven ontneem je jezelf alle mogelijkheden om in te halen, stap 2 snappen ze niet en stap 3 is 'eng'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |