abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:00:48 #1
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205588125
Gemeenten en burgemeesters kritisch over nieuwe coronawet

Gemeenten en burgemeesters hebben forse kritiek op de nieuwe, permanente coronawet die het kabinet na de zomer wil invoeren, meldt Trouw. Met de nieuwe wet krijgt het kabinet bij een pandemie verregaande bevoegdheden, zoals het sluiten van publieke plekken, het instellen van een test- of quarantaineplicht en het verplichten van een mondkapje.

De wet, eigenlijk een wijziging van de al bestaande Wet publieke gezondheid, moet de tijdelijke coronawet vervangen. Verlenging daarvan werd in mei verworpen.

Het Genootschap van Burgemeesters, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Veiligheidsberaad, zeggen dat de nieuwe wet, waarvan ze de concepttekst hebben gezien, te snel in elkaar is gezet. Ook zou het ontbreken aan een "fundamentele discussie en onderbouwing van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van burgemeesters en voorzitters van de veiligheidsregio's", staat in Trouw.

Verantwoordelijkheid
Met de nieuwe wet ligt de verantwoordelijkheid voor de bestrijding van een epidemie straks niet alleen bij ministers, maar ook bij de veiligheidsregio's. Maar die moeten ook al werken met de zogenoemde rampenwet, de Wet veiligheidsregio's.

Eind 2020 heeft een evaluatiecommissie al geconcludeerd dat die wet compleet veranderd moet worden en dat Nederland niet goed is voorbereid op grote crisissituaties.

Liesbeth Spies, voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters en burgemeester van Alphen aan den Rijn, noemt de nieuwe coronawet in het NOS Radio 1 Journaal "onverstandig en niet helder". Zo is volgens haar onduidelijk bij wie de verantwoordelijkheid ligt tijdens een gezondheidscrisis.

Nu ligt de eerste verantwoordelijkheid in een acute fase bij de voorzitter van de veiligheidsregio, zegt Spies. De nieuwe wet maakt volgens haar de burgemeesters in eerste instantie verantwoordelijk, "zonder dat daar een motivatie bij wordt gegeven en zonder dat we het daar goed over hebben gehad. Dat vinden wij onverstandig."

Je krijgt twee systemen naast elkaar en dat leidt tot onduidelijkheid.

Liesbeth Spies, Genootschap van Burgemeesters
Volgens Spies leidt het werken met twee systemen tot problemen. "We hebben gezien dat corona zich niet alleen in Alphen aan den Rijn voordoet, maar ook bij de buren. Wat we in die algemene wet hebben afgesproken, is dat juist in zo'n acute fase de voorzitter van de veiligheidsregio de eerst aangewezene is om de pandemie te bestrijden."

Daar gaat nu een streep doorheen, de verantwoordelijkheid ligt dan bij de burgemeesters van alle individuele gemeenten, zegt Spies. "Je krijgt dus twee systemen naast elkaar en dat leidt tot onduidelijkheid en dat je niet meer weet waar je aan toe bent."

Haastklus, maar niet afgeraffeld
Een woordvoerder van minister Kuipers van Volksgezondheid erkent dat de wet een haastklus was, maar dat moet volgens hem niet vertaald worden met 'afgeraffeld'. "De nieuwe wet is tot stand gekomen onder tijdsdruk. Maar dat is de consequentie van het wegstemmen van de tijdelijke wet door de Eerste Kamer". In de gebruikelijke toelichting op de wet is de minister bovendien uitgebreid ingegaan op de kritiek van de burgemeesters, zegt de woordvoerder.

In die toelichting is te lezen dat in de definitieve versie van de wet komt te staan dat de voorzitter van de veiligheidsregio "leidend en bevoegd" is in de acute fase van een uitbraak. Volgens de minister "wordt daarmee voldaan aan het verzoek van de partijen om hier meer duidelijkheid over te geven".

De Raad van State komt later deze maand met een reactie op de nieuwe wet. Spies hoopt dat er daarna nog aanpassingen komen.

https://nos.nl/artikel/24(...)ver-nieuwe-coronawet
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205588154
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:00 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Op dit moment gelukkig weer een stuk minder, en met het tegenhouden van deze achterlijke wet hoop ik dat zo te houden, itt mensen die blijkbaar niet hard genoeg gegovernd worden door daddy overheid :').

Sterk argument op een forum trouwens, zie niet in wat daar in 22 jaar mis mee in precies, maar hey, je moet toch wat als doodsbang overheids-spreekbuisje :*.
Waarom proberen wappies mensen met een andere mening toch altijd weg te zetten als bangerikken of schapen, wat is dat toch? Is dat alles wat jullie Engel-aanbidders kunnen? Wel profiteren van de overheid, maar o wee als diezelfde overheid een keer wat vraagt van jullie.

Maar goed, ik ben niet bang voor corona, maar ik ben ook niet zo egocentrisch als jij en kijk wél verder dan enkel mijn eigen belang.
pi_205588179
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:04 schreef DW457 het volgende:

[..]
Waarom proberen wappies mensen met een andere mening toch altijd weg te zetten als bangerikken of schapen, wat is dat toch? Is dat alles wat jullie Engel-aanbidders kunnen? Wel profiteren van de overheid, maar o wee als diezelfde overheid een keer wat vraagt van jullie.

Maar goed, ik ben niet bang voor corona, maar ik ben ook niet zo egocentrisch als jij en kijk wél verder dan enkel mijn eigen belang.
Wappies hebben de rede afgezworen. Wellicht beantwoordt dat je vragen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:06:56 #4
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205588182
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:04 schreef DW457 het volgende:

[..]
Waarom proberen wappies mensen met een andere mening toch altijd weg te zetten als bangerikken of schapen, wat is dat toch? Is dat alles wat jullie Engel-aanbidders kunnen? Wel profiteren van de overheid, maar o wee als diezelfde overheid een keer wat vraagt van jullie.

Maar goed, ik ben niet bang voor corona, maar ik ben ook niet zo egocentrisch als jij en kijk wél verder dan enkel mijn eigen belang.
Blijf me vooral wappie noemen, daar win je mensen wel mee over naar jouw kant :).

Een keer wat vraagt van jullie? Serieus? De hele economie is naar de kloten, alles en dan ook alles mislukt en deels moedwillig en je hebt het over "een keer wat vraagt?"

Ja ja, verder dan je eigen belang, zo ben jij. Maar laat me raden, niet voor wappies, die moeten gewoon dood? :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205588185
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wappies hebben de rede afgezworen. Wellicht beantwoordt dat je vragen?
Daar zit wat in.
pi_205588210
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:07 schreef DW457 het volgende:

[..]
Daar zit wat in.
Wappies zijn mensen die de rede afzweren. Elke andere definitie maakt hun slachtoffers, wat ze niet zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205588225
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:06 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Blijf me vooral wappie noemen, daar win je mensen wel mee over naar jouw kant :).

Een keer wat vraagt van jullie? Serieus? De hele economie is naar de kloten, alles en dan ook alles mislukt en deels moedwillig en je hebt het over "een keer wat vraagt?"

Ja ja, verder dan je eigen belang, zo ben jij. Maar laat me raden, niet voor wappies, die moeten gewoon dood? :).
Waar zeg ik dat wappies dood moeten? Nou? Ik ben benieuwd waar je nu mee aan komt. Wat een waardeloze poging mij iets aan te praten. Teleurstellend haast.

Maar de hele economie is naar de klote? Ja, het gaat inderdaad niet zo lekker en ondanks de hoge inflatie is deze globaal gezien nog steeds aan de lage kant. Ga anders een tijdje in de VS wonen? Ik durf te wedden dat je binnen een paar maanden bedelend op straat rondhangt. We hebben het goed hier in Nederland met ons zorgstelsel en de sociale voorzieningen. Vergis je niet.
pi_205588230
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:57 schreef DW457 het volgende:

[..]
Suggesties?
Gewoon je vinkje halen bij de volksvertegenwoordiging, zoals het hoort. Dat is wel vervelend allemaal, zo'n kritische Kamer, maar dat dat per definitie voor onaanvaadbare vertraging zou zorgen is natuurlijk een onzinargument.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_205588242
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Gewoon je vinkje halen bij de volksvertegenwoordiging, zoals het hoort. Dat is wel vervelend allemaal, zo'n kritische Kamer, maar dat dat per definitie voor onaanvaadbare vertraging zou zorgen is natuurlijk een onzinargument.
Maar ja, daar komen we weer bij het oorspronkelijke probleem: tijd. Dat vinkje halen duurt mega lang. Dus nee, ik vind dat geen onzinargument.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2022 13:13:45 ]
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:13:31 #10
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205588247
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:10 schreef DW457 het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat wappies dood moeten? Nou? Ik ben benieuwd waar je nu mee aan komt. Wat een waardeloze poging mij iets aan te praten. Teleurstellend haast.

Maar de hele economie is naar de klote? Ja, het gaat inderdaad niet zo lekker en ondanks de hoge inflatie is deze globaal gezien nog steeds aan de lage kant. Ga anders een tijdje in de VS wonen? Ik durf te wedden dat je binnen een paar maanden bedelend op straat rondhangt. We hebben het goed hier in Nederland met ons zorgstelsel en de sociale voorzieningen. Vergis je niet.
Och, ik doe wat jij net in een rant deed, iets verzinnen om een punt te maken, dat mag toch gewoon, of mag alleen jij dat? (hint, uitkering)

We hebben het idd nog redelijk goed hier en nogmaals, dat hou ik liever zo ipv dat we weer nutteloos in lockdowns gaan om de economie over de rand te flkkeren, maar hey, dat is vast extreemrechtse wappietaal :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205588285
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:13 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Och, ik doe wat jij net in een rant deed, iets verzinnen om een punt te maken, dat mag toch gewoon, of mag alleen jij dat? (hint, uitkering)

We hebben het idd nog redelijk goed hier en nogmaals, dat hou ik liever zo ipv dat we weer nutteloos in lockdowns gaan om de economie over de rand te flkkeren, maar hey, dat is vast extreemrechtse wappietaal :').
Nog een spel-/typfout trouwens. En ik maar denken dat je steeds foutloos schrijft.

Lees mijn post nog maar eens goed, ik stelde de vraag of je werkte of een uitkering kreeg (al betwijfel ik wel of je een baan hebt (als je al werkt) die niet aangevuld wordt met toeslagen, maar dat weet je vast zelf wel).

Aha! Dus jij bent juist zelf degene die bang is? Bang voor wat er mogelijk komen gaat? Dat je persoonlijke situatie gaat veranderen? Dat je iets kwijt raakt wellicht?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2022 13:18:39 ]
pi_205588295
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:04 schreef DW457 het volgende:

[..]
Waarom proberen wappies mensen met een andere mening toch altijd weg te zetten als bangerikken of schapen, wat is dat toch? Is dat alles wat jullie Engel-aanbidders kunnen? Wel profiteren van de overheid, maar o wee als diezelfde overheid een keer wat vraagt van jullie.

Maar goed, ik ben niet bang voor corona, maar ik ben ook niet zo egocentrisch als jij en kijk wél verder dan enkel mijn eigen belang.
Ik vind dat jij echt een beetje rare dingen hier neer zet. De mensen die hier tegen de permanente wet zijn ken ik wel uit het gewone coronaforum en dat zijn echt geen wappies. En dan zet jij ze maar even weg als Engelaanbidders... Zo dom en kortzichtig om iedereen die enigszins tegen (een deel van) het coronbeleid is meteen zo weg te zetten. Er bestaat ook nog zoiets als kritisch zijn.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:19:05 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205588310
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:12 schreef DW457 het volgende:

[..]
Maar ja, daar komen we weer bij het oorspronkelijke probleem: tijd. Dat vinkje halen duurt mega lang. Dus nee, ik vind dat geen onzinargument.
Nee hoor, als de nood hoog is kan dat heel erg snel. Moet je alleen wel met een voorstel komen waar een meerderheid voor bestaat. En ik denk niet dat je die krijgt voor het opnieuw invoeren van afstandsregels of winkel- en horecasluitingen - voorlopig in elk geval niet, tot het moment dat het virus toch weer enorm zou oplaaien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:19:28 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205588318
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:16 schreef DW457 het volgende:

[..]
Lees mijn post nog maar eens goed, ik stelde de vraag of je werkte of een uitkering kreeg (al betwijfel ik wel of je een baan hebt (als je al werkt) die niet aangevuld wordt met toeslagen, maar dat weet je vast zelf wel).

Aha! Dus jij bent juist zelf degene die bang is? Bang voor wat er mogelijk komen gaat? Dat je persoonlijke situatie gaat veranderen? Dat je iets kwijt raakt wellicht?
En waar komt die vraag vandaan? Ik ben het niet met je eens, dus.............?

Bang, bang, bezorgd om overduidelijke schendingen van de grondwet, als jij dat bang wil noemen om je gelijk te halen, nou hey, dan mag je deze overwinning hebben hoor. Gefeliciteerd, je bent tegen grondrechten!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205588324
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:17 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik vind dat jij echt een beetje rare dingen hier neer zet. De mensen die hier tegen de permanente wet zijn ken ik wel uit het gewone coronaforum en dat zijn echt geen wappies. En dan zet jij ze maar even weg als Engelaanbidders... Zo dom en kortzichtig om iedereen die enigszins tegen (een deel van) het coronbeleid is meteen zo weg te zetten. Er bestaat ook nog zoiets als kritisch zijn.
Nee, ik heb het voornamelijk over @HeatWave . Met bijvoorbeeld @nostra heb ik een prima discussie.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2022 13:20:09 ]
pi_205588332
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:19 schreef HeatWave het volgende:

[..]
En waar komt die vraag vandaan? Ik ben het niet met je eens, dus.............?

Bang, bang, bezorgd om overduidelijke schendingen van de grondwet, als jij dat bang wil noemen om je gelijk te halen, nou hey, dan mag je deze overwinning hebben hoor. Gefeliciteerd, je bent tegen grondrechten!
Dus omdat ik voor een proactieve overheid ben, ben ik gelijk tegen grondrechten? Ja, dat is gelukkig niet extreem ver doorgetrokken.
En welke grondrechten worden er precies afgepakt?
pi_205588337
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:19 schreef DW457 het volgende:

[..]
Nee, ik heb het voornamelijk over @:HeatWave . Met bijvoorbeeld @:nostra heb ik een prima discussie.
Je had het over jullie. Dan voel ik me zelfs aangesproken (omdat ik tegen de wet ben). En ik zag je net ook raar op anderen reageren.

Maar ga lekker door, deze onzin is wel vermakelijk om te lezen tijdens de lunch.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:23:44 #18
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205588351
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:16 schreef DW457 het volgende:

[..]
Nog een spel-/typfout trouwens. En ik maar denken dat je steeds foutloos schrijft.

Lees mijn post nog maar eens goed, ik stelde de vraag of je werkte of een uitkering kreeg (al betwijfel ik wel of je een baan hebt (als je al werkt) die niet aangevuld wordt met toeslagen, maar dat weet je vast zelf wel).

Aha! Dus jij bent juist zelf degene die bang is? Bang voor wat er mogelijk komen gaat? Dat je persoonlijke situatie gaat veranderen? Dat je iets kwijt raakt wellicht?
Wat is er precies fout aan het woord "rant" :).

quote:
rant
/rant/

verb
speak or shout at length in an angry, impassioned way.
"she was still ranting on about the unfairness of it all"
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205588363
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:23 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Wat is er precies fout aan het woord "rant" :).
[..]

Ok, die geef ik jou dan, ik was oprecht in de veronderstelling dat je trant bedoelde. Mijn fout.
pi_205588378
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:25 schreef DW457 het volgende:

[..]
Ok, die geef ik jou dan, ik was oprecht in de veronderstelling dat je trant bedoelde. Mijn fout.
Misschien niet gaan liggen zeiken over een spelfoutje. Gebeurt zo gauw dat je hier wat verkeerds typt terwijl je het prima weet. Mensen die daar over gaan liggen zaniken zijn echt van die betweters. Beh. Over een spelfoutje liggen zeiken om je gram te halen. Sneu is dat.
pi_205588379
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee hoor, als de nood hoog is kan dat heel erg snel. Moet je alleen wel met een voorstel komen waar een meerderheid voor bestaat. En ik denk niet dat je die krijgt voor het opnieuw invoeren van afstandsregels of winkel- en horecasluitingen - voorlopig in elk geval niet, tot het moment dat het virus toch weer enorm zou oplaaien.
Maar wil je dat nou niet net voor zijn? Zodat juist mildere maatregelen afdoende zijn?

Maar ik ben het wel met je eens, dat een goede overheid snel consensus zou moeten kunnen bereiken. Helaas hebben we nu zoveel verdeeldheid in de Kamer, dat ook ten tijde van een crisis de partijen hun eigen politieke belangen meer behartigen dan het landsbelang.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2022 13:31:13 ]
pi_205588385
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:27 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Misschien niet gaan liggen zeiken over een spelfoutje. Gebeurt zo gauw dat je hier wat verkeerds typt terwijl je het prima weet. Mensen die daar over gaan liggen zaniken zijn echt van die betweters. Beh. Over een spelfoutje liggen zeiken om je gram te halen. Sneu is dat.
:O ok, dat moet jij weten.
pi_205588406
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee hoor, als de nood hoog is kan dat heel erg snel. Moet je alleen wel met een voorstel komen waar een meerderheid voor bestaat. En ik denk niet dat je die krijgt voor het opnieuw invoeren van afstandsregels of winkel- en horecasluitingen - voorlopig in elk geval niet, tot het moment dat het virus toch weer enorm zou oplaaien.
Zelfs dan betwijfel ik of er draagvlak voor is. Zolang de ziekenhuizen het kunnen behappen.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:31:37 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205588408
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:28 schreef DW457 het volgende:
Helaas hebben we nu zoveel verdeeldheid in de kamer, dat ook te tijde van een crisis de partijen hun eigen politieke belangen meer behartigen dan het landsbelang.
Als er íets een argument is waarom je zou willen voorkomen dat één of enkele partijen zonder tussenkomst van de rest vergaande maatregelen kan nemen, dan is het dit wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205588414
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:31 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Zelfs dan betwijfel ik of er draagvlak voor is. Zolang de ziekenhuizen het kunnen behappen.
Maar moet er niet verder gekeken worden dan enkel de ziekenhuizen? Je ziet nu al een fors personeelstekort binnen een groot aantal vitale bedrijfsprocessen. Wat als daar ook nog eens een fors ziekteverzuim overheen komt?
pi_205588421
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Als er íets een argument is waarom je zou willen voorkomen dat één of enkele partijen zonder tussenkomst van de rest vergaande maatregelen kan nemen, dan is het dit wel.
Dat ben ik wel met je eens. Maar deze wet is wel democratisch tot stand gekomen, is het niet? Zoals elk andere wet?
pi_205588426
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:06 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Blijf me vooral wappie noemen, daar win je mensen wel mee over naar jouw kant :).

Een keer wat vraagt van jullie? Serieus? De hele economie is naar de kloten, alles en dan ook alles mislukt en deels moedwillig en je hebt het over "een keer wat vraagt?"

Ja ja, verder dan je eigen belang, zo ben jij. Maar laat me raden, niet voor wappies, die moeten gewoon dood? :).
Ik ben een superstoere voor mijzelf denkende kerel, maar als iemand het niet met mij eens is, dan wil diegene mij dood hebben hoor! En dat bewijzen ze door mij aan te raden een vaccin te nemen waardoor ik niet meer ernstig ziek zal worden van een dodelijke en voor veel mensen chronische ziekte.

Heatwave 2022
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:36:08 #28
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205588431
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:25 schreef DW457 het volgende:

[..]
Ok, die geef ik jou dan, ik was oprecht in de veronderstelling dat je trant bedoelde. Mijn fout.
No prob.

Maar wat anderen ook al zeggen, waarom vertrouwen op een blanco cheque aan maatregelen voor een regering die er al bewezen een teringzooi van heeft gemaakt? Alleen al op coronagebeid, wanbeleid, leugens, WOO-verzoeken niet uitvoeren, Sywert etc etc.

En een verzonnen, maar niet ondenkbaar, scenario, je bent het nu eens met de huidige regering en het beleid, ben ik het mee oneens, maar ok, je goed recht.

Volgende verkiezingen blijkt dat heel erg veel mensen het zat zijn en uit protest op (ik noem wat) Baudet hebben gestemd.

Nu heeft Baudet al die macht over je, nog steeds een goed plan?

Te veel overheidsbevoegdheid is gewoon nooit goed, voor niemand. Zeker als tijdelijke maatregelen opeens permanent zouden moeten zijn, waarom precies dan?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:39:00 #29
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205588441
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:35 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik ben een superstoere voor mijzelf denkende kerel, maar als iemand het niet met mij eens is, dan wil diegene mij dood hebben hoor! En dat bewijzen ze door mij aan te raden een vaccin te nemen waardoor ik niet meer ernstig ziek zal worden van een dodelijke en voor veel mensen chronische ziekte.

Heatwave 2022
Ik zou bij je huidige baan blijven en niet de psychologie in gaan, want je bent er niet al te best in :).

Ik heb nergens gezegd dat ik tegen het vaccin ben, om maar een detail te noemen, ik ben wel tegen verplicht vaccineren, maar dat is heel wat anders.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205588455
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:36 schreef HeatWave het volgende:

[..]
No prob.

Maar wat anderen ook al zeggen, waarom vertrouwen op een blanco cheque aan maatregelen voor een regering die er al bewezen een teringzooi van heeft gemaakt? Alleen al op coronagebeid, wanbeleid, leugens, WOO-verzoeken niet uitvoeren, Sywert etc etc.

En een verzonnen, maar niet ondenkbaar, scenario, je bent het nu eens met de huidige regering en het beleid, ben ik het mee oneens, maar ok, je goed recht.

Volgende verkiezingen blijkt dat heel erg veel mensen het zat zijn en uit protest op (ik noem wat) Baudet hebben gestemd.

Nu heeft Baudet al die macht over je, nog steeds een goed plan?

Te veel overheidsbevoegdheid is gewoon nooit goed, voor niemand. Zeker als tijdelijke maatregelen opeens permanent zouden moeten zijn, waarom precies dan?
Een carte blanche of blanco cheque voor een overheid is nooit een goed idee, die mening delen we. Inderdaad omdat je ook nooit weet wat voor overheid je krijgt in de toekomst. Maar dat is deze wet ook niet. Deze wet faciliteert een beperkt aantal maatregelen bij een uitzonderlijke situatie. Dat maakt van Nederland niet gelijk een dictatuur.

En ja, ik ben het ook met je eens dat deze regering er op dit moment er een enorme puinzooi van maakt en ik was ook diep teleurgesteld in de laatste verkiezingsuitslag. Het was beter voor het land geweest als de VVD een keer een opdonder zou krijgen in die uitslag.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:45:41 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205588480
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:34 schreef DW457 het volgende:

[..]
Dat ben ik wel met je eens. Maar deze wet is wel democratisch tot stand gekomen, is het niet? Zoals elk andere wet?
Hij is er nog niet en ik vind dat hij er niet moet komen. Niet omdat ik een Willem Engel-virusontkenner ben maar omdat ik deze vorm van wetgeving een demcratisch gedrocht vind. En dat zijn de diverse adviesgevenden uit de OP met me eens, trouwens.

Je kunt deze wet ook niet los zien van de manier waarop de afgelopen kabinetten Rutte politiek hebben bedreven, en specifieker de manier waarop men tijdens de coronacrisis om de Kamer heen aan het werken was. Er was consensus genoeg, de meerderheden lagen zeker het eerste jaar voor het oprapen en toch zette men de Kamer voor een groot deel buitenspel in de besluitvorming en de informatievoorziening. Dat is hoe de huidige lichting kennelijk graag zijn werk doet (lekker makkelijk), maar niet hoe onze parlementaire democratie bedoeld is.

De echte virusontkenners in de kamer komen tot een zeteltje of 35. Er is dus meer dan voldoende marge om noodzakelijke maatregelen (snel) in te voeren - als dat tenminste op een moment gebeurt dat er draagvlak voor is. Als je de motie-Erno in stemming brengt om vanaf 1 september weer mondkapjes te verplichten en op 1 oktober de nachthoreca tot sint-juttemis te sluiten dan denk ik niet dat die meerderheid er is - en dan moet je het dus ook niet doen. Ook niet als de experts van het OMT daar toevallig anders over denken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:45:55 #32
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205588483
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:41 schreef DW457 het volgende:

[..]
Een carte blanche of blanco cheque voor een overheid is nooit een goed idee, die mening delen we. Inderdaad omdat je ook nooit weet wat voor overheid je krijgt in de toekomst. Maar dat is deze wet ook niet. Deze wet faciliteert een beperkt aantal maatregelen bij een uitzonderlijke situatie. Dat maakt van Nederland niet gelijk een dictatuur.

En ja, ik ben het ook met je eens dat deze regering er op dit moment er een enorme puinzooi van maakt en ik was ook diep teleurgesteld in de laatste verkiezingsuitslag. Het was beter voor het land geweest als de VVD een keer een opdonder zou krijgen in die uitslag.
Kijk eens waar we nu zijn nu het wappieroepen gestopt is, een normale discussie waarin we ook nog gedeelde standpunten hebben gevonden :).

Natuurlijk maakt het Nederland niet "meteen" een dictatuur, maar lees ook de TT zelf nog even:

Burgemeesters, gemeente en GGD's kritisch over permanente coronawet.

Het is natuurlijk niet dat deze wappie hier alleen even wat argumenten verzonnen heeft en als een Don Quichote wat rondbazelt. Er zijn heel veel mensen die vraagtekens zetten bij deze wetswijziging en daar ben ik het mee eens.

Het eens zijn met burgemeesters, gemeenten en de GDD maakt iemand natuurlijk geen wappie lijkt me :).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205588517
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hij is er nog niet en ik vind dat hij er niet moet komen. Niet omdat ik een Willem Engel-virusontkenner ben maar omdat ik deze vorm van wetgeving een demcratisch gedrocht vind. En dat zijn de diverse adviesgevenden uit de OP met me eens, trouwens.

Je kunt deze wet ook niet los zien van de manier waarop de afgelopen kabinetten Rutte politiek hebben bedreven, en specifieker de manier waarop men tijdens de coronacrisis om de Kamer heen aan het werken was. Er was consensus genoeg, de meerderheden lagen zeker het eerste jaar voor het oprapen en toch zette men de Kamer voor een groot deel buitenspel in de besluitvorming en de informatievoorziening. Dat is hoe de huidige lichting kennelijk graag zijn werk doet (lekker makkelijk), maar niet hoe onze parlementaire democratie bedoeld is.

De echte virusontkenners in de kamer komen tot een zeteltje of 35. Er is dus meer dan voldoende marge om noodzakelijke maatregelen (snel) in te voeren - als dat tenminste op een moment gebeurt dat er draagvlak voor is. Als je de motie-Erno in stemming brengt om vanaf 1 september weer mondkapjes te verplichten en op 1 oktober de nachthoreca tot sint-juttemis te sluiten dan denk ik niet dat die meerderheid er is - en dan moet je het dus ook niet doen. Ook niet als de experts van het OMT daar toevallig anders over denken.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:45 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Kijk eens waar we nu zijn nu het wappieroepen gestopt is, een normale discussie waarin we ook nog gedeelde standpunten hebben gevonden :).

Natuurlijk maakt het Nederland niet "meteen" een dictatuur, maar lees ook de TT zelf nog even:

Burgemeesters, gemeente en GGD's kritisch over permanente coronawet.

Het is natuurlijk niet dat deze wappie hier alleen even wat argumenten verzonnen heeft en als een Don Quichote wat rondbazelt. Er zijn heel veel mensen die vraagtekens zetten bij deze wetswijziging en daar ben ik het mee eens.

Het eens zijn met burgemeesters, gemeenten en de GDD maakt iemand natuurlijk geen wappie lijkt me :).
Hier kan ik me wel in vinden en dit zijn nou kwalitatief goede posts (zeldzaam hier op FOK!, maar het doet me deugt dat ze er nog wél zijn). Ik heb hier ook geen tegenargumenten voor op dit moment, maar wilde dit wel even met jullie delen.
pi_205588538
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:43 schreef DW457 het volgende:

[..]
Ook zo typerend, zelf niet eens in staat een lidwoord correct te gebruiken, maar wel andere wegzetten als angsthaas. En jij? Heb jij je schuilkelder al gevuld? Ik vind het wel mooi. Veel commentaar op Nederland, maar wel je zakken vullen met een uitkering. Of werk je wel? En zo ja, kan je een beetje rondkomen? Maak je met veel enthousiasme gebruik van de sociale zekerheden hier in het land? Onze fantastische wegen, de goedgevulde supermarkten? Ja, het is hier ronduit verschrikkelijk hier he en poeh poeh, wat wordt je onderdrukt.

Vertel eens, wat merk jij ervan in je sociale leven? Ben je al opgepakt en in een werkkamp geplaatst vanwege het uiten van je mening? Nee, wat weet je dan van een dictatuur. Ga voor de grap eens naar Noord-Korea, Rusland of Turkije en trek daar je grote scheur eens open. Kijken hoe je dan piept en hoe fijn je het dan opeens vindt in Nederland. Jankdoos.
Sow, hier loopt even iemand leeg. Koekoek! 8)7
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_205588560
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:45 schreef HeatWave het volgende:
Het eens zijn met burgemeesters, gemeenten en de GDD maakt iemand natuurlijk geen wappie lijkt me :).
Wat is iemand dan als die het eens is met mensen die andere mensen geen onafhankelijkheid gunnen?
pi_205588575
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:57 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat is iemand dan als die het eens is met mensen die andere mensen geen onafhankelijkheid gunnen?
Wat versta jij onder onafhankelijkheid?
pi_205588591
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:48 schreef DW457 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat daarvoor deze maatregelen gebruikt gaan worden. Feit is wel dat zaken momenteel zeer gecompliceerd liggen. Ik vind het daardoor ook enorm cru dat grote bedrijven (zoals Shell) opeens mega winsten maken. Daar moeten we wel echt wat mee, want het kan niet zo zijn dat dit soort winsten worden geboekt over de ruggen van de consument die het steeds moeilijker heeft.

Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik ben fel tegen Rutte en co., maar voor een proactieve overheid.
Bedrijven als Shell hebben ook jaren gehad dat ze verlies leden omdat de olieprijs laag stond, iedereen blij want goedkoop tanken. Wat denk je wat er gebeurt als zo'n bedrijf failliet gaat, dan gaat de prijs alleen maar verder omhoog. Liever de belasting op benzine omlaag.
pi_205588946
Wat is er precies mis met weer een tijdelijke wet als de nood aan de man komt? De tijdelijke wet is gestopt omdat hij niet meer nodig is. Werkt prima dus.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:49:55 #39
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205589025
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 14:43 schreef MoreDakka het volgende:
Wat is er precies mis met weer een tijdelijke wet als de nood aan de man komt? De tijdelijke wet is gestopt omdat hij niet meer nodig is. Werkt prima dus.
Er is niets mis mee, voor de bevolking dan.

De overheid zal echter weer bewijs moeten leveren als ze weer een lockdown willen invoeren, en er is een kans dat ze er dan geen politiek draagvlak voor kunnen vinden en hun maatregelen niet doorgaan.

Zo'n democratisch proces, dat moet je uiteraard vakkundig de nek omdraaien. Vadertje staat weet wat het beste voor je is.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205589128
Het is het bijna waard om een abbo te nemen zodat ik HeatWave kan negeren.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:56:47 #41
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205589132
Even een semi-offtopic bericht, maar dit zijn dus de mensen die jullie vrij spel willen geven (ja, ik weet dat hij nu een andere functie heeft).

twitter


Liegen, bedriegen, draaien, ontkennen, wegmoffelen. Maar hey, geef ze maar meer macht hoor!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205589205
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:59 schreef DW457 het volgende:

[..]
Wat versta jij onder onafhankelijkheid?
Dat men met rust wordt gelaten door iedereen die het land regeren wil.
pi_205589217
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Dat men met rust wordt gelaten door iedereen die het land regeren wil.
Ok, met rust gelaten worden. Wat versta je daar onder dan? Geen regelgeving die je hoeft te volgen, geen belasting betalen, geen procedures? Zoiets?
pi_205589235
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:06 schreef DW457 het volgende:

[..]
Ok, met rust gelaten worden. Wat versta je daar onder dan? Geen regelgeving die je hoeft te volgen, geen belasting betalen, geen procedures? Zoiets?
En geen gezeik met en getouwtrek van rivaliserende politici.
pi_205589243
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:08 schreef torentje het volgende:

[..]
En geen gezeik met en getouwtrek van rivaliserende politici.
Dus eigenlijk wil je soeverein zijn?

Ik ben bang dat je dan zal moeten vertrekken uit Nederland en je heil op een eigen eilandje zal moeten zoeken.
pi_205589255
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:33 schreef DW457 het volgende:

[..]
Maar moet er niet verder gekeken worden dan enkel de ziekenhuizen? Je ziet nu al een fors personeelstekort binnen een groot aantal vitale bedrijfsprocessen. Wat als daar ook nog eens een fors ziekteverzuim overheen komt?
Dan moeten ze stoppen met testen en isolatie. Mensen kunnen best werken met een verkoudheidje. En willen dat ook, maar mogen vaak niet.
pi_205589272
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:11 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Dan moeten ze stoppen met testen en isolatie. Mensen kunnen best werken met een verkoudheidje. En willen dat ook, maar mogen vaak niet.
Werken met een verkoudheid is ook prima. Werken met een besmettelijke ziekte die voor een aantal mensen dodelijk is of chronisch kan worden niet. Stoppen met testen en isolatie lijkt me dus niet zo'n goed idee.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:15:33 #48
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_205589286
Nee, regels zullen we altijd moeten houden.

Maar regels die openbaar, transparant en bewezen nuttig zijn. Niet allerlei onbewezen* maatregelen waarvan ze zelf hebben toegegeven het nut niet van in te zien, maar het moet voor de beeldvorming en om geen gezichtverlies te lijden doordrukken.

Geen overtrokken micromanagement, geen vangnet van allerlei maatregelen in de gereedschapskist omdat ze, misschien nog een keer van pas kunnen komen.

*onbewezen, niet per definitie bewezen niet werkend, maar geen sluitend bewijs
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_205589295
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:13 schreef DW457 het volgende:

[..]
Werken met een verkoudheid is ook prima. Werken met een besmettelijke ziekte die voor een aantal mensen dodelijk is of chronisch kan worden niet. Stoppen met testen en isolatie lijkt me dus niet zo'n goed idee.
Mij wel. Jij hebt het over het personeelstekort dat zo erg is, maar helemaal gesloten zijn is nog erger. Bovendien zijn alle steunregelingen op, dat gaan ze echt niet weer doen.

En dat aantal dodelijke of (tijdelijk) chronisch aantal mensen zijn er wel heel weinig. En zitten doorgaans al geisoleerd in een verzorgingstehuis of zo.
En ja ik weet dat chronisch niet tijdelijk kan zijn. Maar jij bedoelt long covid en dat is lang, niet chronisch. Uiteindelijk gaat ook dat doorgaans over.
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:16:27 #50
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205589299
Het valt me eigenlijk nog mee dat er geen avondklok in die wet zit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')