abonnement Unibet Coolblue
  maandag 1 augustus 2022 @ 10:29:47 #1
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205520084
Momenteel private lease ik een Kia Picanto, waarvan het contract in februari afloopt. Ja, ik weet dat er genoeg te zeggen en te discussieren is over private lease, maar ik ben er zeker niet ontevreden over. Die discussie wil ik dan ook niet echt aan op dit moment (hoewel hij misschien onvermijdbaar is met de vraag die ik later nog erin ga gooien :+ ).

Zoals gezegd loopt mijn contract dus af in februari. Momenteel ben ik echter ook met mijn vriendin aan het rondkijken om een huis te kopen. We wonen nu nog niet samen, maar na al een jarenlange relatie moet dat er toch eens van gaan komen niet waar? Private lease is alleen niet echt handig als je dat wilt. 100% van de contractwaarde wordt tegenwoordig geregistreerd bij het BKR, hypotheekverstrekkers nemen daar 2% van en trekken dat bedrag af van de maandlast die ze verantwoordelijk voor je vinden. Oftewel, voor een contract van 20k scheelt dat zomaar een ton op de maximale hypotheek die je kunt krijgen. In deze huizenmarkt kan je daar dus geen reet mee als dat eraf gaat en je weliswaar een stukje boven modaal verdient maar niets bijzonders. Kortom, ik wil geen nieuw private lease contract.

De Picanto mag ik na afloop van het contract overnemen tegen de dan geldende dagwaarde. De auto is van februari 2018 (ik heb destijds een 5-jarig contract afgesloten, wederom geen zin om een discussie daarover te starten, maar ik kende m'n vriendin toen nog niet en had toen absoluut geen plannen om een huis te gaan kopen, dus dat vond ik destijds prima) en heeft momenteel iets meer dan 93k op de teller. De dagwaarde momenteel is volgens de ANWB 9400,- euro. Straks in februari verwacht ik tussen de 103k en 105k op de teller te hebben, dus dat zal de auto zo'n 9200,- euro moeten kosten verwacht ik. Aangezien ik volgens contract 120k mag rijden en ik volgens contract minderkilometers terug krijg, plus het feit dat ik een flinke borg heb betaald toen ik het contract afsloot betekent dat ik zo'n 1600-1700 euro terug zal krijgen van de leasemaatschappij. Kortom, voor 7600,- euro bijleggen kan ik een vrij jonge auto in bezit krijgen, die ik zelf al vanaf nieuw rij, waarvan ik de complete historie ken, waarvan ik weet dat ie betrouwbaar is en waar aardig wat luxe op zit (ja, dat kan bij een Picanto :P).

Aan de andere kant, hoe fijn ik de Picanto ook vind rijden (op het vermogen van 67pk na dan, maar verder is het een hele volwassen auto al zeg ik het zelf), mijn liefhebbershart gaat ook meer en meer spreken en mist de Skoda Octavia RS met 235pk die ik voor de Picanto had steeds meer en meer. Nou hoeft 235pk zeker niet meer nu ik de 30 gepasseerd ben, maar iets meer vermogen dan de Picanto mag ook wel weer. Ik heb eens rond zitten kijken en voor dat bedrag van 7600,- (of 9200,- als je de teruggaaf meerekent) kan ik bijvoorbeeld een Alfa 159 2.2 kopen met relatief weinig kilometers, een auto die ik werkelijk fantastisch vind en altijd al heb willen hebben. Er is dus binnen dat budget iets veel en veel leukers te rijden dan een Kia Picanto. Echter wel allemaal wat oudere auto's, waarbij ik dingen als Android Auto, full-map navigatie etc zal moeten missen waar ik nu gewoon erg aan gewend ben geraakt. Ook oudere auto's waarvan ik geen flauw idee heb hoe er mee om is gegaan, hoe betrouwbaar ze zijn, wat voor kosten eraan zitten te komen etc.

Kortom, ik heb voor mezelf nu wat opties op een rij gezet:

-Kia Picanto voor 7600,- overkopen. Ergens vind ik dat ook zonde omdat ik met de leasetermijnen de auto eigenlijk al betaald heb, maar ik weet wat ik aan die wagen heb
-Kia Picanto voor 7600,- overkopen en voor 9000,- op Autoscout knallen om m'n budget verder te verhogen. Dit lijkt me alleen geen goede optie, want ondanks dat het "voelt" als 1400,- winst is het eigenlijk 200,- verlies omdat ik m'n eigen geld terug heb gekregen en het is wel erg veel moeite voor een relatief laag bedrag
-Een of andere ragbak van 500 euro kopen, huis kopen, ragbak verkopen en weer private leasen. Ik heb sinds vorige maand promotie gemaakt en 25% meer salaris gekregen, dus kan mijn budget daarvoor ook een stuk omhoog gooien, waardoor iets als een Ford Fiesta met 125pk, automaat, meest luxe versie etc een optie is geworden. Dat is iets waar mijn liefhebbershart al een stuk meer van gaat kloppen dan van een Picanto. Dus ik gooi toch die private lease discussie erin ben ik bang :Y)
-De tweedehandsmarkt opgaan met een budget van 10k en iets leuks aanschaffen, met wel de kans dat het een kutauto blijkt te zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste 2 opties. Ik betaal momenteel 370 euro per maand voor de Picanto (en daarbovenop uiteraard nog tanken), dus mijn maandbudget (los van benzine) zou ik op 400 euro willen stellen. Mocht ik voor een eigen auto gaan, hoeft van die 400 euro alleen onderhoud, wegenbelasting en verzekering betaald te worden. Er blijft toch wel geld naar de spaarrekening gaan, dus als ik tegen de tijd dat ik de auto weer verkoop iets bij moet leggen voor iets nieuws zie ik dat dan wel weer. Ik ben sowieso iemand die niet elk jaar een nieuwe auto hoeft, dus tegen de tijd dat ik toe ben aan iets nieuws heb ik wellicht wel een nieuwe baan met nog veel meer salaris waardoor m'n spaarrekening nog veel groter is geworden dan ik me op het moment kan veroorloven. Lang verhaal kort, afschrijving vind ik niet zo nodig om rekening mee te houden in het maandbudget omdat het m'n maandelijkse cashflow in feite niet verandert.
Qua opties heb ik eigenlijk niet zoveel wensen op harde eisen airco en cruise control na. Ik heb nu fullmapnavigatie, Android Auto, bluetooth etc en omdat niemand meer cd's in huis heeft zou bluetooth ook wel lekker zijn om audio te kunnen streamen en ook te kunnen bellen. Echter liever niet met externe dingen als een Parrot of iets in die trant, dat verneukt je dashboard nogal. Automaat zou erg lekker zijn, maar is geen must.
Jaarkilometrage is zo'n 20k-22k, dus auto moet op benzine rijden. Elektrisch is voor mij nog geen optie.

Het is een nogal lang verhaal geworden, maar ik hoor graag wat de meningen zijn en of er eventueel aanbevelingen zijn voor een auto!
  maandag 1 augustus 2022 @ 10:33:09 #2
291107 joppie_saus
FootballCulture
pi_205520104
In een oudere auto kan je gewoon een aftermarket navi inbouwen waar je vervolgens weer Android Auto enzo op hebt. Dus dat hoeft geen reden te zijn om het niet te doen.

Overigens is dit niet het beste moment om een tweedehands auto te kopen, wel om te verkopen :+
#26 || Luciano da Silva
  maandag 1 augustus 2022 @ 10:48:09 #3
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205520200
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 10:33 schreef joppie_saus het volgende:
In een oudere auto kan je gewoon een aftermarket navi inbouwen waar je vervolgens weer Android Auto enzo op hebt. Dus dat hoeft geen reden te zijn om het niet te doen.

Overigens is dit niet het beste moment om een tweedehands auto te kopen, wel om te verkopen :+
Dat is zo en ik heb inderdaad wel auto's gezien waar het mooi gedaan is. Al is zo'n aftermarketding vaak ook gewoon lelijk :+
pi_205520350
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 10:29 schreef Irritatie100 het volgende:
Momenteel ben ik echter ook met mijn vriendin aan het rondkijken om een huis te kopen. We wonen nu nog niet samen, maar na al een jarenlange relatie moet dat er toch eens van gaan komen niet waar? ......

Oftewel, voor een contract van 20k scheelt dat zomaar een ton op de maximale hypotheek die je kunt krijgen. In deze huizenmarkt kan je daar dus geen reet mee als dat eraf gaat en je weliswaar een stukje boven modaal verdient maar niets bijzonders. Kortom, ik wil geen nieuw private lease contract.
Denk dat je je meer zorgen moet maken over de koopwoningen- en relatiemarkt dan over de tweede hands automarkt.

Afgezien daarvan, wel een goed idee die private lease eruit te gooien. Je huidige auto kopen, betekent dat je 'm 2x betaalt.

Het beste koop je een >10 jaar oude Toyota Prius en houd je flink geld over voor je huisaankoop i.c. hypotheek.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 1 augustus 2022 @ 11:36:21 #5
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205520542
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:13 schreef blomke het volgende:
Denk dat je je meer zorgen moet maken over de koopwoningen- en relatiemarkt dan over de tweede hands automarkt.
Hoewel de huizenmarkt momenteel natuurlijk niet echt optimaal is zijn dit nou net dingen waar ik me totaal geen zorgen om maak/hoef te maken.
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:13 schreef blomke het volgende:
Afgezien daarvan, wel een goed idee die private lease eruit te gooien. Je huidige auto kopen, betekent dat je 'm 2x betaalt.

Het beste koop je een >10 jaar oude Toyota Prius en houd je flink geld over voor je huisaankoop i.c. hypotheek.
Het budget voor een huis zal in principe niet veranderen door de aanschaf van een auto, dus zoiets vind ik eigenlijk de allerslechtste optie als ik eerlijk ben. Tenzij het als overbrugging bedoeld is om na aanschaf van een huis weer te private leasen, want dan zou ik het dus wel overwegen, maar ik gok dat je dat niet bedoelt :+
Voor een auto voor de langere termijn wil ik echt iets leuks, niet een pausmobiel met de wegligging van een dweil.
pi_205520568
quote:
10s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:36 schreef Irritatie100 het volgende:
Hoewel de huizenmarkt momenteel natuurlijk niet echt optimaal is zijn dit nou net dingen waar ik me totaal geen zorgen om maak/hoef te maken.
We zien je huizenjachttopic wel verschijnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205520584
quote:
10s.gif [b]Op maandag 1 augustus 2022 11:36 schreef [
Het budget voor een huis zal in principe niet veranderen door de aanschaf van een auto, dus zoiets vind ik eigenlijk de allerslechtste optie als ik eerlijk ben.
Elementair rekenwerk ( 1 + 1 is geen 3) leert dat wat je niet aan je auto spendeert (lees: zo goedkoop mogelijk rijden met de minste afschrijving) wel in je huis kunt stoppen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 1 augustus 2022 @ 11:42:26 #8
291107 joppie_saus
FootballCulture
pi_205520590
Nou ja private lease drukt je te lenen bedrag dus als je nog een huis moet kopen zou ik dat sowieso niet opnieuw doen.
#26 || Luciano da Silva
  maandag 1 augustus 2022 @ 11:45:42 #9
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205520606
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:38 schreef blomke het volgende:

[..]
We zien je huizenjachttopic wel verschijnen.
Dat zal wel meevallen, ik koop sowieso niet volgende week een huis.
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Elementair rekenwerk ( 1 + 1 is geen 3) leert dat wat je niet aan je auto spendeert (lees: zo goedkoop mogelijk rijden met de minste afschrijving) wel in je huis kunt stoppen.
Zal de aard van het beestje zijn aangezien ik financial controller ben, ik heb gescheiden budgetten voor elk doel, dus alles wat in het potje "huis" zit zal voor het huis gebruikt worden en niet voor een auto, net als andersom geldt voor alles uit het potje "auto". Al is er ook een "doelloos" budget wat voor een auto gebruikt zou kunnen worden als er geen huis op de planning zou hebben gestaan, maar dat reken ik op dit moment dus niet mee.
pi_205520621
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:45 schreef Irritatie100 het volgende:
Zal de aard van het beestje zijn aangezien ik financial controller ben,
Zo'n vermoeden kreeg ik al. We hebben hier ook een subforum "Klussen & Wonen".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 1 augustus 2022 @ 11:49:35 #11
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205520633
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Zo'n vermoeden kreeg ik al. We hebben hier ook een subforum "Klussen & Wonen".
Ja, dus?
pi_205520663
quote:
10s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:49 schreef Irritatie100 het volgende:
Ja, dus?
Inspiratie voor de klussen in je koophuis.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 1 augustus 2022 @ 11:52:44 #13
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_205520672
¤370? :o

Dat is niet misselijk. Ik rijd nu een VW T-Roc voor ¤440 (2-jarig contract, 15k kilometers). Al ben ik wel heel bang dat die prijzen enorm omhoog zijn gegaan het afgelopen jaar.

Kan je niet een paar maanden zonder auto? :P

Dat bespaart een hoop geld en dan heb je geen hypotheekproblemen vanwege zo’n contract. En als je een beetje weet wat je begroting gaat worden, kun je ook beter inschatten wat je maandlasten / overgebleven spaargeld is.
  maandag 1 augustus 2022 @ 12:07:41 #14
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205520819
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Inspiratie voor de klussen in je koophuis.
Ja, dat zien we tegen die tijd wel weer. Zal sowieso pas na februari worden als ik van dit contract af ben.
quote:
7s.gif Op maandag 1 augustus 2022 11:52 schreef Zwansen het volgende:
¤370? :o

Dat is niet misselijk. Ik rijd nu een VW T-Roc voor ¤440 (2-jarig contract, 15k kilometers). Al ben ik wel heel bang dat die prijzen enorm omhoog zijn gegaan het afgelopen jaar.

Kan je niet een paar maanden zonder auto? :P

Dat bespaart een hoop geld en dan heb je geen hypotheekproblemen vanwege zo’n contract. En als je een beetje weet wat je begroting gaat worden, kun je ook beter inschatten wat je maandlasten / overgebleven spaargeld is.
Yep, ik heb een van de meest luxe uitvoeringen van de Picanto die er te krijgen is (al heb je hierboven nóg 1 uitvoeringsniveau plus nog de Picanto met 100pk tegenover mijn 67pk dus het kan zeker duurder :P ) en daarbij 24k kilometers. Vooral dat laatste voert de prijs nogal op.
Een meer standaard Picanto met 15k kilometers zou zomaar onder de 300 kunnen duiken denk ik.

Zonder auto zou eventueel kunnen, maar het wordt lastig. Reistijd naar kantoor is nu 20 minuten, met het OV 75, maar dat is nog te overzien en op te vangen met wat meer thuiswerken. Echter de regio waar we kijken is zo'n 80 kilometer van waar ik momenteel woon en niet erg lekker bereikbaar met het OV. M'n vriendin woont momenteel al in die regio, in een klein dorp waar alleen een belbusje rijdt, dus dat is een stuk lastiger. Daarbij zijn we aan het rondkijken, maar hebben we zeker geen haast. Het zou dus ook zomaar kunnen dat we dat huis pas over een jaar ofzo kopen. Het heeft dus zeker wel de voorkeur om zo snel mogelijk een auto te nemen, als is jouw idee zeker niet slecht!
Al woon ik nu alleen, als ik samen ga wonen en alle kosten kan delen kan mijn maandbudget alleen maar voordeliger worden :P Dus die 400 euro kosten per maand die ik wil maken zullen in een nieuw huis ook zeker nog kunnen en zoals ik hiervoor al zei is de aard van het beestje als financial controller dat ik allerlei verschillende potjes heb, dus het spaargeld voor de auto zal blijven staan ongeacht de aankoop van een huis.
pi_205521490
quote:
14s.gif Op maandag 1 augustus 2022 12:07 schreef Irritatie100 het volgende:

Ja, dat zien we tegen die tijd wel weer. Zal sowieso pas na februari worden als ik van dit contract af ben.

Echt financieel een zeperd dus zo'n contract


quote:
14s.gif Op maandag 1 augustus 2022 12:07 schreef Irritatie100 het volgende:
Al woon ik nu alleen, als ik samen ga wonen en alle kosten kan delen kan mijn maandbudget alleen maar voordeliger worden :P Dus die 400 euro kosten per maand die ik wil maken zullen in een nieuw huis ook zeker nog kunnen en zoals ik hiervoor al zei is de aard van het beestje als financial controller dat ik allerlei verschillende potjes heb, dus het spaargeld voor de auto zal blijven staan ongeacht de aankoop van een huis.
Heb je ook al een potje "eigen huis", met subpotjes zoals:

1) Kosten Koper,
2) Hypotheekadviseur,
3) Notariskosten
4) Verhuiskosten
5) Stucadoorskosten
6) Schilderskosten,
7) Gemeentelijke lasten, zoals OZB, reinigingslasten en rioolbelasting?
8) Installateurskosten voor CV en keuken
9) G/L/W-kosten
10) Waterschap

Plus nog een dozijn posten.....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 1 augustus 2022 @ 13:41:26 #16
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205521571
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 13:29 schreef blomke het volgende:
Echt financieel een zeperd dus zo'n contract
Mwoah, als je het allemaal uitrekent en legt naast dezelfde auto nieuw kopen maakt het erg weinig verschil. De registratie bij het BKR is wat het vervelend maakt op het moment dat je een hypotheek wilt.
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 13:29 schreef blomke het volgende:
Heb je ook al een potje "eigen huis", met subpotjes zoals:

1) Kosten Koper,
2) Hypotheekadviseur,
3) Notariskosten
4) Verhuiskosten
5) Stucadoorskosten
6) Schilderskosten,
7) Gemeentelijke lasten, zoals OZB, reinigingslasten en rioolbelasting?
8) Installateurskosten voor CV en keuken
9) G/L/W-kosten
10) Waterschap

Plus nog een dozijn posten.....
Nee, alles in het potje "eigen huis" is bedoeld om een 50 meter hoog standbeeld van Che Guevara in het stadscentrum van Doetinchem te financieren.
pi_205521701
quote:
7s.gif Op maandag 1 augustus 2022 13:41 schreef Irritatie100 het volgende:
Nee, alles in het potje "eigen huis" is bedoeld om een 50 meter hoog standbeeld van Che Guevara in het stadscentrum van Doetinchem te financieren.
*O* *O*



Ja, daar gaat heel wat geld in....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205522045
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 10:29 schreef Irritatie100 het volgende:
-Kia Picanto voor 7600,- overkopen. Ergens vind ik dat ook zonde omdat ik met de leasetermijnen de auto eigenlijk al betaald heb, maar ik weet wat ik aan die wagen heb
Die moet je toch eens uitleggen...
Of ben je gemakshalve even vergeten dat in de leasetermijn ook rente, verzekering(en), houderschapsbelasting, reparatie/onderhoud, banden, vervangend vervoer en administratiekosten zit?
  maandag 1 augustus 2022 @ 14:52:43 #19
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205522142
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 14:39 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Die moet je toch eens uitleggen...
Of ben je gemakshalve even vergeten dat in de leasetermijn ook rente, verzekering(en), houderschapsbelasting, reparatie/onderhoud, banden, vervangend vervoer en administratiekosten zit?
Jij denkt dat de leaseprijs alleen uit die componenten die jij noemt bestaat of begrijp ik je nu verkeerd?
De uitvoering van de Picanto die ik heb kost nieuw ruim 15k, 60 leasetermijnen van 370 euro zijn ruim 22k. Dus uiteraard heb ik de complete nieuwprijs van de auto al zelf betaald aan het einde van het contract plus 7k voor de zaken die jij nu noemt.
pi_205522701
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 14:52 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Jij denkt dat de leaseprijs alleen uit die componenten die jij noemt bestaat of begrijp ik je nu verkeerd?
De uitvoering van de Picanto die ik heb kost nieuw ruim 15k, 60 leasetermijnen van 370 euro zijn ruim 22k. Dus uiteraard heb ik de complete nieuwprijs van de auto al zelf betaald aan het einde van het contract plus 7k voor de zaken die jij nu noemt.
Maar dan nog maakt het weinig uit of je deze koopt of een andere, het geld geef je linksom of rechtsom wel uit aan een auto.

En van deze weet je de historie.
pi_205522976
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 13:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Echt financieel een zeperd dus zo'n contract
[..]
Heb je ook al een potje "eigen huis", met subpotjes zoals:

1) Kosten Koper,
2) Hypotheekadviseur,
3) Notariskosten
4) Verhuiskosten
5) Stucadoorskosten
6) Schilderskosten,
7) Gemeentelijke lasten, zoals OZB, reinigingslasten en rioolbelasting?
8) Installateurskosten voor CV en keuken
9) G/L/W-kosten
10) Waterschap

Plus nog een dozijn posten.....
Heb jij een lijstje met verschillende posten zoals

1: wijsneus-post
2: bijdehante-post
Etcetc
pi_205525374
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 14:52 schreef Irritatie100 het volgende:
Jij denkt dat de leaseprijs alleen uit die componenten die jij noemt bestaat of begrijp ik je nu verkeerd?
De uitvoering van de Picanto die ik heb kost nieuw ruim 15k, 60 leasetermijnen van 370 euro zijn ruim 22k. Dus uiteraard heb ik de complete nieuwprijs van de auto al zelf betaald aan het einde van het contract plus 7k voor de zaken die jij nu noemt.
Dat is een beetje een vreemde redenering. Je betaald niet de gehele prijs van de auto af naar ¤ 0,- in een leaseperiode. Dat kan ook niet, want dan is het geen operational lease.

Je leasebedrag zal (ongeveer) zo opgebouwd zijn:

Afschrijving: 180 (=10800)
Verzekeringen: 45 (=2700)
Wegenbelasting: 20 (=1200)
Rep/Onderhoud: 45 (=2700)
Bandenvervanging: 25 (=1500)
Vervangend vervoer: 10 (=600)
Rente investering: 35 (=2100)
Administratiekosten: 10 (=600)

Van die 22k is ruim de helft aan andere componenten dan aan afschrijving.

Heb je het nog steeds over een restwaarde van 4500-5000 euro. Dat was bij aanvang contract een logische restwaarde t.o.v. de markt op dat moment. Die markt is de afgelopen periode alleen sterk veranderd en in dit geval in het voordeel van de leasemaatschappijen.

Dus ja, van die 7500,- waarvoor je de auto mogelijk kan overnemen vloeit een groot deel zo de winst van de leasemaatschappij in. Je weet echter wel wat je koopt en iets anders kopen voor 7500,- kan zomaar een bak ellende zijn. Op basis van dat argument de auto niet overnemen lijkt mij in ieder geval zeer onverstandig.
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:50:48 #23
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_205527102
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2022 21:53 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat is een beetje een vreemde redenering. Je betaald niet de gehele prijs van de auto af naar ¤ 0,- in een leaseperiode. Dat kan ook niet, want dan is het geen operational lease.

Je leasebedrag zal (ongeveer) zo opgebouwd zijn:

Afschrijving: 180 (=10800)
Verzekeringen: 45 (=2700)
Wegenbelasting: 20 (=1200)
Rep/Onderhoud: 45 (=2700)
Bandenvervanging: 25 (=1500)
Vervangend vervoer: 10 (=600)
Rente investering: 35 (=2100)
Administratiekosten: 10 (=600)

Van die 22k is ruim de helft aan andere componenten dan aan afschrijving.

Heb je het nog steeds over een restwaarde van 4500-5000 euro. Dat was bij aanvang contract een logische restwaarde t.o.v. de markt op dat moment. Die markt is de afgelopen periode alleen sterk veranderd en in dit geval in het voordeel van de leasemaatschappijen.

Dus ja, van die 7500,- waarvoor je de auto mogelijk kan overnemen vloeit een groot deel zo de winst van de leasemaatschappij in. Je weet echter wel wat je koopt en iets anders kopen voor 7500,- kan zomaar een bak ellende zijn. Op basis van dat argument de auto niet overnemen lijkt mij in ieder geval zeer onverstandig.
Heb je zeker een punt, zo had ik er nooit echt over nagedacht. Het "voelt" nog steeds wel alsof ik de auto al een keer heb betaald, het is niet afbetaald naar 0 idd, maar het bedrag is wel verdwenen. Maar het is zeker iets om mee te nemen in de overwegingen!
pi_205607691
Koop een tijdelijk ragbak en koop/lease iets leuks na het kopen en inrichten van een huis.
pi_205612370
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2018 20:44 schreef CoolGuy het volgende:
Geen fatsoenlijke BMW rijden van de zaak :')
pindazakje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')