Momenteel private lease ik een Kia Picanto, waarvan het contract in februari afloopt. Ja, ik weet dat er genoeg te zeggen en te discussieren is over private lease, maar ik ben er zeker niet ontevreden over. Die discussie wil ik dan ook niet echt aan op dit moment (hoewel hij misschien onvermijdbaar is met de vraag die ik later nog erin ga gooien
).
Zoals gezegd loopt mijn contract dus af in februari. Momenteel ben ik echter ook met mijn vriendin aan het rondkijken om een huis te kopen. We wonen nu nog niet samen, maar na al een jarenlange relatie moet dat er toch eens van gaan komen niet waar? Private lease is alleen niet echt handig als je dat wilt. 100% van de contractwaarde wordt tegenwoordig geregistreerd bij het BKR, hypotheekverstrekkers nemen daar 2% van en trekken dat bedrag af van de maandlast die ze verantwoordelijk voor je vinden. Oftewel, voor een contract van 20k scheelt dat zomaar een ton op de maximale hypotheek die je kunt krijgen. In deze huizenmarkt kan je daar dus geen reet mee als dat eraf gaat en je weliswaar een stukje boven modaal verdient maar niets bijzonders. Kortom, ik wil geen nieuw private lease contract.
De Picanto mag ik na afloop van het contract overnemen tegen de dan geldende dagwaarde. De auto is van februari 2018 (ik heb destijds een 5-jarig contract afgesloten, wederom geen zin om een discussie daarover te starten, maar ik kende m'n vriendin toen nog niet en had toen absoluut geen plannen om een huis te gaan kopen, dus dat vond ik destijds prima) en heeft momenteel iets meer dan 93k op de teller. De dagwaarde momenteel is volgens de ANWB 9400,- euro. Straks in februari verwacht ik tussen de 103k en 105k op de teller te hebben, dus dat zal de auto zo'n 9200,- euro moeten kosten verwacht ik. Aangezien ik volgens contract 120k mag rijden en ik volgens contract minderkilometers terug krijg, plus het feit dat ik een flinke borg heb betaald toen ik het contract afsloot betekent dat ik zo'n 1600-1700 euro terug zal krijgen van de leasemaatschappij. Kortom, voor 7600,- euro bijleggen kan ik een vrij jonge auto in bezit krijgen, die ik zelf al vanaf nieuw rij, waarvan ik de complete historie ken, waarvan ik weet dat ie betrouwbaar is en waar aardig wat luxe op zit (ja, dat kan bij een Picanto
).
Aan de andere kant, hoe fijn ik de Picanto ook vind rijden (op het vermogen van 67pk na dan, maar verder is het een hele volwassen auto al zeg ik het zelf), mijn liefhebbershart gaat ook meer en meer spreken en mist de Skoda Octavia RS met 235pk die ik voor de Picanto had steeds meer en meer. Nou hoeft 235pk zeker niet meer nu ik de 30 gepasseerd ben, maar iets meer vermogen dan de Picanto mag ook wel weer. Ik heb eens rond zitten kijken en voor dat bedrag van 7600,- (of 9200,- als je de teruggaaf meerekent) kan ik bijvoorbeeld een Alfa 159 2.2 kopen met relatief weinig kilometers, een auto die ik werkelijk fantastisch vind en altijd al heb willen hebben. Er is dus binnen dat budget iets veel en veel leukers te rijden dan een Kia Picanto. Echter wel allemaal wat oudere auto's, waarbij ik dingen als Android Auto, full-map navigatie etc zal moeten missen waar ik nu gewoon erg aan gewend ben geraakt. Ook oudere auto's waarvan ik geen flauw idee heb hoe er mee om is gegaan, hoe betrouwbaar ze zijn, wat voor kosten eraan zitten te komen etc.
Kortom, ik heb voor mezelf nu wat opties op een rij gezet:
-Kia Picanto voor 7600,- overkopen. Ergens vind ik dat ook zonde omdat ik met de leasetermijnen de auto eigenlijk al betaald heb, maar ik weet wat ik aan die wagen heb
-Kia Picanto voor 7600,- overkopen en voor 9000,- op Autoscout knallen om m'n budget verder te verhogen. Dit lijkt me alleen geen goede optie, want ondanks dat het "voelt" als 1400,- winst is het eigenlijk 200,- verlies omdat ik m'n eigen geld terug heb gekregen en het is wel erg veel moeite voor een relatief laag bedrag
-Een of andere ragbak van 500 euro kopen, huis kopen, ragbak verkopen en weer private leasen. Ik heb sinds vorige maand promotie gemaakt en 25% meer salaris gekregen, dus kan mijn budget daarvoor ook een stuk omhoog gooien, waardoor iets als een Ford Fiesta met 125pk, automaat, meest luxe versie etc een optie is geworden. Dat is iets waar mijn liefhebbershart al een stuk meer van gaat kloppen dan van een Picanto. Dus ik gooi toch die private lease discussie erin ben ik bang
-De tweedehandsmarkt opgaan met een budget van 10k en iets leuks aanschaffen, met wel de kans dat het een kutauto blijkt te zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste 2 opties. Ik betaal momenteel 370 euro per maand voor de Picanto (en daarbovenop uiteraard nog tanken), dus mijn maandbudget (los van benzine) zou ik op 400 euro willen stellen. Mocht ik voor een eigen auto gaan, hoeft van die 400 euro alleen onderhoud, wegenbelasting en verzekering betaald te worden. Er blijft toch wel geld naar de spaarrekening gaan, dus als ik tegen de tijd dat ik de auto weer verkoop iets bij moet leggen voor iets nieuws zie ik dat dan wel weer. Ik ben sowieso iemand die niet elk jaar een nieuwe auto hoeft, dus tegen de tijd dat ik toe ben aan iets nieuws heb ik wellicht wel een nieuwe baan met nog veel meer salaris waardoor m'n spaarrekening nog veel groter is geworden dan ik me op het moment kan veroorloven. Lang verhaal kort, afschrijving vind ik niet zo nodig om rekening mee te houden in het maandbudget omdat het m'n maandelijkse cashflow in feite niet verandert.
Qua opties heb ik eigenlijk niet zoveel wensen op harde eisen airco en cruise control na. Ik heb nu fullmapnavigatie, Android Auto, bluetooth etc en omdat niemand meer cd's in huis heeft zou bluetooth ook wel lekker zijn om audio te kunnen streamen en ook te kunnen bellen. Echter liever niet met externe dingen als een Parrot of iets in die trant, dat verneukt je dashboard nogal. Automaat zou erg lekker zijn, maar is geen must.
Jaarkilometrage is zo'n 20k-22k, dus auto moet op benzine rijden. Elektrisch is voor mij nog geen optie.
Het is een nogal lang verhaal geworden, maar ik hoor graag wat de meningen zijn en of er eventueel aanbevelingen zijn voor een auto!