abonnement Unibet Coolblue
pi_205528380
Sinds kort is er dus betaald ouderschapsverlof van 9 weken tot je baby 1 jaar is geworden.

Wat is het meest praktisch om daar gebruik van te maken?
Indien mogelijk, iedere week 1 dag “vrij” tegen 70%?

Het is zonde om er geen/weinig gebruik van te maken natuurlijk.
pi_205528436
Het meest praktische is afhankelijk van de situatie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205528784
Je hebt 40-45 dagen extra verlof. Je kunt toch zelf wel bedenken hoe je dat het liefste wil invullen?
pi_205528863
Mijn vrouw neemt iedere week 1 dag op na haar zwangerschaps/bevallingsverlof.

Dit kan ze dus 27 weken doen (3 dagen contract, 2 dagen werken). Daarna gaat ze die dag ook daadwerkelijk minder werken, maar tot die tijd laat ze het contract staan zoals ie was.
pi_205529812
Anticonceptie.
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:43:59 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205530618
Dit kon toch al, tegen 70%, sinds aug vorig jaar?

Ik kwam er al vrij rap op dat 30% minder salaris best wel veel was tov thuis zijn in de periode dat de kleine toch wel of sliep of sliep of sliep of aan het eten was of gewoon wakker dat was het wel. Tot een paar maanden is het het imho absoluut niet waard.

Misschien in de periode van 9mnd tot 1 jaar wel, dan heb je er als vader veel meer aan imho

maar zelfs dan nog is 30% best een hap poen ...
Dum de dum
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:55:40 #7
142116 ThaBrain
Baka desu ne?
pi_205530719
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 17:43 schreef Fe2O3 het volgende:
Dit kon toch al, tegen 70%, sinds aug vorig jaar?

Ik kwam er al vrij rap op dat 30% minder salaris best wel veel was tov thuis zijn in de periode dat de kleine toch wel of sliep of sliep of sliep of aan het eten was of gewoon wakker dat was het wel. Tot een paar maanden is het het imho absoluut niet waard.

Misschien in de periode van 9mnd tot 1 jaar wel, dan heb je er als vader veel meer aan imho

maar zelfs dan nog is 30% best een hap poen ...
Nee dit komt bovenop de week geboorteverlof en 5 weken aanvullend geboorteverlof.
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:19:48 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205530973
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 17:55 schreef ThaBrain het volgende:

[..]
Nee dit komt bovenop de week geboorteverlof en 5 weken aanvullend geboorteverlof.
Ah dus nog langer salaris inleveren ... Vooral voor de lagere inkomens een klap.

Practisch gezien zou ik het wel ineens opnemen. Een dag in de week is meestal de overige dagen gewoon wat meer ...
Dum de dum
pi_205531335
Ik ben vanaf december 9 weken thuis *O*
pi_205534838
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 18:19 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Ah dus nog langer salaris inleveren ... Vooral voor de lagere inkomens een klap.

Practisch gezien zou ik het wel ineens opnemen. Een dag in de week is meestal de overige dagen gewoon wat meer ...
Het verlof opnemen is een keuze. Voorheen kreeg je er niets voor als je het ouderschapsverlof wilde opnemen, nu 70% van je dagloon. Dus geen klap, maar leuke meevaller als je van de regeling gebruik wilt maken.

Of één dag in de week ook betekent dat je de andere dagen harder moet werken, is nogal afhankelijk van wat voor werk je doet. Maar mij lukt het niet om in minder dagen net zo veel te doen als nu. Als je kennelijk wel je huidige productie ook in 20% minder tijd af kan krijgen en je bent laagbetaald, dan moet je je vooral afvragen in hoeverre je eigen (gebrek aan) inzet van invloed is op je huidige salaris en je doorgroeikansen.

Mocht ik een kindje krijgen, dan zal ik de eerste weken (geen idee hoeveel, ik denk 4 tot 6 weken) waarschijnlijk aaneengesloten verlof nemen en daarna 1 dag per week (of misschien een korte periode 2 dagen gevolgd door een periode 1 dag). Met 1 dag per week is de daling in inkomen ook maar beperkt tot 6% bruto. Als je zo'n tijdelijk inkomensverlies niet kan dragen en/of vooraf niet kunt sparen om dat te overbruggen, dan is het financieel sowieso een nogal slechte keuze om aan kinderen te beginnen.
pi_205534905
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 18:19 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Ah dus nog langer salaris inleveren ... Vooral voor de lagere inkomens een klap.
Nou, mensen met een inkomen boven het maximum dagloon, leveren méér in dan 30%. Bij lagere inkomens is het verschil kleiner.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205534979
Ik heb maar een half jaar om die 9 weken op te maken. Daarom laat ik komend half jaar 4 uur per week uit dat potje uitbetalen en verder ben ik nog zes weken vrij, 2 in september en de hele maand december of januari.
pi_205535667
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:
Ik heb maar een half jaar om die 9 weken op te maken. Daarom laat ik komend half jaar 4 uur per week uit dat potje uitbetalen en verder ben ik nog zes weken vrij, 2 in september en de hele maand december of januari.
Zo doe ik het ook :Y Drie weken vrij in augustus september, nog een weekje in november en twee weken rond kerst / O&N.
Restant elke week 4 uur op vrijdag. Ik had al een contract voor 36 uur dus werk nu 4*8. :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_205536400
Je dient het op te maken voordat je kindje 1 jaar wordt. Ik vind het een beetje gek dat er gezeurd wordt over “ inleveren van loon”.

Het hoeft niet hè, deze 9 weken zijn éxtra bovenop je reguliere verlof. Je kunt ze ook niet opnemen en gewoon werken.

Ik vind het gek dat het per 2 augustus ingaat, in een groot bedrijf (bijv bij mij in de zorg) zijn er nu ineens hordes dames (en ook wat heren) die er 9 weken uitgaan omdat hun kindje ergens eind dit jaar 1 wordt. Geeft echt veel druk op de planning de komende maanden. Maar ik geef ze groot gelijk, het is hun goed recht.
Alius aliud dicit
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 3 augustus 2022 @ 10:33:50 #15
269689 crew  Viv
pi_205536477
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Of één dag in de week ook betekent dat je de andere dagen harder moet werken, is nogal afhankelijk van wat voor werk je doet. Maar mij lukt het niet om in minder dagen net zo veel te doen als nu. Als je kennelijk wel je huidige productie ook in 20% minder tijd af kan krijgen en je bent laagbetaald, dan moet je je vooral afvragen in hoeverre je eigen (gebrek aan) inzet van invloed is op je huidige salaris en je doorgroeikansen.
Dat vind ik een kromme redenering. Als mensen (tijdelijk!) 100% van het werk in 80% van de tijd moeten doen en dat lukt, wil dat nog niet zeggen dat er normaal gesproken te weinig inzet is. Een tijdelijke drukke periode is vaak wel behapbaar, maar als dat structureel wordt vallen er mensen uit. Of er wordt ingeleverd op de kwaliteit van het werk, of langetermijnplannen blijven op de plank liggen, etc.
pi_205536480
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 10:19 schreef Mrmime het volgende:
Je dient het op te maken voordat je kindje 1 jaar wordt. Ik vind het een beetje gek dat er gezeurd wordt over “ inleveren van loon”.

Het hoeft niet hè, deze 9 weken zijn éxtra bovenop je reguliere verlof. Je kunt ze ook niet opnemen en gewoon werken.

Ik vind het gek dat het per 2 augustus ingaat, in een groot bedrijf (bijv bij mij in de zorg) zijn er nu ineens hordes dames (en ook wat heren) die er 9 weken uitgaan omdat hun kindje ergens eind dit jaar 1 wordt. Geeft echt veel druk op de planning de komende maanden. Maar ik geef ze groot gelijk, het is hun goed recht.
Bij mijn vrienden nu 3 man die het volledig inzetten.

Kinderen worden 1 jaar in oktober, november en december.

Om die reden moet je dus alles er snel doorheen jagen. Niet echt heel goed over nagedacht inderdaad.


Ik heb nu vrij tot halverwege september. Tot december werk ik dan nog 3 dagen per week. :')
pi_205536496
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 23:39 schreef baskick het volgende:

[..]
Nou, mensen met een inkomen boven het maximum dagloon, leveren méér in dan 30%. Bij lagere inkomens is het verschil kleiner.
Eens. Wat was de max, 250 per dag ofzo?

Geen idee hoeveel ik procentueel nu precies moet inleveren. Mij zien ze voorlopig niet. :)
pi_205536613
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 10:35 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]
Eens. Wat was de max, 250 per dag ofzo?

Geen idee hoeveel ik procentueel nu precies moet inleveren. Mij zien ze voorlopig niet. :)
Ongeveer, ja. Per 1-7 is het bruto ¤232,90 (of ¤5.065,58 per maand). En dat kun je niet zomaar met je maandsalaris vergelijken, want het dagloon wordt bepaald op basis van sv-loon (dus inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering). Hetzelfde bij ww-uitkering: veel mensen zeggen "75/70% van laatstverdiende salaris", maar ook dat is gemaximeerd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205538688
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 10:34 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]
Bij mijn vrienden nu 3 man die het volledig inzetten.

Kinderen worden 1 jaar in oktober, november en december.

Om die reden moet je dus alles er snel doorheen jagen. Niet echt heel goed over nagedacht inderdaad.


Ik heb nu vrij tot halverwege september. Tot december werk ik dan nog 3 dagen per week. :')
ze hadden ook kunnen zeggen dat het alleen geldt voor kinderen die vanaf nu geboren worden, dus wees blij met wat je krijgt... :{
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_205538716
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 14:50 schreef tombolafan het volgende:

[..]
ze hadden ook kunnen zeggen dat het alleen geldt voor kinderen die vanaf nu geboren worden, dus wees blij met wat je krijgt... :{
:?

Waar lees je dat ik er niet blij mee ben?

Voor mij is het allemaal prima. Werkgever had het liever anders gezien.
pi_205539138
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 10:34 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Kinderen worden 1 jaar in oktober, november en december.

Op zich knap. Douwe Bobje gedaan?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_205539421
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 14:53 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]
:?

Waar lees je dat ik er niet blij mee ben?

Voor mij is het allemaal prima. Werkgever had het liever anders gezien.
Nou ja, je stelt zo dat er niet in ver nagedacht is.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_205541684
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 16:22 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Nou ja, je stelt zo dat er niet in ver nagedacht is.
Het is ook bijzonder slecht doordacht. Ik heb een collega wiens kind letterlijk over 9 weken 1 wordt. Die neemt dus 9 weken vrij. Dat zijn nogal onhandige gevolgen.
pi_205542202
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 10:19 schreef Mrmime het volgende:
Je dient het op te maken voordat je kindje 1 jaar wordt. Ik vind het een beetje gek dat er gezeurd wordt over “ inleveren van loon”.

Het hoeft niet hè, deze 9 weken zijn éxtra bovenop je reguliere verlof. Je kunt ze ook niet opnemen en gewoon werken.

Ik vind het gek dat het per 2 augustus ingaat, in een groot bedrijf (bijv bij mij in de zorg) zijn er nu ineens hordes dames (en ook wat heren) die er 9 weken uitgaan omdat hun kindje ergens eind dit jaar 1 wordt. Geeft echt veel druk op de planning de komende maanden. Maar ik geef ze groot gelijk, het is hun goed recht.
Je hebt geen 9 weken extra verlof. Als je nu 9 weken (deels) betaald ouderschapsverlof opneemt eindigt je totale ouderschapsverlof ook gewoon 9 weken eerder. Het totaal van 26 x je werkweek aan ouderschapsverlof blijft gewoon het maximum
pi_205543639
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 20:55 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Het is ook bijzonder slecht doordacht. Ik heb een collega wiens kind letterlijk over 9 weken 1 wordt. Die neemt dus 9 weken vrij. Dat zijn nogal onhandige gevolgen.
Nou is het niet opeens nu bekend he... Het was van te voren bekend dus dan had het bedrijf daar op voorbereid kunnen (moeten) zijn :D

Net als een vrouw met zwangerschapsverlof, ook onhandig ;)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')