abonnement Unibet Coolblue
pi_205544241
Goedemorgen. Hoewel de titel de nodige vragen op zal roepen ben ik benieuwd of iemand mij kan helpen.
Mijn schoonvader heeft een beroerte gehad, zit inmiddels in een verzorgingstehuis en wij zijn zijn spullen aan het uitzoeken.

Ik heb een Samsung NP300E7A van hem staan waar we niet inkomen omdat zijn Windows account erop staat, gekoppeld aan zijn e-mailadres. Hij kan deze zelf niet meer gebruiken en wat er aan gegevens op staat mag er allemaal af, dat heeft hij niet meer nodig. Echter, mijn schoonvader is niet (meer) aanspreekbaar en ik kan hem dus niet om wachtwoorden e.d. vragen. We hebben in zijn spullen ook boekjes met wachtwoorden tegengekomen, maar de inhoud daarvan is zo rommelig dat we daar weinig aan hebben.

Nu zou mijn zwager hem op zijn werk hebben leeggehaald, maar nu ik de laptop weer terug heb zie ik dat er alleen een account op zijn naam is toegevoegd. En dat was niet de bedoeling.

Wat ik eigenlijk graag wil is dat de laptop volledig leeg gaat en opnieuw geïnstalleerd kan worden met een iets jongere versie van Windows (Nu Windows 7)

Ook heb ik nog een Motorola One Macro (xt2016 m4fc8) liggen waar we nu niets mee kunnen. 2 andere Samsungs van hem heb ik leeg kunnen halen met een programma dat ik tijdelijk aangeschaft had, alleen voor de Motorola werkt dit niet. Maar ook deze zou ik dus graag volledig terugzetten naar fabrieksinstellingen t.b.v. herinstallatie, voor verkoop of evt. voor een van mijn stiefzoons in de puberleeftijd (hoewel ik ze eigenlijk liever niet op een scherm heb, maar dat wordt een uitdaging) Alleen het probleem is dus dat ik zijn Gmail account nu niet kan verwijderen van de telefoon.

Ik begrijp dat dit topic misschien vragen oproept, en misschien mag ik dit niet eens vragen, maar is er misschien iemand die mij hiermee kan helpen? Mocht je aanvullende vragen hebben, dan kan dat uiteraard hier of desnoods via PB.

De betreffende wachtwoordenboekjes :')

pi_205544302
Voor die laptop, is er "https://www.hirensbootcd.org/howtos/"
pi_205544382
Ohwja, geen nieuwe windows versie kopen met die windows 7 installatie. Als die windows7 licentie legaal is, mag je gratis een schone installatie doen naar windows 10, door te upgraden naar win10.

Je moet dan wel eerst kunnen inloggen met een administrator account. Zoals met Hirensboot vrij makkelijk is.
pi_205544606
Dat klinkt interessant, dank je wel.
De key staat onderop, dus moet ik alleen even ergens W7 Home downloaden. Maar dat zal niet zo'n probleem zijn.

Maar dan nog de telefoon, mocht iemand daarvoor een optie weten, heel graag. Voor de Samsung tablet en een andere oude telefoon had ik PassFab gebruikt en dat ging heel makkelijk. Bij de Motorola werkt dit alleen niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 08:24 schreef christmastsunami het volgende:
Ohwja, geen nieuwe windows versie kopen met die windows 7 installatie. Als die windows7 licentie legaal is, mag je gratis een schone installatie doen naar windows 10, door te upgraden naar win10.

Je moet dan wel eerst kunnen inloggen met een administrator account. Zoals met Hirensboot vrij makkelijk is.
pi_205551227
quote:
Hij geeft in de video helaas wel aan dat ik nog altijd het Google account nodig heb dat aan de telefoon is gekoppeld, en dat dat niet wordt verwijderd. Dus hier heb ik bij nader inzien toch niet zo heel veel aan helaas..

Iemand anders nog tips?
pi_205551542
Windows 10 downloaden.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10ISO

Op USB-stick plaatsen (programma regelt het voor je).

Laptop via USB opstarten.

Tijdens installeren van Windows alle partities verwijderen en dan op install klikken.

 

Zou wel even goed nadenken of je alle data daadwerkelijk verwijderd wil hebben zonder een backup/image van de harde schijf. Weg is weg eh.

 

Maaar, het is redelijk makkelijk om in de laptop te komen. Met ntpasswd zou je het admin password leeg kunnen halen en daarna inloggen.
pi_205551616
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 21:11 schreef JK1982 het volgende:

[..]
Hij geeft in de video helaas wel aan dat ik nog altijd het Google account nodig heb dat aan de telefoon is gekoppeld, en dat dat niet wordt verwijderd. Dus hier heb ik bij nader inzien toch niet zo heel veel aan helaas..

Iemand anders nog tips?
Dat klopt volgens mij niet, aangezien je daadwerkelijk alles verwijderd/loskoppelt.


Wipe data = alle persoonlijke data weg.

Maar durf dat niet met volle 100% te zeggen, kan ondertussen veranderd zijn. Heb vaak Androids via recovery geflasht, maar weet niet of dat op elk toestel hetzelfde werkt.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-08-2022 21:40:51 ]
pi_205552260
quote:
1s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 21:39 schreef YStec het volgende:

[..]
Dat klopt volgens mij niet, aangezien je daadwerkelijk alles verwijderd/loskoppelt.


Wipe data = alle persoonlijke data weg.

Maar durf dat niet met volle 100% te zeggen, kan ondertussen veranderd zijn. Heb vaak Androids via recovery geflasht, maar weet niet of dat op elk toestel hetzelfde werkt.
Ik denk dat ik dit eerder al gedaan heb, omdat hij nieuw wil installeren als ik hem nu aanzet. Alleen dan vraagt hij toch om een Google account. En als ik mijn bestaande account invoer dan pakt hij hem niet helaas..

In een vergelijkbaar filmpje over de factor rest zie ik ook dit in beeld:



Weliswaar net een ander model Motorola, maar toch.. hij geeft wel specifiek aan dat je het Google account nodig hebt.
pi_205553727
Omdat het een recovery mode is, niet een factory reset.
pi_205554180
Mag misschien niet, sorry dan als het door admin verwijderd wordt.

Maar Windows? Probeer dan eens OPHCrack liveCD (Bootable) is een open source recovery tool die binnen luttele seconden het Windows wachtwoord eruit trekt, mits niet teveel rare karakters zijn gebruikt die niet herkent worden door de standaard op de CD geïnstalleerde tables. Laatste x dat ik het gebruikt heb was W8. Je kunt het zo zoeken en gratis downloaden en via boot USB sticky draaien.

Handigheidje nu je weet dat zoiets bestaat en je er misschien beetje paranoia van wordt. Heb je toevallig numpad naast je toetsenbord. Maak dan een wachtwoord die begint en eindigt met de ASCII Non breaking space. Dat is Linker Alt + 255 op de numpad. OPHCrack gaat over de nek van een zulk wachtwoord en komt terug met rare tekens die niet naar deze space zijn te herleiden.

Zelfs wanneer je het wachtwoord opschrijft in platte tekst zie je het eerste en laatste karakter niet echt omdat het een space is. Als code onder de huid is de Non Breaking Space een ander karakter dan de standaard Space van het toetsenbord. ;) ^O^

waitword



Zelfs fok maakt er een vraagteken van in de preview... :D

Open anders eens de Charmap (Windowsvlag +r Charmap) daar vind je een legio rare tekens met de ascii code die je via numpad kunt maken. De meeste WW krakers herkennen de ascii table niet. Ascii table vind je ook op internet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 05-08-2022 09:32:03 ]
  maandag 8 augustus 2022 @ 08:20:00 #12
75556 erkel
back from Dagestan
pi_205577694
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 22:35 schreef JK1982 het volgende:

[..]
Ik denk dat ik dit eerder al gedaan heb, omdat hij nieuw wil installeren als ik hem nu aanzet. Alleen dan vraagt hij toch om een Google account. En als ik mijn bestaande account invoer dan pakt hij hem niet helaas..

In een vergelijkbaar filmpje over de factor rest zie ik ook dit in beeld:

[ link | afbeelding ]

Weliswaar net een ander model Motorola, maar toch.. hij geeft wel specifiek aan dat je het Google account nodig hebt.
Als ik het goed lees, dan zeg je dat je al een factory reset hebt uitgevoerd. En dat, wanneer je het toestel nu aanzet, wordt gevraagd om een Google account. Dat is logisch lijkt me. Het is een Android toestel en voor de Play Store heb je een actief gekoppeld Google-account nodig.

Als je je wachtwoord niet meer weet, kun je dat herstellen op een computer. Of je kiest voor wachtwoord vergeten tijdens de installatie. Dan kun je ook op een ander Android-apparaat of via een ingesteld herstelmailadres je Google-wachtwoord herstellen.
Weisst
pi_205620599
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 08:20 schreef erkel het volgende:

[..]
Als ik het goed lees, dan zeg je dat je al een factory reset hebt uitgevoerd. En dat, wanneer je het toestel nu aanzet, wordt gevraagd om een Google account. Dat is logisch lijkt me. Het is een Android toestel en voor de Play Store heb je een actief gekoppeld Google-account nodig.

Als je je wachtwoord niet meer weet, kun je dat herstellen op een computer. Of je kiest voor wachtwoord vergeten tijdens de installatie. Dan kun je ook op een ander Android-apparaat of via een ingesteld herstelmailadres je Google-wachtwoord herstellen.
Helaas kan degene die het oorspronkelijke Google account eraan heeft gekoppeld me niet meer vertellen (of opschrijven) wat het account is en wat het wachtwoord is, anders was dit topic ook niet nodig geweest. Kijk anders nog even naar de op 😉

Ik ga er dit weekend even mee aan de gang, kijken of het lukt. Maargoed, ik ben niet zo heel handig met die dingen helaas 🙄
pi_205729269
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 19:45 schreef JK1982 het volgende:
Helaas kan degene die het oorspronkelijke Google account eraan heeft gekoppeld me niet meer vertellen (of opschrijven) wat het account is en wat het wachtwoord is
Heel veel mensen maken gebruik van de mogelijkheid om in Windows de accountnaam en wachtwoord op te slaan om lekker gemakkelijk en snel automatisch in te kunnen loggen. Wanneer dat zo is, dan staat dit versleuteld opgeslagen in het register... Kom je op een of andere manier terug in Windows dan kun je deze data wel weer achterhalen.

Zelfs wanneer je niet meer in die Windows komt dan kun je eventueel wel toegang krijgen tot de harde schijf van die pc (Uitbouwen en extern aanluiten via usb). Vanaf de harde schijf kun je op andere pc deze bestanden in een Registry editor laden en uitlezen.

Omdat het versleuteld is heb je tools nodig... De tools hiervoor zijn beschikbaar om de opgeslagen gegevens van Web en E-mail accounts uit het register te halen.
https://www.nirsoft.net/

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 19:45 schreef JK1982 het volgende:
Maargoed, ik ben niet zo heel handig met die dingen helaas
Dan is het beter daar een mannetje aan te zetten die er wel handig mee is... Want het is een veel te lang verhaal om uit te leggen aan iemand die er niet handig mee is...
pi_205958442
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2022 07:53 schreef JK1982 het volgende:

Hij kan deze zelf niet meer gebruiken en wat er aan gegevens op staat mag er allemaal af
Volgens de specs zit er een normale (geen SSD/NV) harddisk in. Dan kun je eenvoudig gebruik maken van

https://dban.org/

USB Boot stick maken (google op Ventoy of Rufus), instructies volgen en disk is leeg.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')