Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)afwendbaar~aed575ba/quote:UPDATE
Acties en stakingen op het hoofdspoor ‘lijken onafwendbaar’ geworden, melden vakbonden FNV Spoor en VVMC. Meer dan 90 procent van de leden van deze vakbonden hebben cao-voorstellen van de NS vandaag definitief afgewezen. Driekwart van de CNV-leden is eveneens tegen de plannen, maar die bond vindt de barricades op ‘nog een brug te ver’.
Volgens FNV-onderhandelaar Henri Janssen bleef er na vijf ‘uiterst moeizame onderhandelingsrondes’ nog altijd een onoverbrugbare kloof bestaan tussen de cao-eisen van de vakbeweging en het nieuwste bod van de Nederlandse Spoorwegen. ,,Wij waren volledig uitonderhandeld, er lag gewoon een slecht bod.”
Dus besloten de onderhandelaars het bod zoals dat nu voorligt, voor te leggen aan hun achterbannen. ,,Inmiddels hebben onze leden zich massaal uitgesproken tegen dit cao-bod van NS. En zijn ze bereid tot het voeren van acties en stakingen. We gaan ons nu beraden over het ultimatum dat we gaan stellen”, aldus de FNV-zegsman. Bij de VVMC kwam er vandaag ook een ‘Noord-Koreaanse’ uitslag te liggen, aldus bestuurder Wim Eilert. ,,De actiebereidheid onder onze leden is eveneens bijzonder hoog”, meldt hij.
Verder heeft een ruime meerderheid van de CNV-leden zich in een online peiling uitgesproken tegen de cao-voorstellen van de vervoerder, laat bestuurder Ike Wiersinga van CNV Vakmensen maandagmiddag weten. Deze bond denkt nog na over de volgende stappen, zoals een ultimatum. ,,Daarover moet snel meer duidelijk worden.”
Slimste moment
Volgens Janssen zal nu in overleg worden bepaald wanneer het slimste moment voor actievoeren is. ,,Je wil de NS niet in de kaart spelen door te gaan staken midden in de zomervakantie, als het toch al rustig is in de trein en acties dus weinig consequenties hebben voor de vervoerder.” September zou, als één van de drukste maanden per jaar op het spoor, veel geschikter zijn, maar daarover is nog geen besluit genomen.
De FNV eist prijscompensatie, vanwege de hoge inflatie, plus een verbetering van de koopkracht van 100 euro per maand. De NS heeft een loonbod neergelegd van 8 procent over een periode van tweeënhalf jaar of een cao met een looptijd van één jaar en een loonbod van 4,5 procent. Beide voorstellen zijn verworpen.
Bovendien zou de NS, een bedrijf dat voor 100 procent in handen is van de Nederlandse staat, weigeren de jeugdloonschalen uit de cao te halen. ,,Zo maak je het werken bij NS, waar de werkdruk mede door het grote personeelstekort de laatste tijd enorm oploopt, er bepaald niet aantrekkelijker op! Deze medewerkers zouden nog beter gaan verdienen als ze bij McDonald's zouden gaan werken”, briest Janssen.
Niet ingevuld
De deur bij ons staat open en om aan tafel te komen, wij waren niet uitgepraat
Woordvoerder NS
Sowieso zijn medewerkers de laatste jaren ‘uitgeperst’, vinden de vakbonden. ,,We zien nu dat NS de vacatures niet ingevuld krijgt en dat er daarom treinen uitvallen en de sociale veiligheid ernstig onder druk staat. Er is een fatsoenlijke cao nodig om dat tij te keren”, aldus Janssen.
Bij de NS werken ruim 20.000 mensen, waarvan er 16.700 onder de cao van het bedrijf vallen. Een woordvoerder van de spoorvervoerder laat in een reactie weten: ,,De deur bij ons staat open en om aan tafel te komen, wij waren niet uitgepraat. We willen graag doorpraten over een goede cao.”
NS maakt al jaren miljoenen verlies door Corona. En nu dreigt de reiziger opnieuw de dupe te worden. Je had de NS gewoon nooit moeten privatiseren, een van de meest domme beslissingen ooit.quote:Op maandag 1 augustus 2022 15:40 schreef britneycheers het volgende:
Het valt mij op dat veel bedrijven denken dat ze in luxe positie zitten. Ze maken miljoenen winst maar de werknemers betere omstandigheden bieden ? Ho maar. Net even gekeken wat de NS nou eigenlijk te bieden heeft en dat zijn voornamelijk kortingskaarten voor treinreizen. Heel leuk maar dat kost de NS natuurlijk niets, sterker nog ze verdienen er meer aan.
Daarnaast is alles zo duur geworden dat je voor 10 euro per uur gewoon in armoede leeft. Ik hoop dat de NS gaat staken en de mensen wakker worden. Het is belachelijk dat managers alleen maar denken aan hun eigen bonus.
Nee, je kan natuurlijk veel beter vele reizigers duperen, waarvan velen ook nog volledig afhankelijk zijn van het OV voor hun werk, studie of familiebezoek.quote:,Je wil de NS niet in de kaart spelen door te gaan staken midden in de zomervakantie, als het toch al rustig is in de trein en acties dus weinig consequenties hebben voor de vervoerder.” September zou, als één van de drukste maanden per jaar op het spoor, veel geschikter zijn, maar daarover is nog geen besluit genomen.
En wat is het alternatief? Werknemers van de NS kunnen nu makkelijk ergens ander terecht. Vacatures worden niet opgevuld.quote:Op maandag 1 augustus 2022 16:00 schreef Confetti het volgende:
De NS is de facto eigenlijk al failliet. De Staat zal het nog jaren in stand moeten houden. De vraag is of we ooit teruggaan naar normale aantallen.
Ze hadden eigenlijk al een groot deel moeten ontslaan. De belastingbetaler heeft dat opgehoest en nu eisen ze ook nog eens dat wij de loonsverhogingen gaan subsidieren. Een verhoging ver boven wat de gewone man krijgt.
Het is mooi geweest.
Soms zijn er harde maatregelen nodig om je doel te bereiken ten koste van andere.quote:Op maandag 1 augustus 2022 16:06 schreef rutger05 het volgende:
,
[..]
Nee, je kan natuurlijk veel beter vele reizigers duperen, waarvan velen ook nog volledig afhankelijk zijn van het OV voor hun werk, studie of familiebezoek.
Wat een asociale instelling.
Laat de NS ook eens gaan regelen dat conducteurs standaard kaartcontrole gaan uitvoeren of anders teams met speciale kaartcontroleurs gaan inzetten. Nu zie je heel vaak dat er wel een conducteur aanwezig is, maar geen controle. Er zijn veel zwartrijders en veel figuren die onterecht in de eerste klas gaan zitten. Laatstgenoemden worden als er al een keer wordt gecontroleerd gewoon weggestuurd.
Je wil toch juist dat je staking effect heeft? Dus dupeer je mensen zodat er aandacht naar je zaak gaat. Daar is niets asociaals aan.quote:Op maandag 1 augustus 2022 16:06 schreef rutger05 het volgende:
,
[..]
Nee, je kan natuurlijk veel beter vele reizigers duperen, waarvan velen ook nog volledig afhankelijk zijn van het OV voor hun werk, studie of familiebezoek.
Wat een asociale instelling.
Laat de NS ook eens gaan regelen dat conducteurs standaard kaartcontrole gaan uitvoeren of anders teams met speciale kaartcontroleurs gaan inzetten. Nu zie je heel vaak dat er wel een conducteur aanwezig is, maar geen controle. Er zijn veel zwartrijders en veel figuren die onterecht in de eerste klas gaan zitten. Laatstgenoemden worden als er al een keer wordt gecontroleerd gewoon weggestuurd.
Niks asociaal, gewoon prima.quote:Op maandag 1 augustus 2022 16:06 schreef rutger05 het volgende:
Nee, je kan natuurlijk veel beter vele reizigers duperen, waarvan velen ook nog volledig afhankelijk zijn van het OV voor hun werk, studie of familiebezoek.
Wat een asociale instelling.
Man, dupeer dan toch eens die weldoorvoede witte boordencriminelen, die gaan namelijk toch nooit met de trein.quote:Op maandag 1 augustus 2022 16:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Je wil toch juist dat je staking effect heeft? Dus dupeer je mensen zodat er aandacht naar je zaak gaat. Daar is niets asociaals aan.
Als het lever duurder gaat worden en is geworden hebben ze toch juist alle recht van spreken?quote:Op maandag 1 augustus 2022 17:16 schreef maan_man het volgende:
Het leven wordt duurder in deze tijd. Wat denken die lui dat de NS en indirect wij allemaal over het salaris 10% gaan verhogen over het komende jaar. Dacht het niet. NS heeft een mooi bod neergelegd.
10% is inderdaad nog te weinigquote:Op maandag 1 augustus 2022 17:16 schreef maan_man het volgende:
Het leven wordt duurder in deze tijd. Wat denken die lui dat de NS en indirect wij allemaal over het salaris 10% gaan verhogen over het komende jaar. Dacht het niet. NS heeft een mooi bod neergelegd.
Zou dat nou echt een verschil maken met de overheid als 100% aandeelhouder? Linksom of rechtsom is de overheid gewoon de eigenaarquote:Op maandag 1 augustus 2022 15:56 schreef Elan het volgende:
[..]
NS maakt al jaren miljoenen verlies door Corona. En nu dreigt de reiziger opnieuw de dupe te worden. Je had de NS gewoon nooit moeten privatiseren, een van de meest domme beslissingen ooit.
stelselmatig door de jaren heen ja, ik vlieg bijna goedkoper van eindhoven naar willekeurig land dan van trein tripje van 2uurquote:Op maandag 1 augustus 2022 21:47 schreef tjoptjop het volgende:
Heeft de NS z'n tickets eigenlijk verhoogd?
[..]
Dat laatste sowiesoquote:Op maandag 1 augustus 2022 23:54 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
stelselmatig door de jaren heen ja, ik vlieg bijna goedkoper van eindhoven naar willekeurig land dan van trein tripje van 2uur
treinen in nederland zijn nog eens tergend traag ook
kan beter de bmw pakken
Hoe kom je daarbij? De NS maakte buiten de Coronja jaren gewoon dikke winsten, wat dacht je van al die winkels op de NS stations? De vreetschuurtjes zijn allemaal van hun, en met dit monopolie vragen ze de hoofdprijs, te gek voor woorden dat je 2 euro moet betalen voor een flesje drinken terwijl je ook voor een treinkaartje al forst betaald. Gelukkig zie je nu steeds meer dat er Spars net buiten de stations komen die redelijk normale prijzen rekenen. Daarnaast is de NS ook nog eigenaar van heel veel aantrekkelijke grond rond de stadions.quote:Op maandag 1 augustus 2022 16:00 schreef Confetti het volgende:
De NS is de facto eigenlijk al failliet. De Staat zal het nog jaren in stand moeten houden. De vraag is of we ooit teruggaan naar normale aantallen.
Ze hadden eigenlijk al een groot deel moeten ontslaan. De belastingbetaler heeft dat opgehoest en nu eisen ze ook nog eens dat wij de loonsverhogingen gaan subsidieren. Een verhoging ver boven wat de gewone man krijgt.
Het is mooi geweest.
Goederenvervoer is een jaar of 20 geleden al verkocht door NS, dat is inmiddels DB Cargo en NS heeft daar niets meer mee te maken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 05:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? De NS maakte buiten de Coronja jaren gewoon dikke winsten, wat dacht je van al die winkels op de NS stations? De vreetschuurtjes zijn allemaal van hun, en met dit monopolie vragen ze de hoofdprijs, te gek voor woorden dat je 2 euro moet betalen voor een flesje drinken terwijl je ook voor een treinkaartje al forst betaald. Gelukkig zie je nu steeds meer dat er Spars net buiten de stations komen die redelijk normale prijzen rekenen. Daarnaast is de NS ook nog eigenaar van heel veel aantrekkelijke grond rond de stadions.
Daarnaast wordt er naar mijn weten ook goed verdient op het goederenvervoer maar dat valt geloof ik buiten de boeken van de NS.
Grond is niet zo stevig en door de hoge frequentie van snelrijdende intercity's moet er vaak en veel worden gestut, beter dan dit ga je het voorlopig niet krijgen - maar als het draait, draait het behoorlijk met zo 10 treinen per uur op dat traject.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 05:02 schreef raptorix het volgende:
Overigens zou ik best wat hogere prijs betalen als ze eindelijk eens het stuk tussen Utrecht en Eindhoven aan aanpakken, gister moest ik vanuit Amsterdam naar Den Bosch en uiteraard waren er weer werkzaamheden bij Geldermalsen waardoor ik een rondreisje moest Maken via Schiphol-Roooooooootterdam-Breda-Tilburg.
Pfffffffffffff
Jawel, maar als er nu een incident is, dan ligt vaak het verkeer tussen Den Bosch en Eindhoven dicht, en dat is een enorm belangrijke. Ik ben een zeer frequente reiziger, en voor mij is dit toch wel meest frustrerende traject omdat je weinig alternatieven hebt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 11:25 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Grond is niet zo stevig en door de hoge frequentie van snelrijdende intercity's moet er vaak en veel worden gestut, beter dan dit ga je het voorlopig niet krijgen - maar als het draait, draait het behoorlijk met zo 10 treinen per uur op dat traject.
Dit ja. Soort van 'stiptheid' acties. Gewoon werken en niet actief de kaartjes controleren.quote:Op dinsdag 2 augustus 2022 20:41 schreef ACT-F het volgende:
Als ze slim willen staken dan moeten ze iedereen gratis laten reizen. Daarmee heb je vooral de NS te pakken en niet de burger.
Ze komen juist een gigantisch tekort aan rijdend personeel. Geen mens te krijgen. Overigens is dat ook het geval bij Arriva. In Limburg vallen daardoor treinen uit net zoals bij NS.quote:Op maandag 1 augustus 2022 16:00 schreef Confetti het volgende:
De NS is de facto eigenlijk al failliet. De Staat zal het nog jaren in stand moeten houden. De vraag is of we ooit teruggaan naar normale aantallen.
Ze hadden eigenlijk al een groot deel moeten ontslaan. De belastingbetaler heeft dat opgehoest en nu eisen ze ook nog eens dat wij de loonsverhogingen gaan subsidieren. Een verhoging ver boven wat de gewone man krijgt.
Het is mooi geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |