abonnement Unibet Coolblue
  maandag 1 augustus 2022 @ 14:51:23 #1
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205522135
Hi allemaal.

Ik vind het erg leuk om mooie foto's en video's te kunnen maken. Daarom had ik vorig jaar de Samsung Galaxy S21 Ultra aangeschaft. Een erg mooi apparaat waar ik dankzij de camera mooie dingen heb kunnen maken.

Ik merk echter dat ik dusdanig veel geef om het resultaat dat ik mijn smartphone ontgroeid ben. Want:

- Een 'echte' camera maakt mooiere foto's em je hebt meer details, ook doordat de lens veel breder is.
- De kunstmatige intelligentie maakt randen van objecten en personen wazig/blurry.
- Foto's in het donker kunnen nóg veel mooier. Ik maak graag foto's in het duister.
- 8K video is mogelijk, maar enkel op 24 FPS. Ik vind de kwaliteit van UHD er te zwaar gecomprimeerd uit zien.

Wat zou voor mij nou echt een toffe camera zijn? Wie zou me meer kunnen vertellen over kwaliteit, merken etc? Ik heb een budget van maximaal 1000 euro.

Ik ben een echte beginner met camera's maar zou het wel leuk vinden als ik steeds meer nieuwe mogelijkheden ga ontdekken. Daarom wil ik er best wat meer klingels uit aan geven.

Mensen die interesse hebben in mijn S21 Ultra mogen trouwens een DM sturen, want hij is te koop. :)

[ Bericht 4% gewijzigd door TomNook op 01-08-2022 15:04:31 ]
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_205522294
Daar kan je alle kanten mee op.

Je kan op zoek naar een leuke gebruikte DSLR met lens / lenzen maar dan kan je de 8k en vaak ook 4k video vel vergeten. Op nieuwere modellen is 4k meestal wel de grens, al is dat eigenlijk ook zat in mijn ervaring.
Voordeel is dat je later nog lenzen en accessoires kan bijkopen.

Zelfde geldt voor mirrorless camera, ze zijn vaak compacter en gaan door elektrische viewfinder wat sneller door de accu heen maar dat is op te lossen met een extra accu.

Dan heb je nog all-in-one oplossingen. Vaak een compromis en je kan geen losse lenzen erbij kopen.
Je blijft meestal wel binnen je budget.

Ligt de nadruk vooral op foto of op video?
Besef ook dat video van een smartphone vaak makkelijker scherpstelt dan met een gewone camera.
  maandag 1 augustus 2022 @ 15:19:55 #3
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205522343
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daar kan je alle kanten mee op.

Je kan op zoek naar een leuke gebruikte DSLR met lens / lenzen maar dan kan je de 8k en vaak ook 4k video vel vergeten. Op nieuwere modellen is 4k meestal wel de grens, al is dat eigenlijk ook zat in mijn ervaring.
Voordeel is dat je later nog lenzen en accessoires kan bijkopen.

Zelfde geldt voor mirrorless camera, ze zijn vaak compacter en gaan door elektrische viewfinder wat sneller door de accu heen maar dat is op te lossen met een extra accu.

Dan heb je nog all-in-one oplossingen. Vaak een compromis en je kan geen losse lenzen erbij kopen.
Je blijft meestal wel binnen je budget.

Ligt de nadruk vooral op foto of op video?
Besef ook dat video van een smartphone vaak makkelijker scherpstelt dan met een gewone camera.
Nadruk ligt eigenlijk wel op beiden. :)
Ik weet niet zo goed wat er allemaal mogelijk is eigenlijk. Mijn smartphone heeft 10x optische zoom, maar ik zou het heel vet vinden om wat dieper te kunnen gaan.

Een alles-in-één is voor mij wellicht prima; ik weet niet waar de grens der mogelijkheden liggen bij een compact of eentje waar je verschillende lenzen op kunt doen. Ik ben onvoldoende ervaren.

Aan 4K video heb ik eigenlijk wel genoeg. Ik vind het alleen belangrijk dat de gemaakte video's van superieure kwaliteit zijn. Veel informatie en geen zichtbare compressie. Bij mijn smartphone is dat echt te veel aanwezig.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_205522453
De lens is het belangrijkst en het duurste als ik me niet vergis. Zelfs een goede direct to lens camerabody met de standaard kitlens redt het niet tegenover een iphone in donkere settings. Teveel ruis. En iphones zijn getweaked om mooiere resultaten te behalen in situaties met minder licht. Ik zou wegblijven van point to shoot (compact) cameras. Zeker die van Sony. Ook al zijn ze best duur (rx100 serie). Tenzij het in je pocket moeten passen zoals een smartphone.

[ Bericht 51% gewijzigd door Belugastroop op 01-08-2022 15:42:56 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 augustus 2022 @ 15:37:05 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205522465
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 15:19 schreef TomNook het volgende:

[..]
Nadruk ligt eigenlijk wel op beiden. :)
Ik weet niet zo goed wat er allemaal mogelijk is eigenlijk. Mijn smartphone heeft 10x optische zoom, maar ik zou het heel vet vinden om wat dieper te kunnen gaan.

Een alles-in-één is voor mij wellicht prima; ik weet niet waar de grens der mogelijkheden liggen bij een compact of eentje waar je verschillende lenzen op kunt doen. Ik ben onvoldoende ervaren.

Aan 4K video heb ik eigenlijk wel genoeg. Ik vind het alleen belangrijk dat de gemaakte video's van superieure kwaliteit zijn. Veel informatie en geen zichtbare compressie. Bij mijn smartphone is dat echt te veel aanwezig.
Je geeft het zelf al aan. Zo'n one-stop-shop compact is ideaal als je wel vooruit wilt maar eigenlijk nog niet weet wát je nou precies aan mogelijkheden wilt.
Een goeie compact kan dan heel goed als snuffelstage dienen. Ze kunnen direct alles vanuit de verpakking en afhankelijk van de uitvoering kun je je er helemaal mee uitleven. Na een tijdje weet je in elk geval aardig goed waar je voorkeuren liggen en dat kan je een hoop verkeerde aankopen schelen als je uiteindelijk toch voor een grotere sensor en wissellenzen gaat.

Om zelf eens te kijken in hoeverre wat ik steeds adviseer ook richting een werkelijkheid is ben ik zelf ook weer eens met een compact gaan fotograferen, gewoon om te kijken wat er allemaal in zit en vooral wat eruit komt.

Hier dat topic

En hier een collectie opnamen die ik met dat ding heb gemaakt. Die groeit nog steeds.

Belangrijk dingetje nog: Wat is je budget :?

edit: niet goed gelezen. Binnen die 1000 eurogrens zijn er hele leuke veelzijdige compacten te vinden. Kom ik nog op terug.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 1 augustus 2022 @ 15:44:10 #6
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205522511
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 15:37 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Je geeft het zelf al aan. Zo'n one-stop-shop compact is ideaal als je wel vooruit wilt maar eigenlijk nog niet weet wát je nou precies aan mogelijkheden wilt.
Een goeie compact kan dan heel goed als snuffelstage dienen. Ze kunnen direct alles vanuit de verpakking en afhankelijk van de uitvoering kun je je er helemaal mee uitleven. Na een tijdje weet je in elk geval aardig goed waar je voorkeuren liggen en dat kan je een hoop verkeerde aankopen schelen als je uiteindelijk toch voor een grotere sensor en wissellenzen gaat.

Om zelf eens te kijken in hoeverre wat ik steeds adviseer ook richting een werkelijkheid is ben ik zelf ook weer eens met een compact gaan fotograferen, gewoon om te kijken wat er allemaal in zit en vooral wat eruit komt.

Hier dat topic

En hier een collectie opnamen die ik met dat ding heb gemaakt. Die groeit nog steeds.

Belangrijk dingetje nog: Wat is je budget :?

edit: niet goed gelezen. Binnen die 1000 eurogrens zijn er hele leuke veelzijdige compacten te vinden. Kom ik nog op terug.
Oh wauw, ik heb je foto's gezien. Wat ontzettend gaaf zeg!!
Ik lees ook dat de Panasonic FZ300 erg goed presteert en hij ligt zelfs onder mijn budget... Wellicht is dit voor mij gewoon perfect. Maar misschien dat er voor 200 meer klingels nog veel mooiere foto's of video's uit komen?
Eerst je hypotheek afbetalen!
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 augustus 2022 @ 15:57:08 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205522604
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 15:44 schreef TomNook het volgende:

[..]
Oh wauw, ik heb je foto's gezien. Wat ontzettend gaaf zeg!!
Ik lees ook dat de Panasonic FZ300 erg goed presteert en hij ligt zelfs onder mijn budget... Wellicht is dit voor mij gewoon perfect. Maar misschien dat er voor 200 meer klingels nog veel mooiere foto's of video's uit komen?
Binnen budget heb je ook nog dit.

Daar zit een grotere sensor in met als resultaat nóg betere plaatjes en vooral onder beroerde omstandigheden een betere overall performance. Qua mogelijkheden aardig vergelijkbaar met mijn FZ300
Goeie kans dat je met een compact van dit kaliber al nauwelijks meer de behoefte voelt om direct door te willen naar iets met verwisselbare lenzen en zo.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 1 augustus 2022 @ 16:03:03 #8
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205522652
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 15:57 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Binnen budget heb je ook nog dit.

Daar zit een grotere sensor in met als resultaat nóg betere plaatjes en vooral onder beroerde omstandigheden een betere overall performance. Qua mogelijkheden aardig vergelijkbaar met mijn FZ300
Goeie kans dat je met een compact van dit kaliber al nauwelijks meer de behoefte voelt om direct door te willen naar iets met verwisselbare lenzen en zo.
Ziet er mooi uit. :)
Is het verschil echt zo groot?Geen verstand van sensors e.d... Hij is dubbel zo duur maar lees over de FZ300 lovende reviews. Wat vind jij?
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_205522660
En verder niet al te veel blindstaren op megapixels en 8k video.

Dan kom je in deze prijsklasse toch automatisch op teveel pixels op een relatief kleine sensor en holt je kwaliteit in het donker achteruit (meer ruis, minder detail).

Idem voor zoomfunctionaliteit: meer zoom is in de praktijk beperktere lichtgevoeligheid, meer vervorming, meer zones waar je geen optimale scherpte haalt en vaak ook weer een kleinere sensor.

Het is niet voor niets dat sport- of concertfotografen met zoiets als onderstaand op pad gaan en niet met een Nikon P1000 ;)

  maandag 1 augustus 2022 @ 16:10:08 #10
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205522699
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
En verder niet al te veel blindstaren op megapixels en 8k video.

Dan kom je in deze prijsklasse toch automatisch op teveel pixels op een relatief kleine sensor en holt je kwaliteit in het donker achteruit (meer ruis, minder detail).

Idem voor zoomfunctionaliteit: meer zoom is in de praktijk beperktere lichtgevoeligheid, meer vervorming, meer zones waar je geen optimale scherpte haalt en vaak ook weer een kleinere sensor.

Het is niet voor niets dat sport- of concertfotografen met zoiets als onderstaand op pad gaan en niet met een Nikon P1000 ;)

[ afbeelding ]
In het donker dan maar niet al te veel inzoomen, haha. :)
In het donker 10x inzoomen (foto of video) zonder te veel kwaliteitsverlies zou voor mij al vrij bijzonder zijn eerlijk gezegd.

Smartphones weten de boel goed te foppen, maar echt mooi vind ik de donkere foto's helemaal niet.
Eerst je hypotheek afbetalen!
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 augustus 2022 @ 16:11:48 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205522709
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
En verder niet al te veel blindstaren op megapixels en 8k video.

Dan kom je in deze prijsklasse toch automatisch op teveel pixels op een relatief kleine sensor en holt je kwaliteit in het donker achteruit (meer ruis, minder detail).

Idem voor zoomfunctionaliteit: meer zoom is in de praktijk beperktere lichtgevoeligheid, meer vervorming, meer zones waar je geen optimale scherpte haalt en vaak ook weer een kleinere sensor.

Het is niet voor niets dat sport- of concertfotografen met zoiets als onderstaand op pad gaan en niet met een Nikon P1000 ;)

[ afbeelding ]
Klopt allemaal :Y

Alleen is de overgang van een telefoon naar die camera met toeter wel heel abrupt en vooral voor een start nogal prijzig.

Bedenk daarbij dat al die ellende die je over superzooms hoort allemaal op papier best waar zal zijn maar dat je daar in een startende hobbypraktijk bar weinig van merkt.
Ik moet zelfs bij mijn FZ300 ook echt op zoek naar vervormingen en weet ik niet wat nog meer aan ellende die me met zo'n ding te wachten zou staan. Het zijn, helemaal voor een ontluikende hobby heerlijke fotografeermachientjes waarop je in elk geval alle dingen die je nog nodig gaat hebben kunt leren terwijl ie zo vanuit de verpakking minstens zo eenvoudig werkt als die telefoon.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_205522714
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:10 schreef TomNook het volgende:

[..]
In het donker dan maar niet al te veel inzoomen, haha. :)
In het donker 10x inzoomen zonder te veel kwaliteitsverlies zou voor mij al vrij bijzonder zijn eerlijk gezegd.
Ik bedoel meer dat camera's met veel zoomfunctionaliteit vaak al met een kleinere sensor zijn uitgerust omdat je daarmee die zoom met een kleinere, compactere lens haalt.

Maar dat houdt ook weer meer ruis in.

Die waar Ouwesok mee kwam doel ik niet zozeer op, het is meer een algemeen iets dat je vooral bij de superzooms en budget camera's tegenkomt.
pi_205522722
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:11 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Klopt allemaal :Y

Alleen is de overgang van een telefoon naar die camera met toeter wel heel abrupt en vooral voor een start nogal prijzig.

Bedenk daarbij dat al die ellende die je over superzooms hoort allemaal op papier best waar zal zijn maar dat je daar in een startende hobbypraktijk bar weinig van merkt.
Ik moet zelfs bij mijn FZ300 ook echt op zoek naar vervormingen en weet ik niet wat nog meer aan ellende die me met zo'n ding te wachten zou staan. Het zijn, helemaal voor een ontluikende hobby heerlijke fotografeermachientjes waarop je in elk geval alle dingen die je nog nodig gaat hebben kunt leren terwijl ie zo vanuit de verpakking minstens zo eenvoudig werkt als die telefoon.
Ik doel ook specifiek niet op die FZ300 maar meer op de overige "superzooms" die eigenlijk te mooi zijn om waar te zijn, zoals de P1000 met "125x zoom" ;)
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 augustus 2022 @ 16:16:49 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205522744
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:03 schreef TomNook het volgende:

[..]
Ziet er mooi uit. :)
Is het verschil echt zo groot?Geen verstand van sensors e.d... Hij is dubbel zo duur maar lees over de FZ300 lovende reviews. Wat vind jij?
Op zich heb je met die FZ300 een ding dat van alles een beetje kan. Die grotere sensor maakt de FZ2000 vooral beter onder beroerd licht. Verder ga je merken dat er in een plaatje uit een grotere sensor gewoon meer informatie zit en er dus meer kwaliteit uit te halen is. Beetje lastig uit te leggen in dit stadium, het verschil ga je op termijn wél merken.

Of je dat een verdubbeling in prijs waard moet vinden kan ik niet voor je beslissen. Lees daarvoor nog de nodige reviews en zo door om een beeld te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 augustus 2022 @ 16:19:19 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205522760
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik doel ook specifiek niet op die FZ300 maar meer op de overige "superzooms" die eigenlijk te mooi zijn om waar te zijn, zoals de P1000 met "125x zoom" ;)
Ik had op een vorig traject een collega die in de natuur fotografeerde met een P900, die toverde daar werkelijk mee. Je had amper door dat ie het met een compact deed.
Ik heb de P1000 zelf een keer mogen uitproberen en heb er inmiddels ook de nodige resultaten uit gezien. De horror die aan superzooms toegedicht wordt zie ik er eigenlijk niet in.
Wat je wel merkt met die camera's is dat ze al in de tas kunnen als je met een APS-C reflex of systeemcamera nog gewoon vrolijk meedoet.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 1 augustus 2022 @ 16:19:42 #16
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205522763
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik doel ook specifiek niet op die FZ300 maar meer op de overige "superzooms" die eigenlijk te mooi zijn om waar te zijn, zoals de P1000 met "125x zoom" ;)
Ja precies dat kan ik me ook wel voorstellen. Ik verwacht met zulke extreme zoom ook geen foto's zonder kwaliteitsverlies of ruis.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_205522820
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 16:19 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ik had op een vorig traject een collega die in de natuur fotografeerde met een P900, die toverde daar werkelijk mee. Je had amper door dat ie het met een compact deed.
Ik heb de P1000 zelf een keer mogen uitproberen en heb er inmiddels ook de nodige resultaten uit gezien. De horror die aan superzooms toegedicht wordt zie ik er eigenlijk niet in.
Wat je wel merkt met die camera's is dat ze al in de tas kunnen als je met een APS-C reflex of systeemcamera nog gewoon vrolijk meedoet.
Dat bedoel ik ook. M'n groene specht had ik met zo'n camera niet meer op de foto teruggezien, dat was met de Sony A1 al spannend ;)
In een donkere sporthal wordt het ook een ruiskanon.

Maar een lepelaar bij mooi weer op open water lukt natuurlijk prima.
  maandag 1 augustus 2022 @ 19:26:18 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205523964
quote:
17s.gif Op maandag 1 augustus 2022 14:51 schreef TomNook het volgende:
Hi allemaal.

Ik vind het erg leuk om mooie foto's en video's te kunnen maken. Daarom had ik vorig jaar de Samsung Galaxy S21 Ultra aangeschaft. Een erg mooi apparaat waar ik dankzij de camera mooie dingen heb kunnen maken.

Ik merk echter dat ik dusdanig veel geef om het resultaat dat ik mijn smartphone ontgroeid ben. Want:

- Een 'echte' camera maakt mooiere foto's em je hebt meer details, ook doordat de lens veel breder is.
- De kunstmatige intelligentie maakt randen van objecten en personen wazig/blurry.
- Foto's in het donker kunnen nóg veel mooier. Ik maak graag foto's in het duister.
- 8K video is mogelijk, maar enkel op 24 FPS. Ik vind de kwaliteit van UHD er te zwaar gecomprimeerd uit zien.

Wat zou voor mij nou echt een toffe camera zijn? Wie zou me meer kunnen vertellen over kwaliteit, merken etc? Ik heb een budget van maximaal 1000 euro.

Ik ben een echte beginner met camera's maar zou het wel leuk vinden als ik steeds meer nieuwe mogelijkheden ga ontdekken. Daarom wil ik er best wat meer klingels uit aan geven.

Mensen die interesse hebben in mijn S21 Ultra mogen trouwens een DM sturen, want hij is te koop. :)
8K video? LOL vergeet dat maar, als je dat wilt gaan monteren moet je nog vele vele duizenden euros gaan besteden aan een high end computer en grafische kaart, de juiste software en een beeldscherm

Goed, als je goed wilt leren fotograferen, je vind bokeh erg belangrijk en je hebt een beperkt budget, Koop een tweedehands full frame camera, zoals een Canon 5D mark II of III, de II kan je voor relatief weinig kopen en dan heb je nog geld voor een goede lens, wellicht 2.
Of koop een dan kan je ook goed 4K filmen
Panasonic DC-G91MEG-K
  maandag 1 augustus 2022 @ 20:52:58 #19
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205524691
Even een vraagje; ik zie dat de Canon SX 470 óók 4K kan filmen, alleen in veel mindere kwaliteit en voor minder dan 400,- euro. De 40x zoom die wordt beloofd; is dat dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld de Panasonic FZ300?

En ik zag dat de FZ300 uit 2015 komt. Is hij nog steeds accuraat of is er inmiddels een opvolger @Ouwesok ? :)
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_205524949
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 20:52 schreef TomNook het volgende:
Even een vraagje; ik zie dat de Canon SX 470 óók 4K kan filmen, alleen in veel mindere kwaliteit en voor minder dan 400,- euro. De 40x zoom die wordt beloofd; is dat dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld de Panasonic FZ300?

En ik zag dat de FZ300 uit 2015 komt. Is hij nog steeds accuraat of is er inmiddels een opvolger @:ouwesok ? :)
De FZ300 heeft een diafragma van f/2.8 over het hele zoombereik, dus ook als je inzoomt blijft hij lichtsterk.
Daarnaast heeft hij ook RAW ondersteuning, zodat je in fotobewerkingssoftware nog net wat extra uit je foto's kan halen. De FZ300 is spatwaterdicht, wat fijn is als je vaak buiten bent met de camera. Ergonomisch ziet het er ook heel prettig uit.

De SX470 zag ik niet, wel een SX740 maar die heeft een diafragma van f/3.3-6.9.
Uitgezoomd is het verschil niet heel groot maar naarmate je inzoomt wordt dat wel meer vechten om licht en zal je ISO omhoog moeten. Geen RAW ondersteuning, vrij compact (kan een voordeel en een nadeel zijn).
En zo te zien heeft hij ook geen zoeker en dat vind ik nog wel het grootste bezwaar.

Leeftijd is op zich niet zo belangrijk, het gaat erom wat je koopt en of dat voldoet.
Er is op het gebied van de top camera's best veel gebeurd de laatste jaren (vooral qua beelden per seconden, 8k video, low light performance) maar in de relatief goedkope categorie (alles is relatief) gaat het niet zo hard meer.

Er is dan niets mis met het kopen van een model dat zich bewezen heeft, zeker als er niet echt bijzondere opvolgers zijn (zoals Ouwesok hieronder ook al aangeeft).

Een vriendin van me schiet 80% van haar concertfoto's met een Nikon D600 uit 2012.
Nog steeds een top-sensor en meer dan genoeg pixels. Het ding heeft meer clicks dan hij aan zou moeten kunnen :+

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-08-2022 21:22:58 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 1 augustus 2022 @ 21:15:32 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205524965
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 20:52 schreef TomNook het volgende:
Even een vraagje; ik zie dat de Canon SX 470 óók 4K kan filmen, alleen in veel mindere kwaliteit en voor minder dan 400,- euro. De 40x zoom die wordt beloofd; is dat dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld de Panasonic FZ300?
Geen idee of ie hetzelfde is qua kwaliteit.

Wat ik wel vrees is dat je qua ergonomie een stap of wat terugdoet. De FZ300 is in dat opzicht een regelrechte topper. Qua bedieningsmogelijkheden en mate waarin ie te configureren is doet ie eigenlijk nauwelijks onder voor een systeemcamera.
quote:
En ik zag dat de FZ300 uit 2015 komt. Is hij nog steeds accuraat of is er inmiddels een opvolger @:ouwesok ? :)
Voor zover ik weet is er nog geen opvolger. De markt voor compactcamera's is momenteel niet zo druk dat er veel behoefte is aan een opvolger. Ik heb bij het fotograferen met de FZ300 ook niet het idee dat ik met iets in handen sta wat hopeloos verouderd is.
Pak ik een oudere superzoom, bijv onze Canon S1IS, dan merk ik wel degelijk dat die in bijna alle opzichten niet meer van deze tijd is.
neemt niet weg dat ook daarmee nog prima plaatjes te maken zijn maar het vergt beduidend meer moeite dan met iets nieuwers
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 06:55:02 #22
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205526487
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 21:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Geen idee of ie hetzelfde is qua kwaliteit.

Wat ik wel vrees is dat je qua ergonomie een stap of wat terugdoet. De FZ300 is in dat opzicht een regelrechte topper. Qua bedieningsmogelijkheden en mate waarin ie te configureren is doet ie eigenlijk nauwelijks onder voor een systeemcamera.
[..]
Voor zover ik weet is er nog geen opvolger. De markt voor compactcamera's is momenteel niet zo druk dat er veel behoefte is aan een opvolger. Ik heb bij het fotograferen met de FZ300 ook niet het idee dat ik met iets in handen sta wat hopeloos verouderd is.
Pak ik een oudere superzoom, bijv onze Canon S1IS, dan merk ik wel degelijk dat die in bijna alle opzichten niet meer van deze tijd is.
neemt niet weg dat ook daarmee nog prima plaatjes te maken zijn maar het vergt beduidend meer moeite dan met iets nieuwers
Hi!

Ja ik geloof het wel eigenlijk haha. Ik kon vannacht niet echt slapen en ben ook tot de conclusie gekomen dat dit hem gewoon gaat worden. Vandaag ophalen! *O*
Eerst je hypotheek afbetalen!
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:22:19 #23
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205526524

Om aan te tonen je niet helemaal blind te staren op 4K video. Ik zou 1080p niet meer schieten denk ik, maar het is op zich nog best te behappen.
Eerst je hypotheek afbetalen!
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:31:05 #24
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_205531038
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 06:55 schreef TomNook het volgende:

[..]
Hi!

Ja ik geloof het wel eigenlijk haha. Ik kon vannacht niet echt slapen en ben ook tot de conclusie gekomen dat dit hem gewoon gaat worden. Vandaag ophalen! *O*
Heel veel plezier ermee. Misschien een tip om hier resultaten te delen. Altijd leerzaam en inspirerend om andermans plaatjes te zien :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 4 augustus 2022 @ 06:16:09 #25
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_205544064
Eerst je hypotheek afbetalen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')