quote:50 years ago today the first Airbus aircraft, the A300B, embarked on its maiden flight. On this historic anniversary we look back with pride and admiration at the aircraft and programme that were at the beginning of the Airbus story.
On 28 October 1972, the world’s first twin engined widebody commercial aircraft, the A300B1 development aircraft, MSN 1, bearing the registration F-WUAB, performed its maiden flight in Toulouse. The test flight crew were Captain Max Fischl, First Officer Bernard Ziegler, Flight Test Engineers Pierre Caneil and Gunter Scherer, with Romeo Zinzoni as Test Flight Engineer/Mechanic in the cockpit. The flight was initially scheduled for Friday 27 October but unfavourable weather conditions (fog) pushed it back by 24 hours. On the following day, Saturday 28th, conditions were better with some sunshine but with the risk of wind. However the weather was judged sufficiently good for the flight to go ahead. The flight lasted 1h 25 min. during which a maximum speed of 185kt (342.6Kmh) was reached at an altitude of 14,000ft (4,300m). Autopilot was engaged, moving surfaces were tested and landing gear retraction and deployment were performed. Upon return to Blagnac airport, strong wind gusts, the famous Toulouse “Vent d’Autan”, required a controlled crosswind landing which was expertly handled by Max Fischl.
Jep. Er is geen markt voor 2e-hands toestellen.quote:Op zaterdag 5 november 2022 20:28 schreef PS. het volgende:
Waar gaan al die A380's heen?, Gewoon naar een kerkhof?
Theoretisch wel, praktisch niet.quote:Wat enorm zonde is dat toestel geweest zeg. Zijn die niet om te bouwen naar vracht ofzo?
quote:Mehran Karimi Nasseri, een Iraanse man die bijna twintig jaar op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle verbleef, is overleden. Volgens een woordvoerder van de luchthaven kreeg hij vandaag een hartaanval in een van de terminals en mocht reanimatie niet baten.
De in 1945 geboren Iranir was politiek vluchteling en kwam in de jaren 80 naar Europa, waar hij zich bij zijn moeder wilde voegen. Hij belandde onder meer in Londen, Berlijn en Amsterdam, waar hij telkens het land uit werd gezet omdat hij geen officile papieren had. In Frankrijk kwam hij in 1988 op de luchthaven van Parijs vast te zitten vanwege problemen bij zijn asielaanvraag.
Al snel bekommerde een netwerk van sympathisanten zich om hem, onder wie luchthavenpersoneel. Zij brachten hem eten, boeken en regelden medische hulp. 'Sir Alfred', zoals zijn bijnaam luidde, kampeerde al die tijd op een bankje in de kelder van een van de terminals.
Vanwege zijn situatie verwierf Karimi Nasseri enige bekendheid in internationale media. Regisseur Steven Spielberg baseerde zijn film The Terminal (2004) op het verhaal van de politiek vluchteling. In de film is het acteur Tom Hanks die vast komt te zitten op luchthaven JFK in New York, nadat in zijn thuisland een revolutie is uitgebroken.
De Iranir, die zichzelf liever 'staatloos' noemde, was trots op de film. In 1999, vijf jaar voordat de film op het witte doek verscheen, had hij al een Franse verblijfsvergunning gekregen. Maar volgens zijn advocaat durfde hij de luchthaven niet te verlaten. Na een ziekenhuisopname in 2006 verhuisde hij toch naar een opvanghuis. Recent was hij weer teruggekeerd naar zijn oude stek op de luchthaven.
Vandaag economy Dubai - LHR gevlogen met een A380 van Emirates, en dat vind ik dan wel weer een fijn 'product' eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 november 2022 20:21 schreef exelletor het volgende:
Al in 2016 vond ik hun economy product en entertainment verouderd. Hetzelfde had ik met de A380 van Lufthansa.
Sow…quote:Op vrijdag 18 november 2022 23:58 schreef Iemand91 het volgende:
Op de luchthaven van Lima is een LATAM A320neo tijdens tegen een brandweerauto geknald.
Schijnbaar geen gewonden bij de inzittenden, maar de 2 brandweermannen zijn wel overleden.
Zie videos in onderstaande tweets:
[ twitter ]
[ twitter ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 29 september 2022 13:22 schreef Iemand91 het volgende:
En dan is het einde daar; NASA's Sofia 747SP maakt momenteel haar allerlaatste vlucht voor NASA: https://www.flightradar24.com/NASA747/2da5aff9
Van de oorspronkelijk 45 gebouwde 747SP's zijn er - als Sofia is uitgevlogen - nog slechts 3 actief; 2 bij Pratt & Whitney (als engine testbed) en 1 bij Las Vegas Sands (VIP).
quote:NASA’s now-retired Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) aircraft will find a permanent home in the Pima Air & Space Museum in Tucson, Arizona. The airplane is expected to make its final flight from NASA’s Armstrong Flight Research Center in Palmdale, California, to Tucson on Tuesday, Dec. 13.
(...)
At Pima, the plane will join other notable NASA aircraft, like the first Super Guppy that transported Saturn V rocket parts for the Apollo missions, and the KC-135 “Weightless Wonder V” that created low-gravity conditions by flying parabolic arcs – steep climbs and dives – to conduct science experiments and train astronauts. NASA plans to support the exhibition of the SOFIA aircraft with additional mission artifacts that speak to SOFIA’s legacy.
Hij was ook adviseur van Baumgartner bij diens sprong en diende daar ook als capsule communicator.quote:De Amerikaan die meer dan vijftig jaar het record had van 's werelds hoogste parachutesprong is op 94-jarige leeftijd overleden. Joseph Kittinger sprong in 1960 op ruim 31 kilometer hoogte uit een gondel die onder enorme heliumballonnen hing. Dat record werd pas in 2012 gebroken, toen de Oostenrijker Felix Baumgartner van bijna 40 kilometer hoogte naar beneden sprong.
Piloot Kittinger deed vanaf de late jaren 50 mee aan Project Excelsior. Dat waren experimenten van de Amerikaanse luchtmacht om parachutes voor nieuwe schietstoelsystemen te testen, bedoeld voor militairen die missies vlogen op grote hoogte.
Zijn eerste sprong in november 1959 overleefde hij ternauwernood; zijn materiaal haperde waardoor hij rondjes draaide met 22 keer de zwaartekracht en buiten bewustzijn raakte. Dat hij niet te pletter sloeg, was te danken aan zijn automatische parachute.
Pak lek
Ondanks het bijna fatale ongeluk maakte Kittinger vier weken later opnieuw een sprong van 22 kilometer hoogte. Dit keer zonder problemen. Bij de derde sprong, op 16 augustus 1960, vestigde hij zijn record.
Overigens verliep ook die sprong niet helemaal vlekkeloos: zijn pak was lek, waardoor zijn rechterhand door de druk opzwol tot twee keer de normale grootte. Maar Kittinger besloot om de vluchtleiding daarover niet te vertellen, omdat hij anders zijn sprong zou moeten afbreken.
Kittinger had niet alleen het record van hoogste parachutesprong, maar ook dat van langste vrije val (zo'n 25 kilometer) en hoogste op eigen kracht behaalde snelheid (tegen de 1000 kilometer per uur).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |