abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 juli 2022 @ 15:08:15 #1
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205443188
Beste mensen,


Ik heb buiten wat wiet planten staan die het best goed doen. Ik had vorig week last van een slakkenplaag. Dit heb ik opgelost door cacaodoppen in mijn tuin te gooien. Echter zie ik nu weer de bladeren veranderen en het lijkt of ze beschadigd zijn.
Weet iemand wat dit is?





If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  Spellchecker zondag 24 juli 2022 @ 15:18:07 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205443327
Onduidelijke foto's.

Hebben ze last van de hitte?
  zondag 24 juli 2022 @ 18:33:03 #3
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205446676
quote:
18s.gif Op zondag 24 juli 2022 15:08 schreef britneycheers het volgende:
Beste mensen,

Ik heb buiten wat wiet planten staan die het best goed doen. Ik had vorig week last van een slakkenplaag. Dit heb ik opgelost door cacaodoppen in mijn tuin te gooien. Echter zie ik nu weer de bladeren veranderen en het lijkt of ze beschadigd zijn.
Weet iemand wat dit is?

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Die gaatjes zijn slakkenvraat. :P
soooo, da's mooi!
  zondag 24 juli 2022 @ 18:54:24 #4
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205446966
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 15:18 schreef maily het volgende:
Onduidelijke foto's.

Hebben ze last van de hitte?
Ze staan wel vol in de zon maar ik geef dagelijks water en verse voeding.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  zondag 24 juli 2022 @ 18:55:18 #5
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205446986
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:33 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Die gaatjes zijn slakkenvraat. :P
Dus niks om mijn zorgen over te maken nu?

Heb voor de zekerheid mijn planten bespoten met groene zeep en melk ( las ik op wietforum).
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  zondag 24 juli 2022 @ 18:57:53 #6
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205447022
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:55 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Dus niks om mijn zorgen over te maken nu?

Heb voor de zekerheid mijn planten bespoten met groene zeep en melk ( las ik op wietforum).
Ik zie niets ernstigs. Je moet je pas zorgen maken bij geel en bruin blad. De zeep en melk tip is tegen bladluizen. Je kan beter de melk vervangen door spiritus en dat weer verdunnen met water.
soooo, da's mooi!
  zondag 24 juli 2022 @ 19:00:05 #7
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205447058
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 18:57 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Ik zie niets ernstigs. Je moet je pas zorgen maken bij geel en bruin blad. De zeep en melk tip is tegen bladluizen. Je kan beter de melk vervangen door spiritus en dat weer verdunnen met water.
Thanks ik zal ze eens in de zoveel dagen besproeien met een klein beetje spiritus.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  zondag 24 juli 2022 @ 19:01:18 #8
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205447079
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 19:00 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Thanks ik zal ze eens in de zoveel dagen besproeien met een klein beetje spiritus.
Beetje afwasmiddel is ook voldoende tegen luizen hoor. Standaard Dreft of een goedkoper merk.
soooo, da's mooi!
pi_205577525
Inderdaad lastig te herkennen op de foto's... Maar wanneer je vlekjes op de bovenkant van het blad ziet, dan moet je eens aan de onderkant van dat blad kijken, dat is waar de meeste ongedierte huishuid op de plant. Koop ook een kleine pocket microscoop 100x vergroting is genoeg. Wanneer je kleine beestjes ziet bekijk ze met de microscoop om te determineren wat het is.

Een getraind oog kan in veel gevallen al aan de schade zien wie de boosdoener is. Meest voorkomend is Trips, nog vroege besmetting met trips valt op door zilverkleurige vlekjes (soms langwerpig) op de bovenkant van het blad. De larve die het veroorzaakt zit aan de onderkant. Bij lange besmetting en heel veel trips vind je zelfs dor dood blad.

Spint veroorzaakt kleine gele speldenpuntjes aan de bovenkant, dat is waar het blad door de babyspintjes wordt geprikt aan de onderkant. Hoe meer kleine gele puntjes hoe erger de besmetting dan zul je ook duidelijk spint web onder het blad vinden. Doe je niets dan kunnen ze de bloemknoppen zelfs geheel dichtspinnen die dan gaan rotten.

Witte vlieg veroorzaakt o.a. meeldauw besmetting, ook dit zit dan hoofdzakelijk weer aan de onderkant van het blad.

Een plant die continue wordt lek geprikt is daarnaast vatbaar voor andere ziektes. virussen en schimmels.

Helaas een getraind oog krijg je alleen door enige besmettingen op te lopen en te doorstaan. Dus begin met de pocket microscoop en kijk wat het is wat je onder op het beschadigd blad ziet kruipen. Dan kun je determineren en gericht bestrijden.

Preventief bestrijden kun je eventueel door spuiten met brandnetel thee... En spuit dan vooral de onderkant van het blad, alleen bovenop spuiten heeft niet zoveel effect. Bloeit de plant nog niet dan kun je best vaker spuiten. Spuit dan ook zo nu en dan eens met gedemineraliseerd water. Want bv. kraanwater bevat veel kalk etc. water verdampt kalk vlekken blijven dan achter. Dit hoort niet op het blad op te hopen, dit spoel je dan dus weer af door te spuiten met mineraal vrij water. Wanneer de plant bloeit zit je toch al zowat op het eind en dan moet je met spuiten wat indammen, teveel water tussen de bloemknoppen spuiten zou weer rot (grauwe schimmel) in de bloem kunnen veroorzaken.

Dus het blijft opletten, op en naar de juiste plekjes kijken, altijd de onderkant van het blad inspecteren en determineren en er bij tijds bovenop zitten voordat het een plaag wordt.

Verdiep je een beetje in ziektes en plagen door het op te zoeken en er over te lezen. Zo bestaat er ook iets als Allelophatie hier kun je als tuinder je voordeel mee halen. B.v. Witte vlieg heeft de schurft aan Afrikaantjes, deze plantjes verspreiden een stofje die de witte vlieg weg houd. Bladluis is geen vriendje van de Lavendel. Dus zo kun je preventief werken door plantensoorten elkaar te laten ondersteunen. *O* ^O^

Voorbeeldje van foute combi want kan ook de andere kant op werken, Wiet en tomaat zijn beide vatbaar voor witte vlieg, dus wiet en tomaat in de tuin, fout/fout -O- Afrikaantje en tomaat win/win *O* Idem dito voor tomaat en wiet beide vatbaar voor Bladluis en botrytis. Dus wiet combineren met lavendel. win/win *O* Aardappel is naast tomaat ook een nachtschadegewas, beide vatbaar voor botrytis... Heb je wiet in de tuin en een aardappelboer dichtbij wonen. Opletten voor botrytis (toprot) dus, kans dat deze schimmel overwaait is zeer groot. Want na de aardappeloogst blijft er veel op het veld achter wat de boer gewoon laat wegrotten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 08-08-2022 06:58:55 ]
  maandag 8 augustus 2022 @ 14:00:18 #10
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205580138
url=https://postimg.cc/w1p21jJC][/url]



Dit is een foto van de onderkant van de bladeren.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  maandag 8 augustus 2022 @ 14:03:11 #11
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205580154


Hier hebben de bladeren een bruine kleur, kan dit mogelijk verbranding zijn?
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  donderdag 11 augustus 2022 @ 23:41:02 #12
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205613496
L
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:50:23 #13
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205615032
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:03 schreef britneycheers het volgende:
[ link | afbeelding ]

Hier hebben de bladeren een bruine kleur, kan dit mogelijk verbranding zijn?
Nee, dan gaan bladeren krullen. Het lijkt wel een schimmel.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:20:05 #14
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205652061
Heb er twee in mijn tuin gezet en toen ze ongeveer 30 cm groot waren haalde ik er elke dag slakken uit, de takjes bogen gewoon door door die grote vieze bruine slakken. Dacht echt dat ze afgeschreven waren door die k*tslakken maar nu zijn de plantjes ruim een meter hoog en zien er tiptop uit. Stam is nu 1,5 cm dik en onderaan verhout en heb er nog geen slak weer in gezien. Geen idee waarom niet. Heb ze in de volle grond gezet en af en toe, als de bladeren wat lichter worden, krijgen ze wat zelfgemaakte voeding.
To BG or not to BG!
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:21:05 #15
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205652072
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 14:03 schreef britneycheers het volgende:
[ link | afbeelding ]

Hier hebben de bladeren een bruine kleur, kan dit mogelijk verbranding zijn?
Verbranding lijkt me sterk. Heb ze altijd in de volle grond, vol in de zon en nog nooit verbranding gehad, ze kunnen goed tegen de volle zon, liever juist veel zon denk ik.
To BG or not to BG!
  dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:26:03 #16
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_205652129
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 06:43 schreef Watuntrik het volgende:
Inderdaad lastig te herkennen op de foto's... Maar wanneer je vlekjes op de bovenkant van het blad ziet, dan moet je eens aan de onderkant van dat blad kijken, dat is waar de meeste ongedierte huishuid op de plant. Koop ook een kleine pocket microscoop 100x vergroting is genoeg. Wanneer je kleine beestjes ziet bekijk ze met de microscoop om te determineren wat het is.

Een getraind oog kan in veel gevallen al aan de schade zien wie de boosdoener is. Meest voorkomend is Trips, nog vroege besmetting met trips valt op door zilverkleurige vlekjes (soms langwerpig) op de bovenkant van het blad. De larve die het veroorzaakt zit aan de onderkant. Bij lange besmetting en heel veel trips vind je zelfs dor dood blad.

Spint veroorzaakt kleine gele speldenpuntjes aan de bovenkant, dat is waar het blad door de babyspintjes wordt geprikt aan de onderkant. Hoe meer kleine gele puntjes hoe erger de besmetting dan zul je ook duidelijk spint web onder het blad vinden. Doe je niets dan kunnen ze de bloemknoppen zelfs geheel dichtspinnen die dan gaan rotten.

Witte vlieg veroorzaakt o.a. meeldauw besmetting, ook dit zit dan hoofdzakelijk weer aan de onderkant van het blad.

Een plant die continue wordt lek geprikt is daarnaast vatbaar voor andere ziektes. virussen en schimmels.

Helaas een getraind oog krijg je alleen door enige besmettingen op te lopen en te doorstaan. Dus begin met de pocket microscoop en kijk wat het is wat je onder op het beschadigd blad ziet kruipen. Dan kun je determineren en gericht bestrijden.

Preventief bestrijden kun je eventueel door spuiten met brandnetel thee... En spuit dan vooral de onderkant van het blad, alleen bovenop spuiten heeft niet zoveel effect. Bloeit de plant nog niet dan kun je best vaker spuiten. Spuit dan ook zo nu en dan eens met gedemineraliseerd water. Want bv. kraanwater bevat veel kalk etc. water verdampt kalk vlekken blijven dan achter. Dit hoort niet op het blad op te hopen, dit spoel je dan dus weer af door te spuiten met mineraal vrij water. Wanneer de plant bloeit zit je toch al zowat op het eind en dan moet je met spuiten wat indammen, teveel water tussen de bloemknoppen spuiten zou weer rot (grauwe schimmel) in de bloem kunnen veroorzaken.

Dus het blijft opletten, op en naar de juiste plekjes kijken, altijd de onderkant van het blad inspecteren en determineren en er bij tijds bovenop zitten voordat het een plaag wordt.

Verdiep je een beetje in ziektes en plagen door het op te zoeken en er over te lezen. Zo bestaat er ook iets als Allelophatie hier kun je als tuinder je voordeel mee halen. B.v. Witte vlieg heeft de schurft aan Afrikaantjes, deze plantjes verspreiden een stofje die de witte vlieg weg houd. Bladluis is geen vriendje van de Lavendel. Dus zo kun je preventief werken door plantensoorten elkaar te laten ondersteunen. *O* ^O^

Voorbeeldje van foute combi want kan ook de andere kant op werken, Wiet en tomaat zijn beide vatbaar voor witte vlieg, dus wiet en tomaat in de tuin, fout/fout -O- Afrikaantje en tomaat win/win *O* Idem dito voor tomaat en wiet beide vatbaar voor Bladluis en botrytis. Dus wiet combineren met lavendel. win/win *O* Aardappel is naast tomaat ook een nachtschadegewas, beide vatbaar voor botrytis... Heb je wiet in de tuin en een aardappelboer dichtbij wonen. Opletten voor botrytis (toprot) dus, kans dat deze schimmel overwaait is zeer groot. Want na de aardappeloogst blijft er veel op het veld achter wat de boer gewoon laat wegrotten.
Cool. De boer naast mij heeft vorige maand afrikaantjes gezaait. Komt mooi uit dus.
To BG or not to BG!
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:50:32 #17
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205723136
Wat ik mij afvraag is wanneer ze nu is in de bloei gaan? Ze zijn nu 2,5 m hoog en er gebeurt nog niks. Ik dacht dat autoflowers in juni klaar waren?

Ze staan tevens wel in de volle grond.

Het is niet prettig want mijn buren beginnen ook al vragen te stellen.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:08:39 #18
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205723472
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 15:50 schreef britneycheers het volgende:
Wat ik mij afvraag is wanneer ze nu is in de bloei gaan? Ze zijn nu 2,5 m hoog en er gebeurt nog niks. Ik dacht dat autoflowers in juni klaar waren?

Ze staan tevens wel in de volle grond.

Het is niet prettig want mijn buren beginnen ook al vragen te stellen.
Je hebt toch wel de juiste planten eh? :D
soooo, da's mooi!
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:17:47 #19
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205723587
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:08 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Je hebt toch wel de juiste planten eh? :D
Heb gefemineerd zaad gekocht maar dat zegt natuurlijk niks. Er zitten wel witte haartjes/ bloemetjes aan.

If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:19:32 #20
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205723618
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:17 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Heb gefemineerd zaad gekocht maar dat zegt natuurlijk niks. Er zitten wel witte haartjes/ bloemetjes aan.

[ link | afbeelding ]
Hebben die dingen geen bestuiving nodig? De bladeren vertonen wat lichtgroene adertjes. Misschien wat voedingstekorten?
soooo, da's mooi!
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:24:51 #21
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205723708
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:19 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Hebben die dingen geen bestuiving nodig? De bladeren vertonen wat lichtgroene adertjes. Misschien wat voedingstekorten?
Het gekke is dat telkens als ik kweek voeding geef de bladeren rare kleuren krijgen en gekke plekken. Ik had aan het begin van mijn kweek nieuwe voeding, mest en korrels er in gedaan en de planten hadden geen problemen op de slakken na. Sinds ik met kweekvoeding ben begonnen heb ik opeens bladproblemen. Ik vermoed dat ze teveel voeding krijgen.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:25:45 #22
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_205723720
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:24 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Het gekke is dat telkens als ik kweek voeding geef de bladeren rare kleuren krijgen en gekke plekken. Ik had aan het begin van mijn kweek nieuwe voeding, mest en korrels er in gedaan en de planten hadden geen problemen op de slakken na. Sinds ik met kweekvoeding ben begonnen heb ik opeens bladproblemen. Ik vermoed dat ze teveel voeding krijgen.
Jep, overdaad schaadt. Geef je kunstmest of organische voeding?
soooo, da's mooi!
pi_205723836
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:17 schreef britneycheers het volgende:

[..]
Heb gefemineerd zaad gekocht maar dat zegt natuurlijk niks. Er zitten wel witte haartjes/ bloemetjes aan.

[ link | afbeelding ]
Als het autoflowers zijn dan zie je na 2-3 weken al witte haren en met 4-6 weken moet je al echt toppen hebben.


Zo niet heb je een 'normale' plant. Dan gaat tie pas bloeien ergens in okt als er minder dan 12 uur licht per dag is.
  maandag 29 augustus 2022 @ 13:24:26 #24
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205783777
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:25 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
Jep, overdaad schaadt. Geef je kunstmest of organische voeding?
Organisch. Ik denk dat het trouwens calcium tekort is. Ik heb vandaag wat kalk gekocht en hopelijk blijven de roestplekken nu weg.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
  maandag 29 augustus 2022 @ 13:27:37 #25
389558 britneycheers
It's Britney Bitch
pi_205783795
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2022 16:38 schreef dexamfetamine het volgende:

[..]
Als het autoflowers zijn dan zie je na 2-3 weken al witte haren en met 4-6 weken moet je al echt toppen hebben.


Zo niet heb je een 'normale' plant. Dan gaat tie pas bloeien ergens in okt als er minder dan 12 uur licht per dag is.
Ik had begrepen dat dit autoflowers zijn. Maar het bedrijf zei dat zolang ze door kunnen groeien ze niet de bloei ingaan. In mijn geval staan ze in de volle grond dus is het gewoon wachten tot september/oktober.

Ik had ze dus beter in een pot kunnen doen dan waren ze nu al klaar.
If you're easy to get, you are probably easy to forget.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')