abonnement Unibet Coolblue
pi_205587960
Zo behoud je de meeste vitaminen tijdens het koken.


quote:
Gezond eten is goed voor het lichaam en de geest en vaak ook nog lekker smaakvol. Natuurlijk wil je daarbij dat de vitaminen zo goed mogelijk behouden blijven, maar waar moet je dan op letten?


Radar zet het voor je op een rijtje.

Geen eenduidig antwoord
Helaas zullen er bij de bereiding van verhit voedsel altijd vitaminen verloren raken, dit kan oplopen tot een percentage van 50 procent aan verlies. Aan de andere kant kan het lichaam de voedingsstoffen uit warme en gesneden producten makkelijker opnemen, waardoor er niet eenduidig te zeggen valt of het koken of bakken van producten netto meer of minder vitaminen voor het lichaam opleveren.

Niet langer verhitten dan nodig
Het algemene advies is om voedsel niet langer te verhitten dan nodig. Behalve dat bijvoorbeeld een overgare broccoli een slappe textuur krijgt en minder lekker smaakt, is het ook desastreus voor het vitaminebehoud. Als je voor een beetgare bereiding kiest, zullen de vitaminen dus beter behouden blijven.

Gebruik zo min mogelijk water
Behalve dat het verminderen van watergebruik beter is voor het milieu, helpt het bij het koken van voedsel ook om minder vitaminen en mineralen kwijt te raken. Deze lossen namelijk op in het gekookte water. Om die reden is het ook verstandig het voedsel pas in de pan te doen als het water daadwerkelijk kookt. Pro-tip: gebruik je gekookte water om soep of jus van te maken. Zo geef je de vitaminen die in het water achterblijven een tweede leven.

Zuurstof en licht, liever niet
Zuurstof en licht zijn goede vrienden van voedsel tijdens het groeiproces, maar niet tijdens de bereiding. Blootstelling van gesneden (en dus onbeschermd) voedsel aan zuurstof en licht versnelt namelijk de oxidatie, waardoor de vitaminen sneller verloren raken. Daarom valt het aan te raden zo laat mogelijk te beginnen met het snijden van voedsel en wanneer je dit hebt gedaan, dit in een afsluitbaar bakje te bewaren.

In de oven of stomen?
Eerder schreef Radar een artikel waarin werd onderzocht of geroosterde groenten uit de oven een gezonde optie zijn of juist niet. Ook hier was de conclusie dat hoe langer de groenten worden bereid, hoe minder vitaminen er op het eind overblijven. Kook daarom bewust en, niet te vergeten, gevarieerd zodat je lichaam de meeste (verschillende) vitaminen binnenkrijgt.
Voedingstoffen goed opnemen uit warme producten snap ik nog wel enigszins...
Maar uit gesneden producten? Wat is er mis met onze tanden en kiezen? Die snijden het toch ook?! :?
pi_205588294
Er staat niets over bacterien.
pi_205588427
Voorgesneden groente, fruit en vlees.
Elk snijvlak is een extra oxidatiepunt, uitdrogingspunt of infectiepunt.

Denk maar aan een blad sla.
De eerste bruine plekken ontstaan, waar een blad gekneusd of gescheurd is.
Waar celwanden beschadigd zijn.

Vlees verkleurd ook.
De buitenkant kan donkerrood tot bruinig grijs worden, terwijl de binnenkant nog rood is.

Het scheelt dan wel of één stuk vlees maar 3 vlakken heeft (bovenkant, onderkant, zijkant.), of heel veel keer 6 vlakken (blokjes, dobbelsteentjes).

Het totale contactoppervlak met de lucht, wordt er veel groter van. Dus meer kans op uitdroging, oxidatie en infectie.

Dat alles heeft zijn weerslag op geur, kleur, smaak en de kwaliteit, kwantiteit en beschikbaarheid van vitaminen en andere voedingsstoffen.

Gecontroleerd laten 'bederven' kan hierbij zelfs helpen.
Fermenteren is één vorm van preserveren en kan zelfs meer voedingsstoffen beschikbaar maken om opgenomen te worden door ons lichaam.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_205589497
quote:
4s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 12:45 schreef Bocaj het volgende:
Zo behoud je de meeste vitaminen tijdens het koken.

[ afbeelding ]
[..]
Voedingstoffen goed opnemen uit warme producten snap ik nog wel enigszins...
Maar uit gesneden producten? Wat is er mis met onze tanden en kiezen? Die snijden het toch ook?! :?
Wat wil je dan? Niet snijden, maar een complete kool in een pan gooien? De paprika niet in stukjes snijden, maar in z'n geheel in de saus flikkeren?
pi_205589535
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:45 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat wil je dan? Niet snijden, maar een complete kool in een pan gooien? De paprika niet in stukjes snijden, maar in z'n geheel in de saus flikkeren?
Niet kauwen, niet verteren en direct de plee in flikkeren :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205589540
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:45 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat wil je dan? Niet snijden, maar een complete kool in een pan gooien? De paprika niet in stukjes snijden, maar in z'n geheel in de saus flikkeren?
Ja, dit is een stukje techniek om het behapbaar te maken maar 'gesneden' an sich beter verteren?
pi_205589548
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 13:35 schreef marc0871 het volgende:
Voorgesneden groente, fruit en vlees.
Elk snijvlak is een extra oxidatiepunt, uitdrogingspunt of infectiepunt.
Daarom ook wassen in ijswater... (staat op verpakking)
pi_205589690
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:52 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Daarom ook wassen in ijswater... (staat op verpakking)
Kweenie. 99/100 snij ik zelf.
Misschien eens rode kool, omdat ik 5 keer met één kool doe.

Nou vind ik rode kool best lekker, maar niet 3 keer in de week, zeg maar.
Dan vind ik het gerechtvaardigd om een keer een zakje uit de koeling, of een potje van bij de conserven mee te nemen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_205589723
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 16:10 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Kweenie. 99/100 snij ik zelf.
Misschien eens rode kool, omdat ik 5 keer met één kool doe.

Nou vind ik rode kool best lekker, maar niet 3 keer in de week, zeg maar.
Dan vind ik het gerechtvaardigd om een keer een zakje uit de koeling, of een potje van bij de conserven mee te nemen.
Rode kool is ook een mijn lievelingsgroente... met een goede kruimige aardappel en rundvlees + jus.
Wat appelmoes erbij om het af te maken. :9
pi_205589739
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 15:51 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Ja, dit is een stukje techniek om het behapbaar te maken maar 'gesneden' an sich beter verteren?
Gesneden gaart het veel sneller en gelijkmatiger. Anders is het aan de buitenkant overgaar en binnenin nog zowat rauw.
pi_205589803
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 16:14 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Rode kool is ook een mijn lievelingsgroente... met een goede kruimige aardappel en rundvlees + jus.
Wat appelmoes erbij om het af te maken. :9
Zoiets ja.
Met een gesnipperd uitje erin en wat kruidnagel meekoken :9
Maar met een lekkere rundergehaktbal en de jus mag je houden.

Met draadjesvlees of hachee gaat het ook goed :9 :Y)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_205589856
Rode kool is erg lekker om te fermenteren. Kost je wel een maand of twee maar dan is het lekkerder en gezonder dan gekookte rode kool.
pi_205589908
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 16:16 schreef Farenji het volgende:

[..]
Gesneden gaart het veel sneller en gelijkmatiger. Anders is het aan de buitenkant overgaar en binnenin nog zowat rauw.
Daarom een lap vlees niet bakken, maar braden.
Even snel om en om dichtschroeien en dan in één of ander vocht (bier, wijn, bouillon, water) een poosje op laag vuur laten sudderen.

Ow, wacht. Een stukje gemist :{ :')

Maar ik denk dat het vooral is, of je voorgesneden groente gebruikt, of dat je er zelf een mes doorheen jast.
Of je het gemak wil van zo in de pan gooien en evt kwaliteitsverlies voor lief neemt, of dat je het zo vers mogelijk wil hebben en het niet erg vindt, dat je er een beetje werk aan hebt.

Het één is niet persé slechter dan het andere.

Voorgesneden is wel duurder.
Jouw gemak moet betalen, voor het werk dat een ander er aan heeft.

[ Bericht 33% gewijzigd door marc0871 op 09-08-2022 17:02:11 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_205589933
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 16:30 schreef Farenji het volgende:
Rode kool is erg lekker om te fermenteren. Kost je wel een maand of twee maar dan is het lekkerder en gezonder dan gekookte rode kool.
Rode zuurkool :o

Moet ik me ook eens in gaan verdiepen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_205589975
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 16:40 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Rode zuurkool :o

Moet ik me ook eens in gaan verdiepen.
Fermenteren is tof. Rode kool geeft iets zoetere zuurkool dan met witte kool. En het is op zich supersimpel om te doen.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 08:46:24 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205605254
De redenering in de OP valt in een hardnekkig misverstand
Eigenlijk gaat het er niet om hoe de meeste vitaminen in je eten blijven, maar bij welke bereidingswijze de meeste vitaminen worden opgenomen. Wat heb je eraan als er een 100 eenheden vitamine in het eten zitten en je er 90 eenheden weer uitgepoept worden. Dan is het beter een maaltijd te eten waar er 50 eenheden vitamine in zitten en er maar 10 weer uitgepoept worden. Wij zijn immers geen herkauwers die in staat zijn plantenmateriaal volledig te verteren.
Kortom, het koken van groenten heeft wel degelijk voordelen, je kan de voedingsstoffen veel beter opnemen.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 08:52:09 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205605291
De hoeveelheid vitaminen die je nodig hebt volgens voedingsadviezen is trouwens maar zeer de vraag of dit klopt. De ADH vitamine C wordt vaak vrij hoog gegeven (vooral door fabrikanten van supplementen) maar de hoeveelheid vitamine C in een kwart sinaasappel is genoeg om scheurbuik te genezen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 11 augustus 2022 @ 10:56:46 #18
414785 sirdanilot
pi_205606250
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 16:10 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Kweenie. 99/100 snij ik zelf.
Misschien eens rode kool, omdat ik 5 keer met één kool doe.

Nou vind ik rode kool best lekker, maar niet 3 keer in de week, zeg maar.
Dan vind ik het gerechtvaardigd om een keer een zakje uit de koeling, of een potje van bij de conserven mee te nemen.
Dit snap ik wel een hele rode kool is nogal veel. Nu blijft bereide rode kool wel vrij lang goed in de koelkast. Ook een rauwe rode kool blijft wel een week goed zeker als je het aangesneden stuk er even afsnijdt en weggooit is de rest nog helemaal prima en er kan altijd wel een klein beetje in een salade of roerbak of zo voor de kleur maar goed dit is nog wel acceptabel om voorgesneden te kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_205606300
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit snap ik wel een hele rode kool is nogal veel. Nu blijft bereide rode kool wel vrij lang goed in de koelkast. Ook een rauwe rode kool blijft wel een week goed zeker als je het aangesneden stuk er even afsnijdt en weggooit is de rest nog helemaal prima en er kan altijd wel een klein beetje in een salade of roerbak of zo voor de kleur maar goed dit is nog wel acceptabel om voorgesneden te kopen.
Gefermenteerde rode kool blijft vele maanden (misschien wel jaren?) goed in de koelkast.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 11:05:08 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205606310
Maken van rode kool is relatief veel werk, dus ik neem een grote kool, een flinke partij appels en maak een liter of 8. Die vries ik vervolgens geportioneerd in en heb voor de halve winter rode kool die ik alleen maar hoe te ontdooien en op te warmen.
pi_205606599
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 10:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit snap ik wel een hele rode kool is nogal veel. Nu blijft bereide rode kool wel vrij lang goed in de koelkast. Ook een rauwe rode kool blijft wel een week goed zeker als je het aangesneden stuk er even afsnijdt en weggooit is de rest nog helemaal prima en er kan altijd wel een klein beetje in een salade of roerbak of zo voor de kleur maar goed dit is nog wel acceptabel om voorgesneden te kopen.
Oh, maar dat heb ik ook wel gedaan, hoor.
Maar na 3 keer heb ik de rest toch maar weggegooid.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2022 11:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maken van rode kool is relatief veel werk, dus ik neem een grote kool, een flinke partij appels en maak een liter of 8. Die vries ik vervolgens geportioneerd in en heb voor de halve winter rode kool die ik alleen maar hoe te ontdooien en op te warmen.
Ik heb nog weleens een kool kort gesneden, een portie bewaard om te eten en de rest geblancheerd en in porties in de vriezer gedaan.
Het laatste zakje heb ik volgens mij na een half jaar eens opgegeten.

Het heeft me doen besluiten, om toch eens naar de potjes en de zakjes voorgesneden uit de koeling te kijken.
Voor dat af en toe gaat dat prima.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')