abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 augustus 2022 @ 19:03:49 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205575203
https://www.telegraaf.nl/(...)rt-meer-dan-verwacht

Mooi dat ze daarvoor weer 10 kolenmijnen geopend hebben om staal te maken voor onze nieuwe Ebikes en Dikke fiets
quote:
Handelsoverschot nog nooit zo hoog
China exporteert meer dan verwacht
1 uur geleden
in FINANCIEEL
BEIJING (ANP/RTR/BLOOMBERG) China heeft in juli 18% meer geëxporteerd dan in dezelfde maand vorig jaar.

Volgens de Chinese overheid, die zich baseert op douanecijfers, is het handelsoverschot van het land nog nooit zo groot geweest.
China exporteerde voor $101 miljard dollar meer dan het importeerde.
quote:
De Chinese uitvoercijfers zijn beter dan verwacht. Analisten hadden gerekend op een stijging van 15%.
Ze gingen ervan uit dat China minder producten zou kunnen exporteren dan in juni, omdat veel rijke landen kampen met een hoge inflatie.

Daardoor vertraagt de wereldwijde economische groei. Ook een enquête onder fabrikanten leek op een krimp van de Chinese industrie te wijzen.

Mogelijk willen westerse importeurs van Chinese goederen verdere prijsstijgingen voor zijn door nu al voorraden aan te leggen voor het feestdagenseizoen, oppert hoofdeconoom Bruce Pang van vermogensbeheerder en vastgoedinvesteerder Jones Lang Lasalle.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205575213
Ok.
pi_205575217
Open deur.
pi_205575221
Water is nat.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 7 augustus 2022 @ 19:07:41 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205575224
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:06 schreef Jed1Gam het volgende:
Open deur.
wel goed om t eweten dat we China de schuld kunnen geven van de CO2 in de lucht
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205575236
Dat ze daar lekker groeien en flink produceren is te zien aan de vervuiling in en rond de grote steden, flattenwijk na flattenwijk na flattenwijk in de permanente smog. 7 dagen per week, 12 uur per dag werken, wat een doffe ellende om in dat totalitaire systeem te wonen. Maar wel fijne groei

Overigens, zie ik in tweede instantie dat de cijfers van de Chinese overheid komen, ik vertrouw het niet bepaald
pi_205575245
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wel goed om t eweten dat we China de schuld kunnen geven van de CO2 in de lucht
Misschien kunnen ze hier ook even snel een dozijn kolencentrales uit de grond stampen voor de komende winter.
  zondag 7 augustus 2022 @ 19:11:21 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205575247
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:09 schreef Hatseflats22 het volgende:
Dat ze daar lekker groeien en flink produceren is te zien aan de vervuiling in en rond de grote steden, flattenwijk na flattenwijk na flattenwijk in de permanente smog. 7 dagen per week, 12 uur per dag werken
Och, voor veel fok!ers die dagelijks bashen op klimaatplannen lijkt dit een natte droom te zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205575251
Mooi, dan kan Tata Steel hier in NL mooi dicht. :')

En inderdaad, willen we écht iets doen aan ons klimaat en vervuiling, dan zullen we ingrijpend moeten veranderen in onze manier van leven. Aangegzien dat toch niet gaat gebeuren, is het 'afschuiven' geblazen. :')

Wil je echt wat doen voor deze wereld? Ga dood, NU.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_205575256
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:03 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)rt-meer-dan-verwacht

Mooi dat ze daarvoor weer 10 kolenmijnen geopend hebben om staal te maken voor onze nieuwe Ebikes en Dikke fiets
[..]
[..]

Bruce Pang :') 🔫
Vakman pur sang
pi_205575258
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:09 schreef Hatseflats22 het volgende:
Dat ze daar lekker groeien en flink produceren is te zien aan de vervuiling in en rond de grote steden, flattenwijk na flattenwijk na flattenwijk in de permanente smog. 7 dagen per week, 12 uur per dag werken, wat een doffe ellende om in dat totalitaire systeem te wonen. Maar wel fijne groei

Overigens, zie ik in tweede instantie dat de cijfers van de Chinese overheid komen, ik vertrouw het niet bepaald
Chinese cijfers zijn nooit te vertrouwen, echter er zijn een aantal afgeleiden die meestal beter werken, een bekende is bijvoorbeeld Chinese auto verkopen van Westerse wagens, Ford kan moeilijk sjoemelen met hoeveel wagens er in China verkocht zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205575286
Ik zag op mijn nieuwe Kärcher made in China staan :') hoezo Duits!
pi_205575358
We zijn China zelf machtig aan het maken met die importtarieven en tolerantie voor plagiaat.

Bovendien zijn we de belangrijkste bron van materiele welvaartsgroei uit het oog verloren: Bewaren en onderhouden, geen vervangingsaankopen maar gewoon goed spul kopen zodat je steeds meer spullen hebt naarmate de tijd voortschrijdt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 7 augustus 2022 @ 19:31:33 #14
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_205575393
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Mooi, dan kan Tata Steel hier in NL mooi dicht. :')

En inderdaad, willen we écht iets doen aan ons klimaat en vervuiling, dan zullen we ingrijpend moeten veranderen in onze manier van leven. Aangegzien dat toch niet gaat gebeuren, is het 'afschuiven' geblazen. :')

Wil je echt wat doen voor deze wereld? Ga dood, NU.
Nee, nee, en nog eens nee! Tata Steel kan en gaat niet dicht, maar zal wel haar stinkende best blijven doen snel te vergroenen volgens de eisen van deze (hysterische) tijd omwille van zeer strenge milieueisen.

Overigens zou sluiting van de staalfabriek qua CO2-uitstoot, et cetera, totaal niet in verhouding staan met enorme landen als China, evenals de wijze waarop het wereldwijd vrij onbelemmerd plaatsvindt, mij dunkt.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_205575474
Dat is niet goed. Hiermee zal china misbruik van maken.
EU en VS is dom bezig.. alle fabrieken naar China sturen.. Vervolgens klagen dat China rare dingen gaan doen..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_205575587
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:42 schreef Captain_Ghost het volgende:
Dat is niet goed. Hiermee zal china misbruik van maken.
EU en VS is dom bezig.. alle fabrieken naar China sturen.. Vervolgens klagen dat China rare dingen gaan doen..
Hetzelfde wat we eigenlijk deden met de VS.
pi_205575595
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:06 schreef xpompompomx het volgende:
Water is nat.
en water is dodelijk. Er sterven jaarlijks echt veel mensen daaraan!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205575602
Het is wat! De prijzen worden goedkoper en dat het is belangrijkste ;)
Cindy De Vuyst
pi_205575612
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:55 schreef einzeinz het volgende:
Het is wat! De prijzen worden goedkoper en dat het is belangrijkste ;)
Daar hebben we niets gemerkt..
Alles is nu duurder..
Het is nooit goedkoper geweest.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_205575615
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:55 schreef einzeinz het volgende:
Het is wat! De prijzen worden goedkoper en dat het is belangrijkste ;)
wat voor prijzen win je dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205575638
Overschot aan goederen worden goedkoper op de markt gedumpt!
Cindy De Vuyst
pi_205575739
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:09 schreef Hatseflats22 het volgende:
Dat ze daar lekker groeien en flink produceren is te zien aan de vervuiling in en rond de grote steden, flattenwijk na flattenwijk na flattenwijk in de permanente smog. 7 dagen per week, 12 uur per dag werken, wat een doffe ellende om in dat totalitaire systeem te wonen. Maar wel fijne groei

Overigens, zie ik in tweede instantie dat de cijfers van de Chinese overheid komen, ik vertrouw het niet bepaald
Onzin.

Smog is alleen een probleem in de wintermaanden als iedere Chinees zijn kolenkachel aansteekt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_205575740
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Bovendien zijn we de belangrijkste bron van materiele welvaartsgroei uit het oog verloren: Bewaren en onderhouden, geen vervangingsaankopen maar gewoon goed spul kopen zodat je steeds meer spullen hebt naarmate de tijd voortschrijdt.
Interessant, nooit zo over nagedacht.
pi_205575761
China is het pakhuis van de wereld...
pi_205575919
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 20:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Onzin.

Smog is alleen een probleem in de wintermaanden als iedere Chinees zijn kolenkachel aansteekt.
Ik was er een keer in september, ik zag soms de overkant van de straat niet in Beijing en Chongqing
pi_205575948
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 20:37 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik was er een keer in september, ik zag soms de overkant van de straat niet in Beijing en Chongqing
Eind september kan dat inderdaad.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_205576045
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 20:10 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Interessant, nooit zo over nagedacht.
Ik ook pas relatief kort. We krijgen natuurlijk dagelijks een stroom consumentische wegwerppropaganda over ons heen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_205576093
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 20:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ook pas relatief kort. We krijgen natuurlijk dagelijks een stroom consumentische wegwerppropaganda over ons heen.
We moeten imo het uitschelden van consumenten van (Chinese) rotzooiproducten normaliseren.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205576105
quote:
14s.gif Op zondag 7 augustus 2022 21:03 schreef Akathisia het volgende:

[..]
We moeten imo het uitschelden van consumenten van (Chinese) rotzooiproducten normaliseren.
Deden we vroeger met Taiwan ook. En dan hebben ze nu het EC logo ook nog straffeloos geplagieerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 7 augustus 2022 @ 21:07:27 #30
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_205576121
quote:
7s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:31 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Nee, nee, en nog eens nee! Tata Steel kan en gaat niet dicht, maar zal wel haar stinkende best blijven doen snel te vergroenen volgens de eisen van deze (hysterische) tijd omwille van zeer strenge milieueisen.

Overigens zou sluiting van de staalfabriek qua CO2-uitstoot, et cetera, totaal niet in verhouding staan met enorme landen als China, evenals de wijze waarop het wereldwijd vrij onbelemmerd plaatsvindt, mij dunkt.
TATA staal kan heel goed dicht , smerige zooi daar aan onze mooie noordzeekust
Naast een NAtura2000 gebied
quote:
In het eerste kwartaal van dit jaar importeerde de staalproducent 617.000 ton Russisch steenkool, en vorige maand kwam daar nog eens 246.000 ton bij. Deze orders had Tata Steel al geplaatst
https://www.demorgen.be/n(...)%2Fwww.google.com%2F
quote:
Chroom 6 aangetroffen in grondwater bij Tata Steel - Volkskranthttps://www.volkskrant.nl > chroom-...· Translate this page
12 Jul 2022 -- In grondwater op het terrein van staalfabrikant Tata Steel is onlangs de ... De fabriek van Tata Steel, gezien vanaf de kust bij IJmuiden.


[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 07-08-2022 21:12:35 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_205576178
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:26 schreef Weltschmerz het volgende:
We zijn China zelf machtig aan het maken met die importtarieven en tolerantie voor plagiaat.

Bovendien zijn we de belangrijkste bron van materiele welvaartsgroei uit het oog verloren: Bewaren en onderhouden, geen vervangingsaankopen maar gewoon goed spul kopen zodat je steeds meer spullen hebt naarmate de tijd voortschrijdt.
Dit dus, om het jaar een nieuwe plastic "made in China" prul moeten kopen omdat de vorige het begeven heeft is geen welvaart.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_205576249
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 20:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ook pas relatief kort. We krijgen natuurlijk dagelijks een stroom consumentische wegwerppropaganda over ons heen.
Ik ben zo materialistisch als de pest, dus wanneer ik iets koop wil ik daar het liefst de rest van mijn leven van kunnen genieten. Bijkomend voordeel van kwalitatief hoogwaardige spullen (vaak zijn die niet voor consumenten geproduceerd) is dat je die vaak spotgoedkoop tweedehands kunt kopen en dan houden ze het, ondanks hun leeftijd, nog altijd met gemak langer uit dan nieuwe producten.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 7 augustus 2022 @ 21:44:30 #33
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205576373
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:09 schreef Hatseflats22 het volgende:
Dat ze daar lekker groeien en flink produceren is te zien aan de vervuiling in en rond de grote steden, flattenwijk na flattenwijk na flattenwijk in de permanente smog. 7 dagen per week, 12 uur per dag werken, wat een doffe ellende om in dat totalitaire systeem te wonen. Maar wel fijne groei

Overigens, zie ik in tweede instantie dat de cijfers van de Chinese overheid komen, ik vertrouw het niet bepaald
Men zit daar nog veel meer in de modus van 'We kwamen van niks, en zijn nu hier'. 500 miljoen mensen zijn uit de armoede naar de middenklasse gegaan in China in de laatste 30-40 jaar ofzo.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205576467
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Mooi, dan kan Tata Steel hier in NL mooi dicht. :')

En inderdaad, willen we écht iets doen aan ons klimaat en vervuiling, dan zullen we ingrijpend moeten veranderen in onze manier van leven. Aangegzien dat toch niet gaat gebeuren, is het 'afschuiven' geblazen. :')

Tata steel hoeft niet dicht maar zal staal gaan produceren dmv reductie met waterstof. Daarmee gaat de milieu vervuiling en CO2 uitstoot sterk teruggedrongen worden. We hebben vanwege de flinke bevolkingsgroei in Nederland nu eenmaal veel staal nodig de komende decennia.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205576572
quote:
2s.gif Op zondag 7 augustus 2022 21:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Men zit daar nog veel meer in de modus van 'We kwamen van niks, en zijn nu hier'. 500 miljoen mensen zijn uit de armoede naar de middenklasse gegaan in China in de laatste 30-40 jaar ofzo.
De ontwikkelingen binnen een generatie alleen al zijn daar natuurlijk ook immens geweest.

Hele steden van een agrarisch dorpje naar een miljoenenstad in enkele decennia.

Het is een ronduit fascinerend land.

Ik denk alleen dat de cocktail van deze groeiende welvaart onder de bevolking in samenhang met de nadelen van deze enorme groei en de dictatuur an sich uiteindelijk tot binnenlandse problemen gaat leiden.

Maar goed, ik ben natuurlijk geen meestervoorspeller 🤞
pi_205576835
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 22:17 schreef Hatseflats22 het volgende:
Hele steden van een agrarisch dorpje naar een miljoenenstad in enkele decennia.
Ben ik de enige die dat niet zo indrukwekkend vind wanneer de techniek daartoe van elders overgenomen kon worden? Het is niet alsof alles nog uitgevonden moest worden zoals hier. Maar misschien zou je wel verwachten dat het langer zou duren omdat je om te beginnen eerst nog een generatie of twee met de nodige kennis moet opleiden.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_205576856
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 22:48 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ben ik de enige die dat niet zo indrukwekkend vind wanneer de techniek daartoe van elders overgenomen kon worden? Het is niet alsof alles nog uitgevonden moest worden zoals hier. Maar misschien zou je wel verwachten dat het langer zou duren omdat je om te beginnen eerst nog een generatie of twee met de nodige kennis moet opleiden.
Ik ben het met je eens, dat ze het wiel niet opnieuw hebben uitgevonden.

Maar los daarvan, zijn de interne veranderingen daar in een kort tijdsbestek bizar groot geweest, dat moet op in ieder geval de mensen daar toch wel grote indruk hebben gemaakt.
  zondag 7 augustus 2022 @ 22:58:43 #38
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205576898
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:26 schreef Weltschmerz het volgende:
We zijn China zelf machtig aan het maken met die importtarieven en tolerantie voor plagiaat.

Bovendien zijn we de belangrijkste bron van materiele welvaartsgroei uit het oog verloren: Bewaren en onderhouden, geen vervangingsaankopen maar gewoon goed spul kopen zodat je steeds meer spullen hebt naarmate de tijd voortschrijdt.
Hoe houd je met die filosofie een economie draaiende? Doordat er vervangingsaankopen gedaan worden, kunnen bedrijven verkopen, kan er geproduceerd worden, kan er ontwikkeld/geïnnoveerd worden, etc. Daarvoor zijn mensen nodig (de burger dus) die daardoor een baan hebben, inkomen ontvangen en daarvan dus die spullen kunnen kopen.

Ook ik ben geen voorstander van overconsumeren en het klakkeloos afdanken van spullen die met met wat onderhoud nog prima meekunnen, maar wanneer iedereen alles slechts eenmaal hoeft te kopen in zijn leven en daarna alleen nog maar hoeft te onderhouden, blijft er mijns inziens weinig van je economie over.

Daarnaast neem ik aan dat veel nieuwe spullen dan onbetaalbaar worden, omdat er slechts 1 moment is waarop een bedrijf aan de verkoop kan verdienen. Die consument zien ze in hun verdere voortbestaan voor dat product nooit meer terug, want die is voorzien. Ik schat in dat vervangings-/onderhoudsonderdelen eveneens vele malen duurder worden, want dat zijn de enige herhalingsaankopen die men nog kan verwachten.

Maar misschien is dit allemaal onzin. :) Hoe zie jij dit?
pi_205576982
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 20:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ook pas relatief kort. We krijgen natuurlijk dagelijks een stroom consumentische wegwerppropaganda over ons heen.
Ik kon me al redelijk snel best wat voorbeelden voor de geest halen. Een maat van me zit onderhand al in de derde iteratie van een draadloos, geintegreerde geluidsysteem (surround, soundbar, sonos e.d.) terwijl ik met een grootdeels vintage audioset en een Chromecast bijkans dezelfde functies heb, maar een stuk duurzamer (en beter klinkend :P ). Kleding idem dito, van die Primark vodjes die je na een jaar weg kan gooien, of kwalitatief spul waarmee je je garderobe gewoon groter maakt als je eens wat nieuws koopt. Veel huishoudapparatuur is ook een stuk minder qua kwaliteit tov vroeger. Goedkoper en evt meer functies, dat wel...

Bij andere dingen is het weer lastig omdat daar de technische vooruitgang zo snel gaat (en niet los te koppelen is van het apparaat, denk smartphone)
  zondag 7 augustus 2022 @ 23:12:07 #40
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_205577031
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 22:58 schreef Repentless het volgende:

[..]
Hoe houd je met die filosofie een economie draaiende? Doordat er vervangingsaankopen gedaan worden, kunnen bedrijven verkopen, kan er geproduceerd worden, kan er ontwikkeld/geïnnoveerd worden, etc. Daarvoor zijn mensen nodig (de burger dus) die daardoor een baan hebben, inkomen ontvangen en daarvan dus die spullen kunnen kopen.

Ook ik ben geen voorstander van overconsumeren en het klakkeloos afdanken van spullen die met met wat onderhoud nog prima meekunnen, maar wanneer iedereen alles slechts eenmaal hoeft te kopen in zijn leven en daarna alleen nog maar hoeft te onderhouden, blijft er mijns inziens weinig van je economie over.

Daarnaast neem ik aan dat veel nieuwe spullen dan onbetaalbaar worden, omdat er slechts 1 moment is waarop een bedrijf aan de verkoop kan verdienen. Die consument zien ze in hun verdere voortbestaan voor dat product nooit meer terug, want die is voorzien. Ik schat in dat vervangings-/onderhoudsonderdelen eveneens vele malen duurder worden, want dat zijn de enige herhalingsaankopen die men nog kan verwachten.

Maar misschien is dit allemaal onzin. :) Hoe zie jij dit?
Daar heb je zeker een punt, maar we zitten daardoor wel een zwaar vervuilende economie die energie slurpt waar je u tegen zegt. Koopkracht in het westen is ook nauwelijks gegroeid tov decennia terug dus de vraag is of we er echt wat aan hebben.

Overigens zijn er nog genoeg bedrijven die wel een soort buy-it-for-life product hebben en die bestaan ook nog gewoon. Totdat iedereen op de wereld je product heeft kun je nog afzetten, daarnaast groeit de bevolking ook nog steeds dus is er ook nieuwe aanwas aan klandizie
  zondag 7 augustus 2022 @ 23:24:00 #42
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205577066
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 22:58 schreef Repentless het volgende:

[..]
Hoe houd je met die filosofie een economie draaiende? Doordat er vervangingsaankopen gedaan worden, kunnen bedrijven verkopen, kan er geproduceerd worden, kan er ontwikkeld/geïnnoveerd worden, etc. Daarvoor zijn mensen nodig (de burger dus) die daardoor een baan hebben, inkomen ontvangen en daarvan dus die spullen kunnen kopen.

Ook ik ben geen voorstander van overconsumeren en het klakkeloos afdanken van spullen die met met wat onderhoud nog prima meekunnen, maar wanneer iedereen alles slechts eenmaal hoeft te kopen in zijn leven en daarna alleen nog maar hoeft te onderhouden, blijft er mijns inziens weinig van je economie over.

Daarnaast neem ik aan dat veel nieuwe spullen dan onbetaalbaar worden, omdat er slechts 1 moment is waarop een bedrijf aan de verkoop kan verdienen. Die consument zien ze in hun verdere voortbestaan voor dat product nooit meer terug, want die is voorzien. Ik schat in dat vervangings-/onderhoudsonderdelen eveneens vele malen duurder worden, want dat zijn de enige herhalingsaankopen die men nog kan verwachten.

Maar misschien is dit allemaal onzin. :) Hoe zie jij dit?
Een deel ondervang je met productie van onderdelen
  zondag 7 augustus 2022 @ 23:44:24 #43
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205577166
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 23:18 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Daar heb je zeker een punt, maar we zitten daardoor wel een zwaar vervuilende economie die energie slurpt waar je u tegen zegt. Koopkracht in het westen is ook nauwelijks gegroeid tov decennia terug dus de vraag is of we er echt wat aan hebben.

Overigens zijn er nog genoeg bedrijven die wel een soort buy-it-for-life product hebben en die bestaan ook nog gewoon. Totdat iedereen op de wereld je product heeft kun je nog afzetten, daarnaast groeit de bevolking ook nog steeds dus is er ook nieuwe aanwas aan klandizie
Ik snap wel wat je bedoelt en ik heb er ook geen goed zicht op. Dit is slechts wat ik zelf verwacht. Maar nog een paar kanttekeningen:

- niet iedereen ter wereld heeft dezelfde producten op iedere locatie en op hetzelfde moment nodig. In de Sahara heb je weinig aan een sneeuwscooter en een pasgeboren baby heeft de eerste 18 jaar geen auto nodig, om maar wat randoms te noemen.
- mensen gaan dood, hun duurzame spullen niet. Wanneer alles met onderhoud dus te gebruiken blijft, zijn er op den duur vrijwel geen nieuwe spullen meer nodig. Productie, verkoop, ontwikkeling, innovatie: allemaal grotendeels overbodig. Dus ook nauwelijks nog mensen voor nodig > geen banen, geen inkomens, geen mogelijkheid om nog spullen te kopen.
  zondag 7 augustus 2022 @ 23:47:58 #44
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205577176
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 23:24 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Een deel ondervang je met productie van onderdelen
Ja, dat geef ik ook aan. Maar die worden dan nogal duur.
pi_205577211
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 22:17 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
De ontwikkelingen binnen een generatie alleen al zijn daar natuurlijk ook immens geweest.

Hele steden van een agrarisch dorpje naar een miljoenenstad in enkele decennia.

Het is een ronduit fascinerend land.

Ik denk alleen dat de cocktail van deze groeiende welvaart onder de bevolking in samenhang met de nadelen van deze enorme groei en de dictatuur an sich uiteindelijk tot binnenlandse problemen gaat leiden.

Maar goed, ik ben natuurlijk geen meestervoorspeller 🤞
Het is absoluut een fascinerend land. Die enorme ontwikkeling heeft ook voor optimisme en geloof in vooruitgang gezorgd bij velen, vergelijkbaar met de naoorlogse periode in het Westen tot aan de jaren 80. Zolang dat groeitempo blijft houden zal de staat de macht wel kunnen vasthouden denk ik. De middenklasse mort over het gebrek aan politieke vrijheid, maar ze hebben nu ook veel te verliezen aan materiële welvaart.

Ik heb kennissen daar gesproken die na enkele jaren werk in het buitenland niet meer de weg in hun geboortestad konden vinden vanwege de enorm snelle veranderingen. Dat is in Nederland inmiddels onvoorstelbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Havermout2 op 08-08-2022 01:25:54 ]
  maandag 8 augustus 2022 @ 00:00:37 #46
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205577235
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 23:47 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, dat geef ik ook aan. Maar die worden dan nogal duur.
Als je uit gaat van hetzelfde welvaartsniveau misschien wel. Maar dat hoeft niet.
pi_205577238
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 19:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
en water is dodelijk. Er sterven jaarlijks echt veel mensen daaraan!
Aan het gebrek eraan ook.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  maandag 8 augustus 2022 @ 00:05:34 #48
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205577254
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 00:00 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Als je uit gaat van hetzelfde welvaartsniveau misschien wel. Maar dat hoeft niet.
Wat bedoel je precies?
  maandag 8 augustus 2022 @ 00:08:01 #49
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205577262
quote:
1s.gif Op zondag 7 augustus 2022 22:48 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ben ik de enige die dat niet zo indrukwekkend vind wanneer de techniek daartoe van elders overgenomen kon worden? Het is niet alsof alles nog uitgevonden moest worden zoals hier. Maar misschien zou je wel verwachten dat het langer zou duren omdat je om te beginnen eerst nog een generatie of twee met de nodige kennis moet opleiden.
Nja kijk naar India, evenveel inwoners maar nog steeds een behoorlijke chaos. Terwijl China, wat je er ook van mag vinden, wel goed is in plannen. Sommige steden hebben wel 20 metrolijnen in 20 jaar erbij gekregen.

Shenzhen in 1964

Shenzhen circa 2020

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205577277
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 23:44 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ik snap wel wat je bedoelt en ik heb er ook geen goed zicht op. Dit is slechts wat ik zelf verwacht. Maar nog een paar kanttekeningen:

- niet iedereen ter wereld heeft dezelfde producten op iedere locatie en op hetzelfde moment nodig. In de Sahara heb je weinig aan een sneeuwscooter en een pasgeboren baby heeft de eerste 18 jaar geen auto nodig, om maar wat randoms te noemen.
- mensen gaan dood, hun duurzame spullen niet. Wanneer alles met onderhoud dus te gebruiken blijft, zijn er op den duur vrijwel geen nieuwe spullen meer nodig. Productie, verkoop, ontwikkeling, innovatie: allemaal grotendeels overbodig. Dus ook nauwelijks nog mensen voor nodig > geen banen, geen inkomens, geen mogelijkheid om nog spullen te kopen.
Ik ben het opzich met je stelling eens hoor, (over)consumeren is een gigantisch deel van de economie, al daalt dat maar 20% dan heeft dat flinke gevolgen. Het hele systeem is er ook op ingesteld dus even veranderen gaat sowieso niet lukken. Hoe het er evt uit zou zien is louter speculeren. Waarbij 'het' nog niet eens gedefinieerd is :D

Persoonlijk ben ik de laatste jaren wel meer kwaliteit gaan kopen voor de lange termijn ipv goedkope korte termijn oplossingen. Tevens ook een voorkeur voor Europa als maakplaats. Waar mogelijk uiteraard
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')