abonnement Unibet Coolblue
pi_205456541
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:19 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Deze regels zijn imho niet anders dan de oude regels, behalve dat er duidelijk gemaakt is wat een significant portion is.
Maar het zijn richtlijnen zoals je zelf ook al zegt. De stewards van dienst kunnen ook daar van af wijken en zelf bepalen wat ze een 'significant portion' vinden.
  maandag 25 juli 2022 @ 19:21:54 #152
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205456546
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:17 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Heeft hier wel mee te maken, Vettel kreeg die straf niet vanwege de unsafe rejoin maar vanwege het van de baan drukken van Hamilton.

Daarnaast kregen mensen in 2021 ook gewoon straffen voor het in het grind duwen van anderen in Oostenrijk. Alleen omdat daar een grindbak ligt en niet een bocht die gewoon afgesneden kan worden. Zie je het probleem nu?
Dat van Vettel was wel degelijk een unsafe rejoin en Oostenrijk was omdat er een inhaler aan de BUITENKANT er volledig naast zat.

Verstappen duwde Leclerc ook buiten de baan en kreeg daar geen strsf voor. Omdat hij er als inhaler aan de binnenkant naast zat.

Prima te verklaren.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  maandag 25 juli 2022 @ 19:22:36 #153
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205456554
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Omdat de huidige stewards te beinvloedbaar zijn en vaak bestaan uit ex-rijders die er verschillende interpretaties op nahouden.
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.
  maandag 25 juli 2022 @ 19:24:15 #154
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205456570
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Maar het zijn richtlijnen zoals je zelf ook al zegt. De stewards van dienst kunnen ook daar van af wijken en zelf bepalen wat ze een 'significant portion' vinden.
Nee, dat staat in de richtlijnen. Daar kunnen ze imho niet van afwijken (niet justifiable) Ze kunnen er imho van af wijken als er omstandigheden zijn die er niet in meegenomen zijn, zoals divebombs en zo.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  maandag 25 juli 2022 @ 19:24:16 #155
37887 Dauthi
Progressive
pi_205456571
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:04 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Pushing of the track is het pas als je je stuurwiel opent naar buiten. Niet als je je auto naar buiten laat rollen.
Gaspedaal opengooien heeft hetzelfde effect als het stuur naar buiten openen.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 juli 2022 @ 19:24:28 #156
408813 crew  trein2000
pi_205456573
quote:
2s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:22 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.
Op zich kan dat prima. Maar dan moet je wel zorgen dat dat steeds dezelfde (kleine groep van) mensen is/zijn. Zodat je een bepaalde consistentie krijgt. In feite is dat niet anders dan een scheidsrechter in de eredivisie of een rechter in een strafzaak.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205456581
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:21 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Dat van Vettel was wel degelijk een unsafe rejoin
Incorrect.
quote:
en Oostenrijk was omdat er een inhaler aan de BUITENKANT er volledig naast zat.
Nope.

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat deze richtlijnen helemaal niets doen om het voor wie dan ook duidelijker te maken :D
  maandag 25 juli 2022 @ 19:27:18 #158
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205456587
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef Dauthi het volgende:

[..]
Gaspedaal opengooien heeft hetzelfde effect als het stuur naar buiten openen.
True. Maar dat is moeilijker te bewijzen dat dat bewust is om iemand van de baan te duwen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 juli 2022 @ 19:28:27 #159
408813 crew  trein2000
pi_205456594
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Nee, dat staat in de richtlijnen. Daar kunnen ze imho niet van afwijken (niet justifiable) Ze kunnen er imho van af wijken als er omstandigheden zijn die er niet in meegenomen zijn, zoals divebombs en zo.
quote:
For avoidance of doubt, these are merely guidelines to assist the stewards in their decision making and are non-binding.
Het staat er letterlijk in.

En zowel de ISC als de sporting code voorzien helemaal niet in ‘guidelines’ dus die kunnen nooit verbindende kracht hebben.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205456595
quote:
2s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:22 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik zie niet hoe het beter wordt wanneer de beslissingen worden genomen door mensen die geen idee hebben hoe het is om in zo'n auto te zitten.
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.

Ik zou er mensen neerzetten die nog nooit een race hebben gekeken en die alleen kijken naar de situatie en de regels. Als de regels vervolgens niet voldoende blijken kunnen die aangepast worden.

Zoals trein ook al zegt, scheidsrechters zijn ook geen topvoetballers.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 juli 2022 @ 19:30:05 #161
408813 crew  trein2000
pi_205456603
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.

Ik zou er mensen neerzetten die nog nooit een race hebben gekeken en die alleen kijken naar de situatie en de regels.
Dat lijkt me dan weer het andere uiterste. Interpretatie van regels draait ook om een stukje rechtvaardigheid. Dat is onmogelijk te beoordelen als je er nul feeling mee hebt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 25 juli 2022 @ 19:30:18 #162
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205456606
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Op zich kan dat prima. Maar dan moet je wel zorgen dat dat steeds dezelfde (kleine groep van) mensen is/zijn. Zodat je een bepaalde consistentie krijgt. In feite is dat niet anders dan een scheidsrechter in de eredivisie of een rechter in een strafzaak.
Het lijkt me sterk dat scheidsrechters niks van voetballen weten :+ Maar misschien is het wel tijd dat de FIA het stewardship wat serieuzer gaat nemen. Ik weet niet of daar bv ook opleidingen enzo voor zijn. Ik krijg het gevoel dat het vooral een ons-kent-ons-wereldje is waarin dit soort baantjes elkaar worden toegeschoven.

Op zich is het pouletje waar nu uit gevist wordt ook al niet zo groot trouwens. En het zijn expres steeds andere mensen, juist om omkoping etc te voorkomen.
pi_205456628
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat lijkt me dan weer het andere uiterste. Interpretatie van regels draait ook om een stukje rechtvaardigheid. Dat is onmogelijk te beoordelen als je er nul feeling mee hebt.
Ik denk juist dat dat 'feeling' niets anders is dan, zoals Tijn ook impliceert, een bubbel waar nieuwe inzichten onmogelijk naar boven komen. Een compleet frisse blik is nodig.

Ook vind ik dat F1 het zichzelf heel erg moeilijk maakt, er zijn genoeg andere raceklasses op hoog niveau waar al dit gezeur een stuk minder voorkomt. Er zullen altijd borderline en controversiėle momenten blijven maar F1 spant wat dat betreft de kroon.
  maandag 25 juli 2022 @ 19:33:36 #164
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205456629
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Juist daarom. Ex-coureurs hebben hun eigen biases en blinde vlekken gebaseerd op hun ervaring. Sommige coureurs vinden dat er veel meer moet mogen terwijl andere juist vinden dat er veel strenger opgetreden moet worden.

Ik zou er mensen neerzetten die nog nooit een race hebben gekeken en die alleen kijken naar de situatie en de regels. Als de regels vervolgens niet voldoende blijken kunnen die aangepast worden.
Ik denk dat het voor mensen die geen idee hebben hoe het is om te racen extreem moeilijk, zo niet onmogelijk is om in te schatten wat fair is en wat niet. Het zit 'm altijd in hele kleine, subtiele dingetjes namelijk. Een klein beetje expres naar iemand toe glijden, net een beetje laat insturen. En dan natuurlijk de vermoorde onschuld spelen en de ander de schuld geven. Als je daar een complete leek naar laat kijken, krijg je totaal wereldvreemde beslissingen.
pi_205456644
quote:
2s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:33 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik denk dat het voor mensen die geen idee hebben hoe het is om te racen extreem moeilijk, zo niet onmogelijk is om in te schatten wat fair is en wat niet. Het zit 'm altijd in hele kleine, subtiele dingetjes namelijk. Een klein beetje expres naar iemand toe glijden, net een beetje laat insturen. En dan natuurlijk de vermoorde onschuld spelen en de ander de schuld geven. Als je daar een complete leek naar laat kijken, krijg je totaal wereldvreemde beslissingen.
Ik denk dus het omgekeerde en zou het experiment wel willen doen :) Net als met voetbal denk ik dat liefhebbers zoals wij veel te snel conclusies trekken op basis van dingen als slow-motion beelden. Het is heel makkelijk om motieven te zien in zulke beelden terwijl er in werkelijkheid helemaal geen tijd was om na te denken.

Bovendien impliceer je nu dat alleen mensen die zelf een F1-auto hebben bestuurd zouden moeten oordelen, dat lijkt me ook niet de bedoeling want dan kan dit topic wel dicht :+
  maandag 25 juli 2022 @ 19:37:43 #166
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205456649
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:26 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Incorrect.

quote:
Reason: The stewards reviewed video evidence and determined that Car 5, left the track at turn 3, rejoined the track at turn 4 in an unsafe manner and forced car 44 off track. Car 44 had to take evasive action to avoid a collision.
Dat forcing of the track was het gevolg van de unsafe rejoin. Dus niet relevant voor deze situatie.


quote:
[..]
Nope.

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat deze richtlijnen helemaal niets doen om het voor wie dan ook duidelijker te maken :D
Norris kreeg straf omdat Perez er als inhaler aan de buitenkant volledig naast zat (vergelijkbaar met Russell vs Perez de vorige race).

https://www.fia.com/sites(...)ff%20the%20track.pdf

Idem 2x bij Perez vs Leclerc waarbij Perez straf kreeg terwijl Leclerc aan de buitenkant inhaalde en er volledig naast zat.

https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T4.pdf

https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T6.pdf
No Dyson Barrier is going to stop me!
  maandag 25 juli 2022 @ 19:39:09 #167
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_205456658
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Bovendien impliceer je nu dat alleen mensen die zelf een F1-auto hebben bestuurd zouden moeten oordelen, dat lijkt me ook niet de bedoeling want dan kan dit topic wel dicht :+
Wij oordelen dan ook niet, dit is gewoon een beetje borrelpraat.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 juli 2022 @ 19:40:07 #168
408813 crew  trein2000
pi_205456664
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik denk juist dat dat 'feeling' niets anders is dan, zoals Tijn ook impliceert, een bubbel waar nieuwe inzichten onmogelijk naar boven komen. Een compleet frisse blik is nodig.
Wat een onzin. Wij hebben toch allebei ook enige feeling met F1 en toch een andere mening. Daar moet je ook voor openstaan, dat hoort bij een dergelijke functie.
quote:
Ook vind ik dat F1 het zichzelf heel erg moeilijk maakt, er zijn genoeg andere raceklasses op hoog niveau waar al dit gezeur een stuk minder voorkomt. Er zullen altijd borderline en controversiėle momenten blijven maar F1 spant wat dat betreft de kroon.
Omdat ze elke controverse willen oplossen met weer een nieuw regeltje. Die dan in een volgend freak scenario weer net niet helemaal past en daar komt het volgende regeltje. En zo voort. Dat werkt op termijn niet.

Ik fluit zelf wel eens een wedstrijdje in een sport waar we geel geven voor ‘lomp’ spel en rood voor ‘ruw’ spel. Wat dat is? Dat bepaal ik op dat moment aan de hand van de omstandigheden van het geval en mijn ervaring. En achteraf praten we daar over, eventueel ook met de bond, en als we dan tot de conclusie komen dat een andere oplossing meer recht aan de situatie had gedaan dan doen we dat de volgende keer. Hebben we geen regelwijziging voor nodig, want daar kun je toch niet alles in vangen. En volgens mij doet elke sport het zo.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 25 juli 2022 @ 19:41:35 #169
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_205456669
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:28 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[..]
Het staat er letterlijk in.

En zowel de ISC als de sporting code voorzien helemaal niet in ‘guidelines’ dus die kunnen nooit verbindende kracht hebben.
Ja, er kan van de richtlijnen afgeweken worden, maar ik denk niet dat er van dat significant portion afgeweken gaat worden. Ik zou zo althans niet weten wat dat zou kunnen rechtvaardigen.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 25 juli 2022 @ 19:44:56 #170
408813 crew  trein2000
pi_205456686
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:41 schreef Starflyer het volgende:

[..]
Ja, er kan van de richtlijnen afgeweken worden, maar ik denk niet dat er van dat significant portion afgeweken gaat worden. Ik zou zo althans niet weten wat dat zou kunnen rechtvaardigen.
Maar ‘significant proportion’ kun je definiėren van meer dan 90% tot ‘vanaf het moment dat het met het blote oog zichtbaar’ is zo ongeveer… En volgens mij moeten de stewards die vrijheid ook hebben, anders blijf je rare gevallen houden die net niet in het malletje van de regels passen en heb je dit gezeik weer.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_205456706
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:37 schreef Starflyer het volgende:

[..]
[..]
Dat forcing of the track was het gevolg van de unsafe rejoin. Dus niet relevant voor deze situatie.

Maakt niet uit, forcing off the track is forcing off the track.

quote:
Norris kreeg straf omdat Perez er als inhaler aan de buitenkant volledig naast zat (vergelijkbaar met Russell vs Perez de vorige race).

https://www.fia.com/sites(...)ff%20the%20track.pdf

Idem 2x bij Perez vs Leclerc waarbij Perez straf kreeg terwijl Leclerc aan de buitenkant inhaalde en er volledig naast zat.

https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T4.pdf

https://www.fia.com/sites(...)the%20track%20T6.pdf
Forcing another car off the track. Letterlijk staat er:
quote:
At the entry of turn 6, LEC and PER were side by side. Then on the exit PER was
judged not to give LEC enough room and LEC was forced off the track.
Er staat nergens wie de aanvaller was of de verdediger en ook niet wie er aan de binnenkant zat of buitenkant. Maakt allemaal niet uit. Grindbak of muur = straf, asfalt niet.
pi_205456727
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat een onzin. Wij hebben toch allebei ook enige feeling met F1 en toch een andere mening. Daar moet je ook voor openstaan, dat hoort bij een dergelijke functie.

Wij hebben geen F1 auto bestuurd en zitten ook niet in het F1-wereldje zelf. Even wat beter lezen kan geen kwaad ;)

quote:
Omdat ze elke controverse willen oplossen met weer een nieuw regeltje. Die dan in een volgend freak scenario weer net niet helemaal past en daar komt het volgende regeltje. En zo voort. Dat werkt op termijn niet.

Ik fluit zelf wel eens een wedstrijdje in een sport waar we geel geven voor ‘lomp’ spel en rood voor ‘ruw’ spel. Wat dat is? Dat bepaal ik op dat moment aan de hand van de omstandigheden van het geval en mijn ervaring. En achteraf praten we daar over, eventueel ook met de bond, en als we dan tot de conclusie komen dat een andere oplossing meer recht aan de situatie had gedaan dan doen we dat de volgende keer. Hebben we geen regelwijziging voor nodig, want daar kun je toch niet alles in vangen. En volgens mij doet elke sport het zo.
Gedeeltelijk eens, ik denk dat het grootste probleem gewoon is dat men het in sommige situaties toelaat om iemand van de baan te duwen. Het mag sowieso niet op het rechte stuk, als ze dat ook gewoon nooit toelaten in welke situatie dan ook is een groot gedeelte van het gezeik opgelost.

Of zoals Alonso zei: "all the time you have to leave da space!"
pi_205456749
Mooi voorbeeld van hoe het ook kan:


Nummer 1 gaat aan de binnenkant van nummer 7, maar bij het uitkomen van de bocht laat hij genoeg ruimte over zodat nummer 7 ook kan uitaccelereren. En zo heb je een daadwerkelijk gevecht :)

In het hele filmpje gaan geen van beide auto's van de baan en gaan ze regelmatig samen, naast elkaar, door de bocht. Dat is iets dat je in de F1 gewoon niet ziet omdat er altijd iemand van mening is dat hij het recht heeft op de bocht en dus om de ander van de baan te duwen.
pi_205456751
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 17:10 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Perez moet niemand voor laten, hij moet ruimte laten en heeft dat gedaan.

De stewards hebben niemand bestraft, dat alleen is al al het bewijs dat je nodig hebt om die gigantische plaat voor je kop ongelijk te geven.
:')

Want ze kunnen niet denken dat er helemaal niemand geraakt is en een penalty voor 'causing a collision' dus sowieso niet gepast is?

Andersom is Russell niet bestraft voor forcing another driver off the track, en is dat, volgens jouw logica, het bewijs dat Russell het gelijk aan zijn kant had.

Je ongelijk ga je toch niet toegeven, aangezien je zelfs schriftelijk bewijs voor hoe ver Russell naast Perez moet zitten en wanneer compleet negeert en gewoon terug cirkelt en je eigen fantasie voor waarheid houdt.
  maandag 25 juli 2022 @ 19:58:22 #175
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_205456757
Volgens mij wordt het tijd voor een nieuw raceweekend en andere dingen om over te praten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')