abonnement bol.com Coolblue
pi_205580354
TS is aan het kijken voor een appartement om samen met een vriend in te trekken. Beiden zijn we werkende en onze studentenkamer wel beu.
We hebben voor deze week een bezichtiging ingepland. Nu zie ik in de advertenties (en wel in meerdere overigens) dat het niet geschikt is voor woningdelers maar wel voor koppels.
Dus twee vrienden kunnen niet huren, maar als we seks met elkaar hebben wel? Vrij apart. Wat is de reden hierachter? En als we ons voor doen als twee homo's tijdens de bezichtiging komen we wel in aanmerking?
pi_205580380
Bedoelen ze niet met die woningdelers dat mensen met wie je er woont er niet officieel samen ingeschreven staan? Anders lijkt het me nogal discriminerend en tevens niet te controleren zonder camera in de slaapkamer.
blablablabla
pi_205580389
Ha, goeie vraag. je voordoet als homo's/koppeltje is natuurlijk geen probleem. Vraag: Zullen ze bij koop een partnerregistratie vereisen? (of minimaal een verklaring van de Belastingdienst dat je Fiscaal partner bent ofzo?)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205580410
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:32 schreef Elan het volgende:
Bedoelen ze niet met die woningdelers dat mensen met wie je er woont er niet officieel samen ingeschreven staan? Anders lijkt het me nogal discriminerend en tevens niet te controleren zonder camera in de slaapkamer.
Geen idee, de definitie is mij ook redelijk onbekend en echt toelichting kan ik niet op internet of in de advertenties vinden.
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:33 schreef Het_Bokje het volgende:
Ha, goeie vraag. je voordoet als homo's/koppeltje is natuurlijk geen probleem. Vraag: Zullen ze bij koop een partnerregistratie vereisen? (of minimaal een verklaring van de Belastingdienst dat je Fiscaal partner bent ofzo?)
Dit is voor huren trouwens, dus lijkt me dat het dan minder snel of niet ter sprake komt?
pi_205580490
Zou het er niet gewoon aan liggen dat er maar 1 slaapkamer is of dat je alleen via 1 van de slaapkamers naar de badkamer kunt ofzo? Dus gewoon het praktische aspect van de woning
pi_205580521
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:35 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]
Geen idee, de definitie is mij ook redelijk onbekend en echt toelichting kan ik niet op internet of in de advertenties vinden.
[..]
Dit is voor huren trouwens, dus lijkt me dat het dan minder snel of niet ter sprake komt?
Voor huren mag je tegenwoordig al je privegegevens overhandigen samen met een van je nieren.
You need to be cold to be queen.
pi_205580528
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:29 schreef synsysterstylo het volgende:
TS is aan het kijken voor een appartement om samen met een vriend in te trekken. Beiden zijn we werkende en onze studentenkamer wel beu.
We hebben voor deze week een bezichtiging ingepland. Nu zie ik in de advertenties (en wel in meerdere overigens) dat het niet geschikt is voor woningdelers maar wel voor koppels.
Dus twee vrienden kunnen niet huren, maar als we seks met elkaar hebben wel? Vrij apart. Wat is de reden hierachter? En als we ons voor doen als twee homo's tijdens de bezichtiging komen we wel in aanmerking?
Omdat twee vrienden in korte tijd vaak weer 2 vriendinnen hebben en dan wonen er opeens 4 volwassenen. Dat mag dan weer niet van de gemeente waardoor de verhuurder een boete kan krijgen. Ook is de relatie veel minder stabiel dus de kans is groot dat n van de twee vrienden verder trekt en de verhuurder weer nieuwe huurders moet zoeken. Een stelletje houd de woning over het algemeen ook een stuk netter dan twee individuen. Ook de buren hebben vaak minder overlast van een stel dan twee vrienden.
pi_205580571
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:46 schreef Doedezemaar het volgende:
Zou het er niet gewoon aan liggen dat er maar 1 slaapkamer is of dat je alleen via 1 van de slaapkamers naar de badkamer kunt ofzo? Dus gewoon het praktische aspect van de woning
Het heeft 3 slaapkamers, dus lijkt mij niet.

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:49 schreef DjDaano het volgende:

[..]
Omdat twee vrienden in korte tijd vaak weer 2 vriendinnen hebben en dan wonen er opeens 4 volwassenen. Dat mag dan weer niet van de gemeente waardoor de verhuurder een boete kan krijgen. Ook is de relatie veel minder stabiel dus de kans is groot dat n van de twee vrienden verder trekt en de verhuurder weer nieuwe huurders moet zoeken. Een stelletje houd de woning over het algemeen ook een stuk netter dan twee individuen. Ook de buren hebben vaak minder overlast van een stel dan twee vrienden.
Is dat serieus de reden? Ook ergens ''officieel'' terug te lezen of meer iets wat algemeen bekend is?

Lijkt mij dat als we ons netjes houden aan de twee personen max, onze vriendinnen straks onze eigen problemen zijn, right? En stel er gaat er eentje weg, als de huur betaald wordt is het geen probleem toch. Lijkt me niet dat je dit uit het niets gaat gebeuren. Ook niet vaker gehoord dat er 2 koppels samen wonen in 1 woning.

Maar goed, dan moeten we ons voor doen als homostel.

Zeggen dat je aseksueel bent, is dat nog een optie?
pi_205580593
Doe eens gek en bel de verhuurder om het te vragen
pi_205580602
De overheid maakt er het probleem van de verhuurder van en de makelaar moet het contract wijzigen indien er een nieuwe huurder inkomt. Als hij dat niet accepteert heeft hij weer gedoe met de huurder want die moet dan opeens alles alleen betalen. Dan heb je dus nog geluidsoverlast etc dus een stelletje is gewoon veel makkelijker. De verhuurder / makelaar kan kiezen dus kiest voor de makkelijkste weg.

Probeer eens 200 euro per maand extra te bieden. Ik gok dat dit meer effect heeft dan elkaar te gaan zoenen in de woonkamer. :-)

[ Bericht 0% gewijzigd door DjDaano op 08-08-2022 15:00:00 (spelvoutje ) ]
  maandag 8 augustus 2022 @ 14:58:13 #11
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205580603
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:54 schreef synsysterstylo het volgende:
Lijkt mij dat als we ons netjes houden aan de twee personen max, onze vriendinnen straks onze eigen problemen zijn, right? En stel er gaat er eentje weg, als de huur betaald wordt is het geen probleem toch. Lijkt me niet dat je dit uit het niets gaat gebeuren. Ook niet vaker gehoord dat er 2 koppels samen wonen in 1 woning. Maar goed, dan moeten we ons voor doen als homostel.
Ik snap het wel als het die regels zijn.
Veel meer gedoe met vrienden dan met stellen (in algemene zin). Zeker als het gaat om hoeveel mensen er gemiddeld in de woning verblijven. 2 vrienden incl eventuele partners. of een stelletje en thats it.
ja er zijn uitzonderingen, maar het gaat even om de regel.

Hoe meer personen, hoe meer overlast en hoe sneller de aftakeling van het huis. Dat jullie daar misschien allemaal netjes mee omgaan, dat weet de verhuurder niet en boeit hem in de algehele regel ook niet.
pi_205580706
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:58 schreef Cue_ het volgende:

[..]
Veel meer gedoe met vrienden dan met stellen (in algemene zin). Zeker als het gaat om hoeveel mensen er gemiddeld in de woning verblijven. 2 vrienden incl eventuele partners. of een stelletje en thats it.

Hoe meer personen, hoe meer overlast en hoe sneller de aftakeling van het huis. Dat jullie daar misschien allemaal netjes mee omgaan, dat weet de verhuurder niet en boeit hem in de algehele regel ook niet.
Wat generaliserend. Genoeg stellen die constant ruzie maken, of ze raakt zwanger dan heb je ineens overlast er bij in de vorm van gejank van een baby en/of rennend kind. Dat heb je met vrienden of vriendinnen veel minder snel.
blablablabla
  maandag 8 augustus 2022 @ 15:16:53 #13
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205580745
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 15:11 schreef Elan het volgende:

Wat generaliserend. Genoeg stellen die constant ruzie maken, of ze raakt zwanger dan heb je ineens overlast er bij in de vorm van gejank van een baby en/of rennend kind. Dat heb je met vrienden of vriendinnen veel minder snel.
Jup dat is het zeker.
Maar ik vermoed wel dat zo veelal er naar gekeken worden. En opzich snap ik dat wel.
De verhuurder wil zo min mogelijk last hebben en gaat dan uit van de eenvoudigste manier wat voor hem het beste werkt / gewerkt heeft.
pi_205580749
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:58 schreef DjDaano het volgende:
De overheid maakt er het probleem van de verhuurder van en de makelaar moet het contract wijzigen indien er een nieuwe huurder inkomt. Als hij dat niet accepteert heeft hij weer gedoe met de huurder want die moet dan opeens alles alleen betalen. Dan heb je dus nog geluidsoverlast etc dus een stelletje is gewoon veel makkelijker. De verhuurder / makelaar kan kiezen dus kiest voor de makkelijkste weg.

Probeer eens 200 euro per maand extra te bieden. Ik gok dat dit meer effect heeft dan elkaar te gaan zoenen in de woonkamer. :-)
Hoe bedoel je precies? Dat in het contract al waarschijnlijk specifiek staat dat het om mensen in een relatie moet gaan?

Hmm, 200 bied ik wel als we door de mand vallen. Eerst maar als twee subtiele homo's proberen.

quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:58 schreef Cue_ het volgende:

[..]

Ja fair, ik snap het punt inderdaad wel, ondanks ik het ietwat overdreven vindt. We proberen de homo-tactiek maar.

Staat er overigens een boete op, mochten we door de mand vallen?
pi_205580768
En stel ik ga het alleen huren, en laat die vriend stiekem bij me wonen die aan mij huur betaalt? Of is de homo-optie beter dan?
  maandag 8 augustus 2022 @ 15:27:42 #16
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205580806
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 15:20 schreef synsysterstylo het volgende:
En stel ik ga het alleen huren, en laat die vriend stiekem bij me wonen die aan mij huur betaalt? Of is de homo-optie beter dan?
Dan staat het contract ook op jouw naam en heb jij de lasten. Mochten er dus issues tussen jou en je vriend komen, dan is hij de verhuurder niets verschuldigd en kan hij jou met alle (financiele) issues laten zitten.
De vraag is of je dat wel wilt.
pi_205580873
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2022 15:27 schreef Cue_ het volgende:

[..]
Dan staat het contract ook op jouw naam en heb jij de lasten. Mochten er dus issues tussen jou en je vriend komen, dan is hij de verhuurder niets verschuldigd en kan hij jou met alle (financiele) issues laten zitten.
De vraag is of je dat wel wilt.
Dat is wel inderdaad een afweging.

Kan de verhuurder er zelf nog achterkomen? Staan op dat soort dingen boetes?
pi_205580912
Ik zou je aanraden gewoon eerlijk te zijn. De makelaar heeft ervaring in de verhuur en je bent vast niet de enige die hem voor de gek probeert te houden.
  maandag 8 augustus 2022 @ 15:42:09 #19
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_205580915
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 15:37 schreef synsysterstylo het volgende:

[..]
Dat is wel inderdaad een afweging.

Kan de verhuurder er zelf nog achterkomen? Staan op dat soort dingen boetes?
Even snel gegoogled, eerste resultaat (gaat over Adam, maar geeft misschien een idee)
https://www.blenheim.nl/b(...)terdam-te-voorkomen/

Maar hierin zie ik bv ook dat men een vergunning moet aanvragen als deze een woningdeler woning wil hebben?
https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/woning-zoeken/woningdelen/

Je zou denken dat het dus nog wat ingewikkelder kan liggen
  maandag 8 augustus 2022 @ 20:23:21 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_205583273
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 15:20 schreef synsysterstylo het volgende:
Dat is onderhuur. De meeste huurcontracten verbieden dat expliciet. Op het moment dat je verhuurder daar achter komt, dan kun je per direct je spullen pakken.

Gemiddeld genomen levert een samenwonend stel gewoon een stabielere huurder op dan een soort voortgezet studentenhuis. En aangezien verhuurders genoeg te kiezen hebben, begrijp ik wel dat ze dit soort voorwaarden stellen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_205585785
Bekenden hebben zich ook voorgedaan als homokoppel. Werkte wel
pi_205586987
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:57 schreef Doedezemaar het volgende:
Doe eens gek en bel de verhuurder om het te vragen
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')