10 is toch veel te jong voor middelbare?quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 21:23 schreef capricia het volgende:
Ik heb er hier eentje, mijn dochter van 10, die consequent op begrijpend lezen en rekenen een cito score van 1+ scoort. (Dus dan weet je uiteindelijk het niveau nog nietHeel jammer.)
Doet school niets mee.
Engelse les doet ze al niet meer aan mee: ga maar een Engels boek lezen was het advies van de leerkracht (niveau getest Engels efset B1). Zo jammer. En dat op Montessori. Waar ze die differentiatie wel zouden moeten kunnen maken.
Maar spelling, DMT etc een III of lager. Dus echt geen interesse meer, ze stopt halverwege de cito-toets, want geen zin.
Ze start komend jaar op de middelbare (groep 8/brugklas mavo/havo/vwo gecombineerd- uniek denk ik).
Ik vind dat heel spannend. En zij ook. Ook al doet ze erg stoer. En heeft ze al kennis gemaakt met andere kinderen die ook daarheen gaan. Ze heeft zelfs een introductie week, straks. Ik moet hier echt aan wennen..mijn meisje.![]()
Had haar zo graag nog op de basisschool willen houden. Maar heb haar zelf laten kiezen (ze heeft ook meegelopen op die school etc). En veel gepraat thuis over wat zij zelf wil.
Ik denk dat het voor mij lastiger is dan voor haar. Dat stukje loslaten. En vertrouwen hebben enzo.
(Sorry, nooit getest op hoogbegaafdheid ofzo. Wilde gewoon even mijn verhaal kwijt.)
In december 11. Scheelt al weer wat..quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 21:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
10 is toch veel te jong voor middelbare?
Zou het gewoon niet doen, dan maar een jaartje wat vervelen en wat meer boeken lezen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 21:41 schreef capricia het volgende:
[..]
In december 11. Scheelt al weer wat..![]()
Maar ja, wat je zegt, speelt ook in mijn hoofd.
Maar wat dan??
(En er zitten ook meer kinderen van 11 in de klas)
Fijn om te lezen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 21:52 schreef kaatjejannie het volgende:
mijn oudste zit al vanaf groep 7 (toen was ze 9) in de klas bij eerste en tweede klassers van het middelbare onderwijs en ik heb dr niet gehoord over de dingen die lospedrosa noemt. Juist een gelukkig meisje die onderwijs op niveau kreeg. Ze gaat nu zelf naar de eerste. We zijn zo tevreden over dit onderwijs dat de jongste van 9 op dezelfde school naar groep 7 gaat.
Klinkt een beetje als de 10-14 scholen hier. Die zitten in de vo scholen en daar kun je groep 7,8 en klas 1 en 2 doen. Daarna stroom je door naar klas 3 op jou niveau.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 21:23 schreef capricia het volgende:
Ze start komend jaar op de middelbare (groep 8/brugklas mavo/havo/vwo gecombineerd- uniek denk ik).
Ik vind dat heel spannend. En zij ook. Ook al doet ze erg stoer. En heeft ze al kennis gemaakt met andere kinderen die ook daarheen gaan. Ze heeft zelfs een introductie week, straks. Ik moet hier echt aan wennen..mijn meisje.![]()
Spannend! Ik voel met je mee, hier gaat de nu 9-jarige volgend jaar waarschijnlijk ook met 10 naar het VO. En nee, dat heeft om allerlei redenen niet de voorkeur en mijn moederhart heeft het er echt heel zwaar mee, maar soms ontdek je gaandeweg dat een andere keuze er gewoon niet is. Ik hoor komend schooljaar graag hoe het je dochter vergaat.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 21:23 schreef capricia het volgende:
Ik heb er hier eentje, mijn dochter van 10, die consequent op begrijpend lezen en rekenen een cito score van 1+ scoort. (Dus dan weet je uiteindelijk het niveau nog nietHeel jammer.)
Doet school niets mee.
Engelse les doet ze al niet meer aan mee: ga maar een Engels boek lezen was het advies van de leerkracht (niveau getest Engels efset B1). Zo jammer. En dat op Montessori. Waar ze die differentiatie wel zouden moeten kunnen maken.
Maar spelling, DMT etc een III of lager. Dus echt geen interesse meer, ze stopt halverwege de cito-toets, want geen zin.
Ze start komend jaar op de middelbare (groep 8/brugklas mavo/havo/vwo gecombineerd- uniek denk ik).
Ik vind dat heel spannend. En zij ook. Ook al doet ze erg stoer. En heeft ze al kennis gemaakt met andere kinderen die ook daarheen gaan. Ze heeft zelfs een introductie week, straks. Ik moet hier echt aan wennen..mijn meisje.![]()
Had haar zo graag nog op de basisschool willen houden. Maar heb haar zelf laten kiezen (ze heeft ook meegelopen op die school etc). En veel gepraat thuis over wat zij zelf wil.
Ik denk dat het voor mij lastiger is dan voor haar. Dat stukje loslaten. En vertrouwen hebben enzo.
(Sorry, nooit getest op hoogbegaafdheid ofzo. Wilde gewoon even mijn verhaal kwijt.)
Help me even herinneren komend schooljaar.quote:Op zondag 7 augustus 2022 11:04 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Spannend! Ik voel met je mee, hier gaat de nu 9-jarige volgend jaar waarschijnlijk ook met 10 naar het VO. En nee, dat heeft om allerlei redenen niet de voorkeur en mijn moederhart heeft het er echt heel zwaar mee, maar soms ontdek je gaandeweg dat een andere keuze er gewoon niet is. Ik hoor komend schooljaar graag hoe het je dochter vergaat.
Dat snap ik ja. Dat je een 8-jarige niet op de middelbare wil laten beginnen.quote:Op zondag 7 augustus 2022 16:21 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mijn 7-jarige gaat beginnen in groep 8. Deels omdat hij zo snel leert, deels door omstandigheden. Hij is dus 8 als hij naar het VO gaat, maar dat willen we niet. We gaan dus eerst een jaar op reis, als het goed is.
Daar heb ik contact mee gehad en die moedigen onze reis juist aan. De wethouder van onze gemeente staat er ook achter. Daar hebben we veel geluk mee, daar ben ik me van bewust.quote:Op zondag 7 augustus 2022 16:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat snap ik ja. Dat je een 8-jarige niet op de middelbare wil laten beginnen.
Hoe gaat de leerplicht daarmee om?
Wat ontzettend fijn. En het lijkt me heerlijk om een reis van een jaar te plannen..alleen de voorpret al.quote:Op zondag 7 augustus 2022 16:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Daar heb ik contact mee gehad en die moedigen onze reis juist aan. De wethouder van onze gemeente staat er ook achter. Daar hebben we veel geluk mee, daar ben ik me van bewust.
Ik ben ook heel blij met hoe er wordt meegedacht! Ze vinden een reis heel waardevol (“hij leert daar meer dan op school.”) en vinden 8 jaar ook te jong voor het VO.quote:Op zondag 7 augustus 2022 16:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat ontzettend fijn. En het lijkt me heerlijk om een reis van een jaar te plannen..alleen de voorpret al.
Heb je daar toevallig een topic over? Of ga je die maken als het zover is? Kan ik meedromen.![]()
Wij plannen niet hoor, behalve het financiële stuk. Verder gaan we met de camper door Europa en zien we wel waar we naartoe gaan. Zo doen we ook onze vakanties, dus we zijn het gewendquote:Op donderdag 25 augustus 2022 09:37 schreef Tweedledee het volgende:
Wat een positieve verhalen Loj, fijn begin van het schooljaar voor je jongens!
Dat lijkt me een hele klus MevrouwCactus, om een reis van een jaar te plannenIk heb al weken nodig om een weekje zeeland voor te bereiden :’)
Hier gaat groep 3/4 2 uurtjes extern en groep 5-8 van half 9 tot half 1. Daarna nog terug naar de eigen klas. Maar die krijgen nog wel 2 uur werk mee, dus in principe 4 dagen een half uur pluswerkjes in de eigen klas en 1 ochtend naar de plusklasquote:Op maandag 29 augustus 2022 20:29 schreef MevrouwCactus het volgende:
De plusklas hier is overigens 1 hele schooldag per week
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit klinkt wel als een heel goed gesprek! Fijn dat de gespecialiseerde juf erbij wordt betrokken en dat er gelijk ruimte is om bij oudere kinderen mee te doenquote:
Zeker!quote:Op dinsdag 6 september 2022 15:54 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Dit klinkt wel als een heel goed gesprek! Fijn dat de gespecialiseerde juf erbij wordt betrokken en dat er gelijk ruimte is om bij oudere kinderen mee te doen
Naja, je zit niet voor niks in dit topicquote:Op vrijdag 9 september 2022 16:22 schreef Phaidra het volgende:
Ja, WISC V inderdaad. Die waar hij de opgave voor 16 jaar had gemaakt vond hij wel moeilijk, hoor. Maar hij vertelde dat hij bij veel dingen die voor 10 jaar (zijn eigen leeftijd) wel makkelijk vond. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat alles ook goed ging.
De WISC 5 is inderdaad van 6-16 jaar en ze lopen op in moeilijkheidsgraad. Je kiest per test een instapvraag zodat een 6-jarige op zijn niveau kan beginnen en bij een 12-jarige sla je de makkelijkste vragen over en begin je halverwege. Het kan inderdaad goed zijn dat hij op een gegeven moment het instapniveau voor 15-16 jaar voorbij was en dat gezien heeft.quote:Op vrijdag 9 september 2022 16:31 schreef Phaidra het volgende:
Hij vertelde ook dat die leeftijdsaanduiding alleen op het blad van de begeleider stond, waar ze ook aantekeningen op maakte.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Dat zeker! Dat is ook zoiets waar je van tevoren helemaal niet bij stilstaat.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:42 schreef Deepfreeze het volgende:
Fijn dat je de kinderen erin herkent! Nu kijken of je handvatten kunt vinden om ermee te werken.
Vriendje van jongste heeft ook zo'n profiel. Die neemt alle uitleg mee, krijgt bij het pluswerk extra uitleg. Al lijkt het door zijn verbale score en zelfstandigheid dat hij het vlot op zou moeten kunnen pakken. Toen school dat aanpaste ging het beter.
Waar de mijne veel uitleg overslaat, en hulp krijgt bij de planning van het pluswerk, maar niet inhoudelijk. Er zit nogal wat variatie in de hb-ers. Zolang de leerkracht er maar iets mee kan/wil doen.
Dit vriendje gaat ook naar de plusklas. Nu heeft hij het voordeel dat hij bijna een jaar ouder is dan mijn jongste, maar in dezelfde klas zitten. Dat merk je wel, zeker omdat de mijne jong is in zijn emotionele ontwikkeling. Qua iq zat de mijne tussen de 130(verbaal) en 152(logisch redeneren), TIQ was 145. Bij vriendje was dat tussen de 125 en 140 met TIQ van 132.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:51 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat zeker! Dat is ook zoiets waar je van tevoren helemaal niet bij stilstaat.
Fijn dat het voor dat vriendje gelijk verschil heeft gemaakt, een andere aanpak! Ik hoop ook echt dat school hierin mee wil gaan. Voor de jongste ligt er nog een extra uitdaging omdat het lezen niet wil, maar er wordt geadviseerd om hem wel naar een externe plusklas te laten gaan. Hij heeft op school te weinig peers om het met de interne plusklas af te kunnen, denken we. Ik kan echt niet inschatten of ze daarvoor open staan terwijl hij op andere vlakken 'achterloopt'.
Dat scheelt enorm, een leerkracht die hem ziet. Bij het testen was het opgevallen dat de jongste als hij afhaakt gaat gokken. Maar ze zei ook dat hij dit zo subtiel doet dat het bijna niet opvalt. Dit gebeurt op school dus voortdurend, en zijn leerkrachten doorzien het totaal niet. Het is ook lastiger met een klas vol kinderen natuurlijk. Maar los daarvan, het ligt ook aan een mismatch van leerkrachten. Ze zijn te 'licht' voor hem.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:59 schreef Clubsoda het volgende:
Mooie adviezen, @:PhaidraDat van die kaders en structuur is herkenbaar ook. Mijn zoon heeft goddank een leerkracht die hem heel goed aanvoelt en voortdurend aanspreekt op zijn capaciteiten maar tegelijkertijd niet uit het oog verliest dat hij ook duidelijkheid nodig heeft.
Van het gedoe met de plusklasjuf krijg ik een beetje een staart zo langzamerhand. Die heeft inmiddels drie keer gedreigd dat ze hem weg gaat sturen 'als hij niet beter zijn best doet'![]()
na de tweede keer heb ik dus maar gevraagd of ze zijn intelligentieonderzoek wel had gelezen en daarmee niet wat handvatten had. Dat ging ze toen maar doen. Ik begrijp niet zo goed waarom je ECHA-specialist bent als je je niet realiseert dat, zoals jij ook zegt @:Deepfreeze, ook (juist?) in deze groep een disharmonisch profiel veel voorkomt. En we mogen als ouders ook niet rechtstreeks met haar praten dus dit gaat weer over 10 schijven.
Ik snap het bezwaarde gevoel wel hoor, maar je kinderen hebben dit nodig en passend onderwijs nu levert ze zoveel op later. En de adviezen zijn denk ik prima op te volgen voor de leerkrachten .
Wat is het extra werk dan, het doortoetsen? Want verdieping en verrijking is niet bedoeld als extra werk, maar zaken die worden aangeboden als andere dingen worden gecompact.quote:Op donderdag 22 september 2022 16:41 schreef Phaidra het volgende:
uiteraard (verbaast me niet heel veel
)
Ze hebben vooral veel behoefte aan kaders. Ze zien meerdere oplossingen en kiezen dan niet altijd de juiste weg, of worden onzeker en doen helemaal niks. Dus uitleg is wel heel belangrijk ja. Ik denk dat veel leerkrachten toch aannemen dat uitleg ook niet nodig is bij slimme kinderen.
Raar van die plusklasjuf. Juist zo iemand zou beter moeten weten.
Ik vind het wel fijn dat in beide verslagen is aangegeven dat verdieping/verrijking van de lesstof voor hen niet optioneel zou moeten zijn maar juist verplicht aangeboden zou moeten worden. Op dit moment krijgen ze dat namelijk niet aangeboden of te vrijblijvend of juist met allerlei voorwaarden (ander werk af etc).
Er staat ook in dat er (nieuwe) handelingsplannen nodig zijn die elke 8 weken opnieuw bekeken moeten worden omdat ze soms sneller leren dan voorzien en bij de oudste het advies om goed door te testen om zijn niveau en hiaten aan te tonen. Nu voel ik me bij voorbaat al lullig dat we ze met zoveel extra werk opzadelen![]()
.
Nee, dit meen je niet!! Het zou toch na de herfstvakantie starten en Sticker mocht meedoen en alles leek geregeld? Hier word ik boos om.quote:Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.
Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..'
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.quote:Op donderdag 22 september 2022 20:12 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Wat is het extra werk dan, het doortoetsen? Want verdieping en verrijking is niet bedoeld als extra werk, maar zaken die worden aangeboden als andere dingen worden gecompact.
Kak zegquote:Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.
Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..'
Wij zitten in week 3 en ik heb morgen het 4e overleg van een uur over Sjaak. Ik voelde me er een jaar of wat geleden wel schuldig over, maar dit jaar hebben ze maar 8 kinderen dus vind ik het wel prima.quote:Op donderdag 22 september 2022 21:17 schreef SaskiaR het volgende:
Wat enorm stom Nanu!!
Ik vind het ook wel vervelend dat mijn kind zoveel tijd kost. Vandaag met 6 mensen een uur overlegdEn idd ander werk aanbieden, waarvoor dan apart instructie moet worden gegeven - ik hoop dus met name dat dit ook echt gaat gebeuren, want van andere ouders hoor ik vaak dat er veel wordt beloofd maar door tijdgebrek weinig van terechtkomt.
Neeeeeequote:Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.
Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..'
Grmbl.. Wat een stelletje smurfen dat ze dat dan ook zo zeggen waar het kind bij is. Kun je dat probleem van die andere school niet tackelen door wat druk uit te oefenen via een andere weg? Leerplicht, sociaal wijkteam, IB-er die een goed woordje doet?quote:Op donderdag 22 september 2022 20:08 schreef Nanukerst het volgende:
Mag ik even klagen? We zijn onderhand al bijna anderhalf jaar in gesprek met een middelbare school die dus een groep 9 gaan aanbieden. Het was een tijd onduidelijk of het door zou gaan, maar in het gesprek voor de zomervakantie waar Sticker bij zat (!!) is gezegd: 'Groen licht is afgegeven, alles is geregeld, we starten na de herfstvakantie.' Wij dolblij, want hij is echt wel toe aan een volgende stap. Hij heeft voor de zomer (toen hij qua leeftijd in groep 5 zat) de cito midden groep 8 gemaakt en hij scoorde daar erg goed op. Hij beheerst dus alle stof van de basisschool.
Vanmiddag gesprek met alle partijen, zegt de groep 9-mevrouw dat ze toch niet weten wanneer ze gaan starten (HOEZO zeg je dat dan tegen een kind?!) en dat ze ook niet weten of Sticker wel mee kan doen want 'de school waar hij op zit valt onder een ander bestuur dan de school die groep 9 aanbiedt..'
Weet je hoeveel tijd het kost om een kind dat uitvalt weer aan de slag te krijgen? Een stuk meer dan een keertje per 8 weken even kijken hoe het gaat.quote:Op donderdag 22 september 2022 21:02 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Oh, ik begreep het verkeerd. Ik dacht dat je moeite had met het opzadelen van je kind met extra werk.quote:Op donderdag 22 september 2022 21:02 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Vooral zo’n handelingsplan schrijven en steeds evalueren. Lijkt me toch best een werkje, terwijl hun dagen bepaald niet leeg zijn. Doortoetsen is iets eenmaligs waarschijnlijk. Maar alles bij elkaar kost onderwijs op maat gewoon extra tijd.
Echt onbegrijpelijk, vooral ook omdat ze het naar Sticker wel gebracht heeft alsof het gewoon in kannen en kruiken was. Ik zou dan de neiging hebben om die dame uit te gaan laten leggen waarom het dan nu ineens weer allemaal onduidelijk is. Maar daar ligt die dame vast niet wakker van.quote:Op vrijdag 23 september 2022 13:14 schreef Nanukerst het volgende:
De stand van zaken nu is dat de trajectcoordinator (van ons schoolbestuur) samen met de directie gaat schakelen met het bestuur van het VO, in de hoop dat ze dit voor elkaar krijgen. Maar ik vind het echt van de zotte dat we dit, in de vijf (!!!) gesprekken die we met dit VO hebben gehad geen enkele keer is besproken. Dan hadden we echt wel een slag om de arm gehouden. Dit alles voelt ineens heel onveilig, ofzo.
Sticker weet nog niets, die is de dagen aan het aftellen tot aan de herfstvakantie omdat hij daarna 'eindelijk' naar groep 9 mag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 21% gewijzigd door Mevr_Mus op 06-10-2022 21:46:56 ]Oude (on)bekende.
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewakenquote:Op donderdag 6 oktober 2022 21:35 schreef Mevr_Mus het volgende:
Hebben jullie al meer duidelijkheid Nanukerst?
Lekker vaag nog steeds, in principe geen probleem.quote:Op vrijdag 7 oktober 2022 13:22 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewakenHopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Bah, wat waardeloosquote:Op vrijdag 7 oktober 2022 13:22 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Nee. Er is een procesbewaker aangesteld toen wij het traject van flexi-onderwijs in gingen, deze heeft contact opgenomen met het bestuur van het VO (waar de groep 9 onder valt). Zij mailde ons gisteren: 'Ik heb iemand gesproken van *bestuur* en in principe is het geen probleem dat Sticker mee gaat doen.' Ik vind het een vrij vage mail, ze noemt geen namen en wat betekent 'in principe' eigenlijk? En nee, we kunnen deze vage toezegging ook niet zwart op wit krijgen. IB'er van huidige school heeft de procesbewaker opgeroepen iets harder het proces te bewakenHopelijk komt er nog wat duidelijkheid.
Absoluut! Zo zit oudste op voetbal en schaken. Die combinatie is voor hem perfect. Beide activiteiten doet hij met enorm veel toewijding, al heeft hij voor het tweede wel aanzienlijk meer talent dan voor het eerstequote:Op vrijdag 7 oktober 2022 08:55 schreef Deepfreeze het volgende:
@:Mevr_Mus heerlijk! Kind en slim zijn kan prima samen!
Naja, de juf van D heeft elke jaar wel wat hb-ers in de klas. Heeft een opleiding gedaan een jaar of 2 terug. En toch lopen niet alle hb-ers fluitend naar buiten. Het cognitieve deel kan ze wel handelen, maar alles wat erbij komt kijken (sociaal/emotioneel etc) is maar lastig. De plusklasjuf kan dat veel beter. Die overlegd ook met de juf van school. Ze vond ook dat PMT een betere hulp voor D was dan een hb-coach (hoezo, nog meer cognitie, het is een mens, geen wandelend stel hersens).quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:37 schreef SaskiaR het volgende:
Dat vind ik ook zo'n teleurstelling ja... de juf zei een half jaar geleden 'ik weet niks van hb'. Als je dat bij jezelf erkent, dan maak je er toch werk van om er wat over te lezen? Ik kan zo een paar boeken aanraden.
Anderzijds snap ik ook dat dit voor de juf onder werk valt, en dat ze buiten haar werktijden niet verplicht is om te werken. Maar toch...
Ik kan me je teleurstelling voorstellenquote:Op dinsdag 8 november 2022 11:53 schreef Phaidra het volgende:
Gister hadden we het langverwachte groot overleg met school, IB'er, externe HB-specialist en de testpsycholoog over de jongste. Vanwege volle agenda's was dat nog niet eerder gelukt, al hebben wij als ouders wel een gesprek met leerkracht en IB'er gehad. Het was op zijn zachtst gezegd nogal teleurstellend. Er is echt weinig kennis van HB, visueel leren, top-down leren. En eigenlijk ook weinig inzicht in waar A. precies in zijn leerproces staat. Ze hangen volledig aan de DMT, maar konden niet zeggen wat zijn AVI-niveau was bij het lezen van een tekst in context. Wisten niet of hij gewoon snel kon rekenen of sommen tot 20 ook geautomatiseerd had.
In een nabespreking met ons zei de psycholoog dat zij en de HB-specialist 'in shock' waren over het gebrek aan kennis, en dat zeggen ze vast niet zomaar. Dus tja. School is op zich welwillend om te leren, maar ze moeten van ver komen en A. heeft echt snel goede hulp nodig. Hij maakt in speltherapie stappen op het gebied van emotieregulatie en omgaan met frustratie (en ik moet gewoon bijna huilen als de therapeut vertelt hoe zeer ze onder de indruk is van hem, de manier waarop hij denkt en hoe hij zich uitdrukt, zo fijn voor hem om dat ook eens te horen!) maar als er niet snel op school iets verandert dan is dat een druppel op de gloeiende plaat.
Het externe bureau gaat nu - in overleg met ons - aan school voorstellen om het deel top-down leren lezen even over te nemen, dat hij dat daar gaat doen met de HB-specialist. Dat geeft school wat meer tijd om zich dingen eigen te maken en kan A. toch op korte termijn goede hulp krijgen. Misschien is dat net het zetje wat hij nodig heeft en kan school het vervolgens makkelijker overpakken. Maar heel eerlijk, ik denk dat we er ook goed aan doen om verder te kijken. De juf van A. doet ook de interne plusklas en als er zo weinig kennis is, dan vrees ik dat het gewoon teveel gevraagd is allemaal...![]()
Ik vind het allemaal even heel stom. En natuurlijk hadden wij al het idee dat ze het lastig vonden om voor A. een passend programma te maken, maar dat het zo erg was, dat valt me dan toch tegen. Aan de ene kant wel een bevestiging van ons gevoel, dus leerpunt voor ons om daar toch nog meer op te vertrouwen.
Dat gevoel ja. Zelfde juf die de plusklas doet én waar hij het iig t/m eind volgend schooljaar mee moet doen. En ik vind het belangrijk dat ze hier ook van leren, maar mijn kind als studie-object zie ik gewoon niet zo zitten. Zeker omdat hij niet op hun kan wachten momenteel.quote:Op dinsdag 8 november 2022 12:35 schreef lunapuella het volgende:
Oh Phaidra, ik kan me voorstellen dat dat een ontgoocheling is ja.Het klinkt of ze van erg ver moeten komen en kan me voorstellen dat je daar niet op wil wachten als het om je kind gaat.
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?quote:Op maandag 21 november 2022 14:00 schreef Phaidra het volgende:
Een klein positief bericht: school gaat akkoord met de externe begeleiding voor het leren lezen. Ze geven toe dat ze het zelf te lastig vinden om het op korte termijn goed op te kunnen pakken. Heel blij dat we op dat gebied nu stappen kunnen zetten. Beetje jammer dat ik nu al 2 weken niks gehoord heb van het externe bureau, dat alvast zou uitzoeken wanneer zij plek hebben en bij wie. Vandaag maar weer een mailtje gestuurd, nu we definitief akkoord vanuit school hebben.
Dat is nog wel een lastige. Ze denken dat hij voldoende uitgedaagd kan worden in de interne plusklas. Daar hebben ze veel aandacht voor mindset en leren leren, dus dat is zeker nuttig. In de klas proberen ze hem meer uit te dagen door werkjes meer af te wisselen (bij herhaling haakt hij af) en rekenen te compacten.quote:Op maandag 21 november 2022 14:02 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Fijn dat ze daar mee bewegen! Al zal er uiteindelijk wel meer moeten veranderen denk ik? Hebben ze daar al een idee voor?
Fijn dat de school zo pro-actief is! Wij hebben toen ook zo’n vragenlijst in moeten vullen en nav daarvan zijn er orthopedagogen ingeschakeld en hebben ze getest op welk niveau lezen en rekenen hij zat, allebei midden groep 3. Dat was rond de herfstvakantie groep 2. Vanaf zo eind november is hij elke dag even naar groep 3 gegaan om met schrijven mee te doen, omdat hij dat nog niet kon, en na de kerstvakantie zou toch een deel van groep 2 een 2/3 combi worden en is hij helemaal overgegaan naar groep 3. Is goed uitgepakt! Heeft wel tot de zomervakantie fysio gehad voor het schrijven, maar ik geloof dat dat nu goed gaat. Wel in de motoriek van een 6- jarige in groep 4, maar dat moeten ze maar accepteren.quote:Op donderdag 24 november 2022 16:13 schreef LeSage het volgende:
![]()
Ik kom hier eens een beetje meelezen.
Mijm zit in groep 2 en viel voor de herfstvakantie bij de juf op bij zijn weektaakjes.
Ik was toen zelf al aan het twijfelen of ik naar de juf wilde gaan omdat hij inmiddels leest en rekensommen maakt. Extra fijn dus dat de juf er nu zelf eerst mee kwam (ik las hier boven al het gevoel van opschepperige moeder zijn en dat herken ik wel).
Hij doet inmiddels 2-3 keer per week mee met de plusklas van de kleuters en dat bevalt hem goed. Ik hoop alleen wel dat ze hem tot einde van het jaar geïnteresseerd kunnen houden.
Vandaag kregen we een mailtje van de meester van de oudste (groep 3). Hij heeft een test afgenomen (DHH quickscan?) en daaruit is S. naar voren gekomen. We krijgen nu zelf een vragenlijst van school om verder te kijken naar zijn begaafdheid.
We zitten dus een beetje in een voorstadium met de jongens, maar vind het wel interessant om hier vast eens mee te kijken.
En als ik het hier zo lees ben ik in ieder geval ontzettend blij met de keuze voor onze school, waar ze meteen actie ondernemen
Bij z’n broer is niet ideaal inderdaad. Sociaal emotioneel ging het bij ons redelijk, het scheelde vooral dat de toenmalige groep 3 heel lief en zachtaardig was itt de groep 2 waar hij in zat. Die van mij is van eind augustus en was (is) dus nog jonger. Hij wordt eerste week groep 5 pas 7 jaar. Niet ideaal, maar in dit geval kon het echt niet anders.quote:Op vrijdag 25 november 2022 07:42 schreef LeSage het volgende:
Bij Mijm hebben we het er heel even kort over gehad, maar eerder over heeft niet de voorkeur. Hij zou dan sowieso bij zijn broer in hetzelfde leerjaar zitten, dat lijkt me al lastig. Daarnaast heeft hij sociaal-emotioneel nog echt zijn kleutertijd nodig.
Hij is eind september ook pas 5 geworden, dus hij zou dan ontzettend jong zijn en dat is hij in zijn doen en laten ook nog wel.
Dit ja. Als ik ¤5,- had gekregen voor iedere keer dat een professional vond dat mijn kind een SoVa-training moet volgen, was ik rijk geweest. Terwijl hij sociaal echt heel vaardig is, als hij met zijn vriendje (ook iq 155+) is, is er niets aan de hand. Maar ja, op school zijn er geen kinderen die daarbij in de buurt komen, dus doet hij onhandig.quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:18 schreef Phaidra het volgende:
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Hij speelt ook nog graag en vindt nu gelukkig veel aansluiting bij de andere twee jongetjes die in zijn plusklasje zitten.quote:Op vrijdag 25 november 2022 08:18 schreef Phaidra het volgende:
En sociaal-emotioneel jong, dat hoor je vaak als argument om een kleuter niet vervroegd naar groep 3 te laten gaan. Maar is dat echt zo, of vindt een kind gewoon geen aansluiting bij de rest van de klas en lijkt hij daarom sociaal-emotioneel nog jong? Dat schijnt vaak voor te komen namelijk (het kan natuurlijk echt wel zo zijn, maar blijf hier alert op).
Mijm is dus nog een maandje jonger in verhoudingquote:Op vrijdag 25 november 2022 08:05 schreef Nazil het volgende:
[..]
Bij z’n broer is niet ideaal inderdaad. Sociaal emotioneel ging het bij ons redelijk, het scheelde vooral dat de toenmalige groep 3 heel lief en zachtaardig was itt de groep 2 waar hij in zat. Die van mij is van eind augustus en was (is) dus nog jonger. Hij wordt eerste week groep 5 pas 7 jaar. Niet ideaal, maar in dit geval kon het echt niet anders.
Ohja klopt ookquote:Op vrijdag 25 november 2022 20:14 schreef LeSage het volgende:
[..]
Mijm is dus nog een maandje jonger in verhoudingdie is nu dus groep 2 en eind september 5 geworden.
Sorry voor de wat late reactie!quote:Op donderdag 24 november 2022 10:50 schreef Lemijn het volgende:
Deze nieuwsgierige meelezer vraagt zich af of Sticker al in groep 9 is beland, wil je daar iets over vertellen @:Nanukerst?
Wat fijn Nanu!!!!quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:50 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Sorry voor de wat late reactie!
Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit- de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9
Wat fijn!!quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:50 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Sorry voor de wat late reactie!
Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit- de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9
Yes!! Eindelijk zegquote:Op vrijdag 2 december 2022 10:50 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Sorry voor de wat late reactie!
Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit- de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9
Plaatsvervangend opgelucht voor jullie!quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:50 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Sorry voor de wat late reactie!
Het heeft me heel wat grijze haren opgeleverd maar afgelopen week kregen we dan toch - zwart op wit- de bevestiging dat Sticker na de kerstvakantie welkom is in de groep 9
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |