abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205352211

Rationing of energy in Europe cannot be ruled out, the boss of energy giant Shell has warned, due to worries over the supply of gas from Russia.

Speaking at an energy conference, Ben van Beurden said a "really tough winter in Europe" was ahead, with energy prices set to see "significant" rises.

Energy prices jumped earlier this year after Russia invaded Ukraine.

Russia has also been accused of using gas "as a weapon" by limiting supplies in response to EU sanctions.

Last month, Germany moved closer to gas rationing after it triggered the "alarm" stage of an emergency gas plan to deal with shortages, amidst fears of tighter supplies. The highest level of the plan would allow the state to intervene and prioritise energy allocation to households and emergency services.

This week, Russian natural gas supplies to Germany via the Baltic Sea pipeline Nord Stream 1 were halted for 10 days of annual maintenance work, but there are fears that supplies may not restart.

Italy has also reported shortages in gas supply, with Italian energy giant Eni revealing last month it was only getting half of the 63 million cubic metres per day it had requested from Gazprom.

Speaking at the Aurora Spring Conference in Oxford, Mr van Beurden said: "It will be a really tough winter in Europe.

"Some countries will fare better than others but we will all be facing a very significant escalation in energy prices."

The EU is heavily reliant on Russian fossil fuels, with Russia supplying 40% of its natural gas. It also supplies 27% of the EU's imported oil, receiving around ¤400bn ($430bn; £341bn) a year in return.

The bloc has made moves to wean itself off Russian fossil fuels in response to war Ukraine, banning most oil imports by the end of 2022. It has committed to reducing gas imports but it's proved harder to agree further measures, such as an outright ban.

Member states have been been trying to store gas during the summer ahead of higher winter demand for fuel, but Russia's latest moves to reduce supply have deepened concerns the continent may struggle to build up sufficient reserves.

Europe's gas stocks are 62.6% full and there are fears that meeting the target of at least 80% for winter will be difficult.

Several countries, such as Poland, Bulgaria, Finland, Denmark and the Netherlands had their Russian gas deliveries suspended after they refused a Russian demand to pay in roubles.

The UK imports less than 5% of its natural gas from Russia, but is reliant on Norway for a third of supplies.

There are concerns that if Russia cuts supplies to the European Union further, or the bloc boycotts purchasing gas, then competition for supplies would increase.

So while the UK would not be as badly hit by supply disruption as the EU, it would be affected by prices rising in the global markets as demand increases.

Earlier this week, the head of the UK's energy watchdog, Ofgem, warned that domestic energy bills would rise faster this winter than previously forecast.

One industry analyst has predicted a rise of more than £1,200 a year to UK domestic bills in October. Cornwall Insight said that the typical domestic customer was likely to pay £3,244 a year from October, then £3,363 a year from January.

The government is in talks with energy firm Centrica about re-opening a giant gas storage facility in case European supplies from Russia are cut off.

https://www.bbc.com/news/business-62167060

''we will all be facing a very significant escalation in energy prices''

Hoe hoog? 10 euro per kubieke meter gas?
  Spellchecker vrijdag 15 juli 2022 @ 17:42:07 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_205352230
Daar zal meneer van Beurden zelf geen last van hebben.
pi_205352245
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 17:42 schreef maily het volgende:
Hij is al sinds 2014 baas van Shell. Poen heeft hij genoeg dat staat vast. Het gaat hier meer om zijn argument. Hoe duur zal 1 kubieke meter gas worden is meer de vraag? 10 euro ? 20 euro ?
pi_205352251
Vandaag in het FD: Shell overweegt meer geld terug te geven aan aandeelhouders ivm enorme winsten.

https://fd.nl/bedrijfslev(...)n-aan-aandeelhouders

1. Hoezo terug geven? Waarom niet de prijs verlagen, dat geld komt van consumenten. Niet van aandeelhouders :{
pi_205352260
Storm in een glas water.
pi_205352269
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 17:45 schreef Piles het volgende:
Vandaag in het FD: Shell overweegt meer geld terug te geven aan aandeelhouders ivm enorme winsten.

1. Hoezo terug geven? Waarom niet de prijs verlagen, dat geld komt van consumenten. Niet van aandeelhouders :{
Het geld om te investeren komt van aandeelhouders, die zijn ook mede eigenaar.

Maar het is wel een perverse manier om extra geld te verdienen over de ruggen van mensen die nu hun energie en brandstof amper kunnen betalen.
pi_205352346
quote:

Dat zullen ze nooit doen, dat accepteren de aandeelhouders niet. Daarom gaat UK ook extra belasting heffen via windfall-tax: https://www.reuters.com/w(...)roducers-2022-07-11/

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2022 17:58:59 ]
pi_205352508
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 17:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar het is wel een perverse manier om extra geld te verdienen over de ruggen van mensen die nu hun energie en brandstof amper kunnen betalen.
Mhoaw..beetje te makkelijk gezien de shitload aan belasting die op energie/brandstof zit.

Tijdens de corona dip hadden we ook geen medelijden met de oliebedrijven. Ik wel blij met de aandelen die ik toen gekocht heb.
  vrijdag 15 juli 2022 @ 18:22:48 #9
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_205352521
quote:

Mooi hè. Niemand valt dit op.

Volgens het nieuws kan 1/3e van de huishoudens de energie rekening niet meer betalen (best veel overigens).
Maar de bedrijven maken elk jaar monsterlijk grote winsten.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 15 juli 2022 @ 18:23:44 #10
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205352528
quote:

Dit

Zit dus een exhorbitante winst op. Tijd om die terug te eisen.
Fuck hun, jarenlang uit de maatschappij kunnen graaien en nu mogen ze wat teruggeven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Redactie Sport vrijdag 15 juli 2022 @ 18:24:20 #11
274204 crew  Mexicanobakker
pi_205352532
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 17:42 schreef maily het volgende:
Die beurt nog altijd genoeg om dat makkelijk te betalen ja
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_205352544
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 18:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit

Zit dus een exhorbitante winst op. Tijd om die terug te eisen.
Fuck hun, jarenlang uit de maatschappij kunnen graaien en nu mogen ze wat teruggeven.
Das binnenkort wel voorbij...goede recessie en de olieprijs dondert weer in elkaar.
pi_205352552
quote:

88% van de opbrengst van nederlands aardgas gaat regelrecht naar de staat. De 12% die over blijft gaan de operationele kosten nog van af. Bedenk ook dat de operationele kosten op zee 5x hoger zijn dan op productielocaties aan land. Shell heeft dus geen enkele reden of mogelijkheid het voor de consument goedkoper te maken. Bij Shell wordt overigens na dividenduitkering de resterende winst volledig geinvesteerd.

Dat bedrijf is echt zo slecht niet, maar is vaak de gebeten hont.

[ Bericht 0% gewijzigd door Makrelis op 15-07-2022 18:33:19 ]
pi_205352658
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 18:26 schreef descon het volgende:

[..]
Das binnenkort wel voorbij...goede recessie en de olieprijs dondert weer in elkaar.
Ik heb de prijs voor een vat ruwe olie (159 liter) meerdere keren in mijn leven heen en weer zien stuiteren tussen $30 en $130. Punt is dat de olieprijs maar 1/7 uitmaakt op de prijs van benzine aan de pomp. Hierdoor kunnen oliemaatschappijen vrij weinig doen. Je kunt je gaan blindstaren op de grote winsten, maar die winst wordt wereldwijd gemaakt. Toch ook een substantieel deel in Nederland. Petrochemie draait vrij goed, maar dat staat los van Oil & Energy..
pi_205352686
quote:

NWS / Spanje roomt winst banken en energiebedrijven af

Daarom doet Spanje het zo. Zouden we ook moeten doen.

1 ding is in deze tijd heel zeker: de bevolking wordt uitgekleed (gewoon omdat het kan) door entiteiten die daar schathemelrijk mee worden. Dat moet gestopt worden. Het is zo dat deze bedrijven (en de mensen erachter) gouden kansen zien en totaal geen scrupules of ethisch besef hebben. Spanje doet daar dus iets aan. Onze regering niet. Die zitten nergens mee.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205352696
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 18:42 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Ik heb de prijs voor een vat ruwe olie (159 liter) meerdere keren in mijn leven heen en weer zien stuiteren tussen $30 en $130
-$40 zelfs in april 2020 :D
pi_205352697
gisteren hoorde ik een verwachting van 5x de prijs van deze winter op tv van iemand voor aankomende winter.
Dus de 10 euro per m3 is dan realistisch volgens deze meneer op tv. Ik denk zelf dat hij nog wel gelijk kan hebben met een marge van enkele euro's
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205352703
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 18:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
-$40 zelfs in april 2020 :D
Inderdaad ja. :D
pi_205352705
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 18:42 schreef Makrelis het volgende:
Ik heb de prijs voor een vat ruwe olie (159 liter) meerdere keren in mijn leven heen en weer zien stuiteren tussen $30 en $130.
een flinke negatieve prijs is nog niet eens zo lang geleden, kan je je dat niet meer herinneren?
ik meen me nog te herinneren 200 dollar per vat, maar welicht bedenk ik me dat nu :z
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205352721
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 18:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
NWS / Spanje roomt winst banken en energiebedrijven af

Daarom doet Spanje het zo. Zouden we ook moeten doen.

1 ding is in deze tijd heel zeker: de bevolking wordt uitgekleed (gewoon omdat het kan) door entiteiten die daar schathemelrijk mee worden. Dat moet gestopt worden. Het is zo dat deze bedrijven (en de mensen erachter) gouden kansen zien en totaal geen scrupules of ethisch besef hebben. Spanje doet daar dus iets aan. Onze regering niet. Die zitten nergens mee.
klopt met de corona crisis zijn er ook meerdere mensen schathemeltje rijk geworden, waaronder onze sybertje, maar er zijn er echt honderden die neit in de media zijn gekomen.
Ik heb er ook flink aan verdiend, enkele tonnen, maar dan op de aandelenbeurs (gekocht in februari/maart en verkocht in september).

Zo ook met deze energiecrisis. Wat dacht je van de definitiebedrijven in de VS? Die zien dollar tekens. En de bouwbedrijven na de oorlog.....
pi_205352787
Gewoon een extra trui aantrekken.
Plaats hier uw advertentie
  vrijdag 15 juli 2022 @ 19:09:24 #22
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205352867
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 18:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
klopt met de corona crisis zijn er ook meerdere mensen schathemeltje rijk geworden, waaronder onze sybertje, maar er zijn er echt honderden die neit in de media zijn gekomen.
Ik heb er ook flink aan verdiend, enkele tonnen, maar dan op de aandelenbeurs (gekocht in februari/maart en verkocht in september).

Zo ook met deze energiecrisis. Wat dacht je van de definitiebedrijven in de VS? Die zien dollar tekens. En de bouwbedrijven na de oorlog.....
:)
  vrijdag 15 juli 2022 @ 19:10:37 #23
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205352876
10 euro per kuub gas. Ik kan het niet geloven. Maar dat zegt niets
  vrijdag 15 juli 2022 @ 19:11:07 #24
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_205352883
Is Shell aan het paniekzaaien? :')

NWS / Gasunie verwacht geen tekort deze winter
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_205352912
quote:
84s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 19:11 schreef Starhopper het volgende:
Is Shell aan het paniekzaaien? :')

NWS / Gasunie verwacht geen tekort deze winter
In principe is de boodschap ongeveer gelijk.

Shell waarschuwt vooral voor de hoge prijzen.
Gasunie wijst er op dat we wss wel gas hebben maar in mindere mate over wat het kost.

quote:
Er zal komende winter zonder Russisch gas in Nederland geen gastekort optreden, als voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')