Lucky_Strike | vrijdag 29 juli 2022 @ 11:27 |
Ik ben op zoek naar een nieuwe laadpas voor onze EV, zonder abonnement. Op diverse vergelijkingssites kom ik een wildgroei aan passen tegen. Ik zie regelmatig aangeraden worden om verschillende passen bij je te dragen om zo voordelig mogelijk te laden. Welke pas hebben jullie? Als het er meerdere zijn, hoe bepaal je dan zo efficiënt mogelijk waar je gaat laden? Ik vind het allemaal nogal ondoorzichtig. Er is een kwh prijs waar soms opslag op zit, afhankelijk of de aanbieder een contract heeft met de laadpasverstrekker. Dat geldt ook voor starttarieven. Het starttarief is weer anders bij snelladers en dan zijn sommige snelladers daar weer een uitzondering op. Nu ik dit typ, bedenk ik dat alle moeite om dit uit te zoeken echt over centen gaat op jaarbasis. We laden misschien 20 keer per jaar bij een paal. Toch ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die er wel een studie van hebben gemaakt | |
Kapt-Ruigbaard | vrijdag 29 juli 2022 @ 11:36 |
Waarom je hiervoor niet overal gewoon met je pinpas terecht kunt is mij echt een groot raadsel... | |
Lucky_Strike | vrijdag 29 juli 2022 @ 11:39 |
Helemaal mee eens. | |
PeeJay1980 | vrijdag 29 juli 2022 @ 11:41 |
Omdat elke aanbieder z'n eigen energiecontract heeft en dus een andere prijs per kWh hanteert. | |
Kapt-Ruigbaard | vrijdag 29 juli 2022 @ 11:46 |
Euhh, oke. En hoe maakt dat precies waarom ik bij aanbieder a b c en d niet gewoon met mijn pinpas kan afrekenen? | |
PeeJay1980 | vrijdag 29 juli 2022 @ 11:52 |
Omdat vrijwel geen enkele laadpaal daar geschikt voor is. Ik heb dit alleen nog maar bij Fastned superchargers gezien. Over het algemeen ontkom je niet aan een app, die je direct kan koppelen aan je pinpas. Maar dan vind ik een losse laadpas of druppel handiger. Dan kan een ander ook laden als de auto gebruikt wordt. | |
Kapt-Ruigbaard | vrijdag 29 juli 2022 @ 11:57 |
Wat valt er geschikt aan te maken? Beide werken prima met NFC. Upload naar de provider zit er al in. Pinpas ervoor, beginnen met laden, zelfde pinpas ervoor stoppen met laden en incasseren. Is toch geen rocket science | |
PeeJay1980 | vrijdag 29 juli 2022 @ 12:01 |
En welke provider gebruik je dan voor het tarief? | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juli 2022 @ 12:03 |
Laatst bij de NOS een video over laden in Frankrijk, die kerel had 8 verschillende pasjes bij om te kunnen laden | |
PeeJay1980 | vrijdag 29 juli 2022 @ 12:11 |
Hier in Nederland kan je prima toe met 1 pas/app, maar in het buitenland is dat soms volledig anders. In Engeland heb je bijvoorbeeld ook veel verschillende providers en elke heeft zijn eigen pas/app/regels | |
Kickinalfa | vrijdag 29 juli 2022 @ 12:59 |
Bij de Shell betaal je ook een andere prijs dan de Tango etc. Voor de consument wordt het iig nodeloos ingewikkeld gemaakt. | |
PeeJay1980 | vrijdag 29 juli 2022 @ 13:06 |
Binnen Nederland is het kinderlijk eenvoudig. | |
#ANONIEM | vrijdag 29 juli 2022 @ 13:21 |
Ik ben met een electrische huurauto op vakantie en gebruik de Shell Recharge app. Heel gebruiksvriendelijk, kan in Duitsland en Tsjechië snel en efficiënt een laadplek vinden en gebruiken. | |
Kickinalfa | vrijdag 29 juli 2022 @ 13:29 |
Geen idee eerlijk gezegd. Ik hoor alleen maar moeilijke verhalen over verschillende laadtarieven, apps, abonnementen terwijl het zo simpel zou moeten zijn als pinnen. Toevallig stond er een stukje in een ANWB blad wat ik ergens las en daar kwam uit dat electrische rijders meerdere passen hadden maar dat het ook totaal niet te achterhalen was wat nu het goedkoopste was omdat je met abonnementen zat en vervolgens weer een verschillend tarief afhankelijk van je abonnement. Of dat een Tesla rijder bijvoorbeeld een ander tarief betaald bij een tesla charger dan een niet Tesla rijder. Ik heb geen electrische auto maar dit soort zaken maakt het nodeloos ingewikkeld eerlijk gezegd. Laat iemand gewoon naar een paal rijden, toont het tarief per kWh, pjnpas er tegenaan en klaar. | |
Lucky_Strike | vrijdag 29 juli 2022 @ 13:38 |
Ik heb gekozen voor een Shell pas+app en de Fastned app. We komen eigenlijk alleen bij snelladers van Fastned en Shell dus dit is wel voldoende voor ons. Die enkele keer dat we bij een niet snellader laden, betalen we wel een paar cent meer met de Shell pas die overal te gebruiken is. Als dat om 5 euro per jaar gaat is het veel. | |
LangeTabbetje | vrijdag 29 juli 2022 @ 14:12 |
Nu ik dit zo heb doorgelezen begrijp ik nog steeds niet waarom het niet via je pinpas kan. "Aanbieders hebben verschillende tarieven", maar dat is voor benzine toch hetzelfde ? Je kan toch een x bedrag per kw uur hangen aan een bepaalde laadpaal, die ik kan afrekenen met mijn pinpas ? | |
PeeJay1980 | vrijdag 29 juli 2022 @ 14:56 |
Wel als een paal van een specifieke aanbieder is. Maar de meeste palen zijn bruikbaar via meerdere aanbieders. Ik kan bij een openbare laadpaal laden met een pas van Shell, Plugsurfing, Engie, etc. Je kiest voor jou de voordeligste pas/abonnement, net als met je energie thuis en daar laad je je auto mee op. Is echt niets moeilijk aan. | |
LangeTabbetje | vrijdag 29 juli 2022 @ 15:03 |
Ah okay, makes sense inderdaad . Snap het.... dank.... | |
Accordtje | vrijdag 29 juli 2022 @ 21:20 |
Betalen met creditcard werkt toch tegenwoordig steeds vaker al? Zou ik persoonlijk de meest makkelijke manier vinden. | |
Sounddragon | woensdag 3 augustus 2022 @ 07:54 |
Non-issue voor mij persoonlijk, maar ik vind eigenlijk dat de overheid in combi met de netbeheerders die shit moet gaan reguleren.. het is in ieders belang dat het laden van een EV zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk moet zijn. Dus; regelgeving voor élke laadpaal die geplaatst wordt met uitzondering van privé laadpunten, zodat elke EV domweg bij elke paal kan laden.. en bij voorkeur ook gewoon voor een vastgesteld universeel tarief, behalve evt bij special services zoals bijvoorbeeld snelladen. En idd gewoon met pinpas, geen gekloot met credit cards.. niet iedereen heeft een cc, en dat brengt ook weer extra kosten met zich mee. Moet simpel zijn. | |
lipje | woensdag 3 augustus 2022 @ 22:00 |
eens of tankpas. De gemiddelde EV-rijder is nog steeds een zakelijke (lease) rijder. | |
Sounddragon | donderdag 4 augustus 2022 @ 13:15 |
Ook dat idd.. ik zou wel eens willen weten hoeveel van die blaaskaken hun elektro-chemokar helemaal niet zelf betaald hebben.. de meesten pronken met de veren van een ander. | |
SjonShitcoin | donderdag 4 augustus 2022 @ 14:02 |
Een laadpas is niks anders dan een tankpas voor een EV. Shell newmotion is de meest geaccepteerde pas voor zover ik weet. Die heeft bij mij nog nooit geweigerd. Ik ieder geval in Nederland. In het buitenland kom ik incidenteel en pak ik wel de supercharger daar wordt de auto automatisch herkend en gefactureerd 1x per maand. | |
zalkc | woensdag 10 augustus 2022 @ 10:12 |
Klein beetje topic kaping, maar ik eb de shell recharge pas, maar ik zie in de buurt heel veel semi-publieke laadpalen. Zeg maar thuislaadpunten die blijkbaar als openbaar bekend staan. Ik heb weinig trek om de auto op iemand anders zijn oprit op te gaan laden, hoe filter ik dat soort punten uit de kaart? | |
PeeJay1980 | dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:21 |
Een universeel tarief is bijzonder lastig, omdat elke netbeheerder zijn eigen groot zakelijke tarieven heeft. En dan de onderverdeling naar het vermogen van de totale aansluiting, met grote verschillen in de eenmalige en periodieke aansluitvergoedingen, als ook de transportvergoedingen. Daarnaast de kosten van de laders zelf + onderhoud. Die kosten zullen ergens terugverdiend moeten worden. | |
Sounddragon | dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:23 |
Als de overheid het WIL reguleren, kan álles.. de hele wereld wordt straks elektrisch, ze zitten nou ze mierenneuken om aansluitinkjes en territoriumpje pikken.. als de overheid die shit gaat reguleren, gaan ze allemaal aan de tiet bij de grootste zuigzeug die er is met een gegarandeerde omzetgroei voor de komende 200 jaar.. (áls we hier überhaupt nog zo lang de boel kunnen blijven bewonen). Netbeheerders moeten nu niet zeiken op de vierkante cm, maar zorgen dat ze als een kanon aan verzwaring van het elektriciteitsnet gaan bouwen, want dat wordt hét probleem van de komende tien jaar. De toekomst, wordt dat we allemaal onder de duim worden gehouden met energie, en dan met name elektra, want daar gaat in de toekomst alles op draaien. Als je nu dus een beetje wijs bent, ga je zorgen dat je zsm zo weinig mogelijk energie meer van iemand anders hoeft te kopen. | |
chiren | vrijdag 9 september 2022 @ 20:14 |
Als je in Zuid-Holland woont is de Engie Zuid-Holland laadpas het goedkoopst vanwege gemeenten die met Engie een samenwerking zijn aangegaan. Scheelt een paar cent per kwh. | |
Dar.Adal | zaterdag 10 september 2022 @ 09:53 |
De tarieven staan in de apps van de aanbieders. Dus de ondoorzichtigheid valt hartstikke mee. Download een aantal apps en vergelijk de tarieven. Over het algemeen is de pas van de laadpaalaanbieder het goedkoopst op zijn paal(geen starttarief). Tip: https://laadpastop10.nl/ Ik heb: Vattenfall Ev Company Shell (werkt zoals hierboven aangegeven vrijwel overal, maar is niet de goedkoopste) Tesla (app) | |
Dar.Adal | zaterdag 10 september 2022 @ 10:06 |
Dat is irritant ja. Zet je filter op 11kw en hoger, hiermee filter je er een paar uit. Meer opties zijn er helaas niet. |