abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 8 november 2022 @ 12:37:05 #76
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_206601046
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_206601525
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 12:37 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Naja, de juf van D heeft elke jaar wel wat hb-ers in de klas. Heeft een opleiding gedaan een jaar of 2 terug. En toch lopen niet alle hb-ers fluitend naar buiten. Het cognitieve deel kan ze wel handelen, maar alles wat erbij komt kijken (sociaal/emotioneel etc) is maar lastig. De plusklasjuf kan dat veel beter. Die overlegd ook met de juf van school. Ze vond ook dat PMT een betere hulp voor D was dan een hb-coach (hoezo, nog meer cognitie, het is een mens, geen wandelend stel hersens).

Maar ze heeft er in ieder geval moeite in gestoken, vraagt de back-up. Als het dan nog lastig gaat, dan kan het ook gewoon ook teveel zijn voor een leerkracht..
pi_206602862
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 11:53 schreef Phaidra het volgende:
Gister hadden we het langverwachte groot overleg met school, IB'er, externe HB-specialist en de testpsycholoog over de jongste. Vanwege volle agenda's was dat nog niet eerder gelukt, al hebben wij als ouders wel een gesprek met leerkracht en IB'er gehad. Het was op zijn zachtst gezegd nogal teleurstellend. Er is echt weinig kennis van HB, visueel leren, top-down leren. En eigenlijk ook weinig inzicht in waar A. precies in zijn leerproces staat. Ze hangen volledig aan de DMT, maar konden niet zeggen wat zijn AVI-niveau was bij het lezen van een tekst in context. Wisten niet of hij gewoon snel kon rekenen of sommen tot 20 ook geautomatiseerd had.

In een nabespreking met ons zei de psycholoog dat zij en de HB-specialist 'in shock' waren over het gebrek aan kennis, en dat zeggen ze vast niet zomaar. Dus tja. School is op zich welwillend om te leren, maar ze moeten van ver komen en A. heeft echt snel goede hulp nodig. Hij maakt in speltherapie stappen op het gebied van emotieregulatie en omgaan met frustratie (en ik moet gewoon bijna huilen als de therapeut vertelt hoe zeer ze onder de indruk is van hem, de manier waarop hij denkt en hoe hij zich uitdrukt, zo fijn voor hem om dat ook eens te horen!) maar als er niet snel op school iets verandert dan is dat een druppel op de gloeiende plaat.

Het externe bureau gaat nu - in overleg met ons - aan school voorstellen om het deel top-down leren lezen even over te nemen, dat hij dat daar gaat doen met de HB-specialist. Dat geeft school wat meer tijd om zich dingen eigen te maken en kan A. toch op korte termijn goede hulp krijgen. Misschien is dat net het zetje wat hij nodig heeft en kan school het vervolgens makkelijker overpakken. Maar heel eerlijk, ik denk dat we er ook goed aan doen om verder te kijken. De juf van A. doet ook de interne plusklas en als er zo weinig kennis is, dan vrees ik dat het gewoon teveel gevraagd is allemaal... -O-

Ik vind het allemaal even heel stom. En natuurlijk hadden wij al het idee dat ze het lastig vonden om voor A. een passend programma te maken, maar dat het zo erg was, dat valt me dan toch tegen. Aan de ene kant wel een bevestiging van ons gevoel, dus leerpunt voor ons om daar toch nog meer op te vertrouwen.
Ik kan me je teleurstelling voorstellen :{ herkenbaar namelijk, al is het op een ander gebied. :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206603367
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 12:35 schreef lunapuella het volgende:
Oh Phaidra, ik kan me voorstellen dat dat een ontgoocheling is ja. -O- Het klinkt of ze van erg ver moeten komen en kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten als het om je kind gaat.
Dat gevoel ja. Zelfde juf die de plusklas doet én waar hij het iig t/m eind volgend schooljaar mee moet doen. En ik vind het belangrijk dat ze hier ook van leren, maar mijn kind als studie-object zie ik gewoon niet zo zitten. Zeker omdat hij niet op hun kan wachten momenteel.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206760398
Een klein positief bericht: school gaat akkoord met de externe begeleiding voor het leren lezen. Ze geven toe dat ze het zelf te lastig vinden om het op korte termijn goed op te kunnen pakken. Heel blij dat we op dat gebied nu stappen kunnen zetten. Beetje jammer dat ik nu al 2 weken niks gehoord heb van het externe bureau, dat alvast zou uitzoeken wanneer zij plek hebben en bij wie. Vandaag maar weer een mailtje gestuurd, nu we definitief akkoord vanuit school hebben O-).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206760423
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 14:00 schreef Phaidra het volgende:
Een klein positief bericht: school gaat akkoord met de externe begeleiding voor het leren lezen. Ze geven toe dat ze het zelf te lastig vinden om het op korte termijn goed op te kunnen pakken. Heel blij dat we op dat gebied nu stappen kunnen zetten. Beetje jammer dat ik nu al 2 weken niks gehoord heb van het externe bureau, dat alvast zou uitzoeken wanneer zij plek hebben en bij wie. Vandaag maar weer een mailtje gestuurd, nu we definitief akkoord vanuit school hebben O-).
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?
pi_206760531
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 14:02 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?
Dat is nog wel een lastige. Ze denken dat hij voldoende uitgedaagd kan worden in de interne plusklas. Daar hebben ze veel aandacht voor mindset en leren leren, dus dat is zeker nuttig. In de klas proberen ze hem meer uit te dagen door werkjes meer af te wisselen (bij herhaling haakt hij af) en rekenen te compacten.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat voldoende is, maar op dit moment is het heel lastig om te bepalen wat wel en niet werkt, omdat het lezen nog steeds zoveel frustratie veroorzaakt. Maar het blijft een feit dat het standaard onderwijs niet echt ingericht is op creatief begaafden.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 24 november 2022 @ 10:50:42 #83
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_206800432
Deze nieuwsgierige meelezer vraagt zich af of Sticker al in groep 9 is beland, wil je daar iets over vertellen @Nanukerst?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_206804298
:W

Ik kom hier eens een beetje meelezen.

Mijm zit in groep 2 en viel voor de herfstvakantie bij de juf op bij zijn weektaakjes.
Ik was toen zelf al aan het twijfelen of ik naar de juf wilde gaan omdat hij inmiddels leest en rekensommen maakt. Extra fijn dus dat de juf er nu zelf eerst mee kwam (ik las hier boven al het gevoel van opschepperige moeder zijn en dat herken ik wel :@ ).
Hij doet inmiddels 2-3 keer per week mee met de plusklas van de kleuters en dat bevalt hem goed. Ik hoop alleen wel dat ze hem tot einde van het jaar geïnteresseerd kunnen houden.

Vandaag kregen we een mailtje van de meester van de oudste (groep 3). Hij heeft een test afgenomen (DHH quickscan?) en daaruit is S. naar voren gekomen. We krijgen nu zelf een vragenlijst van school om verder te kijken naar zijn begaafdheid.

We zitten dus een beetje in een voorstadium met de jongens, maar vind het wel interessant om hier vast eens mee te kijken.
En als ik het hier zo lees ben ik in ieder geval ontzettend blij met de keuze voor onze school, waar ze meteen actie ondernemen O+
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_206806388
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:13 schreef LeSage het volgende:
:W

Ik kom hier eens een beetje meelezen.

Mijm zit in groep 2 en viel voor de herfstvakantie bij de juf op bij zijn weektaakjes.
Ik was toen zelf al aan het twijfelen of ik naar de juf wilde gaan omdat hij inmiddels leest en rekensommen maakt. Extra fijn dus dat de juf er nu zelf eerst mee kwam (ik las hier boven al het gevoel van opschepperige moeder zijn en dat herken ik wel :@ ).
Hij doet inmiddels 2-3 keer per week mee met de plusklas van de kleuters en dat bevalt hem goed. Ik hoop alleen wel dat ze hem tot einde van het jaar geïnteresseerd kunnen houden.

Vandaag kregen we een mailtje van de meester van de oudste (groep 3). Hij heeft een test afgenomen (DHH quickscan?) en daaruit is S. naar voren gekomen. We krijgen nu zelf een vragenlijst van school om verder te kijken naar zijn begaafdheid.

We zitten dus een beetje in een voorstadium met de jongens, maar vind het wel interessant om hier vast eens mee te kijken.
En als ik het hier zo lees ben ik in ieder geval ontzettend blij met de keuze voor onze school, waar ze meteen actie ondernemen O+
Fijn dat de school zo pro-actief is! Wij hebben toen ook zo’n vragenlijst in moeten vullen en nav daarvan zijn er orthopedagogen ingeschakeld en hebben ze getest op welk niveau lezen en rekenen hij zat, allebei midden groep 3. Dat was rond de herfstvakantie groep 2. Vanaf zo eind november is hij elke dag even naar groep 3 gegaan om met schrijven mee te doen, omdat hij dat nog niet kon, en na de kerstvakantie zou toch een deel van groep 2 een 2/3 combi worden en is hij helemaal overgegaan naar groep 3. Is goed uitgepakt! Heeft wel tot de zomervakantie fysio gehad voor het schrijven, maar ik geloof dat dat nu goed gaat. Wel in de motoriek van een 6- jarige in groep 4, maar dat moeten ze maar accepteren.

En nu heb ik een heel vrolijke 6-jarige in groep 4 die prima meekomt en op z’n plek zit. Hij denkt snel, pikt dingen snel op en ze zijn met hem bezig met leren leren zonder frustratie, want iets leren of oefenen doet hij nog steeds niet.
Ik had er achteraf niet aan moeten denken dat hij nu pas ging ‘leren lezen’. Hij zit nu op avi e5.
pi_206811313
Bij Mijm hebben we het er heel even kort over gehad, maar eerder over heeft niet de voorkeur. Hij zou dan sowieso bij zijn broer in hetzelfde leerjaar zitten, dat lijkt me al lastig. Daarnaast heeft hij sociaal-emotioneel nog echt zijn kleutertijd nodig.
Hij is eind september ook pas 5 geworden, dus hij zou dan ontzettend jong zijn en dat is hij in zijn doen en laten ook nog wel.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_206811422
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 07:42 schreef LeSage het volgende:
Bij Mijm hebben we het er heel even kort over gehad, maar eerder over heeft niet de voorkeur. Hij zou dan sowieso bij zijn broer in hetzelfde leerjaar zitten, dat lijkt me al lastig. Daarnaast heeft hij sociaal-emotioneel nog echt zijn kleutertijd nodig.
Hij is eind september ook pas 5 geworden, dus hij zou dan ontzettend jong zijn en dat is hij in zijn doen en laten ook nog wel.
Bij z’n broer is niet ideaal inderdaad. Sociaal emotioneel ging het bij ons redelijk, het scheelde vooral dat de toenmalige groep 3 heel lief en zachtaardig was itt de groep 2 waar hij in zat. Die van mij is van eind augustus en was (is) dus nog jonger. Hij wordt eerste week groep 5 pas 7 jaar. Niet ideaal, maar in dit geval kon het echt niet anders.
pi_206811487
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206812828
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:18 schreef Phaidra het volgende:
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Dit ja. Als ik ¤5,- had gekregen voor iedere keer dat een professional vond dat mijn kind een SoVa-training moet volgen, was ik rijk geweest. Terwijl hij sociaal echt heel vaardig is, als hij met zijn vriendje (ook iq 155+) is, is er niets aan de hand. Maar ja, op school zijn er geen kinderen die daarbij in de buurt komen, dus doet hij onhandig.
Ik blijf weigeren om Sjaak naar een SoVa-training te sturen.
  vrijdag 25 november 2022 @ 10:51:59 #90
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_206812858
Wij kregen het gister ook weer te horen...
Sociaal gaat prima, ze heeft veel aansluiting in de klas en praat met iedereen. Emotioneel ook, ze is niet verlegen of bang, heeft geen driftbuien enz.
Maar wat ze bedoelen is dat ze te langzaam werkt (eet/opruimt/aankleedt etc.) omdat ze afgeleid is. Maarja, ze is in haar hoofd met 100 dingen tegelijk bezig (dakpannen tellen i.p.v. sommen maken.. :') ). Dus daarom zou versnellen ook geen optie zijn. Terwijl ze in de volgende klas een stuk harder zou moeten werken en dus niet steeds afgeleid zou zijn.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_206815735
In wezen ook een kul-argument dus. Geef een kind passend werk en ze zijn veel beter geconcentreerd en gemotiveerd. Wat let leerkrachten om het gewoon eens uit te testen, een werkje van een niveau hoger? Ik snap dat echt niet.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_206817338
Hier hetzelfde, al was het geen versnellen maar kort kleuteren

Groep 1, eind december kind. Hier is dat standaard lang kleuteren. Juf zag dat jonge sociaal emotionele als struikelblok om hem kort te laten kleuteren. Ik zag dat hij haar gewoon bespeelde(met echte nep tranen zelfs) en daar de clown uit ging hangen. Na wat cito's en overleg met de ib-er moest ik zelf maar kiezen. Dat werd dus groep 3 ipv nog heul lang kleuteren.
Zeker omdat zij niet doorhad dat hij veel meer kon. En haar extra aanbod eigenlijk nog niet aansloot.

De kleuterjuf dacht dat hij dan misschien wel 4 jaar ging doen over de middenbouw (combi 3-4-5). Na een paar maand groep 3 zei de juf dat hij in dat tempo in 2 jaar wel klaar zou zijn bij haar. Dat middelde mooi uit en zit als jongste prima op zijn plek in de huidige groep.
pi_206822055
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:18 schreef Phaidra het volgende:
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Hij speelt ook nog graag en vindt nu gelukkig veel aansluiting bij de andere twee jongetjes die in zijn plusklasje zitten.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_206822097
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 08:05 schreef Nazil het volgende:

[..]
Bij z’n broer is niet ideaal inderdaad. Sociaal emotioneel ging het bij ons redelijk, het scheelde vooral dat de toenmalige groep 3 heel lief en zachtaardig was itt de groep 2 waar hij in zat. Die van mij is van eind augustus en was (is) dus nog jonger. Hij wordt eerste week groep 5 pas 7 jaar. Niet ideaal, maar in dit geval kon het echt niet anders.
Mijm is dus nog een maandje jonger in verhouding ;) die is nu dus groep 2 en eind september 5 geworden.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_206823807
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2022 20:14 schreef LeSage het volgende:

[..]
Mijm is dus nog een maandje jonger in verhouding ;) die is nu dus groep 2 en eind september 5 geworden.
Ohja klopt ook |:(
Maar hopelijk komen jullie er uit op school, en blijft hij goed op z’n plek zitten. Goed in de gaten blijven houden!
  vrijdag 2 december 2022 @ 10:50:22 #96
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_206906807
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 10:50 schreef Lemijn het volgende:
Deze nieuwsgierige meelezer vraagt zich af of Sticker al in groep 9 is beland, wil je daar iets over vertellen @:Nanukerst?
Sorry voor de wat late reactie!

Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit 8-) - de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9 *O*
pi_206906824
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:50 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Sorry voor de wat late reactie!

Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit 8-) - de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9 *O*
Wat fijn Nanu!!!!
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206906878
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:50 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Sorry voor de wat late reactie!

Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit 8-) - de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9 *O*
Wat fijn!!
pi_206906924
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:50 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Sorry voor de wat late reactie!

Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit 8-) - de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9 *O*
Yes!! Eindelijk zeg O+
pi_206908287
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:50 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Sorry voor de wat late reactie!

Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit 8-) - de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9 *O*
Plaatsvervangend opgelucht voor jullie! O+ *O* Fijn dat er nu duidelijkheid is. Snel alle grijze haren wegwerken :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')