abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_207688892
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Er staat niet letterlijk 'tegen je verlies kunnen' maar 'kunnen omgaan met wedstrijdelement' ofzoiets.

En ik weet het gewoon niet eigenlijk. Ik weet hoe gefrustreerd ik zelf altijd op school was en ik merk aan prul wel een vergelijkbare houding: helemaal blij met haar vriendjes en vriendinnetjes en ook wel enthousiast aan het vertellen over wat ze gedaan heeft enzo. Maar ook boos omdat ze 'weer dezelfde letter gingen oefenen' of omdat ze 'niet verder gingen tellen dan 20' bijvoorbeeld.

Ik ga er maar gewoon open in, denk ik. Al is versnellen wmb (nog) geen optie. Ze is van eind november en gaat sowieso dus al maar ruim 1,5 jaar kleuteren. Als we nog sneller gaan, gaat ze als 4-jarige naar groep 3 en dat vind ik absoluut niet de voorkeur hebben nu.
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is. T. kan er goed mee omgaan dat de kringactiviteiten soms saai zijn, als ie in de werktijd wel een beetje zijn eigen gang kan gaan. Maar dat heeft ie ook moeten leren. Ook in de kleuterklas waar ik stageloop wordt er goed omgegaan met verschillen. Ik heb vandaag met een meisje lees- en schrijfopdrachten gedaan, terwijl de vaste leerkracht ook keersommen zat te maken met een andere kleuter. Dus het kan echt ook gewoon binnen de kleuterklas, zeker als jij goed aangeeft wat jouw dochter nodig heeft en aankan.
  maandag 23 januari 2023 @ 20:53:28 #152
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207689466
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 20:19 schreef Gogo83 het volgende:

[..]
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is. T. kan er goed mee omgaan dat de kringactiviteiten soms saai zijn, als ie in de werktijd wel een beetje zijn eigen gang kan gaan. Maar dat heeft ie ook moeten leren. Ook in de kleuterklas waar ik stageloop wordt er goed omgegaan met verschillen. Ik heb vandaag met een meisje lees- en schrijfopdrachten gedaan, terwijl de vaste leerkracht ook keersommen zat te maken met een andere kleuter. Dus het kan echt ook gewoon binnen de kleuterklas, zeker als jij goed aangeeft wat jouw dochter nodig heeft en aankan.
Txs voor deze fijne geruststelling!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_207692330
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 20:19 schreef Gogo83 het volgende:

[..]
Vergeet niet dat het nu niet meer de jaren '90 zijn. Natuurlijk, niet iedere school is geschikt voor hb'ers en het gebeurt regelmatig dat hb'ers hun weg niet vinden in het (reguliere) onderwijs, maar hoogbegaafdheid is wel een stuk bekender dan toen wij klein waren. Dus bespreek het, kom voor je dochter op indien nodig, maar besef ook dat het een andere tijd is.
De tijd dat ik nadat mijn weektaak op woensdag af had, kien kreeg. Toen ik daar boekje uit had kreeg in kien 2. En guess what; daarna kreeg ik kien 1 weer. Meer extra was er niet |:(

In de kleuterklas van jongste viel dat uitdagen wel tegen. De juf was echt zorgzaam, maar qua hb had hij beter in de parallelklas kunnen komen (die juf is minder zorgzaam maar didactisch sterker). Met 30 kleuters is er ook niet echt veel tijd. Plus alles wat ze hem wel gaf was nog makkelijk omdat hij gewoon nog verder was dan ze dacht. Ik had daar destijds meer bovenop moeten zitten. Pas in groep 3, na anderhalf jaar kleuteren werd het hb circus opgestart.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 13:33:59 #154
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_207695514
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 10:43 schreef Tink89 het volgende:
Ik ga er maar gewoon open in, denk ik. Al is versnellen wmb (nog) geen optie. Ze is van eind november en gaat sowieso dus al maar ruim 1,5 jaar kleuteren. Als we nog sneller gaan, gaat ze als 4-jarige naar groep 3 en dat vind ik absoluut niet de voorkeur hebben nu.
Dit lijkt me het slimste. :Y

Bij mijn oudste zeiden ze na een week ook 'Tsjonge, dat is wel een slimmerikje, ik weet niet of we hem wel 2,5 jaar bezig kunnen houden in groep 1 en 2'. (Hij is van 31-12).
Ik heb ze er daarna nooit meer over gehoord (ook niet in zijn verdere schoolloopbaan) hoewel het gezien de latere HB 'diagnose' van zijn jongere broertje niet gek is te denken dat ook S slimmer dan gemiddeld zou kunnen zijn.
Hij heeft zich heerlijk genivelleerd naar de rest van de groep (en bleek ADHD te hebben) en hoewel ik nog steeds denk dat hij mss met een iets andere aanpak wel na 1,5jr door had gekund naar groep 3 weet ik niet of dat voor hem een goeie keuze zou zijn geweest. Hij zit ondertussen prima op zijn plek, nu in 3VWO valt 'oh, zo moet ik huiswerk en leren' kwartje en doet hij het gewoon heel lekker.

Waarmee ik wil zeggen dat niet elk slim kind hoogbegaafd is, er bestaat ook nog hoogintelligent en dat is echt iets anders. ;)
En niet elk kind dat slimmer is dan de rest hoeft klassen over te slaan omdat er anders problemen gaan ontstaan.
***
  dinsdag 24 januari 2023 @ 15:48:13 #155
319308 Tink89
To live is to dance
pi_207696971
Het was een heel goed gesprek! Conclusie: de juf ziet haar, gaat er prima mee om en we hebben over twee maanden weer een gesprek.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_207697214
Wat fijn Tink! Dat ze gezien wordt en dat jullie zo korte lijntjes kunnen houden ^O^ :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_207697258
Dat gevoel dat ze gezien wordt is zo fijn! Goed van jou en de juf ^O^
pi_207697465
Hier krijgen ze over 2-3 weken het eerste rapport mee, ik ben best wel nieuwsgierig hoe ze het nu echt doet qua leerstof. Mup heeft dus groep 1/2 in een jaar gedaan en zit nu in groep 3. Met lezen zit ze in het drie sterren groepje, thuis leest ze boeken op E5 niveau. Rekenen vindt ze soms leuk en soms saai (want te makkelijk) en dan maakt ze het niet af... Dus maar even gezegd dat ze dat wel moet doen anders denkt de juf dat ze het niet kan en krijgt ze nog meer van die saaie sommen. Die oogjes van haar toen het kwartje viel :D Ook even bij de juf gemeld, die was daar blij mee. De plusklas vindt ze helemaal geweldig, gaat ook leuk om met de oudere kinderen die daar zitten.
Sociaal gaat het ook goed, ze spreekt regelmatig af met klasgenootjes (en nog af en toe met een paar uit groep 2). Het belangrijkste is dat ze elke dag blij en huppelend uit school komt O+
pi_207706708
Fijn om jouw verhaal te lezen @BE .

Mijn kleuter gaat waarschijnlijk nog een keer groep 2 doen. Ze zien ern slim kind maar hij is op heel veel vlakken nog niet klaar voor groep 3. En dat zie ik ook wel.

Op sommige vlakken laat hij het ook gewoon niet zien. Zo zou hij nog niet kunnen rijmen en dat kan hij moeiteloos thuis. Maar op de grote lijn denk ik dat hij blij is als hij nog een jaar mag spelen. :)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_207838912
Heeft iemand dinsdag Jinek gezien? Het stuk over hb kwam niet echt uit de verf, jammer.
pi_207839924
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:33 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand dinsdag Jinek gezien? Het stuk over hb kwam niet echt uit de verf, jammer.
Niet gezien, ik ga het eens terugkijken.

Tijdje niks laten horen, alles loopt eigenlijk prima. Kind is gelukkig in groep 4, speelt niet heel veel met vriendjes maar vindt aansluiting op het schoolplein wat ik van juf hoor. Ik dacht dat hij nu gemiddeld zou scoren, ook al benoemt hij zelf constant dat groep 4 makkelijker is dan groep 3. Nu kreeg hij vandaag z’n rapport. Daaruit blijkt dat groep 4 inderdaad makkelijk is. Alle Cito toetsen dik boven gemiddeld (echt bovenaan alle grafieken), de rest praktisch overal ‘goed’. Gym even buiten beschouwing gelaten :+
Hij is weer met verdieping begonnen bij rekenen, maar ik ben wel heel benieuwd wat de juf zegt. Zoals ik nu zo beoordeel zit er weer weinig uitdaging voor hem in. Het feit dat hij gelukkig en blij is en het leuk vindt om naar school te gaan maakt veel goed, dus wat dat betreft hoeven we er niks mee.
pi_207839940
Ik heb stukjes gezien, die gedeeld werden op Facebook door mensen die blij waren dat er aandacht voor was. Ik denk niet dat het gros van Nederland nu begrijpt wat hb is en al helemaal niet wat uhb is. Maar wel tof dat het in de media kwam op een andere manier dan dat 4-jarige Britse jongetje met brilletje die de klassieke karikatuur van een hb-er is.
  zaterdag 4 februari 2023 @ 08:27:50 #163
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_207842266
Dat kind is 4… is pas net aan school begonnen. Misschien valt hij straks ook uit omdat school te saai is … je moet als school veel uit de kast trekken om zulke kinderen goed te begeleiden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_207843660
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2023 21:33 schreef Hupje het volgende:
Heeft iemand dinsdag Jinek gezien? Het stuk over hb kwam niet echt uit de verf, jammer.
Ik heb het wel gezien. Mijn moeder stuurde direct een appje. Sommige stukjes, zoals het typische anders bedraad zijn is wel besproken. Dat deze mensen niet zo goed gedijen in een doorsnee schoolstramien. Een slim kind heeft niet perse goede schoolresultaten/makkelijke schooltijd werd wel duidelijk.

Maar dit waren toch weer grote mensen die de ontwikkelings-ellende al achter de rug hebben. Van kinderen hoor je toch vaak alleen de 'gekke' gevallen. Wat het van dag tot dag doet voor een (jong) kind in onze schooltypes miste ik wel een beetje.

Bij zoveel dingen zit er ook veel verschil tussen HB-ers. De ene is juist heel schools, wil graag leren. De andere zou het wel kunnen, maar uit het meer op buitenschoolse dingen. Dat is niet in zo'n kort item te vatten.
pi_207874487
Ik heb een gesprek op school gehad over Mijm. Hij is de laatste tijd thuis alleen maar over grenzen heen aan het gaan, zoekt veel negatieve aandacht.
Ik wilde graag weten hoe het op school gaat.
Juf gaf aan dat hij nog prima kan spelen in de klas, heel lief is en enthousiast blijft.
Ook wat informatie gehad over de plusklas waar ik heel blij mee ben.
Op maandag is het taal/wereldoriëntatie (op dit moment hebben ze een probleemstelling waar de kleuters in tweetallen een oplossing voor moeten vinden en dit presenteren ze aan elkaar). Op dinsdag rekenen, vaak spelletjes met ruimtelijk inzicht bijvoorbeeld.
Heel fijn dat de plusklas echt een uitbreiding is en geen vooruitwerken van de stof, want dan zou hij volgend jaar echt in de knoei komen denk ik.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  maandag 6 februari 2023 @ 08:18:21 #166
37150 livelink
keek op de week ( © DJ11)
pi_207874575
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 18:12 schreef Mevr_Mus het volgende:
Zijn hier misschien mensen met ervaringen met dyslexie icm met hb?

Wij willen onze oudste (in overleg met school) laten testen op dyslexie omdat hij steeds onzekerder en gefrustreerder wordt. Hij valt niet echt uit, maar worstelt wel enorm met spelling. Vermoeden is dat hij veel compenseert en camoufleert met zijn intelligentie. We hebben ons erbij neergelegd dat we het onderzoek zelf moeten betalen, maar nu blijkt het ook lastig om een tester te vinden die hier iets mee kan… Frustrerend :X
Niet direct dyslexie in combinatie met hb, maar wel dyslexie in combinatie met autisme/adhd. Wij zijn terecht gekomen bij Zien in de klas waar we heel tevreden mee waren.

edit: dat ging wel via school, dus ik weet niet of je het als ouders zelf kunt aanvragen en betalen. Sorry.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_207878611
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 16:32 schreef Tweedledee het volgende:
Hier krijgen ze over 2-3 weken het eerste rapport mee, ik ben best wel nieuwsgierig hoe ze het nu echt doet qua leerstof. Mup heeft dus groep 1/2 in een jaar gedaan en zit nu in groep 3. Met lezen zit ze in het drie sterren groepje, thuis leest ze boeken op E5 niveau. Rekenen vindt ze soms leuk en soms saai (want te makkelijk) en dan maakt ze het niet af... Dus maar even gezegd dat ze dat wel moet doen anders denkt de juf dat ze het niet kan en krijgt ze nog meer van die saaie sommen. Die oogjes van haar toen het kwartje viel :D Ook even bij de juf gemeld, die was daar blij mee. De plusklas vindt ze helemaal geweldig, gaat ook leuk om met de oudere kinderen die daar zitten.
Sociaal gaat het ook goed, ze spreekt regelmatig af met klasgenootjes (en nog af en toe met een paar uit groep 2). Het belangrijkste is dat ze elke dag blij en huppelend uit school komt O+
Dit stukje... ik kan dat ook wel uitleggen aan mijn kinderen, maar ze kúnnen dit oprecht niet. Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren. Dus in plaats daarvan de juffen duidelijk gemaakt (helaas was daar een officiële IQ-test plus rapport voor nodig) dat ze herhaling moeten voorkomen en van tevoren testen waar hiaten zitten, zodat ze vooral dat onderdeel kunnen oefenen. Dan krijgt de les tenminste nut.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_207880652
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 18:12 schreef Mevr_Mus het volgende:
Zijn hier misschien mensen met ervaringen met dyslexie icm met hb?

Wij willen onze oudste (in overleg met school) laten testen op dyslexie omdat hij steeds onzekerder en gefrustreerder wordt. Hij valt niet echt uit, maar worstelt wel enorm met spelling. Vermoeden is dat hij veel compenseert en camoufleert met zijn intelligentie. We hebben ons erbij neergelegd dat we het onderzoek zelf moeten betalen, maar nu blijkt het ook lastig om een tester te vinden die hier iets mee kan… Frustrerend :X
Wij zitten met de jongste in een oriënterende fase met het oog op deze combi. Hij scoort zeer laag op DMT cito's (die van E3 had hij iets van 4 of 6 punten gescoord van, wat is het, 160?). De ronde cito's voor M4 zijn net geweest, als zijn score dan weer laag is, mogen we voor een dyslexie-onderzoek. De verwachting is wel dat dat gaat lukken. Tot nu toe heb ik nog geen testlocatie gevonden waar expliciet wordt aangegeven dat ze ervaring hebben met het testen van dyslexie bij hoogbegaafde kinderen in onze regio. Dus, ik houd je op de hoogte :+.

Onlangs is hij echter ook gestart met individuele begeleiding bij HIQ rondom topdown leren met een HB-specialist. Ze zijn helemaal opnieuw gestart met letters en klanken leren. Maar dan vanuit het geheel (dus gelijk het hele alfabet aanbieden en alle klanken). Die automatiseren dmv bewegen, zoals overgooien of touwtje springen. En na 4x lijkt het wel goed aan te slaan. Ik vermoed dat hij nu al meer geleerd heeft dan in 2 jaar leesonderwijs. Hij denkt primair (of bijna uitsluitend) in beelden en met losse letters leren, waarbij niet duidelijk is wat het uiteindelijke doel is, worden die letters niet 'handig' bij elkaar opgeslagen in de hersenen. Het vormen allemaal losse sorteerbakjes, die dus tijdens het lezen doorzocht moeten worden. Dat je dan ergens halverwege een zin (of zelfs woord) de draad kwijt bent, is niet verwonderlijk.

De HB- specialist zei al dat zij geen diagnoses mocht stellen, maar dat ze ziet dat hij nu veel meer 'aan' staat en hij hiermee heel rap leert. Dat matcht niet echt met dyslexie. Wat niet wegneemt dat een extra onderzoek misschien best handig kan zijn.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_207903604
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:00 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dit stukje... ik kan dat ook wel uitleggen aan mijn kinderen, maar ze kúnnen dit oprecht niet. Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren. Dus in plaats daarvan de juffen duidelijk gemaakt (helaas was daar een officiële IQ-test plus rapport voor nodig) dat ze herhaling moeten voorkomen en van tevoren testen waar hiaten zitten, zodat ze vooral dat onderdeel kunnen oefenen. Dan krijgt de les tenminste nut.
Het kwartje is gevallen, maar ik weet niet of ze er nu ook naar handelt, hoor :) Dat zullen we volgende week wel horen denk ik.
Maar wat vervelend dat er zo veel voor nodig was om dit voor elkaar te krijgen voor je kinderen. Werken de juffen hier nu wel in mee?
  woensdag 8 februari 2023 @ 09:41:46 #170
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_207903683
:Y Iemand legde het ooit uit met de vergelijking met aapjes. Je hebt nou eenmaal aapjes die uit zichzelf heel graag een hoge boom in willen klimmen en het liefst daarna nog een hogere en je hebt ze ook die in een hangmatje liggen en denken 'ik kan die hoge boom heus wel inklimmen, maar waarom zou ik. Ik kan het toch, ik heb het vorige week nog gedaan en ik ga dat echt niet nog een keer doen'.

(Volgens mij was dit ook in een van de boeken van Tessa Kieboom. Voor wie ze nog niet gelezen heeft: aanrader! Zij snapt het echt.)
***
pi_207903844
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2023 14:00 schreef Phaidra het volgende:
Zich even 'ertoe zetten' als het ware roept zoveel weerstand en frustratie op, dat ze blokkeren.
Dat. De mijne hield het wel even vol, omdat het moest. Maar na een jaar veel herhaling was het echt op. Dat sloop erin en begin groep 5 was het klaar. Dat was wel in combi met het gevoel dat alles na 1 les uitleg en 1 werkje al voelde als herhaling. Terwijl hij sommige dingen toch echt nog af en toe moest herhalen om ook te blijven plakken. Achteraf zou ik proberen om eerder de ideale middenweg te vinden daarvoor.

De frustratie werd zo hoog dat we veel moeite moesten doen om hem überhaupt iets van werk te laten doen. En werd school gewoonweg stom. Pas eind groep 7 kregen we daar pas weer grip op. Nu in groep 8 doet hij bijna geen echt schoolwerk meer. Alleen wat nieuwe lessen als hij juf niet direct kan laten zien dat hij het al beheerst. Komt neer op een half uur per dag voor het taalhuiswerk en een paar keer per week 10 minuten rekenen.

(Maar elk kind is anders, dit is in combi met emotieregulatie problemen)
pi_207903876
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:41 schreef BE het volgende:
:Y Iemand legde het ooit uit met de vergelijking met aapjes. Je hebt nou eenmaal aapjes die uit zichzelf heel graag een hoge boom in willen klimmen en het liefst daarna nog een hogere en je hebt ze ook die in een hangmatje liggen en denken 'ik kan die hoge boom heus wel inklimmen, maar waarom zou ik. Ik kan het toch, ik heb het vorige week nog gedaan en ik ga dat echt niet nog een keer doen'.

(Volgens mij was dit ook in een van de boeken van Tessa Kieboom. Voor wie ze nog niet gelezen heeft: aanrader! Zij snapt het echt.)
Leuke!

Al denk ik dat mijn aapje per ongeluk in een hoge boom is beland en nu zich afvraagt hoe hij in de boom kan blijven hangen, zonder dat het problemen geeft. Een boom hoger is te spannend, een boom lager te saai. :P
pi_207905088
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 09:34 schreef Tweedledee het volgende:

[..]
Het kwartje is gevallen, maar ik weet niet of ze er nu ook naar handelt, hoor :) Dat zullen we volgende week wel horen denk ik.
Maar wat vervelend dat er zo veel voor nodig was om dit voor elkaar te krijgen voor je kinderen. Werken de juffen hier nu wel in mee?
Mwah. De oudste zit nu (weer) in de interne plusklas, wat hij heel leuk vindt. Ze doen wel minder herhaling, maar omdat hij ook niet zo snel uit zichzelf iets moeilijkers pakt, strandt het daar een beetje. Maar hij is nu wel blijer op school en omdat hij nu halverwege groep 7 zit, zit de uitdaging ook vooral in andere dingen, zoals planningen maken e.d. Ik vrees wel dat hij zich volgend jaar in groep 8 heel erg gaat vervelen, maar dat zien we dan wel weer.

Bij de jongste is het een ander verhaal. De leerkrachten snappen hem niet en doen maar weinig met het rapport dat er ligt. Verschuilen zich achter een gebrek aan kennis om niks te hoeven doen lijkt het. De jongste doet ook niks als hij het nut er niet van inziet, dus school is inmiddels een soort gezellige dagbesteding geworden waar hij niks leert (naar eigen zeggen). Daarvoor is nu wel externe hulp ingeroepen en we overwegen om een andere school te zoeken als er geen vertrouwen komt dat de juffen inzien dat ze zelf ook echt iets moeten aanpassen. Hij zit nu in groep 4 en moet nog wel even, zeg maar. Dat zijn juf ook de 'HB-specialist' binnen school is, helpt niet echt.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 8 februari 2023 @ 13:38:06 #174
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_207906467
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 11:52 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Mwah. De oudste zit nu (weer) in de interne plusklas, wat hij heel leuk vindt. Ze doen wel minder herhaling, maar omdat hij ook niet zo snel uit zichzelf iets moeilijkers pakt, strandt het daar een beetje. Maar hij is nu wel blijer op school en omdat hij nu halverwege groep 7 zit, zit de uitdaging ook vooral in andere dingen, zoals planningen maken e.d. Ik vrees wel dat hij zich volgend jaar in groep 8 heel erg gaat vervelen, maar dat zien we dan wel weer.

Bij de jongste is het een ander verhaal. De leerkrachten snappen hem niet en doen maar weinig met het rapport dat er ligt. Verschuilen zich achter een gebrek aan kennis om niks te hoeven doen lijkt het. De jongste doet ook niks als hij het nut er niet van inziet, dus school is inmiddels een soort gezellige dagbesteding geworden waar hij niks leert (naar eigen zeggen). Daarvoor is nu wel externe hulp ingeroepen en we overwegen om een andere school te zoeken als er geen vertrouwen komt dat de juffen inzien dat ze zelf ook echt iets moeten aanpassen. Hij zit nu in groep 4 en moet nog wel even, zeg maar. Dat zijn juf ook de 'HB-specialist' binnen school is, helpt niet echt.
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur. :{
pi_207906984
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:38 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur. :{
Dat is ook stom zeg }:|. Ik hoor in onze school ook van meer ouders dat eerst een IQ-test overlegd moest worden voor er eindelijk werd ingezien dat er meer nodig was in de klas. Dan gaat er toch iets fundamenteel mis in het herkennen van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Ik ken sowieso 5 leerlingen waarvoor dat gold (en de mijne zijn daar 2 van, dat wel).

A. is daarbij ook nog wel een apart geval omdat hij zo'n probleem heeft met lezen. Ze zagen wel dat hij slim was, maar ja, als je niet kan lezen dan moet dat toch eerst worden aangepakt en is er geen tijd/ruimte voor verdieping (hun woorden). Maar hij werd met de dag ongelukkiger, en logisch ook. Nu blijkt dat hij bij het lezen al begin groep 2 is afgehaakt, omdat het te veel herhaling was (2 weken lang de letter K oefenen bijvoorbeeld) en het doel niet duidelijk was (niet topdown aangeboden). Als we dat toen hadden geweten, had hij misschien binnen een paar maanden goed kunnen leren lezen met veel enthousiasme en was hij niet zijn zelfvertrouwen kwijtgeraakt.

Op zich neem ik dat school (of ons!) niet kwalijk, het was juist zijn kleuterjuf die in de gaten had dat er iets niet klopte met het lezen, zeker in vergelijking met zijn kennis en woordenschat in het algemeen. En zo is er een balletje gaan rollen, alleen met de verkeerde insteek (meer herhaling, nog meer herhaling). Maar nu ze weten hoe het zit, zou het fijn als ze iets meer initiatief tonen. Topdown leren? Dat kennen we niet, geen idee hoe dat moet. En dat is dan ook de HB-docent binnen school. Hoe kán dat? Die moet toch mogelijkheid hebben (en ik neem aan dat ze dat ook leuk vindt dan...) om zich erin te verdiepen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_207909146
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 13:38 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Dat was hier in groep 3 ook het geval, en dat werd op den duur heel problematisch. Zij bleef zeggen 'Ik zie het niet' zelfs nadat de DMT een voorsprong van >2 schooljaren liet zien. En als de absolute expert binnen school het niet ziet, dan sta je met je rug tegen de muur. :{
Dan is het wel een gevecht zeg.

Hier had jongste ook wel issues met de leerkracht (groep 6-7 en nu 8), maar dat was meer een gedrag ding, dan een HB-ding. Ze heeft het liever kinderen die iets brutaal zijn en duidelijk zeggen wat ze willen. En niet een kind dat alles maar chagrijnig en stilletjes zijn werkjes doet of gaat zitten huilen. Het ging wel prima bij de doorsnee leerling, ze probeert het ook echt wel, maar het vergt iets meer dan ze kon bieden met een kind dat wel hulp buiten de standaard lijntjes nodig heeft. Ze heeft heel veel HB kinderen gehad in haar klas, meerdere elk jaar. De kinderen die meer typisch waren qua gedrag hadden toch meer moeite.
pi_208171666
Ik stap ook weer even binnen hier. Ik vond vandaag het kijk rapport in de rugzak van onze kleuter van 5,5 en woensdag volgt het gesprek. Ze heeft nog steeds een behoorlijke voorsprong (ze scoort het meeste tussen 6;0 en 6;4) en daar maak ik me wel wat zorgen om.
Afgelopen week bleek ze opeens vloeiend een boekje (avi start) te kunnen lezen, waar ze voorheen eerst de letters noemde en daarna het woord. Na het zien van het rapport begin ik wat zorgen te krijgen om hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ze is introvert en lijkt zich nu al aan te passen en te varen op wat 'normaal' is. Ik had een gesprekje met haar of ze op school ook boekjes zou willen lezen etc, maar ze wil dit dan niet want in groep 2 mag je nog lekker spelen en kleuren en in groep 3 veel minder. (Lekker papegaaien van het vorige gesprekje, waarin de juf aangaf dat ze hier altijd zelf voor kiest).

Omdat ze opgaat in de groep ben ik een beetje bang dat ze volgend jaar echt gaat afhaken zonder uitdaging. Ze vraagt er zelf niet om, want ze wil niet de uitzondering zijn (zo lijkt het).
Ze zei vandaag vaak moe te zijn op school, ook als ze goed heeft geslapen, is dit verveling?

Als we het hebben over dansles, ze zou volgend jaar naar een ander groepje moeten, dan zegt ze dat ze niet weet of ze nog wil dansen want ze kan het al heel goed...vind ik ook zo typisch.
Vriend opperde al dat we het geen les meer moeten noemen, maar gewoon dansen, omdat ze les met iets moeten leren associeert.

Nouja tips, do's en don't hoor ik graag dan kunnen we deze meenemen naar het gesprek of school of voor onszelf.
pi_208181114
Je zou eens kunnen zoeken op de website van Ieku, die schrijft veel over hoogbegaafde meisjes en aanpassingsgedrag. Dat kunnen ze namelijk erg goed. Dan heb je wellicht wat theoretische ondersteuning voor je gesprek.
pi_208274840
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2023 21:14 schreef Nolita het volgende:
Afgelopen week bleek ze opeens vloeiend een boekje (avi start) te kunnen lezen, waar ze voorheen eerst de letters noemde en daarna het woord. Na het zien van het rapport begin ik wat zorgen te krijgen om hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ze is introvert en lijkt zich nu al aan te passen en te varen op wat 'normaal' is. Ik had een gesprekje met haar of ze op school ook boekjes zou willen lezen etc, maar ze wil dit dan niet want in groep 2 mag je nog lekker spelen en kleuren en in groep 3 veel minder. (Lekker papegaaien van het vorige gesprekje, waarin de juf aangaf dat ze hier altijd zelf voor kiest).
Hoe was het gesprek?

Dit stukje doet me denken aan mijn nichtje. Ouder broertje die echt slim is en een klas heeft overgeslagen (ongetest, maar vast HB, UHB zou me niet verbazen, ouders ook). Ze wilde aan de ene kant graag de uitdaging, maar op school moest alles zoals de rest het deed. En dan schoonzus thuis maar de extra's aanbieden. Ze is toen, met grote broer in het achterhoofd na 1,5 kleuteren doorgeschoven naar groep 3. Dat was toen echt de beste keus. Ze leefde echt op in groep 3.

Alleen nu in groep 7 begin je te zien dat ze niet de intelligentie van grote broer heeft, wel de gedrevenheid. En ook jong is vergeleken met de meiden in de groep. Nu zou ze misschien in groep 6 beter op haar plek zijn, qua niveau dan echt VWO-richting (ipv havo/vwo) en sociaal meer op haar gemak. Maar je weet niet hoe ze zich dan dat 2e jaar groep 2 had ontwikkeld. Je maakt keuzes op het moment.

Dat etteren na schooltijd, na gaar uit school te komen, is hier vaak een teken van onderprikkeling. Begin dit jaar ook een paar weken dat gehad, dan zoeken we in de avond (eerder in de namiddag) iets waar hij even zijn hoofd op stuk moet bijten dat hij leuk vindt. Wel die combi: leuk en stimulerend. We zijn bijvoorbeeld wandelen. Zijn richtingsgevoel is belabberd, dus dan liep ik een stuk. En moest hij via een andere weg weer naar huis lopen. Maar ook een stukje leren programmeren en puzzelboeken.
  dinsdag 7 maart 2023 @ 11:11:28 #180
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_208275108
Hier merk ik dat N juist steeds minder gaat vragen om uitdaging. Op school doen ze nu van alles extra (plusklas, plusrekenen, eigen opdrachten etc.), maar daarbij gaat ze maar matig aan het werk en allemaal op een laag tempo. Er zijn ook kinderen in die groepjes die razendsnel door die opdrachten heen gaan, maar N vindt het lastig om aan het werk te gaan en te blijven. Ze zegt wel dat ze het leuk vindt, maar die stap om echt haar hersens te moeten gebruiken is nog heel lastig.
Thuis doet ze ook helemaal niks meer dat leerzaam is... vorig jaar ging ze uit zichzelf Squla en Duolingo spelen, Quest lezen enz., maar nu wil ze alleen maar spelen of domme appjes doen. Vroeger las ze ook boeken en nu alleen nog de Donald Duck...
Ik vraag me nu af wat we het beste kunnen doen. Ik wil haar natuurlijk niet pushen, maar ik zou graag willen dat ze zo leergierig was als eerder.

Anderzijds, zelf deed ik als kind ook niets zo veel leerzaams buiten schooltijd (behalve veel lezen, dat wel). Dus moet ik hier überhaupt iets mee?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')