abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 juli 2022 @ 07:07:30 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_205468449
Stond gisteren ineens met een compleet lege accu...
Auto heeft geen airco dus met die warme dagen 30+ (En die extreme 40 graden dinsdag) staat hij stil in de zon.

Hij is dusdanig leeg dat de acculader hem eerst zag als een 6 volt accu... :o
Nu is hij bezig om bij 12 volt te gaan laden (maar zo te zien is hij dat nog aan het testen door met verschillende voltages te proberen te gaan laden... hoop niet dat de accu defect is... Fingers Crossed!)

Ik lees: De minimum en maximum temperatuur voor het functioneren van een accu zijn -18 °C en 50 °C.

Hoe warm is het dan wel niet geweest onder de motorkap met 40 graden buiten?
Meer mensen last van een spontaan lege accu?
pi_205468624
Ik ben bang dat deze accu overleden is. Als je nog kunt laden, laat de accu daarna dan testen.
Soms gaat laden met een extern apparaat niet meer, dan kun je beter starten met startkabels.
De dynamo in de auto kan de accu daarna wel weer op laden, zodat je (even) kunt rijden.
  woensdag 27 juli 2022 @ 08:18:21 #3
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_205468706
Hoe oud is de accu?

Mijn beeld is dat vooral kou en lang stilstaan die dingen nog wel eens nekken. Maar uiteindelijk leeftijd wel de doorslag geeft.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_205468773
quote:
5s.gif Op woensdag 27 juli 2022 07:07 schreef Bocaj het volgende:
Auto heeft geen airco dus met die warme dagen 30+ (En die extreme 40 graden dinsdag) staat hij stil in de zon.
Mijn auto heeft wel airco, maar die staat met die warme dagen ook gewoon stil in de zon :+
En heeft geen lege accu :P
  woensdag 27 juli 2022 @ 08:35:26 #5
65846 Bocaj
47th President.
pi_205468832
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 07:59 schreef oldford het volgende:
Ik ben bang dat deze accu overleden is.
Hoop het niet... Indicator geeft aan 'recharge' (er is ook nog een indicator van 'replace' maar dat geeft hij nog niet aan...
Inmiddels zit hij bij het 'reactiveringsproces' Hij heeft nu 8,5 volt en hij ziet hem al wel als een '12 volt' accu...
Hij zal als het goed is bij een aangekomen minimale voltage wel echt gaan laden... (hopelelijk)
quote:
1s.gif Op woensdag 27 juli 2022 08:18 schreef Eix het volgende:
Hoe oud is de accu?
Toevallig net nieuw en volgeladen. (Zat er net 3 weken in...)
Heb 3 accu's en meestal moet ik in het jaar na een aantal maanden wisselen omdat ik te weinig rijd...
Maar dit was wel het record... (3 weken)
Zodoende dacht ik dat extreem warm weer nog een extra negatief zetje gaf...
  woensdag 27 juli 2022 @ 08:36:45 #6
65846 Bocaj
47th President.
pi_205468844
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 08:28 schreef Piles het volgende:

[..]
Mijn auto heeft wel airco, maar die staat met die warme dagen ook gewoon stil in de zon :+
En heeft geen lege accu :P
Zo hoort het misschien ook te zijn... alleen misschien extreme hitte slecht voor levensduur? (een hap uit de 'charge' nemen?)
  Vis een optie? woensdag 27 juli 2022 @ 08:59:55 #7
70532 loveli
N
pi_205469010
Koffferbakverlichting per ongeluk aan?
crap in = crap out
  woensdag 27 juli 2022 @ 09:17:09 #8
65846 Bocaj
47th President.
pi_205469098
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 08:59 schreef loveli het volgende:
Koffferbakverlichting per ongeluk aan?
Dat is een goeie, maar dat heb ik inmiddels al nagelopen en werkt gewoon...
Er is qua configuratie ook niets veranderd ofzo (Geen andere radio of bluetooth of telefoonlader)
Er zit nu weer een andere volle accu in... eens kijken hoe lang deze nu meegaat... hopelijk was dit eenmalig...

Na verder zoeken ook deels een antwoord gevonden... Hogere temp kan negatief of positief zijn...
quote:
De temperatuur heeft een grote invloed op de werking en levensduur van een accu.
Is de temperatuur tien graden hoger dan wordt aanbevolen, dan kan dit de levensduur tot wel enkele jaren verkorten.
Een hogere temperatuur heeft ironisch genoeg wel een positief effect op de capaciteit en dus de prestatie van de accu
Een lage temperatuur is daarentegen juist nie bevorderlijk voor de accu: denk maar aan startproblemen tijdens de wintermaanden.
https://www.accudienst.nl(...)n-van-lege-accu.html
pi_205469111
Ik zit voor de gein eens te googlen op "does ambient temperature affect capacity storage"

Als ik alles zo doorlees, dan heeft een relatief hoge temperatuur (alles boven kamertemperatuur) zeker invloed op de capaciteit/duur.

o.a. : https://solarbuildermag.c(...)t-temperatures-vary/

Bovenstaande link gaat op voor bepaald type batterijen, auto-accu's zijn van een ander type (waarschijnlijk)

Ook deze gevonden: https://www.intercel.eu/f(...)ffects-on-batteries/

Bij hoge temperaturen gaat een auto-accu minder goed in staat zijn om langdurig af te geven (oh nee, andersom juist)

>> je hebt de juiste conclusie al getrokken zie ik

(capaciteit vs. battery life etc.)
TL:DR extreme temperaturen zijn inderdaad slecht voor je accu :)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  Vis een optie? woensdag 27 juli 2022 @ 12:16:56 #10
70532 loveli
N
pi_205470376
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 08:35 schreef Bocaj het volgende:
Toevallig net nieuw en volgeladen. (Zat er net 3 weken in...)
Heb 3 accu's en meestal moet ik in het jaar na een aantal maanden wisselen omdat ik te weinig rijd...
3 accu's voor 1 auto? Uhm.. apart. Vrieskou en een dode accu is "normaal", maar normale omstandigheden onder de motorkap betekent ook dat het 35 graden kan zijn (300 graden uitlaat is heel normaal). Ik geloof er niet in dat een accu kapot gaat van 2 dagen tropisch weer.
crap in = crap out
  woensdag 27 juli 2022 @ 13:04:09 #11
65846 Bocaj
47th President.
pi_205470819
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 12:16 schreef loveli het volgende:
3 accu's voor 1 auto? Uhm.. apart.
Mwah, 1 oude (gebruik ik eigenlijk niet meer) en 2 nieuwe... auto staat niet voor de deur maar op grote parkeerplaats...
Dus tja, als hij leeg (rijd te weinig) is dan wissel ik hem en hang de 'lege' aan de lader voor de volgende wissel! ;)
Dan kan ik altijd rijden na 5 minuten wisselen...
Kan wel gaan jump-starten en een half uur rijden maar dat is verspilling van de toch al zo dure benzine!
  Vis een optie? woensdag 27 juli 2022 @ 13:26:27 #12
70532 loveli
N
pi_205471024
Als die nieuwe die er nu in zit echt nieuwe is, dan zou ik hem laten testen door de verkoper.

En als ke accu zo snel leeg is, dan heb je ergens lekstroom. Kijk dat ook even na.
crap in = crap out
  woensdag 27 juli 2022 @ 17:43:54 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_205473440
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2022 07:59 schreef oldford het volgende:
Ik ben bang dat deze accu overleden is. Als je nog kunt laden, laat de accu daarna dan testen.
Soms gaat laden met een extern apparaat niet meer, dan kun je beter starten met startkabels.
De dynamo in de auto kan de accu daarna wel weer op laden, zodat je (even) kunt rijden.
Slecht advies; als een accu sluiting tussen de platen heeft (lagere spanning) is het laatste wat je wilt, er even 100 ampère van een andere auto/accu op los laten, zeker niet als het ding loei heet is.. prima manier om je accu in je gezicht te laten ploffen/leegkoken, met heeeeeeel veel ellende en schade, fysiek en materieel.. en niet eens per sé aan jouw auto, maar ook de auto die doneert kan er goed beschadigd door raken. Het is geen 1980 meer eh.

Als je lader hem niet meer lust en/of fatsoenlijk oplaadt, is het klaar, en moet de spaarpot open.
Bij twijfel; laat een vakman er naar kijken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_205473978
In de zomer slijt een accu door de hitte en dit komt in de winter aan het licht tijdens koude.
pi_205474242
Van een voormalig werkgever (accuhandel) herinner ik mij dat dat klassieke lood-zwavelzuur batterijen bij 27ºC optimaal presteren. Er is ook een temperatuur waarbij die dingen gewoon dood gaan, ik dacht dat dat 55ºC was. Ik dacht mijn geheugen even op te frissen op internet, maar ik kom alleen marketing praatjes tegen; weinig techniek.

Het beste kun je bij een accuspecialist op visite gaan met de slechte accu. Zij hebben kennis en meetapparatuur.
De autoonderdelenhandel weet vooral veel van marketing en marges. Daar kun je beter wegblijven.
pi_205516829
Ja accu kan niet tegen teveel hitte. Maar 3 weken is een gevalletje garantie.
.
pi_205619272
Ik zou even een amperemeter tussen de + pool van je accu en de + kabel die je normaal op de pool bevestigd.
pi_205619320
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 17:49 schreef Candymannetje het volgende:
Ik zou even een amperemeter tussen de + pool van je accu en de + kabel die je normaal op de pool bevestigd.
als je zou willen heel graag.

[ Bericht 0% gewijzigd door fespo op 12-08-2022 18:11:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')