abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:26:41 #51
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205526531
Hier ook, 8,2 kWh op 21 juli terwijl juli gemiddeld boven de 37 kWh was. Overigens was 31 juli niet heel veel beter met 9,4 kWh.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_205526805
Woop woop, gaat lekker hoor, is bij jullie trouwens ook de stroomprijs omlaag gegaan (en daarmee ook de terugleververgoeding dus) of ligt dat aan mijn contract.

Tijdje geleden ging ik naar 50+ cent, zit nu op 34 cent en 27 cent terugleververgoeding.

Heb zelfs de bitcoinminer weer aan gezet, kan net uit en eigenlijk nutteloos, maar had nog een paar euro erop staan die ik er niet af kon krijgen ivm withdrawal limit, dus die nog even halen :9
pi_205527238
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 08:47 schreef JDx het volgende:
Woop woop, gaat lekker hoor, is bij jullie trouwens ook de stroomprijs omlaag gegaan (en daarmee ook de terugleververgoeding dus) of ligt dat aan mijn contract.

Tijdje geleden ging ik naar 50+ cent, zit nu op 34 cent en 27 cent terugleververgoeding.

Heb zelfs de bitcoinminer weer aan gezet, kan net uit en eigenlijk nutteloos, maar had nog een paar euro erop staan die ik er niet af kon krijgen ivm withdrawal limit, dus die nog even halen :9
Ik ben net over naar Eneco, 61 cent terugleververgoeding :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205528414
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 10:09 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik ben net over naar Eneco, 61 cent terugleververgoeding :D
Ik zit ook bij Eneco, maar dan betaal je dus ook 68 cent ofzo per kWh.

Maakt natuurlijk niet uit als er meer binnen komt dan uit gaat. Ben wel benieuwd hoe dat salderen nou werkt met die variable tarieven, welke prijzen nemen ze op de jaarafrekening? Een gemiddelde of per maand opgeslagen?
pi_205528866
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 10:09 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik ben net over naar Eneco, 61 cent terugleververgoeding :D
Zit er nu ook naar te kijken. Lijkt erop dat je dit telefonisch moet doen toch? Kan nergens een online aanvraagformulier vinden wat ik liever heb..
pi_205530300
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2022 10:59 schreef Toine51 het volgende:
Heb nu bijna een maand nieuwe panelen. 7 stuks, 410WP.
Tot nu toe 310Kwh opgeleverd.
En ze liggen ook nog op het zuiden, wel met een hellingshoek van 12°.
Niet slecht toch?
Hier zijn toevallig ook vorige maand zonnepanelen geplaatst. 9 panelen (400WP) van AEG op het zuiden. Er zitten micro-omvormers van Enphase achter.

Ze zijn pas de 10e geplaatst dus er mist wel wat data en opwek voor de maand juli maar hier komt het totaal uit op 367kWh. Mogelijk zit het verschil in opbrengst in de 2 extra panelen die hier geplaatst zijn. Ik kan in een pb eventueel wel extra informatie doorsturen. Hier bewust gekozen voor micro-omvormers omdat er een puntdak naast de zonnepanelen ligt die schaduw geeft over een deel van de panelen in de middag. Ook worden er op een later moment nog extra panelen bijgeplaatst waardoor deze setup beter werkt voor ons.

Hieronder een screenshot van de maanddata:
https://ibb.co/PmFNRqm
pi_205533160
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 12:51 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik zit ook bij Eneco, maar dan betaal je dus ook 68 cent ofzo per kWh.

Maakt natuurlijk niet uit als er meer binnen komt dan uit gaat. Ben wel benieuwd hoe dat salderen nou werkt met die variable tarieven, welke prijzen nemen ze op de jaarafrekening? Een gemiddelde of per maand opgeslagen?
Salderen is nu nog onbeperkt. Ze kijken wanneer je stopt (of na een jaar) naar het saldo
verbruik hoog minus teruglevering hoog
verbruik laag minus teruglevering laag
Heb je per telnetwerk over of te kort, betaal je dat of krijg je geld terug.

Heb je op de 1 over en op de ander te kort. Dan verrekenen ze dat eerst met elkaar.
Kom je te kort, betaal je voor de laatste waar je tekort komt
Heb je over, dat tarief is 61 cent hoog en laag
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205533187
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 13:50 schreef Wouter2006 het volgende:

[..]
Zit er nu ook naar te kijken. Lijkt erop dat je dit telefonisch moet doen toch? Kan nergens een online aanvraagformulier vinden wat ik liever heb..
Klopt, je moet bellen. En dan nog met een ouderwetse band opnamen alle details doorspreken.
Het is vandaag 2 augustus en ik spreek met pietje puk aan de xxxstraat nummer xx postcode xx uit xxx, we zijn een contract aangegeven voor etc etc etc.
Vet irritant, maar ach. totaal 10 minuten aan de lijn en het was geregeld. Je kan per direct klant worden, geen 14 dagen gezeik.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205535225
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2022 21:14 schreef bambino het volgende:

[..]
Salderen is nu nog onbeperkt. Ze kijken wanneer je stopt (of na een jaar) naar het saldo
verbruik hoog minus teruglevering hoog
verbruik laag minus teruglevering laag
Heb je per telnetwerk over of te kort, betaal je dat of krijg je geld terug.

Heb je op de 1 over en op de ander te kort. Dan verrekenen ze dat eerst met elkaar.
Kom je te kort, betaal je voor de laatste waar je tekort komt
Heb je over, dat tarief is 61 cent hoog en laag
Ja, maar dat tarief verandert maandelijks, welk tarief nemen ze dan bij de saldering over een jaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door JDx op 04-08-2022 12:57:18 ]
pi_205535846
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 01:34 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja, maar dat tarief veranderd maandelijks, welk tarief nemen ze dan bij de saldering over een jaar?
Ah zo bedoel je.
Ik heb werkelijk geen idee hoe dat werkt.

Als ik nu in de app kijk zie ik voor elke dag een bedrag wat het gekost heeft (of in dit geval opgeleverd).

Dus ik denk als de tarieven aanpassen dat ze dat niet met terugwerkende kracht mogen aanpassen.
Dus dan zal het wel per maand (of dag zelfs) berekend worden.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 3 augustus 2022 @ 11:03:13 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205536738
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 01:34 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja, maar dat tarief veranderd maandelijks, welk tarief nemen ze dan bij de saldering over een jaar?
Als het maandelijks verandert verwacht ik dat ze het alleen toepassen bij mensen met een slimme meter...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 3 augustus 2022 @ 16:41:12 #62
163650 Greys
pi_205539569
In twee maanden. *O*

IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_205546653
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2022 11:03 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als het maandelijks verandert verwacht ik dat ze het alleen toepassen bij mensen met een slimme meter...
Even een extreem scenario met 2 maanden in een jaar met maandelijks wisselende tarieven

Juli
Opwek 2000
Gebruik 500
Prijs 0.35
Teruglevering 0.28
Kosten 1500x0.28 = -420

December
Opwek 250
Gebruik 1500
Prijs 0.55
Teruglevering 0.48
Kosten +687.50

Jaarafrekening eind December
Opwek 2250
Gebruik 2000
Teruglevering 250x0.48 = -120 (of 250x0.38 = -95 bij een gemiddelde prijs)

Jaarafrekening met maandelijkse saldering 687.50-420 = +267.50
pi_205559076
Meterkast zat hier al aardig vol. Maar na het laatste update klusje vandaag heb ik letterlijk geen plek meer.

Ik heb nu een aparte aardlekautomaat met kWh meter geplaatst voor de hybride auto die eind deze maand komt. Zo kan ik mijn overtollige stroom ook nog een beetje daarin pompen ipv alles te verkopen.

Ik had nog ruimte voor 3 modules in de kast, dus dat kan precies :D

Inmiddels ziet de kast er dus zo uit:


Voor wie het interessant vind de layout in spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ja, het meeste is overbodig en het had meer gecombineerd gekund. Maar het is deels hobby en ik vind het wel handig dat alles apart geschakeld is.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205559292
Holy moly, dit is de mijne :')

pi_205560862
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 19:29 schreef JDx het volgende:
Holy moly, dit is de mijne :')

[ afbeelding ]
Die had natuurlijk gewoon vervangen moeten worden toen ze de panelen legde..

Gooi in ieder geval die automatische stop er uit. Die zijn bewezen onveilig.
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:16:32 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205560888
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 19:29 schreef JDx het volgende:
Holy moly, dit is de mijne :')

[ afbeelding ]
Dringend aan vervanging toe
pi_205560907
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 18:57 schreef bambino het volgende:
Meterkast zat hier al aardig vol. Maar na het laatste update klusje vandaag heb ik letterlijk geen plek meer.

Ik heb nu een aparte aardlekautomaat met kWh meter geplaatst voor de hybride auto die eind deze maand komt. Zo kan ik mijn overtollige stroom ook nog een beetje daarin pompen ipv alles te verkopen.

Ik had nog ruimte voor 3 modules in de kast, dus dat kan precies :D

Inmiddels ziet de kast er dus zo uit:
[ afbeelding ]

Voor wie het interessant vind de layout in spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En ja, het meeste is overbodig en het had meer gecombineerd gekund. Maar het is deels hobby en ik vind het wel handig dat alles apart geschakeld is.
Mooie kast! Ik heb dezelfde alleen die zit niet zo vol. :P

Wel jammer dat je kookplaat niet achter een krachtgroep zit op een 3 fase aansluiting.
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 00:28:40 #69
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_205561775
Net voor de zomer de meterkast laten vervangen toen ik overstapte naar inductie.

Maar de Ferrarismeter laat ik tot de laatste dag hangen :9

Komende periode verdiepen in elektrische radiatoren voor de badkamer en mss werkkamer, dat zijn de enige plekken die ik wel eens verwarm
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_205562741
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:18 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Mooie kast! Ik heb dezelfde alleen die zit niet zo vol. :P

Wel jammer dat je kookplaat niet achter een krachtgroep zit op een 3 fase aansluiting.
Komt omdat mijn kookplaat niet 3-fase is.
Bij het kopen van de keuken hebben we daar naar gekeken, maar de meerprijs voor de 3-fase variant van Siemens in ons geval was dermate veel duurder dat we daar niet voor gekozen hebben.

En nu je dit zegt gaat er een lampje branden, 1 van de vrije krachtgroepen was bedoeld als inductie groep.
Heb hem uiteindelijk toch gewoon erin gezet ivm "wie weet ooit".

Maar zelfs als ik nu kijk naar prijzen van 3-fase kookplaten Siemens... pff wat een geld.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205563048
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dringend aan vervanging toe
Monteur zei deze dingen zijn nog prima.

quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 22:14 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Gooi in ieder geval die automatische stop er uit. Die zijn bewezen onveilig.
Automatische stop?
pi_205563226
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 10:13 schreef JDx het volgende:

[..]
Monteur zei deze dingen zijn nog prima.
Ik weet niet of ik die monteur zou vertrouwen als ie dat zegt ;(
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:10:20 #73
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205563430
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 10:39 schreef Puala het volgende:

[..]
Ik weet niet of ik die monteur zou vertrouwen als ie dat zegt ;(
Dito
pi_205563673
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 10:13 schreef JDx het volgende:

[..]
Monteur zei deze dingen zijn nog prima.
[..]
Automatische stop?
Een gedateerde groepenkast hoeft nog helemaal niet (per definitie) onveilig te zijn.

Met de automatischestop bedoeld hij de schroefautomaat. Die zijn inderdaad minder veilig en zou ik ook niet meer gebruiken.
pi_205563718
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Een gedateerde groepenkast hoeft nog helemaal niet (per definitie) onveilig te zijn.

Met de automatischestop bedoeld hij de schroefautomaat. Die zijn inderdaad minder veilig en zou ik ook niet meer gebruiken.
Ik weet nog niet wat je bedoelt met een schroefautomaat? Wat bedoel je op het plaatje en waar kan ik het mee vervangen en is dat nog te koop bij bijvoorbeeld de Gamma?
pi_205563860
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 11:58 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik weet nog niet wat je bedoelt met een schroefautomaat? Wat bedoel je op het plaatje en waar kan ik het mee vervangen en is dat nog te koop bij bijvoorbeeld de Gamma?
Hij bedoelt de rechter ronde knop van de 7 naast elkaar.
En als je niet weet waar je het mee kan vervangen, dan zou ik het zelf niet doen in een meterkast ;)
pi_205564040
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 10:13 schreef JDx het volgende:

[..]
Monteur zei deze dingen zijn nog prima.
[..]
Automatische stop?
Ik kan niet exact lezen wat er op de aardlek staat. Maar ik verwacht dat het een oud type AC is, en zou me niets verbazen als ie geen 30 mah is.

Ook denk ik dat een deel van de groepen niet achter een aardlek zit.

Dat zijn wel onveilige dingen, als je dat wil aanpassen moet er een nieuwe kast in. Die smeltzekeringen zijn niet onveilig.

Dit had die monteur ook gewoon moeten adviseren. Maar hij had blijkbaar geen zin/tijd om een nieuwe kast te hangen.
pi_205566088
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 11:58 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik weet nog niet wat je bedoelt met een schroefautomaat? Wat bedoel je op het plaatje en waar kan ik het mee vervangen en is dat nog te koop bij bijvoorbeeld de Gamma?
Ik bedoel inderdaad zoiets als deze.

https://www.conrad.nl/nl/(...)if-HE6IaAiVREALw_wcB
pi_205566395
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 09:30 schreef bambino het volgende:

[..]
Komt omdat mijn kookplaat niet 3-fase is.
Bij het kopen van de keuken hebben we daar naar gekeken, maar de meerprijs voor de 3-fase variant van Siemens in ons geval was dermate veel duurder dat we daar niet voor gekozen hebben.

En nu je dit zegt gaat er een lampje branden, 1 van de vrije krachtgroepen was bedoeld als inductie groep.
Heb hem uiteindelijk toch gewoon erin gezet ivm "wie weet ooit".
99,9% kans dat jouw huidige kookplaat meer dan prima op een 3-fasen groep kan worden aangesloten, alleen gebruikt deze dan maar 2 van de 3 fasen.

Dit is in een 3-fasen installatie een stuk wenselijker dan wat je nu hebt, met tot theoretisch 32A belasting op één fase.

Je hoofdaansluiting is misschien wel zwaarder dan de standaard 3x25A? Aangezien je ook meerdere 25A eindgroepen hebt?

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 11:58 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik weet nog niet wat je bedoelt met een schroefautomaat? Wat bedoel je op het plaatje en waar kan ik het mee vervangen en is dat nog te koop bij bijvoorbeeld de Gamma?
Bij de gamma kun je normale zekeringen kopen:
https://www.gamma.nl/asso(...)re-5-stuks/p/B119867

En een schroefkop:
https://www.gamma.nl/asso(...)-25-ampere/p/B119856

Ter vervanging van dat automatische ding wat door anderen ondertussen al is aangewezen. ;)

Maar voor de rest is het inderdaad ook niet meer van deze tijd:
- Groepen zonder aardlekbeveiliging
- Type AC aardlekbeveiliging
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:38:14 #80
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_205567518
We zijn ons aan het oriënteren op panelen, het maakt vrij weinig uit of ik dit jaar de BTW terugvraag, of, volgend jaar zonder BTW koop?

Al heb ik wel de ervaring dat als de BTW ergens vanaf gaat de prijs niet met de BTW daalt en ondernemers meer in hun zak steken ... Gratis marge zegmaar.

Hebben een dak pal op het zuid-zuid-westen (~238 graden) en zou 14 panelen kwijt kunnen. Verbruik per jaar is ~2400 dus wellicht is dat overkill? Lees vanaf 2 kanten dat je niet meer dan je verbruikt moet neerleggen ivm afbouwen salderen en dat je ze niet terug verdient? Terwijl ik volgens mij met 14 panelen richting de 4 a 4.5k kan genereren, dat saldeert toch lekker terug dan?
Dum de dum
pi_205567542
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 20:38 schreef Fe2O3 het volgende:
We zijn ons aan het oriënteren op panelen, het maakt vrij weinig uit of ik dit jaar de BTW terugvraag, of, volgend jaar zonder BTW koop?

Al heb ik wel de ervaring dat als de BTW ergens vanaf gaat de prijs niet met de BTW daalt en ondernemers meer in hun zak steken ... Gratis marge zegmaar.

Hebben een dak pal op het zuid-zuid-westen (~238 graden) en zou 14 panelen kwijt kunnen. Verbruik per jaar is ~2400 dus wellicht is dat overkill? Lees vanaf 2 kanten dat je niet meer dan je verbruikt moet neerleggen ivm afbouwen salderen en dat je ze niet terug verdient? Terwijl ik volgens mij met 14 panelen richting de 4 a 4.5k kan genereren, dat saldeert toch lekker terug dan?
Gewoon vol leggen dat dak! Wellicht ga je ooit nog electrisch rijden of verwarmen. En tot die tijd verkoop je de kwhs die je over hebt terug aan de energie leverancier.
  zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:46:03 #82
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205567612
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 20:38 schreef Fe2O3 het volgende:
We zijn ons aan het oriënteren op panelen, het maakt vrij weinig uit of ik dit jaar de BTW terugvraag, of, volgend jaar zonder BTW koop?

Al heb ik wel de ervaring dat als de BTW ergens vanaf gaat de prijs niet met de BTW daalt en ondernemers meer in hun zak steken ... Gratis marge zegmaar.

Hebben een dak pal op het zuid-zuid-westen (~238 graden) en zou 14 panelen kwijt kunnen. Verbruik per jaar is ~2400 dus wellicht is dat overkill? Lees vanaf 2 kanten dat je niet meer dan je verbruikt moet neerleggen ivm afbouwen salderen en dat je ze niet terug verdient? Terwijl ik volgens mij met 14 panelen richting de 4 a 4.5k kan genereren, dat saldeert toch lekker terug dan?
helemaal vol leggen, wat je niet verbruikt verkoop je, voorlopig kan je nog salderen, dus als je bijhoud hoeveel overschot je produceert en wat je verbruikt kan je in de winter bv je overschot van de zomer gebruiken om te verwarmen, wat weer gas bespaard.
Met de huidige energieprijzen heb je de boel er waarschijnlijk al uit voordat Salderen is afgebouwd.
Denk ook aan een electrische auto in de toekomst, of een warmtepomp, die dan in de herfst en voorjaar iig gedeeltelijk op eigen stroom werkt.
pi_205567673
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 18:23 schreef XanderH het volgende:

[..]
99,9% kans dat jouw huidige kookplaat meer dan prima op een 3-fasen groep kan worden aangesloten, alleen gebruikt deze dan maar 2 van de 3 fasen.

Dit is in een 3-fasen installatie een stuk wenselijker dan wat je nu hebt, met tot theoretisch 32A belasting op één fase.

Je hoofdaansluiting is misschien wel zwaarder dan de standaard 3x25A? Aangezien je ook meerdere 25A eindgroepen hebt?

Ik vraag me af of dat ook maar iets uitmaakt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ik over het ampèrage heen ga van fase 1 in dit geval (groep 1-4 zit op 1, 5-8 op 2, 9-12 op 3 en 13-16 op 1). 15/16 is nu de kookgroep.

Dat is uiteraard wel van te voren bedacht, welke apparaten op welke fase komen zodat niet de zwaarste toevallig net op dezelfde fase zitten.

Maar dat is tot nog toe altijd goed gegaan. Heb nooit gemeten hoeveel A ik daadwerkelijk trek overigens.

En ik heb gewoon 3x25A. 3x35A is nog niet nodig. Pas wanneer ik een volledig EV erbij zou krijgen die zwaar moet laden (tegelijkertijd met in de winter warmtepomp etc) zal dat een punt worden.

Maar ik kan de kookplaat eens op de krachtgroep zetten op fase 1 en 2 (of 3, moet ik ff checken welke "leger" is).
Denk niet dat de kookplaat meer vermogen er door krijgt. Wat eigenlijk de enige reden zou zijn voor mij om het te doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205567763
@bambino Het is precies zoals je zegt. De kookplaat zal er niet beter door gaan werken. Maar je verdeelt de belasting beter, tot maximaal 16A uit 2 fasen in plaats van tot maximaal 32A uit 1 fase.

32A door één 25A hoofdzekering is natuurlijk niet echt ideaal.

Nou zal het in de praktijk niet vaak voorkomen dat je 32A trekt met je kookplaat. Je moet dan alle 4 de pitten, met de juiste pannen, op de hoogste stand gebruiken. En mocht het wel eens kort gebeuren dan is er nog niet meteen iets aan de hand, want zo'n hoofdzekering kan afhankelijk van het soort en type best eventjes worden overbelast. Maar helemaal lekker is het natuurlijk niet om een 7400W apparaat met 25A af te zekeren. Plus al het andere wat op dezelfde fase zit nog...
pi_205571206
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2022 21:01 schreef XanderH het volgende:
@:bambino Het is precies zoals je zegt. De kookplaat zal er niet beter door gaan werken. Maar je verdeelt de belasting beter, tot maximaal 16A uit 2 fasen in plaats van tot maximaal 32A uit 1 fase.

32A door één 25A hoofdzekering is natuurlijk niet echt ideaal.

Nou zal het in de praktijk niet vaak voorkomen dat je 32A trekt met je kookplaat. Je moet dan alle 4 de pitten, met de juiste pannen, op de hoogste stand gebruiken. En mocht het wel eens kort gebeuren dan is er nog niet meteen iets aan de hand, want zo'n hoofdzekering kan afhankelijk van het soort en type best eventjes worden overbelast. Maar helemaal lekker is het natuurlijk niet om een 7400W apparaat met 25A af te zekeren. Plus al het andere wat op dezelfde fase zit nog...
Dat ligt natuurlijk ook aan je kookplaat. Hoeveel die maximaal kan.
Ik heb de details zo niet meer bij de hand. Maar het zou mij niet verbazen als die zelf ook maar een bepaald maximum kan.

Als ik namelijk wel een keer kook met 4 of 5 pannen, dan merk je direct dat ze niet zoveel power krijgen als normaal. Dus ik zet eerst dingen op die moeten koken, zodra het kookt kan het pitje omlaag en zet ik andere dingen erbij op.

Dus ik denk dat de regelaar intern hem ook maximaliseert op een bepaald amperage. Want deze platen worden natuurlijk gebouwd voor de standaard installatie woningen.
Ik betwijfel dus of hij wel echt 16A per fase kán. Waarschijnlijk is dat eerder rond de 10 of misschien 12.

Afijn, ik kan het nog een keer ombouwen.

Voor nu weer on-topic :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_205577597
Op het dak van mijn huis staan 3 zonnepanelen, die zijn geplaatst in 2011. De panelen waren nog niet aangemeld, maar er werd gelukkig wel gesaldeerd. Van de netbeheerder bleven er meldingen komen dat de panelen aangemeld moesten worden, dus uiteindelijk maar op goed geluk ingevuld. Omvormer was geen probleem, die hangt in het zicht in een kast boven, maar van de panelen heb ik geen technische informatie (woon er pas 2 jaar).

In de Oxxio app zie ik nu, nadat die aanmelding verwerkt is, informatie terug over teruglevering en opwek.Teruglevering klopt met wat ik al eerder kon zien (logisch, want die info komt uit de slimme meter).

Ik kan zelf niet zien wat de panelen opwekken en wat ik dus direct verbruik. In de Oxxio app staan daar nu wel waarden en die vind ik best hoog (voorbeeld: in juni 35 kWh teruggeleverd en 84,39 kWh opgewekt). Oxxio (of Liander als netbeheerder) kan dat opwekken toch niet inzien? Is dit dan gewoon een inschatting op basis van de hoeveelheid zon en de waarden die ik opgegeven heb bij "Totaal vermogen in Wattpiek"?

[ Bericht 0% gewijzigd door Sometimes op 08-08-2022 09:09:34 (verkeerde maand) ]
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 8 augustus 2022 @ 07:56:15 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205577619
Klinkt alsof je 3 paneeltjes van 200-250 Wp hebt :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 8 augustus 2022 @ 07:59:03 #88
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205577622
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 07:44 schreef Sometimes het volgende:
(logisch, want die info komt uit de slimme meter).

Ik kan zelf niet zien wat de panelen opwekken en wat ik dus direct verbruik. In de Oxxio app staan daar nu wel waarden en die vind ik best hoog (voorbeeld: in juli 35 kWh teruggeleverd en 84,39 kWh opgewekt). Oxxio (of Liander als netbeheerder) kan dat opwekken toch niet inzien? Is dit dan gewoon een inschatting op basis van de hoeveelheid zon en de waarden die ik opgegeven heb bij "Totaal vermogen in Wattpiek"?
Het zal vast een schatting zijn.

Maar wat bedoel je met 'best hoog'? Ik wek het tienvoudige op en zitten hier mensen die 85kWh per dag opwekken.
Tot nooit .......
pi_205577687
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2022 07:59 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het zal vast een schatting zijn.

Maar wat bedoel je met 'best hoog'? Ik wek het tienvoudige op en zitten hier mensen die 85kWh per dag opwekken.
Best hoog in de verhouding van opwek en teruglevering, voor 3 oudere paneeltjes.

Absoluut gezien is het heel weinig inderdaad.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_205577691
quote:
14s.gif Op maandag 8 augustus 2022 07:56 schreef daNpy het volgende:
Klinkt alsof je 3 paneeltjes van 200-250 Wp hebt :)
Ik heb 200 Wp per paneel opgegeven (gegokt), dus dat klopt met wat je schrijft.

Is jouw reactie op basis van de teruglevering of op basis van de opwek.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 8 augustus 2022 @ 08:32:43 #91
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205577785
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 08:19 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Ik heb 200 Wp per paneel opgegeven (gegokt), dus dat klopt met wat je schrijft.

Is jouw reactie op basis van de teruglevering of op basis van de opwek.
De opwek, teruglevering zegt weinig als je niet weet hoeveel je op dat moment aan het verbruiken bent. Alleen wel een beetje dubieus hoe Oxxio daar aan komt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205577845
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 08:32 schreef daNpy het volgende:

[..]
De opwek, teruglevering zegt weinig als je niet weet hoeveel je op dat moment aan het verbruiken bent. Alleen wel een beetje dubieus hoe Oxxio daar aan komt.
Ja dat dus. Als dat wat ze neerzetten klopt dan verbruik ik veel meer energie dan ik dacht.
Maar ben er eigenlijk van overtuigd dat dat niet zo is en dat ik het meeste gewoon direct verbruik.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 8 augustus 2022 @ 08:54:20 #93
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205577882
Wat is je verbruik dan?

Want je zegt dat je niet zo veel verbruikt, maar tegelijk dat je nog meer direct vebruikt zou hebben?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205577939
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 08:54 schreef daNpy het volgende:
Wat is je verbruik dan?

Want je zegt dat je niet zo veel verbruikt, maar tegelijk dat je nog meer direct vebruikt zou hebben?
Als ik het stroomverbruik (exclusief teruglevering) van mijn vorige huis met het huidige vergelijk dan zit daar wat verschil in, wat ik kan verklaren; het huidige is hoger vanwege wat oudere ingebouwde keukenapparatuur (vaatwasser en koel/vries). Wanneer ik de opwek volgens Oxxio meeneem, dan wordt het verbruik ineens 2 keer zo hoog.

Kan het natuurlijk simpel testen door de omvormer een dag uit de wcd te halen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 8 augustus 2022 @ 09:59:13 #95
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205578263
En dan gebruik je dus nog steeds maar 100 kWh per maand? Dat is toch niet veel?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_205578384
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 09:59 schreef daNpy het volgende:
En dan gebruik je dus nog steeds maar 100 kWh per maand? Dat is toch niet veel?
We gaan te ver off-topic.

Ik wil weten of de "opwek" van Oxxio iets theoretisch is of werkelijkheid. Jullie reacties bevestigen mijn vermoeden.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 8 augustus 2022 @ 20:09:40 #97
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205583126
Vandaag over de 3MWh gegaan in 75 dagen. Ik ben positief verrast over hoe goed het gaat
pi_205596546
Vraagje: Ik begrijp niet helemaal het "nut" van zonnepanelen voor een gewoon huis. In mijn specifieke geval;

1) elektriciteit relatief goedkoop is en maar een klein deel van de gas/elektra rekening uitmaakt (30%)
2) zonnepanelen geen rol kunnen gaan spelen in de opwarming van mijn gas gestookt huis.

Het maximale effect van zonnepanelen is dus dat ik de elektra kosten naar 0 toe kan brengen. Die zijn nu 50 EUR per maand. Dat zet voor mij geen zoden aan de dijk.

Ik zie nu heel veel mensen aan de zonnepanelen gaan. Mis ik iets? Zijn er meer voordelen te halen dan de besparing van 50 EUR (in mijn geval) per maand? (even afgezien van de klimaat effecten).

Dank alvast!
pi_205596642
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 09:28 schreef zoost het volgende:
Vraagje: Ik begrijp niet helemaal het "nut" van zonnepanelen voor een gewoon huis. In mijn specifieke geval;

1) elektriciteit relatief goedkoop is en maar een klein deel van de gas/elektra rekening uitmaakt (30%)
Als je 2.500kWh per jaar aan stroom verbruikt tegen ¤0,539 per kWh dan betaal je daar momenteel zo'n ¤1.347,50 per jaar voor. Wat het percentage is t.o.v. van je gasrekening maakt niet zoveel uit, het is die ¤1.347,50 per jaar die je kan besparen en dat is toch ¤112,30 per maand.

quote:
2) zonnepanelen geen rol kunnen gaan spelen in de opwarming van mijn gas gestookt huis.
Als je geen airco / warmtepomp, plug-in hybride of EV hebt, verbruik je minder stroom en zal je met minder panelen toe kunnen. Of het een rol gaat spelen is aan jezelf.

quote:
Het maximale effect van zonnepanelen is dus dat ik de elektra kosten naar 0 toe kan brengen. Die zijn nu 50 EUR per maand. Dat zet voor mij geen zoden aan de dijk.
Als je stroom nu ¤50 per maand is dan heb je óf een laag stroomverbruik óf nog een oud energiecontract.

quote:
Ik zie nu heel veel mensen aan de zonnepanelen gaan. Mis ik iets? Zijn er meer voordelen te halen dan de besparing van 50 EUR (in mijn geval) per maand? (even afgezien van de klimaat effecten).

Dank alvast!
Als je meer panelen legt heb je overschot, dat kan je terug leveren.

Rekenvoorbeeld:
68 panelen zorgen bij mij voor zo'n 15.000kWh opbrengst per jaar.
Verbruik is zo'n 8.000kWh per jaar inclusief warmtepomp en plug-in hybride.
Ik bespaar dus 8.000 x ¤0,25 (oud contract) en dat is zo'n ¤2.000 per jaar.
Daarnaast lever ik nog 7.000kWh terug tegen ¤0,09 per kWh en dat brengt ¤630 per jaar op.

Aan totale energiekosten betaal ik ¤5 per maand en krijg jaarlijks ¤690 terug.

Het contract loopt nog tot april 2024 dus daarna is die rekensom weer heel anders.
pi_205596658
Domme vraag misschien maar hoe kan het zijn dat er dagen in maart/april zijn geweest waar ik meer heb opgewekt als een dag als gisteren die volledig bewolkingsvrij was?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')