abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205588037
Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben wij een transformatie woning gekocht. Dit betreft een transformatie van een winkelpand naar woningen en is gekocht onder de covo2010 voorwaarden van Bouwgarant.

Vanaf het begin is het werkelijk een shitshow geweest. De projectontwikkelaar is de grootste nietsnut ooit. Erg knap, aangezien dit het enige project van de ontwikkelaar is. De aannemer kwam allerlei onvoorziene kosten tegen dus probeert nu op elk schroefje en spijkertje te bezuinigen.

Maar goed, even doorbijten en eind juni was eindelijk het mailtje daar. Onze woning zou 2 september opgeleverd worden. Dus bij ons is de hele molen gaan draaien. Allerlei leveranciers groen licht gegeven, onze eigen aannemer, allerlei bestellingen gedaan van bouwmaterialen.

Nu kregen we deze week een mail van de aannemer dat de oplevering helaas niet kan doorgaan. De projectontwikkelaar is vergeten de NUTS-aansluitingen aan te vragen, dus we hebben een woning die helemaal af is zonder NUTS-aansluitingen. Het is nog niet bekend wanneer er wel opgeleverd kan worden.

Nu heb ik de covo2010 voorwaarden doorgenomen en daar staat het volgende:

6. Bij overschrijding van de overeengekomen bouwtijd
is de ondernemer een gefixeerde schadevergoe-
ding aan de consument verschuldigd van ¤40 per
kalenderdag tot de dag waarop het werk aan de
consument wordt opgeleverd, tenzij de ondernemer
aantoont dat dit komt door (weers-)omstandig-
heden die niet voor zijn risico zijn of wanneer de
ondernemer in redelijkheid aanspraak kan maken op
bouwtijdverlenging.
7. Als door de ondernemer een dag van oplevering is
aangekondigd die ligt binnen de overeengekomen
bouwtijd, doch op die dag blijkt dat in redelijkheid
niet van oplevering kan worden gesproken, is de in lid
6 bedoelde schadevergoeding verschuldigd vanaf de
aangekondigde dag van oplevering tot de dag waarop
het werk aan de consument wordt opgeleverd.
8. Als de mededeling dat het werk zal worden opgele-
verd op een dag die ligt binnen de overeengekomen
bouwtijd nadien door de ondernemer wordt her-
roepen, is hij de in lid 6 bedoelde schadevergoeding
verschuldigd vanaf de aangekondigde dag van
oplevering tot de dag waarop het werk aan de
consument wordt opgeleverd, tenzij de ondernemer
aannemelijk maakt dat de consument als gevolg van
het herroepen geen nadeel ondervindt.

Het is niet veel, maar lijkt mij dat we recht hebben op een schadevergoeding van 40 euro per dag. Rechtsbijstand heb ik ook gesproken en die moeten er nog naar kijken, maar geven mij zo op het eerste gezicht gelijk.

Nu heeft mijn buurvrouw Bouwgarant gebeld, en die zeggen weer iets anders. Dat dit alleen geldt wanneer de opleverdatum contractueel is afgesproken, en een aankondiging via de mail dat niet is. Daarnaast zou volgens hun de aannemer binnen de bouwtijd gewoon de opleverdatum mogen wijzigen.

Wie heeft er gelijk? En nog tips?

Ik heb daarnaast ook een voorstel gestuurd naar de aannemer om alsnog op te leveren zonder NUTS-aansluitingen zodat er verder gebouwd kan worden, en dat we dan eventueel afzien van een schadevergoeding.
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:11:38 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_205588233
Voorbeeld: 100 bouwdagen geraamd. Maar zijn er bijvoorbeeld nog winterdagen geweest, vakantiedagen (bouwvak) dat soort dagen. Die mag je niet meerekenen.

Hoeveel bouwdagen staan in je contract en hoeveel zijn er daadwerkelijk bruikbaar geweest. In ons geval hebben ze door een aantal vrieskou dagen waarbij niet gemetseld kon worden (overmacht) afgestreept als bouwdagen. Dat heeft onze aannemer bijgehouden voor zijn (en onze) administratie.
https://www.eigenhuis.nl/(...)werkbare-werkdagen#/

Opleverdatum mag wijzigen door onvoorziene omstandigheden. Is ook een aantal keren bij ons gebeurd..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_205588375
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:11 schreef Rene het volgende:
Voorbeeld: 100 bouwdagen geraamd. Maar zijn er bijvoorbeeld nog winterdagen geweest, vakantiedagen (bouwvak) dat soort dagen. Die mag je niet meerekenen.

Hoeveel bouwdagen staan in je contract en hoeveel zijn er daadwerkelijk bruikbaar geweest. In ons geval hebben ze door een aantal vrieskou dagen waarbij niet gemetseld kon worden (overmacht) afgestreept als bouwdagen. Dat heeft onze aannemer bijgehouden voor zijn (en onze) administratie.
https://www.eigenhuis.nl/(...)werkbare-werkdagen#/

Opleverdatum mag wijzigen door onvoorziene omstandigheden. Is ook een aantal keren bij ons gebeurd..
Het is binnen de bouwtijd allemaal. Maar in de link dat je stuurt staat letterlijk als je iets verder naar beneden scrollt dat een aangekondigde oplevering niet mag wijzigen. Kijk ook maar hier onder punt 4:
https://www.eigenhuis.nl/(...)punten-bouwperiode#/

Daarnaast gaat dit over nieuwbouw, wij hebben een transformatie en dan geldt het bouwbesluit niet. In ons geval gaat het om de covo2010 voorwaarden van Bouwgarant.

Tot slot is het te laat aanvragen van NUTS-aansluitingen natuurlijk geen onvoorziene omstandigheid.
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:22:28 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_205589342
Dan heb ik geen ervaring hiermee. Dacht dat bouw = bouw (nieuwbouw/verbouw) :s) !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:37:40 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205589453
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:11 schreef Rene het volgende:
Opleverdatum mag wijzigen door onvoorziene omstandigheden. Is ook een aantal keren bij ons gebeurd..
Geen NUTS aanvragen is geen onvoorziene omstandigheid. Dat is gewoon laksheid.

@TS: Meteen rechtsbijstand er op.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205591225
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:37 schreef daNpy het volgende:

[..]
Geen NUTS aanvragen is geen onvoorziene omstandigheid. Dat is gewoon laksheid.

@:TS: Meteen rechtsbijstand er op.
Rechtsbijstand heb ik al gesproken. Ik had aangegeven dat ik wil onderhandelen dus zij kijken pas naar de zaak wanneer ik dat aangeef.

Ik heb zoiets, lever gewoon op over 3 weken en dan nemen we op in het proces verbaal dat elektra nog wordt aangesloten. Laat lekker de bouwstroom erop staan.

Nu hoorde ik weer van iemand dat de e-installatie niet getest kan worden met bouwstroom. Stroom is stroom lijkt mij, maar goed.
pi_205591483
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:52 schreef MaximumRush het volgende:

Ik heb daarnaast ook een voorstel gestuurd naar de aannemer om alsnog op te leveren zonder NUTS-aansluitingen zodat er verder gebouwd kan worden, en dat we dan eventueel afzien van een schadevergoeding.
Ik vraag me af of dat wel mag, zijn die zaken (denk aan elektra / water / riool e.d.) niet verplicht bij oplevering om te voldoen aan het bouwbesluit?
  donderdag 11 augustus 2022 @ 13:23:43 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205607734
Eh zonder NUTS voorzieningen? Als die nu nog moeten worden aangevraagd zou ik hegt knap vinden dat ze de oplevering, incl NUTS voorzieningen gaan halen.
Tot nooit .......
pi_205607808
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:52 schreef MaximumRush het volgende:

Ik heb daarnaast ook een voorstel gestuurd naar de aannemer om alsnog op te leveren zonder NUTS-aansluitingen zodat er verder gebouwd kan worden, en dat we dan eventueel afzien van een schadevergoeding.
Ik zou heel erg oppassen met dit soort voorstellen. Straks zit je een jaar met een woning zonder elektra en water en heb je op eigen initiatief afgezien van een schadevergoeding.
pi_205615448
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 13:32 schreef XanderH het volgende:

[..]
Ik zou heel erg oppassen met dit soort voorstellen. Straks zit je een jaar met een woning zonder elektra en water en heb je op eigen initiatief afgezien van een schadevergoeding.
True. Ze hebben nu aangegeven dat NUTS-aansluitingen naar verwachting eind september worden aangesloten.
Misschien dit als voorwaarde opnemen? Dat na een bepaald datum alsnog de schadevergoeding gaat lopen.
pi_205615575
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:31 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
True. Ze hebben nu aangegeven dat NUTS-aansluitingen naar verwachting eind september worden aangesloten.
Misschien dit als voorwaarde opnemen? Dat na een bepaald datum alsnog de schadevergoeding gaat lopen.
nou.. neem die datum maar met een zak zout hoor (geen korrel).. Nuts voorzieningen is 1 groot drama momenteel..
pi_205620168
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 10:44 schreef MevrouwKees het volgende:

[..]
nou.. neem die datum maar met een zak zout hoor (geen korrel).. Nuts voorzieningen is 1 groot drama momenteel..
Kan met gemak 3 maanden duren na aanvraag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Redactie Frontpage vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:35:02 #13
38148 crew  Innisdemon
pi_205620501
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:11 schreef Rene het volgende:
Voorbeeld: 100 bouwdagen geraamd. Maar zijn er bijvoorbeeld nog winterdagen geweest, vakantiedagen (bouwvak) dat soort dagen. Die mag je niet meerekenen.

Vakantiedagen kun je inplannen in je opleverdatum. Vorstverlet idd niet, maar gezien de milde winter 2021/2022 denk ik niet daar ie daar aanspraak op kan maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Innisdemon op 12-08-2022 20:05:45 ]
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_205620543
Het zijn gewoon nutsvoorzieningen, geen NUTS-voorzieningen.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:42:37 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205620576
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 19:35 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Vakantiedagen kun je inplannen in je opleverdatum. Vorstverlet idd niet, maar gezien de milde winter 2021/2022 denk ik niet daar ie daar aanspraak op kan maken.
Dan nog zijn het maar een beperkt aantal dagen. Laat de bouwer maar aangeven welke dagen volgens hem onder weerverlet vielen.

Dat betrof een ombouw tot woningen toch? dus voornamelijk binnen.
Tot nooit .......
pi_205625346
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:27 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Daarnaast gaat dit over nieuwbouw, wij hebben een transformatie en dan geldt het bouwbesluit niet. In ons geval gaat het om de covo2010 voorwaarden van Bouwgarant.

Het Bouwbesluit geldt voor elk bouwwerk in Nederland, of het nou kasteel Muiderslot is of een nieuwbouw appartementencomplex.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 19:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Kan met gemak 3 maanden duren na aanvraag.

Als ze überhaupt aansluitcapaciteit hebben. Geen idee hoe groot dat project is maar er worden tegenwoordig al aanvragen geweigerd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 19:44 schreef Dennism het volgende:

[..]
Ik vraag me af of dat wel mag, zijn die zaken (denk aan elektra / water / riool e.d.) niet verplicht bij oplevering om te voldoen aan het bouwbesluit?
Afdeling 6.2 en 6.3 van het Bouwbesluit. Verplicht, tenzij het gebouw te ver van het distributienet vandaan ligt (lees: middle of nowhere. Tenzij TS's huis op Rottummerplaat ofzo wordt gebouwd, niet van toepassing.).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:33:12 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205625563
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:15 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Het Bouwbesluit geldt voor elk bouwwerk in Nederland, of het nou kasteel Muiderslot is of een nieuwbouw appartementencomplex.
[..]
ja maar dit gaat om een grootschalige renovatie. Dan zo zou maar het bouwbesluit uit bijvoorbeeld 1833 kunnen gelden.
Tot nooit .......
pi_205626167
Je hebt geen poot om op te staan. Accepteren en doorgaan!
pi_205626460
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ja maar dit gaat om een grootschalige renovatie. Dan zo zou maar het bouwbesluit uit bijvoorbeeld 1833 kunnen gelden.
Nee. Bouwbesluit 2012 geldt. Dat kent zowel eisen voor nieuwbouw als voor bestaande bouw als voor gehele of gedeeltelijk renovatie. Dit is gedeeltelijke renovatie. Wat de eisen in 1833 waren (alhoewel de woningwet pas in 1909 kwam) is totaal niet relevant.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205626927
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:25 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Nee. Bouwbesluit 2012 geldt. Dat kent zowel eisen voor nieuwbouw als voor bestaande bouw als voor gehele of gedeeltelijk renovatie. Dit is gedeeltelijke renovatie. Wat de eisen in 1833 waren (alhoewel de woningwet pas in 1909 kwam) is totaal niet relevant.
Onzin
pi_205626992
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 13:37 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]
Onzin
Waarom?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_205627945
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 19:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Kan met gemak 3 maanden duren na aanvraag.
Als het lukt om die NUTS binnen 3 maanden rond te krijgen, dan zijn ze nog snel! De wettelijke termijn voor de netbeheerders om een aansluiting te realiseren is 18 weken (ongeveer 4 maanden) vanaf de datum van aanvraag, en die wettelijke termijn wordt de laatste zeer regelmatig overschreden.

De voorwaarden zijn duidelijk. Als niet opgeleverd kan worden op de reeds gecommuniceerde opleverdatum, dan is een schadevergoeding van 40 euro per dag verschuldigd. En een huis wat geen aansluiting heeft op elektriciteit, waterleidingnet en riolering wordt beschouwd als 'onbewoonbaar' en kan dus formeel gezien niet worden opgeleverd.
pi_205628027
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 19:42 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dan nog zijn het maar een beperkt aantal dagen. Laat de bouwer maar aangeven welke dagen volgens hem onder weerverlet vielen.

Dat betrof een ombouw tot woningen toch? dus voornamelijk binnen.
Er is een specifieke opleverdatum gecommuniceerd, die later weer is ingetrokken. Wat er oorspronkelijk aan bouwdagen is gecommuniceerd en hoeveel dagen er verloren zijn gegaan door bijvoorbeeld vorstverlet, is in deze casus niet van belang. Vorstverlet en andere onwerkbare omstandigheden buiten de invloed van de aannemer zijn alleen van toepassing als géén specifieke opleverdatum is afgesproken, maar de vooraf overeengekomen bouwtermijn van X werkbare dagen dreigt te verstrijken/is verstreken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 10:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
ja maar dit gaat om een grootschalige renovatie. Dan zo zou maar het bouwbesluit uit bijvoorbeeld 1833 kunnen gelden.
Het meest recente bouwbesluit geldt voor elke bouw en verbouw. Zelfs voor vergunningvrije bouwplannen!

Wel staan er in het bouwbesluit voor verbouw soms andere regels dan voor nieuwbouw. En soms kan volstaan worden met het "rechtens verkregen niveau", bijvoorbeeld bij plafondhoogtes en afmetingen van deuropeningen. Dat "rechtens verkregen niveau" betekent dat je de bestaande situatie, mits die is gebouwd volgens die toen geldende regels, niet hoeft aan te passen aan recentere eisen.
Omdat het hier om een functie-wijziging gaat, is het aantal punten waarbij met een beroep op het "rechtens verkregen niveau" afgeweken mag worden van het bouwbesluit tamelijk beperkt. Voor de meeste punten, zoals isolatie, brandwerendheid, technische installaties etc, gelden bij wijziging van bestemming de eisen voor nieuwbouw.

En moet de boel dus eerst aangesloten worden op NUTS, voordat opgeleverd kan worden.
pi_206853238
Even een update.

Heb contact gehad met mijn rechtsbijstand en we hadden inderdaad recht op schadevergoeding, deze mogen wij inhouden op de laatste factuur.

Aannemer zei dat de NUTS-aansluitingen eind september geregeld zouden worden. We hebben begin september de sleutel alvast gekregen om te klussen en zouden afzien van de schadevergoeding mits het eind september geregeld was. Uiteindelijk is eind oktober/begin november alles geregeld, dus ben weer vanaf 1 oktober begonnen met tellen qua vergoeding.

Nu hebben we 2 weken geleden het huis officieel opgeleverd gekregen, maar de cv ketel is nooit aangezet. Bij de oplevering proces verbaal opgemaakt dat de ketel niet getest is. Daarna stekker erin gestoken, en 3 keer raden, cv ketel geeft allerlei foutmeldingen.
Installateur langs geweest, geen idee wat er mee aan de hand is. Remeha langs geweest, die heeft met de instellingen lopen kloten en de ketel heeft het anderhalve dag gedaan. Heb de aannemer gemaild dat we een huis zonder verwarming niet beschouwen als zijnde opgeleverd en daarom doorgaan met dagen tellen.

Ben blij wanneer het eindelijk eens klaar is met alle gezeik.
pi_206854341
Ik mag hopen dat ze een CV-installatie niet alleen testen, maar ook waterzijdig inregelen.

Is het ventilatiesysteem (WTW?) wel netjes ingeregeld? Daarvoor lopen ze doorgaans met zo'n toeter rond om de ventielen in te regelen.

Dat soort dingen gaan natuurlijk lastig zonder spanning.

(Al zou het kunnen dat ze het spul al eens op de bouwspanning hebben aangesloten natuurlijk.)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')