quote:
Koersdirecteur Marcus Moral wil niet de verantwoordelijkheid van de valpartij dragen en legt de schuld vooral bij Dekker. “Het was geen verkeersdrempel, maar een zebrapad van niet meer dan 2,5 centimeter hoog. Op een helling”, beweert de Spanjaard. “Dit obstakel werd aangegeven door markeringen op de grond en door het vlaggen van een seingever. We hebben in de voorbereiding de laatste drie kilometer aan de renners laten zien. Het is onmogelijk om een parcours te vinden door rotondes of passages zoals deze te verwijderen.”
“Het is een fout van David Dekker”, vindt de koersdirecteur. “Hij heeft dat intussen ingezien en om vergeving gevraagd. Dat doe ik nu ook. Ik zeg niet dat het alleen de schuld van de renner is. Het is de schuld van iedereen. Maar we kunnen de koersorganisatie niet aanvallen als het obstakel wel is aangegeven. Ik denk dat de laatste kilometers van de tweede etappe correct waren. We nemen onze verantwoordelijkheid, maar daarop mag men ons niet demoniseren”, geeft Moral mee. Door de val gaven verschillende renners op.
quote:
Staf Scheirlinckx van wielrennersvakbond CPA beseft het probleem, maar ziet geen heil in het afschaffen van koersen.
"De Ronde van Polen heeft natuurlijk geen al te fraaie voorgeschiedenis. Je kan dan heel emotioneel reageren en zeggen: "Die ronde moet afgeschaft worden, het is genoeg geweest." Maar het is allemaal niet zo simpel."
"De Ronde van Polen is de enige grote koers in die regio, ik denk dat we er alle belang bij hebben dat zo'n wedstrijd blijft bestaan."
"Het lijkt me beter te zoeken naar wat mogelijk is om de organisatoren te ondersteunen en te zorgen dat de UCI-reglementen goed nageleefd worden. Als dat niet zo is, moet er opgetreden worden. Maar het is dan aan de UCI om te reageren."
Scheirlinckx relativeert de valpartijen enigszins. "We koersen nu eenmaal op openbare wegen en net als in het verkeer zullen er altijd ongelukken gebeuren. Hoe hard we ook willen dat wedstrijden zo veilig mogelijk zijn, dat zal nooit perfect lukken. Op de piste gebeuren ook zware valpartijen."
"Men zegt: "De UCI moet het parcours vooraf keuren". Dat gebeurt voor een stuk, maar de UCI heeft niet het budget om naar elke wielerwedstrijd vooraf iemand te sturen om het parcours te keuren. En vaak veranderen verkeerssituaties ook in de periode voor een wedstrijd. Het is moeilijk om twee maanden voor een wedstrijd het parcours volledig in te schatten."
"Ook de CPA heeft niet de middelen om die taak op zich te nemen. Wij kunnen enkel achteraf reageren. Op die manier wordt het een langetermijnproces."
"Maar ik merk wel een mentaliteitswijziging in het wielrennen. Meer en meer mensen beginnen veiligheid in het peloton prioriteit te geven. De ploegen beseffen ook dat er beterschap is. Naar mijn mening hebben we de goeie weg ingeslagen. Maar koersen zonder valpartijen zal nooit lukken."
Ik vind dit geen leuke rubriek. Het is allemaal de schuld van de renners en de organisatie, de UCI en de CPA kunnen er niets aan doen.