abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208275311
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 11:11 schreef SaskiaR het volgende:
Ik vraag me nu af wat we het beste kunnen doen. Ik wil haar natuurlijk niet pushen, maar ik zou graag willen dat ze zo leergierig was als eerder.
Hier is het ook minder geworden met de jaren. Zeker rond de 8-9 jaar toen hij steeds meer bewust werd dat hij anders was. Dat hij kon falen en dat niet alles perfect was. Toen hield hij werk steeds meer af.

Maar ik merk ook wel dat het anders zichtbaar is. Leren lezen, rekenen etc is direct te zien als ze iets leren. Daarna was hij ook wel zo'n beetje klaar met de reguliere basisschool stof. Als dat pluswerk is vaak meer van hetzelfde, dat stompt een beetje af.

Nu is het meer begrijpen van de grote mensen wereld (bijv boekhouding van mans bedrijf of politiek), sociale skills. Niet meer de standaard dingen die je direct af kunt vinken. Maar de gesprekken die we hebben worden steeds complexer.

En programmeren, maar dat doet grote broer vooral met hem, daar is hij mij wel voorbij. Maar af en toe komt er een spel voorbij die ik mag testen O+

Het is hier wel een wisselwerking met de faalangst, maar die is steeds beter onder controle. Vanmiddag heeft hij zijn spreekbeurt en hij was echt niet zeker van zijn zaak. Net te weinig geoefend (eigen schuld), moeilijk onderwerp(DNA, waar hij eerder niks van wist) en lastig publiek (groep 6-8, dus ingewikkeld onderwerp voor de jongsten, met wat hij ervan heeft gemaakt op zijn niveau). Dat leverde wel even wat emoties op, maar niet meer de driftbuien. Hij is ook zelf vertrokken naar school. En het zal wel goed gaan. Vooral op zijn hart gedrukt dat het gewoon voldoende is en dat dat prima is. Een goed of zeer goed hoeft echt niet elke keer. Dat verwacht niemand.
pi_208281991
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 10:47 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hoe was het gesprek?

Dit stukje doet me denken aan mijn nichtje. Ouder broertje die echt slim is en een klas heeft overgeslagen (ongetest, maar vast HB, UHB zou me niet verbazen, ouders ook). Ze wilde aan de ene kant graag de uitdaging, maar op school moest alles zoals de rest het deed. En dan schoonzus thuis maar de extra's aanbieden. Ze is toen, met grote broer in het achterhoofd na 1,5 kleuteren doorgeschoven naar groep 3. Dat was toen echt de beste keus. Ze leefde echt op in groep 3.

Alleen nu in groep 7 begin je te zien dat ze niet de intelligentie van grote broer heeft, wel de gedrevenheid. En ook jong is vergeleken met de meiden in de groep. Nu zou ze misschien in groep 6 beter op haar plek zijn, qua niveau dan echt VWO-richting (ipv havo/vwo) en sociaal meer op haar gemak. Maar je weet niet hoe ze zich dan dat 2e jaar groep 2 had ontwikkeld. Je maakt keuzes op het moment.
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
  woensdag 8 maart 2023 @ 10:52:44 #183
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_208286432
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef Nolita het volgende:

[..]
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2023 20:41 schreef Nolita het volgende:

[..]
Tja, ik weet het niet echt. Ze hebben haar goed in het vizier, krijgt in een klein groepje af en toe wat pluswerk aangeboden, zodat ze niet de enige is. Ze vertelden dat ze die ochtend wel had gevraagd om een boekje uit groep 3 dus dat vond ik positief.
Ze hadden na mijn bericht ook even geschakeld met de leerkracht van groep 3 en die gaf aan aandacht te hebben voor verschillende niveaus en daarbij aan te sluiten. Dat er een goede overdracht gaat komen om dit goed te volgen.
Voor nu in groep 2 waren ze vooral uitnodigend als we thuis iets merken om dat te delen, juist omdat ze zo meegaand en introvert is. Ze gaven aan dat ze op alles voor ligt en dat is al fijn, dat er wel goede balans is en ze sociaal bijvoorbeeld niet achter ligt.

Het is nu denk ik vooral nog even alert zijn?
Ik heb iig even het boek van Tessa kieboom gereserveerd bij de bieb, zodat ik nog wat beter weet waar ik precies alert op moet gaan zijn.
Is dat dit boek?

https://www.bol.com/nl/nl/f/hoogbegaafd/30543952/
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 8 maart 2023 @ 11:00:03 #184
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208286501
quote:
Ja, heel erg nuttig :Y
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208294057
Ik vond die boeken wel lastig. Er staan wel goede handvatten in. Maar sommige dingen gingen hier ook echt anders. Bijv peers heeft hij niet veel behoefte aan.

Maar dat is met alle opvoed boeken zo. Je haalt eruit wat werkt en negeert wat niet past ;)
pi_208298160
Ik las laatst een boek over hoogbegaafdheid/beelddenken in het onderwijs. Vol met allerlei nare persoonlijke verhalen. Ik heb het snel weggelegd :').
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 9 maart 2023 @ 09:49:51 #187
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208298214
Ik heb ook dat boek van Renata Hamsikova gelezen, maar dat paste inderdaad niet zo bij mij en mijn dochter. Ze legde heel erg de nadruk op 'intens' zijn (als in driftbuien, angsten, hyperfocus etc.) en dat herken ik helemaal niet.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208299250
In 'intens, authentiek en vrij' van Renata Hamsikova vind ik juist heel veel herkenning, ik kan minder met Tessa Kieboom.
Heel persoonlijk dus ;) , gewoon eens inkijken of het past.
pi_208305064
‘Slapende Leeuwen’ van Els de Wit vond ik ook best fijn. Dat is een heel boek over uhb.

Daarnaast vond ik de 5 levels of gifted van Deborah Ruff interessant.
pi_208369058
Ik heb de boeken van Kieboom en Hamsikova gereserveerd in de bieb.
Vorige week vroeg ik L. Voor de grap of hij de waanzinnige boomhut in het Engels wilde lezen. Hij glunderde en wilde dat heel graag. Maar het was alleen een grapje van mij |:( toen hij heel teleurgesteld was heb ik het boek toch maar besteld op Amazon. Ik dacht dat lukt hem toch nooit, kan hij daar even z’n tanden in zetten. Helaas had ik het vreselijk mis, in 2 dagen had hij het boek uit en wilde meer. Nou weet ik niet of dat verstandig is om het Engels ook al zo te voeden. Ik heb school wel gelijk een bericht met verzoek tot een gesprek gedaan, want als hij zo makkelijk een Engelstalig boek uitleest icm een heel goed rapport, maak je mij niet wijs dat groep 4 nog heel veel uitdaging biedt. De juf gaat deze week een gesprek aan met de ib’er en maandag hebben wij een gesprek.

Thuis is hij vooral heel erg druk de laatste tijd. School is nog wel leuk, maar steeds vaker hoor ik dat het makkelijk is en hij niks geleerd heeft. Hij vindt het jammer dat hij alle boeken zo makkelijk kan lezen. Ik hoef er een label op te hebben en het interesseert mij niet of hij hb is of niet, maar ik wil koste wat kost voorkomen dat hij straks school niet meer leuk vindt en ik hoop dat de juf die noodzaak ook met mij inziet.
pi_208369149
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 09:59 schreef Nazil het volgende:
Voor de grap of hij de waanzinnige boomhut in het Engels wilde lezen.
Herkenbaar. Alleen dan de variant waarbij mijn man een boeklooskind (groep 4, net 7) meenam naar onze boekenkast. Daar kwam Harry Potter in het Engels uit tevoorschijn. Paar weken later was de serie uit :o

Dat Engels is gewoon onhoudbaar, ze krijgen ook zoveel mee op schermpjes. Niet iets om tegen te houden. Sindsdien kijken we series ook gewoon in het Engels, evt met Engelse ondertiteling. Het is iets dat op school niet veel aandacht krijgt, dus alleen maar prima om dat natuurlijk te ontwikkelen.

Het is wel de reden waarom de plusklas hier in groep 5/6 Russisch en groep 7/8 Chinees geeft. Dat zijn tenminste talen waar je (een beetje) voor moet werken.

Ik heb het wel op school gemeld, maar hij zat toen al in de mini-plusklas(groep 3/4 2 uurtjes, groep 5-8 een dagdeel). De plusklas gaf extra uitdaging en sociaal zat hij gewoon lekker op zijn plek. Dat sociale is de enige reden dat we hem altijd nog naar school gekregen hebben..
  dinsdag 14 maart 2023 @ 10:43:24 #192
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208369610
Ik heb met mijn 4-jaar-en-nog-geen-4-maander nu al twee weken elke ochtend 'gedoe': ze wil niet naar school, heeft buikpijn, voelt zich niet lekker... en als ik dan probeer te achterhalen waarom niet, is het antwoord steevast: ik vind het te druk, het is saai, ik mag niet wat de kindjes van groep 2 mogen (ze zit in combiklas 1-2), ik heb geen vriendinnetjes...

Ik heb een gesprek met de juf aangevraagd en in de tussentijd thuis eens heel voorzichtig gepolst wat ze aan zou kunnen met de squla-app en een avi-startboekje. Groep 2 doet ze met twee vingers in haar neus, groep 3 vond ze ook leuk, maar gaat nog niet helemaal foutloos. Lezen doet ze thuis vloeiend, op school en bij anderen nog door eerst te spellen (of ze zegt helemaal niks). Ze wil het liefst de hele dag lezen en tellen en 'Engels praten' (ze doet dan 'wan toe twie fiejur, vijf, six, seevun enz.).

Ik heb de juf (op dit moment is dat de Lio-stagiair) gevraagd om de hulp van de IB'er in te schakelen, want elke ochtend een kind in tranen dat niet wil, lijkt me niet de bedoeling. Maar wat kan ik verder nog? Stug volhouden dat ze moet gaan? De juf heeft haar iig naar aanleiding van mijn berichtje op de lijst met kindjes met een weektaakje gezet en haar ook uitgelegd dat ze die vanaf nu ook mag maken en afvinken. Dat vindt ze tof. Maar vanochtend wilde toch weer niet gaan.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208369882
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 10:10 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Herkenbaar. Alleen dan de variant waarbij mijn man een boeklooskind (groep 4, net 7) meenam naar onze boekenkast. Daar kwam Harry Potter in het Engels uit tevoorschijn. Paar weken later was de serie uit :o

Dat Engels is gewoon onhoudbaar, ze krijgen ook zoveel mee op schermpjes. Niet iets om tegen te houden. Sindsdien kijken we series ook gewoon in het Engels, evt met Engelse ondertiteling. Het is iets dat op school niet veel aandacht krijgt, dus alleen maar prima om dat natuurlijk te ontwikkelen.

Het is wel de reden waarom de plusklas hier in groep 5/6 Russisch en groep 7/8 Chinees geeft. Dat zijn tenminste talen waar je (een beetje) voor moet werken.

Ik heb het wel op school gemeld, maar hij zat toen al in de mini-plusklas(groep 3/4 2 uurtjes, groep 5-8 een dagdeel). De plusklas gaf extra uitdaging en sociaal zat hij gewoon lekker op zijn plek. Dat sociale is de enige reden dat we hem altijd nog naar school gekregen hebben..
Ik vind het zo jammer dat ze bij ons niet zo’n plusklas hebben. Het is een kleine school van zo’n 180 leerlingen en dat hij (augustuskind) met 5 jaar naar groep 3 ging was al iets wat eigenlijk niet voor kwam. Externe plusklas kan ik op internet niet goed vinden, alleen een paar artikelen en een vage site van jaren geleden. Volgende week maar eens over hebben.

Sociaal gaat nu nog wel prima, alleen als hij bijvoorbeeld vertelt een Engels boek te lezen komt er totaal geen reactie en dat vindt hij heel jammer.
pi_208370133
@Tink89 Dat is lastig zeg. We hebben ook wel fases bij de kleuters gehad dat ik hem over de drempel moest zetten. Na een paar keer ging het dan wel weer. Maar dat was iets dat thuis ook wel gebeurde. Gewoon huilen om je zin te krijgen. Dat werkte vooral goed bij zijn juf. Maar niet bij mij..
Alleen zijn er ook wel periodes geweest dat er wel iets was. Bijv een onrustig kindje in de klas, kop groter, die als een bulldozer over hem heen ging. Of de saaiheid van werkjes (dat heeft de kleuterjuf nooit kunnen matchen, als zij iets bedacht was hij binnen een dag alweer tig stappen verder). En achteraf is zijn gebrekkig emotieregulatie ook niet echt behulpzaam geweest. Hij uitte alles heel sterk, vergeleken met zijn broer 100x zo sterk, op dezelfde problemen (oudste is een echte binnenvetter, ander probleem)

Ik denk dat een gesprek goed is. Misschien kan de IB-er eens meekijken in de klas?

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 11:05 schreef Nazil het volgende:

[..]
Ik vind het zo jammer dat ze bij ons niet zo’n plusklas hebben. Het is een kleine school van zo’n 180 leerlingen en dat hij (augustuskind) met 5 jaar naar groep 3 ging was al iets wat eigenlijk niet voor kwam. Externe plusklas kan ik op internet niet goed vinden, alleen een paar artikelen en een vage site van jaren geleden. Volgende week maar eens over hebben.

Sociaal gaat nu nog wel prima, alleen als hij bijvoorbeeld vertelt een Engels boek te lezen komt er totaal geen reactie en dat vindt hij heel jammer.
Hier is de plusklas ook extern, maar wel georganiseerd van de overkoepelende scholen organisatie in de stad.

Dat is ook wel jong. De mijne is van december, dus gewoon kort gekleuterd (en dat was al niet standaard daar). Die connectie kan wel lastig zijn. D zijn school heeft gemiddeld hoog scorende kinderen. Dus zijn beste vriend is ook HB en zijn beste vriendin goed slim. Maar ook heeft hij gemiddeld scorende vriendjes uit een klas lager waar hij echt mee kan stoeien. Hij kan goed schakelen tussen die groepen. Hij laat de ene groep zien wat hij kan op de piano of heeft geprogrammeerd, bij de andere trekt hij zijn pokemon kaarten tevoorschijn. Dat heeft hij eigenlijk altijd al gedaan. Kan me voorstellen dat het lastiger is als je die connectie niet kunt maken.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 11:57:53 #195
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208370458
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Ik heb met mijn 4-jaar-en-nog-geen-4-maander nu al twee weken elke ochtend 'gedoe': ze wil niet naar school, heeft buikpijn, voelt zich niet lekker... en als ik dan probeer te achterhalen waarom niet, is het antwoord steevast: ik vind het te druk, het is saai, ik mag niet wat de kindjes van groep 2 mogen (ze zit in combiklas 1-2), ik heb geen vriendinnetjes...

Ik heb een gesprek met de juf aangevraagd en in de tussentijd thuis eens heel voorzichtig gepolst wat ze aan zou kunnen met de squla-app en een avi-startboekje. Groep 2 doet ze met twee vingers in haar neus, groep 3 vond ze ook leuk, maar gaat nog niet helemaal foutloos. Lezen doet ze thuis vloeiend, op school en bij anderen nog door eerst te spellen (of ze zegt helemaal niks). Ze wil het liefst de hele dag lezen en tellen en 'Engels praten' (ze doet dan 'wan toe twie fiejur, vijf, six, seevun enz.).

Ik heb de juf (op dit moment is dat de Lio-stagiair) gevraagd om de hulp van de IB'er in te schakelen, want elke ochtend een kind in tranen dat niet wil, lijkt me niet de bedoeling. Maar wat kan ik verder nog? Stug volhouden dat ze moet gaan? De juf heeft haar iig naar aanleiding van mijn berichtje op de lijst met kindjes met een weektaakje gezet en haar ook uitgelegd dat ze die vanaf nu ook mag maken en afvinken. Dat vindt ze tof. Maar vanochtend wilde toch weer niet gaan.
Je kind is nog niet leerplichtig, dus je mag haar sowieso thuis houden als dat beter voelt (en haalbaar is met je werk natuurlijk).
Maar ik zou wel zo snel mogelijk actie ondernemen door met de IB'er te gaan praten en te eisen dat er iets wordt gedaan. En daar mag je best bij aandringen, ook al voel je je dan een zeurouder ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  Moderator dinsdag 14 maart 2023 @ 12:33:34 #196
236264 crew  capricia
pi_208370702
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2022 11:04 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Spannend! Ik voel met je mee, hier gaat de nu 9-jarige volgend jaar waarschijnlijk ook met 10 naar het VO. En nee, dat heeft om allerlei redenen niet de voorkeur en mijn moederhart heeft het er echt heel zwaar mee, maar soms ontdek je gaandeweg dat een andere keuze er gewoon niet is. Ik hoor komend schooljaar graag hoe het je dochter vergaat. :)
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.

Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Definitely not CIA
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:11:54 #197
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208371093
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:12:11 #198
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208371098
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.

Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Dat klinkt wel echt goed :-D en wat fijn dat het er plezier in school is.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:23:17 #199
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208371226
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Is het niet zo dat als hij echte peers ontmoet, de klik er ineens wel zal zijn? Dus als je een school vindt waar hij die peers kan vinden, dan lukt het misschien wel. (ik heb altijd een beetje een allergie voor 'groeien op sociaal gebied', want het is logisch dat je niet helemaal goed kan omgaan met mensen die geen peers zijn).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:26:39 #200
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208371265
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:23 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Is het niet zo dat als hij echte peers ontmoet, de klik er ineens wel zal zijn? Dus als je een school vindt waar hij die peers kan vinden, dan lukt het misschien wel. (ik heb altijd een beetje een allergie voor 'groeien op sociaal gebied', want het is logisch dat je niet helemaal goed kan omgaan met mensen die geen peers zijn).
Wat zijn echte peers? Hij zit nu in groep 9, met andere hoogbegaafde kinderen.

Wat betreft dat groeien: ik vind het een enorm sterke eigenschap om je weg te kunnen vinden, ook bij mensen die niet je peers zijn. Want zeker in dit geval is het grootste deel van alle mensen niet zoals jij, maar het is echt heel erg fijn als je ondanks de verschillen wel met ze kan samenwerken. Daar zal je in je latere leven alleen maar de vruchten van plukken.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 13:31:28 #201
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208371329
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:26 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Wat zijn echte peers? Hij zit nu in groep 9, met andere hoogbegaafde kinderen.

Wat betreft dat groeien: ik vind het een enorm sterke eigenschap om je weg te kunnen vinden, ook bij mensen die niet je peers zijn. Want zeker in dit geval is het grootste deel van alle mensen niet zoals jij, maar het is echt heel erg fijn als je ondanks de verschillen wel met ze kan samenwerken. Daar zal je in je latere leven alleen maar de vruchten van plukken.
Ja zo is het ook wel weer ... moeilijke keuzes...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_208371447
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 12:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Hebben jullie al meters gemaakt met het idee om naar het VO te gaan? Wat zijn jullie plannen?

Hier bevalt dat hybride type onderwijs heel goed. Dus wel een klas met 10 tot 13 jarigen, dus een soort groep 7/8 (maar wel op de middelbare school). Maar juist met veel VO vakken, op je eigen niveau. Dan komt de vakdocent gewoon in de klas.
Natuur en techniek vindt ze erg leuk. Prijs gewonnen met de Gravity Challenge, dus dat stimuleert wel.
Maar ook de 'gewone lessen' worden nu met veel meer plezier gedaan. Voor Engels maken de kinderen zelf een vlog over hun Dream City. En met filosofie zijn ze bezig met de definitie van een definitie en dat soort zaken.
Mens en maatschappij behandelen ze nu de Renaissance en stellen ze de vraag 'wanneer was de mens perfect?' Het zijn allemaal een soort projecten waar de kinderen (soms zelfstandig, soms in groepjes) aan werken.
Taal en rekenen wordt hier eigenlijk gewoon in verwerkt en de cito scores zijn verders hetzelfde gebleven. Duits en Spaans komt ook nog langs.
Ik ben er wel enthousiast over. Omdat er nu 'eindelijk' met plezier naar school gegaan wordt. En ik laat haar volgend jaar ook gewoon op deze school. Omdat ze er zo blij van wordt.
Ik hoop dat de aansluiting met het VO gewoon naadloos gaat. De opdrachten zijn ook al steeds meer in VMBO/TL, Havo, VWO leerdoelen ingedeeld (zonder dat het kind dat perse weet).
En ik geloof dat ze nu ook veel meer vanuit haar kracht gestimuleerd wordt. In plaats vanuit verplichte onderdelen rekenen en taal etc.

Heb je je kind al wat dagdelen laten meelopen op een middelbare? En hoe was dat?
Hier beide kinderen ook op zo'n school. Ideaal, ik ben er zo blij mee. En de kinderen ook.
*poef* nu is het weg
  dinsdag 14 maart 2023 @ 15:23:43 #203
319308 Tink89
To live is to dance
pi_208372585
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:41 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]
Hier beide kinderen ook op zo'n school. Ideaal, ik ben er zo blij mee. En de kinderen ook.
Waar vind je die scholen?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_208372715
Hier heb je 10-14 scholen. Dan doe je groep 7/8 en klas 1/2 daar. En inmiddels is er ook een 14-18 aan toegevoegd (ism de vrije school). Het is veel persoonlijker, eigen leerdoelen etc. Goed voor eigenwijze kinderen. Eerder wilden ze daar geen HB-ers, maar inmiddels lijken die er ook goed te gedijen. In ieder geval een vriend van D.

Maar D wilde iets anders. En ook eentje met aandacht voor HB. Ik denk dat hij D op de 10-14 een stuk structuur zou missen. Dat is nu op de montessori soms al een ding. Dus we gaan nu voor klassikale lessen, maar met veel keuzetijd om je eigen ding te doen (huiswerk, extra gewone lessen, extra pluslessen, HB-gesprekken etc)
pi_208372754
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 15:23 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Waar vind je die scholen?
https://www.1014onderwijs.nl/ hier kan je er een aantal vinden.
*poef* nu is het weg
pi_208374109
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.

Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.

Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
  dinsdag 14 maart 2023 @ 17:44:55 #207
37150 livelink
keek op de week ( © DJ11)
pi_208374232
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.

Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.

Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Het lijkt me inderdaad zo'n ontzettend moeilijke situatie. Zo jong en dan al tussen al die groten op het VO. Het is voor 11-jarigen al zo'n overgang.

Je kunt alleen maar hopen dat het toch goed gaat.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_208375250
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.

Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.

Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Lijkt me ook wel ingewikkeld...
Hopen dat de school goed bij hem kan aansluiten, mijn ervaring is dat passend onderwijs in het reguliere onderwijs een hele uitdaging is... maar gelukkig zijn er ook scholen die het wel kunnen :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 16 maart 2023 @ 17:29:24 #209
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208409601
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 17:34 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hè kak, naar dat het zo gaat (en ik herken het ook zo enorm). Hij wacht ook al een jaar op die start op het VO en het kan straks ook nog enorm tegen gaan vallen, vooral als het sociaal niet matcht. Sticker is niet ‘gewoon’ hb natuurlijk (disclaimer: ja, ik weet dat gewoon hb niet bestaat, ik scheer niet iedereen over één kam etc), hij is drie tandjes meer hb. Dus ook met ‘gewone’ hb-ers in zo’n groep 9 is het verschil misschien wel te groot.

Maar ja, wat dan? Hoe kan je een kind sociaal steviger maken als hij niemand heeft om zich aan op te trekken, om zich veilig bij te voelen (buiten het gezin)? Daar lopen wij tegenaan. Het moet toch gebeuren in de “echte wereld” en daar moeten ze op begeleid worden.

Wij hebben Sjaak vorige week aangemeld op het VO. De mevrouw aan de andere kant van de tafel vond het heel ingewikkeld dat er een zevenjarig kind tegenover haar zat, ik kon er wel om gniffelen.
Ziet Sjaak het VO zitten?

De grap is dat Sticker een handjevol vriendjes heeft, waarvan de twee waar hij het meest mee speelt in de verste verte niet hoogbegaafd zijn. Maar dat zijn wel kinderen die enorm veel fantasie hebben en loyaal richting hem zijn, ik begin te vermoeden dat dat de kwaliteiten zijn waar hij meer aan heeft dan aan kinderen die ook snel kunnen denken. Dus ik vind het best een ingewikkeld vraagstuk worden wat jij ook schetst: we willen hem wel klaar stomen, maar hoe dan als die sociale situaties zich zo weinig voordoen? Jezelf staande houden tussen pubergeweld is ook typisch iets wat niet voor te bereiden valt, daar ga je doorheen zodra het zich voor doet. Ik was als 11-jarige er echt niet klaar voor, maar zat dat in leeftijd of in (gebrek aan) zelfvertrouwen..?

Binnenkort is er een ouderavond-achtig iets voor de groep 9-ouders, ik ben erg benieuwd hoe de andere ouders daar in staan, met name met het oog op VO komend jaar. Ik ben vast niet de enige die het lastig vindt, misschien kunnen we elkaar mentaal supporten bij de overstap. :')
  Moderator donderdag 16 maart 2023 @ 17:43:27 #210
236264 crew  capricia
pi_208409730
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2023 13:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Hij doet nu groep 9 op een middelbare school, had vorig jaar alle lesstof t/m groep 8 al afgerond. Het is de bedoeling dat hij na de zomer instroomt in de brugklas, maar hoe dichterbij dat komt, hoe minder ik dat zie zitten.. Het lukt hem niet om aansluiting te vinden bij de andere kinderen en dat is wel een beetje wat voor ons nodig was om hem met een gerust hart te laten starten op dat VO. We hadden gehoopt dat het in groep 9 iets makkelijker zou zijn om de aansluiting te inden, want 'peers' maar dat blijkt niet zo. Hij is zelf wel heel erg dol op de meeste andere kindjes, maar de liefde wordt maar zelden beantwoord. Hij wil ook altijd met iedereen afspreken, maar anderen niet met hem. Ik vraag me oprecht af of we er wel goed aan doen om hem in deze toestand naar het VO te laten gaan, of dat hij toch niet gebaat is bij nog wat groeien op sociaal gebied om daarna een stevigere start te kunnen maken.
Misschien vind je het een rare vraag, maar kan hij daar niet blijven en nog een jaartje doen? Zodat ie emotioneel ook weer een jaar ouder is bij de officiële doorstroom.
Dochter, groep 7, hier krijgt bijv de vraag om het komende half jaar uit te zoeken welke vorm van onderwijs haar het beste past. En daar over te schrijven. Gewoon als opdracht/ project. Dit aan de hand van de verschillende onderwijsvormen die ze nu ervaart.
Dan krijg je dus een uitdaging als kind op een heel ander vlak: reflecteer eens op jezelf..wie ben jij, wat vind jij als mens fijn, in welk type les ben je het gelukkigst en waarom?

Zoiets.
Daar groeit een kind ook enorm van. (en veel volwassenen trouwens ook)
Definitely not CIA
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')