Weten jullie hoe begravenissen bij jehova's getuigen in zijn werk gaat?
Een van mijn mentorleerlingen haar vader is namelijk overleden,
en ik zou graag weten hoe het zit met begraven.
Hebben ze daar nog een speciaal ritueel voor, of niet?
En willen ze graag alleen met familie, of zijn anderen ook welkom?
Alvast bedankt
Wolkje
quote:Oops Sorry, wat kinderachtig van me...
Op donderdag 6 februari 2003 00:30 schreef Gertsan het volgende:
-edit-gut, wat grappig
Ik denk dat de begravenissen hetzelfde zullen gaan als gewoon katholieke of andere begravenissen.. Men zal in het zwart gekleed gaan ed.
Er zal waarschijnlijk wel andere liederen en gebeden zijn...
quote:Kee
Op donderdag 6 februari 2003 00:32 schreef Gertsan het volgende:[..]
Oops Sorry, wat kinderachtig van me...
quote:Ja, ik denk het ook,
Ik denk dat de begravenissen hetzelfde zullen gaan als gewoon katholieke of andere begravenissen.. Men zal in het zwart gekleed gaan ed.Er zal waarschijnlijk wel andere liederen en gebeden zijn...
Hopelijk weet iemand hier er iets over,
ben wel benieuwd eigenlijk.
quote:Weet google niets?? Er zal toch wel een of andere community zijn?? Maar ik denk dat het verschil toch de denk wijze zal zijn over de overledene. Zij hebben (volgens mij) een andere redenatie van sterven en het hiernamaals dan de katholieke mensen...
Op donderdag 6 februari 2003 00:35 schreef shmoopy het volgende:[..]
Kee
[..]Ja, ik denk het ook,
en erg sober vermoed ik.Hopelijk weet iemand hier er iets over,
ben wel benieuwd eigenlijk.
quote:Ze hebben inderdaad een andere kijk op het hele geloofgebeuren (wat heet
Op donderdag 6 februari 2003 00:38 schreef Gertsan het volgende:
Zij hebben (volgens mij) een andere redenatie van sterven en het hiernamaals dan de katholieke mensen...
Persoonlijk vind ik dat je iedereen in zijn waarde moet laten, zeker wat geloof betreft. Echter toen iklaatst door zo iemand werd aangesproken en met hem een discussie over zoiets als bloedtransfusie had draaide mijn maag zo'n beetje om.
Ik vroeg hem; als je 1 kind hebt, dat kind ligt in het ziekenhuis en kan gered worden als ze een transfussie krijgt. Zonder gaat ze dood, met blijft ze leven, wat doe je....
De persoon stand te dralen en te twijfelen en zei uiteindelijk; dan maar geen transfussie......
quote:Hmm.. ik blijf het toch maar een vreemd geloof vinden.. 't Is bijna niet te geloven dat Jehova's getuigen hun enige kind liever laten sterven dan het een bloedtransfusie te laten ondergaan.. Daar kan ik toch echt met m'n kop niet bij..
Op donderdag 6 februari 2003 01:32 schreef Gompy58 het volgende:
geloof me, dat is het geloof. Eenmaal eruit houd in dat alle banden doorgesneden worden EN blijven....Persoonlijk vind ik dat je iedereen in zijn waarde moet laten, zeker wat geloof betreft. Echter toen iklaatst door zo iemand werd aangesproken en met hem een discussie over zoiets als bloedtransfusie had draaide mijn maag zo'n beetje om.
Ik vroeg hem; als je 1 kind hebt, dat kind ligt in het ziekenhuis en kan gered worden als ze een transfussie krijgt. Zonder gaat ze dood, met blijft ze leven, wat doe je....
De persoon stand te dralen en te twijfelen en zei uiteindelijk; dan maar geen transfussie......
Ze gaan gewoon te ver, en opzich heb ik best respect voor alle gelovigen maar het is toch wel moeilijk vind ik om dan mijn mond te houden als ik die mensen aan de deur krijg.
En ja dat van die bloed transfusie, daar kan ik gewoon niet bij. Maar hun reactie is dat het gods wil is en daarmee uit. God bepaald wat hij doet en niet wij. Dan ben je natuurlijk snel uitgepraat. En of mijn respect dan ook zover gaat, nou dat betwijfel ik.
quote:ik heb hier ooit een reportage over gezien ja.... dan hou je echt weinig van je kind als je het mij vraagt...
Op donderdag 6 februari 2003 01:32 schreef Gompy58 het volgende:
geloof me, dat is het geloof. Eenmaal eruit houd in dat alle banden doorgesneden worden EN blijven....Persoonlijk vind ik dat je iedereen in zijn waarde moet laten, zeker wat geloof betreft. Echter toen iklaatst door zo iemand werd aangesproken en met hem een discussie over zoiets als bloedtransfusie had draaide mijn maag zo'n beetje om.
en wat betreft de begrafenis zelf.... weet ik eigenlijk niet....
ik weet wel dat bij moslims (en verbeter me als ik het fout heb)
* vrouwen niet op de begrafenis komen
* het lijk in een laken/doek wordt gewikkeld, en dan zo in het graf wordt gelegd....
misschien dat jehova's het ook zo doen...
(bij katholieken was het vroeger overigens ook zo ( dat laken dan))
Ze hebben alleen een afwijkende visie (ten opzichte van andere christenen) wat betreft wat er met een gestorven Jehova's getuige gebeurt na zijn dood.
Kort gezegd komt het er op neer dat ze denken dat je in een soort zieleslaap komt tot het moment dat Jezus terug komt op aarde. En dan wordt iedereen opeens wakker en begint de grote "schapen van de bokken scheidt show"
Maar dat is een theologisch detail.
offtopic: er werd eerder gezegd dat JG geen bloedtransfusie willen omdat God bepaalt wat er met iemand gebeurt en je dus niet in mag grijpen.
Dat klopt niet, het bloedtransfusie probleem is er omdat ze een bepaalde bijbeltekst erbij halen waaruit zou blijken dat in je bloed je ziel of de essentie van je wezen zit. Die mag dus nooit heen en weer gaan tussen verschillende mensen.
"Niet ingrijpen" vind je meer onder extreem zwaar gereformeerden. Die zijn vaak tegen inentingen en in een enkel geval zelfs tegen het dragen van autogordels.. tjah beats me..
De JG hebben trouwens wel meer van die rare kronkels die gebaseerd zijn op 1 of 2 losse bijbelteksten (in hun eigen aangepaste bijbelvertaling, de "Nieuwe Wereld Vertaling")
De reden dat ze geen verjaardagen vieren is bijvoorbeeld dat er in heel de Bijbel maar twee keer gesproken wordt over een geboortedag (door Job en door Elisa), en in beide gevallen vervloeken ze die dag..
Jij begrijp
Wat zou je doen als je in je fanatieke jaren streng Jehova bent, je kind laat overlijden, en na een jaar of 15 'het licht' ziet en dan niet meer zo sterk in het geloof gelooft? Volgens mij wil je dan het liefst door de grond zakken...
quote:jij ook!
Op vrijdag 7 februari 2003 03:57 schreef klOkproductions het volgende:
sterkte!!!!!
quote:Vanuit hun geloofsovertuiging gezien is het niet vreemd. Hun geloofsovertuiging is dat God beschikt. Ikzelf houd bij voorkeur nog ruimte over dat de mens hierbij wikt
Ik vroeg hem; als je 1 kind hebt, dat kind ligt in het ziekenhuis en kan gered worden als ze een transfussie krijgt. Zonder gaat ze dood, met blijft ze leven, wat doe je....De persoon stand te dralen en te twijfelen en zei uiteindelijk; dan maar geen transfussie......
quote:Er wordt in de bijbel wel gesproken dat de ziel van een dier in het bloed zit, maar er staat hier duidelijk bij dat het de ziel van een dier betreft. Waarschijnlijk is dit in hun eigen vertaling net iets anders vertaald en/of wordt het anders geinterpreteerd.
offtopic: er werd eerder gezegd dat JG geen bloedtransfusie willen omdat God bepaalt wat er met iemand gebeurt en je dus niet in mag grijpen.
Dat klopt niet, het bloedtransfusie probleem is er omdat ze een bepaalde bijbeltekst erbij halen waaruit zou blijken dat in je bloed je ziel of de essentie van je wezen zit. Die mag dus nooit heen en weer gaan tussen verschillende mensen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |