abonnement Unibet Coolblue
pi_205382977
Ik begrijp er geen drol van.
Heb een stekker in de keukenmuur en een aparte groep in de meterkast.


Wat mis ik hier? Je stop gewoon toch de stekker erin?
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 21:24:49 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205383000
quote:
9s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:23 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik begrijp er geen drol van.
Heb een stekker in de keukenmuur en een aparte groep in de meterkast.

Waarom zou je dan nog een elektricien nodig hebben?

Over zie je dat het door een officieel electrien aangesloten moet worden.

Wat mis ik hier? Je stop gewoon toch de stekker erin?
Nou, ieder kooktoestel dient anders aangesloten te worden.
Het ligt eraan wat voor kookgroep je hebt, is dit 3fase (3x400V) of is dit een kookgroep (2x230V).

Inductiekookplaten worden vaak ook niet met een stekker eraan verkocht, om te voorkomen dat zomaar mensen klakkeloos de stekker er maar in doen. Van het zal wel goed weeeezen...
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 21:26:28 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205383025
En vervolgens garantie moeten gaan claimen omdat ze hun nieuwe inductiekookplaat op die manier opgeblazen hebben...
pi_205383032
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Nou, ieder kooktoestel dient anders aangesloten te worden.
Het ligt eraan wat voor kookgroep je hebt, is dit 3fase (3x400V) of is dit een kookgroep (2x230V).

Inductiekookplaten worden vaak ook niet met een stekker eraan verkocht.
Joep de opzichter die me al een week negeert heeft ooit bij bezichtiging gezegd dat ik 3 moet hebben
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205383046
Er zijn verschillende manieren waarop een Perilex contactdoos kan worden aangesloten. Bijvoorbeeld op een 3-fasen 3x16A krachtgroep, of op een 2x16A kookgroep.

Daarnaast is er voor het aansluiten van een kookgroep geen officiële standaard. Vaak zitten beide nulcontacten bovenaan, maar ik ben ook al andere varianten tegengekomen.

Is de stekker aangesloten voor een kookgroep en steek je hem in een Perilex contactdoos op een 3-fasen krachtgroep? Dan overleeft je kookplaat het waarschijnlijk niet. Andersom is wat minder desastreus, maar nog steeds niet iets wat ik zomaar zou proberen. Er zijn varianten denkbaar waar de plaat prima werkt, maar je ongemerkt een brandgevaarlijke situatie hebt gecreëerd bijvoorbeeld omdat er maar 1 nuldraad is aangesloten die flink kan worden overbelast.

Dus zomaar de stekker erin steken, moet je nooit doen.

Heb je affiniteit met elektra, kun je de aansluitschema's lezen, heb je adereindhulzen en een bijbehorende tang en snap je hoe dat werkt? Dan kom je er zelf ook wel aan uit. Anders is die vakman misschien geen slecht plan.
pi_205383047
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:26 schreef Vonkenboer het volgende:
En vervolgens garantie moeten gaan claimen omdat ze hun nieuwe inductiekookplaat op die manier opgeblazen hebben...
Ik wil dus zoveel mogelijk info hebben want ik begrijp dit hele gedoe niet :@
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205383065
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:27 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Joep de opzichter die me al een week negeert heeft ooit bij bezichtiging gezegd dat ik 3 moet hebben
Maar wat verwacht je nu? Serieuze reacties? ;)

Want dan hebben we informatie nodig:

- welke merk / type kookplaat heb je
- welke aansluiting heb je aan de wand
- heb je een aansluiting aan de wand?
- zit er een stekker aan je kookplaat?
- wat voor stekker zit er aan je kookplaat?

Met die antwoorden kunnen wij weer een paar vragen stellen en je verder helpen.
pi_205383070
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:28 schreef XanderH het volgende:
Er zijn verschillende manieren waarop een Perilex contactdoos kan worden aangesloten. Bijvoorbeeld op een 3-fasen 3x16A krachtgroep, of op een 2x16A kookgroep.

Daarnaast is er voor het aansluiten van een kookgroep geen officiële standaard. Vaak zitten beide nulcontacten bovenaan, maar ik ben ook al andere varianten tegengekomen.

Is de stekker aangesloten voor een kookgroep en steek je hem in een Perilex contactdoos op een 3-fasen krachtgroep? Dan overleeft je kookplaat het waarschijnlijk niet. Andersom is wat minder desastreus, maar nog steeds niet iets wat ik zomaar zou proberen. Er zijn varianten denkbaar waar de plaat prima werkt, maar je ongemerkt een brandgevaarlijke situatie hebt gecreëerd bijvoorbeeld omdat er maar 1 nuldraad is aangesloten die flink kan worden overbelast.

Dus zomaar de stekker erin steken, moet je nooit doen.

Heb je affiniteit met elektra, kun je de aansluitschema's lezen, heb je adereindhulzen en een bijbehorende tang en snap je hoe dat werkt? Dan kom je er zelf ook wel aan uit. Anders is die vakman misschien geen slecht plan.
Ik begrijp er nagenoeg nog niks van maar ik ga morgen wel weer de woningbouw bellen.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205383092
Als je de woningbouw moet gaan bellen, ben je hier blijkbaar niet zelf toe in staat en zou ik meteen de vakman maar bellen.

Als je een foto hebt van de groepenkast en van het aansluitschema van de kookplaat, en als je een tweepolige spanningsmeter hebt en kunt gebruiken, heb je alle info die je nodig kunt hebben.
pi_205383093
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar wat verwacht je nu? Serieuze reacties? ;)

Want dan hebben we informatie nodig:

- welke merk / type kookplaat heb je
- welke aansluiting heb je aan de wand
- heb je een aansluiting aan de wand?
- zit er een stekker aan je kookplaat?
- wat voor stekker zit er aan je kookplaat?

Met die antwoorden kunnen wij weer een paar vragen stellen en je verder helpen.
Ik heb nog geen kookplaat. Heb stekker in de muur en meterkast. Moet fase 3 hebben geloof ik.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205383114
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:31 schreef mascara-klodder het volgende:

Moet fase 3 hebben geloof ik.
Een foto van de groepenkast maakt dit ongetwijfeld duidelijk.
pi_205383143
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:31 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik heb nog geen kookplaat. Heb stekker in de muur en meterkast. Moet fase 3 hebben geloof ik.
Hoe moeten wij nu uit je reacties halen of je wel of niet een kookplaat hebt?
pi_205383145
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:31 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik heb nog geen kookplaat. Heb stekker in de muur en meterkast. Moet fase 3 hebben geloof ik.
Zie je dit in de keuken?

pi_205383164
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:34 schreef Piles het volgende:

[..]
Zie je dit in de keuken?

[ afbeelding ]
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205383171
Meterkast is ook aangepast
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205383207
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:34 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe moeten wij nu uit je reacties halen of je wel of niet een kookplaat hebt?
Sorry als dit onduidelijk was :*
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205383245
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:36 schreef mascara-klodder het volgende:
Meterkast is ook aangepast
Mooi, hoe ziet deze er nu dan uit? ;)

Je kunt er met deze info werkelijk niets zinnigs over zeggen. Een Perilex contactdoos wordt zowel voor een krachtgroep als voor een kookgroep gebruikt en een nieuwe meterkast kan zowel een krachtgroep als een kookgroep bevatten. En dingen die opzichters van een woningcorporatie roepen neem ik persoonlijk niet direct voor waar aan.

[ Bericht 2% gewijzigd door XanderH op 18-07-2022 21:48:56 ]
  maandag 18 juli 2022 @ 22:10:26 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_205383634
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:40 schreef XanderH het volgende:

[..]
Mooi, hoe ziet deze er nu dan uit? ;)

Je kunt er met deze info werkelijk niets zinnigs over zeggen. Een Perilex contactdoos wordt zowel voor een krachtgroep als voor een kookgroep gebruikt.
en ook nog voor meerstanden-ventilatie boxen :)
Tot nooit .......
  Moderator maandag 18 juli 2022 @ 22:10:50 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_205383643
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:35 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
[ link | afbeelding ]
Een perilex aansluiting is in gebruik als je 2x230V hebt maar ook bij 3 fase.
Kortom veel meer dan dat die in je keuken zit kun je nu niet zeggen..

Jaren geleden al eens een topic over perilex geschreven, maar ik zie dat niet alle plaatjes het meer doen.
K&W / Elektrisch koken; perilex aansluiten #3
pi_205383773
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 22:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
en ook nog voor meerstanden-ventilatie boxen :)
Klopt, heb ook zo'n ding op zolder hangen.
  maandag 18 juli 2022 @ 22:20:45 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205383795
Ik zou toch inderdaad maar de woningbouw bellen. Die moeten je kunnen vertellen wat voor toestel je in jouw keuken kunt aansluiten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205384200
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 22:20 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou toch inderdaad maar de woningbouw bellen. Die moeten je kunnen vertellen wat voor toestel je in jouw keuken kunt aansluiten.
Waarom zou je gaan bellen voor iets wat je met zekerheid in je eigen meterkast kunt zien?

Het zou niet de eerste keer zijn dat een woningbouwvereniging maar wat roept, zonder te weten wat er nu precies in hun eigen woning zit.

Ik heb als monteur gewerkt voor een installatiebedrijf wat veel storingen vanuit een woningbouwvereniging kreeg en vond het toch triest hoe weinig men van het eigen woningbestand wist. In één appartementcomplex zat een schakeling waarbij de kookplaat pas spanning kreeg wanneer de mechanische ventilatie op de hoogste stand werd ingeschakeld (om te voorkomen dat de kookplaat werd gebruikt zonder afzuiging / om geuroverlast tegen te gaan). Dat leverde bij iedere nieuwe bewoner standaard een storing "Perilex contactdoos kookplaat werkt niet" op. Men heeft het blijkbaar nooit voor elkaar gekregen om dit zelf tegen nieuwe bewoners te kunnen vertellen. :{
  maandag 18 juli 2022 @ 23:34:12 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205384548
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 22:53 schreef XanderH het volgende:

[..]
Waarom zou je gaan bellen voor iets wat je met zekerheid in je eigen meterkast kunt zien?

Het zou niet de eerste keer zijn dat een woningbouwvereniging maar wat roept, zonder te weten wat er nu precies in hun eigen woning zit.

Ik heb als monteur gewerkt voor een installatiebedrijf wat veel storingen vanuit een woningbouwvereniging kreeg en vond het toch triest hoe weinig men van het eigen woningbestand wist. In één appartementcomplex zat een schakeling waarbij de kookplaat pas spanning kreeg wanneer de mechanische ventilatie op de hoogste stand werd ingeschakeld (om te voorkomen dat de kookplaat werd gebruikt zonder afzuiging / om geuroverlast tegen te gaan). Dat leverde bij iedere nieuwe bewoner standaard een storing "Perilex contactdoos kookplaat werkt niet" op. Men heeft het blijkbaar nooit voor elkaar gekregen om dit zelf tegen nieuwe bewoners te kunnen vertellen. :{
Omdat TS er geen kaas van heeft gegeten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205384590
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 23:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Omdat TS er geen kaas van heeft gegeten.
Dan plaatst ze even een foto van de groepenkast, heeft ze binnen 5 minuten een reactie met uitsluitsel.

En daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan het antwoord van de eerste de beste die bij de woningbouwvereniging de telefoon oppakt.
  maandag 18 juli 2022 @ 23:48:23 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205384607
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 23:44 schreef XanderH het volgende:

[..]
Dan plaatst ze even een foto van de groepenkast, heeft ze binnen 5 minuten een reactie met uitsluitsel.

En daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan het antwoord van de eerste de beste die bij de woningbouwvereniging de telefoon oppakt.
De woningbouw is toch wel de partij waar ze moet zijn als ze tegen problemen aanloopt.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')