abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 juli 2022 @ 17:22:32 #1
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205482511
quote:
Marleen heeft haar oude afbetaalde appartement in Amsterdam aangehouden en verhuurt deze nu aan een nieuwe bewoner. Dat levert lekker geld op, maar tegelijk voelt ze zich er ook schuldig over dat ze nu een ‘huisjesmelker’ is.

Marleen (33) woont samen met haar man (33) in Amsterdam. Ze werkt op een ICT-afdeling in de zorg. Haar vorige woning besloot ze niet te verkopen, maar te verhuren. Dit is dus de eerste zomer dat Marleen een ‘huisjesmelker’ is. “Eerlijk? Eigenlijk vind ik het heel erg dat ik een huisjesmelker ben. Ik stem zelf hartstikke links en roep altijd het hardste dat er regulering op de huizenmarkt moet komen. Net als dat ik voorstander ben van een eerlijke belasting over de huurinkomsten uit een woning. Dat mensen er geld aan verdienen vind ik eigenlijk ronduit belachelijk en echt niet kunnen.”

En toch beschrijf je nu je eigen situatie.
“Klopt, en daar worstel ik intern ook nog steeds mee.”

Hoe zit dit dan precies? Hoe ben je tot dit besluit gekomen?
“In 2014 kocht ik een huis in de Amsterdamse wijk Bos & Lommer. De huizenprijzen waren toen op het laagste punt: ik kocht het dus voor ¤ 128.000. Ondenkbaar nu! Maar wat was ik trots dat ik mijn eigen huisje had gekocht. Als eerste in mijn familie was het iemand gelukt, dat was een te gek gevoel. Twee jaar geleden kon ik het huis volledig aflossen. De voornaamste reden dat ik het huis wilde aanhouden, was een onderbuikgevoel dat ik had. Wat als mijn relatie ooit over zou gaan en ik op straat zou komen te staan? Dan zou ik nog steeds mijn eigen plekje hebben om op terug te vallen.

Daarnaast zijn de huizenprijzen zó gestegen en is de huizenmarkt in Amsterdam zo oververhit, dat ik dan moeilijk aan een huis zou kunnen komen. Sterker nog: het zou me in mijn eentje nooit meer lukken een huis in Amsterdam te betalen. Dat ik mijn appartement heb aangehouden, geeft me een gevoel van veiligheid. Ook financieel. Terwijl ik ‘m ooit voor ¤ 128.000 kocht, is de woning nu meer dan drie ton waard.”

Maar als je je huis had verkocht, had je dit ook in een nieuwe woning kunnen steken.
“Klopt, wij hebben samen onze huidige woning voor ¤ 410.000 gekocht. Als ik mijn andere huis had verkocht, dan had ik met de overwaarde een duurdere woning kunnen kopen. Nu wonen we in Osdorp, een buitenwijk van Amsterdam. Met meer geld had ik iets dichterbij het centrum kunnen kopen. Maar we wilden allebei geen afstand doen van mijn andere huis.”

Hoeveel verdien je met het verhuren van je vorige woning?
“Wij vragen ¤ 1300 per maand en dat is exclusief gas, water en licht. Hier houden we elke maand ongeveer ¤ 1000 winst aan over. Dit stoppen we nu volledig in de hypotheek van onze huidige woning. Daarnaast willen we dit huis ook opknappen, die kan namelijk wel een renovatie gebruiken.”

Hoeveel belasting betaal je over het verhuren van je woning?
“Weinig. De woning komt officieel in box 3 terecht: het wordt dus als spaargeld gezien. Bij de belastingdienst heb je zoiets als de bijleenregeling. Als jij een oude woning met veel overwaarde hebt verkocht, dan mag je over die overwaarde geen hypotheekrente aftrekken. Die overwaarde moet je dus in een nieuwe woning stoppen. Die bijleenregeling geldt ook voor ons, ondanks dat we deze woning hebben gehouden. Over die drie ton aan overwaarde mogen we geen hypotheekrente aftrekken, dus wij hebben deze drie ton als schuld in box 3 opgegeven. Hiermee wordt het tegen elkaar weggestreept, waardoor we er geen belasting over betalen.”

Dat is wel apart voor iemand die voor eerlijke belastingen is, toch?
“Ja, het is tegenstrijdig. Ik hoop dat ze dit ook gaan aanpakken in de politiek. Maar zolang het voor grote bedrijven als Blackstone en bepaalde prinsen van Oranje mogelijk is om veel geld verdienen met het verhuren van pandjes, doe ik het ook. Ja, het is hypocriet en het schuldgevoel knaagt dagelijks aan mij. Ik heb daarom overwogen om mee te doen aan een regeling van de Gemeente Amsterdam: je kunt je huurwoning beschikbaar stellen aan mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken.”

Dus de huurder van jouw woning is een zorgmedewerker?
“Nou, nee. Uiteindelijk hebben we daar toch niet voor gekozen. Als ik dat wel had gedaan, had ik stukken minder huur kunnen vragen. Omdat we bij de aankoop van onze nieuw woning compleet blut waren, kon ik het geld goed gebruiken. Maar als de huidige huurder eruit gaat, zal ik het zeker weer overwegen.”

Komt er een moment dat je je vorige woning wél wilt verkopen?
“Ik weet niet of ik dat ooit ga doen. Ik neem graag het zekere voor het onzekere. Zelfs als de markt in zou storten, zou ik het niet willen verkopen. Het heeft voor mij nostalgische waarde.”

Hoe reageert jouw omgeving op je besluit om te verhuren?
“Heel gemixt! Sommige vrienden vinden dat ik het verdien, zij zeggen dat ik hard genoeg heb gewerkt om het huis af te betalen en dat het een stukje geluk is. Maar er zijn er ook tussen die minder supportive reageerden. Dat is vervelend. Ik probeer het dan ook uit te leggen, maar ja – het ís ook hypocriet wat ik doe. Maar dan denk ik ook weer: waarom zou ik er maar een paar honderd euro voor vragen als prins Bernhard er miljoenen aan verdient?”
Bron

Jaaja links lullen rechts zakken vullen.

quote:
“Ja, het is tegenstrijdig. Ik hoop dat ze dit ook gaan aanpakken in de politiek. Maar zolang het voor grote bedrijven als Blackstone en bepaalde prinsen van Oranje mogelijk is om veel geld verdienen met het verhuren van pandjes, doe ik het ook.
Je kunt het ook andersom zien beste Marleen. Zolang jij het mag mogen zij dat ook.
pi_205482540
Dit boeit echt niemand
pi_205482610
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2022 16:57 schreef grrrrg het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar jouw gedachtegang is pas krom. Natuurlijk is iedereen tegen alcoholgebruik ook al maken mensen de keuze om het wel te nemen.
Het probleem is natuurlijk dat rechtse mensen niet willen onderkennen dat alcohol slecht is, terwijl verstandige linkse mensen uit die hypocrisie onder ogen willen zien.
Zure frigide trut gespot.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 28 juli 2022 @ 17:35:56 #4
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_205482633
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2022 17:26 schreef scrupuleus het volgende:
Dit boeit echt niemand
En toch is dit al het tweede deel van het topic.
pi_205483403
Je kan ook minder huur per maand vragen Marleen. Drie keer minder en je zit onder de sociale norm.
Google is your friend, abuse your friends
pi_205483630
Wacht maar ..

Box1 ----) Box3
pi_205485674
Mensen zijn kkr hypocriet, what else is new..
  vrijdag 29 juli 2022 @ 08:51:29 #8
338319 ZarB
Piña colada
pi_205486795
Ja maar ik heb overwogen om het aan een zorgmedewerker te verhuren hoor.

-dus er woont een zorgmedewerker?

-nee maar ga het volgende keer zeker overwegen hoor.

Raar wijf.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_205486908
Ik had al mijn bedenkingen bij dit verhaal, maar laten we eens gaan rekenen, Marleen koopt in 2014 de woning voor 128K, in 2020 zegt ze de hypotheek volledig te hebben afgelost.

Kortom dat betekend dat ze gemiddeld 1750 euro per maand aan aflossing heeft gedaan, Marleen werkt als ICT manager, ik neem aan dat ze ook gewoon rond haar 24e is begonnen als Junior, wellicht dat ze iets op de ladder omhoog is gegaan, maar om dit per maand af te lossen lijkt me uiterst stug van dat salaris, zoals al eerder gezegt, een typisch sponsored verhaal (staat de website ook bekend om)

Nog maar niet te spreken over "nostalgie", nou Marleen, ik heb 8 jaar in Bos en Lommer gewoond, het enige nostalgische waren de spookwinkels van witwassers en hangjeugd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205490016
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 08:51 schreef ZarB het volgende:
Ja maar ik heb overwogen om het aan een zorgmedewerker te verhuren hoor.

-dus er woont een zorgmedewerker?

-nee maar ga het volgende keer zeker overwegen hoor.

Raar wijf.
-Ik heb het overwogen maar kwam tot de conclusie dat ik geld belangrijker vind dan principes.

Helemaal prima natuurlijk, maar wees er gewoon eerlijk in en loop niet zo hypocriet te doen.
  vrijdag 29 juli 2022 @ 16:11:52 #11
338319 ZarB
Piña colada
pi_205491256
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2022 09:04 schreef raptorix het volgende:
Ik had al mijn bedenkingen bij dit verhaal, maar laten we eens gaan rekenen, Marleen koopt in 2014 de woning voor 128K, in 2020 zegt ze de hypotheek volledig te hebben afgelost.

Kortom dat betekend dat ze gemiddeld 1750 euro per maand aan aflossing heeft gedaan, Marleen werkt als ICT manager, ik neem aan dat ze ook gewoon rond haar 24e is begonnen als Junior, wellicht dat ze iets op de ladder omhoog is gegaan, maar om dit per maand af te lossen lijkt me uiterst stug van dat salaris, zoals al eerder gezegt, een typisch sponsored verhaal (staat de website ook bekend om)

Nog maar niet te spreken over "nostalgie", nou Marleen, ik heb 8 jaar in Bos en Lommer gewoond, het enige nostalgische waren de spookwinkels van witwassers en hangjeugd.
Ik geloofde er ook niet veel van idd. Teveel onzinnige details.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')